جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "oil movement" در نشریات گروه "علوم انسانی"
جستجوی oil movement در مقالات مجلات علمی
-
نشریه علوم اجتماعی، پیاپی 41 (تابستان 1397)، صص 139 -178مولفه های فرهنگی در وقوع جنبش اجتماعی همواره تعیین کننده است. نظریه جنبش اصلاحی نیل اسملسر در مراحل ششگانه اش به ایدئولوژی و باورهای تعیمیم یافته، پیش از وقوع جنبش می پردازد. رشد و انتشار باور عمومی همزمان و در ادامه فشارهای ساختاری شکل می گیرد و شامل دو فاکتور اصلی علت و منبع فشار و پاسخ مناسب برای آن می شود. در این مقاله پرسش اصلی این است که باورهای تعمیم یافته در جنبش ملی نفت کدام است؟ برای پاسخ گفتن بدین پرسش انواع ایدئولوژی های موجود در دهه بیست قبل ظهور جنبش ملی نفت تمیز داده شده است. در این راستا تشکل های مختلف اپوزیسیون مبنا قرار گرفته و مواضع هرکدام درباره دو مولفه عمده منبع فشار و راه حل رفع فشار از دل داده های تاریخی بیان گردیده است. روش تحقیق تاریخی تطبیقی و روش گرداوری داده ها اسنادی می باشدکلید واژگان: جنبش نفت, سازمان سیاسی, ایدئولوژی
-
نهضت های اجتماعی در تاریخ معاصر ایران، تا پیش از انقلاب اسلامی، عموما شکست خورده و تداوم نداشته اند. نهضت ملی شدن نفت یکی از این جنبش های ناکام به شمار می رود. در حالی که در 30 تیر سال 1331 بسیج گسترده ای از نیروهای اجتماعی روی داد؛ حدود یکسال بعد، در جریان کودتای 28 مرداد چنین بسیجی امکان پذیر نشد و نهضت نفت بدون مقاومت جدی مردمی سقوط کرد. این پژوهش با تکیه بر مفهوم سازمان در نظریه بسیج منابع چارلز تیلی به تبیین چرایی این فرایند می پردازد. در این راستا، ابتدا با تکیه بر منابع تاریخی به فقدان سازمان در نهضت ملی اشاره می شود و سپس علل آن بررسی می گردد. بر اساس یافته های این مقاله، فقدان اخلاق و فرهنگ سیاسی مطلوب و معطوف به همکاری جمعی از عوامل اصلی این مشکل به شمار می روند. در واقع، چرخه «استبداد، بی اعتمادی و فردگرایی» به ظهور فرهنگی می انجامد که کار سازمانی را سخت و گاه ناممکن می سازد. بنابراین در فقدان فرهنگ سیاسی مطلوب، از جنبش های اجتماعی در ایران انتظار موفقیت نمی رود و جنبش هایی چون نهضت نفت حتی در صورت نبود فشار خارجی، محکوم به شکست بوده اند.کلید واژگان: نهضت نفت, نظریه بسیج منابع, فرهنگ سیاسی, چارلز تیلیSocial movements in the Iranian contemporary history were generally doomed to failure prior to the Islamic revolution. Oil nationalization is one of these futile movements. While on Tir 30th , 1331 a large mass of social forces were mobilized, one year later, on Mordad 28th coup d etat, such a mobilization did not take place and it was how the oil movement declined without any serious public resistance. In this article, relying on the concept of organization in the theory of mobilization of resources proposed by Charles Tilly , we try to explain the reasons why such a procedure took place. In the same vein, first, while referring to historical resources, it is explicated that this national movement suffered from disorganization; the causes of which will then be surveyed. According to the findings of this study, one of the main discovered reasons was loss of proper ethics and political culture and lack of collective cooperation. In fact, the cycle of autocracy, distrust, and individualism results in a culture which makes organizational acts inoperative or even impossible in turn. Consequently, by the time favorable political culture is missing, the success of social movements could not be attained and movements like oil movement were doomed even when foreign pressures were ineffective.Keywords: oil movement, theory of mobilization of resources, political culture, Charles Tilly
-
خط فکری روشنفکری در دهه 30 ایران، مانند اکثر نقاط دنیا، نوعی مبارزه با سرمایه داری آمریکایی است. بخش روشنفکری جریان چپ در دهه 30، به نوعی تحت تاثیر مبارزات جهانی است. اما جریان حزبی نگاهی به آن سوی مرزها دارد و فرامین و جزواتش را مستقیما از مسکو دریافت می کند. در دهه 50 جریانات حزب توده و مارکسیستی برای یافتن پایگاه اجتماعی دست به التقاط میان اسلام و مارکسیست زدند. آنها خود را در خانه های تیمی تجهیز می کردند و دست به ترورهای انقلابی و رفتارهایی مانند واقعه سیاهکل می زدند، اما بحران و غائله 14 اسفند و پس از آن فرار بنی صدر از ایران و تحولات مربوط به رد صلاحیت آنها در انتخابات، گروه های چپ را به خیابان کشاند. بررسی سیر تطورات این گروه ها، شباهت ها و تفاوت های منش و مشی فکری در این دو دهه هدف این مقاله است.کلید واژگان: حزب توده, مارکسیست, هویت, نهضت نفت, روشنفکری, جریان چپIntellectual orientation in Iran during 1330s AH, like other parts of the world, was a kind of struggle with American Capitalism. Intellectual part of leftist movement in 1330s AH was influenced by global struggles in one way or another. However, factional movement had an eye to the over the borders and received its orders and pamphlets directly from Moscow. In 1350s AH, the "Tudeh Party" and Marxist movements attempted to create an eclectic version of Marxism mixed with Islam. They mobilized themselves in cabal houses and committed revolutionary assassinations and events such as what happened in Siahkal. However, the crisis of Esfand 14th and Banisadr's escape from Iran and developments regarding their disqualification in elections moved leftist groups to the streets. This article is aimed at studying developments of these groups as well as their similarity and differences in their intellectual orientation and behavior during these two decades.Keywords: Tudeh party, Marxist, identity, Oil movement, intellectualism, leftist movement
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.