به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « annihilation in god » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فاطمه الزهراء نصیرپور، حسن ابراهیمی*، احمد بهشتی
    علی رغم تلاش های علمی صورت گرفته در موضوع فناء فی الله و بقاء بالله، تعیین تحفه ارزشمند منزل فنا و رهاورد آن و پاسخ گویی به تناقض ادراک سالک در حال فناء ذاتی! همچنان در هاله ای از ابهام است. این مقاله مدعی است رهاورد این منزل، همان جان سالک است که معرفتی نوین از ادراک تام وحدت با حق، با آن آمیخته و ممزوج شده است. عارف در منازل متعدد فنا پله پله به فنای خویش و ماسوی الله در افعال، صفات و ذات حق معرفت حضوری می یابد و حقیقت، بی واسطه حد و رسم و مفاهیم، بنا به وسعت ظرف انسان نزد او جلوه گر خواهد شد. بنابر قرایت صحیح از فنا و دستاوردهای آن، تناقض ابتدایی رخت برمی بندد، زیرا اساس این پارادوکس ظاهری یا بر نفی محمل علم است و یا بر خلو آن از معارف در حال فناء ذاتی. وقتی جان بدون هلاکت و تغییر باقی است می تواند ظرف علم نامحدود الاهی واقع گردد و جان هیچ گاه از هرگونه معرفتی خالی نخواهد بود.
    کلید واژگان: : فناء فی الله, بقاء بالله, علم و معرفت حضوری, ابن عربی}
    Fatemeh Nasirpoor, Hassan Ebrahimi *, Ahmad Beheshti
    Despite the scientific efforts that have been made in the subject of the Annihilation in God and Subsistence with God, the determination of the precious gift of the stage of Annihilation and its souvenirs, and answering the contradiction of the seeker's perception in the state of inherent Annihilation! It is still in an aura of uncertainty. This article claims that the return of this step is the spirit of the seeker, with which a new knowledge of the complete perception of unity with God has been mixed with it. In the many phases of annihilation step by step, the mystic finds direct and obvious knowledge of his own annihilation and of all creatures in the actions, attributes, and nature of Allah. And the truth will be revealed directly to him according to the extent of the human container, regardless of the limits and concepts. According to the correct reading of The Annihilation and its achievements, the basic contradiction is revealed. Because the basis of this apparent paradox is either on the negation of the subject of knowledge or on the soul being empty of knowledge in the state of inherent Annihilation. When the human soul remains without destruction and change, it can become the container of unlimited divine knowledge and it will never be empty of any knowledge.
    Keywords: : epistemology, Annihilation in God, Subsistence with God, Ibn-Arabi}
  • Mustafa Azizi ‘Alawijeh*

    The intuitive Self-knowledge is one fundamental discussion in practical mysticism. As per the principles of theoretical mysticism such as “personal unity of existence”, “epiphany”, “annihilation in God”, “the incorporeality of the soul”, and “the correspondence between the subjective and objective worlds”, Maleki Tabrizi has given his specific account of self-knowledge. He holds that a mystic wayfarer might observe the incorporeality of his soul obviously in an immediate vision in some stage of self-knowledge. According to his view, man enjoys imagined, intellectual and super-intellectual stages. Man’s true ego appears only in the light of actualization of his intellectual world. The highest stage of our soul is that a wayfarer can see neither himself nor his imaginal nor intellectual worlds, not even his annihilation in God, since he has left those stages behind; i.e. man is annihilated in man’s annihilation. At this stage, a wayfarer observes his poverty in existence and the fact that his true soul is the very need for God -rather than something in need of God- obviously and in an immediate vision. In his article, the author has come to reexamine Maleki Tabrizi’s theoretical principles on intuitive self-knowledge in the light of a synthetic-intellectual method.

    Keywords: self-knowledge, intuition, poverty in existence, the incorporeality of thesoul, annihilation in God, Maleki Tabrizi}
  • امین دهقانی، حسن معلمی، مسعود اسماعیلی*
    یکی از مهم ترین و بنیادی ترین مسایل در حیطه قوس صعود، مباحث مربوط به انتهای قوس صعود و مسئله فناء فی الله است. در مقاله پیش رو به بررسی تطبیقی این مسئله از منظر سردمداران سه مکتب مهم فلسفه اسلامی یعنی ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا می پردازیم. دو مبحث حرکت جوهری نفس و اتحاد  چه اتحاد عاقل و معقول و چه اتحاد نفس با عقل فعال  ، به عنوان بنیادی ترین اصول موٴثر در کیفیت تبیین و ترسیم فناء فی الله به حساب می آیند. برای ابن سینا به خاطر نفی حرکت جوهری نفس و نفی اتحاد و همین طور عدم صراحت در عبارات عرفانی اش، نمی توان قول به فنای حقیقی را قایل شد. همین طور سهروردی مبانی مشابهی با ابن سینا دارد و با عدم قول صریح به حرکت جوهری نفس و با نفی اتحاد، معنایی خاص و غیر حقیقی از فنا را ارایه می دهد و آن را به شدت توجه انسان پاک و طاهر به مبادی عالیه و دست دادن یک حالت روحانیه با جذبه شدید و حالت استغراق معنا می کند. اما ملاصدرا با داشتن مبانی و اصول خاص خود  از جمله اثبات حرکت جوهری نفس و پذیرش اتحاد ، فنا را به صورت حقیقی می پذیرد و به علاوه، نقطه پایانی قوس صعود را چیزی بالاتر از دیدگاه ابن سینا و سهروردی می داند و به فنای حقیقی فی الله قایل است.
    کلید واژگان: فنا, فناء فی الله, انسان شناسی, اتحاد, ابن سینا, سهروردی, ملاصدرا}
    Amin Dehghani, Hassan Moalemi, Masoud Ismaili *
    One of the most important and fundamental issues in the field of ascending act of creation (arc of ascent) is the issues related to the end of the ascension arc and the issue of annihilation in God. In the present article, we will make a comparative study of this issue from the perspective of the leaders of the three important schools of Islamic philosophy, namely Ibn Sina, Suhrawardī and Mullā Ṣadrā. The two issues of the substantial motion of the soul and unity (whether the identity of subject and object or the union of the soul with the active intellect) are considered as the most fundamental principles influencing the quality of explaining and drawing annihilation in God. It cannot be considered true annihilation for Ibn Sina; because of the negation of the substantial motion of the soul and the negation of unity (unification), as well as the implicitness of its mystical expressions. Similarly, Suhrawardī has similar principles to Ibn Sina, and by not explicitly believing in the substantial motion of the soul and by denying unity, offers a special and unreal meaning of annihilation, and means it as the intense attention of a pure man to the supreme principles and the loss of a spiritual state with intense passion and a state of immersion (absorption). But Mullā Ṣadrā, with his own basics and principles (including proving the substantial motion of the soul and accepting unity), accepts annihilation in a real way and, in addition, considers the end point of the ascending act of creation (arc of ascent) to be something higher than the view of Ibn Sina and Suhrawardī and believes in the real annihilation in God.
    Keywords: Annihilation, Annihilation in God, Anthropology, Unity (unification), Ibn Sina, Suhrawardī, Mullā Ṣadrā}
  • مصطفی عزیزی علویجه*
    یکی از مباحث بنیادین در گستره عرفان عملی، معرفت شهودی نفس است. در فرآیند معرفت نفس، سالک به لایه های باطنی و ژرف خویش، معرفتی حضوری می یابد و «من» خویش را از «تن» خویش بازمی شناسد و مظهر اسماء و صفات حسنای پروردگار می شود و با ذکر و فکر و مراقبت از خویش، به پرورش و بالندگی آن می پردازد. دراین میان، حکیم ابونصر فارابی در پرتو مبانی فلسفی خود مانند اصالت وجود، تشکیک وجود، تجرد نفس، حرکت جوهری، تطابق آفاق و انفس، به تبیین معرفت شهودی نفس و مراتب آن و راهکارهای دستیابی به آن پرداخته است. حکیم فارابی درباره کمال و غایت نفس، دو دیدگاه بدوی و نهایی دارد. در نوشتار حاضر، نخست دیدگاه ابتدایی ایشان بیان می شود که مبتنی بر روش مشاء است و سپس نظریه نهایی ایشان که بر شیوه عرفانی استوار شده است، تبیین خواهد شد. به طور کلی از منظر فارابی، کمال نفس انسانی در پرتو تجرد و پیراسته شدن آن از ماده و مادیات محقق می گردد.
    کلید واژگان: فارابی, معرفت نفس, تجرد نفس, روح قدسی, عقل فعال, فناء فی الله}
    Mustafa Azizi Alavijah*
    The Self-visionary knowledge is one of the most essential issues of practicalmysticism. In the course of knowing the Self, the wayfarer goes to know the deeper and more interior layer of his Self by vision. Thus, he tells apart his "body" from his "I" who is flourished through invocation contemplation and self-vigilance becoming the theophanic form of divine beautiful names. In the light of his philosophical principles such as priority of existence, graded existence, that mind is incorporeal, transubstantial movement, the correspondence of microcosm to macrocosm, Avennasar has gone to explain the Self-visionary knowledge its phases and the strategy to acquire it. Concerning the goal and perfection of the mind, Avennasar has two different primary and final views. In his essay, the author goes to deal with the former view based on peripatetic philosophy and then with the latter view based on mystical method. Generally speaking, Avennasar argues that men's perfection is possible through its incorporeal nature and its purification from the matter and materialities.
    Keywords: Avennasar, knowing the Self, that the mind is incorporeal, holy spirit, the Active Intellect, annihilation in God}
  • مریم فریدی، مهدی تدین
    ابن فارض از بزرگ ترین سرایندگان شعر صوفیانه در ادبیات عرب است؛ از طرفی مولانا خداوندگار عشق و عرفان در ادبیات فارسی است. این دو عارف بزرگ در بسیاری از موضوعات عرفانی تشابه دارند. مولانا و ابن فارض بر این باورند که فنا در نهایت به وحدت می انجامد و وحدت را در فناء فی الله می جویند. آن دو معتقدند برای رسیدن به وحدت، سالک در ابتدا از هستی ظاهری خود جدا می شود، سپس در معشوق چنان غرق می شود که خودی از او باقی نمی ماند، با گذشتن از این مرحله عارف در وحدتی عاشقانه محبوب ازلی خود را در می یابد. اهمیت این موضوع و شباهت هایی که میان اندیشه های ابن فارض و مولانا در این زمینه وجود دارد طلب می کند تا مفهوم فناء فی الله و بقاء ب الله در آثار این دو عارف بررسی و مطابقت داده شود.
    کلید واژگان: مولانا, ابن فارض, وحدت وجود, فنا, فنای فی الله, وحدت}
    Maryam Faridi, Mehdi Tadayyon
    Ibn-Faridh was one of the greatest poets of Sufi poetry in Arabic literature. Rumi، on the other hand، has always been the leading lord of love and mysticism in Persian literature. Rumi and Ibn-Faridh both believe that annihilation would culminate in unity، and they both seek divine union through annihilation. Both assert that، in order to obtain union، the spiritual seeker must first separate themselves from their physical beings، and must then be immersed in the Beloved so that there is nothing left of their own egos. Passing through such a stage، the mystic seeker will find his Eternal Beloved in a union of love. The great importance of this subject and the similarities between the beliefs of Rumi and Ibn-Faridh demands a thorough investigationofthe notions of annihilation in God (Fana)، and total integration in God (baqa).
    Keywords: Annihilation in God, annihilation, Ibn, Faridh, Rumi, union, unity of existence}
  • سیدعلی اصغر میرباقری فرد*، زینب رضاپور
    فنا و بقا از مهم ترین مباحث مشترک در دو سنت عرفانی اول و دوم است که با دو رویکرد متفاوت بدان پرداخته شده است. عرفای نخستین، فنا را پاک شدن از صفات نکوهیده و بقا را تحصیل اوصاف ستوده دانسته اند. در سنت اول عرفانی، انسان و خدا دو وجود متمایز از یکدیگرند که ذات و صفات و افعال یکی(انسان) در دیگری(حق تعالی) فانی می شود، اما ابن عربی اعتقاد به فنا را با شرک برابر می داند. از نظر او آنچه افراد از روی جهل، ماسوی الله می خوانند و برای خود نیز وجودی سوای حق در نظر می گیرند، پنداری باطل است و این پندار در نهایت سلوک و با اعتقاد به وحدت وجود از بین خواهد رفت. در این فرایند، جهل فرد فانی می شود نه خود فرد. به عقیده ابن عربی، نباید تصور کرد که در فنا ترک صفات می شود، زیرا صفاتی در کار نبوده است که بخواهیم آن را ترک کنیم. حق، عین آن صفاتی است که به خلق نسبت داده می شود. تمایز بندگان خاص از غیرخاص، در علم بدین مطلب است. در این مقاله، به تحلیل و تطبیق و مقایسه فنا و بقا در دو سنت عرفانی اول و دوم پرداخته می شود.
    کلید واژگان: فنا, بقا, سنت عرفانی اول و دوم, خودشناسی, خداشناسی}
    Seyyed Ali Asghar Mir Bagherifard *, Zeinab Rezapour
    Annihilation of Self and Subsistence in God are of the most significant common themes in both first and second Islamic theosophical traditions، which have been investigated by two different approaches. The first theosophy believed that annihilation was cleansing from any evil deeds and subsistence was achieving good deeds. In this tradition، Human and God had two essences different from one another، which one''s nature، characteristics and deeds (human) are annihilated in the other''s (God). However، Ibn Arabi is of the thought that belief in God is the same as paganism. In his opinion، believing in beings other than God as well as considering human being''s nature dispensable from God is a false conception and this conception would be annihilated by realization journey of initiatic and faith in oneness of being. In this procedure، individual''s ignorance is annihilated not individual himself. Ibn Arabi feels that it should not be thought that in annihilation، characteristics are put aside because there are no characteristics let alone putting them aside. Furthermore، God is the same as characteristics attributed to human beings. Differentiation of special servants from common ones is for making this issue clear. In the current paper، we seek to analyze and compare annihilation and subsistence from the viewpoints of first and second Islamic theosophical traditions.
    Keywords: Annihilation in God, Subsistence in God, First Tradition of Sufis, Second Tradition, Self, Knowledge, Knowledge of God}
  • محمد جواد رودگر
    مرگ امر «معقول» است نه «محسوس» و به معنای انتقال از عالم کثرت و طبیعت، به عالم وحدت و ماوراء طبیعت است. در حقیقت، انسان پس از «قوس نزول» از عالم عقل به ماده، با پدیده مرگ «قوس صعود» را طی کرده و از ماده به عقل و معنا سیر می کند. از این رو، مرگ مفارقت نفس از جسم طبیعی و غیر خود است که بر دو گونه است: الف) مرگ طبیعی؛ ب) مرگ ارادی و اختیاری که ویژه انسان های از خود رهیده و اهل هجرت درونی و باطنی و به مقام فنا فی الله (فنای فعلی، صفاتی یا ذاتی) رسیده است. «مرگ ارادی» به معانی اجتناب از رذیلت ها و اکتساب فضیلت ها، رهایی از خودگرایی و خودبینی، حساب رسی دایمی نفس پیش از وقوع قیامت، درک ساحت فقر وجودی و شهود نیاز ذاتی و نفسی خویشتن، تحمل ریاضت ها و ملامت ها است که با تزکیه روح و تذکیه عقل و تضحیه نفس حاصل می گردد؛ این مرگ بر چهار گونه است: 1. مرگ سرخ؛ 2. مرگ سفید؛ 3. مرگ سبز؛ 4. و مرگ سیاه که در اثر معرفت به خدا و بندگی محض الهی دست می دهد. در این نوشتار، «مرگ اختیاری» را در یک مقدمه و چهار محور: چیستی مرگ ارادی و گونه های آن، امکان یا امتناع مرگ ارادی، راه های رسیدن به مرگ ارادی و عرفان اسلامی و مرگ ارادی بررسی کرده ایم.
    کلید واژگان: مرگ ارادی, فنای فی الله, هجرت انفسی و درونی, وحدت و کثرت, خلوص فعلی و ذاتی}
    Mohammad, Javad Roodgar
    Death is a “rational” matter not a “sensible” matter and it means a transformation from the world of plurality and nature to the world of unity and supernatural. In fact, after going through the “descending curve” from the world of aql to the material world, human being will go through an “ascending curve” by death and will travel from the material world to the world of aql and reality. Thus death is the separation of soul from natural body which has two kinds: 1) natural death, 2) voluntary death which is special to people free from themselves who go through internal and esoteric hejrah and reach to the position of annihilation in God (actual, attributive or essential annihilation). “Voluntary death” means avoiding vices and achieving virtues, freedom from self-conceit and arrogance, permanent audit of soul before the occurrence of the Resurrection, comprehension of existential poverty and intuition of the essential need of himself, and endurance of mortifications and reproaches which can be achieved by refinement of the spirit, reason and soul. This kind of death has four types: 1. red death; 2. white death; 3. green death; and 4. black death which is the result of knowledge of God and mere Divine servitude. In this article "voluntary death" is analyzed within one introduction and four subjects: the quiddity of voluntary death and its kinds, possibility or impossibility of voluntary death, ways of having voluntary death, and Islamic mysticism and voluntary death.
    Keywords: voluntary death, annihilation in God, internal hejrah, unity, plurality, actual, essential purity}
  • علی حسین پور *

    آرامش روحی و روانی، آزادی از آزمندی، و وارستگی از وابستگی، رویای شیرین و دیرینی است که عارفان مسلمان در گفته ها و نوشته های خویش با شور و شوقی تمام آن را برای ما تعبیر و تفسیر کرده اند. آنان برای تحقق این رویای رنگین راه های بسیاری را پیش پای ما گشوده اند، و یکی از مهمترین این راه ها توسل به «مرگ پیش از مرگ» یا «مرگ ارادی» و به تعبیر دیگر، «فناء فی الله» است. در این روش، عارف سالک، پیش از آنکه مرگ طبیعی او در رسد، به خواست خویش از حیات و صفات نکوهیده نفسانی و جسمانی خویش می میرد، و به اخلاق و اوصاف پسندیده روحانی و ربانی زنده می شود؛ یعنی از خود فانی می شود و به خدا باقی می شود. جستجوی مقصود عارفان از «مرگ ارادی»، آثار خجسته این مرگ، منبع الهام عارفان مسلمان در پی ریزی و پیشنهاد چنین طرحی، یافتن ارتباط میان «مرگ پیش از مرگ» در عرفان اسلامی با مفهوم «نیروانا»ی بودایی، و همین طور تبیین «تولد دوباره» که رویه دیگر «مرگ پیش از مرگ» است، مسئله اصلی نگارنده در نگارش این مقاله است.

    کلید واژگان: مرگ پیش از مرگ, تولد دوباره, نیروانا, عرفان ایرانی, مرگ, فناء فی الله}
    Ali Hoseinpoor *

    The spiritual tranquility, freedom from greediness, and independence are old sweet dreams, which are interpreted eagerly and enthusiastically by Muslim mystics in their sayings and writings. They have shown us many ways to actualize these colorful dreams. One of these ways is resort to ‘dying before death’ or ‘willful death’ or in other words ‘annihilation in God’. In this way, before the wayfaring mystic dies naturally or compulsorily, he choose to die to his bodily and spiritually vile life, and will be reborn by the divine and spiritually praiseworthy moral attributes, that is, he is annihilated from himself, and subsists on God. This article tries to investigate and answer these questions: What is the final and actual purpose of mystics’ from ‘willful death’? What are the prosperous effects of this kind of death? What is the source of Muslim mystics? Inspirations in founding and suggesting such a way? Finding a relation between ‘dying before death’ in Islamic mysticism and the concept of Nirvana in Buddhism, and explaining the question of rebirth, which is the other side of‘dying, before death are the other issues to be discussed in this paper.

    Keywords: Dying before Death, Rebirth, Nirvana, Persian Mysticism, Annihilation in God}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال