به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « definition » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • جواد طالبی طادی*، عسکر دیرباز، احمد عابدی

    تحقیق حاضر براساس نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و با روش تحلیل منطقی به روش شناسی تعریف مفاهیم اعتباری پرداخته و پانزده قاعده روش شناختی در باب تعریف مفاهیم اعتباری را عرضه کرده است. روش تعریف این مفاهیم به روش تحلیل مفهومی است و قواعد عرضه شده برخی به مبانی تعریف، برخی به اقسام آن و برخی نیز به روش هایی برای کشف مولفه های مفهومی مفاهیم اعتباری اختصاص دارد. با توجه به این روش ها می توان مولفه های این مفاهیم را کشف کرد و در تعریف به روش تحلیل مفهومی از این مولفه ها بهره برد. البته باید توجه داشت مهم ترین مولفه یک مفهوم اعتباری غرض آن است، که باید در هر تعریفی به کار گرفته شود. به کارگیری دیگر مولفه ها در تعریف با توجه به هر مفهوم ممکن است متغیر باشد. نظر به تقسیم تعریف مفاهیم به هنجاری و غیرهنجاری، در تعاریف هنجاری به معنای توصیه ای نیز لازم است مولفه های مفهومی یک مفهوم اعتباری به دقت مورد توجه قرار گیرد و متناسب با غرض آن مفهوم در آن اخذ شود.

    کلید واژگان: روش, روش شناسی, تعریف, مفاهیم اعتباری}
    Javad Talebitadi *, Asgar Dirbaz, Ahmad Abedi

    Based on Tabatabai’s theory and the method of logical analysis, the present research has dealt with the methodology of defining conventional concepts and presented fifteen methodological rules. The method of defining these concepts is the method of conceptual analysis, and some of the presented rules are dedicated to the basics of definition, some to its types, and some to methods for discovering the conceptual components of conventional concepts. According to these methods, it is possible to discover the components of these concepts and use these components in the definition using the method of conceptual analysis. Of course, it should be noted that the most important component of a conventional concept is its purpose, which must be used in any definition. The use of other components in the definition may vary according to each concept.

    Keywords: Method, Methodology, Definition, Conventional Concepts, Social Sciences}
  • مهرداد پوراسکندری، رضا الهامی*
    بر اساس روایتی از پیامبر اکرم و اجماع فقهای فریقین، غرر به عنوان یکی از اسباب بطلان بیع و سایر معاملات معاوضی و بلکه غیر معاوضی شناخته شده است. اما اینکه ماهیت غرر چیست؟ با وجود اهمیتی که دارد، کمتر محققی یافت می شود که به شناخت حقیقت آن پرداخته باشد؛ و کمتر مقاله ای است که با تبیین ماهیت غرر، به ارائه تعریف «جنس و فصلی» آن پرداخته باشد. این پژوهش سعی کرده است با گردآوری دیدگاه های فقیهان در توصیف غرر و ارائه تحلیلی مبسوط از کاربرد آن در فقه، جنس و فصل ماهیت غرر را معین سازد. این تحقیق توانسته است گفتار فقیهان در باب جنس غرر را: «بیع»، «معاوضات»، «ما»ی موصول، «کل» و «احتمال» احصاء نماید و از این بین، با استناد به سیره فقیهان در فقه، لفظ «کل معاوضه و ما فی حکمها» را جنس غرر قلمداد کند. همچنین، دیدگاه فقیهان در مورد فصل غرر را در موارد «عدم امکان ضبط و تحصیل با مقدار» یا «ایمن نبودن از تلف قبل از تسلیم»، «منجر به تنازع شدن»، «چیزهای درهم و پیچیده»، «داشتن خطر»، «مجهول الحصول»، «مجهول الحصول یا مجهول القدر»، «[سزاور] اجتناب عرفی»، «جهل الحصول» منحصر دانسته، در نهایت فصل های «مجهول الوجود»، «مجهول الحصول» و «مجهول القدر» را برای غرر برگزیند. از دیدگاه این پژوهش، تعریف فقهی غرر با استناد به سیره عملی فقیهان چنین است: «کل معاوضه و ما فی حکمها مجهول فیها وجود احد العوضین او حصوله او قدره». حاصل این پژوهش در اجرای دقیق تر قاعده در مسائل فقهی کاربرد خواهد داشت و به منزله ضابطه ای پویا بدان استناد خواهد شد.
    کلید واژگان: تعریف, غرر, فقهی, فقیهان شیعه}
    Mehrdad Poureskandari, Reza Elhami *
    According to a narration of the Holy Prophet and the consensus of the jurists of the two major denominations (of Shi’a and Sunni), "gharar" (risk-taking) is known as one of the reasons for the invalidity of transactions. But what is the nature of gharar?
    Despite its importance, there are few researchers who have studied its truth and definition; This research has tried to determine the nature of gharar by gathering different views on the definition of gharar and providing a detailed analysis of its application in jurisprudence. This research has been able to compile the sayings of the jurists in description of gharar and by providing an analysis of its application in jurisprudence, to determine the genus and nature differentia of gharar, "sale", "barters" (mu’āwiḍāt), as well as the point of view of jurists about the differentia of gharar in cases such as "impossibility to measure" or "non-safety of annihilation before deliverance" or "leading to the conflict" or "complicated and confused things" or "having risk" or "Something that its attainment is unknown" or "something that its access or its amount is unknown" or " deserving to be avoided by custom" or "its attainment being unknown". From the point of view of this research the jurisprudential definition of gharar according to the practical method of jurists is as follows: "Every exchange and anything related to it in which the existence, occurrence or value of one of the two substitutes is unknown." The result of this research will be used in the more precise implementation of the rule in jurisprudence issues and will be cited as a dynamic rule.
    Keywords: Definition, Gharar, Jurisprudence, Shi’A Jurists}
  • Saeed Kheiri, Hassan Solaimani *, Ali Asghar Rostami Abu Saeedi, Mehdi Karami

    With the development of technology and due to the COVID-19 Pandemic, most of the ELT courses in Iran have shifted to online learning since March 2020. Therefore, this study aimed at determining the effectiveness of four online technological tools of teaching idioms. To this aim, 106 pre-intermediate learners of English took part in the study. A language proficiency test was administered to ensure the homogeneity of the sample. A total number of 80 students were selected as the final participants who were randomly assigned to four experimental groups: In group A, concept maps of the same idioms were drawn with the help of an online mind-map maker. Group B were presented with online flashcards which included definitions and examples of idioms. Group C received etymological elaboration from an online dictionary of the origins of idioms, and group D listened to online audio stories of all the idioms. Each group of the participants received the treatment for 12 sessions and took part in the pretest, posttest, and delayed posttest. The results of a one-way ANOVA indicated that the most gains were achieved by story-telling. The findings imply implications for teachers, syllabus designers, and materials developers in using appropriate instructional methods for teaching idioms.

    Keywords: Concept Mapping, Definition, Etymological Elaboration, Idiom Learning, Story-Telling, Web-based tools}
  • علی اصغر جعفری ولنی*، دنیا اسدی فخر نژاد

    مطالعه سیر معرفت شناسی در فلسفه اسلامی، نشانگر این است که گرچه مباحث معرفت شناسی به طور جداگانه و جدی مورد بحث واقع نشده و معمولا به طور ضمنی تحت عناوین مرتبط با هستی شناسی مورد بحث قرار گرفته است، درعین حال مطالبی وجود دارد که می تواند راهگشای مشکلات موجود در مباحث معرفت شناسی باشد. در چنین فضای فکری مساله پژوهش به طور مشخص این است که چگونه می توان با بررسی و استخراج موردپژوهانه برخی مسائل معرفت شناسی، رویکرد معرفت شناسانه در فلسفه ابن سینا را نشان داد. البته که دیدگاه های هستی شناختی ابن سینا بر مباحث معرفت شناسی وی مانند علم، ابصار، خیال، و... سایه افکنده؛ اما باتوجه به اینکه مبانی معرفت شناسی در فلسفه اسلامی مبتنی بر سه پایه حس، عقل و یا شهود است، می توان به نظام معرفت شناسی فلاسفه اسلامی به طور عام، و حکمت مشاء به طور خاص (عمدتا مبتنی بر عقل و استدلال) و حکمت سینوی به طور اخص (مبتنی بر عقل و استدلال به همراه عنصر شهود) پی برد. اهمیت مساله پژوهش، درشرایطی است که تاریخ فلسفه یک کل به هم پیوسته است و نشان دادن این پیوستگی، زوایای گوناگون و بعضا ناپیدای تفکر فلاسفه، به ویژه ابن سینا و پیروان او را نمایان می سازد. درواقع پژوهش پیش رو براساس تحلیل دقیق مسائل معرفت شناسی ابن سینا، از ابن سینای دیگری رونمایی می کند.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, تعریف, علم, ابصار, خیال, ابن سینا}
    Aliasghar Jafari Valani *, Donya Asadi Fakhr Nexad

    Studying the progress of epistemology in Islamic philosophy shows that although the issues of epistemology have not been discussed separately and seriously and are usually implicitly discussed under the headings related to ontology, at the same time there are materials that It can be a solution to the problems in epistemology. In such an intellectual environment, the research problem is clearly how to show the epistemological approach in Ibn Sina's philosophy by investigating and extracting some epistemological issues through case studies. Of course, Ibn Sina's ontological views cast a shadow on his epistemological topics such as science, abstractions, imagination, etc.; But considering that the foundations of epistemology in Islamic philosophy are based on the three foundations of sense, reason, or intuition, we can refer to the epistemological system of Islamic philosophers in general, and Hikmat Masha in particular (mainly based on reason and reasoning) and Hikmat. Sinoy realized in particular (based on reason and reasoning with the element of intuition). The importance of the research problem is in the conditions that the history of philosophy is a connected whole, and showing this connection reveals various and sometimes invisible angles of the thinking of philosophers, especially Avicenna and his followers. In fact, based on the detailed analysis of Avicenna's epistemological issues, the current research unveils another Avicenna.

    Keywords: Epistemology, Definition, Science, Abstractions, Imagination, Avicenna}
  • مجتبی نوری کوهبنانی*
    در ادیان مختلف، مفاهیم گوناگونی وجود دارد که برای شناخت بهتر این مفاهیم و گزاره ها، لازم است به کلمات کلیدی مورد استفاده در هر دین توجه کرده تا درک عمیق تری از عقاید و مبانی هر دین حاصل و از خلط مباحث مختلف در درک کامل گزاره های دینی جلوگیری کند. در تحقیق حاضر به معناشناسی مفهوم رنج از منظر آیین بودا و اسلام به شیوه توصیفی تحلیلی پرداخته می شود. در این مقاله، ایده آیین بودا و اسلام درباره مفهوم رنج شرح داده شده و جوانب مختلف آن را بررسی و همچنین بیان می شود که مفهوم رنج از منظر آیین بودا از معقولات ثانیه بوده و از منظر اسلام از معقولات اولی است، همچنین از منظر هر دو آیین رنج یک مفهوم حقیقی است. با استفاده از این توضیحات، می توان در تحقیقات و مقالات مرتبط با مفهوم رنج در آیین بودا و اسلام از مطالب و مفاهیمی که در این مقاله بیان شده است، بهره برد و توضیحات کاملتری را ارایه کرد. همچنین، با استفاده از این توصیفات می توان به نکات بنیادی و اصلی مرتبط با این مفهوم در این دو آیین دست یافت.
    کلید واژگان: معناشناسی, رنج, آیین بودا, اسلام, حقیقی, تعریف}
    Mojtaba Nouri Kouhbanani *
    In different religions, there are various concepts, and in order to better understand these concepts and propositions, it is necessary to pay attention to the key words used in each religion in order to gain a deeper understanding of the beliefs and foundations of each religion and to avoid the confusion of different topics in the complete understanding of religious propositions. In the present research, the semantics of the concept of suffering from the perspective of Buddhism and Islam is discussed in a descriptive and analytical way. In this article, the idea of Buddhism and Islam regarding the concept of suffering is described and its various aspects are examined and it is also stated that the concept of suffering from the point of view of Buddhism is one of the second concepts and from the perspective of Islam it is one of the first concepts, also from the perspective of both Suffering is a real concept. By using these explanations, it is possible to take advantage of the contents and concepts expressed in this article in researches and articles related to the concept of suffering in Buddhism and Islam and provide more complete explanations. Also, by using these descriptions, it is possible to reach the basic and main points related to this concept in these two rituals.
    Keywords: Semantics, suffering, Buddhism, Islam, true, definition}
  • سید محمد میرتقیان رودسری، اکبر پورفرج*
    زمینه و هدف

    در روند تحولات پرشتاب جهان، گردشگری، دیگر فقط سیر آفاق، عبرت گیری و تجربه اندوزی اخلاقی نیست، بلکه به مثابه پدیده ای معناساز بر اساس درک و فهم کنشگران از آن، ذیل زمینه مندی اقتصادی-فرهنگی در هر جامعه تعریف می شود. تنوع و تعدد کنشگران و زمینه های شکل گیری گردشگری، منجر به شکل گیری تعاریف رنگارنگی از گردشگری شده است. در بررسی تعاریف موجود، مشخصه ها و ویژگی هایی از گردشگری استخراج شد که تحت عنوان اصول بنیادی و مطلوب گردشگری تقسیم بندی می شدند، اما هیچ یک از تعاریف، این اصول و ویژگی ها را به طور هم زمان در بر نمی گرفتند. با وجود این، حتی اگر تعریفی، همه آن ها را شامل شود، ویژگی های ضروری دیگری برای درک و توصیف گردشگری به عنوان یک فعالیت چندبعدی وجود دارند که ضروری هستند، اما کنار گذاشته یا نادیده گرفته شدند. هدف اصلی این پژوهش، استخراج و استقرای ویژگی های کنار گذاشته یا نادیده گرفته شده گردشگری به منظور بازتعریف آن است.

    روش شناسی: 

    پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی-اکتشافی، از نظر مخاطب، یک پژوهش بنیادی و بر اساس نحوه گردآوری داد ه ها از نوع پژوهش آمیخته (کمی-کیفی) است.

    یافته ها

    یافته ها در قالب تعاریف و ویژگی های موجود گردشگری (تز)، ویژگی های نادیده گرفته شده گردشگری (آنتی تز) و تفسیر و ترکیب ویژگی های موجود و نادیده گرفته شده گردشگری و بازتعریف آن (سنتز) گزارش شدند.

    نتیجه گیری و پیشنهادات: 

    به عنوان نتیجه مهم این پژوهش، برای تعریف نمودن گردشگری، ابتدا می بایست آبشخور فلسفی و رویکردی تعریف و جایگاه آن در نظام ارزشی جامعه مشخص گردد؛ اینکه عرضه محور، تقاضامحور و یا کل گرایانه است. همچنین در درون هر رویکرد نیز باید ویژگی های کامل آن رویکرد لحاظ شود. برای این کار می توان مفاهیم را مقوله بندی و عنصرسازی نمود تا تعریف در دل کلمات و مفاهیم گم نشود و سپس در یک پیوست، مقوله ها و عناصر را تشریح نمود.

    نوآوری و اصالت: 

    با ترکیب تعاریف موجود و عناصر شناسایی شده جدید، با تاکید بر اینکه "گردشگری، گردشگری است"، بازتعریفی از گردشگری ارایه گردید.

    کلید واژگان: گردشگری, اصطلاحات, معنا, تعریف, بازتعریف گردشگری}
    Seyyed Mohammad Mirtaghian Rudsari, Akbar Pourfaraj *
    Context and Purpose

    In the process of rapid changes in the world, tourism is no longer just a journey of horizons, learning lessons, and moral experience, but is defined as a meaning-making phenomenon based on the actors' understanding of it under the economic-cultural background in every society. The diversity and multiplicity of actors and fields of tourism formation have led to the formation of colorful definitions of tourism. In the review of the existing definitions, characteristics and features of tourism were extracted and divided under the title of fundamental and desirable principles of tourism, but none of the definitions included these principles and features at the same time. However, even if a definition includes all of the principles, there are other essential features to understand and describe tourism as a multidimensional activity that is necessary but left out or ignored. The main goal of this research is to extract and infer the abandoned or neglected characteristics of tourism in order to redefine it.

    Design/methodology/approach: 

    The current research follows a descriptive-exploratory method in terms of its purpose and is a mixed study, composed of both quantitative and qualitative approaches.  In terms of the audience, this study is basic research.

    Findings

    The findings were reported in the form of existing definitions and characteristics of tourism (thesis), neglected characteristics of tourism (antithesis), and interpretation and combination of existing and neglected characteristics of tourism and its redefinition (synthesis).

    Conclusion

    As an important result of this research, in order to define tourism, it is necessary to first define the philosophical source and approach of definition and its position in the value system of the society; is it supply-oriented, demand-oriented, or holistic? In addition, within each approach, the full features of that approach should be considered. For this purpose, the concepts can be categorized and elementized so that the definition is not lost in the heart of words and concepts, and then the categories and elements are described in a continuum.

    Originality/value:

     By emphasizing that "tourism is tourism", a redefinition of tourism was presented by combining existing definitions and newly identified elements.

    Keywords: Tourism, Terminology, Meaning, Definition, Redefinition}
  • محمد حسین زاده*
    یکی از نوآوری های منطقی ملاصدرا بر اساس نظریه اصالت وجود، این است که «تعریف حدی شیء منحصر در فصل اخیر آن است» که البته این فصل، نحوه وجود خاص آن شیء است و همه اجناس و فصول پیشین را به نحو بساطت و اجمال دربر دارد. علامه طباطبایی به عنوان یکی از مهم ترین شارحان ملاصدرا این دیدگاه او را نپذیرفته و سه اشکال را نسبت به آن مطرح کرده است: 1) اکتفا به فصل با مقام تفصیل حد مناسب نیست 2) خارج بودن جنس ها و فصل های پیشین از حقیقت شیء مستلزم انقلاب در ذات و ذاتیات شیء است 3) خارج بودن جنس ها و فصل های پیشین از حقیقت شیء با «لبس بعد از لبس» در حرکت جوهری منافات دارد. این مقاله پس از اشاره مختصر به دیدگاه ملاصدرا درباره انحصار تعریف حدی شیء به فصل اخیر، انتقادهای سه گانه علامه طباطبایی را با نگرشی انتقادی بررسی کرده است. بررسی این انتقادهای سه گانه به این نتیجه منتهی شد که هیچ یک از اشکال های علامه طباطبایی به دیدگاه ملاصدرا وارد نیست و مقصود ملاصدرا از خارج بودن اجناس و فصول پیشین از ماهیت شیء، خارج بودن اجناس و فصول حاضر در مرتبه تفصیل است، نه اجناس و فصول مندمج در مرتبه اجمال و بساطت فصل اخیر. همچنین در خلال بررسی و پاسخ گویی به انتقادهای علامه طباطبایی، برخی از ابعاد پنهان دیدگاه ملاصدرا نظیر فعلیت ثبوتی اجناس و فصول پیشین در مقابل فعلیت وجودی آنها روشن شد.
    کلید واژگان: تعریف حدی, جنس, فصل اخیر, ملاصدرا, علامه طباطبایی}
    Mohammad Hosseinzadeh *
    One of Mūllā Ṣadrā’s logical innovations based on the theory of the primacy of existence is that “the definition of an object is unique to its recent differentia”. Mūllā Ṣadrā believes that in order to achieve true unity in composite quiddity, it is necessary to gather all the previous genuses and differentias in existence or in the same recent Form and differentia; in other words, in the recent Form and differentia, they are merged and depreciated. One of the consequences of such an attitude towards the recent Form and differentia - as the provider of the true unity of the composite quiddity - is that the previous materials and genuses are integrated in a simple way in the recent chapter, but each one, in a detailed way (that is, with actualities multiple) are not the constituents of the compound object and are considered outside of its truth. The inevitable result of the above point is that the inclusion of previous genuses and differentias in the definition of quiddity is not as an intrinsic component of that, but as equipment or branches of quiddity. Ṭabāṭabāʼī, as one of the most important commentators on Mūllā Ṣadrā’s view, did not accept this view and proposed three objections to it: 1) it is not appropriate to be content with the differentia alone; while the “definition” must be detailed 2) the exclusion of previous genuses and differentias from the truth of the object requires a revolution in essence 3) The exclusion of the genuses and differentias from the truth of the object is in conflict with “dress after dress” in the substantial motion. This article, after a brief reference to Mūllā Ṣadrā’s view on the uniqueness of the definition of an object through its recent differentia, presents Ṭabāṭabāʼī’s threefold criticisms with a critical attitude. Examination of these three criticisms led to the conclusion that none of Ṭabāṭabāʼī’s criticisms is correct and that Mūllā Ṣadrā’s intention is to exclude the genuses and differentias present in the detailed order, not the genuses and differentias mentioned in the brief and simple order of the recent differentia. Also, during the study and response to Ṭabāṭabāʼī’s criticisms, some of the hidden dimensions of Mūllā Ṣadrā’s view, such as the affirmative actuality of the genuses and the previous differentias.
    Keywords: Definition, genus, Recent Differentia, Mūllā Ṣadrā, Ṭabāṭabāʼī}
  • مریم طهماسبی، سید عباس ذهبی*، احمد بهشتی

    شهاب الدین سهروردی (587-549) فیلسوف اشراقی در تبیین آراء معرفتی خود دیدگاه جدیدی مشهور به «اضافه اشراقیه» را طرح کرده است و از این رهگذر حصول بسیاری از ادراکات از جمله ابصار را به علم اشراقی حضوری می داند. پژوهش حاضر از منظری متفاوت به بازخوانی علم حضوری اشراقی وی در مرتبه ابصار می پردازد و مسیله: ماهیت علم حضوری در فرایند ابصار از نظر سهروردی است. پرسش این است که آیا وی در مرحله ابصار و نیز دیگر مراتب ادراک معنای واحدی از علم حضوری در نظر داشته است یا خیر؟ در مرحله بعد با توجه به الگوی معرفتی سهروردی، می توان او را در دسته فیلسوفان پدیدارشناس قلمداد کرد؟ در نگارش مقاله حاضر روش مطالعات کتابخانه ای، گردآوری اطلاعات و تحلیل و توصیف داده ها است. بنابر مطالعات انجام شده یافته های پژوهش: این است که اولا مقصود سهروردی از علم اشراقی حضوری در بحث ابصار معنای رایج و مصطلح آن که قسیم علم حصولی است نمی تواند باشد بلکه در معنایی متفاوت از دیگر مراتب ادراک به کار رفته است و بنابراین تنها یک اشتراک لفظ است که این ادعا از دو جنبه سلبی و ایجابی بررسی شده است. ثانیا الگوی معرفت شناسی او در مبحث ابصار پدیدارشناسانه است.

    کلید واژگان: علم اشراقی, علم حضوری, اضافه اشراقی, تعریف, ابصار, سهروردی}
    Maryam Tahmasebi, Abbas Zahabi *, Ahmad Beheshti

    Shihab al-Din yahya Suhrawardi, illuminationist philosopher, explaining his epistemological views, proposed a new point of view that known as illuminationist relation and in this way he considers the acquisition of many perceptions, including vision, of through of intuitive knowledge.The present research focuses on the nature of knowledge by presence and its role in the problem of “vision.” It considers the following key question: Does Suhrawardī mean the same thing by “knowledge by presence” in all degrees of perception from the most primitive external levels—that is, vision—to the deeper levels? Then, given his epistemic model, can we treat him as a phenomenologist? The present article considers the nature of knowledge by presence in the process of vision according to Suhrawardī and presents a different approach to it. By reference to Suhrawardī’s discussion of issues of vision and a conceptual clarification of “presence,” we show that Suhrawardī could not have used the term “knowledge by presence” in the case of vision in its common sense as opposed to “knowledge by acquisition” (al-ʿilm al-ḥuṣūlī). Instead, this is a different notion, and thus the term is equivocally used in his work. Moreover, we argue that his epistemological model for vision is phenomenological. The method of research in the present article is qualitative and analytic

    Keywords: Illuminationist Knowledge, Intuitive Knowledge ‌, Illuminationist relation, Definition, Sight, Suhrawardi}
  • رمضان رضایی*

    إحدی القضایا الهامه فی البلاغه موضوع التعریف والذی یندرج فی قضایا علم المعانی ولاستخدامه اغراض بلاغیه عالیه یمکن استشفافها فی نهج البلاغه ای استشفاف ولاستخدام الکلمه معرفه ارجحیه لما یحتویه من معنی لایمکن التعبیر عنه بالتنکیر. وإن التعریف یعتبر من الاسالیب البلاغیه التی تقتضیها احوال المخاطبین ویقصدها المتکلم وقد تکلم النحاه عنها من الناحیه الإعرابیه المحضه والبیانیون وعلماء البلاغه کان حدیثهم من زاویه اخری ومجال آخر حیث تحدثوا عن الاغراض و الدواعی التی یکون من اجلها التعریف. وفی ظل ما تضمنته خطب نهج البلاغه من اغراض سنقف امام بعض ما ورد فیها من التعریف لنکشف عن اسرار التعبیر به ملتزمین بآراء العلماء. فللوصول علی هذا الهدف اعتمدنا علی المنهج التحلیلی الوصفی. وقمنا بإحصاء هذه الظاهره وتبیین جمالیاتها فی خلال الخطب واوردنا المعانی الرایعه لها فی بعض الخطب کالتعظیم والتحقیر والاختصار والایجاز والاختصاص و... ونتایج البحث تشیر إلی ان وجود المعارف فی النص یمنح إلی النص الوضوح ویجعل المخاطب ان یدرکه ویفهمه اکثر من قبل و یجعل ارتباطه عمیقا بالنص

    کلید واژگان: الامام علی (ع), نهج البلاغه, البلاغه, المعانی, التعریف}
    Ramazan Rezaei*

    One of the important issues in rhetoric is the subject of definition, which is included in the issues of semantics, and for its use of high rhetorical purposes that can be discerned in Nahj al-Balaghah, i.e. elucidation, and for the use of the word is a probabilistic knowledge of the meaning it contains that cannot be expressed by denial. The definition is considered one of the rhetorical methods required by the conditions of the addressees and intended by the speaker. Grammarians spoke about it from a purely syntactic point of view, and alBayanists and scholars of rhetoric spoke about it from another angle and another field, where they talked about the purposes and reasons for which the definition is. In light of the purposes included in the speeches of Nahj al-Balaghah, we will stand in front of some of the definitions contained in them in order to reveal the secrets of its expression, adhering to the opinions of scholars. To reach this goal, we relied on the analyticaldescriptive method. That is why we have enumerated this phenomenon and clarified its aesthetics during speeches, and we have mentioned the wonderful meanings of it in some speeches, such as glorification, contempt, brevity, brevity, specialization, and ... To benefit greatness and achieve the purpose of the sermon.

    Keywords: Imam Ali, Nahj al-Balaghah, Rhetoric, Definition}
  • محمد عرب صالحی، فریده پیشوایی

    «توحید اجتماعی» اصطلاحی متاخر، نوپدید و برخاسته از اندیشه مسلمانان نواندیش و مصلحان اجتماعی است و دانش لازم هنوز درباره آن تولید نشده است؛ به همین جهت، تبیین ماهیت و ارایه تعریف آن ضروری می نماید. اهمیت پرداختن به توحید اجتماعی از یک سو در جایگاه خاص آن در «کلام اجتماعی» و از سوی دیگر در غلبه حیثیت اجتماعی بر بعد فردی انسان ها در دنیای امروز، خلا طرح کلی برای زندگی بر اساس آموزه های وحیانی و لزوم پاسخ گویی به نیازهای نوپدید جوامع اسلامی است که غالبا ناظر به مسایل نوظهور اجتماعی می باشند؛ از این رو در مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای تلاش می شود ماهیت و تعریف «توحید اجتماعی» روشن گردد. یافته های مقاله نشان می دهد «توحید اجتماعی» که زیرمجموعه «کلام اجتماعی» تعریف می شود، ابعاد معرفتی و شناختی توحید در ساختار کلان جامعه است که با خوانش «توحید اعتقادی» با رویکرد اجتماعی آشکار می شود. در این رویکرد اجتماعی، توحید، افزون بر جنبه اعتقادی، به مثابه یک طرح، الگو و بینش کلی رهایی بخش، عمل زا، تحول آفرین و دارای تاثیر در تمام ابعاد زندگی انسان و جوامع بشری فهم می شود. لازمه این فهم از توحید، حاکمیت مطلق الله، عدم اکتفا به وضع موجود و تلاش برای رساندن جامعه به هدف اصلی آفرینش و درنهایت تحقق جامعه توحیدی است.

    کلید واژگان: توحید اجتماعی, ماهیت, تعریف, توحید اعتقادی, کلام اجتماعی}
    Mohammad Arabsalehe, Farideh Pishvaei

    Social monotheism" is a recent, new term that arose from the thought of modern-minded Muslims and social reformers, and the necessary knowledge about it has not yet been produced, therefore it is necessary to explain its nature and provide its definition. The importance of dealing with social monotheism, on the one hand, in its special place in the "social theology" and on the other hand, in the dominance of social dignity over the individual dimension of humans in today's world, is the void of a general plan for life based on the teachings of revelation and the need to respond to the emerging needs of Islamic societies which are often concerned with emerging social issues. Therefore, in the present article, an attempt is made to clarify the nature and definition of "social monotheism" by descriptive-analytical method and using library sources. The findings of the article show that "social monotheism" which is defined as a subcategory of "social theology", is the epistemic and cognitive dimensions of monotheism in the macro structure of society, which is revealed by reading "theological monotheism" with a social approach. In this social approach, monotheism, in addition to the belief aspect, is understood as a redemptive, practical, transformational plan, model and general vision that has an impact on all aspects of human life and human societies. The requirement of this understanding of monotheism is the absolute sovereignty of God, not being satisfied with the existing situation and trying to bring the society to the main goal of creation and finally realizing the monotheistic society.

    Keywords: Social Monotheism, nature, definition, Theological Monotheism, Social Theology}
  • سید محمدحسن آیت الله زاده شیرازی*، محمدرضا موحدی پور

    پیتر ون اینواگن در همان حال که فیلسوف مهم و تاثیرگذاری است، دربسیاری از مواضع، مطابق روش متداول فلاسفه تحلیلی بحث را پیش نمی برد و این منجر به اتخاذ برخی مواضع نامتعارف از طرف او شده است. در این مقاله سعی کرده ایم تصویری روشن از نگاه او، به فلسفه و روش درست آن ارایه دهیم. برای این کار، مستقیما به سراغ تعدادی از آثار او رفته و سعی کردیم مولفه های فرافلسفه او، یعنی نگاه او به استدلال، تعریف و تحلیل واژگان فلسفی، متافیزیک، شهود فلسفی و فراهستی شناسی را استخراج کرده تا با کنارهم قرار دادن این مولفه ها، تصویر مان را از فرافلسفه او کامل تر کنیم. به باور نویسنده گان، بدون درنظر گرفتن این تصویر کامل، فهم فلسفه ورزی او به درستی ممکن نخواهد بود. بنابراین هر یک از بخش های این مقاله درنظر دارد به یک سوال فرافلسفی در نظر این فیلسوف، پاسخ دهد و نویسده گان آن باور دارند که کنارهم قرار دادن این پاسخ ها می تواند تصویر خوبی از فرافلسفه او ارایه دهد.

    کلید واژگان: پیتر ون اینواگن, فرافلسفه, استدلال فلسفی, تعریف, متافیزیک, شهود فلسفی}
    Seyed Mohammadhassan Ayatollahzadeh Shirazi *, Mohammadreza Movahedipour

    Peter van Inwagen, despite of his influence in the contemporary philosophy, not in spare places, does argue and analysis contra to the accepted ways and jargon of the contemporary analytical philosophy. This has led him to adopt some unusual positions. For these perplexities we believe that his methodology and metaphilosophy need to be reconsidered. In this paper, we try to make clear his view about philosophy and its appropriate method. To do this, we will directly go through his philosophical works and try to spell out the components of his metaphilosophical puzzle: how to argue, how to define, how to analysis philosophical jargons, how to do metaphysics, what is the philosophical intuition, and metaontology. Putting all of these together will provide a complete picture of his metaphilosophy. Therefore, each section of this paper investigates one of these metaphilosophical questions. Without taking this picture to the consideration, we believe that will be impossible to understand his philosophy and its arguments properly.

    Keywords: Peter van Inwagen, Metaphilosophy, Philosophical argument, definition, Metaphysics, Philosophical intuition}
  • محمد حسین زاده

    رهیافت سینوی در نظریه تعریف، تبیین و توسعه نظریه تعریف ارسطویی است. او نظام تعریف ارسطو ‌ یعنی تعریف اشیاء بر اساس تحلیل ماهیت آنها به جنس و فصل‌ را پذیرفته و آن را بسط داده است. علاوه بر این، دیدگاه های نوآورانه یی را نیز به آنها افزوده که کمتر به آنها توجه شده و محققان و پژوهشگران بصورت منسجم و ساختارمند آنها را تنظیم و تبیین نکرده اند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی نظریه تعریف سینوی را در ساختاری منجسم بیان کرده و نحوه مواجهه ابن‌سینا با دیدگاه ارسطو و فارابی را تحلیل کرده است. همچنین نوآوریهای ابن سینا در مسئله تعریف را برشمرده و با تاکید بر جنبه های کمتر شناخته شده آن، به این پرسشها پاسخ داده است: چگونه و با چه توضیحی ناشناختنی بودن فصل اشیاء با نظریه ابن‌سینا در تعریف و شناخت اشیاء سازگار است؟ آیا نظریه تعریف سینوی صرفا معطوف به امور ماهوی است یا گستره آن شامل امور غیرماهوی نیز میشود؟ ابن سینا چه سازوکاری برای تعریف امور غیرماهوی ارایه کرده است؟

    کلید واژگان: تعریف, حد, حد حقیقی, حد اسمی, حد توسعی, حد اضطراری, ابن سینا}
    Mohammad Hosseinzadeh

    The Sinan approach to the theory of definition is an explanation and expanded from of Aristotelian definition. He has accepted Aristotle’s definition of objects based on analyzing their quiddity in terms of their genus and differentia and extended it. Moreover, Ibn Sīnā has added some innovative views to it that have not received the attention that they truly deserve, and researchers have not explained and organized them in a consistent and structured from. Following a descriptive-analytic method, this paper explains the theory of Sinan definition within a consistent framework and analyzes the quality of Ibn Sīnā’s encounter with the views of Aristotle and Fārābī. Moreover, it refers to Ibn Sīnā’s innovations regarding the problem of definition and, by emphasizing its less studied aspects, responds to the following questions: to what extent is the unknown nature of objects’ differentia consistent with Ibn Sīnā’s theory on the definition and knowledge of objects? Does the theory of Sinan definition merely target quiddative affairs, or does it also extend to non-quiddative affairs? Which mechanism does Ibn Sīnā provide for defining non-quiddative affairs?

    Keywords: Definition, term, real term, nominal term, expansive term, urgent term, Ibn Sīnā}
  • مهرانگیر کریمی*
    زندان مقوله ای است که با جرم و بزه و انحراف (از قوانین و عرفیات و اخلاقیات) در جامعه مرتبط می باشد. در طول تاریخ انسان همواره کسانی بوده اند که برخلاف قوانین و مقررات جامعه حرکت کرده اند و سیستم های حکومتی جوامع نیز برای جلوگیری از به انحراف کشیده شدن جامعه و حمایت از قوانین و اخلاقیات آن مجازات هایی را برای چنین افرادی در نظر گرفته اند، زندان یکی از این راه ها و ابزارها که از یک طرف برای تنبیه و مجازات و از طرف دیگر برای برگرداندن افراد مجرم به زندگی عادی در جامعه است. زندانها در صدر اسلام ، یا در حجاز بودند یا در عراق ، در این زمان رسول اکرم (ص) و خلیفه اول زندان و مکان مخصوصی برای حبس کردن مجرمان نداشتند، دقت در وضعیت زندانها در دوران پس از اسلام نشانگر این است که معمولا حکومت ها زندان را به عنوان مجازات خشن و با شرایط بسیار سخت ، به ویژه علیه اقدام کننده بر ضد حاکمیت ، مورد استفاده قرار می دادند با پیدایش انقلاب اسلامی قانون اسلامی در مورد زندانهای ایران اجرا شد. در اصل هدف از طبقه بندی بندی زندانیان جلوگیری و پیشگیری از آسیب های احتمالی است که ممکن است به زندانی وارد شود و نیز سهل تر شدن نگهداری زندانیان ، بطوریکه کمترین مشکل را برای خودشان و مسیولین زندان ایجاد کنند و از عالی تر طبقه بندی ، اصلاح و تربیت و بازپروری و توانبخشی زندانی است.
    کلید واژگان: زندان, تعریف, تاریخ, طبقه بندی, حکومت}
    Mehrangiz Karimi *
    Prison is a category which is relevant to the crime and deviation (from laws, mysticism and ethics) in society. Throughout human history, there have always been those who have acted in contrast to the laws and regulations of society, and the governing systems of societies have provided punishments for such individuals to avoid society from deviating and to uphold its laws and morals. On one side, one of these practices and tools is to punish, and on the other side, to return criminals to the normal life in society. Prisons were in the early days of Islam, either in Hejaz or in Iraq. At that time, the Holy Prophet and the first caliph did not have a particular prison or place to imprison criminals. Prison was applied as a harsh punishment with very difficult conditions, more specifically against those who acted against the regime. With the advent of the Islamic Revolution, the Islamic law on Iranian prisons was implemented. Primarily the purpose of classifying prisoners is to avoid and prohibit possible harm to the prisoner, as well as to make it easier to keep prisoners, so as to make the least issues for themselves and prison officials, and to enhance the classification and education and rehabilitation of the prisoners, as well
    Keywords: Prison, Definition, History, Classification, Government}
  • عمرو محمد مذکور

    اصطلاح در واقع به معنای اصلی که مفهوم را با مصطلح پیوند می‌دهد گفته می‌شود. از یک طرف، این تعریف ممکن است بتواند این فرایند را بهم پیوند دهد و درک موجود در سیستم ادراکات و شبکه آن را برجسته کند. از طرف دیگر، ممکن است نتواند به هدف خود برسد یا به تنهایی قادر به دستیابی به آن نباشد. بنابراین، فرهنگ‌شناس به وسایل کمکی متوسل می‌شود که مفهوم را با این اصطلاح پیوند دهد. از جمله این ابزارهای کمکی عبارتند از: مترادف یا متضاد که روابط درون یک سیستم اصطلاحاتی را نشان می‌دهد، همچنین نمایش، ترسیم، نمودار، تصویر و ارجاع. این تحقیق تعدادی فرهنگ لغت زبان‌شناختی عربی و همچنین فرهنگ‌های لغوی زبان عربی ترجمه شده را نشان می‌دهد تا جایگاه خود را در استفاده از وسایل کمکی و نقشی که این ابزارهای کمکی در تبیین تعاریف اصطلاحات دارند، نشان دهد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که فرهنگ نامه‌هایی که از ابزارهای کمکی برای تعاریف اصطلاحات استفاده می‌کنند، توضیح واضح و روشنی از مفهوم ارایه می‌دهند. همچنین، این فرهنگ نامه‌ها سیستم اصطلاحات را در یک زمینه علمی خاص ترسیم می‌کنند.

    کلید واژگان: اللسانیات, المعاجم, المصطلح, التعریف, الترادف والتضاد, الإحاله}
    Amro Mohamed Madkour*

    The definition is a primary means that connects the concept with the term. On the one hand, the definition may link this process and clarify the relationships within the network of perceptions. On the other hand, it may fail to achieve its goal or may be unable to attain it on its own. Therefore, the lexicographer resorts to auxiliary means that link the concept with the term. Among these auxiliary means are: synonymy or antonymy that shows relationships within a terminological system, as well as representation, drawing, diagram, image, and reference. The research studies a number of Arabic linguistic dictionaries, as well as linguistic dictionaries translated into Arabic to show their position on the use of auxiliary means, and the role, which these auxiliary means play in clarifying terminological definitions. The results of the research show that the dictionaries that employ auxiliary means for terminological definitions provide a clear and precise explanation of the concept. As well, these dictionaries outline the terminological system within a specific scientific field.

    Keywords: Linguistics, Dictionaries, Term, Definition, Synonyms, Antonyms, Referral}
  • نقی هاشمی*، ابراهیم رحیمی زنگنه، الیاس نورایی

    این مقاله بر آن است تا اصطلاح کلیدی جذبه را در متون ادبی و عرفانی بر پایه نظریه تعریف در منطق و فلسفه، بررسی کند تا به ویژگی های ماهیتی جذبه که متون گذشته از بسیاری از آن ها در تعریف این اصطلاح غفلت ورزیده اند، دست یابد. مقاله حاضر با روش پژوهش توصیفی- تحلیلی تلاش کرده است تعاریف و سخنان عرفا را درباره «جذبه» در مهم ترین متون عرفانی و ادبی فارسی و عربی تا پایان قرن هشتم هجری بررسی کند. هیچ کدام از تعاریف متون به صورت جامع، ویژگی های ماهیتی آن را بیان نکرده است. این تحقیق براساس متون اصیل انجام گرفته و اطلاعات مربوط به «جذبه» و اصطلاحات هم خوشه را گردآوری کرده و توانسته است به ویژگی های ذاتی و ماهیتی جذبه دست یابد و تعریف کامل تری از آن به دست دهد. این شیوه می تواند در حوزه دیگر اصطلاحات عرفانی و ادبی کاربرد داشته باشد.

    کلید واژگان: متون ادبی و عرفانی, جذبه, تعریف, عنایت, سلوک}
    Naghi Hashemi *, Ebrahim Rahimi Zanganeh, Elyas Nooraei

    This paper tries to analyze the important term "Attraction" in the mystical and literal texts based on the theory of definition in logic and philosophy to achieve quiddity features of the attraction that old texts overlooked to define. The present paper tries to analyze the definitions and words of mystics about the mystical term "Attraction" in the main Persian and Arabic mystical texts up to the end of 8th century by using analytical descriptive approach. None of the texts has defined Attraction features comprehensively. This study is done based on the original texts and the information attributed to Attraction and related expressions are gathered and could achieve quiddity features of attraction from these texts and gave a more complete definition. This principle can be applied in the other fields of mystical expressions.

    Keywords: Mystical, literal texts, Attraction, definition, Favor, Traversing}
  • فریدون جعفری *

    در حقوق کیفری به طور ویژه و در سایر شاخه های حقوق به طور کلی تعریف و تبیین موضوع شاخه حقوقی مربوطه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا هم گستره و حدود و ثغور آن رشته حقوقی را مشخص نموده و بدین ترتیب مانع تشتت شاخه های حقوقی شده و هم سبب احترام به حقوق شهروندی در سطح اجتماع می گردد. از حدود 300 سال پیش و با شکل گیری بارقه های حقوق کیفری مدرن در جهان و حتی قبل از آن با پیدایش ادیان الهی و آسمانی همچون شرع مقدس اسلام ضرورت بیان پیشینی و قبح عقاب بلابیان در چهارچوب اصلی اساسی تحت عنوان «اصل قانونی بودن جرایم» به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری قوانین اساسی کشورها را درنوردید. یکی از اولین ملزومات اجرا و اعمال این اصل در حقوق کیفری دول دارای حقوق نوشته نظیر ایران، توسل به «تعریف جرم» در قانون مجازات و جرایم آن کشور می باشد. با عنایت به تصویب قانون جدید مجازات اسلامی در اردیبهشت 1392 و لازم الاجرا شدن آن از خرداد 1392 به نقد تعریف جرم در ماده 2 این قانون و چالش های فراروی آن در نوشتار حاضر می پردازیم.

    کلید واژگان: جرم, تعریف, قانون مجازات اسلامی, مجازات, اقدامات تامینی و تربیتی, چالش ها}
    Fereydoon Jafari *

    In criminal law specially and in other law disciplines generally the definition has high importance. Because it shows either the scope or realm of related discipline and avoid scattering them and also ensure the respect to the individual rights on the society. From 300 years ago with initiation of modern criminal law, the necessity of “nullum crimen nulla poena sine lege” as a fundamental rights of human beings entered in constitutional laws and charters, even taught many years before traditionally in Islamic or Christians orders this has been seen. In civil law countries like Iran, fulfillment of these rights in criminal law primarily necessitates “the definition of crime” in penal code. As the Iranian new penal code enacted recently and is effective from June 2013, in this paper the author analyses the “definition of crime” cited in article 2 and its innovations and challenges.

    Keywords: crime, Definition, Islamic Penal Code, Punishment, Security, training measures, Challenges}
  • سید علی جعفریان خیرآبادی*، ده زار رستمی، سید مجید ظهیری

    منطق سیستماتیک چهارچوب فکری است که گسسته ای منطق تعریف ارسطویی را همراه ندارد و با جایگزینی آن در تعریف و تغییر نوع نگاه میتوان به گونه ای مطلوبتر به تعاریف لفظی و حقیقی پی برد. این نوشتار با آگاهی از معظلات منطق تعریف، میکوشد رویکرد منطق سیستماتیک را در مبحث تعریف بررسی کند. تعریف حقیقی را باید در شبکه ای از رویکردهای گوناگون پیدا کرد که این نوشتار به چگونگی نگرش سیستمی در منطق تعریف با روش کتابخانه ای و رویکرد توصیفی- تحلیلی پرداخته است. پرسش اصلی این است که روش تعریف سیستمی چیست؟ «تفکر سیستمی » بهعنوان یک روش منطقی کارآمد میتواند پاسخ این پرسش باشد. نتیجه آن که تعریف، شب های از رویکردهای که لازم برای شناخت در جوانب به هم پیوسته است؛ هر یک از رویکردها، زاویه ای از مجهول تصوری را روشن میکند و بر پایه این نگرش، تعریف حقیقی در سه سطح لفظی، مفهومی و مصداقی بررسی شده که در واقع الگویی نوین برای تعریف به شمار میرود.

    کلید واژگان: تعریف, رویکرد شبکه ای, سیستم, نگرش سیستمی}
    Sayyed Ali Jafarian Kheyrabadi*, Dehzar Rostami, Sayyed Majid Zahiri

    The systematic logic is a framework of thought that doesn't have the breaks of Aristotelian logic of definition. Considering the problems of the logic of definition, this research tries to investigate the systematic logic in the matter of definition. The real definition must be found in a network of various approaches and this research has dealt with the circumstance of systematic attitude to the logic of definition using library method and descriptive-analytic approach. The main question is'' what is the way of the systematic definition"? The result is that the definition is a network of necessary approaches for the knowledge in connected aspects. Each of the approaches clarifies one aspect of unknown conceptual and based on this attitude the real definition is examined in the three verbal, conceptual, and instance levels which in fact is considered as a new model for identification.

    Keywords: Definition, systematic approach, system, systematic attitude}
  • علی لاریجانی*
    در اندیشه کانت، برهان به معنای واقعی کلمه در شناخت فلسفی وجود ندارد و تنها در شناخت ریاضی جاری است. وی دلیل این امر را در شهودی بودن دلایل ریاضی می داند و معتقد است که یک دلیل یقینی، تنها تا آنجا که شهودی است، برهانی می باشد؛ بنابراین باید دید شهود از نظر کانت چیست و چه نسبتی با برهان واقعی در اندیشه وی دارد؟ بنابراین مقاله حاضر با روش توصیفی_تحلیلی در صدد است نخست روشن کند که منظور کانت از شهودی که یک دلیل یقینی تنها با تکیه بر آن وصف برهان را می پذیرد چیست و سپس چنین شهودی چه نسبتی با برهان دارد؟ آیا شهود مورد نظر بر ساختار برهان نیز ربط پیدا می کند یا تنها به مبادی برهان مربوط می شود؟ بررسی حاضر نشان داد اولا شهود مورد نظر کانت در بحث برهان، شهود محض است و او مصداق آن را زمان و مکان می داند که عامل پیوند دهنده شهود تجربی در فاهمه می باشند و همین دو شهود هستند که همه شناخت های برهانی و ضروری ریاضیات بر آنها مبتنی است؛ ثانیا از نظر وی در نهایت تنها اصول متعارف و مبادی برهان شهودی هستند و بنابر این تمایز برهان از استدلال فلسفی تمایز ماهوی نخواهد بود؛ بلکه به شهودی بودن مقدمات استدلال قیاسی مربوط می شود نه ساختار برهان.
    کلید واژگان: کانت, ابن سینا, شهود اصول متعارف, تعریف, برهان}
    Ali Larijani *
    In Kant’s view, there is no proof in the proper sense of the term as far as philosophical knowledge is concerned; proof applies only to mathematical knowledge, indeed. This is because, Kant believes, mathematical proofs are intuitive and a certainty-conferring argument counts as a proof insofar as it is intuitive. We should therefore see what intuition is for Kant and what the relation is between intuitions and proofs in his philosophy. Drawing on a descriptive-analytic method, this paper seeks first to clarify what Kant means by the intuition in virtue of which a certainty-conferring argument becomes a proof, and then what relation holds between such an intuition and proofs. Is the intuition in question associated with the structure of the proof or is it just associated with preliminaries of the proof? In this paper, I argue that, first of all, the intuition Kant has in mind in his discussion of argument is pure intuition, which, he believes, is exemplified in space and time that are connecting factors of empirical intuitions in understanding—indeed, it is in these two intuitions that all demonstrative and necessary mathematical knowledge is grounded. Secondly, in Kant’s view, the only axioms and preliminaries of proofs are intuitive, which implies that the distinction between proofs and philosophical arguments does not lie in their natures or structures; it lies, instead, in the fact that the premises of a syllogistical arguments are intuitive.
    Keywords: Kant, Avicenna, intuition of axioms, Definition, proof}
  • سید علی طالقانی*، حسین رفیعی
    بسیاری از متکلمان مسلمان، هنگام بحث از افعال الاهی، به بررسی چیستی حسن و قبح اخلاقی پرداخته اند. در این میان، عموم متکلمان معتزله و امامیه، تلاش کرده اند حسن و قبح اخلاقی را بر اساس مفاهیمی دیگر که به زعم آنها دست کم پایه ای تر بوده است، تعریف کنند. پرتکرارترین تعاریف حسن و قبیح در آثار معتزله و امامیه را می توان به سه گروه کلی تقسیم کرد: تعاریف سلبی، تعاریف ایجابی و تعاریف مشتمل بر عناصر ثواب یا عقاب الاهی. در «تعاریف سلبی» حسن با استفاده از ادات سلب تعریف می شود (ما لایستحق فاعله الذم)؛ اما در تعاریف ایجابی چنین نیست. بررسی تحولات تاریخی تعاریف معتزله و امامیه نشان می دهد که خواجه نصیرالدین طوسی در این زمینه از سه جهت نقطه عطف است. نخست اینکه متکلمان پیش از وی، به جز ابوالصلاح حلبی، حسن و قبیح را به نحو سلبی تعریف کرده اند، درحالی که بیشتر متکلمان پس از خواجه، از تعاریف سلبی روی گردانده ، برای ارایه تعریف ایجابی یا تعریف مشتمل بر ثواب و عقاب کوشیده اند. دوم اینکه در میان معتزله و امامیه، خواجه نخستین متکلمی است که در یکی از تعاریف خود، از عناصر ثواب یا عقاب الاهی استفاده کرده است؛ و این تعریف زمینه ساز اختلاف نظری جدید میان متکلمان پس از وی شده است. و سوم اینکه پیش از خواجه عموم متکلمان معتزله و امامیه از عنصر «استحقاق» استفاده کرده اند در حالی که خواجه نخستین متکلمی است که در یکی از تعاریف خود عنصر «استحقاق» را حذف و به جای آن از عنصر «ایجاب» استفاده کرده است.
    کلید واژگان: حسن و قبح اخلاقی, متکلمان امامیه, معتزله, نصیرالدین طوسی, ثواب و عقاب, استحقاق, تعریف}
    Taleqani Sayyedali *, Hossein Rafiei
    Many Muslim theologians have examined the nature of moral goodness and badness when discussing divine actions. In the meantime, most of them have defined moral goodness and badness on the basis of other concepts that considered more basic. The most frequent definitions of good and bad in their works can be divided into three general groups: negative definitions, positive definitions and definitions containing elements of divine reward or punishment. On "negative definitions" moral good action is defined using the means of negation (not merited vituperation); but this is not the case in positive definitions. An examination of the historical developments of the definitions by Imamiyyah shows that Nasir al-Din al-Tusi is a turning point in this regard in three respects. The first is that the theologians before him, with the exception of Abu al-Salah al-Halabi, defined the good and the bad negatively, while most theologians after al-Tusi have turned away from negative definitions in an attempt to provide a positive definition or a definition containing reward and punishment. Second, among the Mu'tazilites and the Imamī mutakallimun, al-Tusi was the first theologian to use the elements of divine reward or punishment in one of his definitions; and this definition has given rise to new theoretical discussions among theologians after him. And thirdly, before al-Tusi, the most Mu'tazilī and Imamī theologians used the element of "entitlement", while al-Tusi is the first one who removed the element of "merit" (Istihqaq) in one of his definitions and used the element of "necessity" instead.
    Keywords: Moral Goodness, Badness, Imamī Mu'takallemoon: Mu'tazilī Motakallemoon, Nasir al-Din al-Tusi, reward, punishment, merit, Definition}
  • نفیسه نصیری، مرتضی رشیدی*، علیرضا فولادی

    بخش قابل توجهی از شعر کلاسیک فارسی را شعر کوتاه مانند دوبیتی و رباعی تشکیل می دهد. همچنین امروزه در میان شاعران معاصر، توجه روزافزونی به شعر کوتاه دیده می شود. هرچند پژوهندگان کوشیده اند به شناسایی مولفه های شعر کوتاه بپردازند و برای این منظور از ویژگی های ایجاز، کاربرد محدود فعل، ضربه پایانی، تصویرمحوری، کاربرد محدود قافیه و طبیعت گرایی یاد کرده اند، این ویژگی ها بیشتر به توصیف شعر کوتاه بازمی گردد و هنوز تعریف متفق علیه آن در دسترس نیست؛ چنان که برای نمونه حد بیرونی آن را گاه تا یک صفحه و گاه تا هفت سطر و گاه تا پنج لخت دانسته اند و همچنین برای حد درونی و معنایی آن، عاملیت شگرد بنیادی و اثرگذاری در لحظه را برشمرده اند. مقاله حاضر با روش تحلیلی به نقد توصیف ها و تعریف های پژوهندگان از شعر کوتاه می پردازد و می کوشد راهی به سوی تعریف دقیق تر آن بگشاید. این مقاله سرانجام شعر کوتاه را مبتنی بر شگرد بنیادی آن، دارای مصرع ها یا سطرهای محدود نامشخص و در نهایت «شعر محدود تک هسته ای مستقل با تمایل بیشتر به گفتمان حکمی» در نظر می گیرد.

    کلید واژگان: شعر فارسی, بوطیقا, شعر کوتاه, توصیف و تعریف}
    Nafise Nasiri, morteza rashidi*, alireza fouladi

    Much of the classical and contemporary Persian poetry is composed of short poems such as couplet and quatrain. Also, contemporary poets have shown increasing interest in short poetry. Although researchers have attempted to identify the components of short poetry and to this end have mentioned the brevitas features, the limited usage of the verb, the ending stroke, the image-orientation, the limited use of the rhyme, and naturalism; these features mostly refer to the description of the short poem, and no unanimous definition is available yet. For example, the outer limit is sometimes referred to as one page, sometimes up to seven rows and sometimes up to five portions. As for its internal and semantic limits, they enumerate the function of the fundamental scheme and effect of the moment. This article critically analyzes the descriptions and definitions of researchers on short poetry and attempts to provide a more accurate definition of the short poem using an analytical method. As a result, this article considers short poetry based on its fundamental technique, to be with limited lines or hemistiches, and finally, "independent monolithic limited poetry with a greater tendency for the discourse of wisedom."

    Keywords: Persian poem, Short poem, Description, Definition}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال