به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « function » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • هادی یوسفی*، شیوا محمدی

    افسانه ها به عنوان یکی از اجزای مهم ادب عامه، دربرگیرنده فرهنگ و ابعاد آن شامل افکار، اعتقادات، قواعد عرفی و اخلاقی و نوع نگرش و جهان بینی جامعه اند که با بهره گیری از زبان و لحن ساده و قابل فهم به صورت مکتوب و شفاهی بخش مهمی از فرهنگ ملت ها را به آیندگان منتقل می کنند. زنان به عنوان بخشی از جامعه انسانی، همواره در عرصه افسانه ها حضوری فعال داشته و رفتارهایی را انجام داده اند و یا به آن ها نسبت داده شده است که در الگوی پراپ با نام خویشکاری از آن یاد می شود و مجموع این خویشکاری ها نشان دهنده سیمای زنان در افسانه های یک ملت است. نوشتار حاضر در پی آن است که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، سیمای زنان و خویشکاری های آنان در افسانه های کردی را با نگاه به الگوی ولادیمیر پراپ، بررسی و ریشه ها و عوامل نوع نگرش جامعه به زنان را از این منظر واکاوی نماید. بر اساس یافته های پژوهش، زنان در افسانه های کردی بر مبنای میزان حضور، به ترتیب در نقش های دختر، همسر، مادر، کنیز (کلفت)، پیرزن، نامادری (زن بابا)، زن همسایه، مادر شوهر، خاله و غیره ظاهر شده اند و در خویشکاری و کارکردهایی چون شریر، قهرمان، شاهزاده خانم، قهرمان دروغین، بخشنده، گسیل دارنده و یاریگر ایفای نقش می کنند. نقش «دختری» بالاترین بسامد را در میان شخصیت های افسانه های کردی دارد و در میان خویشکاری ها، بیشترین بسامد به «شرارت» تعلق دارد که نشانه نوع نگرش منفی جامعه به زنان و رفتارهای آنان است.

    کلید واژگان: پراپ, ریخت شناسی, افسانه کردی, زن, خویشکاری.}
    Hadi Yousefi*, Shiva Mohammadi

    Myths, as one of the essential components of popular literature, encompass culture and its dimensions, including the thoughts, beliefs, customary and ethical rules, as well as the perspectives and worldview of society. They convey a significant portion of the culture of nations to future generations through written and oral forms, utilizing simple and comprehensible language and tone. Women, as part of the human community, have always played an active role in the realm of myths, engaging in behaviors that are either performed by them or attributed to them. These actions are referred to in Propp's model as "functions," and the totality of these functions reflects the image of women in the myths of a nation. The present writing aims to descriptively and analytically examine the image of women and their functions in Kurdish myths, drawing on Vladimir Propp's model, and to explore the roots and factors influencing societal attitudes toward women from this perspective using library resources. Based on the research findings, women in Kurdish myths appear in roles such as daughter, wife, mother, maidservant, old woman, stepmother, neighbor, mother-in-law, aunt, and so on, with frequency order according to their presence. In terms of functions and roles, they perform as malevolent, heroines, princesses, false heroes, benefactors, senders, and helpers. The role of "daughter" has the highest frequency among the characters in Kurdish myths, while "malevolence" ranks as the most frequent function, indicating the society's negative perception of women and their behaviors.

    Keywords: Propp, Morphology, Kurdish Myth, Women, Function}
  • محمدحسین حدادی، علیرضا حاجی حیدری*

    یکی از چالش های بزرگ ترجمه ی متون ادبی، عناصر فرهنگی موجود در این متون می باشد و  این مهم به ویژه در ترجمه ی ادبیات نمایشی به دلیل کاربرد نمایشنامه، یعنی اجرا بر روی صحنه چشمگیر است. یکی از رویکردهایی که در ترجمه با مدنظر قرار دادن هدف ترجمه و کارکرد متن در زبان مقصد، برای فهم مخاطب از ترجمه ی متون نمایشی جایگاهی خاص قائل است، نظریه ی اسکوپوس می باشد. این جستار در صدد است که بر بستر تقسیم بندی عناصر فرهنگی به دو دسته ی "عناصر فرهنگی ملموس" و "عناصر فرهنگی غیر ملموس" توسط نیومارک و چیارو، مهمترین عناصر فرهنگی موجود در نمایشنامه ی بیرون پشت در را استخراج کرده و بر طبق آن ها، عملکرد مترجم این نمایشنامه را در صورت اجرای آن به روی صحنه از منظر نظریه ی اسکوپوس مورد ارزیابی قرار دهد. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد که ترجمه گلشیری اگرچه در اجراهای تئاتری مورد استفاده بوده ولی انتقال عناصر فرهنگی ملموس توسط وی، در راستای هدف نمایشنامه که اجرا باشد، نیست.

    کلید واژگان: ترجمه, نظریه ی اسکوپوس, کارکرد, فرهنگ, عناصر فرهنگی}
    Alireza Hajiheydari, Mohammadhossein Haddadi*

    One of the challenges in translating literary texts is the cultural elements, and this is especially important in the translation of dramatic literature due to the use of drama, i.e., performance on stage. Among the approaches to translation that take into account the purpose of translation and the function of the text in the target language, and give a special place to the audience's understanding in the translation of dramatic texts, is the Skopos theory. This research aims to extract the cultural elements in the play „The Man Outside“ based on the division of cultural elements into two categories of tangible cultural elements and intangible cultural elements, and according to them, evaluate the performance of the translator from the perspective of Skopos theory. The result of this research shows that although Golshiri's translation has been used in theatrical performances, his transfer of tangible cultural elements is not in line with the goal of the play, which is performance on stage.

    Keywords: Translation, Skopos Theory, Cultural Elements, Function}
  • محمد عرب صالحی، فریده پیشوایی*
    توحید اجتماعی که حاصل فهم اجتماعی و عمل زا از اصل اعتقادی توحید است، در دیدگاه آیت الله خامنه ای به مثابه نظریه اجتماعی و ساختاری کلی برای زندگی است و فرضیه کارکرد توحید اجتماعی را در مبادی نظری جامعه توحیدی ازجمله عاملیت و ساختار اجتماعی مطرح می کند؛ ازاین رو هدف این مقاله بررسی کارکرد و ثمرات فهم اجتماعی از توحید در دوگانه عاملیت و ساختار اجتماعی با محوریت آیات قرآن است. این تحقیق که با روش توصیفی تحلیلی و براساس داده های کتابخانه ای و منطق فهم آیات و استدلال عقلی صورت گرفته، نشان داد هم عاملیت و هم ساختار از توحید اجتماعی متاثر می شوند. محوریت اطاعت از خدا در مناسبات اجتماعی و حق محوری و نفی هواپرستی در حرکت اجتماعی، برونداد کارکرد توحید اجتماعی در عاملیت هاست و نفی تعدد ولایت ها و ساختارهای شرک آمیز، هم سرنوشتی اجتماعی امت اسلام، کنترل اجتماعی از طریق فریضه امربه معروف و نهی ازمنکر، تحول در اعتبارات بعدالاجتماع و تاسیس نهادهای اعتباری و جهت دهی توحیدی به نهادها و سازمان های اجتماعی، برونداد کارکرد توحید اجتماعی در ساختار است. سنت های الهی نیز به عنوان قوانین اجتماعی تخلف ناپذیر که ناشی از عملکردهای اجتماعی و جمعی انسان هاست، به عنوان عاملیت فوق انسانی در تحولات کلان و سرنوشت جوامع دخیل اند.
    کلید واژگان: توحید اجتماعی, عاملیت, ساختار, قرآن, کارکرد}
    Mohammad Arab Salehi, Farideh Pishvaei *
    Social monotheism, which is the result of a social and practical understanding of the principle of monotheism, in Ayatollah Khamenei's view, is a social theory and a general structure of life. In this regard he proposes the hypothesis of the function of social monotheism in the theoretical foundations and monotheistic society, including social “effectiveness” and “structure”. Therefore, this article aims to investigate the effects and results of the social understanding of monotheism in the duality of social effectiveness and structure, focusing on the verses of the Holy Qur'an. This research has been conducted using the descriptive-analytical method based on library data and the logic of understanding verses and rational reasoning. The results show that both effectiveness and structure are influenced by social monotheism. The centrality of obedience to God in social relations, truth-centeredness and denying the worship of whims in the social movement are among the results of the function of social monotheism in terms of effectiveness. And the negation of the plurality in worship and polytheistic models, the common social destiny of the Islamic Ummah, social control through the duty of enjoining good and forbidding what is evil, and Itibariyat ba’d al-Ijtima’ (conventional perceptions after civilization), the establishment of conventional institutions, and giving a monotheistic direction to social institutions and organizations are the output of the function of social monotheism in terms of structure. Divine traditions are also inviolable social laws that result from the social and collective deeds of people, and as a beyond-human agent, it participates in the macro-transformations and fate of societies.
    Keywords: Social Monotheism, Effectiveness, Structure, The Qur’An, Function}
  • شهلا جعفری*، سید فضل الله میرقادری، حسین کیانی

    تهتم الانثروبولوجیا الاجتماعیه بدراسه ادوار آحاد الناس وتصرفاتهم الاجتماعیه فی إطار البناء الاجتماعی. بناء علی هذا فإن الدور یعتبر من اهم مفاهیم الانثروبولوجیا الاجتماعیه، فهو الإسهام الذی یودیه الناس داخل بناء خاص. وفقا لهذا الامر وبما ان خلیل مطران عاش فی مجتمع رزح تحت وطاه الحکام العثمانیین الذین کان لهم الاثر الکبیر علی ادوار الشعب؛ حیث ساقهم ذلک إلی الانقیاد والخضوع اتجاه ادوار الحاکم وکذلک الحد من التغییر الاجتماعی لذلک المجتمع، لقد استطاع الشاعر بفضل تجدیده ان یتناول مفاهیم جدیده ویعبر عن فکره راقیه تتحدی حدود المکان والزمان واختط منهجه فی الإنسان والمجتمع الذی عاش فیه بخطی متزنه. تاسیسا علی هذا، فإن الدراسه هذه، تحاول من خلال منهج تحلیل المحتوی النوعی وفی ضوء النقد الاجتماعی الذی یعتبر الحجر الاساس للدراسات الانثربولوجیا الاجتماعیه، ان تتوقف عند اهم ادوار الحاکم فی شعر مطران. لقد وصلت النتائج إلی ان الحاکم یفرض ادواره السلطویه علی الشعب ولم یتقید بایه ضابطه قانونیه ولا یتبع سوی هواه ومصالحه فی تحقیق مآربه والتحکم فی مجریاته إلا انه یعتمد علی آلیات الضبط الاجتماعی التی تنظم سلوک الفرد والجماعه موازیه لاوامره؛ الامر الذی یوثر علی ادوار الشعب وممارساته السلوکیه والاجتماعیه مما یوول إلی ان الشعب قد کرس علی استعلاء مکانه الحاکم و إضفاء الشرعیه لها؛ مما هیا ذلک کله الارضیه للعلاقات الطبقیه فی ذلک المجتمع.

    کلید واژگان: الانثروبولوجیا الاجتماعیه, الدور, السلطه, الضبط الاجتماعی, خلیل مطران}
    Shahla Jaafari *, Sayyed Fazlollah Mirghaderi, Hosein Kiany

    Social anthropology studies how individuals function and behave within a social system. The concept of function holds significant importance in social anthropology as it pertains to the actions and activities of individuals within a specific social organization. Khalil Mutran lived in a society governed by tyrannical Ottoman kings, whose actions resulted in the people's subjugation and obedience to the sultan's orders. It had negative consequences and hindered social progress during that period. Drawing on his innovative perspectives, Mutran explored new anthropological concepts that transcended the limitations of time and place. By introducing Arabic poetry in a fresh direction, he established the foundations of his school of thought that aligned with the functions of human agency.This research analyzes the most significant functions of rulers in Khalil Mutran's poetry through qualitative content analysis and social criticism, serving as a fundamental pillar in social anthropology research. The findings indicate that the sultan imposed authoritarian functions on the nation, operating outside the boundaries of the law and utilizing social control mechanisms to further his interests and dictate the organization of affairs. It influenced people's behavior and social conduct, legitimizing and elevating the ruler's position. These factors formed the basis for class relations within that society.

    Keywords: Social Anthropology, Function, Dominance, Social Control, Khalil Mutran}
  • کامران ایران مهر*، زهرا پیریایی
    هدف

    محور اصلی نیروهای مسلح فرماندهی است. بنابراین فرماندهان در نیروهای مسلح باید خصوصیات اصلی لازم برای فرماندهی را دارا باشند. بر این اساس ارزیابی عملکرد آنان به ویژه بر اساس سبک مدیریت جهادی می تواند بازخوردهای لازم را درباره نقاط قوت و ضعف آن ها ارائه نماید. هم چنین انجام ارزیابی، سبب بهبود و ارتقاء عملکرد آنان می شود. هدف کلی از انجام این تحقیق، طراحی و تبیین الگوی ارزیابی عملکرد فرمانده یگان های عمده نزاجا بر اساس مدیریت جهادی است. برای دست یابی به آن دو هدف فرعی تعیین گردید.

    روش

    روش جمع آوری اطلاعات، میدانی و کتابخانه ای است. تعداد صاحب نظران 15 نفر و حجم نمونه به تعداد 54 نفر انتخاب شدند. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و با روش توصیفی، طی دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله اول، شناسایی ابعاد از طریق یافته های کیفی حاصل از مصاحبه ها و کدگذاری آن ها با روش تحلیل محتوا و نسخه هشتم نرم افزار اطلس تی در شش مرحله انجام گرفت. در مرحله دوم، برای طراحی الگوی ارزیابی، از یافته های کمی و رویکرد ساختاری تفسیری در پنج گام استفاده گردید.

    یافته ها

    ابعاد احصاء شده شامل روحیه جهادی، فردی و شخصیتی، رفاهی و معیشتی، فرماندهی و مدیریتی، عملکرد تخصصی، آینده نگری، تعاملات و مشارکت اجتماعی، پیگیری و نتیجه گرایی، بینشی و بصیرتی، امنیتی و حفاظتی، بهره وری و رضایت کارکنان هستند. در ادامه، ابعاد در پنج سطح، دسته بندی و طبقه بندی شدند.

    نتیجه گیری

    روحیه جهادی به عنوان اثرگذارترین و بهره وری، تعاملات اجتماعی و رضایت کارکنان به عنوان اثرپذیرترین ابعاد و عوامل تعیین شدند.

    کلید واژگان: الگو, عملکرد, ارزیابی عملکرد, فرمانده, مدیریت جهادی}
    Kamran Iranmehr *, Zahra Piryaei
    Objective

    The main axis of the armed forces is the command. Therefore, the commanders in the armed forces must have the main characteristics necessary for command. Based on this, evaluating their performance, especially based on jihadi management style, can provide the necessary feedback about their strengths and weaknesses and also improve their performance. Therefore, the general purpose of this research is to design and explain the performance evaluation model of the commander of the major ground forces of the Islamic Republic of Iran Army based on jihadi management, which two sub-goals were determined to achieve.

    Method

    The method of collecting information is field and Library. The number of experts was 15 and the sample size was 54. This research is of applied type and was done with descriptive method in two stages: In the first stage, the dimensions were identified through the qualitative findings from the interviews and their coding using the content analysis method and Atlas T software version 8 in 6 steps. In the second stage, quantitative findings and interpretative structural approach were used in five steps to model the evaluation pattern.

    Findings

    The measured dimensions include: Jihadi spirit - personality - subsistence - command - specialized performance - foresight - interactions - follow-up - insight - security - productivity and employee satisfaction. the dimensions were categorized and classified in 5 levels.

    Conclusion

    Jihadi spirit was determined as the most effective and productivity, social interactions and employee satisfaction were determined as the most effective dimensions and Factor.

    Keywords: Pattern, Function, Performance Evaluation, Commander, Jihadi Management}
  • سید رسول موسوی حاجی، فخرالدین محمدیان*، خدیجه شریف کاظمی، بهرام عنانی

    شرایط استراتژیکی سرزمین ایران و به دنبال آن وجود فرصت های اقتصادی- تجاری، در گذشته موجب شکل گیری و سازماندهی راه ها به صورت یک شبکه ارتباطی منظم و یکپارچه شده بود. تعدد رباط ها و کاروانسراها به عنوان بناهای میان راهی در بستر جغرافیا و فرآیند تاریخی سرزمین ایران، بیانگر این مهم بوده است. گستره شرق ایران به عنوان گذرگاه تجاری در دوران اسلامی دربردارنده آثار معماری فراوانی در زمینه راه و بناهای میان راهی است. با توجه به بررسی باستان شناسی صورت گرفته در روستای جوخواه، مرکز بخش منتظریه از توابع شهرستان طبس به سال 1395ه‍.ش. دو بنای کاروانی مورد پژوهش این نوشتار قرار گرفت. در این پژوهش سعی شده با مطالعات تطبیقی به چگونگی ساختار معماری و کارکرد آن ها پرداخته شود. بر این اساس پرسش های قابل طرح عبارتنداز: 1- تاریخ گذاری و فرآیند الگوپذیری ساختار معماری کاروانسراهای جوخواه چگونه بوده است؟ 2- عملکرد این دو بنا در ارتباط با دیگر عناصر روستایی چگونه قابل ارزیابی است؟ پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و براساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات تاریخی است. گردآوری داده های موردنیاز آن نیز براساس مطالعات میدانی و استناد به منابع و متون کتابخانه ای انجام شده است. برآیند مطالعات صورت گرفته نشان می دهد، از نظر تاریخ گذاری می توان دو بازه زمانی قرون میانی برای رباط قدیمی جوخواه و دوره قاجار را برای کاروانسرای جدید این روستا درنظر گرفت. با توجه به ساختار معماری و کاربری آن ها و هم چنین تغییراتی که در مکان یابی هر دو بنا صورت پذیرفته، می توان رباط قدیم را بنایی برون شهری و کاروانسرای جوخواه را می توان به عنوان یک بنای درون شهری معرفی کرد.

    کلید واژگان: رباط, کاروانسرا, ساختار معماری, کارکرد, روستای جوخواه, طبس}
    Seyyed Rasool Mosavihaji, Fakhredin Mohamadian *, Khadijeh Sharifkazemi, Bahram Anani

    Iran’s strategic location, coupled with the presence of economic opportunities, has resulted in the establishment and development of a well-structured communication network in the past. The numerous caravanserais and robāts, serving as roadside inns within the geographical and historical context of Iran, highlight the significance of this network. The eastern region of Iran, acting as a key commercial route during the Islamic era, boasts a plethora of architectural marvels in terms of roads and the buildings along the routes. In 2016, a study was carried out in Jokhāh Village, situated in the Montazerieh district of Tabas, to investigate the archaeology of the area. The research specifically looked into two caravanserai buildings, conducting comparative studies to analyze their architectural design and function. Accordingly, the questions of the study are as follows: 1- What is the history and construction procedure of the two Jokhah caravanserais? 2- How should the function of these two buildings be evaluated relative to the other rural elements? This research serves as a fundamental investigation grounded in historical analysis. Data collection was conducted through field studies and the library method. Findings suggest that, from a historiographical standpoint, the older robāt of Jokhāh can be associated with two middle periods, while the younger caravanserai is linked to the Qajar Period. The architectural configuration and location of the old Robāt classify it as an out-of-town roadside edifice, while the younger one could be identified as an in-town building.

    Keywords: Robat, Karavanserai, Architectural Structure, Function, Jokhah Village, Tabas}
  • سید فضل الله میرقادری، حسین کیانی، شهلا جعفری*

    إن الادب لا یظل بمنای عن المجتمع وما یحمل فی طیاته من ادوار الافراد وسلوکیاتهم الاجتماعیه. کما انه لایعتبر صیاغه فنیه خالصه وإنما له وظیفه اجتماعیه. ولما کان العمل الادبی إبداعا او نقدا لا یخلو من هذه الوظیفه ولا یجوز له ان یتخلی عن مسوولیته الإنسانیه إیمانا منا بفعالیه الادب فی الواقع الاجتماعی. ولما کانت الانثروبولوجیا الاجتماعیه تقوم بدراسه ادوار آحاد الناس وعلاقاتهم الاجتماعیه فی إطار بناء خاص کالتنظیم السیاسی او الدینی او نظام الاسره وغیرها من النظم؛ والادب باعتباره نتاجا إنسانیا یعبر عن المجتمع وسلوکیات الافراد، فقد شکل مجالا خصبا لکثیر من دارسی الانثروبولوجیا لینهلوا من عمق معرفه ادوار الافراد الاجتماعیه. الامر الذی تجلی فی ناظری خلیل مطران الذی اهتم باستدراج الشعر العربی فی القضایا المتعلقه بالمجتمع وادوار الإنسان الاجتماعیه. انطلاقا من هذا یقوم المقال، ومن خلال منهج النقد الاجتماعی وعلی ضوء تحلیل المحتوی النوعی بدراسه الانثروبولوجیا الاجتماعیه لادوار الشعب فی شعر مطران. وقد توصلت هذه الدراسه لنتائج منها ان ادوار الشعب فی المجتمع الذی تحدث عنه مطران تمثلت بالانخراط فی دائره سلطه الحاکم خوفا وجهلا. مما دفع آحاد الناس إلی الاستعلاء لمکانه الحاکم وإضفاء الشرعیه لها؛ هذا، ومن جهه اخری لم یکن لدی الشعب ای إراده وعزیمه لنهج سلوک الرفض او تغییر الواقع سوی انه قام بالتکیف مع الوضع الراهن؛ الذی ادی إلی تثبیت نظام الحکم السائد فی تلک الفتره.

    کلید واژگان: الانثروبولوجیا الاجتماعیه, الدور, المکانه, الشعب, خلیل مطران}
    Seyyed Fazlollah Mirghaderi, Hossein Kiani, Shahla Jafari

    Literature has a close relationship with society and its concoction such as individuals' behavior and functions. Therefore, not only is a literary work regarded as a pure artistic creation, but also it is a human activity with a social function. Paying attention to the role of literature in re- creation, criticism, and also its dynamics in relation to society, makes this functions more noticeable. When we consider social anthropology as the science of studying humans’ functions and their social relationships in a special structural format such as religious and political organization, family system and other systems; parallel to that, literature is a human construct that depicts society and the functions of individuals. Such an approach provides an appropriate field for anthropological researchers to gain deep knowledge of the structure of society and the social functions of people. It is not hidden from the view of "Khalil Mutran" who was interested in drawing Arabic poetry into issues related to society and human social roles. Based on this, through the approach of social criticism and in light of qualitative content analysis, this article intends to go through a social anthropological study of the roles of people in Mutran’s poetry. One of the most important findings of the research is that the roles of people in the society that Mutran spoke about were represented by involvement in the sphere of authority of the ruler out of fear and ignorance. This by itself prompted some people to raise the status of the ruler and give it legitimacy. On the other hand, people there did not have any will or determination to adopt rejection or to change reality, and they adapted to the current situation which by itself resulted in the stabilization of the ruling system prevailing in that period.

    Keywords: Social Anthropology, Function, Position, The People, Khalilmutran}
  • الهام امینی کاشانی*
    بازرگانی یا تجارت یکی از مهمترین بخش زندگی مردم از گذشته های دور بوده است که مردم از طریق آن      می توانستند نیاز خود به کالاهای مختلف را از طریق مبادله با یکدیگر برطرف کنند؛ در واقع نیاز به کالاهای مختلف که در سرزمینی وجود نداشت و یا بسیار محدود بود راه را برای سفرهای تجاری بازکرد تا تاجران و بازرگانان بتوانند کالاهای مختلف و مورد نیاز مردم شهرشان را از شهرها و سرزمین های دیگر تامین کنند، بنابراین گسترش سفرهای تجاری نیاز به سرپناه های مختلف را در طول مسیر تا شهر مقصد به وجود آورد؛ چرا که تاجران و دیگر مسافران نیاز داشتند در مکان های خاصی اقامتی کوتاه داشته باشند تا علاوه بر استراحت به خرید و فروش نیز بپردازند. فندق یکی از این سرپناه ها بود که آن را می توان با تفاوت هایی با خان (سرای و کاروانسرای) مترادف دانست. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از منابع موجود به این پرسش پاسخ دهد که فندق ها در غرب جهان اسلام چه مکان هایی بود و چه کارکردهایی داشتند. به نظر می رسد فندق بیشتر یک سرای تجاری با امکان اسکان موقت تاجران و مسافران بود که در داخل شهرها ساخته می شد، اما شکل ظاهری بنا و حتی کارکردهای آن براساس نوع اقامت مسافران و شرایط موجود در هر دوره متفاوت بود.
    کلید واژگان: فندق, کارکرد, تجارت, اسکان موقت, غرب جهان اسلام}
    Elham Amini Kashani *
    Trade has been one of the most important parts of people's lives since the past, through which people could satisfy their need for different goods through exchange with each other. In fact, the need for different goods that either did not exist in a land or was very limited opened the way for business trips so that merchants and traders could supply the different goods needed by the people of their cities from other cities and lands. Therefore, the expansion of business trips created the need for different shelters along the way to the destination city; Because merchants and other travelers needed to have a short stay in a place to buy and sell in addition to rest. Funduk was one of these shelters, which is comparable to Khan with some differences, As the Khan was a place for travelers to stay, it also had a commercial function for merchants. Khan could be built both inside the city and outside it on the route of the caravans. While Funduk was a commercial place as well as a residence for merchants and other travelers, which was built inside the cities. This research aims to answer this question by using the available sources, what were the places and functions of Funduk in the west of the Islamic world. It seems that Funduk was more of a commercial house with the possibility of temporary accommodation for merchants and travelers, which was built inside the cities, but the appearance of the building and even its functions were different based on the type of stay of travelers and the existing conditions in each period.
    Keywords: Funduk, function, Trade, temporary residence, West of the Islamic world}
  • سید عبدالله میرخندان *

    سرگرمی های مدرن از مفاهیم نوظهور در عصر حاضرند که اثرات و کارکردهای متعددی، ازجمله کارکردهای روان شناختی، دارند. شناخت این کارکردها خود از لحاظ علمی دارای اهمیت خاصی است؛ به طوری که گاه این کارکردها برای سازندگان خود این سرگرمی ها نیز مجهول و ناشناخته است. نکته دیگر، شرایط تاثیرگذار در مطلوب بودن یا نبودن این کارکردهاست. توجه به ملاحظات اسلامی می تواند در حل این مسائل راهگشا باشد. در همین راستا، پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی در پی یافتن کارکردهای روان شناختی سرگرمی و شرایط مطلوبیت آنها از دیدگاه اسلامی است. در این پژوهش مشخص شد که برخی از کارکردهای روان شناختی سرگرمی عبارت اند از: شادی و تفریح؛ یادگیری و آموزش؛ خودشکوفایی و تعالی یابی؛ تخلیه هیجانات؛ هیجان خواهی و برانگیختگی؛ تجدید قوا و آرمیدگی؛ رهایی یابی از مشکلات؛ ارضای حس آرمان خواهی؛ غفلت زایی و سازگاری؛ روان درمانی؛ خودیابی و جانشین پذیری. در دنیای امروز، غالبا این کارکردها به صورت نامطلوب محقق می شوند. از منظر اسلامی برای اینکه این کارکردها مطلوب باشند، برخی ملاحظات لازم است؛ ازجمله اینکه: سرگرمی حلال باشد و به نتایجی چون غفلت از امور مطلوب و وظایف دیگر انسان، فخرفروشی، رفتار ناگهانی و فاقد دوراندیشی، اعتیاد به سرگرمی، ایجاد نیاز کاذب (مانند مدگرایی)، یکسان سازی فرهنگی، تهاجم به فرهنگ اسلامی و سلطه (اقتصادی، فرهنگی و سیاسی) طاغوتیان منجر نشود.

    کلید واژگان: سرگرمی, کارکرد, سرگرمی اسلامی, اوقات فراغت, کارکرد سرگرمی}
    Seyed abdollah Mirkhandan*

    Modern entertainments are new-fangled concepts in the present time, which have various effects and functions, including psychological ones. Knowing these functions is scientifically significant thus they sometimes remain unknown even to the inventers of these entertainments themselves. Another point is the influential conditions on the desirability or undesirability of these functions. Taking account of Islamic considerations can guide us in solving these issues. In this course, the following research aims to identify the psychological functions of entertainment and their desirability from the Islamic perspective through a descriptive-analytical method. The research has identified some of the psychological functions of entertainment including: joy and amusement, learning and education, self-fulfillment and self-transcendence, emotional catharsis, thrill-seeking and excitement, rejuvenation and tranquility, getting rid of problems, satisfying idealistic desires, oblivion and adaptation, psychotherapy, self-discovery, and substitutability. In today's world, these functions are often realized in undesirable ways. From the Islamic perspective, for these functions to be desirable, certain considerations are necessary, such as ensuring that the entertainment is lawful and lead not to outcomes such as neglecting wanted issues and man's other duties, ostentation, sudden and thoughtless behavior, addiction to entertainment, creating false needs (such as fashenism), cultural homogenization, attacking the Islamic culture, and dominance by tyrants (economic, cultural, and political).

    Keywords: entertainment, function, Islamic entertainment, leisure time, function of entertainment}
  • سید عبادالله جهان بین*، سید سجاد غلامی

    نهادهای اجتماعی و مشارکتی تحت عناوینی همچون تشکل های مردم نهاد، سهم مهمی در تربیت مدنی و جامعه پذیری افراد در کنش ها و واکنش ها برای تعاملات و ارتباطات و نظم دهی در ساحت زندگی اجتماعی بشر دارند که می توانند تامین کننده و تضمین کننده نظم اجتماعی و به تبع آن نظم حقوقی باشند. مسجد یکی از مدل های با قدمت تاریخی از تشکل های اجتماعی مردم نهاد است که می توان در آن وجوه گوناگون از آموزش و تربیت شهروند را در ساحت های همگرایی، هم افزایی و همبستگی برای تحقق جامعه مطلوب و شایسته مورد مطالعه قرار داد. با رویکرد اسنادی و کتابخانه ای و بررسی مطالعات صورت گرفته، دریافت می شود که تربیت اخلاقی در نهاد مسجد، انسان ملتزم به هنجارهای اجتماعی و حقوقی پرورش می دهد که به پیشبرد مدنیت و جامعه پذیری اجتماعی و حقوقی منجر خواهد شد و اصولا می توان گفت که انسان تربیت یافته ی مسجد و هیات، التزام عملی بیشتری به رعایت قواعد و مقررات اجتماعی و حقوقی دارد و جامعه مبتنی بر آموزش های مسجدمدار، با رویکرد کنترل درونی (در غیاب کنترل بیرونی) انسان های پایبندتری به نظم اجتماعی و نظم حقوقی تربیت خواهد کرد و با هزینه کمتر، برآمد آن جامعه ای بهینه و شایسته تر است.

    کلید واژگان: مسجد, کارکرد, هنجار, نظم اجتماعی, نظم حقوقی}
    Seyedebadelah Jahanbin *, Sayed Sajjad Gholami

    Social and cooperative institutions, under titles such as non-governmental organizations, make an important contribution in civic education and socialization of people in actions and reactions required for interactions, communications, and regulation of human beings social life, and accordingly they can provide and guarantee the social order and consequently the legal order. The mosque is one of the historical models of non-governmental social organizations in which we can study various aspects of education and training of the citizens in the areas of convergence, synergy, and solidarity for the realization of a desirable and decent society. By taking a documentary and library approach and studying the literature, it has been found that moral education in the institution of mosque cultivates a person who is committed to social and legal norms, yielding to the advancement of social and legal civility and sociability. Basically, It is possible to maintain that a person trained by a mosque and a religious board has a greater practical commitment to complying with social and legal rules and regulations; a society founded on mosque-oriented education and an internal control approach (in the absence of external control), will train people who adhere more to the social order and the legal order, and at a lower cost, the result will be an optimal and more worthy society.

    Keywords: Mosque, Function, Norm, Social Order, Legal Order}
  • محمد عرب صالحی، فریده پیشوایی*
    از مهم ترین کارکردهای توحید اجتماعی، نقش آن در بازسازی تمدن اسلامی است. طرح ایده توحید به مثابه دکترین اجتماعی توسط آیت الله خامنه ای و همچنین لزوم عبودیت تام در مقابل خداوند به شکل حداکثری، فرضیه نقش آفرینی توحید اجتماعی را در بازسازی تمدن سازی اسلامی تقویت می کند. مقاله حاضر برای اثبات فرضیه فوق در صدد است با محوریت قرآن و اندیشه های آیت الله خامنه ای، برون داد خوانش اجتماعی از توحید را در مبادی نظری فرایند بازسازی تمدنی نشان داده، الزامات آن را تبیین کند. حاصل اینکه هر دو بخش ابزاری و اصلی تمدن نوین اسلامی با خوانش اجتماعی از توحید صبغه جدیدی می یابند. ایدئولوژی این تمدن، ایمان اجتماعی و محوریتش امت و جامعه توحیدی فراجغرافیایی است و رهبری آن را معصومان و نایبانشان به صورت ممتد و فراتاریخی عهده دارند. نظام سازی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر پایه فقه اجتماعی و پویا حول محور توحید و تکثیر آن، انباشته شدن خواست اجتماعی بر اساس عاملیت و کنش گری توحیدی و نگاه انتقادی به تمدن های غیرتوحیدی و ناکارآمد از لوازم این امرند.
    کلید واژگان: توحید اجتماعی, تمدن اسلامی, جامعه توحیدی, کارکرد, الزامات, آیت الله خامنه ای}
    Mohammad Arabsalehe, Farideh Pishvaei *
    One of the most important functions of social monotheism is its role in the reconstruction of Islamic civilization. The idea of ​​monotheism as a social doctrine by Ayatollah Khamenei, as well as the necessity of total servitude to God in the maximum form, strengthens the hypothesis of the role of social monotheism in the reconstruction of Islamic civilization. In order to prove the above hypothesis, this paper aims to show the output of the social reading of monotheism in the theoretical foundations of the process of civilization reconstruction, and explain its requirements, focusing on the Qur'an and the thoughts of Ayatollah Khamenei. As a result, both instrumental and main parts of the new Islamic civilization find a new color with the social reading of monotheism. The ideology of this civilization is the social faith and its centrality is the ummah (nation) and the transgeographic monotheistic society, and its leadership is carried out by the innocents and their representatives in a continuous and transhistorical manner. The requirements are political, social and economic system-building based on social and dynamic jurisprudence around monotheism and its proliferation, accumulation of social will based on monotheistic agency and activism, and a critical look at non-monotheistic and ineffective civilizations.
    Keywords: Social Monotheism, Islamic Civilization, Monotheistic Society, Function, Requirements, Ayatollah Khamenei}
  • معصومه مومنی مفرد، رضا سپهوند*، سید نجم الدین موسوی، حجت وحدتی
    هدف

    همه مردم روزانه با ارگان ها و دستگاه های دولتی بی شماری سروکار دارند به نحوی که این دستگاه های دولتی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده اند. این واقعیت در ایران به علت حجم بالای فعالی های دولت و به اصطلاح بزرگ بودن دولت نمود بیشتری دارد. استانداری ها و در راس آن شخص استاندار مسئولیت اجرا و نظارت بر فعالیت دولتی در هر استان را به صورت مجزا بر عهده دارد. بنابراین با توجه به حجم بالای ارتباط مردم در جامعه ایران با دستگاه های دولتی، عملکرد مطلوب استانداری ها به صورت عام و خود استانداران به عنوان سکانداران این نهاد دولتی بسیار مهم گردیده است. بر این اساس مسئله اصلی که منجر به انجام این مطالعه خواهد شد ضعف آگاهی موجود در ارتباط با ارزیابی عملکرد استانداران است. چرا که مشخص نیست عملکرد استانداران بر چه اساسی ارزیابی می گردد و رتبه بندی ها و نتایج ارائه شده توسط مراکز آماری بر چه پایه و اساسی صورت می گیرد. بر این اساس مطالعه حاضر در دو گام انجام می گیرد. در گام اول، الگوی ارزیابی عملکرد استانداران با شناسایی مولفه ها و شاخص های دخیل در آن طراحی و مدلسازی شده، سپس در گام دوم مدل استخراجی پژوهش مورد اعتبارسنجی قرار می گیرد.

    طراحی/ روش شناسی/ رویکرد: 

    پژوهش حاضر بر مبنای پارادایم تفسیری- اثبات گرایانه و رویکرد آمیخته به صورت کیفی و کمی می باشد. همچنین استراتژی این پژوهش، استقرایی است. جامعه کیفی مورد مطالعه در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و مدیریت استراتژیک و استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه مدیران ارشد وزارت کشور تشکیل دادند. به منظور طراحی الگوی پژوهش حاضر در مجموع بر اساس روش نمونه گیری گلوله برفی تا سر حد اشباع نظری مصاحبه ها ادامه یافت، بنابراین تعداد مشارکت کنندگان در این مطالعه 18 نفر بوده اند. در این بخش جامعه آماری را خبرگان آگاه به موضوع همچون استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران، معاونین و مدیران ارشد استانداری های دولت ج. ا. ا تشکیل دادند. نمونه گیری با استفاده از روش غیراحتمالی در دسترس صورت گرفت که در نهایت تعداد 48 نفر از جامعه آماری مورد نظر به عنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. در راستای مدلسازی ابعاد شناسایی شده ارزیابی عملکرد، از نظرات خبرگان که نقش فعال اجرائی داشته اند استفاده شد، چرا که این افراد از نزدیک درگیر فعالیت های مربوط به مدیریت در سطح کلان دولتی بوده و با فرایندهای ارزیابی عملکرد به صورت عملی آشنایی داشته اند. شاخص دیگر در تعیین حجم نمونه در این بخش، میزان دسترسی به این قبیل خبرگان بوده که در نهایت تعداد 48 نفر به عنوان نمونه در این خصوص تعیین شدند.

    یافته های پژوهش: 

     تحلیل داده های حاصل از مصاحبه در نهایت منجر به شناسایی 12 مقوله اصلی به عنوان ابعاد ارزیابی عملکرد استانداران شد. در مجموع ابعاد ارزیابی عملکرد استانداران در 5 سطح طبقه بندی گردیدند. بر این اساس دانش جغرافیایی به عنوان اثرگذارترین و رضایت ذی نفعان، مشارکت سیاسی و بهره وری به عنوان اثرپذیرترین عوامل لحاظ شدند. با توجه به اینکه سطوح معنی داری کمتر از 05/. حاصل گردیده، در نتیجه می بایست از آزمون های ناپارامتریک بهره برد. در این راستا از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده می گردد. میانگین سرمایه اجتماعی نشان می دهد در جامعه آماری مورد بررسی، این مفهوم از سطح مطلوبی برخودار نیست. همچنین دانش جغرافیایی و توسعه رفاهی مقادیر متوسط به بالا را نشان داده و مابقی متغیرها در سطح متوسطی قرار دارند.

    محدودیت ها  و پیامدها: 

    با توجه به هدف این مطالعه، دسترسی به خبرگانی که بتوانند به روند انجام این مطالعه کمک نمایند با دشواری همراه بوده است.  

    پیامدهای عملی:

     یافته های این مطالعه جهت بهره برداری سیاست گذاران و همچنین استانداری های کشور، پیشنهادهایی به شرح زیر ارائه می دهد:تحلیل دوره ای مناطق جغرافیایی استان ها با روش ماتریس SWOT در جهت شناخت نقاط قوت و ضعف منطقه و همچنین درک فرصت ها و تهدیدهای آتی به منظور هدف گذاریتشکیل کارگروه ایمنی و سلامت در استانداری ها با مدیریت استانداران به منظور شناخت ضعف های بهداشتی سطح استان و تلاش در حل این مشکلات با برنامه ریزی و اخذ مشورت از خبرگان این حوزه در سطح استانتلاش دولتمردان در راستای بهره گیری از استانداران بومی در هر استان به جهت انطباق بیشتر با منطقه و شناخت مناسب تر فرصت های اقتصادی.

    ابتکار یا ارزش مقاله:

     پژوهش حاضر اولین مطالعه ای است که مدلی از ارزیابی عملکرد استانداران ارائه می نماید.

    کلید واژگان: عملکرد, ارزیابی عملکرد, استانداران, دولت جمهوری اسلامی ایران}
    Masoome Momenimofrad, Reza Sepahvand *, Seyed Najmedin Mousavi, Hojat Vahdati
    Purpose

    All people deal with numerous governmental agencies daily, to the extent that these governmental agencies have become part of people's lives. This reality is more evident in Iran due to the high volume of government activities and the so-called "big government." Governorates, headed by the governor, are responsible for implementing and overseeing government activities in each province separately. Therefore, given the high volume of public interaction with government agencies in Iranian society, the optimal performance of governorates in general and the governors themselves as the helmsmen of this governmental institution has become very important. Accordingly, the main issue that will lead to this study is the lack of existing awareness regarding the performance evaluation of governors. It is unclear on what basis governors' performance is evaluated and on what basis the rankings and results presented by statistical centers are based. Therefore, this study is conducted in two steps. In the first step, the performance evaluation model for governors is designed and modeled by identifying the components and indicators involved in it; in the second step, the extracted research model is validated.

    Design/ methodology/ approach:  

    The present research is based on the interpretive-positivist paradigm and a mixed approach, both qualitatively and quantitatively. Also, the strategy of this research is inductive. The qualitative study population in this research consists of all university professors in the field of public administration and strategic management, governors of the Islamic Republic of Iran government, and senior managers of the Ministry of Interior. To design the model for this research, interviews continued based on the snowball sampling method until theoretical saturation; therefore, the number of participants in this study has been 18 people. In this section, the statistical population consisted of experts knowledgeable about the subject, such as governors of the Islamic Republic of Iran government, deputies, and senior managers of governorates of the Islamic Republic of Iran government. Sampling was done using a non-probabilistic convenience method, and finally, 48 people from the target statistical population were determined as the research sample. In order to model the identified dimensions of performance evaluation, the opinions of experts who have had an active executive role were used, as these individuals have been closely involved in management activities at the macro-governmental level and have practical familiarity with performance evaluation processes. Another indicator in determining the sample size in this section was the accessibility to such experts, which ultimately led to 48 people being determined as the sample in this regard.

    Research Findings

    The analysis of data from the interviews ultimately led to the identification of 12 main categories as dimensions of governors' performance evaluation. In total, the dimensions of governors' performance evaluation were classified into five levels. Accordingly, geographical knowledge was considered the most influential factor, and stakeholder satisfaction, political participation, and productivity were considered the most affected factors. Given that significance levels less than 0.05 were obtained, consequently, non-parametric tests must be used. In this regard, structural equation modeling with a partial least squares approach is used. The average social capital shows that in the statistical population under study, this concept is not at a desirable level. Also, geographical knowledge and welfare development show above-average values, and the rest of the variables are at an average level.

    Limitations & Consequences:

     Given the purpose of this study, access to experts who could help with the process of this study has been difficult.

    Practical Consequences: 

    The findings of this study provide the following suggestions for policymakers and country governorates to utilize:Periodic analysis of geographical areas of provinces using the SWOT matrix method to identify regional strengths and weaknesses as well as understand future opportunities and threats for targeting;Establishing a safety and health working group in governorates under the management of governors to identify health weaknesses at the provincial level and strive to solve these problems through planning and seeking advice from experts in this field at the provincial level;Government officials' efforts to use native governors in each province for better alignment with the region and better understanding of economic opportunities;

    Innovation or value of the Article:

     The present study is the first study that presents a model for evaluating the performance of governors.

    Keywords: Function, Performance Evaluation, Governors, Government Of The Islamic Republic Of Iran}
  • عبدالله شیخی، حسین حاتمی نژاد*، سعید زنگنه شهرکی، احمد پوراحمد، حجت الله میرزایی
    اهداف

    امروزه کلانشهر تهران برای ایجاد فضای زندگی مطلوب، بهبود فضای کسب وکار، مدیریت منابع، حفظ هویت و خلق معنا و امید برای ساکنینش نیازمند استفاده مناسب تر از منابع و ارایه نوآوری های متعدد برای حل مسایل موجود و نوظهور است. بر همین اساس هدف این مطالعه تبیین وضعیت کلانشهر تهران به لحاظ سیستم نوآوری شهری بود.

    روش شناسی:

     این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت آمیخته بود که به روش پیمایشی در سال1402 در شهر تهران انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش نامه محقق ساخته بود. پس از کدگذاری و تحلیل مصاحبه ها براساس تحلیل تم، نتایج آن به صورت پرسش نامه محقق ساخته برای ارزیابی کلانشهر تهران استفاده شد. برای بخش کمی پژوهش، تعداد 40 نفر به عنوان جامعه آماری این بخش انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از روش‏های تحلیل توصیفی و آزمون T با استفاده از نرم افزار SPSS 25 استفاده شد.

    یافته ها

    چارچوب نهادی کارآمد و قوانین شفاف، سیاست های مالی نهادی دولت، زمینه مشارکت شهروندی، دانشگاه های مادر، نیروی انسانی خلاق و متخصص، شرکت های فناور و نوآور، دسترسی به بازارهای متنوع، زیرساخت های نوآوری شهری، برند شهری خاص، موقعیت قرارگیری شهر و کیفیت زندگی می توانند به سنجش وضعیت کلانشهر تهران به لحاظ سیستم نوآوری شهری کمک کنند. از بین این عوامل، دانشگاه های مادر، موقعیت قرارگیری، نیروی انسانی و برند شهری در وضعیت بهتری قرار داشتند.

    نتیجه گیری

    وضعیت موجود کلانشهر تهران به لحاظ نوآوری شهری و کارکردهای آن چندان مطلوب نیست و از لحاظ انطباق این نوع سیستم و نظام با کلانشهر تهران شرایط بهینه ای مشاهده نمی شود.

    کلید واژگان: سیستم, نوآوری شهری, کارکرد, کلانشهر تهران}
    A. Sheikhi, H. Hataminejad*, S. Zanganeh Shahraki, A. Pour Ahmad, H. Mirzaei
    Aims

    Presently, to establish a conducive residential environment, enhance the commercial landscape, effectively manage resources, maintain cultural identity, and instill optimism among its inhabitants, Tehran metropolis necessitates an enhanced utilization of resources and the implementation of various novel solutions to address prevailing and emerging challenges. The primary objective of this study was to assess the urban innovation status of Tehran metropolis.

    Methodology

    The current research is pragmatic in its objectives, exhibiting a mixed methodology approach and employing a descriptive-analytical survey method. Data was gathered through semi-structured interviews and questionnaires devised by the researcher. Subsequent to the coding and examination of the interviews utilizing thematic analysis, the outcomes were incorporated into a researcher-developed questionnaire for the evaluation of Tehran metropolis, with the data being scrutinized using SPSS software.

    Findings

    The efficient institutional framework and transparent laws, along with the financial-institutional policies of the government, the level of citizen participation, the presence of parent universities, a pool of creative and expert human resources, the existence of technological and innovative companies, access to diverse markets, well-developed urban innovation infrastructures, a unique city brand, the strategic city location, and the quality of life are all crucial factors that can be used to assess the state of the Tehran metropolis. Among these factors, the parent universities, strategic location, human resources, and city brand exhibit a more favorable condition.

    Conclusion

    The current situation of the Tehran metropolis does not appear to be very conducive in terms of urban innovation and its functionalities. Optimal conditions for the adaptation of such systems to the Tehran metropolis are also not adequately observed.

    Keywords: System, Urban Innovation, Function, Tehran Metropolis}
  • حامد حسینخانی*

    عشق به عنوان مفهومی جهان شمول، یکی از پرکاربردترین و پربسامدترین مفاهیم و درون مایه های آثار ادبی و شعر شاعران بوده و هست. آنان با شیوه ها و رویکردهای گوناگون و برپایه زمینه های فکری و فرهنگی و تجربه های فردی و عاطفی خود، عشق را در آثارشان بازتاب داده اند. این مقاله با نظر به نقش برجسته مفهوم عشق در شعرهای غزل سرای معاصر، حسین منزوی و شاعر نامدار ترک، ناظم حکمت به تطبیق تحلیلی کارکردهای چندگانه مفهوم عشق در شعر دو شاعر پرداخته است. در این پژوهش که بر پایه مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، صورت گرفته است، با ذکر نمونه ها و تحلیل آنها درمی یابیم که چند کارکرد مفهوم عشق، نقش محوری در زبان و جهان شعر دو شاعر دارد؛ کارکردهایی مانند عاطفی و تغزلی، اجتماعی و اعتراضی، فردی و زمینی، زیبایی شناختی و هنری. بنابراین، مفهومی جهان شمول مانند عشق، می تواند پشتوانه کارکردهای گوناگون، اما مشترک عناصرشعر دو شاعر، از دو فرهنگ و زبان متفاوت باشد.

    کلید واژگان: عشق, کارکرد, شعر, منزوی, ناظم حکمت}
    Hamed Hosseinkhani *
    Introduction

    The concept of love with all its semantic realm and all its capacity to create and evoke emotions has always been present in the poetry and literature of various nations and cultures, especially in Persian literature. Love has permeated our literature in an aura from myths and legends to mystical secrets and everyday affections. This study focused on finding out whether there is a relationship between the concept of love and its multiple functions, in the poems of the contemporary Persian language poet Hossein Monzavi and Nâzım Hikmet, the great Turkish poet. If we find such an affinity, then we can contrast, assess and classify the prominent functions and elements of the concept of love in the works of the two poets. Following the American school of comparative literature, this contrastive study sought to find similar experiences and commonalities of the two poets in facing the reality and concept of love, and then its linguistic, emotional, social, aesthetic, etc. functions in the language and world of their poetry.

    Methodology

    First, an overview of the concept of love and its reflection in the poetry of two poets (Hossein Monzavi and Nâzım Hikmet) was presented, and then the elements and functions of the concept of love in their works were compared, analyzed and classified.

    Discussion

    A contrastive analysis of different functions of the concept of love in the poetry of Monzavi and Nâzım Hikmet does not seek to prove the historical connection and directive interactions between the two poets’ works but aims to specify the similarities and differences of these functions in the poetry of the two poets. Although chronologically, Monzavi could have been influenced by Nâzım Hikmet, whose works have been translated into Persian and known in Iran for years, upon further contemplation we find the poetic style, genre, world and language of Monzavi have no direct relationship with Nâzım Hikmet’s poetry. Among the contemporary poets of Iran, Ahmad Shamlou, who developed modernism after Nima, by presenting prose poetry and creating important and successful works in this field, was influenced by the language, form and even the content of Nâzım’s poetry. In an interview, Shamlou confirmed this influence: “One of those who strongly influenced my poetry, that is, instantly revolutionized my poetic style, is Nâzım Hikmet (Mojabi, 2009: 751).
    The emotional and lyrical function in the poetry of the two poets is one of the most powerful and prominent elements of their poetry, which has been analyzed by referring to examples of their poetic expressions and their roots.
    Emotions in Hossein Monzavi’s poetry represent one of the important elements of the artistic geometry of his poetry. Emotional expressions never subside in different stages of his life and the course of his poetry. His poetry is replete with representations of emotions such as joy, sadness, longing, fear, hope, expectations, the pain of separation, and lover’s suffering: “The most important thing that has added to the prominence and impact of Monzavi’s sonnets is the spirit of pure lyricism and the central role of love in his sonnets” (Hosseinkhani, 2005: 106). An analysis of the lived experiences of Monzavi and Nâzım Hikmet about love and being loved reflects a type of love in their works, which is the outcome of a kind of emotional behavior of the poets themselves and their romantic lives. In the book Philosophy of Love, the author refers to two important barriers to love in the contemporary world; One is the promotion of safe love in the sense that in the modern capital-oriented world, the riskiness of love, which is the natural recompense of love, is negated and safe love is promoted and thus love is diminished to the level of a safe relationship, and the other flaw in our time is its denial and suppression.
    Highlighting the dangerous nature of love is one of the bold functions of the concept of love in the poetry of Hossein Monzavi and Nâzım Hikmet. This common and continuous function is predicted in the poetry of these poets; Because, in addition to a kind of cultural and collective belief in the reciprocity of suffering and love, Monzavi and Hikmet were victims of partings and heartbreaks, and part of their lived experiences has been formed in pain and suffering caused by love. Thus, they have numerous poems that have focused on this theme. In some of his poems, sometimes directly and sometimes with a symbolic expression, Nâzım Hikmet considers the suffering lover to be the victim of the beloved. In the following poem, he points to the male bee as a symbol of love: “The male bees are trying to reach her. Finally, the strongest of them embraces her. Their connection did not last a second. He shook himself and the female bee separated from him. The male bee fell to the ground with his body torn to pieces”.
    The important point is that Hossein Monzavi and Nâzım Hikmet are both the most capable poets of their era in creating the aesthetic functions of poetry. The aesthetics of the poetry of the two poets has a lot of power and attraction, and for this reason, each of them is considered an important and influential poet in their own culture and language. All the themes, concepts and contents of the poetry of the two poets are expressed with aesthetic function and artistic methods focusing on social and protest themes to the deepest human emotions and universal concepts. The concept of love in their poetry is based on their belief in love and their deep personal experiences of love and its representation in various linguistic and formal beauties.  Using harmonized rhetorical techniques and effective image creation including similes and metaphors, Monzavi’s poetry contains new compositions and optimally uses linguistic and musical capacities to turn romantic themes into powerful aesthetic elements of his poetry. That is, the most artistic language behaviors have appeared in his lyrical poems. His dynamic and creative images representing the beauty and heart-wining effects of the beloved are some of his most successful poetic techniques.

    Conclusion

    The present study showed that the concept of love is one of the main and most comprehensive thematic aspects and layers of meaning in the poetry of Hossein Monzavi and Nâzım Hikmet, with the difference that the world of Monzavi’s poetry is based on the concept of love. However, due to metatextual issues, his lyric poems have also other functions. In contrast, the essence of Nâzım’s poetry is the wisdom of struggle and protest. Moreover, due to his belief in the concept of love and his deep emotional experiences, the concept of love has found a special place in his poetry. Besides, the two poets’ focus on love in their poetry based on their intellectual backgrounds and personal experiences has caused similar and close perceptions of the concept of love and has had similar manifestations in the layers and elements of their poetry.
    Furthermore, the expressions of the concept of love in the poetry of these poets have led to multiple elements and functions, including the emotional and lyrical function, the social and protest function, the earthly and individual function, the aesthetic and lyrical function as reflected in the poetry of both poets. However, there are differences in linguistic representation of these themes in their poetry. Overall, the findings from this study indicated that the common functions of the concept of love in the poetry of two poets in two different countries, two languages and two different cultures confirm that a great and comprehensive human concept, such as love, can overcome many linguistic, social, climatic and artistic differences, become a common ground for literary and artistic works, and bring them closer together from different aspects. Thus, with comparative research, we can discover and reveal these common grounds and expand the cultural interactions between different nations through literature.

    Keywords: Love, Function, Poetry, Monzavi, Nâzim Hikmet}
  • مرضیه عبدلی مسینان*، مریم علیزاده، کلثوم رجبی
    تفسیر اجتهادی جامع تفسیری جامع نگر به لحاظ روش شناسی تفسیر است که در کشف مراد جدی خداوند از همه ی منابع تفسیری بهره می برد. از آنجا که در این تفسیر عقل از جایگاه مهم و اساسی برخوردار است، بررسی کارکردهای   برهانی عقل ضروری می نماید. استفاده از عقل در برهان های قرآنی و قرائن عقلی در تفسیر برای کشف مفاهیم و مقاصد آیات قرآن، کارکرد برهانی عقل است که به عقل از جنبه ی مدرک بودن نظر شده است. این پژوهش با گردآوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای و فیش برداری و با رجوع به اسناد و مدارک معتبر با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی مهم ترین کارکردهای برهانی عقل در تفسیر اجتهادی جامع می پردازد. استفاده از عقل در رفع تعارض ظاهری آیات، استفاده از قرائن عقلی (معرفت های بدیهی و برهان های قطعی) در تفسیر، اجرای قاعده ی جری و تطبیق و کشف استلزامات عقلی موجود در آیات قرآنی از مهم ترین کارکردهای عقل برهانی است.
    کلید واژگان: کارکرد, اجتهاد, عقل برهانی, تفسیر اجتهادی جامع}
    Marziyeh Abdoli Masinan *, Maryam Alizadeh, Kolsoum Rajabi
    Comprehensive Ijtihad (Jurisprudence) interpretation is a comprehensive approach to interpretation in terms of the methodology of interpretation and employs various interpretive sources to discover the true intent of God. Since reason holds a significant and foundational position in this interpretation, examining the functions of rational reasoning becomes essential. The utilization of reason in Quranic arguments and rational indicators in interpretation serves the purpose of uncovering the meanings and objectives of Quranic verses, emphasizing the function of rational reasoning as a valid source of knowledge. This study, employing a descriptive-analytical method and through data collection procedures such as library research, data extraction, as well as referencing credible documents, investigates the most important functions of rational reasoning in comprehensive Ijtihad (jurisprudence) interpretation. The use of reason in resolving apparent contradictions in verses, the utilization of rational indicators (intuitive knowledge and conclusive arguments) in interpretation, applying the principle of “implementation and adaptation”, as well as the discovery of rational requirements within Quranic verses are among the key functions of rational reasoning.
    Keywords: Function, Ijtihad (Jurisprudence), Rational Reasoning, Comprehensive Ijtihad (Jurisprudence) Interpretation}
  • سپیده آقاجانی*، نادر رهنما، ابوالقاسم زارع زاده
    هدف
    آرنج تنیس بازان یک بیماری رایج در ناحیه آرنج می باشد که خود را بصورت درد در قسمت خارجی آرنج نشان می دهد. یکی از روش های جدید در درمان این عارضه، ابزار کمک کننده به تحرک پذیری بافت نرم است، لذا هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر این ابزار بر درد، عملکرد و شدت ناتوانی بیماران مبتلا به آرنج تنیس بازان بود.
    روش بررسی
    44 نفر از بیماران کلینیک یکی از متخصصان ارتوپد در اصفهان، بصورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. نمونه ها بصورت تصادفی به دو گروه تجربی (سن:0/12±1/51 سال، قد:4/9±7/165 سانتی متر، وزن:3/11±1/68 کیلوگرم) و کنترل (سن:0/13±4/50 سال، قد:5/10±3/167 سانتی متر، وزن:9/12±1/74 کیلوگرم) تقسیم شدند. پروتکل درمانی گروه کنترل، یک بار تزریق کورتیکواسترویید، 10 جلسه فیزیوتراپی و استفاده روزانه باند تنیس البو بود، درحالی که در گروه تجربی علاوه بر دریافت مداخلات گروه کنترل، 4 هفته، هر هفته، دو جلسه 10 دقیقه ای، از ابزار کمک کننده به تحرک پذیری بافت نرم استفاده گردید. شدت درد (پرسشنامه VAS)، عملکرد(پرسشنامه DASH) و شدت ناتوانی (پرسشنامه PRTEE) بیماران، قبل و بعد از 4 هفته اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری t وابسته و تحلیل کواریانس استفاده گردید (0.05>P).
    یافته ها
    یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که در هر دو گروه، بهبودی معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون تمامی متغیرها وجود داشت (0.05>p). همچنین، تفاوت معناداری بین دو گروه تجربی و کنترل در تمامی متغیرها مشاهده شد،بطوریکه اندازه اثر پروتکل گروه تجربی بر میزان درد، 0.604، بر عملکرد، 0.387، و بر شدت ناتوانی 0.619 بود (0.05>P).
    نتیجه گیری
    استفاده از ابزار کمک کننده به تحرک پذیری بافت نرم همراه با مداخلات متداول درمان بیماری آرنج تنیس بازان، می تواند در بهبود درد، عملکرد و شدت ناتوانی موثر باشد، بنابراین، برای این دسته از بیماران توصیه می گردد.کلمات کلیدی: ابزار کمک کننده به تحرک پذیری بافت نرم، درد، عملکرد، شدت ناتوانی، آرنج تنیس بازان
    کلید واژگان: ابزار کمک کننده به تحرک پذیری بافت نرم, درد, عملکرد, شدت ناتوانی, آرنج تنیس بازان}
    Sepideh Aghajani *, Nader Rahnama, Abolghasem Zarezadeh
    Purpose
    Tennis elbow is a common disease in the elbow area, which is felt as pain in the outer part of the elbow.One of the new methods in the treatment of this complication is IASTM, so the purpose of this study was to determine the effect of IASTM on pain, function and severity of disability in patients with tennis elbow.
    Methods
    44 patients from the clinic of an orthopedic specialist in Isfahan were selected purposefully and available. The samples were randomly divided into two experimental groups (age: 51.12±0.1 years, height: 165.7±9.4 cm, weight: 68±1.11 kg) and control (age: 50.4±13.0 years, height: 167±3.10.5 cm, weight: 74±12.9 kg) were divided. The treatment protocol of the control group was one injection of corticosteroids, 10 sessions of physical therapy and the daily use of tennis-elbow splint, while in the experimental group, in addition to receiving the interventions of the control group, IASTM was used for 4 weeks, two sessions of 10 minutes each week. became Pain intensity (VAS questionnaire), function (DASH questionnaire) and disability severity (PRTEE questionnaire) of patients were measured before and after 4 weeks. Dependent t statistical method and covariance analysis were used to analyze the data (P<0.05).
    Results
    In both groups, there was a significant improvement between pre-test and post-test of all variables (p<0.05). Also, a significant difference between the two experimental and control groups was observed in all variables,so that the effect size of the experimental group protocol on pain was 0.604, on function, 0.387, and on the severity of disability was 0.619 (P<0.05).
    Conclusion
    The use of IASTM together with common interventions for the treatment of tennis elbow disease can be effective in improving pain, function and severity of disability, therefore, it is recommended for this group of patients.Key words: IASTM, pain, function, Severity of disability, Tennis Elbow
    Keywords: IASTM, pain, function, Severity of disability, Tennis Elbow}
  • امیر غنوی

    نیاز به طرح منسجم آموزه های دینی در ابعاد مختلف زندگی، متفکران مسلمان را به سوی ترسیم نظامات دینی کشانده است تا در مواجهه با مکاتب مختلف و در ارایه نظام های پاسخ گو نسبت به نیازهای فرد و جامعه موفق تر عمل کنند. در این رویکرد برای حفظ اصالت اندیشه و امکان استناد آن به اسلام باید سهم و کارکرد دین در عرصه نظام سازی را مشخص کرده، از افراط و تفریط دوری جست. در این تحقیق تلاش شده با توجه به مبانی کلامی، رسالت دین در این عرصه را معلوم و توقع از آن در همین چارچوب مشخص گردد؛ همچنین چگونگی تاثیر آموزه های دینی در انواع نظام سازی ها و خرده نظام ها خصوصا در حوزه اخلاق بررسی شود. آنچه این تحقیق به انجام رسانده، تعیین دقیق تر معنای نظام و مراد از نظام سازی است که در این کار از رویکرد موشکافی های بی جا در لغت و اصطلاح دوری شده و با تمرکز بر جهت نیاز به نظام سازی به تعیین قالب های لازم پرداخته شده است؛ همچنین با تکیه بر باور به جامعیت اسلام تلاش شده گستره بهره گیری از آموزه های قرآن و حدیث برای ساخت هر شکل از نظام ها معلوم گردد.

    کلید واژگان: نظام سازی, نظام اخلاقی اسلام, کارکرد دین, عرصه های نظام اخلاقی}
    Amir Ghanavi

    The need for a coherent design of religious teachings in different aspects of life has led Muslim thinkers to draw religious systems in order to be more successful in encounter to different schools and in providing responsive systems to the needs of the individual and society. In this approach, in order to preserve the originality of the thought and the possibility of referring it to Islam, the contribution and function of religion in the field of systematization should be specified, and extremes should be avoided. In this paper, an attempt has been made to find out the vocation of religion in this field and the expectations from it in this framework, according to the theological foundations; Also, the influence of religious teachings on all kinds of systems and sub-systems, especially in the field of ethics, should be investigated. What this research has accomplished is the more precise determination of the meaning of system and the meaning of systemization. In this work, the approach of unnecessary scrutiny of words and terms has been avoided and the necessary formats have been determined by focusing on the need for systemization. Also, relying on the belief in the comprehensiveness of Islam, it has been tried to find out the extent of using the teachings of the Quran and Hadith to build any form of systems.

    Keywords: Systematization, Ethical System of Islam, Function}
  • زهرا سادات کشاورز*، مریم سعیدیان جزی
    یکی از مشخصه های عصر صفویه رویکردهای جریان ساز شیعی بود که خود را در قامت مفهوم مهدویت آشکار کرده است. نگارندگان پژوهش حاضر با این مفروض که مهدویت در صفویه ضمن وجوه کارکردی، با ابعاد کژکارکردی و بی کارکردی نیز مواجه بوده است، درصدد بوده اند که راه را برای آسیب شناسی مهدویت در عصر یادشده هموار سازند تا فاصله انتقادی خود را با قرائت های عموما ایدئولوژیک از این امر حفظ کنند. سوال پژوهش بدین ترتیب قابل صورت بندی است که آیا مهدویت در عین کارکردهای موجود، با کژکارکردها و بی کارکردی هایی نیز مواجه بوده است؟ این موارد کدام اند؟ نتایج این پژوهش ناظر بر وجه کارکردی مهدویت در صفویه ذیل رخداد الف. یکپارچگی سرزمینی؛ ب. صورت بندی همبستگی «ملی»؛ و در وجه کژکارکردی ناظر بر الف. ظهور مدعیان دروغین؛ ب. ایجاد پوشش عقیدتی برای توجیه ساختار ارباب-رعیتی؛ ج. ناتوانی در بازجذب نیروهای اجتماعی و در وجه بی کارکردی نیز مشتمل بر زوال تدریجی شیوه حکمرانی صفویه می باشد. یافته های مذکور بر پایه روش مطالعه تاریخی-تحلیلی و با اتکا بر رویکردی بینارشته ای (تاریخی-جامعه شناختی) و براساس نظریه کارکردگرایی مرتن، این گونه پایان بندی شده است که چه بسا با توجه به تعدد کژکارکردها و بی کارکردها درباره مهدویت صفویه، تعادل خالص در نظریه مرتن، از کارکردها به کفه کژکارکردها و بی کارکردها سنگینی کرده باشد.
    کلید واژگان: مهدویت, کارکرد, کژکارکرد, بی کارکرد, تعادل خالص, صفویه, ایران}
    Zahra Sadat Keshavarz *, Maryam Saeedyan Jazi
    One of the characteristics of the Safavid era was the beginnings of the Shi'i movement, which manifested itself in the form of the concept of Mahdism. The authors of the present study have tried to pave the way for the pathology of Mahdism in the mentioned era , assuming that Mahdism in the Safavid period was faced with functional aspects as well as dysfunctional and non-functionally aspects, and in this way, they have tried to keep their critical distance from the generally ideological readings of this matter. The research question can be formulated as follows: Did Mahdism, in addition to its existing functions, also face dysfunctions and non – functions? What are these? The results of this research show that the functions of Mahdism in safavid are  A: Territorial integration; B: Formulation of "national" solidarity; And in the aspect of  dysfunctions regarding are A: the emergence of false claimants; B: creating an ideological cover to justify the lord-servant structure; C: Inability to re – assimilate social forces; And in terms of non-functionally, it also includes the gradual deterioration of the Safavid style of governance. The aforementioned findings are based on the historical-analytical study method and relying on an interdisciplinary approach (historical-sociological) and based on Merton's theory of functionalism, it is concluded that - perhaps, considering the multitude of dysfunctions and non-finctions regarding Safavid Mahdism, the Net Balance  in Merten's theory  is more dysfunctional and non functional than functional
    Keywords: Mahdism, Function, Dysfunctions, Non – Function, Net Balance, Safavid Era, Iran}
  • محمد خسروی شکیب*

    ضرب المثل ها، از عناصر فرهنگی موجود در جامعه هستند که مسیر اندیشه و تفکر عمومی را نشان می دهند. آن ها اغلب مفاهیم و پیام خود را با فشار و نفوذ زیادی بر کنشگران فرهنگی تحمیل می کنند. سوال این است که راز تاثیرگذاری و فشار کارکردی ضرب المثل ها از کجاست و سازوکارهای درونی و بیرونی حاکم بر ساختار آن ها چگونه است؟ با استفاده از روش کیفی، تحلیلی و کارکردگرایانه می توان گفت ضرب المثل هایی رایج و نافذ هستند که با طرح دوگانه های آشکار و تقابلی در روساخت، مخاطب را بی درنگ به قصه ای آشنا در زیرساخت هدایت کنند. انتقال ذهن مخاطب از نشانگان روساختی به دلالت ها و قصه های فرهنگی و زیر ساختی، هرچقدر آسان تر باشد، نفوذ آن ها بر مخاطب بی درنگ و بیشتر خواهد بود. قصه موجود در زیرساخت ضرب المثل ها با شکل دهی به قالب سازی و طرح واره ذهنی می تواند مانند یک اهرم فشار بر شنونده تاثیر بگذارد و به رشد شناختی، یادآوری و فهم سریع پیام کمک کند. روایت و قصه های فرهنگی موجود در زیرساخت ضرب المثل ها در جهت متقاعدسازی عمل می کنند. آن ها با تاکید بر ساخت گرایی اجتماعی، موجب جمع پذیری می شوند و همچنین با تاکید بر اصالت تصویرسازی و خلق نوعی از اجبار و ضرورت نمایشی، بر مخاطبان تاثیر فوری می گذارند.

    کلید واژگان: ضرب المثل, روساخت, ژرف ساخت, کارکرد}
    Mohammad Khosravi Shakib *

    Proverbs are important cultural components which show the way and style of common thought in a society. They are often mediators and devices for language pressure and influence. The question is where the effectiveness and functional pressure of proverbs come from and how the internal and external mechanisms governing their structure work. Using the qualitative, analytical and functionalist method, it can be said that proverbs become common and influential when they direct the audience to a familiar story in the infrastructure through obvious dualities and contrasts in the superstructure. The easier the audience's mind is transferred from superficial signs to cultural and infrastructural significance of the stories, the more immediate and greater their influence will be on the audience. The story in the deep structure of proverbs can influence the listener like a pressure device by shaping the mental schema and help in cognitive development, recalling and quick understanding of the message. Narratives and cultural stories in the deep structure of proverbs act in the direction of persuasion. They shape acceptance by emphasizing on social constructionism and create an immediate impact on the audience by highlighting the originality of depiction and imposing pressure and theatrical obligation.

    Keywords: proverb, superstructure, deep structure, Function}
  • هوشنگ مرادی*، مصطفی گرجی، عباسعلی وفایی

    نویسه «و» در نظام خط و نظام نوشتاری زبان فارسی دلالت چندگانه دارد. این نویسه در حوزه حرف ربط نماینده دو کلمه «o» و «va» است. در شاخه نحو زبان که موضوع این پژوهش است، این نویسه به عنوان یک عنصر نحوی با هر دو آوای [o] و [va] حضور دارد و تفاوت محسوسی میان مقوله دستوری، کارکرد و معنی آنها در نظام زبان فارسی وجود ندارد. مقاله حاضر ضمن اشاره به تغییرات واژگانی و مفهومی این دو کلمه از منظر درزمانی، کوشیده است تا از دیدگاه کاهش نشانه ها در معنی شناسی ادراکی به توصیف و تحلیل تک معنایی و تک مقولگی حرف ربط «و» در نظام زبان فارسی در محدوده پژوهشی غزلیات سعدی و حافظ بپردازد. بررسی این حرف از منظر معنی شناسی ادراکی نشان داد که انواع معانی منتسب به «و»، در سنت مطالعات زبان و ادب فارسی، یا مربوط به واحدهای همنشین است و یا با کاهش واحدهای همنشین از بافت درون زبانی مرتبط است. با چنین رویکردی، حرف ربط «و» جز مقوله دستوری و معنی مقوله ای ربط و کارکرد همپایگی، مقوله، معنی و کارکرد دیگری در زبان فارسی ندارد و رعایت این نکته در کاربردشناسی و منظورشناسی این حرف ربط در زبان فارسی و متون ادبی ضروری است.

    کلید واژگان: حرف ربط «_ و», مقوله, کارکرد, دستور, معنی شناسی ادراکی}
    Houshang Moradi *, Mostafa Gorji, Abbasali Vafaie

    The grapheme “و” in the Persian written system signifies several graphs and linguistic signs. This grapheme signifies both “o” and “va” (=and) in the field of conjunction, and there is no noticeable difference between their grammatical categories, function and meaning in the Persian language system. Pointing to the lexical and conceptual changes of these two words from a diachronic study, this article has tried to prove from the perspective of the reduction process in perceptional semantics that the word “و” has only one linguistic meaning and does not belong to more than one grammatical category. Research corpus is the lyric poems of Saadi and Hafez. Studying this conjunction from the perspective of the process of reducing the signs in perceptional semantics showed that the types of meanings attributed to “و” in the tradition of Persian language and literature studies are related to the meanings of collocating units, or are related to the reduction of companion units in the intra-linguistic context. In this approach, the conjunction “و” does not have any other category, meaning, and function in Persian language; and it is necessary to observe this point in the pragmatic studies related to this conjunction in Persian language and literary texts.

    Keywords: Conjunction, Category, Function, Grammar, Perceptional Semantics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال