به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « imam » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • طیبه معماریان، معصومه السادات حسینی میرصفی*، محمدرضا شیرازی

    امامت نخستین مسئله بحث برانگیز در تاریخ اسلام است. پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در میان مسلمانان فرقه ها و دسته بندی هایی به وجود آمد که باطنی گری یکی از معرف های شاخص اسماعیلیه در بین فرق و مذاهب اسلامی نیز از آن جمله بود. سوال اصل پژوهش این است که: اندیشه باطنیه درباره امام معصوم کدامند؟ در اندیشه باطنیه امام نماینده مطلق خدا در امور دینی وغیر دینی (ظاهر و باطن) است وتفسیر قرآن به امام معصوم اختصاص دارد وهر نوع یادگیری مرتبط با شرع یا عقاید، فقط به واسطه امام یا نماینده اش ممکن می شود. یافته های این پژوهش نشان می دهدکه با بررسی دوره شکل گیری و تکامل اولیه این مذهب و اوضاع واحوال تاریخی موثر بر آن، دلایل و روند گرایش اسماعیلیه به باطنی گری به وجود آمد. در همین دوره، اسماعیلیان بنابر الزامات گفتمان حاکم بر جامعه اسلامی، برآن شدند تا برای اثبات دعاوی مذهبی و سیاسی ، شواهدی از قرآن و سنت عرضه کنند. از این رو به بررسی جایگاه امام معصوم در قرآن نمودند وعبارات قرآن ، باطنی دارد که فقط معدودی آن را می دانند را، بیان کردند.

    کلید واژگان: اسماعیلیه, امام, باطنی گری, تاویل.}
    Tayyebeh Me’Mariyan, Ma’Someh Alsadat Hosseini Mirsafi *, Mohamadreza Shirazi

    Imamate is the first controversial issue in the history of Islam. After the death of the Holy Prophet (PBUH), sects and categories emerged among Muslims, among which esotericism was one of the main characteristics of Ismailia among Islamic sects and sects. The main question of the research is: What are the esoteric thoughts about Imam Masoom? In the esoteric thought, the imam is the absolute representative of God in religious and non-religious matters (outward and inward), and the interpretation of the Qur'an is reserved for the infallible imam, and any kind of learning related to the Sharia or beliefs is possible only through the imam or his representative. The findings of this research show that by examining the early formation and evolution of this religion and the historical conditions affecting it, the reasons and trends of Ismailia's tendency towards esotericism emerged. In the same period, according to the requirements of the discourse governing the Islamic society, the Ismailis decided to present evidence from the Qur'an and the Sunnah to prove their religious and political claims. Therefore, they investigated the position of the infallible Imam in the Qur'an and stated that the words of the Qur'an have an inner meaning that only a few know.

    Keywords: Ismailia, Imam, Esotericism, Interpretation}
  • غفار شاهدی*

    در نگرش تفسیری آیت الله خامنه ای، اعتقاد به توحید از مهمترین مبانی شکل گیری جامعه ولایی است، از جمله مراتب توحید، توحید در ربوبیت الهی است، ربوبیت الهی شوون مختلفی دارد که از جمله شوون و مراتب آن، توحید در تشریع، حاکمیت و اطاعت است که اعمال آن با تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، امکان پذیر است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش شناسی توصیفی - تحلیلی و سازماندهی علمی، با هدف تحلیل جامعه ولایی، به بررسی و تحلیل سوال اصلی موضوع این پژوهش: «با تکیه بر آرای تفسیری آیت الله خامنه ای، مبانی و ویژگی های جامعه ولایی چگونه در قرآن مطرح شده است؟» می پردازد. مهمترین دستاورد موضوع این پژوهش این است، در مبنای توحیدی، تنها خداست که حق تصرف کامل در افعال انسان و تشریع را داراست و این حق را از طریق تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، عملی می سازد. یعنی خداوند، در راستای توحید در ربوبیتش با دادن اذن ایجاد حکومت دینی به پیامبران و امامان معصوم و فقهای واجد شرایط، به عنوان امامان جامعه، حق انحصاری خود در حاکمیت و ولایت را، اعمال می کند. امامانی که با اذن الهی محور شکل گیری جامعه ولایی اند که دارای سه ویژگی مهم، حفظ وابستگی های داخلی و نفی وابستگی های خارجی و وجود امام، ست.

    کلید واژگان: جامعه ولایی, ویژگی ها, مبانی, امام, آیت الله خامنه ای}
    Ghafar Shahedi *

    In the interpretation view of Ayatollah Khamenei, belief in monotheism is one of the most important foundations for the formation of a state society, among the levels of monotheism is monotheism in divine lordship, divine lordship has various levels, including levels and levels of monotheism in legislation, sovereignty and It is obedience that can be practiced by forming a state community centered on the Imam. The current research, using the descriptive-analytical methodology and scientific organization, with the aim of analyzing the provincial society, investigates and analyzes the main question of the subject of this research: "Relying on the interpretation opinions of Ayatollah Khamenei, how are the foundations and characteristics of the provincial society in the Quran Has it been raised?" will pay. The most important achievement of the subject of this research is that, based on monotheism, only God has the right to fully control human actions and legislation, and he implements this right through the formation of a state society centered on the Imam.That is, in the direction of monotheism in His Lordship, by giving the permission to establish a religious government to the infallible prophets and imams and qualified jurists, as the imams of the community, God exercises his exclusive right to rule and rule. The imams who, with divine permission, are the center of the formation of the state society, which has three important characteristics, maintaining internal dependencies and negating external dependencies and the existence of an imam

    Keywords: State Society, Characteristics, Foundations, Imam, Ayatollah Khamene}
  • مبانی ضرورت نصب الهی امام در اندیشه اسماعیلیه
    محمدجعفر واصف، سید محمد ثقفی نژاد*، محمود سید

    امامت، محور اساسی و شالوده اصلی فلسفه سیاسی در آیین تشیع به شمار می آید. در میان مجموعه فرقه‏ های اسلامی، در باب ضرورت و وجوب نصب امام اختلاف نظر وجود دارد و هرکدام از آنها بنا به خاستگاه کلامی و فقهی خود عقاید ویژه ای در پیش گرفته اند. یکی از این فرقه های مهم اسماعیلیه است که ضمن تاکید بر صراحت و وجوب نصب امام از جانب خداوند و امام پیشین، در باب شالوده نصب امام نظری ویژه دارند. متکلمان این فرقه از جهات مختلف عقلی، روائی و تاریخی قائل به ضرورت نصب الهی امام، شناخت آن و استمرار امامت تا قیامت هستند. نظر به چنین موضوعی پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی مساله نصب الهی امام در نزد فرق مختلف تشیع، موضوع ضرورت نصب الهی، شناخت و استمرار امامت تا قیامت را از منظر متکلمان اسماعیلی و در مقایسه با دیدگاه شیعیان دوازده امامی مورد بحث و بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: اسماعیلیه, امامت, نصب الهی, امام}
    Foundation of necessity of divine appointment imam at the Ismailiyya thought
    Mahhamadjafar Vassef, Seyed Mohammad Saghafinejad *, Mahmoud Seyed

    Imamate is considered the central and foundational pillar of the political philosophy in Shiite Islam. Among various Islamic sects, there exists divergence regarding the necessity and obligation of appointing an Imam, and each sect, based on its theological and jurisprudential roots, has adopted specific beliefs. One significant sect in this regard is the Ismailiyya, which, while emphasizing the explicit divine command and obligation for the appointment of an Imam from God and the preceding Imams, holds distinctive views on the foundation of Imamate. The proponents of this sect, from rational, revelatory, and historical perspectives, advocate the divine necessity of Imam's appointment, understanding it, and the perpetuity of Imamate until the Day of Judgment. In light of this matter, the present research aims to investigate the divine appointment of the Imam among different Shiite sects, focusing on the Ismaili viewpoint, and compare it with the perspectives of Twelver Shiites regarding the divine necessity, recognition, and continuity of Imamate until the Day of Judgment.

    Keywords: Ismailiyya, Imamate, Divine Appointment, Imam}
  • بشیر سلیمی*، سعید طاوسی مسرور

    در این مقاله به مقایسه صالح پیامبر و ناقه اش با علی بن ابی طالب در پرتو منابع شیعیان از جمله قصص الانبیاء، احادیث، فقه و تفاسیر قرآن خواهیم پرداخت. در روایت شیعیان از فاصله زمانی زیاد و ترتیب رخ داد تاریخی بین آن دو چشم پوشی شده است، به دلیل تمایل راویان به بهبود وضعیت سابق علی و مزین کردن شخصیت او به پرهیزکاری، به عنوان فرد دارای بسیاری از صفات صالح پیامبر به تصویر کشیده شده است. بنابراین علی به گونه ای ترسیم می شود که در بسیاری از خصوصیات صالح پیامبر سهیم بوده و دقیقا همانند او از دودمانی مقدس می باشد. نویسندگان شیعه از ارتباط میان شخصیت آن دو استفاده کردند تا تردیدکنندگان را در به حق بودن امامت علی متقاعد کرده و نشان دهند که مرتبه ایشان کمتر از یک پیامبر نبوده و قدمت اعتقاد شیعی را به اثبات برسانند.

    کلید واژگان: صالح پیامبر, ناقه صالح, علی بن ابی طالب, امام, ولایت, وصیت, اوصیاء}
    Bashir Salimi*, Saeed Tavoosi Masroor

    In this article, we will compare the Prophet Saleh and his camel with Ali Ibn Abi Talib (as) in the light of Shiite sources, including the stories of the prophets, hadiths, jurisprudence, and interpretations of the Qurʾān. In the narrative of the Shias, the longtime interval and the sequence of historical events between the two have been overlooked.  Because of the narrators' desire to improve Ali's former condition and embellish his character with piety, he is depicted as a person with many righteous qualities of the Prophet Saleh. Therefore, Ali is depicted in such a way that he shares many of the good qualities of the Prophet Saleh and is from a holy lineage just like him. Shia writers used the connection between the two personalities to convince the doubters of the rightness of Imamate of Ali and to show that his rank was not less than that of a prophet and to prove the antiquity of Shia belief.

    Keywords: the Prophet Saleh, the Camel of the Saleh, Ali bin Abi Talib (as), Imam, Wilayat, Succession, Guardians}
  • محمد باقری*
    انقلاب اسلامی ایران دارای ابعاد متعددی بوده که  اگرچه تئوری ها و نظریات مختلفی درباب چرایی و چگونگی آن توسط محققین و پژوهشگران مختلف ارائه شده است ولی همچنان وجوهات متعددی دارد که باید مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد. یکی از این موضوعات مسئله رهبری انقلاب است که با لقب امام نامیده شد، آن هم در حالی که این عنوان تا پیش از این در ادبیات شیعی دلالتی کاملا الهیاتی داشت. این مقاله، این پرسش اصلی را مطمح نظر قرار داده که مفهوم امام در انقلاب اسلامی چگونه شکل گرفت و چه مبانی و اصولی داشت. برای این منظور مقاله بر آرای علی شریعتی تکیه و تاکید داشته است. فرضیه مقاله این است که با توجه به ماهیت انقلاب ایران که نه بورژوایی بود و نه کارگری، بلکه اساسا جنبشی دینی بود، و از همین رو، با توجه به مبانی ارزشی انقلاب اسلامی و آرای برخی از ایدئولوگهای آن، موجبات همگرایی میان مفهوم امام شیعی و رهبر انقلابی فراهم شد تا این تحول در دلالت این مفهوم رخ دهد و «امام» معنای راه بری انقلاب را پیدا کند. یافته های تحقیق نشان داده که با تکوین ایدئولوژی انقلابی و تاکیدی که بر ارزش های اسلامی و اصول الهی داشت، اساسا بسترهای اجتماعی و تاریخی همپوشانی بین امام شیعی و رهبر انقلاب فراهم شده بود، و با تامل مجددی که علی شریعتی در کتاب امت و امامت از نسبت جامعه و امام ارائه کرد، زمینه های فکری آن نیز فراهم شد تا در نهایت لقب امام دلالتی انقلابی پیدا کند. روش مقاله توصیفی-تحلیلی و شیوه جمع آوری داده ها کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, امام, رهبری, شریعتی, امام خمینی}
    Mohammad Bagheri *
    Iran's Islamic revolution has many dimensions, although various theories and theories have been presented by different researchers about why and how it happened, but it still has many aspects that should be investigated and researched. One of these topics is the issue of the leadership of the revolution, who was called by the title of Imam, even though this title had a completely theological meaning in Shiite literature. This article has proposed the main question of how the concept of Imam was formed in the Islamic Revolution and what were its foundations and principles. For this purpose, the article relied on Ali Shariati's opinions. The hypothesis of the article is that according to the nature of the Iranian revolution, which was neither bourgeois nor labor, but basically a religious movement, and therefore, according to the value foundations of the Islamic revolution and the opinions of some of its ideologues, the causes of convergence between the concept of the Shia Imam And the revolutionary leader was provided so that this transformation takes place in the meaning of this concept and "Imam" finds the meaning of leading the revolution. The findings of the research have shown that with the development of revolutionary ideology and its emphasis on Islamic values and divine principles, the social and historical foundations for the overlap between the Shia imam and the leader of the revolution were basically provided, and with the renewed reflection that Ali Shariati in the book Ummah and Imamate of the relationship society and imam presented, its intellectual grounds were also provided so that finally the title of imam would have a revolutionary meaning. Historical-analytical article method and library data collection method.
    Keywords: Islamic Revolution, Imam, leadership, Shariati, Imam Khomeini}
  • سپهر جوانبخت، مصطفی مسعودیان*
    احکام اسلامی و به تبع آن احکام جزایی با توجه به مناصب معصومان هنگام صدور حکم به سه دسته الهی، قضایی و حکومتی تقسیم می شوند. عدم توجه به تفکیک این احکام از یکدیگر باعث انحراف فقیه یا قانون گذار در مسیر اجتهاد یا قانون گذاری می شود؛ زیرا برخلاف احکام الهی که ابدی هستند و تغییر زمان یا مکان تاثیری در آن ها ندارد، احکام قضایی و حکومتی به مقتضای شرایط قابل تغییر هستند. ازاین رو مسئله حائز اهمیت در اینجا چگونگی تشخیص و تفکیک این احکام از یکدیگر است. بر اساس پژوهش انجام شده به روش توصیفی-تحلیلی، استشهاد معصوم به قرآن کریم و نیز وجود حکم در شرایع پیشین، اماره الهی بودن یک حکم دانسته شده است. همچنین، به کار رفتن واژه های «حکم»، «امر» و «قضی» در روایات منقول از پیامبر اکرم و امام علی (علیهما السلام) یا استفاده از تعابیری مانند «قال امیرالمومنین» درصورتی که امام در منصب قضاوت و در مقام فصل خصومت در واقعه ای خاص باشد، بیان کننده قضایی بودن حکم و در غیر این صورت، حکم حکومتی شمرده می شود. بدیهی است در صورت فقدان یکی از این قرائن، اصل و قاعده بر الهی بودن حکم امام معصوم است.
    کلید واژگان: مناصب امام معصوم, روایت, حکم الهی, حکم قضایی, حکم حکومتی}
    Sepehr Javanbakht
    Islamic rulings and, accordingly, penal rulings are divided into three categories: divine, judicial, and governmental, according to the positions of the innocent when issuing judgments. Divine decrees are fixed and unchangeable decrees that the infallible have expressed while preaching the decree of God Subhuman, and judicial rulings are the rulings that the infallible issued a ruling when resolving enmity and conflict. Such a ruling was specific to this incident. The rulings of the government are the rulings issued by Masoom in the capacity of guardian and considering the interests of the Islamic society. Failure to pay attention to the separation between Shariah rulings from a divine, judicial or governmental point of view can cause a jurist or legislator to deviate in the path of ijtihad or legislation and make some narrations seem contradictory, while this problem will be solved by separating the narrations. The follow-up in the hadith of the penal chapters indicates that part of the hadith is in accordance with the rules of judicial and governmental rulings and is an example of judicial or governmental rulings.
    Keywords: Imam', S Qualifications, Hadith, Divine Ruling, Judgment Ruling, Government Order}
  • وحید محمودی*، لیلا هوشنگی، سیده حورا قائمی
    با توجه به اهمیت ذهبیه در مقام نخستین طریقه صوفی شیعی ایران و جایگاه مبحث ولایت امام معصوم(ع) که اساس تشیع است، بررسی این مسیله نزد عرفای بزرگ این طریقه در فهم و شناخت مباحث معرفتی و نیز سلوک عرفانی شیعی ضروری می نماید. ذهبیه در سده نهم از طریقه کبرویه منشعب شد و بتدریج مبانی تشیع در آن قوت یافت و تمام جنبه های معنوی از جمله سلوک این طریقه را دربر گرفت. این امر در آثار شیوخ ذهبیه عصر قاجار نمود بیشتری یافته است. از این رو سوال اصلی این پژوهش عبارت است: ولایت چه تاثیری در سلوک عملی طریقه ذهبیه عصر قاجار دارد؟ از نگاه شیوخ این عصر، پذیرش ولایت امام، شرط ورود به سلوک است و در تمام مراحل سلوکی یعنی توبه، آداب و اصول، دستیابی به مقامات عالیه این امر موثر است و حتی نهایات سلوک نیز به حقیقت ولایت ختم می شود. این تاکید خاص بر ارتباط معنوی و قلبی با امام وجه ممیزه تعالیم ذهبیه به شمار می آید. مرتبط ترین آثار با موضوع تحقیق، متعلق به ابوالقاسم راز شیرازی و مجد الاشراف است از این رو بیشترین استنادهای این تحقیق به آثار این دو شیخ ذهبی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل مضمون گزارش های سلوکی مرتبط با مقام ولایت امام در آثار شیوخ ذهبیه عصر قاجار بررسی شده است.
    کلید واژگان: ذهبیه, ولایت, امام, سلوک, قاجار}
    Vahid Mahmoudi *, Leila Hooshangi, Houra Ghaemi
    Considering the importance of Ḏahabīya as the first Shiite Sufi order in Iran and the position of the issue of the supervision (Wilāyāt) of infallible Imam, which is the basis of Shiism, it is necessary to investigate this issue with the great mystics of this order in understanding the theoretical issues as well as Shiite treating path. In the 9th century, Ḏahabīya branched off from the Kubrawīya order and gradually the fundamentals of Shiism were strengthened in it, and it included all spiritual aspects, including the treating path of this order. Therefore, the main question of this research is: What is the relationship between Wilāyāt )guardianship( and practical conduct )suluk( in the Dhahabiyyah? This is more apparent in the works of Sheikh Ḏahabīya of the Qajar era. From the point of view of the Elders of this age, accepting the Imam's guardianship is a condition for entering the suluk, and this is effective in all the steps of it, i.e. repentance, manners and principles, reaching higher stages (Maqamat), and even the ends of suluk also end with the truth of Wilāyāt. This particular emphasis on the spiritual and heart connection with the Imam is considered a distinguishing feature of the teachings of Ḏahabīya. The most relevant works with the subject of the research belong to Abu al-Qasim Raz Shirazi and Majd al-Ashraf, therefore, the most references in this research are to the works of these two Ḏahabī's sheikhs. In this article, using the method of content analysis, the treating path reports related to the position of the Imam's supervision in the works of Ḏahabīya elders (Sheykh) of the Qajar era have been investigated.
    Keywords: Ḏahabīya, Wilāyāt, Imam, Suluk, Qajar}
  • Shahab Al-Din Vahidi Mehrjerdi*, Saeed Rohani

    The infallibility of Imams (AS) is one of the true beliefs of Shiites, for the Imam is the messenger of God and the guardian of the Divine religion. This fundamental belief has been disputed and challenged by the Shiite opponents, among them are the misconceptions raised by Dr. Qaffārī. His doubts include, for instance, the doubt that this belief has been innovative concerning its background, the rejection of Shiite reasons for infallibility regarding the Qur'an and intellect, and the fruitlessness of this belief for Shi’a. This study, first, deals with the doubts of Qaffārī about infallibility and then answers the doubts and objections raised in this regard, relying on the verses of the Holy Qur’an and Shiite and Sunni commentaries. Referring to the Holy Qur'an, it is proved that the subject of infallibility is mixed with the position of Imamate and succession. Accordingly, the source of division among the Islamic Ummah is the lack of belief in the infallibility of the Messenger of God (PBUH) and his successors, which has caused seditions and disputes since the death of the Prophet (PBUH) until now. As a result, to come out of the current conditions of the Islamic world, Muslims should believe in the necessity of obeying the Infallible 'Ul al-'Amr.

    Keywords: Imam, Ahl Al-Bayt (As), Infallibility, Qaffārī, Tafsīr, Shi’A, Sunni}
  • محمد سبحانی نیا*

    واژه امام هفت بار در قرآن آمده است. یکی از آن موارد، آیه «یوم ندعوا کل اناس بإمامهم» است. درباره معنای امام در آیه، هشت قول از سوی مفسران نقل شده است. مفسران بزرگ فریقین هرچند در مفهوم امام در آیه مذکور با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما آنان با توجه به اینکه هدایت امام را از نوع ارایه طریق دانسته اند، در این نظر مشترک اند. علامه طباطبایی با استفاده از روش تفسیری خود، توانسته است افزون بر این موضوع، از آیه یادشده، لزوم وجود امام حی در هر عصر را نیز استخراج نماید. نظر بر اهمیت این بحث در اندیشه اسلامی و پیوند آن با موضوع مهدویت، تحقیق پیش روی با روش توصیفی تحلیلی، می کوشد به پرسش چگونگی دستیابی علامه به این نتیجه پاسخ دهد. به نظر می رسد مبنای این تحلیل، فهم و برداشت خاصی است که ایشان از حقیقت امامت دارد. از منظر علامه، امامت به معنای مطلق هدایت نیست، بلکه هدایتی است که به امر الهی صورت می گیرد. درحالی که بسیاری از مفسران، این هدایت را ارایه طریق می دانند، علامه با توجه به قید «بامرنا» در دو آیه 73 سوره انبیاء و آیه 24 سوره سجده، امامت را ملازم با ایصال الی المطلوب معرفی کرده است. از منظر علامه، وصف امامت به هدایت به امر، ما را به پیوستگی این جریان و لزوم آن، رهنمون می سازد.

    کلید واژگان: آیه 71 اسراء, امام, ارائه طریق, ایصال به مطلوب, سید محمدحسین طباطبایی}
    Mohammad Sobhani Nia*

    The word Imam appears seven times in the Qur'an. One of those cases is the verse "The day we call all people to their Imam". About the meaning of the Imam in the verse, eight words have been quoted by commentators. Although the great commentators of Fariqain differ with each other in the concept of Imam in the mentioned verse, but they are in common in this opinion considering that they consider Imam's guidance to be of the type of presenting a path. Allameh Tabataba'i, using his interpretation method, has been able to extract, in addition to this, from the mentioned verse, the necessity of the presence of a living Imam in every era. Commenting on the importance of this discussion in Islamic thought and its connection with the subject of Mahdism, the present research with descriptive-analytical method tries to answer the question of how Allameh reached this result. It seems that the basis of this analysis is his special understanding of the truth of Imamate. From Allameh's point of view, Imamate does not mean absolute guidance, but guidance that takes place by divine order. While many commentators consider this guidance as presenting the way, Allameh has introduced the imamate as making man to reach the intended, according to the adverb "Biamrina" in verse 73 of Surah Anbiya and verse 24 of Surah Sajdah. From Allameh's point of view, the description of Imamate as guidance to the command leads us to the continuity of this flow and its necessity.

    Keywords: Verse 71 Isra', Imam, Presenting the Way, Reaching the Intended, Seyyed Mohammad Hossein Tabatabai}
  • سیده فاطمه هاشمی*، نت الهدی جعفری راد، سید محمد رضوی

    مقاله حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی به تطبیق دیدگاه تفسیری دو مفسر فریقین، ابوالفتوح رازی و بیضاوی، ذیل آیه ابتلاء (البقره/124) می پردازد. تمایز دیدگاه تفسیری دو مفسر نامبرده به اختلاف مبنایی مذهبی و اعتقادی ایشان در موضوع امامت خصوصا در لزوم نصب و تعیین امام (به نص الهی یا انتخاب شورا)، و نیز مصداق و ویژگی خاص عصمت و علم امام بر می گردد.از بررسی این دو دیدگاه به دست می آید که هر دو مفسر قائل به اختصاص مقام امامت برای حضرت ابراهیم (ع) علاوه بر مقام نبوت هستند و بنا به پاسخ خداوند مبنی برعدم تخصیص عهد الهی به ذریه ظالم آن حضرت، اعتقاد به تداوم این مقام در ذریه غیر ظالم آل ابراهیم؟ع؟ دارند؛ اما وجه تمایز آنکه بیضاوی همچون اکثر اهل سنت و خصوصا دیدگاه اشاعره معتقد به نصب امام بعد از پیامبر اکرم (صل) به نص الهی و تعیین مصداق مشخص نیست، بلکه قائل به انتخاب شورا و بیعت مردم است و توصیه های پیامبر اکرم؟صل؟ را در این مورد تعیینی نمی داند. بیضاوی عهد را در آیه ابتلاء به معنای عهد عام الهی می داند که شامل هر منصب الهی در دین است و صرفا دلالت بر ظالم نبودن یعنی فاسق نبودن جانشین پیامبر به عنوان امام امت دارد؛ در حالی که ابوالفتوح رازی با استناد به دیگر آیات قرآن و نیز بنا به ظاهر و سیاق آیه ابتلاء و توجه به روایات معصومین، عهد را به معنای عهد خاص یعنی امامت خاص معصومان می داند که به آل ابراهیم (ع) می رسد و بعد از پیامبر اکرم؟صل؟ صرفا عترت معصوم پیامبر شایسته این مقام هستند.

    کلید واژگان: ابوالفتوح رازی, بیضاوی, آیه ابتلاء, امام, عهد, ظالمین}
    Bentolhoda Jafary Rad*, Bentolhoda Jafary Rad, Seyyed Mohammad Razavi

    The present article deals with the descriptive-analytical method of comparing the interpretation views of two commentators, Abu al-Fatuh Razi and Baidawi, on the verse of Tabla (al-Baqarah/124). The difference in the interpretation view of the two commentators is due to the difference in their religious and belief basis in the issue of Imamate, especially in the necessity of installing and appointing an Imam (according to the divine text or choosing the Shura), as well as the example and special characteristic of Imam's infallibility and knowledge. From the examination of his view, this is obtained, although two commentators believe that the position of Imamate was assigned to Prophet Abraham, peace be upon him, in addition to the position of prophethood, and according to God's answer that the divine covenant was not assigned to the progeny of the oppressor, they believe in the continuation of this position in the non-oppressive progeny of the family of Abraham, peace be upon him. He does not consider the recommendations of the Holy Prophet (PBUH) to be decisive in this matter.Beidawi considers the covenant in the verse of Tabla to mean the general divine covenant, which includes every divine position in religion, and it only indicates that the Prophet's successor as the Imam of the Ummah is not unjust, that is, not immoral, while Abul Fatuh Razi, referring to other verses of the Qur'an and also based on the appearance and context of the verse of Tabla and paying attention to the traditions of the infallibles, considers the covenant to mean a special covenant, i.e., the special imamate of the infallibles, which reaches the family of Abraham (pbuh) and only after the Holy Prophet (pbuh) The Prophet's infallible dignity is worthy of this position.

    Keywords: Abul Fottouh Razi, Beidawi, Ayah ebtela, Imam, Ahed, represseis}
  • نجمه السادات رادفر، فاطمه سلیمانی دره باغی*

    هدایت باطنی که با تعبیر هدایت به امر از آن در قرآن یاد می شود، جریان هدایت مستمر و پایدار الهی است که توسط «امام» تا رسیدن به سعادت ابدی صورت می گیرد. همچنین، انسان موجودی مختار است که در گزینش راه سعادت و شقاوت اختیار دارد. مسئله اصلی این است که چگونه انسان با حفظ اختیار خود در جریان هدایت باطنی امام قرار می گیرد. در راستای حل این مسئله آثار فلسفی و تفسیری علامه طباطبایی (ره) با روش توصیفی تحلیلی بررسی شده اند. درنهایت، دستاورد تحقیق این است که علامه براساس مبانی حکمت صدرایی، هدایت باطنی امام را تاثیر وجودی و تکوینی امام بر ملکوت انسان در کسب مبدا معرفتی در انجام فعل اختیاری می داند؛ از این رو، هدایت امام، اختیار و اراده انسان را سلب نمی کند؛ بلکه فرآیند فعل اختیاری با استفاده از قوای نفسانی او به صورت کامل شکل می گیرد.

    کلید واژگان: هدایت به امر, امام, هدایت تکوینی, اختیار, مبدا معرفتی عمل, علامه طباطبایی(ره), مقدمه ادراکی}
    Name Sadat Radfar, Fatemeh Soleimani Darebaghi *

    The concept of "inner guidance" refers to the continuous and stable flow of divine guidance provided by the Imam, which aims to lead individuals towards eternal happiness. However, this raises an apparent contradiction: how can humans be guided along a predetermined path by the Imam if they possess free will? Allameh Tabataba'ie's philosophical framework reconciles this tension. He posits that the Imam's inner guidance does not negate human free will, but rather serves to provide the necessary perceptual and cognitive foundations for individuals to make voluntary choices. In other words, the Imam's guidance empowers people with the knowledge and understanding required to freely pursue the path towards felicity. This explanation allows for the rational defense of human free will within the doctrine of the Imam's inner guidance. The Imam's influence is positioned as an existential and perceptual facilitation rather than a coercive force that overrides individual autonomy. This articulation helps resolve the apparent paradox between divine guidance and human free choice.

    Keywords: Inner Guidance, Imam, Free Will, Allameh Tabataba’Ie}
  • معصومه مقیمی فیروز آباد*
    اسلام دین آگاهی ودانایی است وسراسر آیات قرآن و احادیث شریف، فراخوان دانایی و شناخت است.بنابراین اصل تردید ناپذیر درهر کار، نخست شناخت ابعاد جامع آن است.به گواهی تاریخ بصیرت عاملی است که بیش از هر عامل دیگری درموفقیت ویا ناکامی جریانات نقش داشته است.بنا به فرموده امام رضا(ع)یکی از خصایلی که موجب کمال می شود بصیرت است.لذابا توجه به جایگاه خطیر بصیرت و آثارو پیامدها و نقش آن درعبورسالم از فتنه های آخرالزمان، این پژوهش با هدف شناسایی روش های بصیرت افزا از منظر امام رضا (ع) و نحوه الگوگیری از آن در جامعه امروز با رویکردکیفی انجام شددر بخش اول به شیوه پژوهش تاریخی از طریق تحلیل اسنادی و دربخش دوم جهت مشابهت یابی وقایع فتنه دوران امام رضابا شرایط جامعه امروز وارایه الگوی راهبردی، به شیوه تطبیقی استنتاجی صورت پذیرفت دراین پژوهش ابتدا با مراجعه به منابع و روایات، نوع مواجهه امام رضا (ع) در برابر فتنه های زمان خویش به خصوص فتنه واقفیه،شناسایی گردی و ملاحظه شد که تمامی این روش ها در آیات و روایات درزمره مولفه های بصیرت آفرین است:تبیین جایگاه امامت و ولایت، تبیین و تاکید برتولی وتبری، ایجاد شبکه تبلیغی دارای خط فکری قدرتمند، تاکید بر نشر احادیث مستند وبرپایی حلقه های حدیث،جلسات مناظره و دعوت به تفکر و تعقل و تمسک به قرآن سپس با مشابهت یابی دوران امام رضا(ع) و زمان حال راهکارهای متناسب با مواضع امام رضا(ع) در دوران خویش برای جامعه امرو ارایه گردید که می توان گفت تمامی راهبردهای شناسایی شده ذیل مفهوم محوری "جهاد تبیین" قابل جمع است
    کلید واژگان: امام رضا(ع), بصیرت, فتنه}
    Masoome Moghimifirozabad *
    Islam is a religion of awareness and knowledge, and throughout the verses of the Quran and noble hadiths, there is a call for knowledge and understanding. Therefore, the unquestionable principle in any work is to first recognize its comprehensive dimensions. According to history, insight is a factor that is more important than any other factor in success or failure. Currents have played a role. According to Imam Reza (a.s.), one of the characteristics that leads to perfection is insight. Therefore, considering the important position of insight and its effects and consequences, and its role in passing safely from the temptations of the end of time, this research aims to identify the methods Insights from the perspective of Imam Reza (a.s.) and how to model it in today's society were done with a qualitative approach. In the first part, through historical research through document analysis, and in the second part to compare the events of sedition during the era of Imam Reza (a.s.).With the conditions of today's society, the presentation of a strategic model was done in a comparative and inferential way. In this research, first by referring to the sources and narrations, the type of confrontation of Imam Reza (a.s.) against the seditions of his time, especially the Waqfiyyah sedition, was identified and it was observed that all these methods in the verses and revelations are among the components of insight: explanation The position of Imamate and Wilayat, explanation and emphasis on Tuli and Tabari, creation
    Keywords: Imam, Reza (AS), Insight}
  • محمد رمضانی
    کلام اشعری یکی از مذاهب کلامی پر طرفدار در میان اهل سنت است. بنیانگذار این مذهب کلامی، ابوالحسن اشعری است. کلام اشعری از حیث روش فکری، عقلی-نقلی است؛ ولی صبغه نقلی آن غالب است. متکلمان اشعری با بهره گیری از روش مزبور، مسایل اعتقادی را بررسی کرده اند. امامت یکی از مسایلی است که اشاعره در آثار کلامی خود مطرح کرده اند و از آنجا که به حسن و قبح عقلی معتقد نیستند، وجوب امامت را سمعی (نقلی) می دانند و چون آن را از مسایل فقهی و احکام فرعی اسلامی می دانند، نه از اصول اعتقادی، وجوبش را علی الناس می شمارند نه علی الله. مرد بودن، بلوغ، عدالت، حریت و عقل از صفات لازم برای امام از دیدگاه اشاعره است. از نظر آنان مدیریت جامعه اسلامی، برقراری امنیت و ایجاد آسایش، تامین عدالت اجتماعی، پاسداری از مرزهای جامعه اسلامی، جهاد در راه خدا و تامین ارزاق عمومی، وظایف امام است. نص، انتخاب اهل حل و عقد و قهر و غلبه راه های تعیین امام از نظر اشاعره است. دیدگاه آنان در زمینه امامت با نقدهای سایر متکلمان، به ویژه متکلمان امامیه مواجه شده است.
    کلید واژگان: امام, حقیقت امامت, صفات امام, راه های تعیین امام, اشاعره}
    Mohammad Ramezani
    Ash’ari theology is one of the most popular theological schools of thought among Sunni Muslims, founded by Abu al-Hasan al-Ash’ari. Ash’ari discourse is characterized by a rational-transmission approach, although its transmission aspect is more prominent. Ash’ari theologians, utilizing this method, have examined matters of belief. Imamate is among the issues addressed in their theological works. Since they do not believe in the inherent good or evil of things by reason alone, they consider the necessity of an Imamate as transmitted (traditional), viewing it as part of Islamic jurisprudence and secondary Islamic rulings, not as a fundamental principle of faith. Hence, they see its obligation as upon the people, not upon God. According to the Ash’arites, essential qualities of an Imam include being male, mature, just, free, and rational. They believe that the Imam’s duties include managing the Islamic community, establishing security and comfort, ensuring social justice, protecting the borders of the Islamic community, striving in the path of God, and securing the public’s sustenance. According to Ash’arites, textual evidence, selection by the people of resolution and contract, and dominance are methods for determining an Imam. Their views on Imamate have been subject to the critique of other theologians, particularly the Imamiyyah theologians.
    Keywords: Imam, the reality of Imamate, qualities of an Imam, methods of determining an Imam, Ash’arites}
  • محمدجعفر جامه بزرگی*، مجید سروند
    هدف این پژوهش طرح مبانی هستی شناسی فلسفه ایرانی از منظری خاص، برای استنتاج اقتضائات سیاسی این نوع نگرش است. در تبیین هستی شناسی ایرانی، ناگزیر به مبانی معرفت شناسی، انسان شناسی و فرجام شناسی نیز پرداخته شد. به طور کلی، روح معنویت گرایی و توجه به عوالمی ورای عالم مادی و محسوس در تفکر ایرانی چنان برجسته است که در بررسی هریک از حوزه های بالا نیز خود را آشکار می سازد. از این حیث، باور به نظامی سلسله مراتبی از عوالم وجودی و درک تجلی گون هستی و ارتباطی که بین مرتبه هر فرد در ساحت های وجودی و میزان معرفت و آگاهی وی مطرح می شود، امکانی را برای در محوریت قرار گرفتن آدمی و ایده بازگشت به سرمنزل مینوی و بازیابی ازلیت به تاخیرافتاده، فراهم می آورد. از همین منظر و با توجه به اینکه هر آن کس که از معرفت بیشتری برخوردار بوده و در مرتبه والاتری از وجود قرار گرفته است، شایستگی و وظیفه هدایت دیگر انسان هایی را که در مرتبه پایین تری هستند، داراست، جایگاه و نقش شاه آرمانی یا امام و سایر ابعاد سیاسی این اندیشه برجسته و آشکار می شود. پرسش پژوهشی اصلی این است که مبانی و ویژگی های خاص تفکر ایرانی در حوزه هستی، معرفت، انسان و فرجام شناسی بیانگر چه اقتضائات سیاسی است؟ در فرضیه پژوهشی استدلال می شود که نوعی معنویت گرایی و توجه به ساحات ماورای عالم مادی و محسوس در بطن اندیشه ایرانی ملحوظ است که پیامدهای سیاسی روشنی نیز داشته است. با بررسی برخی از آثار برجسته در این حوزه، به ویژه نوشته های هانری کربن با استفاده از روش تحلیل مضمونی کیفی، و تایید فرضیه به این نتیجه می رسیم که در این آثار مبانی بیان شده مضمونی معنوی از هدایت، ریاست و سیاست را پیش کشیده اند که متفاوت با ریاست ظاهری و قدرت دنیوی است.
    کلید واژگان: امام, شاه آرمانی, کربن, معرفت شناسی شهودی, هستی شناسی تشکیکی}
    Mohammadjafar Jamehbozorgi *, Majid Sarvand
    The purpose of this research is to outline the ontological foundations of Iranian philosophy from a specific point of view, in order to deduce its political requirements. In the process of explaining and throwing of light upon Iranian ontology, the foundations of epistemology, anthropology and metaphysics were inexorably discussed. In general, the spirit of spirituality and attention to worlds beyond the material and tangible world are so prominent in Iranian thought that it reveals itself in the examination of all the aforementioned areas. Therefore, believing in a hierarchical system of existential worlds and understanding the manifestation of existence and the relationship between the rank of each person in the existential dimensions and the level of his knowledge and awareness, offer a possibility of centrality of the person and the idea of returning to the paradisiacal place and recovery of the delayed eternity. Bearing in mind that anyone who has more knowledge and is placed in higher ranks of existence, has the competence and duty to guide other people who are in a lower rank, the role of an ideal King or Imam as well as other political dimensions of this thought are highlighted.The key research question is as follows: What political requirements are illustrated in the foundations and specific characteristics of Iranian thought on existence, epistemology, metaphysics, and eschatology? In the research hypothesis, it is asserted that the type of spiritualism and attention to the realms beyond the material and tangible world, which are noticeable in Iranian thought have explicit political consequences. The authors use the qualitative thematic analysis method to examine some prominent works in this field. Their discussions are basically focused on the main themes which together present the core of the ideas and explanations offered by scholars such as Henry Carbon and Alameh Tabatabai to explain the consequences, dimensions, and political foundations of Iranian spiritual philosophy. The conclusion of the study is that the stated principles in these works have presented a spiritual theme of guidance, leadership, and politics, which differ from worldly power and leadership.
    Keywords: Corbin, Hierarchical Ontology, Ideal King (Shah Armani), Imam, Intuitive Epistemology}
  • روح الله بهادری جهرمی

    قاعده لطف در علم کلام برای اثبات ضرورت امامت مورد استفاده قرار می گیرد که بر اساس آن، نصب امام از سوی خداوند برای هدایت بشریت مصداق لطف خواهد بود و از آنجا که لطف بر خداوند ضروری و واجب است، نصب و تعیین امام بر خداوند واجب خواهد بود. صحت استدلال به این قاعده مشروط به آن است که نصب و تعیین امام از سوی خداوند، لطفی جایگزین ناپذیر و انحصاری باشد تا ضرورت آن بر خداوند متعال اثبات شود؛ اما تقریرهای موجود در کتاب های رایج کلام، توان لازم را برای اثبات این مطلب به عنوان صغرای قاعده لطف ندارند. در این پژوهش، دو تقریر جدید از قاعده لطف ارایه می شود تا اشکال مطرح در صغرای این قاعده بر طرف شود. در تقریر اول روایات متواتر معصومین مبنی بر منحصربه فرد و جایگزین ناپذیر بودن مقام امام معصوم به این قاعده ضمیمه می شود که البته در این صورت، قاعده لطف اگرچه از اشکال دور مصون می ماند اما قاعده ای درون مذهبی به شمار خواهد آمد که در رتبه بعد از اثبات امامت معصومین قرار می گیرد، نه در عرض ادله اثبات امامت. تقریر دوم، علم حضوری انسان به استعدادهای عظیم خود و ضرورت وجود امامی الهی را برای تعلیم روش زیستن در زندگی نامتناهی، دلیلی بر جایگزین ناپذیر بودن مقام امامت و ضرورت این لطف مطرح می کند. تقریر دوم افزون بر این که در کنار ادله اثبات امامت قرار می گیرد، بعد عقلی بودن این استدلال و عدم انضمام دلیل نقلی را حفظ می کند.

    کلید واژگان: قاعده لطف, حجت خدا, امام, استعداد انسان}
    Ruhollah Bahadori Jahromi

    The rule of grace is used in the science of theology to prove the necessity of Imamate, based on which, the appointment of an imam by God to guide humanity will be an example of grace And since God's favor is necessary and obligatory, installing and appointing an imam will be obligatory on God. The correctness of the argument based on this rule is conditional on the fact that the installation and appointment of the Imam by God is an irreplaceable and exclusive favor, so that its necessity is proven to God Almighty. But the interpretations available in the popular books of Theology do not have the necessary power to prove this matter as the minimum of the rule of grace. In this article, two new interpretations of Lotf rule are presented in order to eliminate the problems raised in the minor aspects of this rule. In the first interpretation, the frequent traditions of the infallibles regarding the uniqueness and irreplaceability of the position of the infallible imam are added to this rule. which is placed after the proof of the Imamate of the innocents, not among the proofs of proving the Imamate The second interpretation presents the human knowledge of his great talents and the necessity of the existence of a divine imam to teach how to live in an infinite life, a proof of the irreplaceability of the position of imam and the necessity of this grace. The second interpretation, in addition to being placed next to the proofs of the Imamate, preserves the rationality of this argument and the non-integration of the narrative proof.

    Keywords: Rule of Grace, God's authority, Imam, human talent}
  • جواد جلینی، محمدرضا نعمتی

    عصمت امام یکی از مبانی امامت در فرهنگ شیعه است، از این رو متکلمان نیز از دیرباز به طرق مختلف به اثبات آن پرداختند، درحالی که در دوران معاصر برخی نظریه ای را تحت عنوان علمای ابرار ارایه کرده اند که اندیشه ی عصمت امام را محصول نفوذ اندیشه های غالیان و رویکرد فوق بشری به امام دانسته اند و ادعا می کنند این نگاه، جایگزین رویکرد بشری به امام در قرون اولیه و شیعیان نخستین شده است. در پی تحلیل تاریخی و مفهوم شناسی واژه های مرتبط و بررسی معنادار تکرار آن ها در منابع اسلامی در این پژوهش نشان داده شد که عبارت علمای ابرار و اتقیا ریشه در روایات امامیه دارد و ناظر به مقامی معادل عصمت است و این که مطرح شدن نظریه ی عصمت در مناقشه ی غلات با مقصره نیست؛ بلکه طرح شدن آن در مقام تبیین امامت توسط خود امامیان بوده است.

    کلید واژگان: اهل العصمه, امامت, شیعه, غالیان, علمای ابرار, اتقیا}
    Javad Joleini, MohammadReza Nemati

    The infallibility of the Imam is one of the principles of Imamate in Shiite culture, so theologians have long proved it in various ways, while in contemporary times some Islamic scholars have proposed a theory called Abrar scholars; They have considered the idea of ​​Imam's infallibility as the product of the influence of the ideas of the exaggerators and the superhuman approach to the Imam, and claim that this view has replaced the human approach to the Imam in the early centuries and the early Shiites. Following the historical and semantic analysis of related words and a meaningful study of their repetition in Islamic sources in this study, it will be shown that the phrase Abrar and Atqiya scholars, which has its roots in Imami narrations, refers to a position equivalent to infallibility and that the theory of infallibility was introduced in the grain dispute. It was not his fault, but its design was in the position of explaining the Imamate by the Imamis themselves.

    Keywords: Ahl al-Asma, Imam, Ghalian, Abrar scholars, Atqiya}
  • محمود سرافراز*، حمیدرضا شریعتمداری، مصطفی جعفرطیاری دهاقانی، محمدجعفر رضایی

    تاکید ویژه تشیع بر امامت در کنار منزلت والایی که عقل در منابع اجتهادی شیعه و کسب معرفت دینی تشیع داراست، ذهن هر پژوهشگر شیعه شناسی را به سمت این پرسش سوق می دهد که امام محوری با عقل محوری چه نسبتی دارد؟ و چه نسبتی میان این دو منبع و مرجع معرفتی وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش و مناسبات میان امام و عقل، دست کم سه دیدگاه کلی طرح شدنی است: تعطیلی و تسلیم عقل در برابر امام، نقش حداقلی برای امام یا عقل گرایی حداکثری و مرجعیت عقل و نیازمندی اش به امام.روش پژوهشی این تحقیق توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری داده های تحقیق و ابزار گردآوری آن کتابخانه ای است. تعطیلی عقل و تسلیم در برابر امام دیدگاه محدثانی مانند علامه مجلسی است که محور اساسی این پژوهش قرار گرفته است. علامه مجلسی اگرچه از استدلال و عقل در فهم روایات استفاده کرده است و عقل را ابزاری برای فهم و استنباط و... می پذیرد و از آن به «تعقل الامور الدینیه» تعبیر می کند، در اصول دین عقل را بر نمی تابد و آن را منبع معرفتی دین نمی داند. ایشان با استناد و بررسی برخی روایات ثابت می کند نمی توان در اصول دین بر دلایل عقلی تکیه کرد

    کلید واژگان: امام, عقل, معرفت دینی, روایات, شیعه}
    Mahmood Sarafraz *, Hamidreza Shariatmadari, Mostafa Jaefartayari, MohammadJafar Rezaei

    The emphasis placed on Imamate in Shiism, coupled with the significant role of reason in Shiite sources of ijtihad and the acquisition of religious knowledge, has captivated scholars in the field of Shiite studies, leading them to ponder the intricate connection between the authority of the Imam and the authority of reason. Specifically, they seek to understand the nature of the relationship between these two sources of knowledge. In response, at least three general views have been put forth: closure of reason and its submission towards the Imam, minimal role of the Imam, or maximal rationalism and the authority of reason despite its need to the Imam. The present research employs a descriptive and analytical method, relying on library sources to collect data. The closure of reason in relation to the Imam is espoused by scholars of hadith such as ʿAllāma Majlisī, which is the focus of this article. While ʿAllāma Majlisī has utilized reasoning and reason in his understanding of hadiths, embracing reason as an instrument for inferences (which he calls “reasoning about religious amtters), he rejects reason when it comes to the principles of religion, dismissing its validity as a source of religious knowledge. By citing certain hadiths, he tries to establish that rational arguments cannot be relied on with respect to the principles of religion.
    .

    Keywords: Imam, reason, religious knowledge, hadiths, Shia}
  • لیلا امیری، عباسعلی منصوری*، سیمین اسفندیاری
    هانری کربن فیلسوف و پژوهشگر غربی، در پی معنویتی است که بتواند گشودگی به ساحت عالم قدس را در همه زمان ها و مکان ها حفظ کند.تعقیب این دغدغه سبب آشنایی او با معنویت و اندیشه شیعه می شود. یکی از مزیت های فکر شیعی برای کربن اهمیت امام شناسی در بحث «نفس شناسی» است. هدف اصلی این پژوهش،تحلیل و بررسی این مسیله است که از نظر هانری کرین چه نسبتی بین «نفس شناسی» و «امام شناسی» وجود دارد. به این منظور ابتدا چرایی ضرورت شناخت امام برای شناخت حقیقت نفس مطرح و سپس چگونگی این نسبت را بررسی شده است؛ کربن معتقد است که نفس دارای دو بعد زمینی و آسمانی است و برای اتصال این دو بعد به یکدیگر نیازمند یک راهنماست. او این راهنما را معادل امام در اندیشه شیعی می داند و تاکید می کند که صورت ظاهری و حضور جسمانی امام برای کسب معرفت و معنویت موضوعیت ندارد، بلکه آنچه مهم است شناخت حقیقت و باطن امام به مثابه مظهر و صورت راهنمای باطنی در مسیر نفس شناسی است. کربن ضرورت امام و تلاش برای شناخت باطن و حقیقت امام را از این جهت می داند که سبب شناخت مراتب وجودی و باطن نفس سالک می شود.
    کلید واژگان: شیعه, معنویت شیعی, امام, نفس شناسی, خود شناسی, هانری کربن}
    Lila Amiri, Abbasali Mansouri *, Simin Esfandiari
    Henry Corbin, a Western philosopher, is looking for an original spirituality that can maintain openness to the sacred world in all times and places. Pursuing this concern makes him familiar with Shi’a, and he finds Shiite spirituality and thought compatible with his worldview. One of the advantages of Shiite thought for Corbin is the soul studies. He believes that man, as a seeker, should go through the stages of passage according to his existential capacity in order to reach his inner truth. He emphasizes that reaching the inner truth is done through knowing the soul. Henry Corbin believes that the soul has two dimensions, earthly and heavenly, and to connect these two dimensions, a guide is needed. He considers this guide to be equivalent to Imam in Shiite thought, and emphasizes that the appearance and physical presence of the Imam is not relevant for acquiring knowledge and spirituality, but what is important in the path of self-knowledge is to know the truth and inner nature of the Imam as a manifestation and form of an inner guide. Corbin considers the existence of Imam and the effort to know the truth of the Imam necessary since it leads to the knowledge of the existential levels and the interior of the soul of the seeker.
    Keywords: Shia, Shiite spirituality, İmam, knowledge of soul, self-knowledge}
  • مصطفی جمالی*
    هدف محوری انقلاب اسلامی برپایی تمدن نوین اسلامی در دوره کنونی است. فهم این مهم و نقشه عظیم تحقق آن از ضروریات جامعه کنونی ما و به‎ ویژه نخبگان حوزه و دانشگاه به ‎شمار می ‎رود. برای دریافتن دقیق این موضوع باید با تدبر در آیات الهی و در پرتو مفاهیمی قرآنی همچون مدینه، امت، بلد، رسول و امام به درک دقیقی از جایگاه و نقش امام در تحقق تمدن اسلامی برسیم. ازجمله آیات الهی، آیه 74 سوره یونس «ولکل امه رسول فإذا جاء رسولهم قضی بینهم بالقسط وهم لا یظلمون» است که در آن به دو مسیله اساسی درباره تمدن و امت اشاره می ‎کند: نخست، براساس این آیه می‎توان به تبیین نظریه اجتماعی اسلام در تشکیل امت و تمدن پی برد و همان نظریه امامت امت است. این نظریه با نظریه اجتماعی استیلا در جوامع پیش از مدرن و نظریه اجتماعی بازار در جوامع مدرن، تفاوت جوهری دارد. در این نظریه، امام رکن امت و تمدن است و حول ولایت امام و با تولی از سر محبت امت، تمدن ساخته می ‎شود. تمدن و امت بر مدار نظام اراده‎ها با محوریت اراده محوری شکل می‎ گیرد که ظهور این نظام اراده‎ها را در ساحت‎های گوناگون امت می ‎توان ملاحظه کرد؛ دوم، مهم‎ترین فعل امام در امت برپایی قسط و عدل است و این یعنی پایبند شدن به تناسبات اقامه توحید که تنها از مسیر جریان ولایت امام و تولی انسان‎ها به آن ولایت محقق می‎شود که این مسیر درست مانند مسیر جریان ولایت الهیه و تولی به ولایت الله است. بنابراین، عدالت به معنای تحقق تناسبات جریان ولایت و تولی به امام است.
    کلید واژگان: تمدن, توحید, امت, امام, عدالت}
    Mostafa Jamali *
    The central goal of the Islamic revolution is to establish a new Islamic civilization in the current era. Understanding this importance and the huge plan to realize it is one of the necessities of our current society and especially the elites of the field and university. In order to understand this issue accurately, we must reach a precise understanding of the place and role of the Imam in the realization of Islamic civilization by considering the divine verses and in the light of Quranic concepts such as Medina, Ummah, Balad, Rasul and Imam. Among the divine verses, verse 74 of Surah Yunus is "Wallikl' ummah is a messenger, so if their messengers come to a dispute between them, we will not be oppressed." The verse can be used to explain the social theory of Islam in formation Ummah and civilization are realized and that is the theory of Imamat-Ummat. This theory is fundamentally different from the social theory of domination in pre-modern societies and the social theory of the market in modern societies. In this theory, the Imam is the pillar of the Ummah and civilization, and civilization is built around the authority of the Imam and through the love of the Ummah. Civilization and the nation are formed on the basis of the system of wills centered on the central will, which can be observed in the emergence of this system of wills in various fields of the nation; Second, the most important act of the Imam in the Ummah is to establish justice and justice, and this means adhering to the proportions of the establishment of monotheism, which can only be realized through the path of the Imam's wilayat and the guardianship of humans to that guardianship, which is just like the path of the divine guardianship and guardianship of God. Is. Therefore, justice means the fulfillment of the proportions of the flow of guardianship and responsibility to the Imam.
    Keywords: Civilization, Monotheism, community, Imam, Justice}
  • علی اسودی، سودابه مظفری، صغری فلاحتی، عبدالله حسینی، سعید سواری*

    تتسم ظاهره الاستبدال اللغوی بالنصیه، وتساهم فی خلق نص متماسک بحیث تمت رسائل الإمام علی (علیه السلام) الاستبدال اللغوی بصلات لغویه ودلالیه لضخها مظاهر لسانیه جدیده. وعلی اساس مقوله إمکانیه مساهمه کلام الإمام فی المشارکه فی النظریات والظواهر اللغویه ومنها ظاهره الاستبدال اللغوی یهدف المقال إلی دور کلام الإمام فی إثراء ظاهره الاستبدال اللغوی مظاهر ومفاهیم لغویه جدیده وتبیین نوع الاستبدال لدیه بالإضافه إلی معرفه شکله. ویسعی إلی الإجابه عن کیفیه اشکال الاستبدال ومیزاتها الدلالیه فی رسائل الإمام، وتبیین رویته اللغویه تجاه الاستبدال، وفی هذا المجال انتهج المنهج الوصفی-التحلیلی، معتمدا علی علم الدلاله والآراء اللغویه لتبیین الاهداف والاسئله، بحیث توصل إلی ان شکل الاستبدال قد یتفاوت ماده ویتداخل صیغه وبالعکس، ویلتحم مع الجانب الاسلوبی کما یوجد للاستبدال المعجمی الترادف بحیث تنضوی اشکال الاستبدال لدی الإمام تحت المستوی المعجمی والنحوی وقد تخرج إلی المستوی البلاغی والاسلوبی بحیث تتضافر مع الجوانب الاسلوبیه، ما یولد المستوی المعجمی والنحوی مستوی بلاغیا واسلوبیا کمیزات لغویه ودلالیه بحیث لا تنحصر رویه الإمام تجاه انواع الاستبدال علی الاسمی والفعلی والقولی بل تتعدی إلی الحرفی والمعجمی، معتمده علی اسلوبیه التداخل والتفاوت والتمایز اللغویه منهجا بین المفردات حین الاستبدال اللغوی، وتنبثق میزات الاستبدال الدلالیه لدی الإمام من اسلوبیه التداخل والتفاوت والتمایز لتبیین الدلالات ومع العنایه بالمقام ووجود علاقه الاصل والفرع اللغوی بین الوحدات اللغویه وکذلک إخضاع الاستبدال لغرض البنیه الداخلیه المرتبطه بالنص والبنیه الخارجیه المرتبطه بالمقتضی والمقام.

    کلید واژگان: الاستبدال, الدلاله, الرسائل, الإمام علی, علیه السلام}
    Ali Aswadi, Soudabeh Mozzafari, صغری فلاحتی, Abdullah Hosseini, Saeid Savari *

    The phenomenon of linguistic substitution is characterized by textuality, and it contributes to the creation of a coherent text so that the messages of Imam Ali (peace be upon him) were linguistically replaced by linguistic and semantic connections to infuse them with new linguistic manifestations. On the basis of the argument that the imam’s speech can contribute to participation in linguistic theories and phenomena, including the phenomenon of linguistic substitution, the article aims at the role of the imam’s speech in enriching the phenomenon of linguistic substitution with new linguistic manifestations and concepts and clarifying the type of substitution he has in addition to knowing its form. It seeks to answer how the forms of substitution and their semantic features in the Imam’s letters, and to show his linguistic vision towards substitution, and in this field he followed the descriptive-analytical approach, relying on semantics and linguistic views to clarify the objectives and questions, so that he concluded that the form of substitution may vary in substance and overlap in form and vice versa. It merges with the stylistic aspect, and there is a tandem lexical substitution, so that the forms of substitution of the Imam fall under the lexical and grammatical level, and may come out to the rhetorical and stylistic level so that they combine with the stylistic aspects, which generates the lexical and grammatical level as a rhetorical and stylistic level as linguistic and semantic features so that the Imam’s.

    Keywords: substitution, meaning, Letters, Imam, Ali}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال