به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « shah tahmasb » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رسول رضوی، محمد سجاد رحمانی*
    قزوین عصر طهماسبی یکی از مراکز علمی اثرگذار در تاریخ کلام امامیه بوده و در اجتماعی شدن مباحث کلام نقش اصلی داشته است. به همین دلیل، پرداختن به این مسئله که زمینه های شکل گیری این حوزه چه بوده و کدام جریان های کلامی در این مرکز به فعالیت پرداخته اند، از سوال های مهم در یافتن سیر تطور مباحث اعتقادی در کلام امامیه است. این مقاله با استفاده از روش تاریخی تحلیلی و بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای، و با معرفی مقومات درونی و بیرونی این حوزه، به واکاوی جریان های کلامی موجود در حوزه قزوین طهماسبی پرداخته و به این نتیجه رسیده است که چهار جریان «فلسفی کلامی»، «فقهی کلامی»، «میانه گرا» و «متصوفه» در این حوزه فعالیت جدی داشته و ضمن اثرگذاری در فرهنگ و سیاست عصر طهماسبی که در تقرب اندیشه های کلامی به عرصه سیاسی، تاثر قابل توجه کلام از مبانی فقهی و روایی، پررنگ تر شدن مباحث امامت خاصه با رویکرد برائتی و یکسان سازی جامعه از نظر مذهبی و شعائری نمود یافت در جریان های کلامی حوزه اصفهان نیز تاثیر گذار بوده اند.
    کلید واژگان: کلام امامیه, شاه طهماسب, حوزه قزوین, جریانهای کلامی}
    RASOOL RAZAVI, Mohamad Sajad Rahmani *
    Qazvin during the Tahmasibi era was one of the most influential scientific centers in the history of Imamiyya theology and played a major role in the socialization of theological topics. For this reason, dealing with the issue of the formation grounds of this center and which theological currents have been active in this center is one of the important questions in finding the course of development of theological issues in Imamiyyah. Using the historical-analytical method and using library studies, and by introducing the internal and external elements of this field, this article analyzed the theological currents in the center of Qazvin during the Tahmasbi era and came to the conclusion that four currents in this field of activity It has been serious: "philosophical-theological current", "jurisprudential-theological current", "moderate current" and "mystic current". The impact of these four currents in the field of culture and politics of the Tahmasibi era are: the entry of theological ideas into the political field, the significant influence of theology from the foundations of jurisprudence and narrative, the growing prominence of the topics of Imamate, especially with the approach of justification, and the unification of the society in terms of religion and rituals. . These four currents have also been influential in the theological currents of Isfahan region.
    Keywords: : Kalam Imamiya, Shah Tahmasb, Qazvin Seminary, Verbal Flows}
  • رسول جعفریان*
    ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه قمی (م 381) عالم بزرگ شیعه در قرن چهارم هجری است. یکی از آثار مهم باقی مانده از صدوق، کتاب الاعتقادات است که وی در این کتاب که چهل وپنج فصل دارد مهمترین عقاید شیعه را بیان کرده و آنها را با شواهد قرآنی و احادیث نبوی اثبات کرده است. پژوهش حاضر مطالعه موقعیت شیخ صدوق و کتاب اعتقادات او در دوره صفوی را بررسی می کند. سوال اصلی پژوهش آن است که معیارهای اهمیت کتاب اعتقادات شیخ صدوق در دوره صفویه، در مقایسه با دیگر رسائل اعتقادی شیعی، در چه دامنه ای از ظرفیت های تبلیغی ترویجی در این دوره بوده و تا چه اندازه تاثیر گذار بوده است؟ این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی بر اساس منابع و مآخذ این دوره در پی پاسخ پرسش فوق است. یافته های پژوهش نشان می دهد در دوره صفویه از ظرفیت های موجود جامعه نظیر سیاست های فرهنگی-مذهبی شاه طهماسب، نهادهای دینی و آموزشی و متون و معارف در جهت تثبیت، نهادینه سازی و گسترش مذهب تشیع در جامعه ایران بهره گرفته شده است که سبب ترجمه شماری از آثار اصیل عربی شیعی به فارسی گردید.
    کلید واژگان: اعتقادی, اعتقادات شیعی, کلام شیعی, صفویه, شیخ صدوق, شیخ مفید, شاه طهماسب, محمد مهدی رضوی}
    Rasoul Jafariyan *
    Abu Ja'far Muhammad ibn Ali ibn al-Ḥusayn ibn Bābiwayh Qumī (d. 381) was a prominent Shia scholar in the fourth century of the Islamic calendar. One of the important works left by Sadūq is the book "Aqā'id," in which he elaborates on the most important beliefs of Shia Islam in its forty-five chapters, proving them with Quranic verses and Prophetic traditions. The present research examines the position of Sheikh Sadūq and his book "Aqā'id" in the Safavid period. The main question of the research is to what extent the importance criteria of Sheikh Sadūq’s book "Aqā'id" in the Safavid era, compared to other Shia doctrinal treatises, have utilized the capacities for promotional activities in this period and how influential it has been. This research, utilizing a descriptive-analytical method based on sources and references of this period, aims to answer the above question. The findings of the research indicate that in the Safavid period, the existing capacities of society, such as the cultural-religious policies of Shah Tahmasb, religious and educational institutions, and texts and teachings, were utilized to stabilize, institutionalize, and expand Shia Islam in Iranian society, leading to the translation of several original Arabic Shia works into Persian.
    Keywords: Doctrine, Shia beliefs, Shia Theology, Safavid era, Sheikh Sadūq, Sheikh Mufīd, Shah Tahmasb, Mohammad Mahdi Rezvani}
  • محمود مهمان نواز*، کشواد سیاهپور، محمدجعفر عوضی

    شیخ حسین بن عبدالصمد حارثی عاملی (984-918) از فقهاء مشهور دوره اول صفوی و معاصر با شاه طهماسب (984-930 ق) بوده است. بررسی اندیشه سیاسی، تاثیر و عملکرد او در امور سیاسی، هدف اصلی این پژوهش می باشد. سوال اصلی این پژوهش آن است که اندیشه سیاسی شیخ حسین چه تاثیری در جامعه صفوی و عملکرد سیاسی شاه طهماسب داشته است؟ روش تحقیق در این پژوهش، تاریخی-تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای  است. ابزار اصلی پژوهش داده های منابع تاریخی عصر صفوی به ویژه آثار باقی مانده از شیخ حسین بوده که بسیاری از این آثار هنوز ترجمه و تصحیح نشده اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین تاثیر اندیشه و عمل سیاسی شیخ حسین را می توان عمومیت بخشیدن به برگزاری نماز جمعه به عنوان فریضه ای مذهبی - سیاسی دانست. رویکرد شیخ حسین نسبت به نماز جمعه، مسیله گرفتن جوایز و هدایا از پادشاهان و سجده بر شاه، در راستای مشروعیت بخشی به حکومت شاه طهماسب بوده و در این زمینه تلاش فراوانی نموده است.

    کلید واژگان: شیخ حسین بن عبدالصمد, شاه طهماسب, دولت صفویه, اندیشه سیاسی.}
    Mahmoud Mehmannavaz *, Keshvad Siahpour, MouhammadJafar Evazi

    Sheikh Hussein bin Abdul Samad Harithi Ameli (984-918) was one of the famous jurists of the first Safavid period and contemporary with Shah Tahmaseb (984-930 AH). The main purpose of this study is to study political thought, its influence and performance in political affairs. The main question of this research is what effect did Sheikh Hussein's political thought have on Safavid society and the political performance of Shah Tahmasb? Research Method In this research, historical-analytical and data collection has been done by library method. The main research tool is the data of historical sources of the Safavid era, especially the surviving works of Sheikh Hussein, many of which have not yet been translated and corrected (for example, the treatise of Abbah to receive the awards of the rulers, of which an independent report has been published so far. It is not submitted). The findings of this study show that the most important influence of Sheikh Hussein's political thought and action can be considered as generalizing the holding of Friday prayers as a religious-political duty. In general, Sheikh Hussein's approach to Friday prayers, the issue of receiving prizes and gifts from kings and prostrating to the Shah, has been in the direction of legitimizing the rule of Shah Tahmasb and has made great efforts in this regard.

    Keywords: Sheikh Hussein bin Abdul Samad, Shah Tahmasb, Safavid Dynasty, Political Thought}
  • رشید رکابیان*، سیروس خندان

    تاسیس و اسقرار دولت صفوی در ایران به عنوان نخستین حکومت مستقل شیعی مقتدر در تاریخ اسلام، موجب گشت بحث تایید این دولت و همکاری یا عدم همراهی با آن، بدل به یکی از مباحث مهم جدید در حوزه تفکر و اندیشه سیاسی و حتی نظرات فقهی علمای بزرگ این دوران شود. براین اساس در این دوران فقهای بسیار زیادی از بلاد مختلف بخصوص لبنان به دعوت شاهان صفوی به ایران مهاجرت کردند وحوزه علمی مقتدری را در اصفهان رونق دادند؛ از طرف دیگر عده زیادی از این فقها با شاهان صفوی همکاری و در ساختار قدرت شرکت داشتند و به مقاماتی ازجمله شیخ الاسلام، صدر، قاضی و... رسیدند. براین اساس پژوهش مذکور به این سوال جواب می دهد که حدود و ثغور ولایت فقها درساختارحکومت صفویه چگونه بوده است؟ فرضیه تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی پاسخ می دهد؛ باتوجه به اینکه درایران دوره صفویه، مردم درساختار حکومت نقشی نداشتند وحکومت نیاز به مشروعیت داشت، این مشروعیت یا باید به تایید فقها می رسید و یا اینکه، فقها برای حل بحران مشروعیت، به حکومت می رسیدند؛ براین اساس نگارنده معتقد است که در یک دوره ای ازحکومت صفویه (شاه طهماسب) حکومت ولایت فقیه بالفعل تاسیس شد و شاه درواقع همان صدراعظم فقیه بود که مشروعیتش را از فقیه می گرفت، لذا حدود و اختیارات ولایت فقیه همان حدودی بود که فقهای شیعه قایل به آن هستند.

    کلید واژگان: ولایت فقها, حکومت صفویه, محقق کرکی, علامه مجلسی, شاه طهماسب}
    Rashid Rekabian *, Sirous Khandan

    The establishment and establishment of the Safavid government in Iran, as the first powerful independent Shia government in the history of Islam, caused the discussion of the approval of this government and cooperation or non-collaboration with it, becoming one of the new important topics in the field of political thought and thought and even the jurisprudential opinions of scholars. Therefore, during this period, many jurists from different countries, especially Lebanon, immigrated to Iran at the invitation of the Safavid kings and promoted the powerful scientific field in Isfahan. On the other hand, many of these jurists cooperated with the Safavid kings and participated in the power structure and reached the positions of Shaykh al-Islam, Sadr, Qazi, etc. Therefore, the aforementioned research answers the question that what were the limits and gaps of the jurisprudence in the structure of the Safavid government? Baroush's descriptive-analytical research hypothesis gives an answer; considering that in Iran during the Safavid period, the people did not have a role in the government structure and the government needed legitimacy, this legitimacy either had to be approved by the jurists or the jurists reached the government to solve the crisis of legitimacy. Therefore, the author believes that during a period of the Safavid government (Shah Tahmasab), the government of Velayat al-Faqih was actually established, and the shah was actually the chancellor of al-Faqih who got his legitimacy from the jurist, so the limits and options of the al-Faqih province were the same as the Shia jurists.

    Keywords: Wilayat Faqha, Safavid Government, Mohaghegh Karki, Allameh Majlisi, Shah Tahmasb}
  • محمود مهمان نواز*
    گرجستان سرزمینی مسیحی نشین بوده که در دوران صفویه مورد توجه ویژه شاهان این سلسله قرار داشته است. بیشترین حملات صفویان به گرجستان در زمان شاه طهماسب رخ داده که این حملات برای نیل به دو هدف انجام جهاد در راه خدا و کسب غنایم صورت گرفته است. نوع و چگونگی بازتاب این حملات در تاریخنگاری صفوی موضوعی است که این پژوهش درصدد پرداختن بدان می باشد. پیش فرض پژوهش بر این نکته استوار می باشد که به سبب ماهیت مذهبی حکومت صفویان و به طورکلی جهان-بینی مذهبی حاکم بر آن دوره، تاریخ نگاری در آن دوره نیز تابع شرایط بوده و حملات شاه طهماسب به گرجستان به گونه ای مذهبی روایت شده است. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر شیوه گردآوری اطلاعات از منابع تاریخی، به انجام رسیده است.یافته های پژوهش نشان می دهد که مورخان صفوی در روایت حملات شاه طهماسب به گرجستان دو شیوه را دنبال نموده اند: اول؛ بزرگ جلوه دادن موفقیت های شاه طهماسب که روی آوردن به استفاده از تعابیر حماسی در روایت حملات طهماسب به گرجستان، در همین راستا بوده است. دوم؛ توجیه قتل و غارت های روی داده در این حملات، با بهره گیری از استدلال هایی چون: -مشرک و کافر معرفی نمودن گرجیان که طبیعتا در چنین حالتی، کشتار و غارت آنان نیز مشروع بوده -دفاع شاه صفوی از مرزهای اسلام و ترویج اسلام که وظیفه هر حاکم مسلمانی بوده -تقدیرگرایی به این معنا که چنین سرنوشتی برای گرجیان از ازل ثبت شده و از آن راه گریزی نبوده است.
    کلید واژگان: شاه طهماسب, گرجستان, تاریخنگاری, صفویه, روایت}
    Mahmoud Mehmannavaz *
    Georgia was a Christian land that was of special interest to the kings of this dynasty during the Safavid period. Most of the Safavid attacks on Georgia took place during the reign of Shah Tahmasb, which were carried out to achieve the two goals of jihad in the way of God and gaining booty. The type and manner of reflection of these attacks in Safavid historiography is a topic that this study seeks to address. The presupposition of the research is based on the fact that due to the religious nature of the Safavid rule and in general the religious worldview prevailing in that period, historiography in that period is also subject to the conditions and Shah Tahmaseb's attacks on Georgia as O religious narrated. The present study has been done with a descriptive-analytical approach and relying on the method of collecting information from historical sources.Findings show that Safavid historians have followed two methods in narrating the attacks of Shah Tahmaseb on Georgia: First; To magnify Shah Tahmaseb's successes was to turn to the use of epic expressions in the narrative of Tahmaseb's attacks on Georgia. Second; Justification for the killings and looting that took place in these attacks, using arguments such as: - Introducing the Georgians as polytheists and infidels, whose killing and looting was naturally legitimate in such a situation - Defending the Safavid king from the borders of Islam and Promoting Islam, which is the duty of every Muslim ruler - destiny in the sense that
    Keywords: Shah Tahmasb, Georgia, Historiography, Safavid, Narrative}
  • محمد رضایی
    بین سال های (979 981ق) شورشی علیه حکومت صفویه در تبریز روی داد که در منابع این دوره بازتاب چندانی نیافته است. اگرچه منابع اشاره ای به علل و عوامل تکوین شورش نکرده اند ولی عوامل سیاسی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی در قالب مؤلفه هایی همچون درگیری با دول مجاور، انتقال پایتخت، اختلاف بین محلات و درگیری های فرقه ای، افول طریقت های صوفیانه و به ویژه رکود تجارت به صورت آشکار و پنهان در بروز آن اثرگذار بوده اند. در پی رکود تجارت و وخامت شرایط زندگی به ویژه برای پیشه وران، با توجه به زمینه های آماده، در اثر اجحاف ماموران محلی شورش آغاز گردید و به مدت دو سال تداوم یافت. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با اتکا به منابع و مآخذ موجود درپی مطالعة عوامل و تبیین نقش آن ها در تکوین شورش و یافتن پاسخی به سؤال اصلی است که عوامل اجتماعی و اقتصادی چگونه و تا چه میزان در شکل گیری این شورش تاثیرگذار بوده اند؟
    کلید واژگان: پیشه وران, تبریز, رکود تجارت, شاه تهماسب, شورش}
    Mohammad Rezaei
    At the end of the Shah Tahmasb's reign, from 979 to 981, a riot occurred in Tabriz. This riot is one of the Tabriz citizens’ few riots against the Safavid dynasty. Although the sources don’t mention the causes and effects of the riot's formation, political, social and especially economic factors in the form of components such as conflicts with neighboring states, shifting of capital, the disagreement between the neighborhoods and sectarian conflicts, the decline of the Sufi doctrines and trade recession especially had visible and invisible impacts on them. Following the trade recession and poor living conditions, particularly for craftsmen, the riot was started and continued for two years regarding the available context and due to the local officials’ extortions. The current research being carried out by the method of descriptive-analytical and relying on the available resources studied and explained the causes and their roles in shaping of the riots. Furthermore, it tries to answer this question “how and to what extent social and economic factors had an impact on shaping of this riot?”
    Keywords: Craftsmen, Tabriz, Trade Stagnation, Shah Tahmasb, Riot}
  • ناصر جدیدی*، سعید نجفی نژاد، محمد کریم یوسف جمالی
    سیاست های مذهبی شاه طهماسب اول صفوی، نقش مهمی در فرآیند گسترش مذهب تشیع اثنی عشری در ایران عصر صفوی داشته است. بدون آگاهی از انگیزه های درونی شاه طهماسب برای به کار بستن این سیاست های مذهبی، نمی توان به درک صحیحی از وضعیت فرهنگی و مذهبی ایران در دوران حکومت او رسید. ریشه یابی منشا اتخاذ سیاست های مذهبی و چگونگی بروز اعتقادات و علائق شاه طهماسب در اقدامات فرهنگی او، مسئله اصلی این پژوهش است. متغیرهایی نظیر شرایط سیاسی و مذهبی زمان و پیشینه اعتقادی شاه طهماسب در این مورد تاثیرگذار بوده اند و به نظر می رسد اولویت اصلی شاه طهماسب در بخش سیاست فرهنگی و مذهبی، اعتلای جایگاه خاندان پیامبر (ص) در جامعه بوده است که نشئت گرفته از اعتقادات و تمیلات درونی او است
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: شاه طهماسب, اهل بیت علیهم السلام, تشیع, صفویه, سیاست مذهبی, باورهای شیعی}
    Naser Jadidi, * Saeid Najafinejad, Mohammad Karim Yousef Jamali
    Among the Safavid kings, Shah Tahmasb I has played an important role in establishing the secular Shia in Iran. During his long-term government, he took a lot of actions on this route, which has had many various consequences. The origins of the origins of religious policies and how Shah Tahmasb's Shiite beliefs and interests are expressed in his cultural practices is the main issue of this research.
    Variables such as the political and religious conditions of Shah Tahmasb's time and background have been influential in this regard. It seems that the main priority of Shah Tahmasb in the field of cultural and religious policy is the elevation of the position of the Prophet's family in society, which stems from his beliefs and inner desires. In this regard, by describing some of Shah Tahmasb's actions, in this research will try to provide an adequate analysis of the position of Ahl al-Bayt
    Keywords: Shah Tahmasb, Ahl al Bayt, Shia, Safavid}
  • فاطمه صغری غضنفری*، زهره طباطبایی

    هدف پژوهش حاضر، بررسی نگاره هایی از شاهنامه تهماسبی است که به شیوه زندگی زنان و موسیقی در این دوره می پردازد.این پژوهش، بنیادی و روش، توصیفی-تاریخی بوده و با استفاده از تحلیل اجتماعی به مطالعه نگاره هایی از عصر صفوی و نقش و جایگاه زن و موسیقی در این دوره پرداخته است. جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای است. تجزیه و تحلیل سه نگاره از شاهنامه تهماسبی نشان از مهارت نوازندگی زنان هنرمند در عصر صفوی به ویژه شاه تهماسب دارد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که با توجه به اهمیت شاهنامه شاه تهماسبی، توبه شاه تهماسب تاثیرفراوانی بر اوضاع سیاسی اجتماعی و فرهنگی ایران گذاشت و محدودیت های زنان نسبت به دوره های قبل بیشتر شد؛ از این رو؛ موسیقی تحریم گردید و موسیقی دانان سختی های فراوانی را تحمل کردند. با توجه به توبه شاه تهماسب که مانع از فعالیت موسیقی دانان و بالطبع فعالیت بانوان می گشت؛ با این حال نگاره هایی با نقش زنان درحال چنگ نوازی و دف نوازی اجرا شده است.

    کلید واژگان: عصرصفوی, شاه تهماسب, شاهنامه تهماسبی, زنان, موسیقی عصر صفوی}
    Fatemeh Soqra Ghazanfari *, Zahra Tabatabaii

    This study aimed to investigate the Persian paintings of Tahmasbi’s Shah-nameh and women's lifestyle and music in that era. This is a fundamental research with a descriptive-historical method and social analysis has been applied for studying the Persian paintings and the role and status of women and music in the Safavid era. The data were collected in library. Analysis of three Persian paintings of Tahmasbi’s Shah-nameh showed the proficiency and talent of the women artists in Safavid era in general and in Shah Tahmasb’s era in particular. The results showed that, given the importance of Shah Tahmasbi’s Shah-nameh, Shah Tahmasb’s penance had not only a great impact on Iran’s political, social, and cultural conditions but also made women more restricted than the previous eras. Accordingly, the music was boycotted and musicians endured many hardships. Although, repentance of Shah Tahmasb suppressed the activity of musicians and naturally, the activity of women, there are some Persian paintings containing women playing harp and tambourine.

    Keywords: Safavid era, Shah Tahmasb, Tahmasbi Shah-nameh, Women, music of Safavid era}
  • عباس پناهی، انوش مرادی*
    سرزمین گیلان همواره در طول تاریخ برای حاکمان مرکزی ایران سرزمینی ثروتمند و دور از دسترس بود. همین مسئله نیز موجب مهاجرت اسماعیل میرزا به سرزمین گیلان گشت. اما در دوره شاه تهماسب وشاه عباس اول این شاهان دلایل و بهانه های متعددی جهت تسلط بر این سرزمین داشتند. همسایگی گیلان با قفقاز، روسیه و، همچنین، ارتباط با عثمانی از مسیر قفقاز، ذخایر ارزشمند ابریشم، ارتباط آبی با اروپا، تبدیل این سرزمین به مخفیگاه فراریان و مخالفان صفوی و تسلط سادات شیعی و رقابت آنان با صفویان موجب گشت تا آنان حاضر به تداوم این حکومت ها بر گیلان نباشند و درصدد تضعیف و حذف آنان بر آیند. نگارنده در پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی و تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای و تحلیل داده های مورد اشاره به بررسی روابط مورد اشاره بپردازد.
    کلید واژگان: گیلان, صفویه, شاه تهماسب, شاه عباس اول, روابط}
    Abas Panahi, Anoush Moradi*
    Gilan was always rich and difficult for the central government of iran in history. It has been difficult due to the lack of access. This matter also caused Esmail Mirza to migrate to Gilan. However, Shah Tahmasb and Shah Abbas I have several reasons and excuses for dominating the land. Gilan neighboring Caucasus, Russia and relationship with Ottoman through Caucasus, silk valuable resources, water relations with Europe, changing the land into hideouts fugitives and Safavid opponents and Sadat Shiite dominance and its competition with the Safavids led them not to accept the continuity of the governments of Gilan. This study uses descriptive-analytical method based on library resources and data analysis.
    Keywords: Gilan, Safavid, Shah Tahmasb, Shah Abbas I, relationships}
  • جهانبخش ثواقب، فروغ بازگیر
    براساس آگاهی های تاریخی، شاملوها از بزرگترین و پرجمعیتترین طوایف قزلباش بودند که در تاسیس دولت صفویه نقش چشمگیری داشته و در روند حیات دولت صفوی نیز با تصدی مناصب و مقامات اداری، امور فرماندهی نظامی، اداره ایالات، عهده داری امر للگی شاهزادگان صفوی و غیره به ایفای نقش پرداختند. با وجود این، در برهه هایی قدرت این طایفه دچار ضعف شد که رقابتهای ایلی و سیاستهای پادشاهان صفویه بر این نوسان قدرت تاثیر داشته است. این پژوهش به هدف بررسی نقش شاملوها در تاسیس و تداوم دولت صفویه و چگونگی وضعیت قدرت و نفوذ شاملوها (نوسان شدت و ضعف قدرت آنان) در روند تحولات سیاسی و نظامی دولت صفویه از ابتدای تاسیس این سلسله تا پایان حکومت شاه طهماسب (984- 906 ق) سامان یافته است. یافته پژوهش نشان میدهد که شاملوها نقش مهم و برجستهای در تاسیس و تداوم دولت صفوی داشته اند و هرچند به سبب پاره ای عوامل، گاه منحنی قدرت آنان با شیب کاهشی همراه میشد؛ اما در مجموع توانستند جایگاه سیاسی و اجتماعی خویش را در دولت شاه طهماسب حفظ کنند و حتی در روی کار آوردن شاه عباس اول نیز موثر واقع شدند و در سلطنت وی از سایر طوایف پیشی گرفتند.
    کلید واژگان: صفویه, قزلباشان, شاملوها, شاه اسماعیل, شاه طهماسب}
    J., Savaghebf., Bazgir
    According to historical evidences, Shamloo tribe was the greatest and most numeroustribes of Qezelbash in Safavid era. This tribe had a significant role not only in thefoundation of Safvid government but also in maintenance of this dynasty by takingcharge of some positions such as administrative officials, military commanders, controlof provinces, being tutor of Safavid princess and, etc. However, at some junctures, mightof this tribe reduced as a result of tribal rivalries, and policies of Safavid s sovereigns.This study aims to examine the role of shamloo tribe in the foundation and maintenanceof Safavid government from the beginning of this dynasty to the end of Shah Tahmasbskingdom(1501-1576 A.D).The outcome of this research determine that shamloo tribe had an influential andprominent effect on foundation and maintenance of Safavid government. Meanwhile, forsome reasons, its power temporarily fell down but in general, this tribe not only couldpreserve its socio- political status during Shah Tahmasb's kingdom but also had impacton taking power by Shah Abbas and preceded in this period.
    Keywords: Safavid, Qezelbash, Shamloo, Shah Ismael, Shah Tahmasb}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال