به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « knowledge to unseen » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • Vahid Majd
    In this article, the phenomenon of changes in the will of Allah and His decisions, known as Bada, is discussed in the light of the tokens of the holy Quran and the sayings of the Prophet Muhammad (PBUH&HF) and the divinely appointed members of his house. Some examples of this divine phenomenon as well as their significance are explained. Finally, a more intense form of this action, called Taraddud, is elucidated.
    Keywords: Bada, Taraddud, knowledge of unseen, volition.}
  • محمدحسن نادم
    مسئله علم امام از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از آموزه های اعتقادی و مقومات امامت شیعی مطرح بوده است. این ویژگی که لازمه مرجعیت دینی امامان است، ابتدا توسط شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله موردتوجه قرار گرفت و ازآن پس ائمه علیهم السلام و اصحابشان نیز امامت را بر اساس آن بر رسیده اند. در این میان برخی درباره علم امام مطالبی را با رویکرد تاریخی مطرح کرده اند تا نشان دهند باور فعلی شیعیان درباره علم امام، با گذشته، یعنی عصر حضور ائمه علیهم السلام، متفاوت است؛ ازاین رو در این جستار، علم امام و ویژگی های آن از نگاه امام علی علیه السلام با تاکید بر نهج البلاغه که یکی از کهن ترین میراث حدیثی و منابع معرفتی شیعه محسوب می شود، موردبررسی قرار می گیرد تا هم بر علم امام تاکید نماید و هم پاسخی مستند و تاریخی بر شبهاتی باشد که دراین باره مطرح می شود.
    کلید واژگان: علم امام, علم غیب, منابع علم امام, امیرالمومنین علیه السلام, نهج البلاغه, شبهات تاریخی}
    Mohammad Hasan Nadem
    The issue of Imam’s knowledge, as one of the doctrinal teachings and potencies of Shiite Imamate, has long been under the spotlight. Serving as a requirement for the religious authority of Imams, this trait was first considered by the prophet (PBUH) of Islam. Then, it was also the basis of investigating Imamate by Imams (PBUT) and their disciples. Their opinions and views have been mentioned in the traditional sources including Nahj al Balagha, as one of the first sources of Shiite knowledge. Some have posed several arguments with a historical approach to prove that the present Shiite beliefs in Imam’s knowledge are different from those of the past, that is, the time of Imams. Hence, the present research seeks to investigate Imam’s knowledge and its characteristics from the viewpoint of Imam Ali (PBUH). The investigation is conducted with an emphasis on Nahj al Balagha, which is one of the oldest legacies of tradition, both to emphasize the fundamental strength of Imam’s knowledge and to provide a documentary and historical answer to doubts cast in this regard.
    Keywords: Imam's knowledge, knowledge of unseen, the sources of Imam's knowledge, commander of the faithful, Nahj al Balagha, historical doubts}
  • حمیدرضا قربانی مبین، عبدالحسین خسروپناه
    پژوهش حاضر، از طریق بررسی روش شناسی نظریه علمای ابرار در کتاب مکتب در فرآیند تکامل، به نقد آن پرداخته است. ابتدا با بررسی دقیق مباحث این کتاب و شیوه ارجاع و استدلالی که مولف در اثبات نظر خود به کار برده است، تبیینی از روش پژوهش ایشان ارائه و سپس اشکالات روش ایشان بررسی می شود.
    مولف این کتاب در روش تحقیق خود دچار برخی اشکالات کلی است که مختص به علم خاصی نیست؛ ازجمله:عدم ذکر مستند در برخی مباحث مهم، تحلیل غیرروش مند، مغالطه در استفاده از منابع، کاربرد معیار غیرمعتبر و عدم تمایز بین اعتقادات امامان و برخی از عوام شیعه.
    علاوه بر آن، اشکالاتی در روش شناسی کلامی، حدیثی، تاریخی و رجالی این نظریه مشهود است. بنابراین روش شناسی این نظریه براساس روش متداول در هرکدام از علوم مذکور بررسی و اشکالات آن تبیین شده است.
    نتیجه آنکه، این نظریه ازجهت روش تحقیق دچار اشکال است و برآیند درستی به دنبال ندارد.
    کلید واژگان: علمای ابرار, روش شناسی, غلو, تفویض, علم غیب, عصمت, ولایت تکوینی}
    Hamidreza Qorbani Mobin, Abdolhosein Khosrowpanah
    This paper has studied the book of pious scholars critically by focusing on the methodology of the theory of pious scholars. At first, considering the matters of the book and the author`s method of referring and proof, the method of his study has been explained and, then, its objections examined. As is described in the paper, the author`s method of study is opposes to some general objections not limited to a special field of study of which can be counted: lack of reference in some basic cases, illogical analysis, fallacy in using sources, using invalid norm and lack of distinction between Imam`s beliefs and those of some Shiite illiterates. In addition, there can be found in the book some failures in it with regard to theology, tradition, history and chain of transmission. Therefore, on the basis of the common method of each science, the methodology of the book has been explained critically. As is understood, the theory is illogical with regard to its method and, therefore, may not be agreed with.
    Keywords: pious scholars, methodology, exaggeration, entrusting, knowledge to unseen, purity, creational guardianship}
  • محمدتقی شاکر اشتیجه، رضا برنجکار
    از یک سو آیاتی از قرآن کریم بر اختصاص علم غیب به خداوند دلالت دارد و از سوی دیگر، آیاتی از افاضه علم غیب به انبیا و دیگران خبر می دهد. مفسران در پاسخ به این دوگانگی، با توجه دادن به این نکته که متبادر از علم غیب در عصر رسالت و بعد از آن، علم ذاتی بوده، نه علم عرضی، و ادعای آگاهی از غیب مترادف با ربوبیت بوده است، تاکید نموده اند که بی شک میان خداوند و بندگان در هر جایگاهی که باشند تفاوت بسیاری وجود دارد. ازاین رو شایسته نیست گمان شود که انبیا در صفت علم، شریک خداوندند و علم غیب داشتن انبیا نوعی شرک و غلو به حساب می آید؛ زیرا اوصاف این دو علم مختلف است. آگاهی انبیا و دیگران از غیب منافاتی با اختصاص علم غیب به خداوند سبحان ندارد؛ چراکه علم الهی بالاصاله، استقلالی و غیر متکی به غیر می باشد؛ ولی این آگاهی برای دیگران فعل تبعی قائم بالله و با تعلم و تبعیت از اوست.
    کلید واژگان: علم غیب, علم الهی, علم پیامبران, علم امام, علم انسان}
    Mohammad Taqi Shaker Ashtija, Reza Berenjkar
    Some Quranic verses indicate knowledge of the unseen to belong only to God; while according to some others, such ability has been also given to some special people. Commentators for solving the problem have noticed the matter that what is meant by knowledge during the age of messengership and after that includes essential knowledge not accidental and the claim for such knowledge means Divinity. In this way undoubtedly many differences between God and servants remain in its place. It is not, therefore, reasonable to view messengers as being of knowledge of the unseen; because such a belief would be equal to polytheism. In this way, it becomes clear that God`s knowledge differs with that of servants. The former is essentially and the latter accidentally bestowed upon servants.
    Keywords: Knowledge of unseen, Divine knowledge, human knowledge}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال