به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « prejudice » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علیرضا خانی، علیرضا محسنی تبریزی*

    پژوهش حاضر کاوشی در تحلیل جامعه شناختی نگرش های کلیشه ای و پیش داوری در میان اقوام ایرانی است. روش مطالعه، کیفی و تحلیل مضامین بر اساس نظریه مبنایی است که با 11 نفر از قوم های کرد، لر، ترک و فارس با روش مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری از طریق پرسشنامه نیمه ساختارمند مصاحبه شده است. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس کدگذاری باز و تحلیل مضمون انجام و بر اساس رویکرد استراوس و کوربین، مفاهیم در سه گروه شرایط زمینه ای، مداخله ای و میانجی در شکل گیری نگرش های کلیشه ای و میانجی درباره اقوام ایرانی دسته بندی شد و یک مدل پارادایمی برای تحلیل جامعه شناختی نگرش های کلیشه ای و پیش داوری در میان اقوام ایرانی استخراج شد. علل پیدایش تصورات قالبی و پیشداوری در میان اقوام عمدتا تحت تاثیر احساس نیاز به اقتدار، ایجاد یا حفظ قدرت در برابر هژمونی دولت ها، رقابت میان گروه های قومی برای کسب قدرت و منزلت، ستیز میان منافع درون قومی در برابر منافع اقوام دیگر، حفظ تعلق به فرهنگ و قومیت و کسب هویت اجتماعی از طریق ازدواج درون گروهی است. در میان اقوام اقلیت، مقابله با هژمونی فرهنگی و زبانی قوم مسلط در پایتخت و در میان قوم فارس حفظ برتری و رسمیت زبان فارسی به عنوان شرایط علی تصورات قالبی و پیشداوری بیشترین نقش را دارد. نظام های اجتماعی، اعم از نظام آموزشی رسمی و غیررسمی، رسانه ای، سیاسی و مذهبی، تصورات قالبی و پیش داوری را در ایران تولید و بازتولید می کنند.

    کلید واژگان: نگرش های کلیشه ای و پیش داوری, فارس, ترک, کرد, لر}
    AliReza Khani, AliReza Mohseni Tabrizi *

    The current research is an exploration of the sociological analysis of stereotypical and prejudiced attitudes among Iranian ethnic groups. The study method is qualitative content analysis based on Grounded Theory. In-depth interviews through a semi-structured questionnaire held with eleven  people from Kurd, Lor, Turk and Fars tribes upto  theoretical saturation. Data analysis was done based on open coding and  content  analysis based on Strauss and Corbin's approach. The concepts  affecting  the formation of stereotypical and mediating attitudes about Iranian ethnic groups were categorized into three groups of contextual, interventional, and mediating, and a paradigm  model was extracted.  Emergence of stereotype and prejudice among ethnic groups are influenced by the following factors: feeling need  to  authority, creating or maintaining power against the hegemony of governments, competition between ethnic groups to gain power and dignity, conflict between intra-ethnic interests  against the interests of other ethnic groups, retention of belongings  to culture and ethnicity and gaining social identity through intra-group marriage. Among the minority ethnic groups, confronting the cultural and linguistic hegemony of the dominant ethnic group in the Capital, and among the Persian ethnic groups, maintaining the superiority and formality of the Persian language were identified as the causal conditions of stereotypical ideas and prejudices. Social systems, including formal and informal education, media, political and religious systems produce and reproduce stereotypes and prejudices in Iran.

    Keywords: stereotypic attitudes, prejudice, Fars, Turk, Kurd, Lor}
  • جواد ربیعی*، یوسف نوظهور
    ما در این مقاله دو هدف را پیگیری می‏کنیم: شرح دقیق معرفت‏شناسی دکارت و شرح برخی پیش‎‏داوری‏های پنهان و مشکوک در معرفت‏شناسی او. منظور دکارت از فکر اموری هستند که ما از آن‏ها آگاهی بی‏واسطه داریم. تصور از نظر دکارت محتوای یک فکر است. مهم‏ترین تصور از نظر دکارت تصورات فطری هستند. تصورات فطری از نظر او تصوراتی هستند که اگر "من" اندیشنده به خوبی درباره آن‏ها تامل کند، هیچ شکی درباره آن‏ها پیدا نمی‏کند. دکارت به دو نوع شناخت قائل بود: استنتاج و تجربه. استنتاج از نظر دکارت، زنجیره‏ای از استدلال‏هاست که همگی از شناخت ضروری برخوردار هستند. این زنجیره درنهایت از یقینی‏ترین امر که در فلسفه دکارت شهود است سرچشمه می‏گیرد. شهود به نظر او از تصورات فطری به دست می‏آید. حقیقت به نظر دکارت عبارت است از حکم کردن به تصوری است که وضوح و تمایز کامل دارد. در مقابل آن خطا عبارت است از حکم کردن به تصوری که وضوح و تمایز کامل ندارد. مهم‏ترین یقینی که به نظر دکارت شهودی است و بر هیچ پیش‏داوری‏ای استوار نیست، اصل کوگیتوست. اصل کوگیتویی که دکارت در کتاب تاملات بیان می‏کند چنین است: من می‏اندیشم، پس هستم. به نظر نگارندگان این مقاله اصل کوگیتو که به منزله میوه معرفت‏شناسی دکارت است، حداقل بر چهار پیش‏داوری پنهان و مشکوک استوار است: حافظه، زبان، عقلانیت به دور از جنون و ناخودآگاه پنهان.
    کلید واژگان: اصل کوگیتو, پیش‏داوری, حقیقت, خطا, معرفت‏شناسی}
    Javad Rabiee *, Yousef Nozohour
    Descartes considered thought to be something of which we are directly aware. He described an idea as a mode of thinking and believed that innate ideas form a specific category of ideas that are regarded as self-evident and clear. Doubts about them can be removed through a process of rational inquiry and reflection. Furthermore, Descartes made a distinction between empirical knowledge and deductive knowledge. Deductive knowledge is founded on a chain of arguments built upon necessary knowledge. This chain of deduction ultimately leads back to the most certain element in Descartes' philosophy, which is intuition. He maintained that true knowledge must be unequivocal and free from any doubt. According to Descartes, clear and distinct ideas serve as the criteria for truth. Errors, in Descartes' view, arise when we make judgments or form beliefs based on ideas that lack complete clarity and distinction. The principle of cogito (I think, therefore I am), which Descartes expresses in his book "Meditations", is considered the most crucial certainty, intuitive, and free from bias. However, according to the authors of this article, the principle of cogito, which is the culmination of Descartes' epistemology, is purportedly based on at least four hidden and questionable prejudices: memory, language, a rationality devoid of any possibility of madness, and the hidden unconscious.
    Keywords: Cogito Principle, Prejudice, Truth, Error, Epistemology}
  • محمدمهدی واعظ موسوی، مجید فولادیان*، علیرضا ذاکری، مهدی کرمانی
    در این اثر با هدف روشن شدن معنای «شخصیت متعصب» در علوم اجتماعی، مفاهیم مرتبط با آن مورد مطالعه و مرور اسنادی نظام‎مند قرار می گیرند.در این مقاله از روش تحلیل اسنادی به مرور نظریات و دیدگاه های این حوزه تیوریک پرداختیم. در نهایت با بررسی مفهوم محوری «افراط گرایی»، عناصر مفهومی تشکیل دهنده ی آن («قوم مداری»، «جزم‎ اندیشی»، «خودشیفتگی جمعی»، «بیگانه هراسی»، «کینه توزی»، «خشونت عملی»، «پیروی از اقتدار» و «مبلغ مآبی» که جمعا حول مواضع «رادیکال» و «محافظه کار» شکل می گیرند) بررسی و از یکدیگر تفکیک می شوند. در نهایت «شخصیت متعصب» به عنوان کلان مفهومی که «افراط گرایی» را در ساحت خرد و در عرصه ی سیاسی-اجتماعی (با نمودهایی چون «اقتدارگرایی» و «بنیادگرایی») و نیز در عرصه ی مصرف و سرگرمی بازنمایی می کند، معرفی می شود. این اثر تلاشی نظری در جهت ابهام زدایی و سامان مند کردن مفاهیم حوزه ی «خشونت ایدیولوژیک» به حساب می آید که در نهایت، چهارچوبی مفهومی را برای طبقه بندی مفاهیم این حوزه، ذیل چتر مفهومی «تعصب» ارایه می دهد. همچنین موقعیت این مفهوم را در منظومه نظری مفاهیم مشابه تعیین می کند.
    کلید واژگان: تعصب, افراط گرایی, اقتدارگرایی, بنیادگرایی, قوم مداری}
    Mohammad Mahdi Vaez Mousavi, Majid Foladian *, Alireza Zakeri, Mahdi Kermani
    In this work, with the aim of clarifying the meaning of "fanatical character" in social sciences, the concepts related to it are studied and systematically reviewed. In this article, we reviewed the theories and perspectives of this theoretical field using the method of document analysis. Finally, by examining the central concept of "extremism", its constituent conceptual elements ("ethnocentrism", "dogmatism", "collective narcissism", "xenophobia", "grudge", "practical violence", "following authority" and " "Mabbi" which are collectively formed around "radical" and "conservative" positions) are examined and separated from each other. Finally, "fanatic character" is introduced as a macro-concept that represents "extremism" in the intellectual field and in the socio-political field (with manifestations such as "authoritarianism" and "fundamentalism") as well as in the field of consumption and entertainment. This work is considered a theoretical effort to disambiguate and organize the concepts of the field of "ideological violence", which ultimately provides a conceptual framework for classifying the concepts of this field under the conceptual umbrella of "prejudice". It also determines the position of this concept in the theoretical system of similar concepts.
    Keywords: Prejudice, Extremism, authoritarianism, Fundamentalism, Ethnocentrism}
  • سید علی غضنفری*، حسین عبدالمحمدی
    یکی از ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی شایع قبل از اسلام در جامعه حجاز که مشکلات بزرگی پدید آورده بود؛ عصبیت و حمیت نابجا نسبت به قوم، نژاد، زبان و عقیده بود که پیامبر اکرم (صلی-الله علیه وآله) در محو این ناهنجاری کوشید و تحولات بزرگی در این جهت پدید آورد. با رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و مهجوریت اهل بیت او، جامعه اسلامی در ابعاد گوناگون، با ارزش های دینی فاصله گرفت؛ از جمله، عصبیت های نابجا مجددا در جامعه احیا شده و گسترش پیدا کرد، مخصوصا در زمان خلیفه سوم این مشکل بیش از گذشته مطرح شد و امیرمومنان علی (علیه السلام) زمانی به حکومت رسید که این معضل، شکل پیچیده ای یافته بود و چه بسا وجهه دینی پیدا کرده و مقابله با این مشکل فرهنگی و اجتماعی، نیازمند مبارزه ای هوشمندانه، عالمانه و دقیق بود؛ بر همین اساس، امام (علیه السلام) با دو شیوه به اصلاح این معضل پرداخت؛ «فرهنگ سازی و تبیین نظری» و نیز «الگوسازی و تبدیل نظریه ها به رویه ها». هدف این نوشتار بررسی و تبیین عملکرد امام (علیه السلام) در این دو محور با استفاده از بیانات حضرت و نیز دیگر روایات و گزارشات تاریخی است.
    کلید واژگان: امام علی (علیه السلام), تعصب, حمیت, سیره}
    Seyedali Ghazanfari *, Hosein Abdolmohammadi
    One of the prevalent social and cultural disorders before Islam in Saudi Arabia which caused major problems was nonsense prejudices regarding tribe, race, language and belief that The Holy Prophet (S) tried hard to remove this disorder and made great change in this regard. After the demise of The Holy Prophet (S) and boycotting his household, Islamic society kept distance from religious values in many ways such as the recovery of nonsense prejudices in society and its expansion, especially during the caliphate of third caliph this problem became worse. When Imam Ali (As) became the governor, this problem was so complicated that changed to be a religious issue too; so, treating such social and cultural problem required to be tackled intelligently. Therefore, Imam Ali (As) tried to solve this problem by means of two approaches ‘Culture Building and Theoretical Explanation’ and also ‘Standardizing and Changing Theories to Approaches’. The purpose of this research is to investigate and explain Imam Ali’s function in these two axes by means of his states and also other narrations and historical reports.
    Keywords: Imam Ali (AS), prejudice, Fierceness, Method}
  • سبحان رضایی، محمود شهابی*، حسام الدین آشنا، عباس وریج کاظمی، جواد حاتمی
    مقدمه

     مرزنشینی  بستر اجتماعی همزیستی اقوام و مذاهب گوناگون در کردستان، بلوچستان، و ترکمن‌صحرای ایران است؛ اما این بستر مانند بسیاری از زمینه‌های اجتماعی مشابه محمل تعصب‌های بین قومی و مذهبی و بازنمایی‌های خودی و دیگری هم هست. این تعصب‌های بین گروهی، از جمله تداعی‌های شناختی هستند که در ساختار اجتماعی کلان به دسته‌بندی‌های اجتماعی و در سطوح خرد به جهت‌دهی ارتباطات میان گروهی و همچنین توزیع امتیازات اجتماعی منجر می‌شود. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ‌گویی به این 3 سوال است که؛ 1. چه نوع تعصب‌های بین مذهبی میان دانشجویان کرد و بلوچ و ترکمن ساکن استان‌های متبوع و یا مهاجر به تهران با اهالی شیعه ساکن این استان‌های مرزی وجود دارد؟ 2. میزان تعصب‌های بین‌مذهبی در میان دانشجویان اهل تسنن با شیعیان ساکن در استان‌های مربوطه در چه سطحی است؟ 3. مهاجرت تحصیلی به تهران چه تاثیری بر چگونگی و میزان تفکرات قالبی و تعصب‌های بین‌مذهبی دانشجویان اهل تسنن داشته است؟

    روش‌شناسی:

     برای پاسخ گویی به این سوالات، ما از یک روش‌شناسی ترکیبی بهره‌بردیم و با استفاده از ابزار‌های کیفی و کمی به بررسی تعصب‌های میان مذهبی به مطالعه تعصب‌های میان مذهبی پرداختیم. ابزار کمی این مطالعه برگرفته از «مدل محتوای تفکر قالبی» سوزان فیسک است. به منظور تکمیل داده‌ها و فهم عمیق‌تر بازنمایی شناختی خودی و دیگری در ارتباطات میان مذهبی در ذهن دانشجویان اهل سنت ایران، از مشارکت کنندگان پژوهش خواستیم تا در توصیف خودشان و شیعیان استان حداقل 5 صفت بیان کنند. سپس به تحلیل محتوای کیفی و کمی صفت‌های ارایه شده پرداختیم.

    یافته‌های پژوهش:

     نتایج پیمایش نشان می‌دهد که در خصوص دانشجویان کرد و ترکمن، مهاجرت به تهران، موجب افت خوانش تصویر خود از نگاه افراد غیرهم قوم و هم مذهب استان مرزی شده است. همچنین، بر مبنای داده‌ها به نظر می‌رسد که تصویر دیگری استان نیز برای ایشان تضعیف شده است، و این امر نشان می‌دهد که بازنمایی خودی و دیگری برای دانشجویان کرد و ترکمن پس از مهاجرت به تهران، تضعیف می‌گردد. اما در خصوص دانشجویان بلوچ ، که در هر دو شاخص بازنمایی خود و دیگری، دارای بدترین تصویر در میان همتایان ترکمن و کرد خود در استان بوده‌اند، می‌توان گفت که مهاجرت به تهران موجب بهبود وضعیت شده است؛ چرا که با ارتقاء شاخص‌های گرمابخشی و کارآمدی، جایگاه دیگری استان را از نفرت و تحقیر میان گروهی دور  و به سوی برتری خوانی نزدیک‌تر می‌کند.

    نتیجه‌گیری:

     داده‌های بدست آمده این پژوهش نشان می‌دهد که 1. تعصب بر ارتباط کردها، بلوچ‌ها، و ترکمن‌های اهل تسنن با شیعیان ساکن استان‌های مرزی تاثیر بسزایی می‌گذارد. 2. مهاجرت تحصیلی به تهران بر تضعیف تصویر دیگری در میان کردها و ترکمن‌ها تاثیرگذار است، اما ارتباط میان مذهبی پس از مهاجرت در میان بلوچ‌ها کمی تسهیل می‌گردد.

    کلید واژگان: تعصب, ارتباطات میان مذهبی, ارتباطات میان قومی, بلوچ, کرد, ترکمن, مهاجرت تحصیلی به تهران}
    Sobhan Rezaee, Mahmood Shahabi*, Hesamoddin Ashna, Abbas Varij Kazemi, Javad Hatami
    Introduction

    Border settlement is the social platform for the coexistence of various ethnicities and religions in Kurdistan, Sistan & Baluchistan, and Turkmen Sahra in Iran. But this platform, like many similar social contexts, is sensitive to inter-ethnic and inter-religious prejudices and cognitive representation of self and others. These intergroup prejudices are among the cognitive associations that lead to social categorization at the macro social structures and to the direction of intergroup relations and the distribution of social privileges at micro social structures. The current study aims to answer these three questions: (1) What kind of inter-religious prejudices exist in Sunni students living in Kurdistan, Sistan & Baluchistan, and Turkmen Sahra or migrated to Tehran? (2) What is the level of inter-religious prejudices among Sunni and Shia students living in the mentioned cities? (3) What is the effect of educational migration to Tehran on the type and level of inter-religious prejudices in Sunni students?

    Methods

    This is a mixed-method study using qualitative and quantitative tools. The Stereotype Content Model of Suzan Fiske was used for quantitative assessment. In order to gain a deeper understanding of the cognitive representation of self and other in inter-religious relations among Sunni students, we asked the participants to describe themselves and the Shiites of their provinces using at least five traits. Then we content analyzed the ‌presented traits, qualitatively.

    Results

    Based on the survey data, in kurdish and Turkman students, migration to Tehran caused a decline in representation of the aboriginal shiite others and the self (based on the views of shiite people). Among Balochi students, who had the worst image of self and aborignal shiite others compared to Turkmen and Kurdish counterparts, migration to Tehran improved the situation, including improving the indicators of warmness and competency, which could transit this inter-religious prejudice from disgust to pride.

    Conclusion

    Prejudice greatly affects the relationship of Sunni people living in Kurdistan, Sistan & Baluchistan, and Turkmen Sahra with Shia residents. Educational migration to Tehran negatively affects the image of Shiite others among Kurdish and Turkmen people, while inter-religious communication are slightly improved among Baluchies after migration.

    Keywords: Prejudice, inter-religious communication, inter-ethnic communication, Baluch, Kurd, Turkman, educational migration}
  • پیام فروزنده*، فرید محسنی
    پس از ختم تحقیقات مقدماتی، درصورتی که مقام تحقیق متهم را شایسته محاکمه در دادگاه بداند، قرار جلب به دادرسی وی را صادر می کند. اگر مقام تعقیب نیز با این امر موافق بود، برای ارسال پرونده به دادگاه، باید در مورد متهم کیفرخواست صادر کند. ماده 279 قانون آیین دادرسی کیفری، موارد مذکور در کیفرخواست را تعیین می کند. بند «ج» این ماده، سابقه محکومیت کیفری موثر متهم را یکی از موارد مندرج در کیفرخواست بیان می کند. اما قاضی دادگاه زمانی به پیشینه کیفری متهم نیاز خواهد داشت که انتساب جرم به او را محرز بداند و در مقام تعیین مجازات مناسب برای او باشد. درحالی که ممکن است متهم در دادگاه تبریه شود و اصلا نیازی به تعیین مجازات نباشد. در این نوشتار، با استفاده از روش توصیفی مبتنی بر تحقیق ارزشیابی، ضمن نقد و بررسی مبانی احتمالی حکم مقنن در ماده مذکور، تبیین خواهد شد که چون قبل از اثبات جرم متهم، ضرورتی به اطلاع قاضی از پیشینه کیفری متهم وجود ندارد، درج پیشینه کیفری او در کیفرخواست و به تبع آن اطلاع قاضی از سوابق کیفری متهم برخلاف اصل منع تجسس بوده و ممکن است موجب نقض حریم خصوصی وی گردد. به علاوه، اطلاع قاضی از پیشینه کیفری متهم، قبل از اینکه گناهکار بودنش اثبات شود، به فرایند دادرسی منصفانه نیز لطمه زده و باعث ایجاد پیش داوری منفی در ذهن وی می شود که این پیش داوری می تواند موجب نقض اصل برایت متهم و بی طرفی ذهنی مقام قضایی شود. در انتها نیز پیشنهادهایی برای رفع این اشکالات ارایه خواهد شد.
    کلید واژگان: پیشینه کیفری, دادرسی منصفانه, حریم خصوصی, پیش داوری, اصل برائت}
    Payam Forouzandeh *, Farid Mohseni
    After the completion of the preliminary investigation, if the investigator deems that the accused is in charge with that crime, he order a summons to the trial against him. If the prosecutor agrees with that, he issues indictment against the accused in order to send the case to court. Article 279 of the Code of Criminal Procedure sets out the items that should inserted in the indictment. Clause "c" of this article states the accused criminal record as one of the items of indictment. However, the judge of the court will need the accused criminal record when he finds him guilty and want to determine appropriate punishment for him. While the accused may be acquitted in court and there is no need to determine a punishment for him at all. In this article, with a descriptive method, while reviewing the possible foundations of the mentioned legislative sentence, it will be explained that because there is no need to inform the judge about the accused criminal record before proving his guilt, inserting that in the indictment and consequently informing the judge from that is contrary to the principle of prohibition of espionage and may violate his privacy. In addition, the judge's knowledge of the accused criminal record before he or she is found guilty also damages the fair trial process and creates a negative prejudice in the mind of judge, which can violate the presumption of innocence and judge’s mental impartiality. At the end, we will provide some suggestions for fixing these problems.
    Keywords: criminal record, Fair Trial, Privacy, Prejudice, Presumption of Innocence, Impartiality}
  • مجید قورچی بیگی، محمدرضا رضائیان کوچی*
    جرم ناشی از نفرت به جرایمی اطلاق می شود که برخاسته از پیش داوری، تعصب یا نفرت نسبت به خصوصیات (موردحمایت) بزه دیده از قبیل نژاد، مذهب، ملیت، قومیت یا هویت جنسیتی باشند. یکی از ایرادات نظام کیفری ایران، فقدان سیاست جنایی تقنینی معین در قبال افراد تراجنسی است. در پژوهش حاضر پرسش اصلی آن است که آیا رفتارهای مجرمانه علیه افراد تراجنسی می تواند به عنوان گونه ای خاص از جرایم ناشی از نفرت در نظام کیفری کنونی شناسایی شود و در این صورت توجیه آن بر مبنای اندیشه امام خمینی چگونه است؟ بدین منظور تلاش شده است با روش توصیفی - تحلیلی  این موضوع با رویکردی بر اندیشه امام خمینی بررسی شود. در این رابطه سیره عملی امام خمینی تسامح صفر نسبت به تراجنسی ها نیست؛ بلکه رویکرد امام در اندیشه و عمل، حمایت حداکثری از تراجنسی ها و مساعدت در رفع موانع قانونی پیش روی آن هاست. این رویکرد حمایتی می تواند از تجویز فقهی-حقوقی تغییر جنسیت در تراجنسی ها تا حمایت از ایشان در مراحل پسابزه دیدگی تسری یابد؛ چراکه تراجنسی ها به نوعی بزه دیدگان بالقوه یا به تعبیری دقیق تر «بزه دیده پنهان» به حساب می آیند. درنتیجه می توان گونه ای سیاست جنایی افتراقی شامل حمایت کیفری تشدیدی (حمایت کیفری توام با کیفیات مشدده) در قبال این بزه دیدگان اعمال کرد.
    کلید واژگان: جرائم ناشی از نفرت, بزه دیده تراجنسی, تعصب, پیش داوری, امام خمینی}
    Majid Ghourchi-Beigi, Mohammad Reza Rezaeian Koochi *
    Hate crime is a term attributed to the crimes resulting from prejudice or hatred on the basis of qualities (under support) such as race, religion, nationality, ethnicity, or sexual orientation. A fault with Iran’s penal code is this that it lacks a specified legislative criminal policy for the transgender individuals. In this paper, the principle question is whether criminal acts against transgender people can be identified as a certain type of hate crime in current penal system or not. If yes, how it can be justified based on Imam Khomeini’s thoughts? We have tried to analyze the issue with a descriptive-analytical method with an approach based on Imam Khomeini’s views. In this connection, Imam Khomeini’s practical conduct is not zero tolerance toward transgender people; rather his approach, in word and action, entails maximum support of the transgender people and supporting any move to remove legal obstacles before them. Such supportive approach can be extended from jurisprudential-legal prescription for gender transitioning in transgender people to supporting them in post-victimization period. This is because transgender people are counted among potential victims, or in more precise term, “hidden victims”. As a result, a sort of segregated criminal policy, including aggravating criminal support (criminal support along with aggravating circumstances) can be adopted toward these victims.
    Keywords: hate crimes, transgender victim, Prejudice, Imam Khomeini}
  • نسترن خواجه نوری*، زهرا زادفرج
    تنوع فرهنگی واقعیت بدیهی کشور ایران است که سیاست گذاری و مدیریت صحیح درباره آن ضرورتیاجتناب ناپذیر است. رسانه، گذشته از آنکه خود، فرهنگ غالبی را ترویج می کند، از عناصر فرهنگ سازاست. رسانه ها، آینه تمام و کمال فرهنگ کلی جامعه می باشند. بسیاری از نهادهای اجتماعی بویژه رسانه هامی توانند در راستای ترویج و توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به عبارت دیگر پیشرفت وسازندگی کشور، نقش اساسی داشته باشند، اما صداوسیما به عنوان دانشگاهی سراسری و فراگیر، نقشموثرتری را بر عهده دارد، چرا که معمولا برنامه های رسانه ملی، بویژه فیلم های تلویزیونی، اثرات فرهنگی-اجتماعی قابل ملاحظه ای را در ابعاد مختلف به همراه دارد. در روزهایی که جمهوری اسلامی ایران برایپیشبرد اهداف و حل مشکلات اقتصادی خود به اتحاد و یکپارچگی بیشتری نیاز دارد، استفاده از ظرفیت تنوعفرهنگی بیش از پیش دارای اهمیت است. ظرفیت بزرگ صداوسیما می تواند کمک شایان توجهی به ایجاد ایناتحاد و یکپارچگی کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش صداوسیما در انتشار تنوع فرهنگی (با تاکیدبر توسعه مشارکتی) بوده است. جامعه آماری این پژوهش، 150 نفر از مدیران و مسیولان ارشد صداوسیمایجمهوری اسلامی ایران هستند. با توجه به حجم کم نمونه تمام جامعه آماری به عنوان حجم نمونه در نظر گرفتهشده است. ابزار جمع آوری داده در این پژوهش پرسشنامه با روایی و پایایی قابل قبول است. جمع آوری دادهدر روش کتابخانهای از طریق فیش برداری انجام شد. برای تحلیل داده ها از نرمافزارهای آماری SPSS 22وSmart Pls 2 استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که برنامه های صداوسیما بر انتشار تنوع فرهنگ (باتاکید بر توسعه مشارکتی) موثر است. همچنین بین نوع فعالیت های حرفهای، بین سیاست تحریریه صداوسیما،اعتقادات شخصی کارمندان صداوسیما، ایجاد تعصب و کلیشهای شدن موضوعات صداوسیما بر انتشار تنوعفرهنگی (با تاکید بر توسعه مشارکتی) موثر است.
    کلید واژگان: تنوع فرهنگی, توسعه مشارکتی, تعصب, رویکرد ملی}
    Nastaran Khadjehnoor *, Zahra Zadfaraj
    Cultural diversity is an obvious reality in Iran & its correct policy making & management is an inevitable necessity. Media, apart from publicizing a dominant culture, is itself one of the culture making elements. Media is the complete mirror of the society’s culture. Many of the social foundations, including media, can play a fundamental role in circulating scientific, cultural, social & economic development & as a whole on the development & prosperity of the country. The national radio & television play a more important role as a comprehensive cross-country university. The reason being that usually the programs broadcasted by the national media, especially the movies, have extensive cultural & social effects in different dimensions. In the days that the Islamic Republic of Iran requires more unity & consolidation in order to solve the economic problems & move towards its development, utilizing the capacity of cultural diversity is of utmost importance. The substantial capacity of the national media can be of great assistance to provide such unity & consolidation. The purpose of this research was to evaluate and study the role of the national media in promoting cultural diversity (with emphasis on participatory development). The statistical population of this research was 150 of the senior managers of the national media. With respect to this low population, all this statistical population has been considered as the sample volume. The method of research was survey and the tool used for data collection in this researchwas a questionnaire with suitable reliability and validity and  gathering data through library research .Analyzing the data has been performed using the statistical softwares Smart Pls2 & SPSS 22. Results of the research revealed that the programs of the national media have been effective on promoting cultural diversity ( with emphasis on participatory development). It also showed that the type of the professional activity, policy of the board of editors, personal beliefs of the employees, creating prejudice & topic stereotypes of the national media are all effective on promoting cultural diversity ( with emphasis on participatory development).
    Keywords: Cultural Diversity, participatory development, Prejudice, national approach}
  • حمیدرضا شریعتمداری، سید محسن آزیز، موسی حکیمی صدر، محمد اردمه، مجتبی داودی*

    در تاریخ معاصر جهان اسلام، مسئله تقریب مذاهب به یکی از محورهای گفتگو میان مصلحان و اندیشمندان اسلامی تبدیل شده و نزد امامیه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. هرچند این افراد تلاش زیادی در راه تحقق وحدت بین مسلمانان می کنند، اما در برخی مواقع عواملی چند مانع از وحدت بین مسلمانان می شود. این عوامل گاه بیرونی و توسط دشمنان اسلام، و گاه درونی و در میان مسلمانان است. آیت الله محمدحسین آل کاشف الغطاء از جمله فقهایی است که به جنبه های اجتماعی و سیاسی دین اسلام به خصوص بحث وحدت بین مسلمانان اهتمام جدی ورزیده است. وقایعی که در دوران زندگی این عالم رخ داده، از جمله جنگ جهانی اول و اشغال سرزمینهای اسلامی توسط اروپاییان پس از فروپاشی حکومت عثمانی، از علل مهم ورود ایشان به بحث وحدت بین مسلمانان و تبیین اهمیت آن برای مسلمانان محسوب می شود. در یک قرن اخیر علما و دانشمندان دینی با در نظر داشتن ضرورت وحدت و همبستگی میان مذاهب، پدیده‎ای‎ را به نام تقریب مذاهب اسلامی مطرح کرده‎اند‎ که تدبیری آگاهانه و نوعی آینده نگری در برابر تفرقه مسلمانان و طمع دشمنان اسلام محسوب می‎شود. آل کاشف الغطاء، عواملی مانند تعصب مذهبی، اهانت به مقدسات سایر مذاهب و همچنین قدرتهای استعماری را به عنوان موانع تحقق وحدت بین مذاهب اسلامی می داند.

    کلید واژگان: وحدت, تقریب, آل کاشف الغطاء, مذاهب اسلامی, تعصب, اهانت}
    Hamid Reza Shariatmadari, Seyed Mohsen Aziz, Musa Hakimi Sadr, Mohammad Ardame, Mojtaba Davoodi *

    In the contemporary history of the Islamic world, the issue of the proximity of denominations has become one of the cornerstones of dialogue between Islamic scholars and intellectuals, and is particularly prominent among the Imamis as they strive to achieve unity among Muslims. However, at times, some factors impede unity among Muslims, sometimes by external factors and by enemies of Islam and sometimes by internal factors among Muslims. Ayatollah Mohammed Hussein Al-e Kashif al-Ghatta is one of the jurists who has taken serious interest in the social and political aspects of the religion of Islam, especially the issue of unity among Muslims. The events that took place during this period of life, including World War I and the occupation of Islamic lands by Europeans after the collapse of the Ottoman rule, are important reasons for their entry into the discussion of Muslim unity and its importance to Muslims. In the last century, religious scholars have put forward a phenomenon known as the proximity of Islamic denominations with the necessity of unity and solidarity between denominations, which is a conscious and futuristic approach to the division of Muslims and the enemies of Islam. Lastly, factors such as religious fanaticism, insulting the sanctities of other denominations, and colonial powers are factors that Al-e Kashif al-Qatta has prevented from achieving unity and preservation among Islamic denominations traditions.

    Keywords: Unity, proximity, Al-e Kashif Al-Ghatta, Islamic Denominations, Prejudice, Insult}
  • صدیقه کرمی*، سهراب مروتی، مهدی اکبرنژاد، بهروز سپیدنامه
    «ایمان» و «اعتقاد» از جمله کلید واژه های مبحث دینداری هستند که در بسیاری از متون دینی غالبا در کنار یکدیگر و گاه به عنوان دو واژه مترادف به کار رفته است و «انسان مومن و معتقد» به عنوان یک گزاره پربسامد در بسیاری از پژوهش ها مشاهده می گردد. اما از منظر دین شناسان غربی این دو واژه نه تنها با هم متفاوتند بلکه متضاد یکدیگرند. بر اساس تعریفی که دین شناسان غربی از ایمان و اعتقاد دارند دو سنخ دینداری با عنوان «دینداری مومنانه» با مولفه اصلی سیالیت فرد دیندار، و «دینداری معتقدانه» با مولفه اصلی عدم سیالیت فرد دیندار قابل پیگیری است. این مقاله بر آن است تا با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی به مطالعه ی «دینداری معتقدانه» به عنوان یکی از جلوه های دینداری در قرآن کریم، در قالب چهار مولفه خودشیفتگی، پیش داوری، جمود و تعصب بپردازد. یافته های به دست آمده موید آن است که دینداری برخی از اهل کتاب، کافران و مشرکان، دینداری معتقدانه است و مهمترین پیامد این نوع دینداری سکون و محرومیت خودآگاهانه از اسباب هدایت است که نقش بازدارنده ای در تربیت دینی انسان دارد.
    کلید واژگان: عدم سیالیت, خودشیفتگی, پیش داوری, جمود, تعصب}
    Sedigheh Karami *, Sohrab Morovatii, Mehdi Akbar Nezhad, Behrooz Sepidnameh
    "Faith" and "belief" are among the keywords on the subject of religiosity, which in many religious texts are often used side by side and sometimes as two synonymous words, and "believing man" as a frequent statement in many Research is observed. But from the point of view of Western theologians, these two words are not only different but also contradictory. According to the definition of faith and belief of Western theologians, two types of religiosity called "religious religiosity" can be followed with the main component of the religious person's fluidity, and "religious religiosity" with the main component of the religious person's lack of fluidity. This article intends to study the "religious religiosity" as one of the manifestations of religiosity in the Holy Quran, using the method of qualitative content analysis, in the form of four components of narcissism, prejudice, rigidity and prejudice. The findings confirm that the religiosity of some of the People of the Book, infidels and polytheists is a religious religiosity and the most important consequence of this type of religiosity is the stillness and conscious deprivation of guidance that has a deterrent role in human religious education.
    Keywords: Fluency, narcissism, rigidity, Prejudice}
  • فریبا صادقی، ناهید اکبری*، سوزان جهانیان

    هر یک از آثار ادبی گویای این واقعیت هستند که هر پدیده، بنا بر جهان بینی و طرز تفکر پدید آورده اش، به جنبه ی خاصی از جریان های فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... در جامعه اشارات مستقیم یا غیرمستقیمی دارند. روشن است که تاثیر دیگران بر فرد مستلزم وجود روابط متقابل فرد با دیگران است؛ بنابراین، روان شناسی اجتماعی به عنوان علم مطالعه رفتار متقابل بین انسانها یا علم مطالعه انسانها شناخته می شود و شامل مولفه های بسیاری است ازجمله: همرنگی با جماعت (نفوذ اجتماعی)، پرخاشگری، کشش و جاذبه، متقاعدسازی، تقلید، پیشداوری و... . آن چه در این پژوهش، مورد بررسی قرار می گیرد، سروده های پروین اعتصامی است که به روش توصیفی - تحلیلی از جنبه ی «پیشداوری» به عنوان یکی از مولفه های روان شناختی اجتماعی در شخصیت های مدنظر در سروده های وی به آن نگریسته و سپس تبیین و تحلیل می شود تا به این پرسش پاسخ داده شود که پروین نسبت به پیشداوری شخصیت ها در سروده هایش چه دید و نگرشی دارد؟ نتایج حاکی از آن است که پروین با دیدی انتقادی و کوبنده به پیشداوری افراد نظر می کند.

    کلید واژگان: روانشناسی اجتماعی, پیشداوری, پروین اعتصامی, شعر معاصر}
    Fariba Sadeghi, Nahid Akbari *, Susan Jahanian

    Each literacy work shows that each phenomenon directly or indirectly refers to the specific aspect of individual, social, cultural, political, and so on streams in a society based on the worldview and thinking manner of its creator. Obviously, others’ effect on an individual needs his/her mutual relationship with them. Therefore, social psychology is known as a study of human interaction or the science of studying human beings. It includes many components of community orientation (social influence), aggression, attraction, persuasion, imitation, prejudice, etc. What studied in this research are Parvin Etesami’s poems which is viewed and then analyzed by descriptive-analytical method from the “prejudice” aspect as a social-psychological component in the mentioned personality in her poems. This is to indicate what Parvin Etesami’s view is toward prejudice of personalities in her poems? The results show that Parvin mentions people's prejudices with a critical and poignant view.

    Keywords: social psychology, prejudice, Parvin Etesami, modern poetry}
  • سارا پارسافر، روح الدین کردعلیوند*، باقر شاملو

    جرایمی که با انگیزه تبعیض، تعصب و عدم پذیرش نسبت به گروه های خاصی به دلیل ویژگی های هویتی مانند نژاد، قومیت، ملیت، مذهب، جنسیت، گرایش جنسی، عقیده و از این قبیل در جامعه ارتکاب می یابند به عنوان جرایم مبتنی بر نفرت توصیف می شوند. در آیات مختلف قرآن کریم نیز این جرایم منع شده اند و در آیات مختلفی رعایت اصل کرامت انسانی توصیه گردیده است از جمله آیه 70 سوره اسراء که خداوند متعال می فرماید: ﴿ولقد کرمنا بنی آدم﴾ یعنی و به تحقیق فرزندان آدم را گرامی داشتیم. اما عده ای هم مانند گروه های تکفیری داعش با سوء برداشت از برخی آیات شریف مرتکب فجیع ترین جنایت انسانی گردیده اند. حال آنکه ارتکاب چنین جنایاتی به شدت مورد نکوهش قرآن کریم و مخالف روح متعالی کلام خداوند است. علت ارتکاب این جرایم را از دیدگاه های مختلف جرم شناختی می توان تحلیل کرد. این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی و به شیوه مراجعه به کتابخانه و فیش برداری و نیز ترجمه اسناد بین المللی و کتب داخلی به این موضوع می پردازد.

    کلید واژگان: تعصب, جرم شناسی, تبعیض, مذهب, گرایش جنسی}
    Sara Parsafar, Ruhuddin Kordalivand *, Baqir Shamloo

    Crimes committed with the motive of discrimination, prejudice and non-acceptance towards certain groups due to identity characteristics such as race, ethnicity, nationality, religion, gender, sexual orientation, belief, etc. in society are described as hate crimes. These crimes are also forbidden in different verses of the Holy Qur'an, and in different verses, it is recommended to observe the principle of human dignity, including verse 70 of Surah Isra', in which God Almighty says: ﴿ولقد کرمنا بنی آدم﴾ But some, like the takfiri groups of ISIL, have committed the most heinous crimes against humanity by misunderstanding some noble verses. However, committing such crimes is strongly condemned by the Holy Quran and it is against the transcendent spirit of God's word. The reason for committing these crimes can be analyzed from different criminological perspectives. This article investigates this issue by analytical-descriptive method and by referring to the library and taking notes as well as translating international documents and domestic books.

    Keywords: prejudice, criminology, Discrimination, Religion, Sexual orientation}
  • اعظم سیامک، محسن محمدی فشارکی*

    تشیع در عصر صفوی در عرصه های ادب و هنر نمود و بروز فراوانی پیدا کرد. برخی از نویسندگان این عصر در تالیفات خود از تعصبات مذهبی و کلامی دور نماندند. یکی از آنها بایزید ثانی مدون رساله روضه العارفین است. این اثر رونویسی از چند اثر عرفانی بخصوص مصباح الهدایه است. شباهت ها و رونویسی های این اثر با مصباح الهدایه هم در بخش ساختاری و هم در بخش محتوایی نمود یافته؛ اما بایزید بخش هایی را نیز به دلیل تعصبات مذهبی، کلامی و فرهنگی حذف کرده است. بارزترین نمود تعصبات بسطامی تعصبات کلامی اوست تا آنجا که وی به دلیل اینکه عقاید کلامی کاشانی را قبول نداشته، در هیچ کجا به نام کاشانی و اثرش اشاره نکرده است. بسطامی همچنین نام خلفای سه گانه و نیز نام عرفای سنی مذهبی را که صاحب تالیف بوده اند و نیز نام زنان عارف را حذف کرده است. تحقیق حاضر نشان می دهد که از طرفی جریان عرفان ایرانی- اسلامی در مسیری قرار گرفت که هرچه به پایان درخشش آن نزدیک می شویم آثار عرفانی که تجربه و تحقیق لازمه اصلی تالیف آنهاست، جای خود را به آثار تقلیدی دادند و عرفا نیز از اصل امانتداری دور شدند. از طرف دیگر همین تقلید و ناحفاظی در امانت در بی رنگ شدن عرفان و دور شدن آن از اصل و سرچشمه این جریان و در نتیجه کم فروغ شدن آن بی تاثیر نبوده است.

    کلید واژگان: نقد متنی, روضه العارفین, رونویسی, سرقت, تعصب}
    Azam Siamak, Mohsen Mohammadi Fesharaki *

    Shiism manifested itself in the fields of literature and art during the Safavid era. Some writers of this era did not shy away from religious and theological prejudices in their writings. One of them is Bayazid Thani, the author of Rawdah -Al-Arefin. This work is a transcript of several mystical books, especially Mesbah Al-Hedayeh. Bayazid Bastami Thani has made distortions in Mesbah al-Hedayeh, but has renamed it after himself, namely Rawdah al-Arifin, because in addition to the changes he has made in the text of Mesbah al-Hedayah, he has added material from other sources to it, and therefore considers it permissible that the name Put something new in its codified effect. These similarities and transcripts are in two parts, structural and content. The reasons for the distortions that Bastami Thani has made in the text of Mesbah Al-Hedayeh are his religious and theological prejudices. The most obvious manifestation of Bastami's prejudices is that he did not mention Kashani and his work anywhere because Kashani's theological religion was different from his theological religion. Bastami Thani has also removed the names of the three caliphs, as well as the names of the Sunni religious mystics who authored them, as well as the names of mystical women. The present study shows that on the other hand, the current of Iranian-Islamic mysticism was on a path that as we approach the end of its brilliance, mystical works, the main requirement of which is experience and research, have given way to imitative works, and mystics.

    Keywords: Textual Criticism, Al-Arifin shrine, transcription, Theft, prejudice}
  • نیما اسلامی الکامی، مریم مقیمی*

    سخنان تنفرآمیز اسلام هراسی در رسانه های اجتماعی دغدغه ای فزاینده در سیاست و جامعه غربی معاصر است. این امر می تواند آسیب های قابل توجهی بر تک تک قربانیان مورد هدف داشته باشد و احساس ترس و محرومیت را در بین جو.امع آنان ایجاد و گفتمان عمومی را زهر آلود کند و دیگر شکل های افراط گرایی و رفتارهای تنفرآمیز را موجب شود. براین اساس، نیاز مبرمی برای ایجاد ابزارهای قوی خودکار و در مقیاس بالا جهت شناسایی و طبقه بندی سخنان تنفر آمیز اسلام هراسی وجود دارد تا به وسیله آن تجزیه و تحلیل های کمی پایگاه های داده متنی بزرگ از جمله موارد گردآوری شده از رسانه های اجتماعی امکانپذیر باشد. تحقیق قبلی به میزان زیادی به شناسایی خودکار سخنان تنفرآمیز به عنوان یک کار باینری نزدیک شد. اما ماهیت گوناگون اسلام هراسی به این معنی است که این موضوع غالبا به لحاظ علوم اجتماعی نظری و نیز پایش موثر پلتفرم های رسانه های اجتماعی امری بیمورد و نابجاست. ما با ترسیم کار عمیق مفهومی، یک ابزار نرم افزاری خودکار ساخته ایم که بین محتوای غیر اسلام هراسی، اسلام هراسی ضعیف و اسلام هراسی قوی تمایز قایل می شود.

    کلید واژگان: سخنان تنفرآمیز, اسلام هراسی, تعصب}
    Nima Eslami Aklami, Maryam Moghimi *

    Islamophobic hate speech on social media is a growing concern in contemporary Western politics and society. It can inflict considerable harm on any victims who are targeted, create a sense of fear and exclusion amongst their communities, toxify public discourse and motivate other forms of extremist and hateful behavior. Accordingly, there is a pressing need for automated tools to detect and classify Islamophobic hate speech robustly and at scale, thereby enabling quantitative analyses of large textual datasets, such as those collected from social media. Previous research has mostly approached the automated detection of hate speech as a binary task. However, the varied nature of Islamophobia means that this is often inappropriate for both theoretically informed social science and effective monitoring of social media platforms. Drawing on in-depth conceptual work we build an automated software tool which distinguishes between non-Islamophobic, weak Islamophobic and strong Islamophobic content. Accuracy is 77.6% and balanced accuracy is 83%. Our tool enables future quantitative research into the drivers, spread, prevalence and effects of Islamophobic hate speech on social media.

    Keywords: Hate speech, Islamophobia, prejudice}
  • عباس شیری*
    مفهوم نوظهور جرم دولتی ناظر به رفتارهای به ظاهر قانونی دولت ها در نقض حقوق شهروندان، تخریب محیط زیست، نابودی میراث فرهنگی، سوء استفاده از قدرت، گسترش بی عدالتی، تبعیض و فساد می باشد. جرم دولتی، ارتباط وثیقی با ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و به ویژه نهادهای اجرایی، قضایی و قانون گذاری دارد. سیاستگذاری عمومی در حوزه های یاد شده تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش جرم دولتی دارد. سیاستگذاری های جنایی در سیاست های کلی نظام قوانین و اسناد بالادستی ملی در شناسایی این آسیب ها، پیش گیری و کنترل جرم دولتی موثر است. در این مقاله، مفهوم جرم دولتی و مصادیق آن، نقش و جایگاه سیاست های کلی نظام، قوانین بالادستی و اسناد بین المللی به منظور شناسایی سیاستگذاری جنایی ایران در قلمرو جرم دولتی مورد بحث قرار می گیرد.
    کلید واژگان: جرم دولتی, سیاستگذاری جنایی, مفهوم قانون, دولت قانونی, دولت قانونمند, حقوق بنیادین}
    Abbas Shiri *
    The Emerging Concept of State Crime (Government Crime) Look at the ostensible behaviors of the rule of law that violate the rights of citizens, the destruction of the environment, the destruction of cultural heritage, the use of power, the spread of injustice, exchange and corruption.  State crime is closely linked to political, economic, cultural, legal structures, and especially not only to the executive, judiciary, and legislature.  Public policy in these areas has a significant impact on reducing or increasing government crime.  Criminal policy in the general policies of the national upstream legal system and documents in identifying these harms, prevention and control of government crime is more.  In this article, the concept of state crime and its examples, the role and position of the general medicine of the system, upstream laws, five-year plan, annual budget laws, in order to control Iran's criminal policy in the field of state crime are discussed.
    Keywords: Government crime, criminal therapy, abuse of power, corruption, Prejudice, control}
  • زهرا ایوبلو*، سمانه آروین

    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش انواع تعصب، تاب آوری و سیستم های فعال ساز/ بازداری رفتاری (BAS/BIS) در پیش بینی رفتار تکانشی در پدران دارای سابقه خشونت جسمی با فرزندان بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش مردان دارای فرزند دختر مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات درمانی وابسته به بهزیستی منطقه 9 شهر تهران بودند. از بین آنها تعداد 80 نفر که دارای سابقه خشونت جسمی با فرزندان بودند به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های تکانشگری (بارت، 2004)، تعصب (بهرمان، 1393)، تاب آوری (کونور و دیویدسون، 2003) و سیستم های فعال ساز/ بازداری رفتاری (کارور و وایت، 1994) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد. یافته ها نشان داد رفتار تکانشی با تعصب  (مذهبی، جنسیتی، نژادی، قوم مداری) و سیستم فعال ساز رفتاری رابطه مثبت و معنادار و با تاب آوری و سیستم بازداری رفتاری رابطه منفی و معنادار دارد (05/0P<). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که تعصب مذهبی (70/0)، تعصب جنسیتی (41/0)، تاب آوری (36/0)، سیستم فعال ساز رفتاری (57/0) و سیستم بازداری رفتاری (22/0) رفتار تکانشی را پیش بینی می کنند. با توجه به نقش انواع تعصب، تاب آوری و سیستم های فعال ساز/ بازداری رفتاری در پیش بینی رفتار تکانشی در پدران دارای سابقه خشونت جسمی با فرزندان، اجرای کارگاه های آموزشی بر مبنای این مفاهیم به خانواده ها ضروری به نظر می رسد.

    کلید واژگان: تاب آوری, تعصب, خشونت جسمی, رفتار تکانشی, سیستم فعال ساز رفتاری, سیستم بازداری رفتاری}
    Zahra Ayoublo*, Samaneh Arvin

    The aim of this study was to investigate the role of different types of prejudice, resilience, and behavioral activation/inhibition systems (BAS / BIS) in predicting impulsive behavior in fathers with a history of physical violence against children. This research was descriptive and correlational. The statistical population of this study was men with daughters who referred to counseling centers and welfare services in District 9 of Tehran, from which 80 people with a history of physical violence against children were selected by purposive sampling. The research instruments included Impulsivity Questionnaire  (Bart, 2004), Prejudice Questionnaire (Bahrman, 2014), Resilience Questionnaire (Connor & Davidson, 2003), and  Behavioral Activation / Inhibition Systems Scale (Carver & White, 1994). Pearson correlation test and simultaneous linear regression were used to analyze the data. Findings showed that impulsive behavior had a positive and significant relationship with prejudice   (religious, gender, racial, ethnic) and behavioral activation system and had a negative and significant relationship with resilience and behavioral inhibition system (P <0/05). Also, Regression results showed that religious prejudice   (0.70), gender prejudice   (0.41), resilience (0.36), behavioral activation system (0.57), and behavioral inhibition system (0.22) predict impulsive behavior. Given the role of different types of prejudice, resilience, and behavioral activation/inhibition systems in predicting impulsive behavior in fathers with a history of physical violence against their children, conducting workshops based on these concepts is essential for families.

    Keywords: Resilience, Prejudice, Physical Violence, Impulsive Behavior, Behavioral Activation System, Behavioral Inhibition System}
  • مجید قورچی بیگی، محمدرضا رضائیان کوچی*

    در پی تحولات اجتماعی، رویکرد سیاست گذاران کیفری به پیش بینی جرایم برخاسته از نفرت و حمایت از بزه دیدگان آسیب پذیر در قالب سیاست کیفری بزه دیده مدار متمایل است. باوجوداینکه در تدوین سیاست کیفری بزه دیده مدار حمایت از بزه دیدگان آسیب پذیر به ویژه قربانیان جرایم ناشی از نفرت مورد تاکید است اما در برخی نظام های حقوقی ازجمله نظام کیفری ایران قانون گذار صرفا به طور پراکنده به حمایت از بزه دیدگان پرداخته است و نگاه ویژه ای به قربانیان رفتارهای ناشی از نفرت ندارد. پرسش اساسی آن است که با توجه به بسترهای سیاست کیفری بزه دیده مدار حمایت از قربانیان رفتارهای ناشی از نفرت چه جایگاهی در سیاست کیفری دارد. این چالش در قالب بایسته های سیاست کیفری بزه دیده مدار ازجمله قانون گذاری متناسب، بزه دیده محور بودن سازوکارهای حمایتی و مشارکتی بودن رویکردهای بزه دیده محور قابل تبیین است. این نوشتار ضمن تحلیل ابعاد بزه دیدگی قربانیان جرایم تنفرآمیز در گستره بایسته های سیاست کیفری بزه دیده مدار، حمایت از بزه دیدگان جرایم ناشی از نفرت در قالب حمایت کیفری تشدیدی و افتراقی را تایید می کند. در این خصوص ترسیم سازوکارهای حمایت افتراقی از بزه دیدگان جرایم ناشی از نفرت بر پایه نوعی نظام حمایتی مبتنی بر ساختار مشارکتی مورد تاکید است.

    کلید واژگان: جرم ناشی از نفرت, سیاست کیفری, بزه دیده, اقلیت, پیش داوری}
    Majid Ghurchibeigi, Mohammad Reza Rezaeian Koochi *

    Following social developments, the approach of policymakers is to determine hate crimes and to protect vulnerable victims in the form of victim-oriented penal policy. Although victim-oriented penal policy emphasizes the protection of vulnerable victims in the light of the doctrine of hate crimes, in some legal systems, including the Iranian criminal system, the legislature has scattered support for victims and does not pay special attention to the victims of hateful behaviors. Therefore, based on the context of victim-oriented penal policy, what is the place of supporting hate crime victims in penal policy? This challenge can be analyzed in terms of the requirements of criminal policy, including appropriate legislation, victim-oriented support mechanisms, and participatory victim-centered approaches. This paper confirms supporting hate crime victims in the form of aggravated and discriminatory criminal support based on analyzing the dimensions of victimization and requirements of the victim-oriented penal policy. In this regard, the creation of differentiated support mechanisms for victims of hate crimes based on a participatory support system is emphasized.

    Keywords: hate crime, Criminal policy, victim, minority, prejudice}
  • ناهید فخرشفائی*

    در رمانهای جین آستین بیشتر شخصیت های اصلی زن هستند اما زنان نسبت به مردان فعالیت اجتماعی و تحصیلات کمتری دارند و مهمترین دغدغه آنان ازدواج است. باگذشت نزدیک به دو قرن،گرایش های مشابهی را می توان در نمونه هایی از ادبیات معاصر ایران مشاهده کرد. در رمان چراغ ها را من خاموش می کنم، زویا پیرزاد شخصیت زنی را خلق می کند که در مقابل دیگر زنان موضع گیری های خصم آمیز دارد اما تحت تاثیر یک شخصیت مرد است و مرد با وجود حضور کم رنگ، نقشی کلیدی در رمان ایفا می کند. این پژوهش با بررسی نظریات منتقدان فمینیست در مورد پدر سالاری و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی دو رمان چراغ ها را من خاموش می کنم و غرور و تعصب را با هم مقایسه می کند و به این نتیجه می رسد که شباهت های بسیاری بین این دو رمان وجود دارد. این شباهت ها عبارتند از احساس منفی شخصیت های زن نسبت به یکدیگر، نگاه رمانتیک به ازدواج به مثابه راهی برای رستگاری و برتری شخصیت های مرد نسبت به شخصیت های زن. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در جوامع مرد سالار نویسنده های زن می توانند تحت تاثیر گفتمان غالب جامعه مانند مردها فکر کنند و مانند مردها بنویسند. با وجود این که در رمان های بررسی شده نگاه هر دو نویسنده واپس گرا ست، به نظر نمی رسد که زویا پیرزاد که در ابتدای قرن بیست و یکم و دویست سال پس از جین آستین می نویسد گامی به پیش بر داشته باشد.

    کلید واژگان: پدرسالاری, چراغ ها را من خاموش می کنم, خشونت غیرمستقیم, خصومت افقی, زن ستیزی, غرور و تعصب}
    Nahid Fakhrshafaie *
    Introduction

    Misogyny is a universal phenomenon defined as the hatred of women manifest in the social and cultural practices and in the rites, rituals and literature of different societies. It is seen in the literary works of men who portray unrealistic images of women. In these works, women are either angels or devils. Women who live as sacrificial and obedient daughters, wives and mothers, are angels. Women who look for their identity outside the family are portrayed as devilish. These images have been repeated throughout history because writers are usually men and women have been excluded from the canon of literature. It is not easy for a female writer to be accepted in a society governed by male values and norms. This could explain why in these societies, some female writers, affected by dominant male discourses, write against women. The present study aims to show that female writers can unconsciously make traditional roles look attractive to women. In literature of this kind, women’s role is restricted to finding a husband, doing chores around the house and raising children. This places women who are the main characters, in a position inferior to men. 

    Methodology 

    The present study is descriptive and quantitative, using library sources and content analysis to perform a case study of two novels: I’ll Turn off the Lights and Pride and Prejudice. The study critiques the novels as examples of misogynist literature. It is based on Clausio Guillen’s theory of the French school of comparative study and interdisciplinary studies. According to Guillen, when reading literature, one has to free oneself from the dominance of one’s ethnicity and to be able to relate the local to the universal. 

    Discussion

    Misogyny is not an individual phenomenon but a social construction deeply rooted in patriarchy. In this social structure, women accept the misogynist discourse and learn to hate themselves. Misogyny internalizes in women the feeling of hatred towards their own sex. As Johnson observes, misogyny “plays a complex role in patriarchy. It fuels men’s sense of superiority, justifies male aggression against women... In fact, women won’t tend to see patriarchy as even problematic since the essence of self-hatred is to focus on the self as the sole cause of misery” (Johnson, 2005:64). Misogyny is rooted in patriarchy. This word refers to power relations in a system where women are subordinated to men. As Juliet Mitchell observes, patriarchy is a kinship relation between men in which women are exchanged as commodities (Mitchell, 1971:24). Sylvia Walby believes that patriarchy shows biological differences between men and women as gender differences and thus gives different social roles to men and women (Walby, 1990:20). In patriarchy women cherish negative feelings towards each other. Horizontal hostility is the phrase used to describe this feeling. Moane states that horizontal feeling is the expression of anger and negative feelings which target the oppressed instead of the oppressor. (Moane, 2000, 401). Julia Penelope also observes that in patriarchal societies women do men’s job for them by exercising horizontal hostility and thus guarantee their victimization” (Penelope, 1992:60). According to Adrienne Rich, patriarchy has always stressed the relation between mothers and sons and has ignored the mother/daughter relationship because this relation is a threat to the patriarch system (Rich, 1968: 226). Both mother and daughter are sacrificed in this system. Rich adds that when a mother is victimized, she is not the only one who is humiliated: the daughter also receives severe damages because her mother is a role model to her. The mother’s hatred of herself and her low expectations of life prevent the girl from becoming a mature person (Rich, 1986: 243).  One similarity between Pride and Prejudice and I’ll Turn off the Lights written by two female writes in two different historical periods and geographical places is jealousy and hostility between female characters. In Pride and Prejudice, all women have negative feelings for each other except for Elizabeth and Jane. This is also true about I’ll Turn off the Lights where there is no friendship between women but only hostility. The other similarity is that both novels cherish romantic notions about marriage. As Nicole Gast observes, marriage could improve the social status of women. This is why the aim of education for women was attracting the attention of a man who could become a husband (Gast, 2005:4). Edward J. Ahrean also points out that Pride and Prejudice  marks the beginning of the bourgeois system. This throws new light on marriage in the novel. Marriage is seen as way to survive in its crudest sense (Ahearn,1989: 33). The other common point between the novels is the superiority of male characters to female characters. In I’ll Turn off the Lights, the difference between men and women which has social and cultural reasons is related to their biology and essence. It looks quite natural that Claris is always cooking and cleaning. That Artoosh is either discussing politics or reading the newspapers or playing chess is made to look natural and a man’s job. The novel approves of and emphasizes gender roles and thus separates the world of men from the world of women. Artoosh is an intellectual man who knows politics but Claris has to only cook and clean. The novel is written by a female writer about women but this female world is replete with jealousy and competition between women and is compared with the world of men which is superior to this world. In Pride and Prejudice, women are also involved in horizontal hostility. There is negative feeling between mother and daughters and sisters. Two Bennett daughtres bring shame and disgrace upon the family while no male characters does anything disgraceful. 

    Conclusion 

    The similarities between Pride and Prejudice and I’ll Turn off the Lights which are written in two different countries divided by a time span of 200 years is the negative feeling of female characters for each other and their positive feeling for the male characters. In both novels the central character is a women but this woman is incomplete without a man. This is why she has a romantic attitude towards marriage. The women in these novels do not have a friendly relation with their mother and have competitive relations with their sisters. Both novels deal with female issues and have been praised as literary masterpieces and radical novels. A close study of these novels, however, shows that the attitude of the texts towards women is disapproving. These novels reflect patriarchal mindset which makes misogynists out of men and women alike. In these novels, women target each other instead of actual target. They cannot form real bonds of friendship with their own sex, see men as their superior and compete for male attention. Although Jane Austen and Zoya Pirzad have chosen female characters as their heroines, they have only repeated the dominant patriarch discourse. They have written about the superiority of men, lack of understanding in women, and women’s need for economical and emotional support. In these novels, women are entrapped in network of jealousies and prejudices but men occupy higher positions in spite of their minor roles. Female characters are acknowledged only as daughters, wives or mothers and have no identity outside the family. They develop negative feelings for themselves and in order to attract the attention of male characters compete and fight against each other. Elizabeth and Claris have both negative feelings for their mother and sisters, have very high evaluations of their fathers, and consider marriage to or love for a man as a way to salvation. None of these characters are strong or independent. In the 21st century, Zoya Pirzad repeats the passive and conservative attitude Jane Austen had 200 years ago, writing more in appreciation of the opposite sex. It could be then concluded that although the writers and main characters of these novels are women and the subjects are the lives and experiences of women, in reality they propound reactionary, conservative and misogynist attitudes. In spite of the 200 years timespan between the novels, the contemporary Persian writer has not moved one step forward.                                             

    Keywords: Horizontal Hostility, I'll Turn off the Lights, Indirect Violence, Pride, Prejudice, Patriarchy, Misogyny}
  • حسین عبدالمحمدی*، جعفر پاکباز، سید علی غضنفری

    یکی از ناهنجاری های فرهنگی که قبل از اسلام در جامعه حجاز شایع بود و مشکلات اجتماعی بزرگی پدید آورده بود؛ عصبیت و حمیت نابجا به قوم، نژاد، زبان ملی و عقاید بود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گرچه قبل از بعثت نیز با شرکت در حلف الفضول (پیمان جوانمردان) عملا مخالفت خود را با این اخلاق جاهلی نشان داده بود، اما بعد از بعثت با دو شیوه «فرهنگ سازی» و «اقدامات عملی» در محو آن کوشش نمود. در حوزه فرهنگ سازی یک هویت جدید بر اساس یکتاپرستی برای مسلمانان تعریف کرد تا همه آنان از هر قبیله و نژاد تحت لوای آن جمع شوند. و معیارهای جدیدی برای ارزش گذاری تعریف کرد. و به آنان آموخت چگونه کرامت انسان ها و حقوق آنان را پاس بدارند. و با بیان آثار سوء عصبیت جاهلی، مردم را از دامن زدن به آن انذار داد. و در حوزه عمل نیز قدم هایی برداشت که به اصلاح رفتار مردم کمک کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله با رفتار منطقی و دور از تعصب خود با یاران و اطرافیانش، به آنان نشان داد که در مکتب او عصبیت های قومی، قبیله ای و نژادی جایی ندارد؛ و با پیمان عمومی در مدینه بجای پیمان های قبیله ای به ایجاد امت واحده اقدام کرد؛ و با پیمان اخوت بین مسلمانان این هویت جدید را تثبیت نمود؛ و با انتخاب کارگزاران شایسته و برجسته سازی اصحاب مومن و لایق از قبایل گوناگون و ملیت های مختلف، الگوی عملی به آنان نشان داد. و با تکریم بانوان و رعایت حقوق آنان به رفع تعصبات جنسیتی اقدام کرد.

    کلید واژگان: پیامبر اکرم, سیره, تعصب, حمیت}
    Hosein Abdolmohammadi *, Jafar Pakbaz, Seyyed Ali Ghazanfari

    One of the cultural anomalies that was prevalent in Hejaz society before Islam and caused great social problems; There was misplaced nervousness and support for people, race, national language and beliefs. Although the Holy Prophet (PBUH) had practically shown his opposition to this ignorant ethic by participating in the oath of allegiance before the resurrection, after the resurrection he used two methods of "culture building" and "practical measures" to eradicate it. He tried. In the field of culture, he defined a new identity for Muslims based on monotheism, so that all of them from every tribe and race could gather under its banner. And defined new criteria for valuation. And he taught them how to respect human dignity and their rights. And by expressing the negative effects of ignorant nervousness, he warned people not to stir it up. And in the field of action, he took steps that helped to improve people's behavior. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) showed them with his rational and non-biased behavior towards his companions and those around him that ethnic, tribal and racial nerves have no place in his school; And by a general pact in Medina, instead of tribal pacts, he created a single nation; And established this new identity with the covenant of brotherhood between Muslims; And by selecting worthy agents and highlighting the faithful and worthy companions from different tribes and nationalities, he showed them a practical model. And by respecting women and respecting their rights, he took action to eliminate gender prejudices.

    Keywords: The Holy prophet, Sira, prejudice, Protection}
  • رسول چگینی، مهدی فرمانیان*
    در مقاله ای که با هدف پاسخ به ادعای اجحاف و تقصیر ابن تیمیه نسبت به جایگاه و فضائل اهل بیت(ع) منتشر شده، قرائتی متفاوت و غیرواقعی از شخصیت ابن تیمیه ارائه شده است. در آن مقاله، ابن تیمیه چنین معرفی شده است که دارای نگاه اجلالی و تثبیتی به فضائل اهل بیت(ع) بوده و بر موالات، مرجعیت علمی، طهارت و نزاهت انحصاری ایشان، باور داشته است. با توجه به این که بازشناخت یک شخصیت جز با جامع نگری به اقوال و کردار آن شخص محقق نمی شود، برای آشنایی با ابن تیمیه باید همه تالیفات او را از زیرچشم گذراند. تصریحات فراوانی که در کتاب های ابن تیمیه وجود دارند، با ادعای نویسنده مقاله مزبور در تعارض است. یک جانبه نگری، جامع و مانع نبودن برداشت نویسنده، استنادات ناقص و چشم پوشی نسبت به فهم اندیشمندان اهل سنت از سخنان ابن تیمیه، مهم ترین نقدهایی است که این مقاله را به چالش می کشد.
    کلید واژگان: ابن تیمیه, تنقیص, ناصبی, اهل بیت(ع) حضرت علی(ع)}
    Rasool Chegini, Mehdi Farmanian*
    An article was earlier published to counter the argument that Ibn Teimie was rather prejudiced and erroneous towards Ahl-ul-Beit and their virtues, wherein a different and rather unrealistic interpretation of his character was presented. In that article, Ibn-Teimie was depicted as a scholar possessing an insightful and confirmatory look towards the virtues of Ahl-Ul-Beit. He is also presented as believing in Ahl ul Beit’s nobility, scientific and religious authority, immaculateness, sole integrity and honesty. With due regard to the fact that a thorough understanding of a person’s character is only possible through a comprehensive look at the quotes and deeds he left behind, the same truth holds for ibn teimie. To understand his character all of his writings and works must be brought under careful scrutiny. There are direct quotes from ibn temie that stand in sharp contrast to what the researcher of the mentioned article argued. Prejudice, lack of comprehensiveness of the author’s understanding, incomplete and erroneous references and ignorance of the stance of the sunni scholars towards the ideas of ibn temie are but some of the critical issues that bring the article under question and undermine its line of reasoning.
    Keywords: ibn teimie, error, prejudice, ahl ul beit, Imam Ali}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال