به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « constitutionalism » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • امیرمحمد دادگر، رضا پریزاد*، علی محسنی

    پژوهش حاضر درصدد بازخوانی روایت های مختلف تفکر سیاسی ایران شهری در تمدن اسلامی است. تفکر سیاسی و جلوه های گوناگون آن در دوران اسلامی- به ویژه قرون وسطی- مورد تاکید این تحقیق است. در این راستا، تفکر ایرانیان و جنبه هایی از تداوم تاریخی اندیشه سیاسی در ایران، و اندیشه سیاسی ایران شهری و عبارت کلیدی «فره ایزدی» در اندیشه سیاسی اسلامی مورد بحث قرار گرفته، و نظریه «تداوم فرهنگی ایرانی» مبنای نظری این پژوهش را تشکیل می دهد. سوال اصلی پژوهش این است که «سازه های نظریه ایرانشهری سید جواد طباطبایی چه تاثیراتی بر اندیشه های دوره اسلامی داشته است؟». پاسخ احتمالی به این پرسش آن است که اندیشه ایران شهری درطول دوره های تاریخی ضمن تاثیرپذیری از اندیشه های اسلامی، بر حیات سیاسی و اجتماعی اندیشه های دوره اسلامی اثرگذار بوده و روند تکاملی خود را طی کرده است. اندیشه سیاسی ایرانشهری در دوران اسلامی به اشکال گوناگون بازتولید شده است و هر یک برداشت خاص خود را از مفهوم «خدای الهی» ارائه کرده اند. براساس نتایج تحقیق حاضر، پنج روایت فره ایزدی در تمدن اسلامی عبارتند از: حماسه، روایت فلسفی، نصایح روایی، روایت عرفانی و روایت نورانی.

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, نظریه ایرانشهری, سید جواد طباطبایی, اندیشه اسلامی, مشروطه}
    Amirmohammad Dadgar, Reza Parizad *, Ali Mohseni

    This study aims to revisit various narratives of Iranshahr political thought within Islamic civilization. The focus is on political thought and its diverse manifestations during the Islamic era, particularly the medieval period. In this regard, the thought of Iranians and aspects of the historical continuity of political thought in Iran, and the Iranshahr political thought with the key phrase "Divine Glory" in Islamic political thought are discussed. The theory of "Iranian Cultural Continuity" forms the theoretical basis of this research. The main research question is: "What impacts have Seyyed Javad Tabatabai's Iranshahr theory had on Islamic period thoughts?" The probable answer is that Iranshahr thought, influenced by Islamic thoughts over historical periods, has impacted the political and social life of the Islamic period thoughts and has evolved accordingly. Iranshahr political thought in the Islamic era has been reproduced in various forms, each offering its interpretation of the concept of "Divine Sovereignty." According to the present study's findings, the five narratives of Divine Glory in Islamic civilization are: Epic, Philosophical, Advisory, Mystical, and Luminous narratives.

    Keywords: Political Thought, Iranshahr Theory, Seyyed Javad Tabatabai, Islamic Thought, Constitutionalism}
  • کنشگری مورخ در روایت رویدادهای تاریخی؛ بینش انتقادی ناظم الاسلام کرمانی و مهدی ملک زاده در تاریخ نگاری رویداد مشروطه
    غلارضا وفایی مهر، محبوبه شرفی*، علی اکبر خدری زاده

    بینش انتقادی مورخ،یکی از مولفه های تاریخ نگاری و تاریخ نگری است ، اگر چه در تاریخ نگاری مورخان قدیم کم وبیش وجود داشته است، اما در تاریخ نگاری نوین ایران بیشتر نمایان شده است. مقاله حاضر با روش تاریخی، در تلاش است تا نسبت تاریخ نگاری ناظم الاسلام کرمانی و مهدی ملک زاده در رویداد مشروطه را با بینش یادشده مورد واکاوی قرار دهد. برای تحقق این هدف، پرسشی چنین مطرح است: بینش انتقادی مورخان یاد شده چه تاثیری در روش تاریخی آنان در بازتاب واقعه مشروطه و تحولات پس ازآن داشته است؟ نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مورخان فوق تلاش دارند تا با فاصله گیری از تاریخ نگاری یک سویه در دوحوزه، نخست: انتقاد از شاهان و حاکمان قاجار به دلیل ناکارآمدی آنها در اداره کشور و دیگر: توده عوام مردم به عنوان موتور محرکه تحولات جامعه به عنوان عامل اصلی در شکل گیری حوادث تاریخی، به تحلیل و تبیین عوامل برآمدن مشروطه و تحولات بعد از آن بپردازند

    کلید واژگان: بینش انتقادی, تاریخ نگاری, مشروطیت, مهدی ملک زاده, ناظم الاسلام کرمانی}
    The Historian’s Activism in the Narration of Historical EventsThe Critical Insight of Nazim Al-Islam Kermani and Mehdi Malekzadeh in the Historiography of the Constitutional Event
    Golamreza Vafaee Mehr, Mahboubeh Sharafi*, Aliakbar Khedrizadeh

    The dated critical insight is one of the main elements of historiography and historian which is very clear in modern Iranian historiographyAlthough there has been more or less in the historiography of ancient historians, but. The present article seeks to assess the historiography of Nazem-Al-Islam Kermani and Mehdi Malekzadeh in the constitutional event with the aforementioned insight that is using the historical method. to understand the aim of study, we should answer the following question : What effect did the critical insight of the aforementioned historians have on their historical method in reflecting the constitutional event and the later developments ? The results of this research show that the above-mentioned historians are trying to move themselves far from one-sided historiography in two extends, first: criticism of the Qajar governors and rulers due to their inefficiency in the administration of the country and second: the mass of the people as the driving engine of the changes in the society. Analyze and explain the factors of the emergence of the constitution and the developments after it.

    Keywords: Critical Insight, Historiography, Constitutionalism, Mehdi Malekzadeh, Nazim-Ul-Islam Kermani}
  • شاهرخ غلامی، عرفان شمس*، احمد منتظری
    نسبت فقه سیاسی و حقوق عمومی مدرن در همسنجی مفهومی حکومت مندی متافیزیکی و فیزیکی مبنا و منابع حق حاکمیت مشروطیت و جمهوریت است. گفتمان نظریه نخست مکانیسم تئولوژیکی و نظریه مقابل مکانیسم فیزیولوژیکی دارد و تدبیر حکمرانی آن ها بر پایه نمایندگی استوار است. نظریه نخست بر بنیاد نمایندگی الهی با واسطه فقیهان سیاسی در نظریه های الاهیاتی و نظریه مقابل بر بنیان اجماع همپوش شهروندان آزاد در نظریه های انسانی است. قدرت و حکومت مندی در نظریه نخست امر کیفی و ذهنی و بر پایه های نامرئی و سوبژکتیویسم و نظریه دوم با حکومت مندی مکانیکی بر امر کمی و عینی و بر پایه های مرئی و ابژکتیویسم مشهود است. هر یک از نظم سیاسی مشروطه و جمهوری در فقه سیاسی مشروطه و فقه سیاسی جمهوری معاصر مورد گرته برداری فقهی قرار گرفته است. پژوهش حاضر مبتنی بر روش تحلیل و مطالعه کتابخانه ای با وجه کارکردی و کارنامه مشروطه و جمهوری با نگاه تحلیلی و انتقادی بر فقه سیاسی معاصر مورد مطابقه قرار گرفته است. یافته های تحقیق نیز دلالت دارد که نسبت مفاهیم مورد بحث در ادبیات سیاسی و حقوقی فقه سیاسی معاصر با حقوق عمومی مدرن صرفا نومینالیستی و پوپولیستی بوده و با واژگان مفهومی آن گسست معنایی دارد.
    کلید واژگان: فقه سیاسی, حقوق عمومی مدرن, حاکمیت, مشروطیت, جمهوریت}
    Shahrokh Gholami, Erfan Shams *, Ahmad Montazeri
    The ratio of political jurisprudence and modern public law in the conceptual equivalence of metaphysical and physical governance is the basis and sources of constitutional and republican sovereignty. The discourse of the first theory has a theological mechanism and the opposite theory has a physiological mechanism, and their governance is based on representation. The first theory is based on divine agency through political jurists in theological theories and the opposite theory is based on consensus of free citizens in human theories. The power and governance in the first theory is qualitative and subjective and based on invisible foundations and subjectivism, and the second theory is evident with mechanical governance over quantitative and objective and visible foundations and objectivism. Each of the constitutional and republican political order has been subjected to jurisprudence in the constitutional political jurisprudence and the contemporary republican political jurisprudence. The current research is based on the method of analysis and study of a functional library and the record of the constitution and the republic with an analytical and critical view on contemporary political jurisprudence. The findings of the research also indicate that the relationship between the concepts discussed in the political and legal literature of contemporary political jurisprudence with modern public law is merely nominalist and populist and has a semantic break with its conceptual vocabulary.
    Keywords: Political Jurisprudence, Modern Public Law, Sovereignty, Constitutionalism, Republicanism}
  • رامین البرزی*، مسعود غفاری

    ایران عصر ناصری، دوره زایش تجدد ایرانی نیز بود. در فرایند متجددکردن جامعه ایران دو گروه بیشترین نقش را داشتند، روشنفکران خارج از دایره قدرت و دیوان سالاران درون حاکمیت . میرزا یوسف خان مستشار الدوله (1239-1313ق) یکی از مهمترین متجددان آن عصر بود که رساله یک کلمه وی یکی جدی ترین متون نوشته شده در عصرپیشامشروطه درباره اهمیت توجه به بنیادهای حقوقی تجددخواهی در ایران می باشد.چارچوب نظری مقاله برپایه دو پارادایم اصلی از حقوق مدرن(تفسیر حاکمیت قانون برپایه حقوق طبیعی و تفسیر دولت قانونمند برپایه حقوق دولت محور) بناشده و روش تحقیق نیز روش تحلیلی- تاریخی می باشد. از تحلیل و تفسیر محتوای رساله ی میرزا مستشار در این مقاله چنین نتیجه گیری شدکه دغدغه بنیادین فکری میرزا یوسف خان مستشارالدوله و هدف اصلی وی از نگارش رساله اش در وهله اول تاسیس نهاد حقوقی مدرن (ایجاد حاکمیت قانون) بر پایه حقوق طبیعی ملهم از اعلامیه حقوق بشر در ایران بود اما در کنار آن تلاش داشته با نگاهی به نظام حقوقی سنتی ایران (فقه) ظرفیت های آن را در چارچوب فهم معرفتی مدرن از حقوق، برای ساختن نظام حقوقی مدرن بکارگیرد.

    کلید واژگان: تجدد, مشروطه, گرایی, مستشار, الدوله}
    Ramin Alborzi *, Massoud Ghaffari

    Nineteen century in Iran was the birth period of "The Iranian modernity". In the process of modernizing of Iranian society, two groups played the main role, the intellectuals outside the circle of power and the bureaucrats inside the government. Mirza Yousef Khan Mostashar Al-Dowleh (1823-1895AD) was one of the most important modernists of that era, whose treatise "One word" is one of the best texts written in the pre-constitutional era about the importance of paying attention to the constitutionalism of modernism in Iran. The theoretical framework of the article is based on two main paradigms of constitutionalism (the interpretation of the rule of law based on natural rights and the interpretation of the rule of law based on state-oriented rights) and the research method is the "analytical-historical" method. From the analysis and interpretation of the content of Mirza Mostashar's treatise in this article, it was concluded that the fundamental intellectual concern of Mirza Yousef Khan Mostashar Al-Dowleh and his main goal of writing his treatise is the establishment of a modern legal institution (establishing the rule of law) based on natural rights inspired by the declaration of human rights. He was in Iran, but at the same time, he tried to use the capabilities of the traditional legal system of Iran (jurisprudence) in the framework of the modern epistemological understanding of law to build a modern legal system.

    Keywords: Political, Modernity, State, Constitutionalism}
  • هایک ساریان قلعه ملکی*

    مرکز ثقل و خاستگاه انقلاب مشروطه تبریز بود و به سرعت به دیگر نقاط ایران گسترش پیدا کرد و موجب شد تا دیگر اقوام و قومیت های ایران نیز در شکل گیری و پیروزی آن مشارکت داشته باشند. ارامنه از جمله اقوامی بودند که در مشروطیت ایران نقش آفرینی کردند. در این انقلاب حزب داشناکسوتیون ارمنی به رهبری پیرم خان پای به عرصه گذاشت و پیروزی آن را هموار کرد. این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای و اسناد انجام شده، به دنبال بازشناسی نقش ارامنه و احزاب ارمنی در مشروطیت ایران است. سوال اصلی پژوهش حاضر آن است که حزب داشناکسوتیون و ارامنه چه نقشی در جریان مشروطیت داشته است؟ فرضیه مطرح در این پژوهش نیز آن است که حزب داشناکسوتیون و ارامنه قفقاز با وجود اینکه غیر ایرانی بودند، برای برقراری آزادی و همچنین کمک به دیگر هم کیشان ارمنی خود در ایران از هیچ تلاشی برای به ثمر رساندن انقلاب فروگذار نکردند، چون معتقد بودند برقراری مشروطیت در ایران به نفع تمامی ملت های منطقه است. داشناکسوتیون از طریق ارتباط با دیگر احزاب آزادیخواه اروپایی، صدای انقلاب ایران را به اروپا رساند. آنها علاوه بر انتقال تجارب حزبی و سیاسی، توانستند منابع مالی احزاب در ایران را از طریق اعانات و مساعدت ها برای تامین تسلیحات نظامی برآورده سازند.

    کلید واژگان: داشناکسوتیون, کنشگران ارمنی, مشروطیت, پیرم خان}
    Haik Sarian Galemaleki*

    The constitutional revolution originally started in Tabriz and quickly spread to other parts of Iran and caused other ethnic groups and ethnicities of Iran to participate in its formation and victory. Armenians were among the ethnic groups who had contributions in Iran's constitutionalism. In this revolution, the Armenian Revolutionary Federation (Dashnaktsutyun Party) led by Yeprem Khan stepped in and paved the way for its victory. This research, which was carried out in a descriptive-analytical method and based on library sources and documents, seeks to recognize the role of Armenians and Armenian parties in Iran's constitutionalism. The main question of the current research is what role did the Dashnaktsutyun Party and Armenians play in the process of constitutionalism? Here, the hypothesis is that the Dashnaktsutyun Party and Caucasian Armenians, despite being non-Iranians, spared no effort to bring about the revolution in order to establish freedom and also help their fellow Armenians in Iran, because they believed that Constitutionalism in Iran is for the benefit of all the nations of the region. Dashnaktsutyun introduced the Iranian revolution to Europe through communication with other European libertarian parties. In addition to transferring factional and political experiences, they were able to fulfill the financial resources of parties in Iran through grants and assistance to provide military weapons.

    Keywords: Dashnaktsutyun, Armenian Activists, Constitutionalism, Yeprem Khan}
  • فاطمه محبوب، علی اصغر داودی *، حمید سعیدی جوادی

    وضعیت زنان در دوره قاجار به گونه ای بود که از کوچکترین حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی محروم بوده و تحت محدودیت های شدید ناشی از جامعه مردسالار قرار داشتند. یکی از مهمترین دلایلی که زنان را در آن وضعیت قرار داده بود بی سوادی، عدم آگاهی و عدم ارتباط با جامعه بود. به همین دلیل از جمله اولین اقداماتی که توسط زنان نوگرا صورت گرفت ساخت مدارس دخترانه و تلاش برای سوادآموزی دختران و زنان بود. اگرچه تاسیس مدارس دخترانه در آن محیط با اعتراض و واکنش جامعه سنتی مواجه شد، ولی به تدریج و بویژه بعد از انقلاب مشروطه گسترش یافت و تاثیرات مفیدی بر وضعیت زنان گذاشت. هدف پژوهش حاضر بررسی نتایج و پیامدهای تاسیس و گسترش تدریجی نهادهای آموزشی بر وضعیت زنان این مقطع است. از این رو پرسش این است که نهادهای آموزشی چه تاثیری بر وضعیت زنان دوره قاجار داشته است؟ فرضیه این است که نهادهای آموزشی از جمله مدارس دخترانه، باعث سوادآموزی و به تبع آن رشد آگاهی، تغییر نگرش و تلاش برای ایفای نقش بیشتر زنان در جامعه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که زنان تسلیم پذیر و بی ادعای دوره قاجار، با ورود به دوره پهلوی به زنانی مطالبه گر تبدیل شده که مطالباتی مانند حق ورود به جامعه و اشتغال را مطرح کرده اند. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و داده ها به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده اند.

    کلید واژگان: نهادگرایی, جایگاه زنان, مشروطیت, دوره قاجار, مدارس دخترانه}
    Fatemeh Mahbob, Aliasghar Davoudi *, Hamid Saidi Javadi

    The status of women in the Qajar period was such that they were deprived of the smallest social, economic, cultural and political rights and were under severe restrictions caused by the patriarchal society. One of the most important reasons that put women in that situation was illiteracy, lack of awareness and lack of communication with society. For this reason, one of the first measures taken by modern women was the construction of girls' schools and efforts to educate girls and women. Although the establishment of girls' schools in that environment was met with protest and reaction from the traditional society, but gradually, especially after the constitutional revolution, it spread and had beneficial effects on the status of women. The aim of the current research is to investigate the results and consequences of the establishment and gradual expansion of educational institutions on the status of women at this stage. Therefore, the question is, what effect did educational institutions have on the status of women in the Qajar period? The hypothesis is that educational institutions, including girls' schools, have caused literacy and, as a result, the growth of awareness, change of attitude and efforts to play a greater role for women in society. The findings of the research show that the submissive and undemanding women of the Qajar period, upon entering the Pahlavi period, turned into demanding women who raised demands such as the right to enter society and employment. The present research method is descriptive-analytical and the data were collected in a library manner.

    Keywords: Qajar Period, Institutionalism, Position Of Women, Girls Schools, Constitutionalism}
  • محمدسجاد شیرودی*، مرتضی شیرودی
    هدف پژوهش حاضر واکاوی متدلوژی آیت الله نائینی در بومی سازی مفاهیم مدرن سیاسی است. در این راستا، اولویت بخشی معنای مدرن حکومت مشروطه بر حکومت سنتی مشروعه، از سوی علامه نائینی به مورد بررسی قرار گرفت. در واقع، علامه نائینی، آنچه از مفاهیم مدرن سیاسی به میان آورده، ظاهری تازه و مدرن بدان داده، در حالی که بر آن بود که محتوای آن در سنت اسلامی وجود داشته است. ابهام و عدم شفافیت در این محصولات مدرن و نسبت آن با محتوای سنت اسلامی و شیوه حصول بدان در متدلوژی علامه، مساله اصلی پژوهش حاضر است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که از یک سو، متدلوژی بومی سازی آیت الله نائینی، با استدلال عدم تغایر مفاهیم مدرن با اسلام، ناظر بر اولویت معانی مدرن بر مفاهیم سنتی بوده است. از سوی دیگر، این موضوع موید آن است که مواجهه عالمان دینی با مفاهیم مدرن سیاسی، تنها در چارچوب اجتهاد و از زاویه شریعت صورت گرفته است.
    کلید واژگان: نائینی, مشروعه, مشروطه, سیاست, مفاهیم سیاسی, مفاهیم مدرن}
    Mohammad Sajad Shirodi *, Morteza Shirody
    This research aims to explore Ayatollah Naini's methodology in indigenizing modern political concepts. In this regard, the prioritization of the meaning of modern constitutional government over traditional legitimate government by Ayatollah Naini is under consideration. In fact, Ayatollah Naini considers what he brings from modern political concepts as something new and modern, while its content exists in Islamic tradition. The ambiguity and lack of clarity in these modern products and their relation to the content of Islamic tradition, along with the methodology of Ayatollah, are the main issues of this research. The research method is descriptive-analytical, and the results show that, on the one hand, Ayatollah Naini's methodology in indigenizing is based on arguing the non-variation of modern concepts with Islam, emphasizing the priority of modern meanings over traditional concepts. On the other hand, this indicates that the confrontation of religious scholars with modern political concepts has taken place only within the framework of Ijtihad and from the perspective of Sharia.
    Keywords: Naini, Legitimacy, Constitutionalism, Politics, political concepts, modern concepts}
  • ابوذر مظاهری مقدم*

    از بین مفاهیم فراوان تاریخ و اندیشه معاصر ایران مفهوم «جمهوری» یکی از پرمسئله ترین آنهاست. پیش از نهضت تحریم، نه واژه جمهوری، واژه مانوسی بود و نه مفهوم آن امر واضح و امکان پذیری تلقی می شد، اما به مرور این واژه کاربرد پیدا کرد و زمینه تحقق عینی مفهوم آن نیز فراهم شد. تاجایی که در دوران انقلاب اسلامی، به عنوان تنها مفهوم واضحی که نقش مردم را در تعیین سرنوشت خود نشان می دهد مورد تاکید امام خمینی+ قرار گرفت. سوال تحقیق چگونگی سیر مفهوم جمهوری و تحقق عینی آن در تاریخ معاصر ایران است. یافته های این تحقیق نشان می دهد مفهوم جمهوری در ایران معاصر در پی تجربه های بزرگ تاریخی که جنبش های اجتماعی و جریان بیداری اسلامی رقم زدند، باورپذیر و امکان پذیر شد. این تجربه ها ابتدا مفهوم کلیدی «جمهور مسلمین» را محقق ساختند و این مفهوم، زمینه تحقق عینی مفهوم «جمهوری» و «جمهوری اسلامی» را فراهم ساخت.

    کلید واژگان: جمهوری, جمهور مسلمین, تاریخ معاصر ایران, مشروطه خواهی}
    Abuzar Mazaheri Moghaddam*

    Among the many concepts of Iranian history and contemporary thought, the concept of "republic" is one of the most problematic. Before the sanction movement, neither the word "republic" was a familiar word, nor was its concept considered clear and possible, but over time, this word was used and the ground for the objective realization of its concept was also provided so that at the beginning of the Islamic Revolution, it was focused on by Imam Khomeini (r) as the only clear concept that shows the role of the people in determining their destiny. The research question is the how of course of the concept of republic and its objective realization in the contemporary history of Iran. The findings of this research show that the concept of republic in contemporary Iran became believable and possible after the great historical experiences that social movements and the Islamic awakening movement made. These experiences first realized the key concept of "Muslim Public" and this concept provided the basis for the objective realization of the concept of "Republic" and "Islamic Republic".

    Keywords: Republic, Muslim Public, Contemporary History Of Iran, Constitutionalism}
  • بررسی اندیشه ها و مواضع سیاسی آیت الله آقا نجفی قوچانی
    علی سلیمانپور

    آیت الله آقانجفی را افزون بر ابعاد برجسته علمی و اخلاقی به جرات می توان اندیشمندی صاحبنظر و مجاهدی نستوه در صحنه تحولات و مسایل سیاسی ایران و عراق تلقی نمود. مقاله حاضر با تاکید بر اندیشه های سیاسی ومواضع ضد استعماری و ضد استبدادی ایشان تلاش نموده تا جنبه های مختلف استدلال و عملکرد وی در مواجهه با شرایط استبداد زده و استعمارگزیده کشور را مورد بررسی قرار دهد. در راستای چنین هدفی نگارنده سعی نموده است مباحث مورد نظر خود را طی سه گفتار به شرح زیر تنظیم و تقدیم نماید:گفتار نخست: وضعیت ایران در سالهای مقارن با حیات آقانجفیگفتار دوم: اندیشه و مواضع ضداستمعاری آیت الله آقانجفی گفتار سوم: طرفداری آقانجفی از مشروطه خواهی ودشمنی با استبداد داخلی همراهی و همکاری بسیارنزدیک آقانجفی با رهبران برجسته مشروطه خواهی در عراق همچون آیت الله آخوند خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی و حضور پرشور و شجاعانه وی در برنامه حرکت علمای نجف به سوی ایران برای دفع استبداد محمدعلی شاه و همچنین جهاد علیه دخالت روسیه در ایران بخش هایی از مبارزات سیاسی و واکنش های عملی آن مرحوم علیه استبداد و استمعار در ایران می باشد. 

    کلید واژگان: استبداد, مشروطه خواهی, آقانجفی, استمعار}
    An introduction to the thoughts and political positions of Ayatollah Agha Najafi Quchani
    ali soleimanpour *

    yatollah Aghanajafi, in addition to his outstanding scientific and moral dimensions, can be safely considered as a knowledgeable thinker and a dedicated mujahid in the scene of developments and political issues in Iran and Iraq. Emphasizing on his political thoughts and anti-colonial and anti-authoritarian positions, this article tries to examine the various aspects of his reasoning and performance in facing the conditions of the country's tyranny and colonization. In line with such a goal, the author has tried to organize and present his desired topics in three speeches as follows:The first speech: the situation of Iran in the years parallel to Aghanajafi's lifeThe second speech: Ayatollah Aghanajafi's thought and anti-colonial positionsThe third speech: Aghanajafi's support for constitutionalism and hostility to internal tyrannyAgha Najafi's very close association and cooperation with prominent leaders of constitutionalism in Iraq such as Ayatollah Akhund Khorasani and Sheikh Abdullah Mazandarani and his enthusiastic and courageous presence in the program of movement of Najaf scholars to Iran to repel the tyranny of Muhammad Ali Shah as well as Jihad against Russia's interference in Iran. It is one of the political struggles and practical reactions of the deceased against tyranny and colonialism in Iran.Key words: Aghanajafi, constitutionalism, tyranny, borrowing

    Keywords: Colonialism, Constitutionalism, tyranny, agha Najafi}
  • مهدی حدادی*

    معاهده در نظام حقوق بین الملل برخلاف قرارداد در حقوق داخلی می تواند منبع قواعد معاهداتی حقوق بین الملل باشد. اما مسئله آن است که آیا قواعد مندرج در معاهدات قانون ساز که به دنبال حمایت از ارزش ها یا منافع مشترک هستند، می توانند به عنوان قواعد کنوانسیونی برای تمام اعضای جامعه بین المللی الزام آور تلقی شوند؟ مقاله حاضر، این کارکرد معاهدات قانون ساز را در پرتو رویکرد قانون اساسی گرایی در حقوق بین الملل بررسی کرده است. در این رویکرد، پارادایم سنتی و افقی ناشی از برابری حاکمیت دولت ها به پارادایم عمودی و مبتنی بر قانون اساسی تغییر می کند؛ لذا فرض اصولی این است که به محض انعقاد معاهده قانون ساز، نظم حقوقی که آن معاهده ایجاد کرده است، حیات مستقل خود را پیش می گیرد.

    کلید واژگان: معاهده قانون ساز, قانون اساسی گرایی, منبع حقوق بین الملل, ارزش ها و منافع مشترک, جامعه بین المللی}
    Mahdi Haddadi *

    In the international law system, a treaty can serve as a source of conventional rules of international law, unlike a contract in domestic law. The pivotal question that arises is: can the rules embedded in law-making treaties, designed to safeguard values or common interests, be deemed as binding convention rules for all members of the international community? This article explores this aspect of law-making treaties in the light of the constitutionalism approach in international law. In this approach, the traditional and horizontal paradigm, stemming from the equality of states, undergoes a transformation into a vertical paradigm grounded in the Constitution. Consequently, the underlying assumption posits that upon the conclusion of a law-making treaty, the legal order that it establishes, begins its autonomous existence.

    Keywords: Law-Making Treaty, Constitutionalism, Source of International Law, common values, interests, international community}
  • فرشاد شریعت*
    این مقاله نشان می دهد که چرا و چگونه نظریه ولایت فقیه علیرغم چالش های نظری ایرانی و اسلامی توانست با ادغام دو رهیافت کلامی و فلسفی در دو سویه «الیتیسم» و «قراردادگرایی»، به یک نظریه پایدار و کارآمد برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. پژوهش حاضر به روش اسکینری و فهم محتوا از زمینه تاریخی نشان می دهد که تشکیل جمهوری اسلامی و بقای آن، مبتنی بر یک سلسله مباحث عمیق نظری در اندیشه سیاسی اسلام و کوشش های پر دامنه تاریخی و انقلابی به ویژه پس از دوره مشروطه خواهی است. لذا با طرح ایده آلیسم ایرانی مبتنی بر اندیشه فارابی و ایده الیسم مدنی، مبتنی بر جنبش های سیاسی معاصر و نیز نظریه شیخ الاسلام ناییینی، و سرانجام نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی، نشان می دهد که جهانگیری و جهانداری ایرانی در تاریخ معاصر به لحاظ رئالیستی به طور خاص، و نیز جریان تمدن اسلامی - ایرانی به شکل عام، فارغ از هر گونه نظریه دترمینسیتی در نظریه غیبت، امری محتوم و گریز ناپذیر بوده است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, تئوکراسی, اسلام سیاسی, جمهوری اسلامی, مشروطه}
    Farshad Shariat *
    This article shows why and how the Velayat al-Faqih theory, despite the Iranian and Islamic theoretical challenges, was able to become a stable and efficient theory for the formation of the Islamic Republic, by integrating two theological and philosophical approaches in the two directions of “elitism” and “contractualism”. Based on Skinner’s methodology, the current research, shows that the formation of the Islamic Republic and its survival is not accidental, but based on a series of theoretical discussions and wide-ranging practical and revolutionary efforts. Iranian idealism based on Farabi's thought and civil idealism, and contemporary political movements, as well as the theory of Sheikh al-Islam Naini, and finally the theory of religious authority in Imam Khomeini's thought, are some of document and proofs presented here, in this realm. Finally the research shows that in Islamic Republic of Iran, the negotiation among the two sides of theories, and policy making, is inevitably determined in the shadow of shia's 12th Imam. However the civil society has the prominent role in the political.
    Keywords: Islamic Revolution, Theocracy, Political Islam, Islamic Republic, Constitutionalism}
  • محمدعلی فتح الهی*

    تخیل سیاسی عبارت از هویت یابی سیاسی است و مشروطیت را می توان شروع تخیل علمی در سیاست ایران دانست. تخیل با ایجاد شک و تردید عمل می کند که نوعی آموزش و پرورش سیاسی و اجتماعی است و البته با نقادی توام است و به خلاقیت منجر می شود. تخیل مشروطیت هم برای ایجاد شک و تردید بود. مشروطیت ماهیت علوم انسانی داشت و برای آن بود که جامعه با علوم انسانی اداره شود. مدیریت با علوم انسانی در مشروطیت را می توان خط مقاومت ملی نامید که بویژه در برابر مداخلات استعمار انگلیس معنی پیدا می کرد. مشروطیت هرچند مسبوق به زمینه های مردمسالارانه در تاریخ سیاسی ایران بود ولا به شکست منجر شد و البته زمینه حرکتهای بعدی ملت ایران را فراهم آورد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث شد که نگاه عمیق تری به مشروطیت شکل بگیرد.اما انقلاب اسلامی را نمی توان تجربه دیگری از مشروطیت تلقی کرد.

    کلید واژگان: مشروطیت, تخیل سیاسی, انقلاب اسلامی}
    Mohammadali Fathollahi *

    Political imagination is political identification and constitutionalism can be considered as the beginning of scientific imagination in Iranian politics. Imagination works by creating doubt, which is a form of political and social education, and of course, it is accompanied by criticism and leads to creativity. The imagination of constitutionalism was also to create doubt. Constitutionalism had the nature of humanities and it was for the society to be governed by humanities. Management with humanities in constitutionalism can be called the line of national resistance, which was especially meaningful against British colonial interventions. Even though constitutionalism preceded the democratic foundations in Iran's political history, it led to failure, and of course it provided the basis for the next movements of the Iranian nation. The victory of the Iranian Islamic Revolution caused a deeper view of constitutionalism to be formed. But the Islamic revolution cannot be considered as another experience of constitutionalism.

    Keywords: Constitutionalism, Political Imagination, Islamic Revolution}
  • نورالدین نعمتی*

    روزنامه از پدیده های نوینی بود که نخستین بار در ایران روزگار قاجار پدید آمد. جنبش مشروطه، نقطه عطفی در تاریخ روزنامه نگاری ایرانیان بود، چنان که پس از اعلان فرمان مشروطیت (14جمادی الثانی 1324ه.ق)، چاپ روزنامه در بسیاری از شهرهای ایران، روند رو به رشدی را شاهد بود. روزنامه های عصر قاجار، از جنبه های گوناگونی بررسی می شوند؛ یکی از جنبه های مزبور، پدیده «تبلیغات» در آنهاست که بیشتر ذیل عنوان «اعلان» ظاهر می شد. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا «روزنامه انجمن تبریز»، که یکی از مهم ترین نشریات صدر مشروطه بود، ازنظر تبلیغات ارزیابی و به این پرسش بنیادین پاسخ داده شود که اعلان های روزنامه انجمن تبریز و یا داده هایی که صبغه تبلیغاتی دارند، چه آگاهی هایی را از حیات اجتماعی و اقتصادی تبریز عصر مشروطه ارائه می دهند؟ برای پیشبرد تحقیق حاضر، ترکیبی از روش های کمی و کیفی مدنظر نگارنده بوده است، در مرحله گردآوری و توصیف داده ها، روش پژوهش کیفی و در ارزیابی آماری داده ها، روش پژوهش کمی از نوع آماری استفاده شده است. به این ترتیب رویکرد پژوهش حاضر به مسئله تبلیغات، یک رویکرد توصیفی-تحلیلی خواهد بود. با ارزیابی داده های موجود، این نتیجه حاصل می شود که تبلیغات روزنامه انجمن تبریز سوای شناساندن برخی جنبه های مغفول اجتماعی و اقتصادی جامعه تبریز آن روزگار، بارقه هایی از گرایش های ملی گرایانه نوین و ترغیب به اتخاذ کنش جمعی را در زمینه هایی چون پشتیبانی از کالاهای داخلی و تحریم کالاهای خارجی به نمایش می گذارند.

    کلید واژگان: تبلیغات (اعلان), روزنامه انجمن تبریز, تبریز, مشروطیت}
    Nooraldin Nemati *

    Newspapers emerged as a novel phenomenon in Iran during the Qajar Era following the exposure of Iranian intellectuals to European societal developments. Over time, newspaper publication gained popularity across various regions in Iran. The Constitutional Movement marked a pivotal moment in Iranian journalism with an increase in newspaper publication in several cities following the proclamation of the constitutional decree in 1324 AH. These newspapers underwent significant changes in terms of content. One aspect worth exploring constitutional era newspapers in Qajar is the presence of "advertisements" often referred to as "E'lān". These advertisements provided valuable insights into the social and economic conditions of Iranian cities, shedding light on the neglected aspects of social and economic history that were not found in narrative sources. This study focused on evaluating advertisements in "Anjuman-e Tabriz Newspaper", one of the prominent newspapers of the constitutional era. The study aimed to answer the fundamental question: What social and economic information did the advertisements in Anjuman-e Tabriz Newspaper offered about the life in Tabriz during the constitutional era? In other words, what advertising-related data did Anjuman-e Tabriz Newspaper contain and how significant were these data in understanding urban life in Tabriz at that time? The research utilized a combination of quantitative and qualitative methods. Qualitative research methods were employed in the collection and description of reports, while quantitative statistical methods were utilized for data analysis. Thus, this research adopted a descriptive-analytical approach to studying advertisement. By evaluating and summarizing the available data, the study concluded that the advertisements in Anjuman-e Tabriz Newspaper not only shed light on the neglected social and economic aspects of Tabriz society during that time, but also reflected the emerging nationalist tendencies and promoted social action, such as supporting domestic goods and imposing embargoes on foreign goods.

    Keywords: Advertisements, Anjuman-E Tabriz Newspaper, Tabriz, Constitutionalism, E'lān}
  • عطیه دیانت*، مهری ادریسی، علیرضا علی صوفی، محمدرضا عسکرانی
    ترور یا سوءقصد با هدف حذف فیزیکی مخالفین و به منظور دست یافتن به اهداف سیاسی، اقتصادی و مذهبی، دارای پیشینه طولانی در تاریخ ایران است. این مسیله در دوره قاجار و به ویژه از عهد ناصری شدت و حدت بیشتری پیدا کرد. در این دوره خودکامگی شاهان و سوء مدیریت نخبگان سیاسی بیشتر شد و برای نخستین بار اندیشه های آزادی خواهی محرک ترور سیاسی ناصرالدین شاه گردید. با آغاز نهضت مشروطه، کشمکش گروه های معارض (اجتماعیون با اعتدالیون و مجلسیان با استبداد شاهی) افزایش یافت و در دوره محمدعلی شاه به اوج خود رسید. این مسیله سرانجام عاملی برای به توپ بسته شدن مجلس توسط محمدعلی شاه شد. پس از فتح تهران درگیری های حزبی و تعارضات موجب ترورهای متقابل گردید که شکل گیری ترورهای سازمان یافته و به کارگیری بمب از ویژگی های این دسته از ترورها بود. پیامدهای منفی این ترورها را می توان ایجاد جو وحشت و تقویت قوه ارتجاع و القای روحیه خشونت طلبی در میان اقشار جامعه دانست. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره مندی از منابع کتابخانه ای و اسنادی به دنبال شناسایی عوامل موثر بر ترورهای سازمان یافته در دوره قاجار است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که وجود نظام استبدادی خودکامه در جامعه قاجار و تضاد میان ملت و دولت از مهم ترین ریشه های سیاسی ترور در این دوران بوده است. از سوی دیگر اختلافات موجود در جامعه از جمله درگیری میان احزاب و همچنین بحران های اقتصادی و دخالت نیروهای بیگانه به ویژه روس و انگلیس در ساختار اقتصادی کشور از عوامل دیگر شکل گیری ترور در زمان قاجار بود.
    کلید واژگان: ترورسازمان یافته, قاجاریه, ناصرالدین شاه, مشروطیت, محمدعلی شاه}
    Atieh Dianat *, Mehri Edrisi, Ali Reza Alisoufi, Mohammad Reza Askarani
    Terrorism or assassination with the aim of physically eliminating opponents and in order to achieve political, economic and religious goals has a long history in the history of Iran. This issue became more intense during the Qajar period and especially from the Naseri period. During this period, the autocracy of the kings and the mismanagement of the political elites increased, and for the first time the ideas of libertarianism became the motivation for the political assassination of Naser al-Din Shah. With the beginning of the constitutional movement, the conflict between the opposing groups (socialists and moderates and parliamentarians and royal tyranny) increased and reached its peak during the period of Mohammad Alishah. This issue finally became a factor in the closure of the parliament by Mohammad Alishah. After the conquest of Tehran, party conflicts and conflicts led to mutual assassinations, and the formation of organized assassinations and the use of bombs were among the characteristics of this category of assassinations. The negative consequences of these terror attacks can be seen as the creation of an atmosphere of terror and the strengthening of resilience and the instilling of a spirit of violence among the strata of society. This research, with the descriptive-analytical method and with the benefit of library and documentary sources, seeks to identify the effective factors on organized terrors in the Qajar period. The findings of the research indicate that the existence of an autocratic system in the Qajar society and the conflict between the nation and the state was one of the most important political roots of terror in this era. On the other hand, the differences in the society, including the conflict between the parties, as well as the economic crises and the interference of foreign forces, especially Russia and England, in the country's economic structure were other factors of the formation of terror during the Qajar era.
    Keywords: organized terror, Qajar, Naser al-Din Shah, constitutionalism, Mohammad Alishah}
  • صادق پاشائی، شهربانو دلبری*، محمود مهدوی دامغانی
    در فضای اجتماعی دوره مشروطه (اواخر عصر قاجار) منبرهای روحانیت به عنوان عامل انسجام بخش اجتماعی، دارای جایگاهی مهم و معتبر بودند. در این مقاله با بهره گیری از «نظریه میدان بوردیو» که تحلیل پدیده های مختلف اجتماعی را مقدور می سازد، جایگاه منبر وعظ و خطابه مورد واکاوی قرار گرفته و با تشریح مفاهیمی چون «میدان»، «سرمایه»، «منش» و «کنش» و عناصر تاثیرگذار بر فضای آن، مطالعه شده است. سوال اصلی این است: با استفاده از نظریه میدان بوردیو، «منبر دینی» چه ویژگی ها، دستاوردها و بازخوردهایی در دوره مشروطه داشته است؟ براساس نظریه بوردیو می توان گفت که منبر، میدانی گسترده، با عادتواره های ویژه از باورهای مذهبی مردم، در بسیج توده ها، مطالبه مشروطیت و تاسیس مجلس بوده و توان مندی شایانی داشته است. همچنین بنابر یافته های این پژوهش، «میدان منبر» در این دوره از اهرم های سه گانه میدان (استقلال، قدرت و منازعه بر سرمایه) به طور نسبی برخوردار بوده و در بیشتر وقایع مشروطه حضور اثرآفرین داشته و البته از تقابل با برخی میدان ها نیز آسیب دیده است.
    کلید واژگان: منبر, مشروطیت, نظریه میدان بوردیو}
    Sadeq Pashaei, Shahrbanou Delbari *, Mahmoud Mahdavi Damghani
    In the social atmosphere of the constitutional period (the end of the Qajar era), the minbars of the clergymen had an important and prestigious position as a factor of social cohesion. In this research, by using “Bourdieu Theory”, the position of the preaching and speech has been analyzed and it has been studied by explaining concepts such as “field”, “capital”, “habits” and “action”. Using Bourdieu's field theory, we considered that “religious pulpit” had what characteristics, achievements and feedbacks in the constitutional period. Based on Bourdieu's theory, it is assumed that the pulpit has a wide field, with special habits of the religious beliefs of the people, in mobilizing the masses, demanding constitutionalism and the establishment of the parliament. The findings of this historical research show that during this period, the “minbar field” relatively enjoyed the triple levers of the field (independence, power and conflict over capital) and had an effective presence in most of the constitutional events, of course, it has also been damaged by the confrontation of some fields.
    Keywords: field, pulpit, Constitutionalism, Bourdieu's theory}
  • Thematic Analysis of Political Poems of Contemporary Iranian Poets (Sample Study: Four Constitutional Poets)
    Mahdi Ziaratban, Mahdi Ziaratban *, GholamAli Zare

    In the Constitutional era, the situation in Iran changed the poetry language and expression to change compared to the previous era, i.e., so-called "literary return", leading poets to adopt appropriate formats and meters in order to convey the concepts and themes arising from the new era, such as homeland, law, justice, freedom, poverty, tyranny, and so on. The main catalyst for this change of approach was nothing but tyranny and socio-political repression. Certainly, the poet will not have freedom of expression in an environment where tyranny and oppression prevail, and he will not thus convey his thoughts to the audience through implicit and explicit language and expression. On the other hand, his task is to compose as he considers himself a mirror of the history of his time while recognizing the fact that as an artist, he has a social commitment. So, he has no choice but to resort to indirect language and expression or what is called "satire" to struggle with the evils, dysfunctions and crises facing the society. The authors sought in this article to explore the satirical poetry of four prominent poets of the Constitutional era, namely, Nasim Shomal, Iraj Mirza, Mirzadeh Eshghi and Ali Akbar Dehkhoda in order to analyze the most important themes of their satire from content point of view. The present study suggested the most evident "poetic satires" themes of these four poets are social, political and religious. These four poets have sought to convey their ideas to the people via a simple language, through appropriate formats and often lively meters, while at thee same time criticizing the rulers of the time by means of various satirical techniques by raising important issues regarding a constitutional society, in order that the oppressed people are awakened from their ignorance slumber.

    Keywords: Constitutionalism, Satirical Poetry, Seyed Ashrafuddin Gilani, Nasim Shomal, Iraj Mirza, Mirzadeh Eshghi, Ali Akbar Dehkhoda}
  • اسماعیل جعفرزاده (جفرلی)*

    شکی نیست که انقالب مشروطه و حرکات آزادیخواهانه آن برهه، یکی از متالطمترین دوره ها و در عین حال از گره های کور تاریخ معاصر ایران میباشد. به ویژه شکستهای پی در پی ترکان آذربایجان در حرکت مشروطه، نهضت خیابانی، پیشهوری و در حرکتهای بعدی، دخالت دول استعماری روس و انگلیس، سقوط دولت ترک قاجار و بر سر کار آمدن دولت شعوبی پهلوی، این سوال را در ذهن هر انسان ترک ایرانی و آذربایجانی به وجود میآورد، که علل این باختهای سنگین چه بوده و کمیت ترکها در کجای کار میلنگید؟ میتوان با قاطعیت گفت تجمع و تنش ناشی از این ذهنیت بود، که در سال 56- 57 (1978 -1979) موجب درهم شکستن فنر ذهنی ترکان آذربایجان شد و شرکت گسترده و برقآسای آنها، نقشی تعیین کننده در پیروزی سریع انقالب اسالمی بازی کرده و فرصت نداد شعوبیه و حامیان استعماری آنها، انقالب را در مسیرهای پیچ در پیچ سیاسی و دیپلماسی سرگردان نمایند. حرکت تاریخی ترکان آذربایجان و ایران عمال عکس -العملی محکم و مبتنی بر منش ملی و تاریخی بود، که در مقابل مظالم و نژادکشیهای اعمال شده بر ملت ترک، توسط شعوبیه و با حمایت و دخالت مستقیم دول روس، انگلیس در سالهای 1917 ،1919 آمریکا در حوادث 1945 و در طول حکومت پهلوی ایجاد گردید، در عین حال نشانهای از بیداری ابتدایی شعور و بینش ملی کوفته شده و خفته ملت ترک آذربایجان در جهت قطع ارگانیک ارتباط فرهنگی، سیاسی و نظامی شعوبیه با استعمارگران بودهاست؛ ارتباطی که علیرغم خواسته آریاگرایان، هنوز بعد از گذشت نیم قرن، عمدتا به دلیل مالحظه قوای ملی اسلامی آذربایجان، امکان ترمیم پیدا نکرده است. این نوشته نگاهی به نقطه نظرات گروه های مختلف موافق و مخالف حرکت مشروطه و وقایع مشابه در دوران پهلوی انداخته و تلاش دارد ارزیابی جدیدی در تحلیل این حوادث و علل آن ارایه دهد.

    کلید واژگان: مشروطه, آریاگرایی, ملی گرایی ترک, آذربایجان گرایی}
    Ismail Ceferli *

    Undoubtedly, the constitutional revolution and the libertarian movements of that period are one of the most turbulent periods and at the same time one of the blind spots of our contemporary history, especially the successive failures of the Azerbaijani Turks in the constitutional movement, street movements, and industrialization, followed by the intervention of the Russian and British colonial powers, the fall of the Qajar Turkic government as well as the establishment of the Shoubiye Pahlavi government raised this question in the mind of every Turkish person in Iran and Azerbaijan: what were the causes of this heavy loss and where did the Turks falter?It can be said with certainty that the tension caused by this in the years of (1978-1979) broke the mentality of the Turks of Azerbaijan, and their widespread and lightning-fast participation played a decisive role in the quick victory of the Islamic Revolution And did not give a chance for Shoubiye and their colonial supporters to wander the revolution in the twisting paths of politics and diplomacy. The historical movement of the Turks of Azerbaijan and Iran was actually a strong reaction based on the national and historical character, which was against the atrocities and genocides inflicted on the Turkish nation by Shoubiye and with the direct support and intervention of the Russian and British states from 1917 -1919. The events of 1945, which took place during the Pahlavi period, at the same time, were a sign of the initial awakening of the dormant national consciousness and vision of the Turkish nation of Azerbaijan in order to organically cut off the cultural, political and military relationship between Shoubiye and the colonialists, a relationship that despite the wishes of the Aryanists, it has not been possible to restore the relationship after half a century, mainly due to the consideration of the national-Islamic forces of Azerbaijan.. This article takes a look at the opinions of different groups for and against the constitutional movement and similar events during the Pahlavi era and tries to provide a new evaluation in the analysis of these events and their causes.

    Keywords: Constitutionalism, Aryanism, Turkish nationalism, Azerbaijanism}
  • جعفر سعادتی رازیان *، معصومه قره داغی

    میرزاعلی ثقه الاسلام تبریزی از اندیشمندان و مبارزان مشروطه خواه مذهبی تبریزاست که در صف مجاهدان مشروطه قرار داشت و از مخالفان استبداد و استعمار محسوب می شد. درکشورهای اسلامی ازجمله ایران عصر قاجاریه استبداد را عامل عقب ماندگی دانسته واین که برقراری نظام مشروطه می تواند از آن جلوگیری کند. مشارالیه نقش قابل توجهی در شکل گیری مشروطیت تبریز بر عهده داشت و تلاش نمود تا بین علماء تبریز اتحاد برقرار و اختلافات را حل وفصل و با مشروطه هماهنگی کنند. یافته ها و نتایج این تحقیق نشان می دهد که مشارالیه حفظ استقلال ایران و اسلام را از طریق مبارزه با استبداد و برقراری مشروطه میسر می داند. معتقداست حفظ استقلال ایران و نظام مشروطه، اتحاد اسلام استقلال مذهب و طریقه جعفری را برای کشوردراولویت می داند. مشارالیه یکی از نمایندگان مجاهدین و انجمن تبریز برای مذاکره با عین الدوله بود که در تامین بخشی از مایحتاج مردم تبریز در محاصره یازده ماهه این شهر نقش بسزایی ایفا و نامه های متعددی به محمدعلی شاه نوشته و پیامدهای منفی حضور روس ها رابیان می کند. قونسول روس استخلاص ثقه الاسلام را مشروط به امضای نوشته ای می کند که بر پایه آن آغازکننده جنگ رابه مجاهدان نسبت می داد اما با عدم قبول آن از سوی ثقه الاسلام در روز دهم محرم سال 1330 ق/1290 ش در میدان باغ شمال تبریز روس ها وی را به دار آویخته و به شهادت رساندند.

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, ثقه الاسلام, مشروطه, استبداد, شهر تبریز}
    Jafar Saadati Razian *, Masoume Qara Daghi

    Mirza Ali Thagha-ul-Islam of Tabriz is one of the religious constitutionalist thinkers and fighters of Tabriz, who was in the ranks of the constitutional Mujahideen and was considered one of the opponents of tyranny and colonialism. In Islamic countries, including Iran, the Qajar era considered tyranny to be the cause of backwardness and the establishment of a constitutional system could prevent it. Misharaliyeh played an important role in the formation of constitutionalism in Tabriz and tried to establish unity among the scholars of Tabriz, resolve differences and coordinate with the constitution. The findings and results of this research show that Masharaliyeh believes it is possible to preserve the independence of Iran and Islam by fighting tyranny and establishing the constitution. He believes that the preservation of Iran's independence and constitutional system, the unity of Islam, the independence of religion and the Jafari method are priorities for the country. Masharalieh was one of the representatives of the Mujahideen and Tabriz Association who negotiated with Ain al-Dawlah, which played an important role in providing some of the needs of the people of Tabriz during the 11-month siege of that city, and wrote several letters to Mohammad Ali Shah explaining the negative consequences of the presence of the Russians. The Russian consul made Thaqa-ul-Islam's release conditional on his signing a document blaming the mujahideen for the war. They were hanged and martyred.

    Keywords: political thought, Thaqah al-Islam, constitutionalism, tyranny, city of Tabriz}
  • روح الله نبی عبدالیوسفی، سید محمود سیدصادقی*، مریم پرهیزکاری

    ادبیات عصر قاجار به واسطه نهضت مشروطیت، دچار تغییرات اساسی در ساختار حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران گردید. در عصر قاجار، ارتباط ایرانیان با جامعه اروپا، تدوین سفرنامه ها، تاسیس دارالفنون، ترجمه کتاب های اروپایی، انتشار روزنامه ها و غیره، سبب ایجاد زمینه های تجدد طلبی مردم ایران را فراهم نمود. این تجدد در نظم و نثر این دوره، تاثیر شگرفی بر جای گذاشت. یکی از مهم ترین ویژگی های شعر عصر مشروطه، تفاوت و نوع بینش شاعران نسبت به واقعیت های موجود است که منجر به خلق مضامین جدید شد. از مهم ترین موضوعات اصلی در شعر فارسی عصر مشروطه «آزادی، وطن و عدالت» است که درک صحیح پیام شعر این دوره تا حدی منوط به شناخت جایگاه آن است. نویسنده در این پژوهش، درصدد آن است تا به شیوه توصیفی - تحلیلی و ابزار کتابخانه ای به بررسی آرایه های ادبی در سروده های سیاسی ادیب الممالک فراهانی بپردازد، ادیب الممالک یکی از شاعران عصر مشروطه و دوره بیداری است و بیشترین سروده های او پیرامون مضامین سیاسی و اجتماعی است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که ادیب در سروده های خود برای پرداختن به مضامین وطن، آزادی و عدالت، از صناعات ادبی بهره برده است و به سبب آنکه فردی مذهبی بود، علاوه بر توجه به تلمیحات مرتبط با ایران قبل از اسلام به ایران دوره اسلامی هم توجه نموده و در خصوص موضوع عشق به وطن، وطن دوستی او با نفرت از اعراب همراه نبود. توصیه به قانون مداری، انتقاد از جهل و غفلت، انتقاد از عملکرد نامناسب مجلس، انتقاد از عدلیه و توجه به عدالت از دیگر مضامین شعری ادیب محسوب می شود.

    کلید واژگان: مشروطیت, ادیب الممالک فراهانی, آرایه های ادبی, شعر سیاسی}
    Rohollah Nabi Abdol Yousefi, Seyyed Mahmoud Seyed Sadeghi *, Maryam Parhizkari

    The literature of the Qajar era underwent fundamental changes in the structure of Iran's political, social and cultural spheres due to the constitutionalism movement. This modernity left a tremendous impact on the poetry and prose of this period. One of the most important features of the poetry of the constitutional era is the difference and type of vision of the poets towards the existing realities, which led to the creation of new themes. One of the most important themes in Persian poetry of the constitutional era is "freedom, homeland and justice". In this research, the author aims to investigate the literary arrays in the political poems of Adib al-Mamalek Farahani, using descriptive-analytical method and library tools. Adib al-Mamalek is one of the poets of the constitutional era and the awakening period, and most of his poems are about political and social themes. The results of the research show that Adib has used the literary arts in his poems to address the themes of homeland, freedom and justice, and because he was a religious person, in addition to paying attention to the hints related to Iran before Islam, he also paid attention to Iran during the Islamic period. Paying attention and regarding the issue of love for the country, his patriotism was not accompanied by hatred of Arabs. Recommendations for rule of law, criticism of ignorance and neglect, criticism of the inappropriate performance of the parliament, criticism of the judiciary and attention to justice are considered other poetic themes of Adib.

    Keywords: Constitutionalism, Adib Al-Mamalek Farahani, Literary Arrays, Political poetry}
  • اعظم دلبری، سید فضل الله رضوی پور*، آرش مشفقی

    در ایران، آغاز جنبش های فمینیستی در زمان قاجار اتفاق افتاد. در حاشیه انقلاب مشروطه جنبش فمینیستی زنان فعال گردید. کشورهای همسایه ی عربی نیز توسط شعرای زن که احساس فرودستی می کردند، اقدام به جنبشی کردند و از طریق نوشته های خود کوشیدند تا همتایانشان را از حداقل حقوق شهروندی خودآگاه نمایند. قرابت هایی میان مضامین اجتماعی اشعار عالم تاج قایم مقامی و غاده السمان با محورهایی همچون دفاع از حقوق زنان، احیای هویت زن در جامعه اسلامی، عدالت خواهی اجتماعی مشاهده می شود. این مقاله درصدد پاسخ به این سوال است که جنبش فمینیستی در ادبیات فارسی و عربی هم زمان به وقوع پیوسته است یا خیر؟ فرضیه نگارنده بر این استوار است که اشعار این دو شاعر بیان آشکار رنج ها و ستمدیدگی جامعه ی زنان در ادبیات فارسی و عربی است. فرضیه نگارنده بر این استوار است که اشعار این دو شاعر بیان آشکار رنج ها و ستمدیدگی جامعه ی زنان در ادبیات فارسی و عربی است. عربی است.

    کلید واژگان: فمینیسم, تطبیق, مشروطه, عرب, عالم تاج قائم مقامی و غاده السمان}
    Azam Delbari, Seyed Fazlolah Razavipoor *, Arash Moshfeghi

    In Iran, the beginning of feminist movements happened during the Qajar period. On the margins of the constitutional revolution, the women's feminist movement became active. Arab neighboring countries also started a movement by female poets who felt inferior and tried to make their peers aware of the minimum citizenship rights through their writings. Affinities can be observed between the social themes of the poems of Alam Taj Qaim Maqami and Ghada Al-Saman with themes such as defending women's rights, revitalizing women's identity in Islamic society, seeking social justice. This article tries to answer the question whether the feminist movement in Persian and Arabic literature took place at the same time or not? The author's hypothesis is based on the fact that the poems of these two poets are a clear expression of the sufferings and oppression of women in Persian and Arabic literature. The author's hypothesis is based on the fact that the poems of these two poets are a clear expression of the sufferings and oppression of women in Persian and Arabic literature. It is Arabic.

    Keywords: feminism, adaptation, Constitutionalism, Arab, Taj al-Qaim-maqami, Ghada al-Saman}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال