به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « eblis » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سمیه حاجتی*، احمد رضی
    نگرش و درک انسان نسبت به جهان و پدیده ها متاثر از نظام گفتمان هاست. رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان امکان دستیابی به مناسبات تاثیرگذار در خلق متون را فراهم می سازد و الگوهای مناسبی برای بررسی، رمزگشایی و تبیین روابط بین زبان، ایدئولوژی و قدرت سازنده گفتمان ها ارائه می دهد. مطالعات گفتمانی از این جهت که نسبتی روشمند بین متن و دیدگاه های اجتماعی، سیاسی و مذهبی منتقدان و چگونگی مواجهه آنان با گفتمان رقیب را آشکار می کند، حائز اهمیت است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تحلیل گفتمان، صورت بندی های گفتمانی که عبدالرحمن ابن جوزی در کتاب تلبیس ابلیس علیه صوفیان به کار گرفته است، تحلیل و تبیین می کند. بررسی گفتمان محور تلبیس ابلیس با مشخص کردن شبکه روابط معنابخش متن، امکان به چالش کشیدن گفتمان فراگیر حاکم بر اثر و تحول در نظام تثبیت شده مفاهیم آن را فراهم می سازد. بررسی گفتمانی باب دهم تلبیس ابلیس با سازوکارهای برجسته سازی، تقلیل، حاشیه رانی، سوء تشخیص، رژیم حقیقت و استراتژی های کلامی نشان می دهد که ابن جوزی با تعمیم، تسری و کلی گویی و با فضای فکری خصمانه که به طور پنهان، از جانب دو قطب قوی مذهب و قدرت حاکم تقویت شده، حکم به کفرآمیز بودن و تسلط شیطان بر اندیشه ها، رفتار و گفتار صوفیان داده است.
    کلید واژگان: تصوف, تلبیس ابلیس, ابن جوزی, تحلیل انتقادی}
    Somayyeh Hajati *, Ahmad Razi
    Human perceptions of phenomena in the word and influenced the discourse. Approach to critical discourse analysis in creating effective access relations provides good models for the study of language¸ ideologies and power relations between decoding and explained constructive dialogue between the text and the perspective of social، political، and how they deal with competing discourses reveals، is important. This descriptive- analytical approach to discourse analysis، explicate and analysis of the discursive formation used by Abd al-Rahmān Ibn Jawzi in his book ''Talbis-e-EbLis'' against sufis. Community based study of ‘‘Talbis-e- EbLis'' certifying a net work of meaning- text relations، provides the possibility of challenging the dominant discourse of comprehensive change in established concept system. Discourse analysis of the tenth chapter of ''Talbis-e- EbLis'' with highlighting، reduction، margining، misperception، regime of truth. Mechanisms and verbal strategies indicate that Ibn Jawzi extension، generalizations، and in a hostile intellectual atmosphere which was boost by the two poles of religion and power stealthily، has order tobe blasphemous and evil dominate the thoughts، actions، and words of sufis.
    Keywords: Sufism, Ibn jawzi, Critical Analysis, Talbis, e, Eblis}
  • بهادر جاویدانه *
    دیدگاه صوفیه نسبت به ابلیس، یکی از بحث انگیزترین و در عین حال جذاب ترین مقولاتی است که در امهات متون آنان انعکاس یافته است. از یک طرف با آرایی کاملا متشرعانه مواجهیم که در رد شیطان و لعن او از درگاه الاهی، بی هیچ شک و شبهه ای سخن رانده اند و از دیگر سو برخی از نام داران عالم تصوف در دفاع از ابلیس و یا حداقل اعتذار او از عدم سجود بر آدم(ع) ، با تاویلات خود نهایت سعیشان را بکار گرفته اند و حتی او را مظهر عشق و فتوت برشمرده اند. این مقاله به مطالعه نظرات مختلف بزرگان صوفیه در خصوص ابلیس با تاکید بر مبانی فکری نام دارانی چون حلاج، احمد غزالی، عین القضات همدانی، فریدالدین عطار نیشابوری و مولانا جلال الدین محمد بلخی می پردازد.
    کلید واژگان: صوفیه, ابلیس, شیطان, حلاج, احمد غزالی, عین القضات همدانی, عطار, مولانا}
    Bahador Javdaneh *
    Sufis’s view with regard to Eblis is one of most controversial and at the same time the most engaging subjects that is reflected in their most important texts. On one hand, one is faced with radical beliefs speaking of rejection of devil and his condemnation from the God’s providence and on the other hand some of the key figures in the sufi world with their various interpretations in defence of Eblis or at least regarding his refusal to obey Adam, made their best to regard him as manifestation of love and bravery.
    This article is concerned with the study of the views of the great sufi figures regarding Eblis with emphasis on the ideological foundations of such renowned characters as Hallaj, Ahmad Ghazali, Ayn al-Qudat Hamedani, Attar Neishabouri, and Moulana Jalal al-Din Mohammad Balkhi.
    Keywords: Sufis, Eblis, Satan, Hallaj, Ahmad Ghazali, Ayn al Qudat Hamedani, Attar, Moulana}
  • نرگس حسنی
    اگر حسین منصور حلاج را موسس نظریه دفاع از ابلیس بدانیم، بی شک عین القضات همدانی گسترش دهنده و مفسر بی همتای این نظریه است. او مبانی این نظریه را وامدار حلاج است ولی تقریر تازه و بدیعی از واقعه طرد و لعنت شدن ابلیس ارایه می کند که او را در زمره بزرگترین مدافعان و ستایش گران ابلیس قرار می دهد. این مقاله با استناد به آرای عین القضات همدانی سیمای اجمالی ابلیس در آثار او را ترسیم می کند و به تبیین مبانی دفاع او از این عصیانگر مطرود می پردازد.
    ابلیس در آثار عین القضات همدانی سیمایی دو گانه دارد؛ یکی چهره ای که از آن اغلب با عنوان شیطان که وسوسه گر و گمراه کننده آدمیان است، یاد می کند؛ دیگری چهره ای است که در خلال دفاعیات و ستایش او از ابلیس ترسیم می شود. از دیدگاه او ابلیس عاشق پخته ای است که از فرمان معشوق تمرد می کند تا کمال خویش را بنماید، تا به جهانیان ثابت کند که او و تنها او از اراده حقیقی خداوند در این فرمان آگاه بود و اراده خدا چیزی نبود جز تمرد عاشق هزار ساله اش از سجده کردن به غیر او.
    کلید واژگان: ابلیس, شیطان, عرفان, عین القضات همدانی}
    Narges Hasani
    If we consider Hosseyn ibn Mansour Hallāj as the founder of the theory of defending Satan, no doubt, ‘Eyn al-Qozāt Hamadāni will be the unique interpreter and developer of this theory. He owes to Hallāj for the bases of this theory, but he presents such a new and innovative explanation of Satan‘s banishment and damnation that makes him one of the greatest defenders and adorers of Satan. Relying on Hamadāni‘s views, this article deals with a general view of Satan in Hamadani‘s works and an explanation of his principles for defending this banished rebel. In hamadāni‘s works, Satan has a dual face; one is the face of a deceiving tempter of human beings. The other is the face drawn during his adoring and defending of Satan. From his viewpoint, Satan is an experienced lover who rebelled against the beloved‘s order to show his perfection and to prove to the world that he and only he was aware of God‘s true will in this order which was the rebel of His thousand-year old lover from prostrating other than Him.
    Keywords: eblis, Satan, Mysticism, Eyn al Qozāt Hamadāni}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال