به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « religious experiences » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • قدرت الله قربانی*
    دین دارای ابعاد مختلفی از جمله ابعاد اعتقادی، اخلاقی، تجربی، مناسکی- عبادی، اسطوره ای-روایی، اجتماعی و مادی است. تجربه دینی یکی از ابعاد دین است و هم بعنوان یک واقعیت مهم دینی دارای مناسبات مختلفی با دیگر ابعاد آن است. از این رو شناخت نوع مناسبات تجربه دینی با ابعاد دین اهمیت زیادی دارد. پرسش تحقیق آن است که چه نسبتی میان تجربه دینی با ابعاد مختلف دین قابل تصور است؟ در پاسخ به این سوال، ابتدا بایستی به اهمیت تلقی های مختلف از دین و سپس تجربه دینی توجه داشت؛ یعنی نوع خوانش ما از تجربه دینی، نسبت آن را با ابعاد دین تعیین می کند. همچنین تلقی ما از دین، در تعیین ماهیت و تنوع ابعاد آن بسیار مهم است. در این زمینه، می توان با نظر به دو سنت مهم دینی موجود در جهان، یعنی سنت خداباوری و خداناباوری، به اهمیت امر متعالی و جنبه الهی/قدسی دین، توجه داشت و حداقل بر نقش ابعاد اعتقادی، اخلاقی، روایی-اسطوره ای، تجربی، نهادی-حقوقی/اجتماعی، عبادی-مناسکی (شعائری) و مادی دین توجه داشت که هریک مناسبات خاصی با تجربه دینی دارند؛ بویژه ابعاد اعتقادی و شعائری که می توانند مورد توجه بیشتری قرار دارند. در این زمینه، به نظر می رسد بعد اعتقادی می تواند ایجاد کننده یا تفسیرگر تجربه دینی، بعدعبادی-شعائری نمایش گر و تجلی کننده و تکرار نمادین تجربه های دینی، و بعد روایی-اسطوره ای انتقال دهنده ماهیت آن به نسل های بعدی، بعد اخلاقی هم موجد و هم بسط سلوکی نتیجه تجربیات دینی، و بعد مادی نیز تجسم گر خارجی و زمینه ساز وقوع تجربه های دینی باشند. ضمن اینکه توجه به نظریات مطرح در دو رویکرد ذات گرایی و ساختار گرایی درباب تجربه های دینی و تقسیم تجربه های دینی به دوگونه مینوی و شهودی-نظری، نوع مناسبات آنها را با ابعاد دین متنوع و پیچیده تر خواهد ساخت.
    کلید واژگان: تجربه دینی, ابعاد دین, باورها, شعائر, امر مینوی, سنت خداباوری}
    Qodratullah Qorbani *
    Religion has different aspects and dimensions including doctrinal, moral, empirical, mythical-narrative, ritual, social, and material ones. Religious experience is one of the dimensions of religion and is a significant religious fact and aspect that has diverse relations with other dimensions of religion. Hence, recognizing the kind of religious experience’s relations with religion’s dimensions has its special significance. So the question of research is what relations can be conceivable between religious experience and the dimensions of religion? To answer such a question, first, we should pay attention to the importance of different tendencies toward religion and religious experiences, that is, our understanding of religious experience defines its relation with religion’s dimensions. Our understanding of religion, also, is significant in determining its essence and diverse aspects or dimensions. In this case, considering two important religious traditions of the world, namely classic monotheism and atheism, we can notice the significance of the Transcendent Being or Sacredness/Divine aspect of religion, and think of some dimensions of religion such as doctrinal, moral, mythical-narrative, empirical, social, ritual or material that each one has its special relation with religious experience, although creedal and ritual ones can be more respectable. In this case, it seems the doctrinal dimension can make or interpret religious experiences, ritual and worshiping dimention shows and manifests its symbolic repeatation. Mythical-narrative one can transfer virtues of religious experiences to the next generations, moral one can make and extend the results of religious experiences, and material one can manifest externally and make the background for the next religious experiences. In the meantime, paying attention to noticeable theories such as essentialism and structuralism about religious experiences, and dividing them into two nouminous and intuitive-theoretical experiences, can make complicated and plural of their relations with some dimensions of religion.
    Keywords: Religious Experiences, religion’s dimensions, Creeds, Rituals, numinous, Theism}
  • مازیار نیکدل کلاشمی*، حسن چاوشیان، محمدمهدی رحمتی

    مقاله حاضر بر اساس پژوهشی با رویکرد کیفی، به مطالعه دین داری و دنیوی شدن در میان پسران 18-17 ساله در شهر صومعه سرا می پردازد. این مطالعه  در صدد آن است تا دریابد افراد چه تفسیری از دین دارند و سازوکار شکل گیری دین داری آنان چگونه است. هم چنین، این مطالعه بر آن است تا به بازبینی دنیوی شدن در میان آنان بپردازد. برای انجام این مطالعه، از حوزه های نظری معاصر در جامعه شناسی دین و روش کدگذاری مضمونی استفاده شده است. چهارچوب مفهومی این مطالعه برگرفته از رویکردهای نظری رابرت بلا و مردیت مگوایر در حوزه دین است. داده های پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته در میان پانزده نفر از جوانان - عمدتا دانش آموز- و با روش نمونه گیری در دسترس گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که بسیاری از دانش آموزان تفسیری شخصی از معنویت دارند و شکل دین داری آن ها به صورت رسمی نیست. هم چنین، دنیوی شدن در میان آنان در دو سطح فریضه های عملی و سطح شناختی مشهود است.

    کلید واژگان: تجربه های دینی, شکل های دین داری, کردوکارهای دینی, کدگذاری مضمونی}
    Maziyar Nikdelkelashami *, Hassan Chavoshian, Mohammadmehdi Rahmati

    This paper tries to give an account of religiosity as well as secularism among 17-18-year-old boys in the city of Soume'sara, Guilan Provinde, Iran from a qualitative perspective. This study intends to find out how people interpret religion and through what mechanisms the religiosity or secularism are formed and established among them. The conceptual framework of this study is derived from the theoretical approaches of Robert Bellah and Meredith McGuire in the field of religion. Research data has been collected using in-depth and semi-structured interview techniques among fifteen young people - mostly students- and by convenient sampling.The findings of the research show that many students have a personal interpretation of spirituality and their religiosity is not formal. Also, secularization among them is evident in practical life as well as cognitive levels.

    Keywords: Religious experiences, forms of religiosity, Religious practices, Thematic coding}
  • خدیجه سادات معصومی زاده، محمدرضا پویافر*، عاصمه قاسمی
    زمینه و هدف

    روابط عاشقانه، قدمتی به درازنای عمر بشر دارد زیرا بهره مندی از یک زندگی سالم و توام با عشق و صمیمیت، از نیاز های اساسی هر فرد اجتماعی می باشد. این نیاز در مختصات یک جامعه دینی، سویه های متناسب با قوانین دینی و شرعی به خود می گیرد. از سوی دیگر داشتن رویکرد دینی و رعایت الزامات آن می تواند تعیین کننده سبک عشق ورزی افراد باشد. هدف این پژوهش، تبیین جامعه شناختی سبک های عشق ورزی و رابطه آن با دین داری در میان شهروندان تهرانی می باشد.

    روش پژوهش:

      روش این پژوهش توصیفی-همبستگی است که حجم نمونه شامل 300 نفر می باشد که با روش خوشه ای چند مرحله ای از بخش های شمال، مرکز، شرق، غرب و جنوب تهران، انتخاب گردیدند. تحلیل داده های حاصل عملیاتی سازی مدل سنجه ی دینداری کاظمی و فرجی (1395)  و پرسشنامه ی سه وجهی عشق استرنبرگ با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی، انجام شد. تحلیل روابط متغیرهای میانجی، بین متغیرهای مستقل و وابسته اصلی، با استفاده از نرم افزار Spss می باشد. علاوه بر این، برای تحلیل معادلات ساختاری حاکم بر روابط بین متغیرها از تحلیل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Amos استفاده گردیده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان می دهد که،  میزان دین داری افراد بر سبک عشق ورزی آن ها موثر است.

    نتیجه گیری

    نتایج مربوط به شاخص های برازش مدل رابطه میزان دین داری با سبک عشق ورزی افراد، نشان می دهد که این مدل، دارای برازش مطلوب با داده ها می باشد.

    کلید واژگان: جامعه شناختی, سبک عشق ورزی, دین داری}
    Khadijehsadat Masomizadeh, Mohamadreza Pouyafa*, Asemeh Ghasemi
    Objective

    Love and sincere emotional relationships, as one of the most important needs of a person, play an important role in the mental health of individuals and society. romantic relationships have a long history of human life because benefiting from a healthy life combined with love and intimacy is one of the basic needs of every social person. In the context of a religious society, this need takes on forms that are appropriate to religious and Shariah laws. On the other hand, having a religious approach and complying with its requirements can determine the love style of people. The purpose of this research is to explain the sociological love styles and its relationship with religiosity among citizens of Tehran.

    methods

    The method of this research is descriptive-correlation, the sample size includes 300 people who were selected from the north, center, east, west and south parts of Tehran by multi-stage cluster method. The data analysis of the operationalization of Kazemi and Faraji's religiosity measurement model (2016) and Sternberg's three-dimensional love questionnaire was performed using descriptive and inferential tests. The analysis of mediating variables relationships between independent and main dependent variables is done using Spss software. In addition, to analyze the structural equations governing the relationships between variables, structural equation analysis with the help of Amos software has been used.

    Result and discussion

    The research findings show that the level of religiosity of people is effective on their lovemaking style. In this research, it was found that religious emotions and experiences have a strong effect on love style; So that people with higher religious feelings have more love in their life together. The results related to the fit indices of the model of the relationship between the level of religiosity and the love style of people show that this model has a good fit with the data.

    Keywords: Love Styles, Religiosity, Religious Experiences, Religious Beliefs, Religious Rites}
  • کمال نادری
    یکی از مباحثی که در فلسفه دین و کلام جدید وجود دارد مسئله وحی و تجربه دینی است. بحث در این است که آیا وحی الهی و تجربه دینی که در مغرب زمین مطرح شده یکی بوده و کاملا بر یکدیگر منطبق هستند یا این که خیر، این ها دو مقوله جدا از هم می باشند؟
    در این مقاله ضمن ذکر عوامل و زمینه های پیدایش چنین نظریه ای به بیان معانی وحی در کلام اسلامی و مسیحیت و ماهیت تجربه دینی و ارائه برخی نظریات مطرح در هر مورد، به تبیین تفاوت های وحی با تجربه دینی پرداخته شده است، در نهایت، این نظریه از دو زاویه درون دینی و برون دینی به نقد کشیده شده و اثبات می شود که این تئوری نه تنها ارزش معرفتی نداشته بلکه هیچ انطباقی با وحی الهی ندارد و صرفا نظریه ای است برای برون رفت از چالش موجود بین آموزه های کتاب مقدس و فهمی که نسل نو و روشنفکران از آن دارند.
    کلید واژگان: وحی, تجربه دینی, فلسفه دین, کلام جدید}
    Kamal Naderi*
    Some of the issues which exist in philosophy of religion and New Testament are the issue of revelation and religious experience. The issue is this that, whether divine revelation and religious experience which is posed in the west are one thing and coincide together or not, they are two separate things?In this paper, despite mentioning the reasons of existence of this kind of theory, we state the meanings of revelation in Islam and Christianity and the essence of religious experience and representing some posed theories about both of them as well as speaking of differences between revelation and religious experience. Eventually, this theory is criticized intra-religiously and inter-religiously, and it is proved that this theory not only doesn’t have any epistemological value but also doesn’t have any consistency with divine revelation, and is only a theory for evading the existent conflict between Holy Book doctrines and the deduction of new generation and intellectuals of it.
    Keywords: Revelation, religious experiences, philosophy of religion, New Testement}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال