به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « divine justice » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد ترکان*، سید روح الله موسوی زاده

    تسبب الامراض المستعصیه تغییرات حاده لدی المریض علی مختلف الابعاد الاقتصادیه والاسریه والاجتماعیه والنفسیه. تودی هذه التغییرات فی معتقدات المریض الدینیه إلی صراعات روحیه واسعه النطاق. لقد خلقت الصراعات الروحیه معتقدات جدیده فی مجال الامراض المستعصیه. إن تاکید منظمه الصحه العالمیه علی وجود الصحه الروحیه باعتبارها البعد الرابع للصحه، إلی جانب ابعاد الجسد والعقل والمجتمع، یضاعف ضروره إعاده قراءه اوامر الإمام علی (علیه السلام) فی حل الصراعات الروحیه الناشئه. وفی الوقت نفسه، تلعب قضیه "العداله" دورا کبیرا فی خلق هذه الصراعات. إن تجارب المولفین السریریه فی دراسه هذه الفئه من الموضوعات الفرعیه التی ترتبط بالصحه الروحیه، مثل سبب المرض، الله والمرض، حکمه المرض، الطبیعه الشریره للمرض، افعال الإنسان والمرض، والتی تظهر نفسها فی شکل اسئله مثل «لماذا انا؟، لماذا انا وقد کنت جیدا؟ لماذا الان؟ لماذا طفلی؟» یدل علی ان الإجابه المنطقیه علی هذه الاسئله المذکوره اعلاه، لها تاثیر خطیر للغایه فی مجال الصحه الروحیه. وقد تمت دراسه التحلیل الفلسفی والدینی لمساله العداله والمرض، ضروره القوانین الطبیعیه، العلاقه بین الشر والمرض، احکام الله الثابته فی المرض من وجهه نظر نهج البلاغه وعلی ضوء الصراعات الروحیه، بما یتوافق مع الصحه الروحیه للمرضی.

    کلید واژگان: العدل, العدل الإلهی, العدل والمرض, الصحه الروحیه, التعارض الروحی}
    Seyed Rohollah Mosavizadeh, Mohammad Torkan*

    Incurable diseases cause severe changes in the patient and his family in various economic, family, social and psychological dimensions. These changes in the patient's religious beliefs lead to extensive spiritual conflicts. Spiritual conflicts in the field of incurable diseases have created new beliefs. The emphasis of the World Health Organization on the existence of spiritual health as the fourth dimension of health, along with the dimensions of body, mind and society, doubles the necessity of re-reading the statements of Imam Ali (peace be upon him) in resolving emerging spiritual conflicts. Meanwhile, the issue of "justice" plays a significant role in creating these conflicts. The authors' clinical experiences in examining this category in subtopics such as the cause of disease, God and disease, the wisdom of disease, the evil nature of disease, human actions and disease, in the form of questions such as "Why me?" Why have I been good? why now? Why my child? It is related to spiritual health. Philosophical and religious analysis of the issue of justice, the necessity of natural laws, the mutual relationship between evil and disease; God's immutable laws in getting sick from the perspective of Nahj alBalagheh have been examined in accordance with the spiritual conflicts of the justice of the patients in line with their spiritual health.

    Keywords: Justice, Divine Justice, Justice Andillness, Spiritual Health, Spiritual Conflict}
  • محمد فرضی پوریان*

    یکی مهم ترین قواعد علم کلام که زیربنای بسیاری از قواعد و مسایل این علم می باشد، قاعده «حسن و قبح عقلی» است. پذیرش این قاعده تاثیر بسزایی در نگرش ما به جهان هستی، خداشناسی و دیگر مسایل مهم کلامی دارد. متکلمان مسلمان درباره آن دو دیدگاه دارند. عدلیه(اعم از معتزله و امامیه) آن را پذیرفته و معتقدند حسن و قبح افعال، ذاتی است و عقل و فطرت آدمی بدون در نظر گرفتن هر چیز دیگری آن ها را درک می کند؛ اما اشاعره عقلی بودن آن را منکر شده و بر این باورند که بیان شارع حسن و قبح را سامان می دهد. در این نوشتار تلاش می کنیم با روشی تحلیلی-توصیفی و کتابخانه ای، این قاعده را از منظر روایات معصومین (علیهم السلام) بررسی کنیم و روشن سازیم که آیا خود قاعده یا مضمون آن در روایات بیان شده است یا خیر؟ بر اساس یافته های این پژوهش، معصومین به این مسیله پرداخته اند و روایات گاهی با صراحت و گاهی به صورت ضمنی، بر حسن و قبح عقلی دلالت دارند. در این مقاله به تبیین آن روایات خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: حسن و قبح شرعی, حسن و قبح عقلی, روایات, عدل الهی, فحشا}
    Mohammad Farzipoorean *

    One of the most important principles in theology, laying the foundation for many rules and issues in this field, is the principle of "rational goodness and badness." Acceptance of this principle significantly influences our perspective on the world, theology, and other crucial theological matters. Muslim theologians have two perspectives on this principle. The Adlīyah (including Mu'tazilites and Imamis) accept it, believing that the goodness and badness of actions are intrinsic, and human reason and nature comprehend them without considering anything else. On the other hand, the Ash'aris deny its rational nature, asserting that the divine law specifies the goodness and badness. In this paper, we aim to analyze and explore this principle from the perspective of the narratives of the Imāms (peace be upon them) using an analytical-descriptive and library-based approach. We seek to clarify whether the principle itself or its substance is mentioned in the narratives. According to the findings of this research, the Imāms have addressed this issue, and the narratives sometimes explicitly and sometimes implicitly indicate the rational goodness and badness. This article will elaborate on the explanation of these narratives.

    Keywords: Rational Goodness, Badness, Shīʿa Imāms’s Narratives, Divine justice, Adlīyah}
  • علی ربانی گلپایگانی

    دیدگاه مشهور میان عالمان اسلامی این است که عموم پیامبران الهی از مردان بوده‏اند و خداوند هیچ زنی را به پیامبری برنگزیده است. مستند این دیدگاه آیات قرآن و روایات اسلامی است. برخی با استناد به بعضی آیات و روایات برای تعدادی از زنان مقام نبوت قایل شده‎اند، ولی آنچه از آن ادله به دست می‎آید، نبوت انبایی است نه نبوت تشریعی که مقصود در باب نبوت به عنوان مساله‏ای کلامی و اعتقادی است. بر دیدگاه مشهور، شبهه ناسازگاری با عدالت خداوند مطرح شده و با استناد به آن اساسا خاستگاه الهی داشتنن نبوت انکار شده است. در این نوشتار با بهره‏گیری از روش گزارش و تحلیل (نقل و عقل)، ادله دیدگاه مشهور بیان گردیده و با تبیین فلسفه اختصاص نبوت به مردان، به شبهه مزبور پاسخ داده شده است.

    کلید واژگان: نبوت تشریعی, نبوت انبائی, پیامبری مردان, پیامبری زنان, خاستگاه الهی پیامبر, عدل الهی}
    Ali Rabbani

    The popular opinion among Islamic scholars is that most of God's prophets were men and God did not choose any woman to be a prophet. The proof of this point of view is the Quranic verses and Islamic traditions. Some have claimed the position of prophethood for a number of women by citing some verses and traditions, but what is obtained from those evidences is prophetic prophecy, not legislative prophecy, which is intended as a theological and religious issu. According to the famous view, the suspicion of incompatibility with God's justice has been raised and based on it, the divine origin of prophethood has been denied. In this article, by using the method of reporting and analysis (narrative and reason), the evidence of the famous point of view has been expressed and the doubt has been answered by explaining the philosophy of assigning prophecy to men.

    Keywords: legislative prophecy, prophetic prophecy, men's prophethood, women's prophethood, divine origin of the prophet, Divine justice}
  • احمد مینائی*، عباس عباس زاده، قربانعلی کریم زاده قراملکی
    سی اس لوئیس و شهید مطهری دو متفکر موحدی هستند که تلاش کرده اند تا راه حلی برای مسئله شر ارائه دهند. سی اس لوئیس یکی از مدافعان مسیحیت، تلاش کرده با اصلاح معنای مفاهیمی همچون قدرت مطلق، خیرخواه مطلق و سعادت بشری معضل مسئله شر را حل نماید. او همچنین با ارائه ی تئودیسه بلندگو که مبتنی بر فواید تربیتی شرور است، وجود شرور را توجیه می کند. لوئیس راه حل عملی را نیز برای مسئله شر مطرح می کند. استاد مطهری نیز با تحلیل ماهیتی شرور و عدمی و نسبی دانستن آن همچنین توجیه شرور با استفاده از فواید تربیتی شرور، ایرادات وارده بر عدل الهی را رد می کند. او همچنین شرور را لاینفک از ساختار جهان می داند. یافته های تحقیق نشان می دهد که نظریه لوئیس به صورت کلی برمبنای آموزه هبوط است که باعث اشکالات اساسی در نظریه او می شود از این رو پاسخ استاد مطهری موفق تر است.
    کلید واژگان: قدرت مطلق, سعادت بشری, تئودیسه مگافون, عدل الهی, آثار تربیتی شرور}
    Ahmad Minaei *, Abbas Abbaszadeh, Ghorbanali Karimzadeh Garamaleki
    CS Lewis and Motahari are two monotheistic thinkers who have tried to provide a solution to the problem of evil. C.S. Lewis, one of the defenders of Christianity, tried to solve the problem of evil by correcting the meaning of concepts such as absolute power, absolute benevolence and human happiness. He also justifies the existence of evil by presenting the speaker's theodicy, which is based on the educational benefits of evil. Lewis also proposes a practical solution to the problem of evil. Professor Motahari also rejects the objections to divine justice by analyzing the nature of evil and nonexistence and considering it relative, as well as justifying evil by using the educational benefits of evil. He also considers evil to be inseparable from the structure of the world. The findings of the research show that Lewis's theory is generally based on the doctrine of descent. which causes fundamental problems in his theory, hence Professor Motahari's answer is more successful.
    Keywords: Absolute Power, Human Happiness, Megaphone Theodicy, Divine Justice, Evil Educational Benefits}
  • جواد لطفی*، علی یاسمی فرد، مهدی بیاتی
    «دونادون» از باور به حلول، دومین اصل از اصول اعتقادی پیروان آیین یارسان و از چالش برانگیزترین عقاید ایشان است. پیروان این آیین، دونادون را به معنای زندگیمتوالی در هزار و یک بدن و توجیهی برای ناملایمات زندگی می دانند و باور به آن را ملازم عدل الهی و تنها راه اثبات عدالت خداوند می دانند؛ نیز معتقدند اگر دونادون پذیرفته نشود، نمی توان خداوند متعال را عادل دانست. یارسانیان در سیر تطور این آیین و در تفسیر دونادون با یکدیگر اختلاف داشته و دارند؛ همچنین این اندیشه مورد انتقاد غیریارسانیان بوده است و بسیاری از محققان از دونادون در جایگاه تناسخ یاد می کنند. سوال پیش روی این تحقیق آن است که دونادون چه ملازمه و تاثیری بر باور به عدل الهی در آیین یارسان دارد؟ این پژوهش با جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای با روش توصیفی تحلیلی در پی تبیین ماهیت دونادون بنا بر تفسیر رایج و مشهور یارسان و تاثیر این باور بر عدل الهی است.
    کلید واژگان: یارسان, اهل حق, دونادون, عدل الهی, تناسخ}
    Javad Lotfi *, Ali Yasemifard, Mehdi Bayati
    Dunaduni, or the belief in reincarnation, is the second principle of belief within Yarsanism and remains a highly contentious doctrine. Adherents of this creed maintain that dunaduni entails a series of successive lives in one thousand and one bodies, serving to explain the hardships encountered in life. According to their perspective, embracing dunaduni is integral to affirming divine justice, representing the sole pathway to its affirmation. Without embracing dunaduni, they belive, God cannot be deemed just. During the developments of this creed, there have been disagreements among Yarsanists over the construal of dunaduni. Moreover, the doctrine was criticized by non-Yarsanists as well, as many researchers believe this is a belief in the transmigration of the soul. The question in this research is what implications and consequences this belief has for the belief in divine justice within Yarsanism. By collecting library data and deploying the descriptive and analytical method, this research seeks to explain the nature of dunaduni in line with the prevalent interpretation of the doctrine among Yarsanists as well as its implications for divine justice.
    Keywords: Yarsan, Ahl-e Haqq, Dunaduni, Divine justice, transmigration of the soul}
  • فاطمه دانشور، جمال احمدی*، صادق زمانی، شراره الهامی
    وجود شر قرن ها، به عنوان مسیله ای برای خداپرستان بوده است. باور به اینکه جهان، با شمار زیاد شرور مخلوق و تحت نظارت مطلق خیر اعلی و قادر مطلق و دانای مطلق باشد، مشکل به نظر می رسد. اهمیت جهان بینی درخصوص شرور تا بدان جاست که به عنوان یکی از مضامین مهم و برجسته، نه تنها در متون کلامی و فلسفی و حکمی، بلکه در متون عرفانی نیز به وفور دیده می شود. در این مقاله نگارندگان پس از اشاراتی کوتاه به پاسخ هایی که به مسیله شرور داده شده است، با روش توصیفی-تحلیلی، به مصداق های مسیله شر در منظومه عرفانی حدیقه سنایی می پردازند. حکیم سنایی از نظر اصول اعتقادی و کلامی دنباله رو اشعری - ماتریدی است و در این سپهر فکری به آن اندیشیده است. نتیجه ای که از این پژوهش به دست می آید حاکی از آن است که سنایی با رویکردی عرفانی در مسیله شرور با حکمای الهی متفق القول است و شرور را به طور کلی نفی می کند. بر اساس منظومه فکری او، اراده الهی خیر محض است و این اصل از اساسی ترین پایه های جهان بینی اوست و با تعبیرهای متفاوت از آن سخن گفته است.
    کلید واژگان: خیر و شر, سنایی, حدیقه الحقیقه, عدل الهی, حسن و قبح}
    Fatemeh Daneshvar, Jamal Ahmadi *, Sadegh Zamani, Sharareh Elhami
    The existence of evil has been a problem for worshipers for centuries. It seems difficult to believe that the world, with its large number of evil creatures and under the absolute control of the supreme good, the omnipotent, the omniscient. The importance of the worldview regarding evil is such that it is seen as one of the most important and prominent themes, not only in theological, philosophical and theological texts, but also in literary texts. In this article, after brief references to the answers given to the problem of evil, the authors deal with the examples of the problem of evil in Sanae'i Hadiqat Al- Haqiqa by descriptive-analytical method. Hakim Sanaei is a follower of Ash'ari-Maturidi in terms of doctrinal and theological principles and has thought about it in this field of thought. The conclusion obtained from this research indicates that Sanaei agrees with the divine sages on the issue of evil and rejects evil in general. According to his system of thought, the divine will is pure good, and this principle is one of the most basic foundations of his worldview, and he has spoken about it in different interpretations.
    Keywords: Good, Evil, Sanaei, Hadiqat Al-Haqiqa, Divine justice}
  • احد فرامرز قراملکی، فهیمه ساجدی مهر*، محمد روحانی علی آبادی

    تکلیف در حد وسع در پنج آیه قرآنی آمده و در تاریخ دانش های تفسیر و کلام نیز چالش های فراوانی ایجاد کرده و دانشمندان مسلمان را به گروه بندی کشانده است. چالش ها در تکلیف در حد وسع اغلب در چهار مسیله عقلی و سمعی، امکان و امتناع، وقوع و عدم وقوع و حسن و قبح آن است. در دو حدیث از امام رضا (ع) به این چالش ها پاسخ داده می شود. به رغم اهمیت این دو حدیث تاکنون تحقیق مستقلی در تحلیل مفهومی و گزاره ای و لوازم منطقی آن ها منتشر نشده است. مسیله اصلی این تحقیق، فرایند دلیل آوری و ماخذ برهان در دو حدیث رضوی با بررسی تاثیر ماخذ برهان در این دو حدیث بر میراث تفسیری شیعه و مقایسه آن با تفاسیر اهل سنت است. تفاوت ماخذ برهان در بیان امام رضا (ع) یعنی «عدالت» با ماخذ برهان با تفاسیر اهل سنت یعنی «رحمت» تفاوت مفهومی تکلیف در حد وسع را نشان می دهد. مفاد این حدیث نقش راهبردی در سلامت و سرآمدی نظام های حقوقی، تربیتی و اخلاقی دارد. عادلانه بودن تکلیف در این روایت می تواند به منزله شاخصی برای ارزیابی در وظایف حرفه ای به کار رود.

    کلید واژگان: حدیث رضوی, وسع, تکلیف در حد وسع, عدل الهی, رحمت الهی}
    Ahad Faramarz Gharamaleki, Fahimeh Sajedi Mehr *, Mohammad Rohani Aliabadi

    Religious task within the limits of one's ability is mentioned in five Quranic verses and has created many challenges in the history of tafsir and theological sciences and has led Muslim scholars to group. Challenges in “tasks as much as possible" are often in four intellectual and auditory issues, possibility and refusal, occurrence and non-occurrence, and its goodness and ugliness. These challenges are answered in two hadiths of Imam Riḍā (as). Despite the importance of these two hadiths, so far no independent research has been published on the conceptual and propositional analysis and their logical components. The main issue of this research is the process of providing evidence and the source of proof in two hadiths of Razavi by examining the effect of the source of proof in these two hadiths on the Shiite exegesis heritage and comparing it with Sunni interpretations. The difference between the source of proof in Imam Riḍā's (as) statement, which is "justice", and the source of proof with Sunni interpretations, which is "mercy", shows the difference in the concept of "religious task within the limits of one's ability". The content of this hadith has a strategic role in the health and efficiency of legal, educational and moral systems. The fairness of the task in this narrative can be used as an indicator for evaluating professional tasks.

    Keywords: Razavi's Hadith, the One’s Limits, ability, Task within the Limit of One’s Ability, Divine justice}
  • قدرت الله قربانی*

    دنیای کنونی مملو از ادیانی است که آموزه ها و پیروان گوناگونی دارند. ضمن اینکه میان ادیان الهی و غیرالهی، یا خداباور و غیرخداباور، برخی اشتراکات و اختلافات قابل توجهی وجود دارد. چنین کثرتی با نظر به بسط جغرافیایی و تاریخی ادیان و دلبستگی پیروان آنها به سنت دینی خاص، ما را با این پرسش مهم مواجه می سازد که بین عدالت الهی و تکثر ادیان چه نسبتی برقرار است؟ آیا تکثر ادیان در زمان ها و مکان های مختلف، مطابق خواست الهی است؟ آیا صرف ظهور برخی ادیان الهی در منطقه جغرافیایی خاورمیانه، دلیل بر انحصار موهبت حقانیت و نجات الهی به مردم چنین منطقه ای است؟ و اینکه تکلیف انسان هایی که به دلایل مختلف صدای ادیان الهی را نشنیده اند و یا آن ادیان بطور مناسبی به آنها معرفی نشده اند، چیست؟ برای پاسخ به این پرسش ها و تحقیق درباب نسبت عدالت الهی با تکثر ادیان موجود، تلاش می شود نشان داده شود که لازمه عدالت الهی فراهم نمودن روش ها و طرق متنوع هدایت انسانهاست که ارسال رسولان در قالب ادیان وحیانی از نمونه های بارز آن است. همچنین مقدم بر ارسال رسولان، مهم ترین طریق الهی برای هدایت انسانها، تکیه بر رسولان باطنی است که مصداق آن عقل و فطرت بشری است. همچنین از آنجاکه انسانها در شرایط زمانی، مکانی و فرهنگی مختلفی زیست می کنند، لازمه منطقی هدایت الهی آنها تکثر روش های هدایت و بهره مندی عادلانه آنها از موهبت حقانیت و نجات است. نتیجه اینکه، نه تنها حقانیت و نجات منحصر به ادیان الهی نیست، بلکه تنوع طرق اعطای آن به آدمیان، لازمه عدالت الهی است.

    کلید واژگان: تکثر ادیان, عدالت الهی, خدا, حقانیت, نجات}
    Ghodratalah Ghorbani

    Contemporary world is full of religions that have different teachings and adherents. Meanwhile, there are significant differences and commonalities among divine and non-divine, theistic and non-theistic religions. Such a plurality with regarding religions’ geographical and historical spreading and their adherents’ interests to a special religious tradition, is faced us to some questions as follow: What is the relation between divine justice and religious plurality? Does religious plurality, in different times and places, is based on divine will? With regarding appearing some divine religions in the Middle East, can it indicate that divine grace and salvation was/is limited to the people of this region? And what is the duty of those people who have not heard the voice of divine religions or that religions have not properly introduced to them? For answering such questions and doing more research about the relation between divine justice and religions’ plurality, is tried to show that the requisite of divine justice is providing plural ways and paths concerning human beings’ guidance that sending divine Prophets in the form of divine religions are as its’ clear samples. Also, prior to sending Prophets, the most significant path for guiding human beings is relying on internal Prophets that human being’s intellect and innate indicate this aspect. In addition, as human beings live in different cultural, spatial and temporal circumstances, logical requisite of their divine guidance is plurality of guiding’s methods and their justly participation of the divine grace of truth and salvation.

    Keywords: Religions&rsquo, Plurality, Divine justice, God, truth, Salvation}
  • محمد مصطفائی، احمد ربانی خواه*، زهرا ملائی
    تفاوت های فردی یکی از بنیادی ترین واقعیت های زندگی انسان است. شناخت تفاوت ها، حکمت ها و نتایج آنها اهمیت بسزایی در ساخت جهان بینی انسان و تعاملات اجتماعی او دارد. از سوی دیگر، پاسخ به پرسش ها و رفع ابهامات پیرامون موضوع مهمی همچون عدل الهی، در گرو شناخت حکمت ها و نتایج تفاوت های فردی است. این پژوهش با تفاوت گذاشتن میان حکمت (فلسفه وجود) و نتیجه (پیامد حضور) تفاوتهای فردی، آیات و روایات مرتبط با موضوع را بررسی می کند. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است بدین صورت که پس از گردآوری آیات و روایات با ابزارهای جستجوی کتابخانه ای، به تحلیل محتوای آنها می پردازد. رهاورد پژوهش در خصوص حکمت تفاوت ها گویای آن است که: اراده الهی، خداشناسی، استخدام و به کارگیری افراد، قوام زندگی بشر، ایجاد جایگاه های متفاوت و وظایف گوناگون، شناخت یکدیگر، آزمایش الهی و نمایش عدل الهی از مهم ترین حکمت های تفاوت های فردی در آیات و روایات هستند. همچنین مهم ترین نتایج و پیامدهای این تفاوت ها عبارتند از: تفاوت در مسیولیت ها، قضاوت نکردن یکدیگر، مشورت، پرهیز از عیب جویی و سرزنش دیگران، عفو و عذرپذیری و رعایت توان در تکالیف.
    کلید واژگان: تفاوت های فردی, تفاوت در تکلیف, شناخت یکدیگر, عدل الهی, آزمایش الهی}
    Muhammad Mustafaei, Ahmad Rabbanikhah *, Zahra Mollaei
    Individual differences are one of the most fundamental facts of human life. Knowing the differences, wisdom and their results is very important in building the human worldview and his social interactions. On the other hand, answering the questions and resolving the ambiguities surrounding an important issue such as divine justice depends on knowing the wisdom and results of individual differences. By differentiating between wisdom (philosophy of existence) and result (result of presence) of individual differences, this research examines verses and narrations related to the subject. The research method is descriptive-analytical in such a way that after collecting verses and narrations with library search tools, it analyzes their content. The results of the research show that: divine will, knowledge of God, employment of people, consistency of human life, creation of different positions and different duties, mutual recognition, divine test and display of divine justice are among the most important wisdoms of individual differences in the verses and traditions. Also, the most important results and consequences of these differences are: difference in responsibilities, not judging each other, consulting, avoiding fault-finding and blaming others, pardoning and accepting excuses, and respecting capacity for duty.
    Keywords: individual differences, Differences in duty, Knowing each other, Divine Justice, Divine Test}
  • محمد سلطانی رنانی*

    همواره زمامداری بر یکی از سه اساس تغلب، وصیت و رضایت مردم شکل گرفته است. هدف پژوهش حاضر، نسبت سنجی هر یک از این سه، با اصل عدل است. مساله مورد پژوهش آن است که بر پایه اصل عدل الهی، کدامین طریق برای تحقق حکومت، مشروعیت دارد؟ با روش توصیفی- تحلیلی و بررسی داده های معرفتی حوزه کلام اسلامی، و نیز شناخت ابعاد و خصایص سه گانه تغلب، وصیت و رضایت بر پایه گزارش های تاریخی و اندیشه های سیاسی- حقوق اساسی می توان گفت، چیرگی به هر وسیله ممکن، از آنجایی می تواند به حکومتی مشروعیت ببخشد که اعطاء ملک از سوی خداوند را تقدیر الهی بپنداریم که پذیرش آن نتیجه ایمان و تسلیم در برابر خداوند است. مشروعیت حکومت بر پایه وصیت، براساس آن است که زمامداری را حق قابل انتقال زمامدار بپنداریم. اصل عدل هر حکم ستمکارانه ای را نامعتبر و نامشروع می شمرد. تحمیل زمامداری و زمامدار بر پایه چیرگی، فریب یا عهد و وراثت بر مردمان، به حکم عقل مستقل، ستمی بزرگ است. بنابراین، ضرورت تشکیل حکومت بر پایه آراء مردم از نتایج اصل عدل الهی بوده و نادیده گرفتن افکار عمومی و تحمیل زمامداری به زور یا فریبکاری، نقض اصل عدل خواهد بود. امام علی (ع) در آغاز و ادامه دوره زمامداری خویش همواره بر مشروعیت زمامداری براساس رضایت عموم مردم تاکید داشت. بر این اساس، سامانه مبتنی بر رضایت مردم، تنها مجرای تحقق مشروع زمامداری اولیای الهی خواهد بود.

    کلید واژگان: مشروعیت حکومت, تغلب, ولایت عهد, مردم سالاری دینی, عدل الهی, وصیت, رضایت مردم}
    Mohammad Soltani Renani *

    Statesmanship has always been formed based on either domination, or testaments, or consensus. The purpose of the present study is to assess the proportion between each of the above principles and the principle of justice. The issue under study is: which method has state legitimacy based on the principle of divine justice? By using descriptive analysis and searching through epistemic data in Islamic Kalām, and also recognizing aspects and features of domination, testaments, and consensus based on historic, political, and legal ideas and reports, it can be asserted that domination by any means can give legitimacy to a government just in case kingdom from God as the divine destiny is accepted and that admittance of that is the result of faith and obedience to God. State legitimacy based on testament relies on the hypothesis that statesmanship is regarded as the transferable right of a prince. The principle of justice considers any cruel command invalid and illegitimate. Imposing a state and a leader on people based on domination or inheritance is great tyranny due to independent reasons. Therefore, the necessity of establishing a state based on people's votes results from the principle of divine justice and that ignoring public opinion and imposing a state by either force or deceit violates the principle of justice.

    Keywords: State Legitimacy, Domination, Wilāya-e 'Ahd (Guardianship of the Prince), Religious Democracy, Divine justice, will, People' Consensus}
  • مدینه قنبری، سحر کاوندی*، ابوالقاسم اوجاقلو
    یکی از مباحث چالش برانگیز در حوزه کلام اسلامی، مساله احباط و تکفیر و در صورت امکان وقوع، ارتباط آن با عدل الهی است. آراء و دیدگاه های متکلمان معتزلی، اشعری، و شیعی در باب جواز و یا عدم جواز احباط و تکفیر و نیز روش محاسبه اعمال بسیار متفاوت است. معتزله با پذیرش احباط و تکفیر در دو شکل مطلق و موازنه، به ادله عقلی و نقلی متعددی استناد کرده اند و در مقابل، اشاعره و متکلمان امامیه نیز با ارایه ادله عقلی و نقلی، ضمن رد قول معتزله، در اثبات دیدگاه خود کوشیده اند. اما مساله اساسی آن است که با توجه به وجود آیاتی از قران کریم که به نوعی بیانگر وقوع احباط و تکفیر هستند، در کنار آیات دیگری که بر محاسبه و جزا دهی دقیق تک تک اعمال دلالت می کنند، سازگاری احباط و تکفیر با عدل الهی چگونه تفسیر، توجیه و تبیین می شود؟ این مقاله در صدد است تا پس از تبیین دیدگاه ها وادله ی متکلمان در باب چگونگی وقوع و یا عدم وقوع احباط و تکفیر، ارتباط آن با عدل الهی را بررسی نماید.
    کلید واژگان: احباط, تکفیر, متکلمان شیعی, متکلمان معتزلی, اشاعره, عدل الهی}
    Madineh Ghanbari, Sahar Kavandi *, ابوالقاسم اوجاقلو
    The cancellation and compensation, and in case of the possibility of occurrence, its relation to divine justice  are among the challenging issues in Islamic Theology. The views and perspectives of Mu’tazilite, Ash’ari, and Shi’i theologians vary greatly on the contingency or non-contingency of cancellation and compensation and reckoning of deeds. Mu’tazilites acknowledge the cancellation and compensation in its absolute and balanced form and have referred to the rational arguments and revealed arguments. On the contrary, Ash’arites and Imamiyya theologians with reference to the rational and revealed arguments have attempted to refute Mu’tazilites’ proposition and substantiate their viewpoint. However, the matter of contention is that in light of some verses in Quran indicating the occurrence of cancellation and compensation, in addition to the verses emphasizing the precise retribution of every deed, how can the compatibility of cancellation and compensation with divine justice be interpreted, justified and clarified? By elucidating the viewpoints and arguments of theologians about the occurrence or non-occurrence of cancellation and compensation, the current article is aimed at examining its relation with divine justice.
    Keywords: cancellation, Compensation, Shi’i Theologians, Mu’tazilite Theologians, Ash’arites, Divine Justice}
  • سید علی اکبر هاشمی کروئی*
    در این جستار از طریق پژوهش در چیستی معنای عدل الهی مساله حق بشر بر خدا را مورد بررسی قرار دادیم. بحث از حق بشر بر خدا لازمه پذیرش عدل به معنای «دادن حق هر کس به وی» به عنوان معنای عدل الهی است. پرسش اصلی این است که کدام معنا از عدل را می توان به خداوند نسبت داد؟ با توجه به این که عدل الهی در سه حوزه تکوین، تشریع و جزا مطرح است، آن معنا از عدل که این سه حوزه را پوشش می دهد «دادن حق هر کس به وی» است. تصور حق داشتن غیر خدا بر خدا آن گاه که مثبت این حق خود خدا باشد مشکلی ندارد. عدل اخلاقی آن معنا از عدل است که جای نسبت دادن آن به خداوند در آثار متفکران، به ویژه فیلسوفان ما، خالی است. از بین معانی عدل از نظر شهید مطهری اتفاقا آن معنایی که تردیدآمیز است همان است که ایشان آن را تنها معنای مناسب عدل برای نسبت دادن به خدا می دانند: عدل تکوینی یا فلسفی. افزون بر این که طرح بحث عدالت در مقام تکوین که هنوز موجودی خلق نشده است، تردیدآمیز است؛ این معنا از عدل نه عدل جزایی و تشریعی را پوشش می دهد و نه تبیین مناسبی برای آیات و روایاتی است که عدل را در همه افعال به خدا نسبت می دهند و وی را از هرگونه ظلم تنزیه می کنند.
    کلید واژگان: عدل الهی, عدل تشریعی, عدل جزایی, عدل تکوینی, عدل اخلاقی, حق بشر بر خدا}
    Sayyed Aliakbar Hashemi Karoii *
    In this article, through research on what is the meaning of divine justice, we examined the issue of human rights against God. The main question is what meaning of justice can be attributed to God? Given that divine justice is presented in three areas of creation, legislation and punishment, the meaning of justice that covers these three areas is "giving everyone the right to it." There is no problem in imagining the right of non-God to God when this right of God himself is positive. Moral justice is the meaning of justice that has no place in attributing it to God in the works of thinkers, especially our philosophers. Among the meanings of justice according to Shahid Motahhari, the meaning that is doubtful is the one that he considers to be the only appropriate meaning of justice to attribute to God: formative or philosophical justice. Moreover, the design of the discussion of justice in the position of creation, which has not yet been created, is questionable; This meaning of justice does not cover criminal and legislative justice, nor is it a suitable explanation for the verses and hadiths that attribute justice to God in all actions and purify him from any oppression
    Keywords: Divine justice, Legislative justice, Criminal Justice, Developmental justice, Moral Justice, Human right to God}
  • محمدحسین فاریاب*
    مسئله تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد از مسایل بین رشته ای میان کلام و فقه است. در  این باره، اندیشوران شیعه با اشاعره که بر عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پافشاری می کنند اختلاف نظر دارند، از سوی دیگر خود نیز، یکسان نمی اندیشند. برخی بر تبعیت مطلق احکام از مصالح و مفاسد تاکید دارند و برخی نیز تبعیت نسبی احکام از مصالح و مفاسد را باور دارند. آنچه این نوشتار در پی آنهاست، در پی نشان دادن تاثیر مبانی کلامی در حل این مسئله است. به نظر می رسد برای حل این مسئله باید تکلیف خود را با چهار مبنای مهم کلامی و عقلی روشن کنیم: حسن و قبح ذاتی یا شرعی؛ عدل الهی، هدف مندی خداوند در افعال و استحاله ترجیح بلامرجح. نویسنده با نشان دادن چگونگی تاثیر این مبانی در حل این مسیله، در نهایت نظریه تبعیت مطلق احکام از مصالح و مفاسد را برگزیده است.
    کلید واژگان: حسن و قبح ذاتی, عدل الهی, هدف مندی در افعال, ترجیح بلامرجح, مصالح و مفاسد}
    Mohammad Hosein Faryab *
    The question of whether Sharia’h laws should follow or not follow the considerations of common good and depravity is an interdisciplinary issue lying at the intersection of theology and jurisprudence. In this regard, the Shiite thinkers disagree with the Ash'arites, who insist on non-following side of the issue. However, Shiite thinkers themselves are not unanimous in their views on this issue. Some put emphasis on the absolute adherence of the laws to the considerations of common good and depravity, and some believe in the relative adherence of the laws to those considerations. What this article seeks to do is to show the impact of the theological principles on the resolution of this issue. To solve this problem, it seems that we should clarify our position toward the four important theological and intellectual bases: essential and legal good and badness; Divine justice, God's purposefulness in actions and the impossibility of preponderance without there being preponderance. By showing how these principles affect the solution of this problem, the author has ultimately taken side with the theory of absolute adherence of the laws to the considerations of common good and depravity.
    Keywords: essential good, badness, divine justice, purposefulness in actions, preponderance without there being preponderance, common good, depravity, common good in Divine actions}
  • فاطمه سلیمانی دره باغی*

    خداوند متعال که خالق و رب انسان هاست، تامین نیازهای اولیه و اساسی آن ها را عهده دار گردیده و در قرآن کریم، تضمین روزی ها را وعده داده است. این وعده الهی سبب شده تا برخی آن را حق واجبی از جانب خود به عهده خداوند دانسته و توقع اعطاء آن را به نحو احسن و کامل داشته باشند. از این رو با مشاهده تفاوت رزق ها، عدل الهی را زیر سوال می برند؛ همچنین تاکید قرآن بر انتساب بسط و تقدیر رزق انسان ها به خداوند را با لزوم تلاش انسان ها برای کسب روزی، غیر قابل جمع می دانند. مساله‏ای که در این مقاله مطرح می‏شود آن است که چرا خداوند روزی انسان‏ها را متفاوت قرار داده ؟ در خصوص این موضوع مقالات متعددی در حوزه علوم قرآنی نوشته شده است؛ اما نوآوری نوشتار حاضر بررسی فلسفی این موضوع با روش توصیفی تحلیلی در حکمت سینوی آن هم با محوریت «رساله الارزاق» ابن سینا است. ابن سینا در این رساله درصدد آن است که با تکیه بر حکمت و عنایت الهی این تصورات غلط را اصلاح نماید. او با بیان تناقضات پیش آمده در شقوق مختلف مساله، نشان می دهد تصور تساوی روزی ها منجر به وقوع امر محال و یا نابودی انسان ها می شود.

    کلید واژگان: رزق, بسط روزی, عدل الهی, عنایت الهی, ابن سینا, رساله فی الارزاق}
    Fateme Soleimani *
    Introduction

    God as the creator and lord of humans, and as All-Provider (razzāq), is in charge of providing for human primary basic needs, as in the Qur’an God promises to make basic provisions for everyone. The promise led some people to think that humans have a right to receive provisions from God, expecting that God should optimally and fully provide for human needs. For this reason, the difference in people’s provisions has led to questions concerning divine justice.The problem with which this paper is concerned is why God has allotted different amounts of provisions to different people, instead of giving different people equal shares of provisions. Moreover, if allotment of provisions is attributed to God, why is it emphasized that people try hard to gain provisions?These questions have frequently been raised in religious milieus throughout the history, often with the intention of casting doubts on religious beliefs by questioning divine justice, since different provisions for different people are thought to be at odds with God’s justice.A number of papers in the field of Quranic sciences have been written about this problem, which are based on the views of Quranic exegetes, on which we draw in this paper. The contribution of this paper is that it offers a philosophical consideration of the problem in terms of Avicenna’s philosophy, particularly his essay on provisions (Risāla fi-l-arzāq). It is noteworthy that the problem was not tackled by any other Muslim philosophers. In Islamic philosophy, God’s attribute of All-Provider is mentioned in passing as an attribute of action—it is at most defined and reduced to divine attributes of essence such as knowledge, wisdom, and power. Avicenna deals with the problem of provisions in his Risāla fi-l-arzāq. This is an essay attributed to Avicenna. Over 20 manuscripts of the essay are available in libraries, and its attribution to Avicenna has not been a matter of dispute.The essay is concerned with questions about divine justice and how to treat people’s differences in their provisions in these terms. Avicenna explicitly deals with the problem in terms of a debate. In line with his Peripatetic framework, he considers different aspects and possible results of the question, as illustrated with numerous examples. In this paper, I provide an account of Avicenna’s remarks here given his general theoretical framework as explicated in other works of his. I also offer criticisms of his account. Taking account of the views of Quranic exegetes concerning the problem, I offer my own account of the problem.

    Discussion and Conclusions

    In order to reconcile two groups of Quranic verses in one of which the allotment of provisions is attributed to God and in the other the attainment of provisions is conditioned upon the human labor and efforts, one might offer the following account: in a monotheistic view, provisions are ultimately allotted and distributed by God, but this is in terms of unchanging traditions in accordance to the divine wisdom. In the best or optimal order and the dynamics of the universe, human wills and the amount and quality of their labors and efforts play roles in the expansion or diminution of one’s provisions. For obtaining a desirable provision, a set of conditions should be satisfied and certain grounds should be prepared.Given one’s material and spiritual possessions, which are in turn from God, every person tries to obtain provisions by drawing upon one’s insight, intelligence, as well as spiritual and material capitals. The better one performs in utilizing one’s opportunities the more provisions one attains, and the more negligent and indolent one is in using one’s existential and material capacities and the more vulnerable one makes oneself to unpredictable economic circumstances the more deprived one will be and the more futile one’s efforts will turn out to be, in which case one will have a diminished provision. In this way, God the Wise has established laws and traditions in the creation in such a way that everyone can attain his or her own share of provisions with their mental and physical capacities, without there being any injustice.In his “Essay on provisions” Avicenna has dealt with the problem of the difference in people’s provisions and its bearing upon the divine justice. In this essay, he tries to rely on divine wisdom and grace to correct wrong conceptions and establish divine justice in the measurement of people’s provisions. Through an articulation of the contradictions involved in different aspects of the problem, Avicenna shows that the idea of exactly equal provisions leads to an impossibility or the human destruction.

    Keywords: provision (rizq), expansion of provisions, divine justice, divine grace, Avicenna, Risāla fi-l-arzāq (Essay on provisions)}
  • Farzad Sharifzadeh *

    One of the main problems for the doctrine of the traditional view of hell is Proportionality objection. It claims that eternal punishments for finite crimes of human beings cause undue harm and therefore are incompatible with divine justice. The proportionality principle states that the degree of punishment that a person justly merits must be proportionate to the level of his wrongdoing. One of the common ways to respond to this objection is rejecting the retributive nature of hell. Morteza Motahhari denied retributivism by distinguishing between the criminal system of the world and hereafter. He believed punishments in hell are identical to human deeds and they are nothing more than spiritual aspect of them. Regarding this view which is called 'Self-imposed punishments', God is not the punisher of the sinners, and the residents of hell suffer from their sinful actions. This paper begins with examining Motahhari's metaphysical theory of punishment as a theodicy of hell. Then I will discuss a modal argument against his theory. I shall argue there is not a necessary correlation between crimes and punishments. My conclusion is that Motahhari's theodicy would be undermined God's moral perfection either therefore it does not get God off the moral hook.

    Keywords: Hell, Theodicy, Divine justice, punishment, Motahhari}
  • سید مجتبی حسینی کاشانی*، احمد بهشتی مهر
    بر پایه بسیاری از نقل ها، نظریه «تفویض» به معنای قدرت استقلالی انسان در انجام افعال خود، به معتزله به عنوان یکی از فرقه های مهم اسلامی نسبت داده شده است. البته، این انتساب از ناحیه برخی محققین به چالش کشیده شده و در مقابل، برخی به هواخواهی از آن برخواسته اند. این نوشتار در پی آن است تا با روش کتابخانه ای و با بررسی پایه های فکری معتزله در بحث از شیوه آفرینش افعال انسان و جست وجو در عبارات ایشان و از سوی دیگر، با تکیه بر گواهی های کهن تاریخی در آثار فرقه پژوهان و نکته آرایی های بدیع در گونه شناسی اصطلاحات «تفویض و قدر»، به داوری در این میان نشسته و آورده ای منطقی را در پاسخ به این پرسش اصلی که «پیوند معتزله و تفویض چگونه قابل ارزیابی است؟ » نتیجه دهد. بر این اساس، با استناد به آنچه گذشت و با عنایت به گزارش های علمای هم عصر و نزدیک به دوران اوج معتزله و همراهی نظام فلسفی مورد قبول اکثریت ایشان در پذیرش نظام اسباب و مسببات و وجود شواهدی متقن در عبارات برجای مانده از ایشان در نفی «استقلال » عبد در ایجاد افعال خویش و همچنین نارسایی شواهد مخالفان مانند بهره گیری از قاعده «استحاله اجتماع قادرین علی مقدور واحد» در انتساب این نظریه به ایشان، در نهایت، پیوند معتزله و تفویض را دارای پشتوانه منطقی و ادله کافی نیافتیم.
    کلید واژگان: تفویض, معتزله, قدریه, مفوضه, فاعلیت انسان, عدل الهی}
    Seyed Mojtaba Hosseini Kashani *, Ahmad Beheshtimehr
    Without doubt, one of the important schools of thought in Islam is the Muʿtazilite rationalism school of thought and, in addition, one of the most challenging historical discussions also revolves around the decision of “determinism (jabr) and delegation (tafwīḍ).” Based on many accounts, the theory of “delegation” meaning human independent power in performing actions has been attributed to the Muʿtazilites as one of the important Islamic sects; a theory that, according to many of the Ashʿarite and Twelver Shiite thinkers without doubt belongs to them. However, nowadays, this attribution has been challenged by some researchers and, in contrast, some have risen in support of it. This article utilizes a library method and through investigation of the intellectual foundations of the Muʿtazilites in the discussion regarding the method of creation of human actions and on one hand, striving to understand their words and on the other, by relying on ancient historical records in the works of sect-researchers and rhetoric tactics in the typology of the terms “delegation (tafwīḍ) and destiny (qadar)” seeks to pass judgment and give fruit to logical contributions in response to the main question of “how the link between the Muʿtazilites and delegation can be evaluated?” Based on this, citing assemblage of that which has passed to understand the relationship between the “Muʿtazilites” and “tafwīḍ,” the following can be mentioned as the main points: 1. The word qadar can mean “ikhtiyār (free will)” and “tafwīḍ (delegation)” and is equivocal. By studying the works of the Muʿtazilites, we can see that the attribution of the qadar to them has mostly been line with the meaning of free will regarding this term. Therefore, it cannot simply be deduced from the attribution of this term that the Muʿtazilites believe in delegation because we would suffer from the fallacy of equivocality. 2. According to experts in the area of sects, and considering the different evidence in historical books, the “qadariyya” and “mufawwida” are different from the “Muʿtazilites” and for this reason they must not be considered as one group. According to some sources, these two even had disputes between themselves. For this reason, it is not right that we consider the Muʿtazilite scholars as “qadariyya and mufawwida.” 3. The philosophical system accepted by most of the Muʿtazilites is based on accepted the linear cause and effect system along with and aligned with the theory of “denial of delegation” and can be evidence of the Muʿtazilites not accepting delegation because the theory of delegation of free will results in the violation of the law of causality by a precise breach of it and this is a serious challenge for this philosophical system. 4. Shiite scholars such as Shaykh Mufid, Syed Murtada, and Shaykh Tusi who lived in the age of development of the Muʿtazilites did not only not approve of the attribution of the theory of delegation of free will to them; rather, in some instances, they considered the beliefs of the Muʿtazilites to be the same beliefs as that of the Twelver Shiites. 5. The evidence that some of the opponents of the attribution of the theory of delegation of free will to the Muʿtazilites have presented such as “denying fate and destiny by the Muʿtazilites” and “accepting the impossibility of the gathering of two powerfuls over a single object of power” are not acceptable because, firstly, the Muʿtazilites do not deny fate and destiny and believe in them and secondly, the aforementioned law is not correlated to the theory of delegation in a correct reading of it in the discussion of the creating actions.
    Keywords: delegation, Muʿtazilites, Qadariyya, Mufawwida, human agency, divine justice}
  • روح الله موسوی زاده، سعیده حمله داری*، مهدی احمدی فراز

    مسئله تحقیق: 

    گسترش بیماری خصوصا بیماری های صعب العلاج منجر به بروز تعارضات معنوی نوپدیدی درمیان بیماران و خانواده ها گشته است. دراین بین، مساله «عدالت» در ایجاد این تعارضات نقش به سزایی دارد. بررسی این مقوله در قالب سوالاتی ازقبیل « چرا من؟ چرا خدا با من؟ چرا اکنون؟ چرا کودک من؟» در حوزه سلامت معنوی نمود گسترده ای دارد. روش بررسی مقاله کیفی و از نوع توصیفی-اکتشافی-تحلیلی است که پس از ارتباط گیری با بیماران و استخراج باورهای آنها در زمینه «عدالت»، پاسخ هایی به روش تحلیلی فلسفی ارایه شده است.

    یافته ها :

    مهم ترین پاسخ، عبارت است از اینکه طبق نظام اسباب و مسببات، هر معلولی تنها از طریق علت خود موجود می شود و هیچ معلولی از این قاعده مستثنا نیست پس سیر حادث شدن بیماری نیز مشمول آن خواهدبود. تجارب بالینی گسترده نگارندگان در ارتباط با بیماران صعب العلاج گویای اقناع جامع و در نتیجه گذار از ناراحتی معنوی و تحقق راستین سلامت معنوی گروه هدف است.

    کلید واژگان: عدالت, عدل الهی, عدالت و بیماری, سلامت معنوی, تعارض معنوی, ناراحتی معنوی}
    Ruhollah Mousavizadeh, Saeedeh Hamleh Dari*, Mehdi Ahmadifaraz

    The Research Issue: 

    The spread of disease, especially hardly curable diseases, has led to the emergence of emerging spiritual conflicts between patients and families. Meanwhile, the issue of "justice" plays an important role in creating these conflicts. Examine this topic in the form of questions such as "Why I? Why does God do this with me? Why now? "Why my child?" is of a widespread appearance in the field of spiritual health. The method of reviewing the article is qualitative of descriptive-exploratory-analytical. After communicating with patients and extracting their beliefs in the field of "justice", answers are provided by a philosophical analytical method.

    Results

    The most important answer is that according to the system of causes, each disability exists only through its cause and no disability is an exception to this rule, so the course of the disease will also be included. The authorschr('39') extensive clinical experiences of hardly curable patients indicate comprehensive persuasion and, consequently, transition from spiritual distress to the true realization of the target groupchr('39')s spiritual health.

    Keywords: Justice, Divine Justice, Disease, Spiritual Health, Spiritual Conflict, Spiritual Distress}
  • محمدکاظم شاکر*، اکرم سلیم

    در فرهنگ اسلامی، ایوب نمادی از صبر و شکیبایی است به طوری که «صبر ایوب» به مثلی ماندگار در فرهنگ مسلمانان تبدیل شده است. مطابق روایت قرآن، شخصیت ایوب در کوران «رنجی عظیم» و «صبری شگفت» شکوفا شده و قرآن کریم ایوب پیامبر را با اوصافی چون «صابر»، «نعم العبد» و «اواب» ستوده و او را برای «اولوالالباب» شایسته یادکرد دانسته است. اما کتاب مقدس یهودی-مسیحی از ناله های ایوب و شکوه های او از عدالت خدا روایت کرده است. از این رو، می توان گفت در فرهنگ یهودی- مسیحی، ایوب برآیند «رنج» و «ناشکیبایی» و «پرسشگری» است، که البته در نهایت به معرفت خداوند و تسلیم در برابر اراده او نایل می آید. مسئله مهم در داستان حضرت ایوب، چرایی رنج اوست. از نظر الاهیاتی، این درد و رنج چه معنایی دارد و چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟ این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن مطالعه ای تطبیقی بین قرآن کریم و کتاب مقدس در داستان حضرت ایوب، شکل و محتوای داستان ایوب در این دو کتاب را مورد بررسی قرار داده است. سبک بیان و محتوای این دو کتاب در داستان ایوب بسیار متفاوت است. با این حال، سبک بیان هر دو کتاب متناسب با فضای فکری و فرهنگی مخاطبان اولیه آنهاست. کتاب ایوب منعکس کننده عقاید برخی از گروه های یهودی است و قرآن نیز در زمانی که پیامبر و مسلمانان در مکه با سختی های فراوانی مواجه بودند، با بیانی موجز و زیبا به معرفی ایوب به عنوان الگوی صبر و پایداری پرداخته است.

    کلید واژگان: ایوب, رنج ایوب, قرآن و عهدین, عدل الهی, داستان پیامبران}
    MohammadKazem Shaker *, Akaram Salim

    Job (Arabic: Ayyub) the prophet and his story is very well-known for all Jews, Christians and Muslims. In Islamic culture, Job is the unmatched symbol for patience and endurance in so much as the expression "patience of Job" in Muslim literature has become a permanent combination. However, instead of the symbol of patience, we surprisingly find him in the Bible as a symbol for Impatience; for he complains God by his weeping and moaning. Even he accused God of injustice. Although both biblical and Qur'anic and Islamic texts indicate that he experienced a lot of suffering and misery, however, in the Islamic culture, his character is outcome of patience and enormous suffering, whereas according to the Bible, his personality is the resultant of suffering and impatience that at last it leads in the knowledge of God and submission to His will. An important issue in the story of Job, is why he should have suffered and that what is the implication of the theological aspect of suffering and how it is consistent with the justice of God. In this paper, studying the biblical and Qur’anic texts regarding Job, differences and similarities have been studied. In this paper, studying the biblical and Qur’anic texts regarding Job, differences and similarities have been studied.

    Keywords: Job, Job's suffering, divine justice, Qur’an, Bible, prophets’ stories}
  • نظیفه فتحی*

    این مقاله با هدف بررسی رابطه عدل الهی در ساحت تکوین و جزا با شرور طبیعی انجام شده است و برای این منظور آرای کلامی و فلسفه اسلامی درباره شرور واکاوی شده است. نتایج دو دیدگاه مورد بررسی در این پژوهش نشان می دهد نگاه متکلمان اسلامی قایل است که نظام آفرینش، نظام احسن است؛ شرور ابتدایی، کیفری و غیر کیفری است؛ حکمت شرور غیر کیفری برای معصوم و برخی اولیاء الله تکامل و رسیدن آن ها به درجات بالاتر است و ریشه شرور کیفری، گناه انسان است؛ لذا افرادی که مبتلا به شر کیفری می شوند، دو دسته هستند: افرادی که مورد غضب خداوند قرار می گیرند و گروهی که خداوند برای جلوگیری از مبتلا شدن آن ها به شرور نهایی، بر ایشان بلا فرو می آورد تا آن ها را تادیب کند. شرور طبیعی هم چون سیل و زلزله و بیماری از جمله شرور کیفری هستند که ریشه آن ها به گناهان انسان باز می گردد. نتایج دیدگاه فلاسفه اسلامی قایل است به این که شر، عدم ملکه خیر است؛ شرور نسبی و بالعرض به لحاظ شر بودن و نقص و جهات عدمی مورد تعلق اراده الهی قرار نمی گیرند، بلکه جهات کمال و خیرات آن ها است که متعلق اراده الهی واقع می شود؛ تضاد و تزاحم از ویژگی های ذاتی جهان مادی و لازمه نظام علیت است و نقایص و شرور فوایدی دارد که از جمله آن ها فراهم شدن زمینه تکامل برای انسان ها از راه تحمل سختی ها و بلاها و پند گرفتن از حوادث است. بر این اساس، بیماری کرونا از جمله شرور طبیعی است که بنابر دیدگاه نخست شامل شرور کیفری است و ریشه آن به گناه انسان برمی گردد؛ لذا جزا و پاداش کیفر نیز بر اساس رفتار انسان است که خداوند به مقتضای عدل خود با انسان ها رفتار می کند؛ اما مطابق با دیدگاه دوم، بیماری کرونا از جمله شرور نسبی و بالعرض است که به لحاظ شر بودن مورد تعلق اراده الهی قرار نمی گیرد.

    کلید واژگان: عدل الهی, شر طبیعی, تکوین و جزا, کلام و فلسفه اسلامی, بیماری کرونا}
    Nazifeh Fathi *

    This article has been done with the aim of investigating the relationship between divine justice in the field of creation and punishment and natural evil and for this purpose, theological views and Islamic philosophy about evil have been researched.The results of the two perspectives studied in this research show that the view of Islamic theologians believes that the system of creation is the best system; The primary villain is criminal and non-criminal; The wisdom of non-criminal evil is for the infallible and some of the saints of God to develop and reach higher levels, and the root of criminal evil is human sin; Therefore, there are two groups of people who are afflicted with evil: those who are angered by God, and those who are afflicted by God to punish them in order to prevent them from being afflicted with the ultimate evil. Natural evils such as floods, earthquakes, and disease are among the criminal evils that have their roots in human sins.The results of the view of Islamic philosophers believe that evil is the absence of the queen of good; Relative and transverse evils are not attributed to the divine will in terms of being evil and defects and non-existent aspects, but it is their aspects of perfection and charity that belong to the divine will; Conflict is one of the inherent features of the material world and a necessity of the causal system, and defects and evils have benefits, including providing the ground for human evolution through enduring hardships and calamities and learning from events.Accordingly, coronary heart disease is a natural evil that, according to the first view, includes criminal evil and its roots go back to human sin; Therefore, the punishment and reward of punishment is based on human behavior that God treats human beings according to his justice; But according to the second view, Corona is a relative and transcendental evil that does not belong to the divine will in terms of being evil.

    Keywords: Divine justice, natural evil, creation, punishment, Islamic theology, philosophy, Corona virus}
  • شهین اعوانی*
    بررسی تاریخ تحول تفکر فلسفی در غرب بیانگر آن است که از زمان افلاطون که خدای صانع (دمیورژ) با نظاره جهان معقول، جهان محسوس را به وجود آورد و گفت که خداوند نمی تواند بر برخی از ضرورت های طبیعی فایق آید؛ تا شروع قرن هفدهم، و پیدایش دیدگاه جدید انسان محور دکارت درباره هستی، پیوسته یکی از موضوعات مشترک و پرسشی که برای اغلب فلاسفه در خلال مباحثی از قبیل چیستی و نحوه هستی خدا، جهان و انسان، مطرح بوده است، این پرسش هاست که: عدل چیست؟ آیا خدا عادل است؟ و آیا انسان به بهترین وجه خلق شده است؟ آیا جهان موجود، بهترین جهان ممکن است؟. تحلیل، توجیه یا هر گونه پاسخی به این مساله از سوی فیلسوفان مسیحی پیش از لایب نیتس، اغلب صبغه کلامی داشته است. حتی در قرن پانزدهم هم این پرسش که چگونه اختیار انسان با علم پیشین و با مشیت الهی سازگار است، محور مباحث فلسفی- کلامی است. پیشرفت علم و قوانین ضروری در علوم مختلف سبب شد که اختیار انسان خدشه دار شود. اسپینوزا و لایب نیتس هر یک به شیوه خاص خود در صدد برآمدند تا ثابت کنند که اختیار انسان و جبر علی- معلولی علوم قابل جمع اند و خدا آنچه را که بیش از همه هماهنگی دارد، اراده می کند. موضوع تصور جهان به عنوان یک هماهنگی کلی پیشین بنیاد در آرای لایب نیتس (در قالب جوهر فرد یا مناد) از جمله مطالبی است که در این مقاله مقدم بر بررسی چیستی و چرایی «بهترین جهان ممکن» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    کلید واژگان: ئودیسه, عدل الهی, لایب نیتس, نظام اصلح, عالم ممکن, شر, خیر}
    Shahin Avani *
    An examination of the history of the development of the philosophical issues in the West indicates that since the Demiurge (Demiourgos) of Plato in the Timaeus created the sensible world in imitation of the intelligible archetypes, failing at the same time, to overcome some necessities, until the beginning of the seventeenth century and the emergence of the Cartesian anthropocentric conception of reality, the common question most often raised by modern philosophers, in their discussions about the nature of God, man and universes in this: What is Justice? Is God just? Was man created in the best form? Is the existing world, the best among all the possible worlds? The answer to these questions among the Christian thinkers before Leibniz (1646- 1716) was mostly based on the principles of dogmatic theology. Even in the fifteenth century the question as to how God's providence and foreknowledge could be reconciled with the human free choice was the pivot and axis of most philosophical and theological problems. In addition, the progress of natural sciences and the emergence of necessary causal laws in the domain of the various sciences impaired the human freedom of choice.Spinoza and Leibniz, each in his own peculiar way, endeavored to prove that the human free choice is compatible with the causal determinism required. By science. In Leibniz, God wills the most harmonious and compossible worlds. In the present article, prior to Leibniz's rational justifications of the principle of "the best possible World", his conception of the world as based on the principle of the pre-established harmony (in the framework of the monads ), along with some other related issues are analyzed.
    Keywords: Theodicy, Divine Justice, Leibniz, the Best Possible Order, Possible World, Divine Volition}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال