به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « quidditive concepts » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رحمان عشریه، محمدعلی اسماعیلی

    دو نظام فلسفی سینوی و صدرایی، تبیین های متفاوتی از حقیقت زمان و رابطه آن با حرکت ارائه کرده اند. زمان در اندیشه فلسفی ابن سینا از مقولات عرضی و کم متصل غیرقارالذات است. این دیدگاه با چند چالش مهم روبروست: یکی، ماهوی انگاری مفهوم وحقیقت زمان؛ دیگری، جدا انگاشتن حقیقت زمان از حقیقت موجودات مادی که لازمه اش انکار اسناد حقیقی زمان به موجودات مادی است؛ چالش سوم، ناسازگاری میان «انکار وجود خارجی حرکت قطعیه» و «تفسیر زمان به مقدار حرکت قطعیه» در نظام فلسفی سینوی است.
    صدرالمتالهین برای رفع این چالش ها، دیدگاه تازه ای مطرح کرده است. در اندیشه او، مفهوم حرکت جزء معقولات ثانی فلسفی است و حقیقت آن از سنخ ماهیت نیست. حرکت و زمان با یک وجود موجودند و زمان، مقدار حرکت جوهری اشیای مادی است.

    کلید واژگان: زمان, حرکت قطعیه, حرکت توسطیه, مقدار حرکت, مفاهیم فلسفی, مفاهیم ماهوی}
    Rahman Oshrieh, Mohammad Ali Esmaeili

    The two philosophical systems of Ibn Sina and Sadra have provided different explanations of the reality of time and its relation with movement. In Ibn Sina's philosophical view, time is an accidental category, a nonon-static continuous quantity [e1] . This viewpoint faces several important challenges:first, regarding the concept and reality of time as quidditive; second, separating the reality of time from the reality of material beings, which requires the denial of the real assignment of time to material beings; third, the incompatibility between the "denial of the external existence of cuttingmovement" and " interpreting time as the amount of cutting-movement "in Ibn Sina’s philosophical system. To overcome these challenges, Mulla Sadra
    has put forward a new perspective. In his view, the concept of motion is a philosophical secondary intelligible, and its reality is not a cognation of quiddities. Motion and time exist with one being, and time is the amount of the substantial  ovement of material objects.

    Keywords: time, cutting-movement, mediating movement, amount of movement, philosophical concepts, quidditive concepts}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال