به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « realities » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • جواد عابدینی
    نخستین گام در کارآمدی و ثمربخشی هر مطالعه و پژوهش، شناخت مبادی تصوری و تصدیقی، به ویژه مبانی روش شناختی آن، است. فلسفه تطبیقی نیز به عنوان روی آوردی نوپا در پژوهش های فلسفی، روش شناسی خاصی دارد که باید آن را کشف کرد و در مطالعات فلسفی تطبیقی به کار بست. شاید بتوان سخنرانی سال 1353 هانری کربن در دانشگاه تهران را نخستین بحث جدی درباره فلسفه تطبیقی در ایران دانست. کربن در این سخنرانی، بر اساس دیدگاه خاص خود از حکمت اشراقی و با نقد تاریخ گرایی، تلاش کرد ماهیت فلسفه تطبیقی را آشکار ساخته، روشی کارآمد و غیرسلیقه ای برای آن ارائه نماید. او بر اساس روش پدیدارشناسی فلسفی هوسرل، درباره فلسفه تطبیقی تامل کرد و آن را یگانه روش مطالعات فلسفی تطبیقی معرفی نمود. مقاله حاضر با هدف تبیین دیدگاه کربن درباره روش شناسی فلسفه تطبیقی با استفاده از مبانی و آموزه های پدیدارشناسی هوسرل و عمدتا بر اساس متن سخنرانی مزبور و بررسی و نقد آن به قدر میسور به رشته تحریر درآمده است.
    کلید واژگان: فلسفه, فلسفه تطبیقی, هانری کربن, پدیدارشناسی, تاریخ, شهود}
    Jawad Abedini
    The first step towards the effectiveness and efficiency of any research is to recognize the conceptual and affirmative principles, especially their methodological principles. As a newly-developed approach in the field of philosophical research, comparative philosophy has its own methodology which must be discovered and applied in comparative philosophical studies. Henry Corbin's lecture delivered in Tehran University in 1353 'AH' (1974) can be considered as the first serious discussion on comparative philosophy in Iran. Relying on his own view about illuminative philosophy and criticizing historicism, Henry Corbin tries to demonstrate the nature of comparative philosophy and provide an effective and impersonal method for it. Deliberating on the comparative philosophy based on Husserl's philosophical phenomenology, he defines it as the only method for conducting comparative philosophical studies. The present paper, which is mainly based on the aforementioned lecture and on reviewing and criticizing it as far as possible, seeks to elaborate on Corbin's view about the methodology of comparative philosophy by using the principles and teachings of Husserl's phenomenology.
    Keywords: comparative philosophy, Henry Corbin, phenomenology, authenticity of history (historicism), intuition of inner, realities}
  • ابوالفضل گایینی، امیر حسین زاده
    مفاهیمی که در خارج ما بازائی ندارد و ذهن به منظور رفع احتیاجات حیاتی، آنها را ساخته است ادراکات اعتباری نامیده می شوند؛ در برابر ادراکات حقیقی که انکشافات و انعکاسات ذهنی واقع و نفس الامر هستند. از سوی دیگر فناوری نرم، فناوری ذهنی است که در اندیشه، اعتقادات، ارزش ها و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان ریشه دارد و مولفه های تشکیل دهنده آن، عوامل انسانی غیر قابل مشاهده هستند. این مفهوم در برابر فناوری سخت قرار دارد که امری خارجی است و عوامل فیزیکی مولفه های آن را شکل می دهند. با توجه به ویژگی های مشابه بسیار و مصادیق مشترک فراوانی که میان این دو مفهوم وجود دارد می توان احکام مربوط به هریک را به مصادیق دیگری تسری داد.
    کلید واژگان: اعتباریات, حقایق, فناوری نرم, فناوری سخت}
    The concepts which have no external correlates and mind, in order to fulfill its vital needs, has minted them are called mental construct perceptions which contradict real perceptions which are discoveries and the mental reflection of the reality and fact itself. On the other hand, soft technology is mental technology which originates from man's thinking, beliefs, values and individual and social behaviors. Their components are invisible human elements. This concept contradicts hard technology which is an external matter the components of which include physical matters. As the two concepts include too many common features and extensions, the rules governing each of them are applicable to the extension of the other.
    Keywords: imaginary mental matters, realities, soft technology, hard technology}
  • محسن جهانگیری *

    جاحظ مانند ولتر، نویسنده سرشناس فرانسوی، ادیب فیلسوف است، یعنی بعد ادبی وی بر بعد فلسفی اش غالب است. او مانند سایر ادیبان و نویسندگان  بزرگ جهان به همه علوم و معارف عصرش اعم از فلسفه و کلام و سیاست و اقسام و الوان آداب و ادیان و مذاهب اشراف داشته و در برخی از آنها ماهر و حاذق بوده وکتاب و رساله نوشته است.  بزرگترین امتیاز جاحظ در میان نویسندگان عهد قدیم در این است که او مانند نویسندگان معروف عهد جدید و معاصر درباره واقعیات زندگی و مسایل روز جامعه از قبیل برتری نژادی، اختلافات دینی و مذهبی و خصوصیات صنفی و حتی اخلاق و رفتار افراد اندیشیده و به جامعه آرمانی و به اصطلاح مدینه فاضله عنایت نکرده است. او نمی خواسته در ذهن خود جامعه ای آرمانی بسازد و انسانها را به سوی آن سوق دهد، بلکه وجهه همتش تنها شناختن و شناساندن جامعه موجود عصرش بوده است. او در تفکرات و تاملات فلسفی خود نیز مانند فیلسوفان طبیعت شناس یونان پیش از سقراط درباره واقعیات محسوس و ملموس اندیشیده و از تفکر و بحث درخصوص کلیات و انتزاعیات ماورای حس و محسوسات خودداری کرده است. جاحظ نویسنده و فیلسوفی شاد و خندان بوده، به تمام شیون حیات عشق می ورزیده و مانند ولتر هم خود می خندیده و هم دیگران را می خندانده است.

    کلید واژگان: جامعه آرمانی, جامعه واقعی, انتزاعیات, واقعیات, اختلافات دینی, اختلافات نژادی, خصوصیات شخصی, ادبی- فلسفی}
    moshen jhangiri *

    Like Volter</em>, French salient author, Al- Jahiz</em> is a philosopher literate; namely, literary dimension of his personality predominates over his philosophical character. Like other great literati and writer of the world, he was a master in all sciences and knowledge of his age including philosophy, speech, politics, and a verity of customs, beliefs and religions and in some of them he was skillful and adroit and wrote books and pamphlets. Among classic writers, the main advantage of Al- Jahiz</em> was in that like the contransitory and modern well- known authors, he has pondered about realities of life and daily problems of community including racism, differences in religions and beliefs and caste characteristics and even morality and behavior of individuals while ignoring ideal community or so-called Utopia. He did not intend to create an ideal socity in his mind in order to laed people toward such community, but instead he made effort only to identify and making the community known at his time. In his philosophical thoughts and contemplations, he was thinking about sensible and tangible realities like Greek naturalist philosophers before Socrates while he has avoided from metaphysical generalities and abstractions beyond feeling and senses. Al-Jahiz was a mirthful and smiley writer and philosopher and loved all states of life and like Volter; he both laughed himself and made the others to laugh.

    Keywords: Ideal Community, Real Community, Abstractions, Realities, Religious Differences, Racial Diversities, Personal Charactersitics, Litrary Dimension, Philosophical Dimension}
  • محسن جهانگیری
    جاحظ مانند ولتر، نویسند? سرشناس فرانسوی، ادیب فیلسوف است، یعنی بعد ادبی وی بر بعد فلسفی اش غالب است. او مانند سایر ادیبان و نویسندگان بزرگ جهان به هم? علوم و معارف عصرش اعم از فلسفه و کلام و سیاست و اقسام و الوان آداب و ادیان و مذاهب اشراف داشته و در برخی از آنها ماهر و حاذق بوده وکتاب و رساله نوشته است. بزرگترین امتیاز جاحظ در میان نویسندگان عهد قدیم در این است که او مانند نویسندگان معروف عهد جدید و معاصر دربار? واقعیات زندگی و مسائل روز جامعه از قبیل برتری نژادی، اختلافات دینی و مذهبی و خصوصیات صنفی و حتی اخلاق و رفتار افراد اندیشیده و به جامع? آرمانی و به اصطلاح مدین? فاضله عنایت نکرده است. او نمی خواسته در ذهن خود جامعه ای آرمانی بسازد و انسانها را به سوی آن سوق دهد، بلکه وجه? همتش تنها شناختن و شناساندن جامع? موجود عصرش بوده است. او در تفکرات و تاملات فلسفی خود نیز مانند فیلسوفان طبیعت شناس یونان پیش از سقراط دربار? واقعیات محسوس و ملموس اندیشیده و از تفکر و بحث درخصوص کلیات و انتزاعیات ماورای حس و محسوسات خودداری کرده است. جاحظ نویسنده و فیلسوفی شاد و خندان بوده، به تمام شئون حیات عشق می ورزیده و مانند ولتر هم خود می خندیده و هم دیگران را می خندانده است.
    کلید واژگان: اختلافات دینی, اختلافات نژادی, ادبی, فلسفی, انتزاعیات, جامعه آرمانی, جامعه واقعی, خصوصیات شخصی, واقعیات}
    Mohsen Jahangiri
    Like Volter، French salient author، Al- Jahiz is a philosopher literate; namely، literary dimension of his personality predominates over his philosophical character. Like other great literati and writer of the world، he was a master in all sciences and knowledge of his age including philosophy، speech، politics، and a verity of customs، beliefs and religions and in some of them he was skillful and adroit and wrote books and pamphlets. Among classic writers، the main advantage of Al- Jahiz was in that like the contransitory and modern well- known authors، he has pondered about realities of life and daily problems of community including racism، differences in religions and beliefs and caste characteristics and even morality and behavior of individuals while ignoring ideal community or so-called Utopia. He did not intend to create an ideal socity in his mind in order to laed people toward such community، but instead he made effort only to identify and making the community known at his time. In his philosophical thoughts and contemplations، he was thinking about sensible and tangible realities like Greek naturalist philosophers before Socrates while he has avoided from metaphysical generalities and abstractions beyond feeling and senses. Al-Jahiz was a mirthful and smiley writer and philosopher and loved all states of life and like Volter; he both laughed himself and made the others to laugh.
    Keywords: Abstractions, Ideal Community, Litrary Dimension, Personal Charactersitics, Philosophical Dimension, Racial Diversities, Real Community, Realities, Religious Differences}
  • الفکر الاجتماعی عند امین الریحانی
    مریم هاشمی

    اثبت «امین الریحانی» ان للتخلف الفکری و الفقر الثقافی اسبابا عدیده، منها الفقر المادی و لا مبالاه الطبقه الارستقراطیه و ابتعاد الناس عن العلم و المعرفه، و یعتقد ان الشعب الذی یعیش فی الجهل تنهب امواله و یسیطرعلیه و یقید بقیود و سلاسل لا مرثیه و تکتسح حقوقه وکرامته و یکون مغلوب الخرافات والمعتقدات الباطله. یعتبر امین ادبا لبنا من رواد الفکر الحر یسقی فی اصلاح مجتمعه و المجتمعات الاخری من الامم العربیه. ‏نجد شخصیه الریحانی متنوعه، بحیث انه فی کل دین و لیس منه، و هو فی کل نزعه و بقی حرا، و فی کل جنس، ولکن لا یقیده لا لوذ و لا دم. یسعی فی بث آرایه التحرریه و نشر نظراته الاجتماعیه، لیشجع الناس علی رقی البلاد العربیه باجمعها بحیث یوصلها الی مستوی البلاد الغربیه. ‏ما امین الریحانی سوی علم من اعلام الادب الجدید و راید من رواد النهضه العربیه الحدیثه. صرخ بالتقدم و العلم و التحرر یوم کان الناس یعیشون وراء الاسوار متخلفین، لا یجروون علی المطالبه بحق. و کان رایدا.عظیما فی النصف الثانی من القرن التاسع عشر، یدعو الی التحرر من التعنت والتخلف والجمود، و یسعی لدفع وطنه من قعر الانحطاط و الانحدار الی رابیه التقدم والنجاح.

    کلید واژگان: الاجتماع, السیاسه, التساهل الدینی, الادب, الامم العربیه}
    Social Consideration Of Amin Al-Reyhani
    Maryam Hashemi

    Amin Al-Reyhani has argued about poverty and lack of education and science between people. He believes that if a nation lives in darkness and unawareness its properties and wealth will be spoiled. Amin Al-Reyhani is a Lebanese scholar who has attempted to reform his own and other Arabic societies.

    Keywords: society, politics, literature, Arabic nations, realities}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال