به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « return to the self » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمود مقدس، احمد ساعی
    داریوش شایگان، از جمله متفکران برجسته ی تاریخ معاصر ایران است که آفاق اندیشگی اش نه تنها در ایران، که تا دوردست های عالم تفکر امتداد یافته است. شایگان در مواجهه با هجوم بی امان سیل ویرانگر مدرنیته، که می کوشید همه ی هستی شرق را با خود ببرد، آوای بومی گرایی و بازگشت به هویت اصیل سر داد، ندایی که در دهه های چهل و پنجاه شمسی منادیان دیگری نیز چون فردید، شریعتی و آل احمد یافت. مقاله ی حاضر در پاسخ به این سئوال که: نسبت تفکر اسطوره ای شایگان با نگاه وی به شرق و غرب چه بود و این امر چه تاثیری بر آرای وی در باب هویت بومی و اصیل گذاشت، با استفاده از رهیافت جامعه شناسی اندیشه و ابزار نقد اسطوره ای، این فرضیه را به آزمون می گذارد که: شایگان با تاثیرپذیری از ذهنیت اسطوره ای خود، که واجد مولفه هایی چون عقل گریزی، تلقی دوری از زمان، جمع گرایی و برساختن تمایزهای دوتایی خیالی بود، ضمن برداشتی زیبایی شناختی و استعلایی از شرق و نادیده گرفتن واقعیات و ویژگی های بدوی تمدن شرقی، به برساخت هویتی موهوم به عنوان یگانه چاره ی مواجهه با مدرنیته ی غربی رسید.
    کلید واژگان: داریوش شایگان, تفکر اسطوره ای, مدرنیته, هویت, بازگشت به خویشتن, بومی گرایی, غرب}
    Dariush Shaygan is one of the most prominent thinkers in the contemporary realm of Iranian intellectualism whose ideas have received many attentions all over the world. With regard to the destructive assault of modernity which tried to vanish eastern values and morals, Shaygan called for a return to the local values and traditions, a call which was heard by other intellectuals such as Fardid, Al-e Ahmad, Shariati and Naraqi in 1960s. In examining the relationship between mythic thought of Shaygan and his ideas about the West and East, the article, using the approach of sociology of thought and mythical criticism, tries to test this hypothesis that Shaygan, having viewed the world through mythical lenses composed of elements including irrationalism, collectivism, cyclical concept of time, and establishing imaginary binary opposition, had a transcendental and aesthetic concept of the East which resulted in overlooking the realities and failures of eastern culture. Consequently, he prescribed a return to the local, authentic identity as the only panacea for the harassment of western Modernity.
    Keywords: Shaygan, mythical mind, modernity, identity, return to the Self, localism, The West}
  • Mohammad Hossein Jamshidi
    The Islamic Revolution of Iran introduced new values to the humanity and reshaped our identity. One of the consequences of this revolution was inspiring the change in our point of view toward the West and toward the status of the contemporary world. On this basis, there is a dire need to adopt a stance appropriate to the values of Islamic Revolution and its Iranian-Islamic identity against the West and its culturalaxiological system. As the ideologist and leader of the Islamic Revolution and founder of the Islamic Republic, Imam Khomeini introduced an approach to theWest that is concordant with and conforming to the generality of our culture on one hand, and on the other hand, pictures our revolutionary stance vis-à-vis the West. On this basis, our major question will be: What stance does Imam Khomeini picture for our revolutionary society vis-à-vis the West and its cultural, axiological and ideological system? Imam Khomeini’s approach centers round not only rejecting Occidentalism, but also negating any tendency toward Western culture in its diversified forms with respect to such factors and principles as humanism, materialism and secularism, individualism, and hegemony. His approach prescribes resistance against aggressive behavior of the West and introducing the plan for revival of Iranian-Islamic identity via trust in God, the Initiator of the world of being. In this approach, the West is a symbol of the fall of the belief in the Holy Truth and the East is the symbol of the rise of the belief in the Holy Truth and manifestation of Light, based on which man returns to his real “self” or to his divine innate nature, thus steps in the path of spiritual perfection and real salvation by rejecting Occidentalism.
    Keywords: Imam Khomeini, the West, Occidentalism, Westernization, humanism, the East, return to the self}
  • محمدحسین جمشیدی، ابراهیم ایران نژاد

    جلال آل احمد از جمله اندیشمندانی است که با نگرشی انتقادی و توجه به هویت خودی، نگاه به غرب و غرب گرایی را به چالش کشید و در نهایت با نفی آن، ایده بازگشت به خویشتن را مطرح کرد. جلال برای درمان عقب‌ماندگی و رهایی جامعه از سیطره غرب، توجه خود را به دو عامل مهم درونی و بیرونی عقب‌ماندگی و غرب‌زدگی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی معطوف کرده بود. بر همین اساس، از یک سو به مقوله غرب‌زدگی و از سوی دیگر به روشنفکری توجه کرد. راه حل او برای درمان بیماری عقب‌ماندگی و رهایی از مشکلات موجود جامعه نیز «بازگشت به خویشتن» است که به مفهوم تاکید مجدد بر نظام ارزش‌ها، فرهنگ، تاریخ و دین، عقیده و ایدیولوژی خویش یعنی اسلام است. در نتیجه خواستار اصلاح جریان روشنفکری و به صحنه آمدن روحانیت و ایجاد پیوند میان این دو نیروی فکری اصلی در جامعه ایران است.

    کلید واژگان: جلال آل احمد, روشنفکری, غرب گرایی, غرب زدگی, بازگشت به خویشتن}
    Mohammadhossein Jamshidi *, Ebrahim Irannejad

    Al-Ahmad as acritical thinker that attitude critical view and attention to the selfish identity challanged the West and the Westernization and ultimately rejecting it, expressed the idea of "Return to the Self". Al-Ahmad for the treatment of retardation and release of the community from domination of the West, points its attention to two important factors: internal and external. retardation and Gharbzadegi (infatuation with the West) in his thought imphy process in different political, economic, social and cultural aspects. Accordingly, he, on the one hand attends to the problem of Gharbzadegi (infatuation with the West) and on the other hand to the problem of Intellectual. "Return to the Self" is his solution for the treatment of illness of retardation and escape from the problems of society. Return to Self means return to system of values, culture, relgion and idea of self: Islam. Consequently, he wants to reform of intellectual and clergy and come these to the scene and creating links between the two main intellectual agents in Iranian society.

    Keywords: Jalal-Al-Ahmad, Intellectual, Esternization, Political, Thought, Return to the Self}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال