به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "architecture" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • وحیده رحیمی مهر*
    از موضوعات مهم، چگونگی ارتباط و برهم کنش فرهنگ معنوی و مادی است؛ معماری به مثابه فرهنگی مادی دامنه وسیعی دارد و گستردگی این دامنه سبب ارتباط آن با علوم متعددی شده است که برخی از آن ها زیرمجموعه علوم غریبه اند و نشان از تاثیر فرهنگ معنوی بر مادی دارد. این پژوهش در پی پاسخ به چگونگی کاربرد شاخه های مختلف علوم غریبه در مراحل مختلف شکل گیری معماری است و با هدف واکاوی بخشی از ارتباط علوم غریبه با معماری با استناد به متون تاریخ و جغرافیا نوشته شده است که از دید پژوهشگران دیگر مغفول مانده است؛ بنابراین، این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی تلاش دارد ارتباط معماری و علوم غریبه را از جنبه های گوناگون بررسی کند. یافته های پژوهش نشان می دهد که در مرحله پایه گذاری شهرها و بناها از علوم اختیارات نجوم (شاخه ای از هیمیا) و برای ساخت بنا از کیمیا، سیمیا، هیمیا، لیمیا و ریمیا استفاده شده است؛ همچنین در مرحله بهره برداری، از طلسمیات به مثابه عناصر الحاقی معماری در قالب حجاری، نقاشی و کتیبه استفاده می شده است. مستندات نشان می دهد از بین علوم غریبه، نقش طلسمیات در معماری و شهرسازی بیشتر از سایرین بوده است و عناصر الحاقی تصاویر و کتیبه ها از ابزار اصلی به کاررفته در فضاهای معماری بوده است که ساحران و طلسم سازان برای مقاصد متفاوتی مانند حفاظت، آبادانی و یا تسخیر افراد استفاده می کردند. این طلسم ها در قالب تصویر شامل نقوش انسانی، حیوانی، پرندگان، مخلوقات عجیب و تصاویر نجومی بوده است.
    کلید واژگان: تاریخ و جغرافیا, شواهد تاریخی, طلسم, علوم غریبه, معماری
    Vahideh Rahimimehr *
    One of the important issues is how to communicate and interact between spiritual and material culture; Architecture as a material culture has a wide range and the wideness of this range has made it related to many sciences, some of which are a subset of occult sciences and shows the influence of spiritual culture on material culture. This research seeks to answer how different branches of occult sciences are used in different stages of the formation of architecture, and it is written with the aim of analyzing a part of the relationship between occult sciences and architecture, citing the history and geography texts, which has been overlooked by other researchers. Therefore, this research with a descriptive-analytical approach tries to examine the relationship between architecture and occult sciences from various aspects. The findings of the research show that during the foundation stage of cities and buildings, the sciences of constellational power (a branch of Himiya) were used, and for the construction of buildings, Kimia, Simya, Himiya, Limiya and Rimya were used; Also, during the exploitation phase, talismans have been used as additional elements of architecture in the form of sculptures, paintings and inscriptions. The documents show that among the occult sciences, the role of talismans in architecture and urban development has been more than others, and additional elements of images and inscriptions have been the main tools used in architectural spaces, which magicians and talisman makers use for different purposes such as protection, prosperity or to conquer people. These talismans in the form of images include human, animal, bird, strange creatures and astronomical images.
    Keywords: History, Geography, Historical Evidence, Talisman, Occult Sciences, Architecture
  • Narjes Saqae, Zahra Safaei, Marzieh Mahmoodi, Abdolrasool Khosravi*
    Background

    Libraries need effective branding strategies due to the challenges of competition with other information providers. Due to the rapid changes in information technology, branding is essential in these libraries. The present study investigated the level of familiarity of librarians and library managers of medical sciences universities in Iran with the factors that increased branding awareness in 2023.

    Methods

    This study used a descriptive survey method. The research community consisted of librarians and library managers from medical sciences universities in Iran. The sample size was 167 people using the available sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire containing twenty-one questions. Data were collected through Porsline and analyzed with SPSS software version 24.

    Results

    The results revealed that librarians and library managers are familiar with factors affecting awareness of the libraries’ branding, which are librarians’ abilities and characteristics (mean score of 28.41 equivalent to 93.3%), library services (mean score of 23.22 equivalent to 91.1%), library technologies (mean score of 22.12, equivalent to 85.6%), and architecture and equipment (mean score of 22.56, equivalent to 87.8%). The overall score of librarians’ familiarity with the branding was 96.21 (89.5%).

    Conclusion

    Branding is an effective tool for achieving the goals of libraries and changing their image in users’ minds. Librarians are familiar with branding concepts but need more training in library technologies. Diverse services, new technologies, and appropriate architecture affect the promotion of branding awareness and the improvement of user experience. Therefore, using the latest technologies and holding training courses helps to improve branding and user satisfaction. The results can help managers to design branding improvement programs.

    Keywords: Branding, Branding Awareness, Librarians, Services, Technology, Architecture, Libraries, Medical Sciences Universities, Iran
  • محمدرضا جوادی یگانه، حسنا اسماعیل بیگی*، حامد مظاهریان

    معماری همه سرزمین ها من جمله ایران، همواره در پیوندی عمیق با فرهنگ بوده و می توان آن را نمودی از افکار و ارزش های حاکم بر جامعه دانست. یکی از دوره های مهم معماری ایران، دوره قاجار است. تغییرات پدید آمده در معماری این دوره را تحت تاثیر دو گروه عوامل بیرونی (تاثیر غرب) و درونی می توان بررسی کرد. در این مقاله، تمرکز بر عوامل درونی بوده و برای دستیابی به داده های مرتبط با موضوع، از سفرنامه های اروپائیانی که در دوره قاجار به ایران سفرکرده اند، بهره گرفته شده است.روش تحقیق به کارگرفته شده در این مقاله روش تحلیل محتوا است که با تکیه بر داده های دست اول تاریخی یعنی سفرنامه های فرنگیانی که در دوره قاجار در ایران بوده اند انجام شده است. برای این منظور از 22 سفرنامه استفاده شد.طبق گزارش های سیاحان، یکی از ویژگی های شاخص بناها در این دوره، عمر کوتاه آن ها بوده است. در مقاله حاضر این موضوع، در ارتباط با شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حکمرانی؛ مورد کنکاش قرار گرفته است. با بررسی داده های به دست آمده از سفرنامه ها با توجه به ویژگی های کالبدی بناها و ویژگی های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی آن دوره، نشان داده می شود که پیش بینی ناپذیری و ناامنی در جامعه، می تواند به طور غیرمستقیم بر بناها نیز اثرگذار بوده و منجر به شکل گیری نوعی معماری کوتاه مدت گردد که همین امر زمینه را برای تاثیرپذیری از معماری فرهنگ ها و جوامع دیگر، مهیا می کند.

    کلید واژگان: جامعه کوتاه مدت, دوره قاجار, سفرنامه, معماری, معماری کوتاه مدت
    MohammadReza Javadi Yeganeh, Hosna Esmaeelbeigi *, Hamed Mazaherian

    The architecture of all lands, including Iran, has always been in a deep connection with culture, and it can be seen as an expression of the thoughts and values of the society. One of the important periods of Iranian architecture is the Qajar period. The changes in the architecture of this period can be analyzed under the influence of two groups of external factors (Western influence) and internal. In this article, the focus is on internal factors and to obtain data related to the subject, the travelogues of Europeans who traveled to Iran during the Qajar period were used.The research method used in this article is the content analysis method, which is based on first-hand historical data, namely Ferangian travelogues who were in Iran during the Qajar period. For this purpose, 22 travelogues were used.According to the reports of tourists, one of the characteristic features of buildings in this period was their short life. In this article, this issue has been investigated in relation to cultural, social, political and governance conditions.By examining the data obtained from the travelogues according to the physical characteristics of the buildings and the cultural, political and social characteristics of that period, it is shown that unpredictability and insecurity in the society can indirectly affect the buildings and lead to the formation of a type of short-term architecture that It prepares the ground for being influenced by the architecture of other cultures and societies.

    Keywords: Architecture, Short Term Architecture, Short Term Society, Qajar Period, Travelogue
  • مژگان ساسانی*، محبوبه دانشی کهن

    در سال های اخیر توجه به کیفیت فضاهای گردشگری شهری به صورت گسترده ای در مطالعات بسیاری از رشته های مختلف مورد توجه قرار گفته است و به عنوان یکی از اهداف اصلی برنامه ریزان و مسئولان شهری مطرح می شود. این پژوهش با این پیش فرض که سرزندگی در فضاهای گردشگری سبب تقویت کیفیت فضایی شده و به جذب گروه های مختلف سنی در فضاهای گردشگری کمک می کند، در پی پاسخگویی به این دو سوال است که : "1. چه معیارهایی بیشترین و کمترین نقش را در ارتقاء سرزندگی فضاهای گردشگری دارند؟" و "2. از میان این دو فضای گردشگری مورد مطالعه (حافظیه و سعدیه) کدام یک سرزنده تر است؟" در راستای پاسخگویی به سوالات پژوهش، ابتدا با مرور سابقه موضوع مفاهیم و نظریه های مرتبط تحلیل شد. سپس در مکان های مورد پژوهش، پرسشنامه های مناسب توزیع شد. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه، از طریق نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است که روش تحقیق در این مقاله ترکیبی از مطالعه موردی با روش کمی تحلیل همبستگی است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که متغیرها در دو گروه دارای تفاوت معناداری نمی باشند.

    کلید واژگان: سرزندگی, فضای شهری, شیراز, حافظیه, سعدیه
    Mozhgan Sasani *, Mahbubeh Daneshi

    In recent years, the quality of urban tourism spaces has gained significant attention in various fields of study. This research aims to answer two key questions: (1) Which criteria play the most and least significant roles in enhancing the vitality of tourism spaces? and (2) Which of the two studied sites, Hafezieh or Saadieh, exhibits higher levels of vitality? To address these questions, content analysis was used to identify seven key components of vitality, derived from existing definitions and expert opinions in the field. Following the identification of vitality indices, questionnaires were distributed and collected at the study sites, and the gathered data were analyzed using SPSS software. The comparison of significance levels between variables revealed no significant differences between the two locations in terms of vitality.

    Keywords: Vitality, Architecture, Shiraz, Hafezieh, Saadieh
  • سحر مجیدی هتکه لویی*، سمیه نوروزی، مهسا حقانی، اکرم اسفندیاری

    کیفیت تدریس در رشته های مهارت محور مانند معماری و به تبع آن کیفیت فارغ التحصیلان توانمند و دارای مهارت های مورد نیاز محیط حرفه ای، تا حد زیادی وابسته به میزان صلاحیت تدریس مدرسین است. مدرسین مدعو در کنار اعضای هیات علمی عهده دار تدریس در دانشگاه ها هستند. اما در مورد نحوه جذب و ارزیابی صلاحیت آنان، آیین نامه ای از جانب وزارت عتف وجود ندارد. پژوهش حاضر، با هدف سنجش شاخص های ارزیابی صلاحیت مدرسین مدعو در دانشگاه ها، فرم مورد استفاده در دانشگاه ملی مهارت را به عنوان نمونه موردی، بررسی نموده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی- تحلیلی است. نمونه آماری شامل 115دانشجو و 55 مدرس بوده و برای تحلیل، از نرم افزار SPSS22 و آنالیز واریانس و آزمون تی استفاده شده است. یافته ها حاکی است که مولفه فعالیت های فرهنگی، دارای کمترین و بازخورد مدرس در مصاحبه حضوری از دیدگاه هر دو گروه بیشترین تاثیر را بر صلاحیت تدریس مدرس دارد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که ضمن ضرورت استانداردسازی شاخص های صلاحیت مدرسین توسط وزارت عتف، در قالب آیین نامه جذب مدرسان مدعو باید شاخص ها با توجه به رشته و رسالت دانشگاه از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار باشد.

    کلید واژگان: صلاحیت, مدرسین دانشگاه, معماری, توانایی تدریس
    Sahar Majidi Hatkehlouei *, Somayeh Norouzi, Mahsa Haghani, A Esfandiari

    The quality of teaching largely depends on the teaching qualifications of the instructors especially in skill-oriented fields like architecture, as well as the quality of graduates who are capable and possess the necessary skills for the professional environment. Visiting lecturers, alongside faculty members, are responsible for quality teaching at universities. However, there is no regulation from the Ministry of Science, Research and Technology regarding their recruitment and qualification assessment. To this end, this study aims to evaluate the criteria for assessing the competences of visiting lecturers at universities by examining the form used at the National University of Skill as a case study. The research is practical in purpose and descriptive-analytical in nature. The sample included 115 students and 55 instructors, and for analysis, SPSS22 software, ANOVA, and t-tests were used. The findings indicate that cultural activity components have the least impact, while feedback from instructors in face-to-face interviews has the greatest influence on teaching qualification. It seems essential to standardize the qualifications of instructors through regulations by the Ministry of Science, Research and Technology, and the criteria for recruiting visiting lecturers should be flexible enough based on the field and mission of the university.

    Keywords: Competence, University’S Lecturers, Architecture, Quality Teaching
  • حامد حیاتی*

    هدف از مطالعه حاضر تحلیل و شناسایی عوامل موثر بر حس مکان در بناهای زیارتگاهی و ارتقا این عوامل برای درک عمیق تر حس مکان در این بناها است. روش تحقیق توصیفی -تحلیلی بوده و حجم نمونه براساس جدول مورگان 78 نفر تعیین گردید. آنچه این پژوهش را با پژوهش های مشابه متمایز می سازد، تحلیل و بررسی مولفه های حس مکان در زیارتگاه علی ابن مهزیار به عنوان شاخص ترین بنای زیارتگاهی درون شهری اهواز است که تاکنون در این زمینه پژوهشی تدوین نشده است. نتایج آزمون پیرسون ضمن تایید همبستگی تمام معیارها و زیر معیارها با حس مکان، نشان داد. متغیر آرامش و معنویت بالاترین و متغیر امنیت پایین ترین ضریب همبستگی را با میزان حس مکان دارد. طبق نتایج آزمون رگرسیون خطی، ابعاد ادراکی و کالبدی بیش ترین اثر و ابعاد عملکردی و اجتماعی تاثیر کم تری در القاء حس مکان را دارند. نتایج پژوهش نشان داد که علاوه بر چهار مولفه کالبدی، معناشناختی، اجتماعی و خدمات، مولفه های دیگری بر ایجاد حس مکان در بناهای زیارتگاهی دخالت دارند. بنابراین می توان ضمن توجه به ابعاد پنهان موثر، با فراهم نمودن زمینه برای دو مولفه کالبدی و معناشناختی به تعمیق حس مکان میان زائران در بناهای زیارتی دست یافت. مولفه کالبدی از طریق نشانه ها و نمادها، بافت، مصالح، رنگ، نورپردازی، و مولفه معناشناختی از طریق تزیینات مزین به آیات قرآنی، استفاده از نقوش اسلیمی ایرانی و کاشی کاری، می تواند حس آرامش و معنویت در زائرین و در نهایت القای حس مکان و هویت بخشی به اماکن زیارتگاهی را موجب شوند.

    کلید واژگان: مکان, حس مکان, معماری, زیارتگاه, علی ابن مهزیار (ع)
    Hamed Hayaty *

    The purpose of this study is to analyze and identify the factors affecting the sense of place in shrine buildings and to improve these factors for a deeper understanding of the sense of place in these buildings. The research method was descriptive-analytical and the sample size was determined based on Morgan table of 78 people. What distinguishes this research from its similar researches is the analysis and study of the components of sense of place in Ali Ibn Mahziar's tomb as the most significant shrine building in Ahvaz, which has not been researched in this field so far. The results of Pearson test, while confirming the correlation of all criteria and sub-criteria with the sense of place, show; The variable of peace and spirituality has the highest and the variable of security has the lowest correlation with the amount of sense of place. According to the results of regression test, perceptual and physical dimensions have the most effect and functional and social dimensions have less effect on inducing a sense of place in the shrine. The results show that in addition to the four components of physical, semantic, social and service, other components are involved in creating a sense of place in tombs and religious buildings. Therefore, it is possible to deepen the sense of place among pilgrims in pilgrimage buildings and religious tombs by providing more grounds for both physical and semantic components.

    Keywords: Place, Sense Of Place, Architecture, Shrine, Ali Ibn Mahziar
  • مصطفی قنبرپور*

    با توجه به رشد سریع فناوری، روند تغییرات آن و ضرورت توجه ویژه سازمان‎ها به آن، لازم است بخش‎های عملیاتی نیروهای مسلح قابلیت‎های مورد نیاز برای مقابله با تهدیدات پیش رو را در خود ایجاد کنند؛ بنابراین ضروری است ضمن بازنگری وسیع سازمان خود (به‎عنوان یک سامانه پیچیده) به معماری آن بپردازند. امروزه معماری در سازمان ها از یک امر خوب به امری لازم تبدیل شده است. پژوهش حاضر تلاش کرده است با استفاده از یک چارچوب معماری تحت عنوان «چارچوب معماری وزارت دفاع»[1] و درنظر گرفتن رویکردهای عملیاتی، نظام مند و فنی و افزودن رویکردی به آن تحت عنوان رویکرد راهبردی یا آینده‎نگری و استفاده از یک مدل قابلیتی[2] به تدوین دکترین‎ها، سازمان و ساختار، آموزش، سامانه‎ها و تجهیزات و تسلیحات، فرماندهی، نیروی انسانی، زیرساخت‎ها و در نهایت سیاست‎ها، راهبردها، و قابلیت‎های محوری بپردازد.این پژوهش که در زمره تحقیقات کیفی است از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزو تحقیقات توصیفی-تحلیلی، ازلحاظ نوع تحقیق در زمره تحقیقات توسعه ای-کاربردی و به لحاظ طرح تحقق در زمره تحقیقات آینده‎نگر دسته بندی می‎شود و با انجام مطالعات، استفاده از مبانی نظری و مصاحبه هدفمند با صاحب‎نظران و خبرگان، به صورت اشباع نظری به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کرده و مدلی را برای معماری مجموعه‎های عملیاتی نیروهای مسلح ارائه کرده است. از آنجا که حجم جامعه آماری، بخاطر تخصصی بودن، محدود است، نمونه آماری در این پژوهش به‎صورت تمام شمار در نظر گرفته می‎شود. 

    کلید واژگان: معماری, معماری کلان, معماری نیروهای مسلح, نیروی هوافضا, افق چشم انداز
    Mostafa Ghanbarpour *

    Considering the ever-increasing growth of technology and the rapid process of its changes in the world and the need for special attention of the armed forces organizations, it is necessary for the operational organizations of the armed forces to create the capabilities needed to deal with the increasing threats. Therefore, it is necessary to review their organization as a complex system and look at its architecture. Today, architecture in organizations has turned from a good thing to a necessary thing. The present research has tried to use the DODAF architecture framework and consider the operational, system and technical views and add another approach to it under the title of strategic or foresight approach and use DOTMLPF capability model to write and edit the doctrine, organization and the structure, training, systems and equipment and weapons, the command, human resources, infrastructure and finally, the policies, strategies and core capabilities of the organization.This research, which is in the category of qualitative research, is classified as the descriptive-analytical research, in terms of the method of collecting information, in terms of the type of research, it is classified as a development- practical research and in terms of research design, it is classified as prospective research. By conducting studies, using theoretical foundations and targeted interviews with experts, it has achieved its desired results in a theoretical saturation form and has presented a model for the architecture of the armed forces' operational complexes.Since the size of the statistical population is limited due to the specialization, the statistical sample in this research is considered to be the whole number.

    Keywords: Architecture, Macro Architecture, Architecture Of Armed Forces, Air, Space Force, Vision
  • علی اکبر سام خانیانی*، خدیجه برزگر، علی زارعی، علی اصغر محمودی نسب

    مسجد جامع قاین یکی از مساجد مهم دوران تیموری در خراسان جنوبی است. این مسجد به صورت دو ایوانی و با عناصر مختلف معماری از جمله ایوان، حیاط، پایاب، شبستان و محراب ساخته شده است و در مجاورت بازار اصلی شهر و حوزه ی علمیه قرار دارد. بعضی از کارشناسان و پژوهشگران معتقدند که این مسجد -به سبک آذری- بر روی بقایای آتشکده ای مربوط به دوره ی ساسانی ساخته شده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی داده های میدانی و مطالعات اسنادی بر آن است تا معماری مسجد را معرفی و کتیبه های به کار رفته در آن را تحلیل موضوعی و ادبی نماید. در این راستا در پی پاسخ گویی به این سوالات است: 1- کتیبه های به کار رفته در مسجد جامع قاین چه بازه ی زمانی را در بر می گیرد؟ 2- این کتیبه ها در برگیرنده ی چه موضوعاتی هستند؟ بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بازه ی زمانی نصب کتیبه های به کار رفته در این مسجد، از دوران تیموری تا معاصر را در بر می گیرد. این کتیبه ها موضوعات مختلفی در رابطه با وقف، مالیات، فرمان حکومتی، اشعار، احادیث و غیره است. به طور کلی بیشتر این نقوش در عین دارا بودن معانی و نمادین خاص، متاثر از فرهنگ منطقه، اعتقادات و موقعیت زمانی و مکانی خود هستند.

    کلید واژگان: قاین, مسجد جامع قاین, معماری, عصر تیموری, کتیبه
    Aliakbar Samkhaniani *, Khadijeh Barzgar, Ali Zareei, Aliasghar Mahmoodi Nasab
    Introduction

    With the emergence of Islam, religious architecture gained significant importance, and the mosque became the successor to previous places of worship (Zomarshidi, 1995, p. 9). This shift has played a crucial role in the significance of congregational mosques, making them stand out even more than other mosques in terms of decorative inscriptions (Sedaghat, 2008, pp. 19-18). These inscriptions reflect the architectural transformations of mosques as well as document significant cultural, economic, social, and political events throughout various eras, providing valuable information. This article discusses and recognizes the architecture and inscriptions of the Congregational Mosque of Qaen, which is one of the important mosques from the Timurid period in South Khorasan Province. A review of previous research reveals that there has been no comprehensive study focused on the architecture, inscriptions, decorations, and formation of the Congregational Mosque of Qaen. Therefore, considering the importance of this building, conducting more thorough and complete research on it will not only clarify its characteristics but also enhance our understanding of the culture and architecture of Khorasan. The main questions of this research are:What time period is covered by the inscriptions used in the Congregational Mosque of Qaen?
    What subjects are encompassed in the content of these inscriptions?
     

    Architecture of the Congregational Mosque of Qaen:

    The Congregational Mosque is a two-iwan rectangular structure. The entrance iwan is located on the eastern side. Beyond the entrance iwan is the courtyard, where, on the opposite side of the entrance, another iwan and a prayer hall (shabestan) can be seen. On both the northern and southern sides, there are small iwans with a depth of two meters flanking the entrance iwan on the east side of the building. In part of the courtyard, there is a sundial as well as a water reservoir (payabi). The main iwan of the mosque, situated on the southwest front of the building, is a masterpiece of architecture, with two prayer halls constructed on either side. The decorations used in this iwan include brickwork on the main facade, featuring both horizontal and vertical patterns with geometric designs, while the surfaces below the ceiling of the iwan are adorned with geometric and arabesque patterns, as well as muqarnas. A total of 15 inscriptions have been identified in this mosque, the oldest of which, dating back to 796 AH, is located inside the main iwan and contains an Arabic text stating that the order to construct the mosque was given by Jamshid ibn Qaran ibn Jamshid ibn Ali ibn Ashraf ibn Qazi Shams al-Din Ali al-Qayeni in the year 796. The inscription reads:“This construction has been undertaken as a charity for the sake of God by the humble servant of God, Nizam al-Haqq wa al-Din Jamshid ibn Qaran ibn Jamshid ibn Ali ibn Ashraf ibn Qazi Shams al-Din Ali al-Qayeni in the months of the year 796.”
    Inscriptions number 2, dating to 921 AH, concerns the collection of taxes from the people. Inscription number 3 is dated 1046 AH and pertains to a trust of water from a qanat for the mosque. Inscription number 4, also from the year 1046 AH, discusses tax exemptions for certain segments of the population. Inscription number 5 relates to repairs made to the mosque during the reign of Shah Suleiman Safavi in 1098 AH by Haji Muhammad Hossein. Inscription number 6 pertains to the construction of a wooden pulpit for the mosque, dating to 1082 AH. The subsequent inscriptions are from the Qajar period, starting from 1246 AH and continuing to the most recent one, which dates to 1993. These inscriptions, written with ink and color on plaster and mostly found beneath the iwan, include the names of the master builder, the painter, and the scribe, as well as prayers and poems commemorating the significance and grandeur of the mosque. The last inscription (number 15) is related to a tombstone that is placed on the outer wall next to the entrance iwan on the western side of the mosque.
     

    Findings

    Construction Inscriptions: The inscription labeled Number 1, which indicates the construction of the building, and inscription Number 6 (the pulpit) are classified as construction inscriptions. These two inscriptions are historically significant because they specify not only the date of construction but also the names of the founder, builder, and artist.
    Endowment Inscriptions: An examination of the endowment inscriptions reveals the religious thoughts of the people. Inscription Number 3 states that land should be cultivated, and its proceeds are to be endowed to the mosque. At the end of the inscription, prayers are offered for the king and the owners, along with a curse on anyone who alters the endowment.
    Governmental Inscriptions: Another category of common themes in the inscriptions includes government orders and decrees that were installed in buildings for public awareness. Inscriptions Number 2 and 4 fall under this category. Inscription Number 2 also features Persian words alongside verses from the Quran. Perhaps the inclusion of a Quranic verse served to bless and confer respect upon that inscription, thus preventing its destruction.
    Restoration Inscriptions: The oldest of these inscriptions is Number 5, which begins with a portion of verse 18 from Surah At-Tawbah. Inscription Number 7 was written during the restoration of the building by Karbala’i Ishaq Qayeni. Inscription Number 8 is also related to the restoration, placed within a floral frame with two other inscriptions on either side, containing poetry written by Gholamreza Zaker about the majesty of the mosque’s arch. Inscription Number 9 concerns the restoration of the building and contains verses praising the greatness of the mosque. Inscription Number 14 is the most recent restoration inscription in the mosque.
    Prayer Inscriptions: In addition to the use of Quranic verses in the inscriptions, there is a group that contains written prayers. Inscriptions Number 11, 12, and 13 are part of the prayer inscriptions, created during the Qajar period and featuring red and black ink on plaster.
    Narrative Inscriptions: In the Congregational Mosque of Qaen, inscriptions Number 7 to 10 belong to this category. Inscription Number 7 contains a stanza from a poem in Saadi’s Gulistan. Inscription Number 10 features a poetic line emphasizing the importance of prayer. Inscription Number 8 is a stanza describing the grandeur of the mosque's iwan, spiritually comparing it to Al-Aqsa Mosque. Inscription Number 9 describes the vastness of the mosque's iwan using the literary device of exaggeration. The tombstone inscription Number 15, located at the entrance iwan on the western side of the mosque, includes verses related to the Day of Resurrection, though much of the text has become illegible due to weathering.

    Conclusion

    The inscriptions of the Qaen Mosque can be divided into two groups based on their temporal context: the first group pertains to the Timurid and Safavid periods, consisting entirely of stone inscriptions related to the construction of the building, government orders, endowments, religious objectives, and restorations of the mosque. The second group is later and primarily associated with the Qajar period, focusing on the restoration of the building and encompassing the area beneath the southern dome chamber.
    The studied inscriptions, alongside governmental and restoration texts, include Quranic verses, prayers, names of God, the Prophet, Imams, as well as the names of craftsmen such as the architect, stonecutter, painter, and endower. Understanding these inscriptions is particularly important for identifying the art and local artists throughout various historical periods. The inscriptions from the Safavid period hold significant value, not only for their aesthetic aspects but also as indicators of the political, social, economic, cultural, and religious conditions of that era.

    Keywords: Qaen, Congregational Mosque Of Qaen, Architecture, Timurid Period, Inscriptions
  • عبدالرزاق عبدالحمید احمد، رضا نیکخواه*، سیامک جعفرزاده

    ناهنجاریهای اخلاقی در حیطه ی رمزارزها، نتیجه ی شگردهای پراکنده ی متناسب با الکترونیکی شدن واریزها و برداشت های ارزی بوده که از جمله ی آن می توان به استفاده از بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها برای مقاصد غیرقانونی اشاره کرد؛ نوشتار حاضر با هدف بررسی ناهنجاریهای اخلاقی ناظر بر فعالیت های غیرمجاز در ارتباط با رمزارزها و ناهنجاریهای اخلاقی اخلاقی که به روش توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته است در صدد آن است ضمن بررسی مفهوم ناهنجاریهای اخلاقی و فعالیت های غیرمجاز در حیطه رمز ارزها و ناهنجاریهای اخلاقی اخلاقی به شناخت روش های نوین ناهنجاریهای اخلاقی رمزارزی توسط مجرمان با استفاده از رمزارزها و ناهنجاریهای اخلاقی بپردازد؛ علاوه بر این مزایا و معایب استفاده از رمزارزها مورد تحلیل حقوقی قرار داده شده است تا در جهت تحقق اهداف پژوهش و آشکار ساختن ابعاد آن گام موثری را در شناخت شگردهای مجرمان و جلوگیری از آن ارائه دهد. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد؛ ارزهای مجازی و دیجیتال درواقع غیرقانونی نیستند از طرفی قانونی برای استفاده از آن ها به جز استناد به ماده 138 قانون اساسی مصوبه ی 1398 که استفاده از رمز ارز منوط بر تایید وزارت صنعت و معدن است به تصویب نرسیده است و لذا هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن، متوجه توسعه دهندگان یا یک موسسه متشکل از ذینفعان، بوده که هم چنان رسیدگی به آن چالشی اساسی است.

    کلید واژگان: ناهنجاریهای اخلاقی, فعالیت غیرمجاز, رمزارزها, قوانین و مقررات کیفری
    Abdulrazzagh Abdolhamidahmad, Reza Nik Khah*

    Ethics is the knowledge of how to live. Moral values are one of the most important factors in the formation process of Islamic architecture. Architecture is an arena for the emergence of individual and social life and the expression of moral values. Paying attention to the existential moral values of man and society is one of the basic needs of the formation of the environment and human life. Considering the effects of the environment as one of the effective factors on the moral education of the child, we need a detailed understanding of the characteristics that affect the moral education of the child so that we can design an environment that helps the moral development of the child and actually education Follow the child's morals. Here, the question is raised, what strategies and solutions have Islamic teachings provided regarding a suitable environment for the moral education of children? And what are the characteristics of a suitable kindergarten for the moral education of a child based on Islamic teachings? Accordingly, the aim of this research is to provide principles and a model for kindergarten design based on moral teachings. In this research, it has been tried by referring to Islamic teachings and with the method of logical reasoning and their interpretation and analysis, the environmental components and architecture of a suitable place for the moral education of children have been deduced and presented.

    Keywords: Architecture, Ethics, Kindergarten, Islamic Teachings, Islamic Ethics
  • Sara Kazemi Fard, Maedeh Pourfathollah *, Mohammad Zare Abandansari, Saeed Kazemifard
    Purpose
    Paying attention to the architecture of football stadiums is considered a significant issue in sports, which has yet to receive less attention in Iran. Considering the presence of teams from northern Iran in the premier league and the specific climatic conditions they face, this research aims to investigate the Factors affecting the development of football stadium architecture in Iran's temperate and humid climate.
    Method
    This research was conducted using a qualitative approach based on phenomenology. Colaizzi's method (1978) was employed to explore the interview data. The study's target population consisted of university faculty members in art and architecture, engineers in sports facilities construction and equipment, and university faculty members in sports management, totalling 18 individuals. The data collection tool was semi-structured interviews. Validity and reliability criteria were used, including credibility, transferability, dependability, and confirmability. (study Community and sample, sampling method, research method, instruments or questionnaires).
    Results
    According to the results obtained from the participants' information, the factors influencing the development of football stadium architecture consist of 104 sub-themes categorized into eight main themes. Based on the designers' priorities and the significance of their sub-indicators, these themes include site, climate, moisture control, design regulations, safety, structure, design ideas, and sustainability.
    Conclusion
    Therefore, designers and relevant managers must pay special attention to the construction of stadiums, which are considered significant and monumental structures in the urban landscape. Considering the eight identified factors in this research, they should be designed with principles and foresight.
    Keywords: Design, Football, Sustainable Structure, Architecture, Stadium Construction
  • سید علی اکبر صدری، محمدهادی کابلی *، میترا میرزارضایی، محمدرضا سلیمانی

    شیوه معماری اندیشی، روش ها، سنت ها و دانش آن به مانند هر رشته هنری دیگری امروزه در دوره ایی دوره ای بسیار حیاتی و تاریخی قرار دارد. همان گونه که در هفتادسال اخیر راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی، معماری را به طور قابل توجهی متحول کرده است. این پژوهش به جای پرداختن به عواملی که مانع از تسریع این تحول شده اند، نگاهی بر تداوم برهمکنش تحولات معماری و هوش مصنوعی دارد. یکی از روش هایی که می توان این مساله را مورد بررسی قرار داد، نگاهی فرهنگی و فنی و تاریخی به مساله هوش مصنوعی و نحوه ورود و تاثیر آن بر معماری است. هدف از این پژوهش چگونگی برهمکنش یافته های جدید هوش مصنوعی و معماری با تمرکز بر تحولات تاریخی 1920 تا 2023، همچنین نقش متصور آن در آینده فناوری این حوزه است. این پژوهش از نظر رویکرد کیفی است و از نظر روش یک پژوهش تاریخی مبتنی تحلیل مقایسه ای رویدادهای معماری و هوش مصنوعی در دوره های ده ساله است. یافته های حاکی از آن است این برهمکنش را می توان در 4 دوره، معماری به کمک استانداردسازی، معماری به کمک رایانه، معماری به کمک پارامتر ها و در نهایت معماری به کمک هوش مصنوعی (شبکه های عصبی و مدل های مولد) سازمان دهی کرد. رابطه معماری با فناوری به موازات تحولات هوش مصنوعی بالغ شده و آخرین پیشرفت های هوش مصنوعی نه تنها بر فرآیند طراحی تاثیرگذار بوده است، بلکه بر حوزه عمل و اندیشه آن نیز موثر بوده و حتی موجب پیدایش و توسعه سبک های معماری شده است.

    کلید واژگان: معماری, هوش مصنوعی, طراحی به کمک رایانه, شبکه های عصبی, مدل های مولد تصویر.
    Seyed Ali Akbar Sadri, Mohammadhadi Kaboli*, Mitra Mirzarezaee, Mohamadreza Soleymani

    The process of architectural thinking, traditions, methods, and the vast body of architectural knowledge, similar to other artistic fields, currently stands at a critical juncture in its history. The emergence of Artificial Intelligence (AI) in architecture over the past seventy years signifies a paradigm shift, resulting in significant transformations within the field. Despite addressing factors that have hindered the acceleration of such remarkable change, the present study evaluates the progression and interaction of architectural developments with AI. One approach to investigating AI's impact on the world of architecture involves exploring the cultural, technical, and historical realms. The primary objective of this study was to demonstrate the adaptation of new AI-related findings within architecture while considering their historical developments from 1920 to 2023. The study employed a qualitative method, conducting a historical research based on a comparative analysis of architectural and AI achievements in ten-year periods. The findings suggest that the relationship between architecture and technology has grown substantially in parallel with the evolution of AI. The latest advancements in AI have not only influenced the design process but have also significantly affected the broader field of practice and thought. This adaptation can be categorized into four periods: architecture aided by standardization, architecture utilizing computers, architecture with the assistance of parameters, and architecture through the application of AI.

    Keywords: Architecture, Artificial Intelligence, Computer-Aided Design, Neural¬ Networks, Image Generation Models
  • فاطمه حاجی رحیمی*، سلمان رحیمی، حسن شهریاری

    هر سبک نوین معماری برمبنای اصول، روش‎ها و سنت‏ های سبک‎های پیشین استوار است و همواره، آن اثری در گذر زمان، شایستگی جاودانگی و ماندگاری دارد که از پشتوانه منطقی و مبانی نظری ریشه‎دارتری برخوردار باشد. بهره ‎گیری از شکل‎ های هندسی در معماری گذشته از اهمیت و سابقه طولانی برخوردار است؛ به گونه‎ای که در ساختن اکثر معابد و مکان‎های مقدس، از آن بهره می‎بردند. اهمیت اعداد و اشکال در زیبایی‎شناسی اماکن تاریخی و مذهبی مشهود است. در این میان، عدد چهار و شکل مربع گونه بنا، به گونه‎ای نمادین بیشتر مورد اقبال معماران اسلامی قرار گرفته است.هدف از پژوهش حاضر، جلب توجه معماران به مفاهیم و شیوه ‎هایی است که در ساختن شهر بسیلا، مقر فرمانروایی شاه طیهور در منظومه کوش‎نامه به کار رفته و اصل آنها با اتکا بر تجربیات بشری و تسلسل هویتی دستاوردهای انسان با نسل‎های پیشین و پیش دانسته‎ های انسان بنیان نهاده شده تا بتواند پاسخگوی نیازهای فطری و زیبایی شناختی انسان امروز باشد. در پژوهش حاضر که با روش تحلیلی-تطبیقی و با شیوه استقرائی انجام گرفته، با شناسایی عناصر اصلی زیبایی‎شناسی معماری اسلامی در حوزه عمل و نظر مانند سیمای ظاهری، استحکام و استواری، تقارن و تعادل، به بررسی چگونگی تاثیرگذاری آنها در ساختن شهر بسیلا در منظومه کوش‎نامه پرداخته شده است.

    کلید واژگان: زیبایی‎شناسی, معماری, شهر بسیلا, کوش‎نامه, طیهورشاه
    Fatemeh Hajirahimi *, Salman Rahimi, Hasan Shahryari

    Every new style of architecture is based on the principles, methods and traditions of the previous styles and always has an effect in the course of time that is worth immortality, which has a logical support and deep theoretical foundations. The use of geometric shapes in the architecture has a long history and importance in such a way that they were used in the construction of most temples and holy places. The importance of numbers and shapes is evident in the aesthetics of historical and religious places. Among these, number four and the square-shaped buildings have been favored by Islamic architects in a symbolic way. The purpose of the present research is to draw the attention of architects in the construction of Basila City, the seat of Shah Tayhour's rule in the Kushnameh system, to the concepts and methods that are based on human experiences and the identity sequence of human achievements with previous generations and preconceived notions. Man was created with the ability to respond to the natural and aesthetic needs of his time. The current research was done with an analytical-adaptive method and an inductive one, and the main elements of Islamic architectural aesthetics in the field of practice and opinion are identified. Also, appearance, strength, stability, symmetry, balance, and how they affect the construction of Basila City in Kushnameh system have been investigated.

    Keywords: Aesthetics, Architecture, Basila City, Kushnameh, Tayhour Shah
  • میرزا علی شیدانه مرید، مهدی شریفی*، سید محمود معینی

    توجه به کمیت و عدم توجه به کیفیت و تهی بودن مسکن آپارتمانی از معنا، عدم ارتباط معنادار، بین فرهنگ معماری مسکن ایرانی اسلامی و معماری مسکن آپارتمانی تقلیدی، وارداتی غربی، باعث گسست هویت، پیوند معماری مسکن ایرانی اسلامی، با گذشته ی درخشان تاریخ معماری این سرزمین شد. بنابراین این پژوهش با سوءال: مولفه‏‏ های تاثیرگذار با رویکرد قرآنی در معماری مسکن آپارتمانی معاصر کدامند؟ و با هدف ارائه مدل مولفه ‏های تاثیرگذار با رویکرد قرآنی در معماری مسکن آپارتمانی معاصر تهران. انجام گردید. این تحقیق بروش کمی _کیفی (ترکیبی: Mixed Method) بصورت همزمان و در سه فاز مکمل هم انجام شد. اهم مولفه‏ های تحصیل شده تاثیر گذار در معماری مسکن آپارتمانی معاصر پس از ادغام و پایش 33 مورد بود که در جدول شماره 6 بخش تاثیرگذاری زیاد آن، نشان داد: 12% مولفه ‏ها در معماری مسکن آپارتمانی معاصر و 88% در معماری مسکن سنتی تاثیرگذار بوده است. و اخص مولفه ‏ها که به عنوان موئلفه های نهایی (مدل) معرفی شدند با درصد اهمیت آنها به عنوان یک مدل ارزشمند اسلامی، عبارتند از: آسایش و امنیت 98%، محرمیت 96%، کرامت انسانی94%، عبودیت و بندگی 94%، حریم خصوصی 92%، ایمنی، استحکام و استواری 92%، تواضع و فروتنی 90%، عوامل زیستی پایدار 90%، خلاقیت 88%، فعالیت پذیری 82%. در بررسی تطبیقی نتایج این پژوهش و شش مقاله در خصوص مسکن مهر، مولفه‏ های بدست آمده از نتایج پژوهش حاضر جامعیت مادی و معنوی کامل تری دارند. در بخش بررسی آسیب شناسی معماری مسکن آپارتمانی معاصر بعلت کم رنگ شدن و فقدان مولفه‏ های تاثیرگذار ، معماری فضاهای مختلف آپارتمانی آسیب جدی دیده اند. کاربرد این پژوهش می تواند در برنامه ریزی وزارت راه و شهر سازی، وزارت کشور و شهرداری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان نظام مهندسی کشور، برای کنترل، نظارت و هدایت، به عنوان الگویی برای مسکن اسلامی در شهر و روستا باشد. پیشنهاد می گردد پژوهشگران آینده همین تحقیق را بارویکرد کتاب های مقدس آسمانی دیگر در سایر نقاط جهان انجام و نتایج آن را با این پژوهش مقایسه کنند.

    کلید واژگان: معماری, مسکن, آپارتمان, معاصر
    Mirza Ali Sheidaneh Morid, Mehdi Sharifi *, Seyed Mahmoud Mmoeini

    Attention to quantity and failure to pay attention to quality as well as voidness of apartment housing of meaning, lack of meaningful relationships between Islamic-Iranian housing architecture culture and the imitated Western-styled apartment housing have caused disruption of the identity and link between the Islamic-Iranian housing architecture and the bright history of architecture of this land. Thus, this research was carried out with the question: What are the Qur’anic approach-based components affecting contemporary apartment housing? Moreover, the goal was to present a model of Qur’anic approach-based components affecting the contemporary apartment building architecture in Tehran. This quantitative and qualitative method (which involves a mixed method) was performed concurrently in three complementary phases. The most important components affecting the contemporary apartment housing architecture were 33 cases which Table 6 shows that 12% of those components have affected the contemporary housing architecture, and 88% affected the traditional housing architecture. Meanwhile, the most specific components by the percentage of their importance as a valuable Islamic model were introduced as the final components of the [model] as they included peace and security (98%), intimacy (96%), human dignity (94%), servitude (94%), privacy (92%), safety, strength and firmness (92%), humiliation (90%), bio-sustainable factors (90%), creativity (88%), and dynamism and activity (82%). A comparative review of the research results and six papers on urban housing revealed that the components derived from the present research were both materially and spiritually comprehensive. As for the contemporary apartment housing architecture pathology, various apartment spaces in architecture have suffered serious damages due to diminishing role and loss of effective components.

    Keywords: Architecture, Dwelling, Apartment, Contemporary
  • قاسم رنجبر، حسین سوری*، حجت جهانی راد

    این مقاله با هدف شناخت هندسه قدرت در برابر گفتمان تهدید در نیروهای مسلح ج.ا.ا در پاسخ به این سوال که نقطه کانونی هندسه قدرت در برابر گفتمان تهدید در نیروهای مسلح ج.ا.ا چیست؟ فرضیه خود را بر این قرار داده که نقطه کانونی هندسه قدرت در برابر گفتمان تهدید در نیروهای مسلح ج.ا.ا در نظر بر سه محور دین گرایی، پیروی از قانون اساسی و اطاعت از فرامین فرماندهی معظم کل قوا و در عمل تاکید بر مدیریت جهادی، قانون مداری و بومی سازی تجهیزات دفاعی، زنجیره هم ارزی هندسه قدرت در نیروهای مسلح ج.ا.ا را در برابر گفتمان تهدید شکل می دهتد. روش مقاله توصیفی- تحلیلی و نوع آن بنیادی-کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات با تمرکز بر شیوه سندکاوی و با بررسی متون موجود انجام می شود. نتایج حاصل از بررسی حاکی از آن است که نظام معنایی هندسه قدرت در نیروهای مسلح ج.ا.ا از طریق تاکید بر محورهای اشاره شده در فرضیه این مقاله می تواند نظام معنایی زنجیره هم ارزی گفتمان تهدید را که بر سه محور التهاب سازی، ترس و تردید متمرکز شده خنثی نموده و اقتدار نظام ج.ا.ا را در حوزه دفاعی- امنیتی در سه بخش دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی، حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور استحکام بخشد.

    کلید واژگان: هندسه قدرت, معماری, گفتمان, تهدید, امنیت
    GHASEM RANJBAR, Houssein Souri *, Hojjat Jahanirad

    This article aims to understand the geometry of power against the discourse of threats in the armed forces of J.A. in response to the question, what is the focal point of the geometry of power against the discourse of threats in the armed forces of J.A.? He has put his hypothesis on the fact that the focal point of the geometry of power against the discourse of threats in the armed forces of J.A. is based on the three axes of religiousness, following the constitution and obeying the orders of the Supreme Commander-in-Chief and In the emphasizing Jihadist management, rule of law and localization of defense equipment, the chain of equivalence of the geometry of power in the armed forces of J.A. is formed against the threat discourse.The method of the article is descriptive-analytical and its type is fundamental-applied. The method of collecting information is done by focusing on the document analysis method and by reviewing the existing texts. The results of the investigation indicate that the semantic system of the geometry of power in the armed forces of J.A. through emphasizing the points mentioned in the hypothesis of this article.It can neutralize the semantic system of the equivalence chain of the threat discourse, which is focused on the three axes of inflammation, fear and doubt, and preserve the authority of the J.A. system in the field of defense-security in the three sectors of defending the values ​​of the Islamic Revolution. Strengthen the country's territorial integrity and independence.

    Keywords: Geometry Of Power, Architecture, Discourse, Threat, Security
  • سید امین طاهری*، سید حبیب الله طباطبائیان، سید محمدحسین شجاعی، فرید به آذین

    تحول سازمانی یکی از موضوعات رایج دهه های اخیر حوزه مدیریت و نوآوری است. بنابراین اندیشمندان، متخصصان یا مدیران اجرایی مختلف، متناسب با تجربیات یا مطالعات خود، نسبت به ارائه روش شناسی و الگویی برای این مقوله اقدام کرده اند. به طور طبیعی هر یک از این نوشتارها، متناسب با مسئله و بافتار خود، از زوایه ای خاص به موضوع تحول سازمانی نگریسته اند و تصویر خود را از واقعیت های مشابه ارائه کرده اند و آن واقعیت مشابه، تغییر تمام یا بخشی از سازمان یا صنعت از یک وضعیت به وضعیت دیگر است. یعنی وضعیت موجود در یک فرایند مدیریت شده، به وضعیت جدید دگرگون شده است. اگر خواسته شود برای یک تجربه جدید تحول سازمانی، از یکی از این تجربه های نگاشته شده و الگوهای ثبت شده پیشین استفاده بشود، این پرسش شکل می گیرد که کدام الگو مناسب تر است؟ در این مقاله تلاش شده است با مرور ادبیات حوزه مدیریت تحول، اجزای هر الگو استخراج شده و چارچوب جامعی که دربرگیرنده تمام الگوها باشد، با استفاده از تطبیق عناصر مفهومی و فرایندی تمام الگوها ترسیم بشود. بنابراین هدف پژوهش، دستیابی به معماری جامعی است که سازمان هایی که قصد تحول برنامه ریزی شده داشته باشند، می توانند متناسب با شرایط و توانمندی های خود، مسیر تحول را با ترکیب مفاهیم، ابزار و فرایندهای مناسب برای خود ایجاد کنند. نوع پژوهش، توسعه ای با هدف توسعه دانش و توصیفی است. راهبرد پژوهش، انجام پیمایش برای شناسایی و تایید مولفه ها و روش گردآوری داده ها، مطالعه کتابخانه ای و مرور ترکیبی داده هاست. واحد تحلیل، سطح جهانی در همه حوزه های کسب وکار و به لحاظ زمانی نامحدود است. تحلیل داده های کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا انجام شده است. برای ساختاردهی به فرایند مرور نظام مند یافته ها، از روش ای.دی.ا - تی.سی.ام استفاده شده است. درنهایت در این پژوهش هشتادوشش الگوی تحول با 320 عنصر مفهومی و فرایندی تحول سازمانی شناسایی، تلفیق و چارچوب دهی شده است.

    کلید واژگان: معماری, تحول سازمانی, مدل فرایندی, مدل مفهومی
    Seyyed Amin Taheri *, Seyyed Habibolallah Tabatabaeian, Seyyed Mohamadhossein Shojaei, Farid Beh Azin

    Organizational transformation is one of the common topics of recent decades in the field of management and innovation، therefore various thinkers، specialists or executives have tried to provide a methodology and model for this category according to their experiences or studies. Naturally، each of these writings، according to their problem and context، have looked at the issue of organizational transformation from a specific angle and presented their own picture of similar realities، and that similar reality is the change of all or part of the organization or industry from one state to another. The situation is different. It means that the existing situation in a managed process has changed to a new situation. Now، if it is asked to use one of these written experiences and previously registered models for a new organizational transformation experience، the question arises as to which model is more appropriate? In this article، an attempt has been made by reviewing the literature in the field of transformation management، the components of each model have been extracted and a comprehensive framework that includes all models has been drawn using the adaptation of conceptual and process elements of all models. Therefore، the aim of the research is to achieve a comprehensive architecture that organizations that have planned transformation can create a path of transformation according to their conditions and capabilities by combining the concepts، tools and processes that are suitable for them. The type of research is developmental with the aim of developing knowledge and descriptive. The research strategy is to conduct a survey to identify and confirm the components and method of data collection، library study and combined review of data. The world-class analysis unit is unlimited in all areas of business and in terms of time. The qualitative data analysis of the research was done through content analysis. ADO-TCM method has been used to structure the process of systematic review of findings. Finally، in this research، eighty-six transformation models with 320 conceptual elements and processes of organizational transformation have been identified، integrated and framed.

    Keywords: Architecture, Organizational Transformation, Process Model, Conceptual Model
  • رقیه نظری*، احمد آرش

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر معماری دبستان بر تعامل اجتماعی، خلاقیت و یادگیری دانش آموزان بود. این پژوهش به لحاظ روش کیفی بود و با بررسی اسناد و پژوهش ها، به شیوه مورد کاوی دبستان روستای سیدبار جدگال چابهار از نظر ویژگی های ظاهری و دلایل طراحی خاص آن با توجه به فرهنگ اجتماعی محیط اطراف دبستان و تاثیر آن بر تعامل اجتماعیو خلاقیت و یادگیری دانش آموزان بررسی شد. یافته ها از روزنامه و مجلات و مصاحبه طراح دبستان و تصاویرموجود از دبستان در سایت ها به دست آمد. و تحلیل مصاحبه ها با توجه به نتایج پژوهش های مرتبط انجام شد. نتایج نشان داد دبستان کاملا منبطق با نیاز های اجتماعی و فرهنگی مردم روستا ساخته شده است و باعث افزایش تعامل دانش آموزان با یکدیگر و خلاقیت آن ها و میزان ساعات حضور آن ها در دبستان شده است.

    کلید واژگان: معماری, دبستان, خلاقیت, یادگیری, دانش آموزان
    Roghaye Nazari*, Ahmad Arash

    The purpose of this research was to investigate the effect of elementary school architecture on social interaction, creativity and learning of students. This research was based on a qualitative method and by examining documents and researches, in the manner of a case study of the elementary school of Syedbar Jadgal village, Chabahar, in terms of its appearance characteristics and reasons for its special design, considering the social culture of the surrounding environment of the elementary school and its effect on the social interaction, creativity and learning of students. Checked out. Findings were obtained from newspapers and magazines and the interview of the school designer and the pictures of the primary school on the websites. And the analysis of the interviews was done according to the results of related researches. The results showed that the primary school was built completely in line with the social and cultural needs of the village people and increased the interaction of students with each other and their creativity and the number of hours they attend the primary school.

    Keywords: Elementary School, Architecture, Creativity, Learning, Students
  • آلاله عشقی صنعتی، محمدجعفر کرباسچی*، غلامحسین ناصری

    گرایش به نماد و نشانه ها در معماری سنتی، معماری معاصر و حتی معماری مدرن همواره مورد توجه خاص بوده است از زمان غارنشینی بشر و بررسی آثار انسان های اولیه به دلایل فنی و کارکردی نمادها و نقاشی های بر روی دیوارهای غارها انجام شده اند. در طی تکامل بشر و با روی کار آمدن مکاتب، ادیان و فرهنگ ها این روند در طول تاریخ ادامه پیدا کرد و در جامعه ی امروز دیگر کمتر بستری را می توان یافت که در آن نشانی از نماد و نشانه نباشد. به ویژه این امر در معماری معاصر بسیار مشهود است. این پژوهش با هدف بازشناسی مانایی مفاهیم نماد، در شکل گیری ماهیت کالبد معماری اصیل سنتی ایران و تاثیرات آن بر معماری معاصر انجام شد. شیوه پژوهش به روش توصیفی، میدانی با استفاده از اسناد کتابخانه ای و پیمایشی استخراج و نقش نمادها در معماری معاصر مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و اساتید دانشگاه می باشد. با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته داده های تحقیق از حدود 250 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شد با استفاده از نرم افزار spss و با بهره گیری از آزمون رگرسیون خطی تاثیر ابعاد نمادها در معماری معاصر مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که اشکال هندسی، رنگ ها، نقوش گیاهی، اسلیمی و ختایی، نقوش حیوانی و ارکان آتش، باد، آب و خاک نماد ارکان چهار وضعیت بنیادی ماده بر شکل گیری معماری معاصر اثر مبتنی دارند. از نتایج حاصل از این تحقیق می توان جهت خلق فضاهای با هویت ایرانی اسلامی بهره جست.

    کلید واژگان: نمادها, معماری, اشکال هندسی, رنگ ها, ارکان چهارگانه
    Alaleh Eshghi Sanati, Mohammadjafar Karbaschi *, Gholamhossein Naseri

    The trend towards symbols and signs in traditional architecture, contemporary architecture and even modern architecture has always been of special attention since the time of human cave dwelling and the study of the works of early humans for technical and functional reasons, symbols and paintings on the walls of caves have been done. During the evolution of mankind and with the establishment of schools, religions and cultures, this process continued throughout history, and in today's society, you can hardly find a place where there is no sign of symbols. This is especially evident in contemporary architecture. This research was carried out with the aim of recognizing the meaning of symbol concepts in the formation of the body nature of authentic traditional Iranian architecture and its effects on contemporary architecture. The research method was descriptive, field method using library and survey documents to extract and examine the role of symbols in contemporary architecture. The statistical population of the research is experts and university professors. Using a researcher-made questionnaire tool, research data was collected from about 250 people by simple random sampling method, using spss software and using linear regression test, the effect of dimensions of symbols in contemporary architecture was examined and tested. The results showed that geometrical shapes, colors, plant motifs, slimy and Khatai motifs, animal motifs and the elements of fire, wind, water and soil symbolizing the elements of the four fundamental states of matter have an effect on the formation of contemporary architecture.

    Keywords: Symbols, Architecture, Geometric Shapes, Colors, Four Pillars
  • Soleyman Rostamian*, Mahmood Seyyed, Fayyaz Zaahed

    The influence of Iranian architectural art on Indian architecture is a category that is as old as the cultural-civilization relations between Iran and India, and according to historical evidence, its history goes back to the third century BC, when we witnessed that in the capital of the Mauryan empire, Patliputra, There were influences of Iranian architecture.This flow after the emergence of Islam in the 7th century AH / 13 AD. And especially after the formation of Islamic states in India, it became more intense. The art of Iranian-Islamic architecture with its unique characteristics was used in the construction of large mosques in India, and while combining with Indian architecture, it benefited from Indian materials that were suitable for the climate there. In this regard, Indian architecture benefited from the accuracy and subtleties of Iranian architecture, and from the combination of those two new and independent styles emerged in the art of architecture, which became known as the Indo-Iranian style. Before the Gurkanians came to power, the Indian aspect of this style was more obvious, but in the Gurkanian era, its Iranian aspect prevailed. This style in the construction of the tombs of Gorkani sultans was widely inspired by the garden tradition of the Safavid era.

    Keywords: Safavid, Architecture, Gurkan, Indo-Iranian Style, Tomb Garden
  • سجاد نوروزی، فریده اسدیان *، سید جمال الدین دریاباری، رضا برنا

    بررسی ویژگیهای اقلیمی مناطق مختلف و تعیین نوع معماری هر منطقه بر اساس آمارها و داده های اقلیمی، یک اصل اجتناب ناپذیر است، عامل مهم در معماری، انسان و راحتی وآسایش اوست. این پژوهش با هداف عوامل موثر بر نوع معماری و پهنه اقلیمی در شهر اهواز انجام شده است.روش تحقیق روش کتابخانه ای و میدانی است. برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و اسنادی بهره گرفته شده است و جهت درک بهتر منابع کتابخانه ای، پژوهش میدانی از منطقه مورد مطالعه صورت گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از قانون محاسبات کسینوس و نرم افزارtcic استفاده شد. یافته ها نشان داد معیارجهت گیری ساختمان با وزن(0.20)است که شاخص های زیر مجموعه آن به ترتیب دسترسی با وزن(0.46)، ارتباط بین ساختمان های مجاور با وزن(0.42) و شیب زمین با وزن(0.38) در رتبه سوم قرار دارد. همچنین معیار تابش آفتاب با وزن(0.243) است که شاخص های زیر مجموعه آن به ترتیب، ساعات آفتابی(0.40)، زاویه تابش(0.39) ،متوسط درجه حرارت(0.36)، در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. شهر اهواز به دلیل واقع شدن در یک موقعیت خاص جغرافیایی, شرایط توپوگرافی و سامانه های جوی موثر بر منطقه شرایط زیست اقلیمی ویژه ای را به خود اختصاص داده است. به طوری که گرمای شدید مشکلات عدیده ای را برای ساکنین این شهر ایجاد می کند.

    کلید واژگان: اقلیم, معماری, جهت گیری ابنیه ها, تابش آفتاب, کلانشهر اهواز
    Sajad Nowruz, Farideh Asadian*, Sayed Jamaluddin Daryabari, Reza Borna

    Investigating the climatic characteristics of different regions and determining the type of architecture of each region based on statistics and climatic data is an inevitable principle, the important factor in architecture is man and his comfort. This research was carried out with the objective of factors influencing the type of architecture and climatic zone in the city of Ahvaz. The research method is the library and field method. To collect information, library and documentary sources have been used, and for a better understanding of library sources, field research has been conducted in the study area. Cosine law and tcic software were used to analyze the data. The findings showed that the criterion of orientation of the building with a weight of (0.20) is the index of its subgroups, respectively, access with a weight of (0.46), the connection between adjacent buildings with a weight of (0.42) and the slope of the land with a weight of (0.38) are ranked third. has it. It is also a measure of sunlight with a weight of (0.243), whose sub-set indices are, respectively, sunny hours (0.40), radiation angle (0.39), average temperature (0.36), are in the first to third ranks. Ahvaz city has special bioclimatic conditions due to its location in a special geographical location, topographical conditions and atmospheric systems affecting the region. So that the extreme heat causes many problems for the residents of this city.

    Keywords: Climate, Architecture, Building Orientation, Sunlight, Ahvaz Metropolis
  • مجید جهانی شام اسبی، حسن ابراهیمی اصل*، حسن ستاری ساربانقلی
    بررسی سیر تحول معماری مجموعه خانقاهی و آرامگاهی شیخ صفی الدین اردبیلی بیانگر آن است که این اثر تاریخی فرهنگی، یکی از حلقه های گمشده هنر ایران در بین سده هشت هجری تا افدول صفویان در ربع اول سده دوازده هجری اهمیت ویژه در بررسی تحولات معماری تشکیلات خانقاهی و آرامگاهی ایران و جهان اسلام است. هدف این مقاله بررسی توسعه و تحولات تاریخی معماری مجموعه آرامگاهی شیخ صفی الدین اردبیلی تا دوران معاصر است. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش، تاریخی، توصیفی - تحلیلی است. هرچند که با تکیه بر اهداف متعارف پژوهشی، برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و جستجو در اینترنت بهره گرفته شده است، ولی روش مشاهده و انجام بازدیدها و مطالعات میدانی به عنوان اصلی ترین روش طی مراحل گوناگون پژوهش بوده است و برای تطبیق استنباطها و برداشتها با واقعیتهای موجود آثار چندین بار مورد بازدید قرار گرفته اند. درباره جایگاه والای مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی در مباحث معماری مجموعه های خانقاهی و آرامگاهی ایران و جهان اسلام چهار عامل مهم به نظر می رسد: اول این که، بخشی از اهمیت و عظمت معماری این مجموعه جهانی به خاطر وجود تعداد زیاد فضاهای متنوع مذهبی و خدماتی و رفاهی چون فضاهای بهداشتی است. به طوری که به استناد منابع تاریخی و برابر شواهد باستانشناسی فقط در عرصه مجموعه مورد بحث چهار حمام وقفی وجود داشت که امکانات لازم بهداشتی را در دسترس مریدان و زائران خود قرار می داد تا مومنان قبل از راز و نیاز با معبود ازلی و ابدی با طهارت تن به دیدارش بشتابند.
    کلید واژگان: معماری, مجموعه آرامگاهی, تحولات تاریخی, شیخ صفی الدین اردبیلی, دوره معاصر
    Majid Jahani Sham Asbi, Hassan Ebrahimi Asl *, Hassan Sattari Sarbanghooli
    Architecture has always been connected to fundamental thought in some way. It appears that the Sheikh Safi al-Din Ardabili complex, as one of the important centers of mysticism and Sufism, is also influenced by mystical ideas and concepts, which have impacted the formation of its architecture. The Sheikh Safi al-Din complex was constructed over various periods; however, historical texts state that Sadr al-Din Musa, the son and successor of the Sheikh, designed the order and structure of the mausoleum himself and was inspired to the architect through a dream. Therefore, it may be possible to recognize the connection of this complex's architecture with mystical thought and concepts. Examining the evolution of the architecture of the Sheikh Safi al-Din Ardabili's khanqah (Sufi lodge) and mausoleum complex reveals that this cultural and historical monument is one of the missing links in Iranian art between the 8th century AH and the first quarter of the 12th century AH, holding significant importance in studying the architectural developments of khanqah and mausoleum structures in Iran and the Islamic world. This article aims to investigate the development and historical transformations of the architectural complex of Sheikh Safi al-Din Ardabili up to the contemporary era. The present research is applied in terms of its purpose and historical, descriptive-analytical based on its nature and method. Although conventional research methods such as library research and internet searches were employed to collect information, observation, field visits, and studies have been the primary methods throughout various stages of the research. To align interpretations and perceptions with existing realities, the site was visited multiple times, and analytical and interpretive methods were used to analyze the information. The results showed that many valuable buildings in the Sheikh Safi al-Din Ardabili khanqah and mausoleum complex, which provide useful information in the field of archaeology and architecture of this religious monument, have disappeared. If they remain, they have taken on different forms over time and with changing periods. Comparing the current structures with the architectural spaces of the Safavid and pre-Safavid eras, as recorded in historical documents and the latest archaeological evidence, will prove the extent and former religious grandeur of this historical educational and religious institution during its peak period. Some architectural remains have disappeared, and their traces are hidden in the eastern and northeastern areas of the complex. In other words, although there is no precise knowledge about the extent of the complex during its peak period, it can be imagined that the volume of architecture and the current area of the complex, 135,320 square meters (excluding the organized and modern development and construction sections of the 1990s to 2010s in the northern and western sides of the complex), was more than twice the current extent.
    Keywords: Architecture, Mausoleum Complex, Historical Transformations, Sheikh Safi Al-Din Ardabili, Contemporary Era
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال