به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islamist movements » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سارا شریعتی مزینانی، سامان ابراهیم زاده *
    مکتب قرآن، اولین و قدیمی ترین جریان اسلام گرای اهل تسنن در ایران، در چهار دهه اخیر به لحاظ ساختاری و گفتمانی مراحل گوناگونی را گذرانده است. هدف این مقاله بررسی سازوکارهای اجتماعی موثر بر گرایش کردها به مکتب قرآن، در مرحله سوم تطور گفتمانی ساختاری این جریان از میانه دهه 1370 هجری تا کنون با روش گراوندد تئوری است. بنابر مطالعات وکاوش ها، از دلایل اصلی گرایش کردها به مکتب قرآن تجربه نوعی زندگی جمعی با ویژگی های بارزی، همچون همدلی، روابط گرم و صمیمی، روابط شخصی و همبستگی جمعی است، درحالی که روابط اجتماعی حاکم بر جامعه بزرگ تر به سمت نوعی روابط جامعه ای حرکت کرده که ویژگی های بارزش سرد بودن و ابزاری بودن، حسابگری، فردگرایی فزاینده، بیگانگی و روابط غیرشخصی است. مدعای اثر حاضر این است که با گسترش نفوذ و پهنه جهان جامعه ای و هژمونی قواعد و مختصات آن، ساکنان دل زده از جامعه به عزیمت و ترک این جهان و پناه جستن در نوعی جهان اجتماعی روی می آورند؛ مکتب قرآن با مختصات شبه اجتماع گونه اش یکی از پناه گاه هاست. این نوع جدید هجرت در دوران مدرن ماست؛ هجرتی نه مبتنی بر حرکت مکانی و گسست فیزیکی از اجتماع پیشینی چنانکه در صدر اسلام روی داد و امروز در راس هیاهوی تبلیغاتی دولت اسلامی (داعش) است بلکه مبتنی بر جهت دهی فعال و مستمر به پیوندهای اجتماعی روزانه فرد مکتبی و تاکید بر روابط درون گروهی، با تضعیف روابط فرد با فضای بیرون از آن. حاصل این فراگرد، خلق جهان خاص مکتب قرآن است؛ هجرت ایمانی به دنیای روابط تنگاتنگ درون گروهی امت مطهر، بدون گسست فیزیکی از جامعه نامطهر سابق.
    کلید واژگان: جنبش اسلام گرا, روابط اجتماعی, روابط جامعه ای, فردگرایی, جمع گرایی}
    S. Shariati Mazinani, S. Ebrahimzadeh*
    In recent decades, Maktab Quran(MQ),founded by Ahmad Muftizadeh (Iranian Sunni Kurdish scholar and political activist) in 1977,as the oldest Iranian Sunni Islamist group, has experienced different phases in its evolution, bothstructurally and discursively. In this study,using grounded theory,we have examined the social mechanisms affecting Iranian Sunni Kurd's tendency to Islamist movements (MQ as the case study, in the fourth phase of its structural evolution since1995). This study argues a major reason for Sunni Kurds’ orientation to Maktabis a tendency among people to live in a "community", and what makes this community ideal is a collective life that strengthenspersonal relationships and collective solidarity. Also, the dominant social relationships in society have moved toward a kind of "societal" relationshipcharacterized by impersonal relationships, alienation and increasing individualism. In this study it is argued that while the influence of societal world is increasing, some of its alienated inhabitants try to leave it and dwell in a new community. Therefore, currently, due to lack of other supportive structures in today's Iranian society, MQ, with its community-like characteristics, functions as a kind of haven for Iranian Sunni Kurds who feel alienated from the individualistic society.This is a new kind of "Hijra" in our modern era, which is not place-based but is rather characterized by transformations in Maktabi Muslims’ social ties and beliefs, which virtually provide them with a new Ummah–MaktabQur’an–to live in.
    Keywords: collectivism, community, individualism, Islamist movements, society}
  • بولنت ارس، عمر کاها
    مترجم: سیداسد الله اطهری
    جنبش اسلام گرای ترکی به رهبری «فتح الله گولن»، یکی از جالبترین نمونه های تفکر اسلام گرایی لیبرال در خاورمیانه است. گولن و پیروان وی کوشیده اند تا جنبشی سیاسی – مذهبی به طرفداری از مدرنیسم، ناسیونالیسم ترکی، تساهل و دموکراسی بدون قربانی کردن احکام مذهبی برپا کنند، و امروزه ساختار و فلسفه این جنبش و رهبری آن در بسیاری از گروه ها و نهادهای آموزشی تجلی یافته است. تعدادی از نخبگان سکولار ترکیه جنبش گولن را تحولی مترقی می دانند، اما عده ای دیگر وی را تهدیدی پنهان ارزیابی می کنند. به نظر می رسد که مطالعه این جنبش اسلام گرا و بررسی آثار آن در درک تحولات معاصر ترکیه مفید باشد.
    کلید واژگان: جنبش های اسلام گرا, اسلام آناتولیایی, سکولاریسم, ناسیونالیسم ترکی, جنبش نور, جنبش اسلام ترکی}
    Bulent Aras, Omer Caha, Trans. Seyed Asadollah Athary
    Turkish Islam Movement led by Fethullah Gulen is among the most interesting examples of liberal Islamist thoughts in the Middle East. Gulen and his followers have attempted to establish a political-religious movement supporting modernism, Turkish nationalism, tolerance and democracy without victimizing religious commandments, and the Movement and its leadership’s structure and philosophy have today found manifestations in many educational groups and institutions. A number of Turkish secular elites consider Gulen’s Movement as a progressive development, whereas some others evaluate it as a latent threat. It appears that the study of this Islamist movement and of its effects can be of interest and benefit for understanding the developments taking place in contemporary Turkish politics.
    Keywords: Islamist Movements, Anatolian Islam, Secularism, Turkish Nationalism, Turkish Islam Movement}
  • سعدالدین ابراهیم
    مترجم: علیرضا سمیعی اصفهانی
    «سعد الدین ابراهیم»، جامعه شناس نام آور مصری، از جمله متفکرانی است که مطالعات خود را بر تحولات اجتماعی خاورمیانه عربی متمرکز کرده است. در مقاله حاضر، وی با اشاره به مفهوم «جامعه مدنی» و پیوند آن با مفاهیمی چون دموکراسی، آثار روند جهانی دموکراتیزاسیون را بر روابط دولت و جامعه در جهان عرب نشان می دهد . از دید وی، در دهه های 1980 و 1990 میلادی ، مبارزه ای سه جانبه میان رژیمهای حاکم ، جنبشهای اسلام گرا و نهادهای جامعه مدنی برای کسب و حفظ قدرت در جریان بوده است و گاه ائتلافی دو جانبه علیه بازیگر سوم پدید آمده است. او در این زمینه نمونه های فلسطین، الجزایر و مصر را مثال می زند؛ اولی را نمونه «ترس اسلام گرایان از دموکراسی» می داند و دومی را مثالی برای «ترس دولت از دموکراسی». وضعیت مصر، از نظر او، پیچیده تر است و این وضعیت را «مثلث مقیم» نام می گذارد. به رغم آنکه مدت زمانی از تالیف این مقاله می گذرد و خاورمیانه عربی در این مدت شاهد تحولات چشمگیری بوده است، به نظر می رسد که دستاوردهای علمی مقاله همچنان آموزنده و درخور اعتنا باشد.
    کلید واژگان: جامعه مدنی, پوپولیسم, جنبشهای اسلام گرا, روند دموکراتیزاسیون, منازعه اعراب و اسراییل, خاورمیانه عربی}
    Saad Eddin Ibrahim, Trans. Alireza Samiee Isfahani
    Saad Eddin Ibrahim, the renowned Egyptian sociologist, is one of the scholars who has focused his studies on social developments in the Arab Middle East. In the present article, referring to the concept of ‘civil society’ and its connection with such concepts as democracy, he reveals the impact of the universal trend of democratization on the relationship between the state and society in the Arab World. In his viewpoint, in the 1980s and 1990s, a trilateral struggle has been under way among the ruling regimes, Islamist movements and institutions of civil society to gain and preserve power, and a bilateral coalition has occasionally emerged against the third actor. He refers to the
    instances of Palestine, Algeria and Egypt; he considers the first as an example of ‘Islamist Fear of Democracy’ and regards the second as an instance of ‘State Fear of Democracy.’ Egyptian situation in his view, is more complicated and calls it resident triangle. Despite the fact that the article has been authored some time ago, and the Arab Middle East has seen enormous changes since then, the article’s academic achievements seem to remain learning and considerable.
    Keywords: Civil Society, Islamist Movements, Trend of Democratization, Arab, Israeli Conflict, Arab Middle East}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال