به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « international jurisprudence » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • اعظم آریامنش*، اسماعیل شاهسوندی

    صدور قطعنامه 1963 راجع به فضا توسط مجمع عمومی و به تبع آن پیدایی واژه عرف آنی توسط پروفسور بین چنگ توجه حقوقدانان و قضات بین المللی را به عناصر تشکیل دهنده عرف بین الملل جلب نمود.عرف بین الملل کلاسیک برای شکل گیری به هر دو عنصر مادی و عنصر معنوی نیاز دارد اما عرف آنی صرفا وجود عنصر معنوی را برای تشکیل عرف کافی می داند.پس از طرح نظریه عرف آنی،طرفداران عرف آنی با این استدلال که شتاب تحولات بین المللی در زمینه های مختلف به ویژه فناوری خاصه عرصه فضا به سرعت در حال وقوع است شکل گیری قواعد حقوقی مرتبط با تحولات بین المللی را مطرح نموند.گروهی از حقوقدانان معتقد به عدم نیاز به رویه دولت ها (عنصر مادی) در طول زمان طولانی هستند اما طرفداران عرف آنی مانند چنگ معتقد هستند که به طورکلی عدم حضور عنصر مادی خللی در شکل گیری عرف بین الملل ایجاد نمی کند و در این زمینه به تحولات عرصه حقوق فضا،به استناد قطعنامه 1963 حقوق فضا و رای دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی در قضیه کوپرشکیج در کنار نظریه هایی مانند دفاع مشروع پیش دستانه استناد و عدم ضرورت وجود عنصر مادی را مطرح می کنند.آنچه مطرح است تردید دولت ها و حقوقدانان به حذف کامل عنصر مادی و تکیه صرف بر عنصر معنوی می باشد.این مقاله سعی دارد با نگاهی به رویه های قضایی و نظریه های موجود در زمینه عرف آنی به این سوال پاسخ دهد که آیا عرف آنی درصدد حذف عنصر مادی است یا عرف بین الملل همچنان برای شکل گیری به هر دو عنصر مادی و عنصر معنوی نیازمند است.مطالب این مقاله به روش کتابخانه ای گردآوری و سپس تحلیل شده است.

    کلید واژگان: عرف آنی, نظریه های بین المللی, رویه قضایی بین المللی}
    Azam Aryamanesh *, Esmaeil Shahsavandi

    The issuance of the 1963 resolution on space by the General Assembly and, accordingly, the discovery of the term "immediate custom" by Professor Bincheng drew the attention of international lawyers and judges to the elements that make up international custom. Classical international custom needs both material and spiritual elements to form, but Ani custom considers only the existence of a spiritual element to be sufficient for the formation of custom. After proposing the theory of Ani custom, supporters of Ani custom with the argument that the acceleration of international developments in various fields, especially technology, especially in the field of space, is happening rapidly, the formation of legal rules related to brought up the international developments. A group of jurists believe that there is no need for the procedure of the governments (material element) over a long period of time, but supporters of Ani custom such as Cheng believe that in general the absence of a material element does not create a problem in the formation of international custom and in this context They point to the developments in the field of space law, referring to the 1963 resolution of space law and the judgment of the International Criminal Court of Yugoslavia in the case of Kupershkij, along with theories such as preemptive legitimate defense and the lack of necessity for the existence of a material element.The material element is based solely on the spiritual element.This article tries to answer the question of whether the international custom is trying to eliminate the material element or the international custom is still trying to form both elements by looking at the judicial procedures and existing theories in the field of Ani custom.Material and spiritual elements are needed. The content of this article has been collected and then analyzed in a library method.

    Keywords: Instant custom, international theories, International Jurisprudence}
  • محمود حجار*، سید قاسم زمانی

    جزء (ج) بند 3 ماده 31 کنوانسیون وین 1969 بیان می کند که در تفسیر معاهده، همراه با سیاق، باید «هر قاعده ذی ربط حقوق بین الملل قابل اجرا در روابط میان طرفین» در نظر گرفته شود. بنابراین در تفسیر معاهده، علاوه بر متن و سیاق آن و سایر عناصر قاعده کلی تفسیر مندرج در ماده 31 کنوانسیون وین، باید قواعد مرتبط حقوق بین الملل نیز مورد توجه قرار گیرد. پرسش اصلی مقاله این است که جایگاه قواعد مرتبط حقوق بین الملل در تفسیر معاهدات چیست؟ به نظر می رسد که تفسیر معاهده باید در هماهنگی با سایر قواعد مرتبط نظام حقوقی بین المللی که بخشی از آن است، صورت گیرد. بدین ترتیب، استفاده از قواعد مرتبط حقوق بین الملل در تفسیر معاهده، می تواند وحدت و یکپارچگی سیستمیک در نظام حقوقی بین المللی را تضمین کند. این مقاله با بهره گیری از اسناد بین المللی و رویه قضایی بین المللی، جایگاه قواعد مرتبط حقوق بین الملل را در تفسیر معاهدات مطالعه می کند.

    کلید واژگان: تفسیر معاهدات, قواعد مرتبط حقوق بین الملل, جزء (ج) بند 3 ماده 31 کنوانسیون وین 1969, یکپارچگی سیستمیک, رویه قضایی بین المللی}
    Mahmoud Hajjar *, S. Ghasem Zamani

    Article 31(3)(c) of the Vienna Convention on the Law of Treaties of 1969 stipulates that, in the process of treaty interpretation, “any relevant rules of international law applicable in the relations between the parties” shall be taken into account, in addition to the context. Therefore, when interpreting a treaty, the text, context, and other elements of the general rule of interpretation as outlined in Article 31 of the Vienna Convention should be considered alongside the relevant rules of international law. This research aims to address the question: What is the position of relevant rules of international law in the interpretation of treaties? It appears that treaties should be interpreted in harmony with other relevant rules of the international legal system of which they are a part. Thus, incorporating the relevant rules of international law in treaty interpretation ensures the unity and systemic integration of the international legal system. In this research, an examination of library sources, international documents, and international jurisprudence will be conducted utilizing a descriptive-analytical method to explore the position of relevant rules of international law in the interpretation of treaties.

    Keywords: Interpretation of Treaties, Relevant Rules of International Law, Article 31(3)(c) of the 1969 Vienna Convention, Systemic Integration, International Jurisprudence}
  • محمدرضا حسینی*

    سوابق معاهداتی و قراردادی مربوط به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نشان می دهد تحدیدحدود پهنه آبی، بستر و زیر بستر دریای خزر نه در قراردادهای 1921 و 1940 میان ایران و شوری سابق و نه در «کنوانسیون آکتایو 2018 » روشن نشده و تعیین خطوط مبداء و تحدیدحدود مناطق دریایی خزر را موکول به انعقاد توافقنامه های آتی میان کشورهای ساحلی نموده است. در پژوهش پیشرو، محقق درنظر دارد ضمن بررسی اسناد حقوقی و موافقتنامه مشترک فی مابین کشورهای ساحلی خزر و با تحلیل رویه های قضایی بین المللی، مطلوب ترین روش را جهت تعیین خط مبداء و تحدیدحدود سطح، بستر و زیربستر دریای خزر پیشنهاد نماید تا بیشترین منافع ملی کسب و حقوق حاکمه ایران تامین گردد. بنابراین، تحقیق حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی تلاش دارد ضمن شناسایی خلاهای حقوقی موجود در کنوانسیون آکتایو 2018 و پیامدهای ناشی از کاربست سطح تراز 28- متر کرونشتات، بتواند راهکارهایی را جهت تعیین خطوط مبدا و تحدید مناطق دریای خزر ارایه نماید. نتایج این پژوهش نشان می دهد از میان روش های مختلف، استفاده از روش ریاضی و مهندسی (پلی گون محدب) جهت در تحدیدحدود سطح آب؛ رجوع به «اصل انصاف» در تعیین حدود بستر و زیربستر؛ و استفاده از خط مبداء مستقیم براساس عوامل زمین شناسی و شکل سواحل، می توان سهم ایران از دریای خزر را بیشترین حدممکن افزایش داد.

    کلید واژگان: تحدید حدود, روشهای تعیین خطوط مبدا, رویه قضایی بین المللی, کشورهای ساحلی, کنوانسیون آکتائو}
    Mohammadreza Hosseini *

    The treaty and contractual records related to the determination of the legal regime of the Caspian Sea show that the delimitation of the Territorial Sea, sea-bed and subsoil of the Caspian Sea was not specified in the 1921 and 1940 agreements between Iran and the former Soviet Union or even in “The 2018 Aktau Convention”. The delimitation of Base-lines and delimitation of the Caspian Sea has postponed to the conclusion of future agreements between the Coastal states. In the present study, The researcher aimed to review the legal documents and survey the joint agreement between the Caspian Coastal states and by analyzing international judicial procedures, suggest the optimal method for determining the Base-lines and delimitation of the Caspian Sea in other to gain the highest national interests and sovereign rights for I.R.Iran. Therefore, the present study with a qualitative approach and using a descriptive-analytical method, tries to identify legal loopholes in “The Aktau Convention” and what is the consequences of applying the -28 meter Kronshtat level, and also provide solutions to determine the Caspian Sea. The results of this study show that the use of mathematical and engineering methods (convex polygon) to delimit the Caspian Sea and by refer to the use of the "principle of fairness" in the process of determining the boundaries of the seabed and subsoil by using of Straight Baseline and considering the circumstances geological factors and the shape of the coasts, In total can increase Iran's share of the Caspian Sea as much as possible.

    Keywords: Delimitation, Methods of determining Base-lines, Coastal states, International jurisprudence, Aktau Convention}
  • محمدعلی هاشمی*

    مهاجرت به معنای مسافرت و جابه جایی فرد انسانی از کشوری به کشور دیگر برای زندگی و اقامت است. این پدیده انسانی با رویکردهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و مردم شناسانه قابل بررسی است. مبانی حق بر مهاجرت فرد مسلمان به کشورهای غیراسلامی و اقامت در آن کشورها در پژوهشی با سنجه های فقهی و آموزه های حقوق بین الملل مسیله این پژوهش است. روش این پژوهش در مقام ارزیابی و داوری تحلیلی است. البته با توجه به بین رشته ای و تطبیقی بودن ساحتی از پژوهش، مقایسه و تطبیق آموزه های دو حوزه دانشی فقه و حقوق بین الملل در زمینه مسیله موردبحث مدنظر بوده است. بر اساس بروندادهای این پژوهش در حقوق بین الملل به ویژه در پرتو آموزه های نظام بین المللی حقوق بشر، حق بر مهاجرت و اقامت حقی نسل اولی است. چنانکه بایستگی زیست انسانی و اسلامی که تلازمی با زندگی در کشورهای اسلامی نداشته و ندارد، به عنوان اصلی اولی مورد درک عقل و تایید شرع است. این فهم مبنای روایی مهاجرت و اقامت فرد مسلمان در کشورهای غیراسلامی است. توجه به اقتضای درک عقل در مسیله موردبررسی و تاکید بر شناور بودن حکم مسیله ازجمله بروندادهای قابل اعتنا این پژوهش است.

    کلید واژگان: اصل آزادی رفت وآمد, حق بر اقامت, حق بر مهاجرت, حقوق بین الملل اسلامی و فقه بین الملل, فقه مهاجرت}
    Mohammad Ali Hashemi *

    Migration means traveling and moving a human being from one country to another country for living and residence. This
    Migration involves the movement of individuals from one country to another for the purpose of living and settling. This economic phenomenon can be examined through social, cultural, political, and popular lenses. This research focuses on the right of Muslims to immigrate to non-Islamic countries and establish residence, exploring it in the context of jurisprudential standards and international law doctrines. The investigation delves into the permissibility of Muslim migration to non-Islamic countries and the acceptability of continued residence in such countries, drawing from jurisprudence and international law doctrines.
    The research encompasses various aspects, including "international law and the migration and settlement of individuals," "background study and jurisprudential stance on Muslim migration and residence in non-Islamic countries," "foundations and evidence for arguments against living in non-Islamic countries under non-Islamic laws," "foundations and evidence for arguments supporting living in non-Islamic countries," and "critique of the foundations and evidence supporting permissibility and sanctity," followed by an analysis and conclusion.
    The research adopts an analytical approach, considering the interdisciplinary and comparative nature of the subject matter. It juxtaposes teachings from the fields of jurisprudence and international law to address the discussed issue comprehensively. The findings of this research, particularly in the realm of international law and guided by the principles of the international human rights system, establish the right to immigration and residence as a fundamental first-generation right. This right finds its expression in documents such as the "Universal Declaration of Human Rights" and the "International Covenant on Civil and Political Rights," with the principle of freedom of movement serving as a tangible manifestation of this right.
    Recognizing the earth as humanity's home, as reflected in various international documents, forms the basis for acknowledging the right of individuals to utilize it and migrate freely across its territories. This viewpoint aligns with the notion of "God's land is vast," which underpins the right to immigrate and reside within religious thought and the Holy Qur'an. Both perspectives emphasize the right of human beings to utilize the land, with migration and settlement serving as examples of this entitlement.
    In international law and the teachings of the international human rights system, the focus is on the right to immigration and residence rather than the religious affiliation of the migrant. The destination country's religion holds limited relevance. Conversely, within the literature of accomplished scholars of jurisprudence, migration has primarily been discussed in the context of moving from "Dar al-Kafr" (land of disbelief) to "Dar al-Aman" or "Dar al-Islam" (lands of safety or Islam) for individuals unable to practice their religion and rituals freely. Thus, contrary to the teachings of international law and the international human rights system, the religious identity of the migrant and the Islamic nature of the destination country have become subjective factors. The focus for many jurists has been on reverse migration from non-Islamic lands to Islamic countries and the ensuing settlement.
    Challenging the foundations of the jurisprudential division of the world into "Dar al-Islam" and "Dar al-Kufr" (lands of Islam and lands of disbelief) and the dual worldview based on an insider-outsider geographical dichotomy plays a crucial role in determining the outcome of the subject investigated in this research. This division, which serves as an epistemological starting point for several matters related to Islamic communication algorithms in the international arena, has profound implications. One might argue that the concept and issue of migration fundamentally represent concepts and issues of the post-modern state. Consequently, the right to immigration within the international human rights system emerges as a new issue intertwined with the challenges posed by the modern state, differing from the jurisprudential literature's division of the world into "Dar al-Islam" and "Dar al-Kufr" (lands of Islam and lands of disbelief).
    In general, regarding the right to immigration and residence of a Muslim person in non-Islamic countries, two main ideas can be identified: the idea of prohibition and the idea of permission. Proponents of both ideas rely on Sharia documents, including Quranic statements, Sunnah, consensus, and interpretations, to support their arguments. However, it appears that a holistic and systematic study reveals that the verses and propositions cited by proponents of different ideas do not definitively disprove opposing claims. It is essential to avoid drawing conclusions solely based on atomistic analysis.
    Moreover, paying attention to reason and rationality becomes imperative in this research. Considering the broader objectives of the law, it becomes clear that reason understands the importance and necessity of preserving Islamic religion, identity, and independence while also facilitating religious life in the modern world. Believing in comprehensive, universal, and eternal Islamic teachings, the understanding of reason leads to different interpretations of the requirements for immigration to Islamic countries, ranging from necessity to illegitimacy. Reason recognizes that human and Islamic life may not be compatible with life in Islamic countries in certain situations, times, and places.
    In conclusion, this research investigates the right of Muslims to immigrate to non-Islamic countries and establish residence by examining jurisprudential standards and international law doctrines. It emphasizes that the right to immigration and residence is a fundamental first-generation right within the international human rights system. The research challenges the dichotomy between "Dar al-Islam" and "Dar al-Kufr" and explores the complexities and subjective factors associated with the religious identity of migrants and the nature of the destination country. Furthermore, it highlights the importance of reason and rationality in understanding the necessity or illegitimacy of immigration to Islamic countries. By considering these aspects, this research aims to contribute to a comprehensive understanding of migration within the context of Muslims' rights and international legal frameworks.

    Keywords: Right to Immigration, Right to Residence, Freedom of Movement Principle, immigration jurisprudence, Islamic International Law, International Jurisprudence}
  • سید طه موسوی میرکلائی، ساوالان محمدزاده*
    آزادی بیان عبارت از آن است که انسان به سبب برخورداری از کرامت ذاتی، حق ارایه یافته های خردورزانه و برخاسته از این کرامت را در قالب گفتار، نوشتار، اثر هنری، تبلیغات تجاری و... دارد. بی توجهی بسیاری از دولت ها به آزادی بیان، موجب شده است که افراد بعد از ناامید شدن از نهادهای قضایی داخلی به منظور تضمین این حق، به نهادهای بین المللی جهت احقاق حق خود روی آورند. در میان دادگاه های بین المللی، دادگاه اروپایی حقوق بشر و کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد با برخورداری از صلاحیت رسیدگی به شکایات افراد، آنها را در برابر دولت ها زیر چتر حمایتی خود قرار می دهند. پرسش اساسی مقاله حاضر آن است که آزادی بیان در رویه کمیته حقوق بشر ملل متحد و رویه قضایی دادگاه اروپایی حقوق بشر چه بازتابی داشته است؟ مقاله پیش رو با روش توصیفی - تحلیلی و ابزار کتابخانه ای شامل بررسی اسناد موجود، به این نتیجه نایل می آید که در رویه دادگاه اروپایی حقوق بشر، گاه از آزادی بیان بسیار محدود و گاه بسیار مطلق (بی حدوحصر) حمایت به عمل آمده و در کمیته حقوق بشر نیز بعضا به بهانه کافی نبودن شواهد و مدارک، تصمیماتی ناعادلانه اتخاذ شده است که تضمین کننده آزادی بیان به نحو مطلوب نیست.
    کلید واژگان: آزادی بیان, دادگاه اروپایی حقوق بشر, رویه قضایی بین المللی, کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد, نظام بین المللی حقوق بشر}
    Sayed Taha Mousavi Mirkalayee, Savalan Mohamadzadeh *
    Freedom of expression means that human beings, due to their inherent dignity, have the right to present rational findings arising from this dignity in the form of speech, writing, artwork, commercial advertising, and so on. Freedom of expression violations by states have led individuals to turn to international institutions to enforce their rights after being failed by domestic judicial institutions. Among international bodies, the European Court of Human Rights and the Human Rights Committee, which have jurisdiction over individual complaints, are able to protect individuals against states. The main question of the present paper is how has freedom of expression been reflected in the jurisprudence of the European Court of Human Rights and the Human Rights Committee? This paper using a descriptive-analytical method and library findings including a review of existing instruments concludes that the jurisprudence of the European Court of Human Rights includes  both limited and expansive protection of freedom of expression. Also in the practice of the Human Rights Committee, sometimes due to insufficient evidence, unfair decisions have been made which do not guarantee freedom of expression in a desirable way.
    Keywords: freedom of expression, International Jurisprudence, European Court of Human Rights, UN Human Rights Committee, International Human Rights law}
  • Zahra Mahmoodi *, Hosein Rezazadeh, Zahra Sadat Shareq

    Procedural environmental law, also known as environmental democracy consists of three Pillars, which include the right of access to environmental information, the right of participation in environmental decision-making procedures and the right of access to justice. Environmental democracy is granted to citizens for their empowerment in order to protect their health against environmental damage and to ensure the environment. The aim of this study is to investigate the above rights in the international documents, jurisprudence and domestic legal systems of some leading states and then analyse the Iranian legal system through descriptive-analytical method. We found that Iranian legal system still suffers from some gaps despite the positive efforts to achieve environmental democracy in recent years. The most important issues are the lack of specific rules on people’s access to environmental information, a favorable system for citizen participation in environmental decisions, and a dedicated environmental court.

    Keywords: International Jurisprudence, Environmental Democracy, Access to environmental information, Access to Justice, public participation, Iranian Legal System}
  • مهشید کرباسی، علیرضا ظاهری*، محسن عبداللهی، عباس کوچ نژاد

    اصل برابری حاکمیت دولت ها از قواعد مهم پذیرفته شده بین المللی است که منشا عرفی دارد و مصونیت قضایی دولت ها و اموال ایشان نیز که یکی از نتایج پذیرش این اصل است، هم در معاهدات بین المللی از جمله کنوانسیون 2004 ملل متحد و هم در رویه قضایی بین المللی از جمله در رای دیوان بین المللی دادگستری 2012 پذیرفته شده است. برخی از دولت ها مانند ژاپن باتوجه به لزوم پیروی از قواعد بین المللی، اقدام به تصویب قانون داخلی در زمینه مصونیت دولت ها و اموال شان نموده و خود را مقید به رعایت قواعد مذکور دانسته و برخی مانند ایتالیا اقدام به لغو یا کاهش مصونیت کرده و ضمن عدول از عرف و رویه بین المللی و نقض برخی از قوانین داخلی سابق، در صدد ایجاد عرف جدید و متعاقبا استثنایات جدید در حقوق بین الملل عرفی گردیده اند. دیوان قانون اساسی ایتالیا با استناد به حق دسترسی به عدالت، رویه قضایی بین المللی در زمینه مصونیت را نپذیرفته و قانون مبتنی بر رای مذکور را نقض نموده است اما ژاپن ضمن توجه به مفاد کنوانسیون، قانون داخلی خود را با مفاد کنوانسیون تطبیق داده و آن را اجرا می کند و استثنایات جدیدی را نپذیرفته است.

    کلید واژگان: مصونیت دولت, رویکرد ژاپن و ایتالیا, کنوانسیون ملل متحد, رویه قضایی بین المللی}
    Mahshid Karbasi, Alireza Zaheri *, Mohsen Abdollahi, Abbas Kouchnejad

    The principle of the equality of sovereignty of states is one of the important internationally accepted rules that has a customary origin and the judicial immunity of states and their property is one of the consequences of accepting this principle both in international treaties such as the 2004 United Nation convention and in international jurisprudence, including in the 2012 ruling of the international Court of Justice. Some governments such as Japan, have enacted domestic law on the immunity of governments and their property due to the need to follow international rules and have committed themselves to complying with these rules and some, such as Italy, have waived or reduced their immunity and, while deviating from international custom and practice and violating some of the former domestic laws, have sought to create new custom and subsequently new exceptions to customary international law. The Italian Constitutional Court, relying on the right of access to justice, has rejected international jurisprudence in the filed on immunity and violated the law based on the said ruling but Japan, while paying attention to the provisions of the Convention, has adapted its domestic law to the provisions of the Convention and is implementing it, and has not accepted any new exception.

    Keywords: State Immunity, Japan, Italy approach, United Nation Convention, International jurisprudence}
  • سید محمدعلی هاشمی*

    «حج و دیپلماسی» و «زیارت و دیپلماسی»، از جمله محورهای بحث در کلان موضوع «حج پژوهی» است. باور به مسئله بودن ارتقای دیپلماسی در ایران امروز و تاکید بر این مهم که سطح قابل اعتنایی از ناکامی های موجود، برون داد فهم نادرستی از دین و آموزه های دینی است، از جمله علل موجه بحث از «آموزه های حج» در باب ارتقای دیپلماسی است. در این میان به نظر می رسد آموزه های حج که به نوعی دارای ابعاد عبادی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، ظرفیت های قابل اعتنایی در ارتقای دیپلماسی ایرانی دارد.بررسی نصوص و گزاره های قرآنی و روایی مرتبط با حج در پژوهشی استنباطی تحلیلی با دغدغه کشف و رصد پتانسیل های این آموزه ها در نیل به ارتقای دیپلماسی، مسئله و هدف این پژوهش است. با این هدف گزاره های قرآنی و روایی مرتبط با حج، ذیل محور های «کنفرانس سالانه حج و لزوم بازاندیشی و ارتقای دیپلماسی عمومی در فضایی چندملیتی و چندفرهنگی»، «برنامه اقدام مشترک صلح حدیبیه و دیپلماسی مذاکره چندساحته با محوریت روادید حج»، «آموزه های حج و دیپلماسی برای صلح جهانی»، «دیپلماسی حقوق بشری حج»، «حرم و امنیت مطلق انسان و حیوان: بنیانی برای ترویج دیپلماسی بشردوستانه» و «آموزه های حج و لزوم توجه به دیپلماسی محیط زیستی»، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: حج, ابعاد حج, حج و دیپلماسی, دیپلماسی دینی, فقه بین الملل و اسلام سیاسی}
    MohammadAli Hashemi *

    “Hajj and diplomacy” and “pilgrimage and diplomacy” are among the topics of discussion in the macro-subject of “Hajj studies”. Believing in the necessity of promoting diplomacy in Iran and focusing on a significant amount of failures due to misunderstanding of religion and religious teachings are among the justifiable reasons for discussing “Hajj teachings” in promoting diplomacy. Meanwhile, the religious, economic, cultural, and political dimensions of the Hajj teachings have significant potential for promoting Iranian diplomacy. This inferential-analytical research aims to review the Qur’anic texts and narrations on Hajj to discover and observe the potential of these teachings in promoting diplomacy. Thus, the Qur’anic texts and narrations on Hajj, under the themes of “annual conference on Hajj and the necessity of rethinking and promoting public diplomacy in a multinational and multicultural space”, “the joint plan of action of al-Ḥudaybiyyah peace and multilateral negotiation diplomacy focusing on the Hajj visa”, “teachings of Hajj and diplomacy for world peace”, “human rights diplomacy of Hajj”, “the Shrine and absolute security of man and animals: a foundation for the promotion of humanitarian diplomacy” and “teachings of Hajj and the need to pay attention to environmental diplomacy” were reviewed.

    Keywords: hajj, Dimensions of Hajj, Hajj, Diplomacy, Religious Diplomacy, International jurisprudence, political Islam}
  • حیدر پیری*، ستار عزیزی

    دیوان بین المللی دادگستری و سلف آن (دیوان دایمی بین المللی دادگستری) در بسیاری از آرای خود به مناسبت های مختلف (هم راسا و هم در پاسخ به استدلال های طرفین دعوا) به استدلال از راه مفهوم مخالف پرداخته اند. این سوال ها مطرح هستند که معیار و ضابطه وجود و عدم مفهوم مخالف در قوانین موضوعه و گزاره های حقوقی چیست؟ دیوان دایمی و دیوان جدید تا چه حد و چگونه به استدلال از راه مفهوم مخالف توسل جسته اند؟ چه اهمیتی به این استدلال نسبت داده شده است؟ و در این میان آیا در ایجاد یک چارچوب حقوقی قابل پیش بینی و توسعه منسجم حقوق بین الملل سهیم بوده اند؟ تحلیل آرا و نظرات در خصوص مفهوم مخالف به طور خاص کمک می کند تا ماهیت آن را بهتر شناخته، ارزیابی بهتری از محتوا و کارکردهای آن داشت. ازاین رو مقاله حاضر با تتبع در رویه قضایی بین المللی به این نتیجه می رسد که دیوان دایمی و جدید از این شکل استدلال برای توجیه تصمیم های خود (متقاعدکردن طرفین دعوا برای پذیرش یک تصمیم حقوقی)، در فرایند تفسیر معاهدات برای رسیدن به مراد واقعی طرفین اسناد و به تعبیری کشف روح قانون و به عنوان وسیله فرعی در تعیین محتوای قواعد که باید در قضایای خاص اعمال شود (استنباط و کشف حکم حقوقی) استفاده می کنند. همچنین ملاک و مناط تشخیص مفهوم در قوانین بین المللی، معمولا از قراین خارجی به دست می آید، اما در جایی که قرینه خارجی وجود نداشته باشد، علاوه بر رعایت اصول و قواعد مسلم حقوقی، از راه ذوق سلیم و موازین لغوی به دست دمی آید.

    کلید واژگان: مفهوم مخالف, استدلال حقوقی, تفسیر معاهدات, روش های تفسیر, دیوان بین المللی دادگستری}
    Heidar Piri *, Satar Azizi

    A contrario reasoning has been widely used in the Permanent Court of International Justice & its successor (International Court of Justice) on various occasions. The questions ariseing are, what is the criterion for the existence and non-existence of a contrario in the statutory law and legal propositions? To what extent and how has a contrario reasoning been used in the PCIJ and ICJ jurisprudence? What is the importance of this essential argument? And finally, have they contributed to the creation of a predictable legal framework and the coherent development of international law? Analysis of the judgments and advisory opinions regarding this concept help us to understand the nature of the concept and to assess its scope in a better way. Having Followed up the judicial procedure, it is concluded that a contrario reasoning is one of the basic and flexible methods of reasoning in international law. The ICJ and its predecessor have used this form of reasoning to justify their decisions, in the process of interpreting a treaty to discover the spirit of the law, and as a supplementary means for the determination of the content of rules to be applied in certain cases. This form of legal reasoning has also been cited many times and in various contexts in all major substantive fields of international law.

    Keywords: A Contrario, International Jurisprudence, Legal Reasoning, Interpretation of Treaties, Methods of Interpretation, ICJ}
  • حمید الهویی نظری، مجید کورکی نژاد قرایی*، آیدا آقاجانی رونقی
    فلسفه تاسیس نهاد حمایت کنسولی، حمایت از افراد در راستای استیفای حقوق آنان است. در حقوق بین الملل سنتی، دیدگاه حاکم این بوده و است که حمایت کنسولی جزء حقوق مطلق دولت است و حقی برای فرد در این فرایند در نظر گرفته نشده است. اینک این مسئله به ذهن خطور می کند که در حقوق بین الملل امروزی که فرد جایگاه بسیار رفیعی در اسناد منطقه ای و بین المللی یافته و تعهدات دولت ها روزبه روز دایره شمول گسترده تری یافته است و دولت ها با اراده خود بسیاری از حقوق و تعهدات را در قبال افراد برای خود ایجاد کرده اند، آیا می توان رگه هایی از حقوق افراد را در این کنوانسیون شناسایی کرد و به منصه اجرا رساند یا خیر؟ نتایج این تحقیق نشان می دهد که در پرتو تحولات جامعه بین المللی و توسعه حقوق بین المللی بشر و پذیرش این حقوق توسط دولت ها، امروزه به نظر می رسد که حمایت کنسولی دیگر حقی صرف برای دولت ها نیست و این امر تا حدودی تعدیل شده و از نظر برخی حقوقدانان و رویه های قضایی که توضیح داده خواهد شد، حمایت های کنسولی حقی بینابین است یا حداقل جرقه های فردی و انسانی شدن آن از نگاه تیزبین حقوقدانان بین المللی غافل نمانده است.
    کلید واژگان: انسانی کردن حقوق, حمایت کنسولی, حقوق بشر, رویه قضایی بین المللی روابط کنسولی, دولت متبوع, کنوانسیون وین}
    Hamid Alhooii Nazari, Majid Kourakinejad *, Aida Aghajani Ronaghi
    The reason which consular protection (CP) institution was established based on, supporting people to discover their violated rights. In traditional international law, prevailing view was that CP is the exclusive authority of states and individuals has no rights to resort to it. Now this question may raise that if a person’s rights and legal interests has violated illegally in a foreign state and above mentioned person couldn’t reach to its legal rights with exhausting to local remedies, does his governments is obliged to exercise CP to its nationals or could to refuse this request due to its authority? In other words, the question is that CP is part of exclusive authority of states or is part of individual international human rights which states have to exercise it due to national request? Conclusion of this paper shows that today, in the light of changes and developments in international human rights, CP is part of individual international human rights and states have to exercise it due to national request, at least in theory.
    Keywords: Consular protection, Humanization of law, International Jurisprudence, National State}
  • نادیا باقری، مجتبی جانی پور *، مهین سبحانی

    مقابله به مثل برگردان اصطلاح لاتین «تو نیز هم» است. این اصطلاح بدین معناست که «شما نباید مرا مجازات کنید، چراکه شما نیز مرتکب همان جرم شده‌‌اید». این دفاع نخستین بار در خلال محاکمات نورنبرگ در پرونده دریاسالار داتیتز به صورت ضمنی مورد پذیرش قرار گرفت. مبنای اصلی این استدلال دکترین دستان پاک است که به موجب آن «اگر یک طرف منازعه مرتکب جرایم معینی شود، دستانش برای تعقیب یا مجازات اتباع طرف مقابل به دلیل ارتکاب جرایم مشابه پاک نیست».اخیرا محاکم کیفری جدیدتر در پرونده صدام حسین و اسلوبودان میلوسویچ هم با ایراد چنین دفاعی از سوی متهمان مواجه شدند. در واقع، اگرچه برخی به صراحت از بی‌‌اعتباری چنین دفاعی در برابر ارتکاب جرایم بین‌‌المللی سخن رانده‌‌اند، به دلیل ابهام‌‌های موجود و عدم توجه کافی حقوقدانان، این دفاع همچنان توسط متهمان به جرایم بین‌‌المللی ایراد می‌‌گردد و مشخص نیست که حقوق کیفری بین‌‌المللی تا چه حد برای چنین دفاعی اعتبار قایل است. این مقاله با بررسی رویه قضایی دادگاه نورنبرگ و سایر دادگاه‌‌های کیفری بین‌‌المللی به این نتیجه می‌‌رسد که دفاع مقابله به مثل در جنایات علیه بشریت و نسل‌‌کشی نمی‌‌تواند دفاع مقبولی باشد، اما در برخی جنایات جنگی و جرم تجاوز ارضی این دفاع تحت شرایطی قابل پذیرش است.

    کلید واژگان: مقابله به مثل, تلافی, دکترین دستان پاک, حقوق کیفری بین المللی, رویه قضایی بین الملل}
    nadia bagheri, mojtaba janipour*, mahin sobhani

    The aim of this paper is to consider the Tu quoque defence in the context of international criminal law by the analytical-descriptive approach. Simply put, Tu quoque is the Latin term (equal to: You too) and often is stated in this context:(You should not punish me because you did it too). This defence, for the first time was implicitly accepted during the Nuremberg tribunal (following World War II) in the Admiral Karl Doenitz case. The original base of this argument is the clean hands doctrine: (if one of the parties of armed conflict has committed certain crimes, his hands to prosecute or punish other parties of conflict for the same crimes are not clean). Recently, criminal tribunals such as International Criminal Tribunal for Yugoslavia have been faced with Tu quoque as a defence. Despite the existence of an ambiguous history for this defence, jurists have not paid enough attention to this defence. This paper, by examining the jurisprudence of IMT and other international criminal courts, concludes that Tu quoque defence in Genocide and Crimes against humanity cannot be accepted, but in some War Crimes and the Crime of Aggression, this defence is acceptable under certain circumstances.

    Keywords: Tu Quoque, Reprisal, Clean Hands Doctrine, International CriminalLaw, International Jurisprudence}
  • جمشید ممتاز، مسعود علیزاده، شهرام زرنشان
    اصل رضایی بودن، یکی از شاخصه های اصلی رسیدگی قضایی در جامعه بین الملل امروز به شمار می رود. این نکته که دیوان بین المللی دادگستری نمی تواند بدون رضایت یک دولت، وارد رسیدگی قضایی شود، ریشه در اساسنامه این دادگاه جهانی دارد که فلسفه آن را نیز باید در ساختار تکامل نیافته جامعه جهانی جست. بااین حال، ازآنجاکه بسیاری این اصل را برخلاف مفهوم بسط دادگستری و گسترش عدالت دانسته اند، انتقادات بسیاری نسبت به آن مطرح شده است. اما علی رغم همه این انتقادها، دیوان بین المللی دادگستری کوشیده است تقریبا بدون هیچ استثنایی از این اصل بنیادین در همه رسیدگی های ترافعی حراست کند. ولی بررسی رویه قضایی دیوان در عرصه صلاحیت مشورتی، گویای نوعی نرمش در اعمال اصل رضایی بودن به شمار می رود. به اختصار باید گفت، دیوان از یک سو با تاکید بر رضایت دولت ها به عنوان پیش شرط هرگونه اظهارنظر ترافعی، توانسته است جایگاه رفیع خود را به عنوان یک نهاد قضایی بی طرف و خالی از شائبه های سیاسی حفظ کند و از سوی دیگر، با ارائه تفسیری پیشرو از اصل رضایی بودن در عملکرد مشورتی خود، به دور از باریک اندیشی های سنتی، جایگاه خود را به عنوان رکن اصلی قضایی ملل متحد بازیابد. درحقیقت، باید ایجاد نوعی موازنه میان این «دوگانگی کارکرد» را شاهکار قاضی دادگاه جهانی برای تکمیل اندیشه دادگستری در نظم حقوقی بین المللی توصیف کرد.
    کلید واژگان: دیوان بین المللی دادگستری, اصل رضایی بودن, رسیدگی مشورتی, رسیدگی ترافعی, رویه قضایی بین المللی, رضایت دولت ها, شیوه قضایی حل اختلافات بین المللی}
    The Consensualism is one of the major features of the judicial procedure within the international community. This principle, rooted in the Statute of the International Court of Justice, is explained as the result of an unperfected community, i.e. current international legal order. For many lawyers, this principle is an obstacle to the realization of the concept of justice in International Law. However, the International Court of Justice in all its contentious proceedings has made efforts for the protection of that principle. At the same time, one could note a modified application of the same principle in the advisory function of the World Court. In fact, by adopting a less rigorous approach in its advisory opinions, the International Court of Justice has been able to overcome obstacles concerning the consent of States in its functions as the principal judicial organ of the United Nations.
    Keywords: International Court of Justice, Consensualism, Judicial Settlement of Disputes, Advisory Opinion, Contentious Proceedings, International Jurisprudence}
  • سیدقاسم زمانی، حیدر پیری
    حقوق بین الملل، بارها توسط بسیاری از دولت ها به بهانه و با استناد به منافع ملی حیاتی و امنیتی، به عنوان سپری در مقابل موازین حقوقی و سازوکاری برای فرار و رهایی از تعهدات قانونی به کار گرفته شده است؛ آن گونه که دولت ها بر قواعد حقوق بین الملل به ویژه حقوق بشردوستانه، محدودیت هایی را اعمال نموده و در عین حال با قانونی جلوه دادن اقدامات خود، مدعی رعایت حقوق بین الملل می شوند. از این رو، منافع عالی حیاتی و امنیتی و مفاهیم مشابه، از موانع و چالش های اصلی در راه توسعه و پیشرفت موازین حقوق بین الملل بشردوستانه در جهت جهان شمولی تلقی می شود؛ چرا که می تواند باب سوء استفاده ی خودسرانه دولت ها را باز گذارد.
    هنجارهای حقوق بشردوستانه نیز به گونه ای خاص چالش هایی جدی بر منطق بنیادین نظام دولت های برخوردار از حاکمیت و منافع ملی وارد می کند. با توجه به وجاهت مقدم موازین انسانی در حقوق بین الملل، منافع ملی حیاتی تنها در سایه ی حقوق بین الملل و با رعایت قواعد آن می تواند مبنایی برای مشروعیت عملکرد دولت باشد. از این رو دولت ها باید همواره تلاش نمایند تا توسل به منافع ملی حیاتی را به نوعی تفسیر کنند که به ارزش های حقوقی عام الشمول بین الملل حقوق بشردوستانه خدشه ای وارد نشود.
    کلید واژگان: حقوق بین الملل, منافع ملی حیاتی, حقوق بشردوستانه, حاکمیت, دیوان بین المللی دادگستری, رویه ی قضایی بین المللی}
    International Law, by referring to the vital national and security interests has been used as a shield against legal’s, as an instrument to escape from legal obligations and as a justification for breaking up the treaties, therefore it limits the appliance of International Law Rules especially International Humanitarian Law, yet claiming of the observance of International Law. This notion and other similar concepts, are considered as one of the main obstacles against development in universalizing International Law especially IHL, because It can cause intractable misuses by states as well as justifying anything by reffering to national interest. IHL norms bring a serious challenge to the governments holding the fundamental logic of sovereignty and national interests. According to primary precedence of human norms in international law, The vital national interests only in compliance with the international law rules and provide the ground for legitimate government functioning. Therefore, governments have always tried to explain and interpret the vital national interests in a way that results the least loss to the universal international values.
    Keywords: International Law, The Vital National Interest, International Humanitarian law, Sovereignty, International Court of Justice, International Jurisprudence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال