به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « symbolic representation » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد غفوری منش
    تمثل واژه ای قرآنی و دارای بار و معنایی فلسفی است. در قرآن کریم، این کلمه تنها در آیه «فارسلنا إلی ها روحنا فتمثل لها بشرا سویا» (مریم/17) به کار رفته است؛ اما آیات بسیاری، حکایت از وقوع و جاری بودن مساله تمثل در موارد متعدد دارد و این امر، باعث اهمیت بیشترموضوع شده است. از نمونه های تمثل در قرآن، می توان به تمثل فرشتگان، تمثل شیطان، تمثل افعال و صفات، مشاهدات پیامبر در معراج، تمثلات در رویاها و... اشاره کرد.از منظرعلامه طباطبایی(ره)، معنا و حقیقت تمثل در قرآن عبارت از این است که موجودی فرا مادی بدون این که هویت و حقیقت خودش را از دست دهد، در حواس بشر، به صورت مثالی ظهور پیدا کند، مانند این که فرشته ای برای مریم(س) در صورت انسانی متمثل شد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین حقیقت تمثل و بیان مصادیق قرآنی آن است و در پی آنیم که نشان دهیم تفسیر شریف المیزان با صبغه فلسفی خود توانسته است علاوه بر تبیین حقیقت تمثل، به شرح و تفسیر برخی از آیات با توجه به مساله تمثل بپردازد.
    کلید واژگان: تفسیر المیزان, عالم مثال, تمثل, تجسم}
    Mohammad Ghafoorimanesh
    Symbolic representation is a Quranic term which connotes a philosophical meaning. In the Holy Quran, this word is used only in the verse ﴿ÝÃóÑúÓóáúäÇ ÅöáóíúåÇ ÑõæÍóäÇ ÝóÊóãóËøóáó áóåÇ ÈóÔóÑÇð ÓóæöíøðÇ﴾ (ãÑíã/17) but many cases indicate the use and existence of representation in the Quran and this has increased the importance of this issue. From samples of the use of symbolic representation in the Quran, one can refer to the symbolic representation of angles, representation of Satan, representation of actions and attributions, sightings that the Prophet observed on his Night Journey and the Heavenly Ascent, symbolic representation of dreams and etc.
    According to Allameh Tabatabai’s view, the meaning and reality of symbolic representation in the Quran is that a metaphysical being is embodied as an imaginal being through human senses without losing his nature and identity like when an angel appeared to Mary (S) in a human form.
    The main purpose of this research is to explain the truth of symbolic representation in the Quran and to mention its Quranic samples. And also this research seeks to show that prominent book of al-Mizan, with his philosophical approach, has been able, in addition to explain the truth of symbolic representation, to describe and interpret some verses with regard to the issue of symbolic representation.
    Keywords: Tafsir al-Mizan, the world of analogies, symbolic representation, embodiment}
  • نعمت الله کرم اللهی، محمد حسنی
    این نوشتار، جستاری در مفهوم «بازنمایی» است. ازاین رو، ضمن مرور عقبه تاریخی موضوع، دیدگاه های معاصر که منصرف در کارکرد رسانه های تکنولوژیک است، تبیین می شوند. بازنمایی، فرایندی است که از یک سو، مرتبط با عالم عینیات خارجی و از سوی دیگر، کنشی است که فاعل بازنما از طریق میانجی به مخاطب ارائه می کند. فرایند بازنمایی در این معنا، در گذر از سه جهان «بود»، «نمود» و «بازنمود» شکل می گیرد. لذا مسئله این نوشتار، بحث نظری در باب بازنمایی و کاوش تئوریک درباره گذر از این سه جهان است که به روش تحلیلی- عقلی و با هدف روشن شدن لایه های مباحث نظری شناخت شناسانه انجام می شود. در این فرایند، ابتدا در ارتباط با جهان «بود»، «مفهوم» شکل می گیرد. سپس، مفاهیم در جهان «نمود»، تنظیم، دسته بندی و بازآرایی می شوند. سرانجام، از مجرای ابزار بیانی به عالم «بازنمود» عرضه می شوند. حاصل اینکه، بازنمایی یک امر بیرونی، از فرایندی چندمرحله ای می گذرد که هریک، از ساختار، حدود، ایده، اراده پیش ساخته و یا پیش فهم، اشباع شده اند و انتقال صرف و بدون خدشه مفاهیم عینی به مخاطب را زیر سوال می برند.
    کلید واژگان: بازنمایی, میانجی, تقلید, محاکات, تمثل, معرفت شناسی}
    Nematollah Karamollahi, Mohammad Hasani
    This paper is an inquiry into the concept of "representation." Therefore, while reviewing the historical background of the subject, it explains the contemporary views regarding the function of technological media. Representation is a process related to the world of external objects on the one hand, and an activity represented by the agent to the audience through a mediator on the other hand. The process of representation, in this sense, is formed by passing through the three worlds of "being", "presenting" and "representing". Therefore, this paper deals with a theoretical discussion of representation and passage through these three worlds. It is conducted using an analytical-rational method and aims to shed lights on the layers of epistemological -theoretical discussions. In this process, first the " concept" is formed in relation to the of world of “being”. Then, concepts are adjusted, categorized and rearranged in the world of “presentation” and finally, they are transferred to the "representation" world through the expression device. The result is that the representation of an external issue passes through a multi-stage process which is saturated with structure, scope, idea, pre-determined will or preconception, and questions the mere and undisturbed transfer of objective concepts to the audience.
    Keywords: representation, mediator, imitation, imitating, symbolic representation, epistemology}
  • Seyamak Delzendeh
    The main focus of this article is on the phenomenology of icons and iconography in the Subcontinent through different historical periods and within different cultures. This main theme has been discussed from the emergence of Bhudda statues to the Mughal royal portraitures; and from Hindu book illustrations to modern iconography of political and spiritual leaders. Iconic, symbolic and indexical significations have been discussed briefly through one or two examples regarding each period and each school; influences by other cultures are highlighted whereas they are fundamental and constructive. On the other hand, this article implicitly indicates principal shifts in foundations of icons and organization of symbols through a historical narrative.
    Keywords: Icon, Symbolic Representation, Halo, Persian, Painting, Manichaeian Painting, Political, New art}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال