به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « tasnim interpretation » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مهسا علی داد ابهری*، علی رضا فخاری

    روشن است که اندیشه ها و اندیشمندان در شرایط خاص، ناخواسته یا خودخواسته دچار تغییر می شوند. این تغییر ضمن آنکه می تواند در هر یک از حیطه های نظری و عملی ظهور نماید، در گونه های مختلفی چون «عدول، سکوت، خلط، ابهام و غفلت» امکان بروز دارد. یکی از رسالت های روش شناس، رصد چنین شرایطی است تا تصویر دقیق تری از موضوع (= ابژه) مورد پژوهش خود ارایه دهد. مضاف آنکه بررسی این فراز و فرودهای علمی، طبعا نتایج معرفتی و روش شناختی قابل توجهی به همراه دارد؛ به عنوان مثال، تعارض در مبانی، تغییر و تحولاتی از منطق فهم مفسر را در طول زمان و در تطور شخصیت علمی او روشن می نماید. بررسی آرای تفسیری آیت الله جوادی آملی در آیات موضوع زن، در تحلیل گزاره ها و تطبیق میان آنها با مبانی تفسیری ایشان، نشان از نوعی تعارض میان نظرات تفسیری با مبانی، ذیل برخی از آیات دارد. نتایج حاکی از آن است که اگرچه ایشان عموما پایبندی اکثری به مبانی خود داشته اند، لکن در مواردی سویه هایی از تغییر، تحول و عبور از مبانی را نیز تجربه کرده اند که در جای خود محل تامل است.

    کلید واژگان: جوادی آملی, مبانی, منطق فهم, تفسیر تسنیم, روش شناسی, زن}
    Mahsa Alidad Abhari *, Alireza Fakhari

    It is clear that thoughts and scholars are changing in certain, unwanted or self -evident situations. This change, while it can emerge in each of the theoretical and practical domains, is possible in various forms such as "justice, silence, confusion, ambiguity and neglect". One of the methodological missions is to observe such conditions to provide a more accurate picture of the subject (= object). In addition, the examination of these ups and downs of this scientific uphill has significant epistemological and methodological results; For example, conflict in the foundations, changes and changes of the logic of the interpreter's understanding over time and in the evolution of his scientific personality. Investigating Ayatollah Javadi Ameli's interpretive votes in the verses of the woman's subject, in analyzing the propositions and matching them with their interpretive foundations, shows some kind of conflict between the interpretive views with the foundations below some of the verses. The results suggest that although they generally have had a major adherence to their foundations, they have experienced aspects of change, transformation, and crossing the foundations that are in place of reflection.

    Keywords: Javadi Amoli, Fundamentals, Logic of Understanding, Tasnim Interpretation, methodology, woman}
  • عبدالعلی حسنی*
    هدف پژوهش حاضر شناسایی مسایل سیاسی طرح شده در تفاسیر قرآن کریم است. تفاسیر جامع ترتیبی مورد مطالعه شامل تفسیر المیزان، نمونه، تسنیم، المنار و فی ظلال بودند. برای شناسایی مسایل سیاسی طرح شده در تفاسیر، ابتدا مسایل مطرح در علوم سیاسی شناسایی و نظام جامع مسایل آن متشکل از 263 مسئله و مولفه اصلی و 271 مسئله فرعی استخراج گردید. در گام بعدی 57 مسئله و مولفه اصلی در قالب 611 عنوان شناسایی شد که حدود 21% مسایل اصلی دانش سیاسی را تشکیل می دهند. از میان مسایل اصلی طرح شده در قلمرو پژوهش، درباره 15 مسئله اصلی که حدود 26% کل مسایل شناسایی شده هستند، تنها یک عنوان و مطلب آمده است. در حالی که درباره سه مسئله حاکم (71)، جنگ و جهاد (68)، و حکومت (66)، یعنی 5% کل مسایل شناخته شده ، 204 عنوان و مطلب آمده که حدود 33% کل عناوین و مطالب را به خود اختصاص داده اند. از نظر آماری درصد مسایل طرح شده در تفاسیر جامع ترتیبی، بسیار محدود و نامتوازن هستند. چرا که اولا دیدگاه قرآن درباره تعداد کمی از مسایل سیاسی استخراج شده و ثانیا اکثریت مباحث، درباره تعداد اندکی از مسایل سیاسی انجام شده است. بر این اساس، تفاسیر جامع ترتیبی مورد مطالعه، پاسخگوی نیازهای حوزه قرآن و سیاست نیست و لازم است که تفسیر کاملا سیاسی توسط مفسرین آشنا با علوم سیاسی، تدوین گردد تا خلاءهای موجود در این عرصه را پر نموده و پاسخگوی روز افزون جامع علمی در این عرصه باشد.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن, دانش سیاسی, تفسیر المیزان, تفسیر نمونه, تفسیر تسنیم, تفسیر المنار, تفسیر فی ظلال}
    Abdul Ali Hassani *
    This study aims to identify the political issues raised in the interpretations of the Holy Quran. The comprehensive, sequential interpretations studied included the interpretation of Al-Mizan, Numoneh, Tasnim, Al-Manar, and Fi Zalal. To identify the political issues raised in the commentaries, first, the issues raised in political science were identified, and a comprehensive system of issues consisting of 263 subjects and main components and 271 sub-issues were extracted. In the next step, 57 main issues and components were identified in the form of 611 titles, which constitute about 21% of the main issues of political knowledge. Among the main issues raised in the field of research, only one title and article has been mentioned about 15 main issues, which are about 26% of the total issues identified. While about the three points of ruling (71), war and jihad (68), and government (66), i.e., 5% of the total known issues, 204 titles and articles have been mentioned, which have about 33% of the total titles and articles. Statistically, the percentage of problems posed in comprehensive, sequential interpretations is very limited and unbalanced. Because firstly, the Qur'anic view has been extracted from a few political issues, and secondly, most of the discussions have been made about a small number of the political problems. Accordingly, the sequential, comprehensive interpretations studied do not meet the needs of the Qur'an and politics, and a completely political interpretation must be developed by commentators familiar with political science to fill the gaps in this field and respond to the growing comprehensive scientific interpretation in this field.
    Keywords: Quran Interpretation, Political knowledge, Al-Mizan interpretation, Sample Interpretation, Tasnim Interpretation, Al-Manar Interpretation, Interpretation in Shadows}
  • تقی بوربور اژدری، جعفر تابان، رضا کهساری

    شفاعت اصلی اعتقادی و یکی از مهم‌ترین بحث‌های کلامی میان شیعه و اهل‌سنت است. هرچند اصل شفاعت به‌روشنی در قرآن بیان شده و شفاعت اولیای الهی در آخرت از سوی مفسران مسلمان (شیعه و اهل‌سنت) پذیرفته شده است، اما به اعتقاد گروهی شفاعت فعل خدا و حق اوست و درخواست فعل وی از غیر او شرک است؛ آنان از جمله صاحبان تفسیر المنار (محمدعبده و رشیدرضا) دراین‌باره شبهه‌هایی مطرح ‌کرده‌اند. مفسران شیعه ازجمله صاحب تفسیر تسنیم، آیت‌الله جوادی‌آملی کوشیده‌اند با آیات و قراین روایی- کلامی به این شبهه‌ها پاسخ دهند. شفاعت تغییری در اراده الهی نیست، بلکه به اذن او وقوع امری معقول و برپایه دلایل عقلی است. با توجه به مناقشه‌انگیز بودن مسئله شفاعت میان مسلمانان، توجه به آن ضروری است. هدف این پژوهش بررسی تطبیقی دو دیدگاه است. نخست شبهه‌ها درباره شفاعت مطرح شده، سپس با تکیه بر تفسیر تسنیم با دلایل قرآنی، عقلی و روایی پاسخ داده شده ‌است. این پژوهش به‌شیوه توصیفی- تحلیلی، با تکیه بر داده‌های کتابخانه‌ای سامان یافته است.

    کلید واژگان: تفسیر المنار, تفسیر تسنیم, تشیع, تسنن, شفاعت}
    Taqi Burbur Azhdari, Jafar Taban, Reza Kahsari

    Intercession is a doctrinal principle and one of the most important theological issues in Shiite and Sunni Muslims. Although the principle of intercession is clearly stated in the Qur'an and the intercession of the Friends of God in the hereafter has been accepted by Muslim commentators (Shiites and Sunnis), some believe that intercession is God's deed and His right, therefore, requesting others to do God's deed is polytheism. The commentators of Al-Manar interpretation (Mohammad Abduh and Rashid Reza) have raised some doubts about this issue. The Shiite commentators, including the author of Tasnim interpretation, Ayatollah Javadi Amoli, have tried to answer these doubts using verses and narrative-theological evidence. Intercession is not a change in the divine will, but rather a reasonable deed permitted by Him based on rational reasons. Given the controversialness of intercession among Muslims, it is necessary to take it into consideration. This research aims to study these two perspectives comparatively. First, the doubts about intercession have been addressed. Then, based on Tasnim's interpretation, the Qur'an, and rational and narrative reasons, the doubts have been answered. Relying on library resources, this research has used descriptive-analytical method.

    Keywords: Al-Manar interpretation, Tasnim interpretation, Shiite, Sunni, intercession}
  • علی رضا فخاری، فرزین حبیب زاده*

    مقدمه تفاسیر قرآن کریم، یکی از مهم ترین راه های دستیابی به شیوه تفسیری و نیز مبانی، اصول و دیدگاه های خاص مفسر است. آنچه مطالعه و تامل در مقدمه های تفاسیر قرآن را ضروری می نماید و دیدگاه های مفسران را به نحوی دقیق به خواننده منتقل می کند، توجه مفسر به برخی موضوعات قرآنی و روایی در مقدمه و رابطه آن با روش تفسیری وی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل مقدمه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی و دیگر تفاسیر قرآن به قرآن، با رویکرد تطبیقی و با بهره گیری از روش تحلیلی و توصیفی به نگارش درآمده است. نتیجه این تحقیق نشان داد که هر یک از مقدمه های تفاسیر قرآن به قرآن که در دوره معاصر نوشته شده اند، اولا اختلاف نظرهایی در بیان مباحث تفسیری، موضوعات قرآنی و علوم مرتبط با آن در آن ها وجود دارد و ثانیا به نظر می رسد که موضوعات و مسایل بیان شده در این مقدمه ها، تقریبا به نحوی تنظیم و تدوین شد ه اند که خواننده را به روش تفسیری قرآن به قرآن و شیوه های آن رهنمون می سازد. در این میان، مقدمه تفسیر تسنیم از آن جهت که متضمن مباحث تفسیری و قرآن شناسانه توام است و همچنین مطالب ارایه شده در آن، به روشنی بیانگر روش مفسر و متناسب با روش تفسیری ایشان به نگارش درآمده است، از خصوصیات یک مقدمه جامع برخوردار است.

    کلید واژگان: تفسیر تسنیم, آیت الله جوادی آملی, مقدمه تفاسیر, روش های تفسیری, تفسیر قرآن به قرآن}
    Alireza Fakhari, Farzin Habibzadeh *

    Introduction to the interpretations of the Holy Quran is one of the most important ways to achieve the method of interpretation as well as the principles and specific views of the commentator. What makes it necessary to study and reflect on the introductions of the Qur'anic commentaries and convey the views of the commentators accurately to the reader, is the commentator's attention to some Qur'anic issues and narration in the introduction and its relationship with his interpretive method. The present study has been written with the aim of examining and analyzing the introduction of Tasnim's commentary by Ayatollah Javadi Amoli and other interpretations of the Qur'an to the Qur'an, with a comparative approach and using an analytical and descriptive method. The result of this research showed that each of the introductions of Qur'anic interpretations to the Qur'an that have been written in the contemporary period, firstly, there are differences in the expression of interpretive topics, Qur'anic subjects and related sciences in them and Secondly, it seems that the topics and issues stated in these introductions are almost formulated and formulated in a way that guides the reader through the interpretive method of the Qur'an to the Qur'an and its methods In the meantime, the introduction of Tasnim's commentary has the characteristics of a comprehensive introduction because it has interpretive and Qur'anic issues and also the contents presented in it clearly express the method of the commentator

    Keywords: Tasnim Interpretation, Ayatollah Javadi Amoli, Introduction to Interpretations, interpretive methods, Interpretation of Quran to Quran}
  • خدیجه احمدی بیغش*
    بدون تردید تفاوت های تکوینی حکیمانه ای میان زن و مرد وجود دارد؛ ولی در دهه های اخیر موضوع  تشابه زن و مرد مورد اهتمام استنادی مراکز و معاهداتی همچون "کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان " و "سند2030 "قرار گرفته که مبنای اصلی آنها، ایجاد نوعی تشابه کامل جنسیتی میان زن و مرد است و  الزاماتی را فراروی دولتها و ملتها قرار داده اند. اسلام با درنظر گرفتن منزلت والای زن، همه حقوق های زن را  محترم شمرده است. اما درعین حال بین حقوق زن و مرد، نوعی تعادل-که متناسب با شان و فطرت هریک از آن دو است- وجود دارد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای و میدانی، درصدد ارزیابی مواد حاکم براین معاهدات و اسناد بین المللی، بر اساس آیات قرآن، با استناد به تفسیر تسنیم است. تفسیرتسنیم با استناد به آیات قرآن، حقوقی همچون: حق تکوینی، تشریعی، ارزشی و... را برای زن به عنوان حقوق مسلم به رسمیت شناخته است. درحالی که این معاهدات بین المللی بیشتر بر یک بعد از وجود زن، آن هم بعد ظاهری و جنسیتی او تاکید دارد و قوانین آن با نیازهای طبیعی زن، دچار تعارض و تضاد است که ظلمی مضاعف به زنان وحتی مردان را در ÷ی دارد.
    کلید واژگان: اسناد بین المللی, حقوق زن, معاهده رفع تبعیض علیه زنان, سند 2030, تفسیر تسنیم}
    Khadigeh Ahmadibighash *
    There are wise developmental differences between men and women. In recent decades, the issue of women as an international issue has been addressed by citations such as the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women and the 2030 Document, the main nature of which is to create a complete similarity between men and women based on gender. It imposes requirements on governments and nations. Islam, considering all the rights of women, gives her a high status. But at the same time, there is a balance between the rights of men and women in Islam, which is commensurate with the dignity and nature of each. This descriptive-analytical study, in a library and field manner, seeks to evaluate the provisions of international treaties and instruments, with Qur'anic verses on women's rights, based on Tasnim's interpretation. Tafsir Tasnim, based on the verses of the Qur'an, has recognized rights such as: developmental, legislative, value, etc. rights for women as inalienable rights. While these international treaties place more emphasis on one dimension of a woman's existence, namely her appearance and gender, and whose laws are in clear conflict with a woman's natural needs, this attitude causes double oppression of women, and even men.
    Keywords: International instruments, women', s rights, Tasnim Interpretation, convention on the Elimination of All forms of Discrimination against Women, discrimination against the 2030 document}
  • سکینه آخوند، حمیده بهمنش

    در مباحث علوم قرآنی و تفسیر، شناخت شیوه‌های نقد و تحلیل روایات توسط مفسران، یکی از شاخه‌های درخور‌ توجه به‌شمار می‌رود. در دوران معاصر، تفسیر تسنیم، تنها تفسیر اجتهادی و جامع روش‌های مختلف تفسیری است و می‌کوشد تا برنامه‌های سعادت‌آفرین قرآن را به متن زندگی انسان‌ها وارد کند. این پژوهش با روش تحقیق نقلی وحیانی و پردازش توصیفی تحلیلی و گردآوری کتابخانه‌ای، به بررسی «شیوه‌های نقد و تحلیل روایات تفسیری در تفسیر تسنیم» با هدف کشف مفاهیم تحقیق و روش‌های نقد و تحلیل سند و محتوا پرداخته است. نتایج به دست‌آمده، بیانگر این است که در تفسیر تسنیم، اساسا فهم هرگونه مطلبی بر مبنای استدلال‌های عقلی‌پایه نهاده شده ‌است. مفسر در نقد سند روایات، حتی اگر سند مورد تایید بوده، ولی متن دارای محذور عقلی باشد، آن را مردود می‌داند و در غیر این صورت، بدون اشاره به بحث‌های رجالی، صرفا به ضعف سند اشاره می‌کند. ایشان همچنین ضمن نقد سند برخی روایات، اعتقاد دارد که اگر محتوای آنها محذور عقلی ندارد، قابل پذیرش بوده و گاهی به توضیح متن آنها نیز می‌پردازد. ایشان برای رد متن روایت، صرف عدم موافقت آن با قرآن را کافی نمی‌داند؛ بلکه مخالفت و تعارض آن را مانع پذیرش دانسته و برای نقد متن، از آیات و روایات قطعی و براهین عقلی بهره برده ‌است. وی غالبا در ‌مواردی که به هر دلیل، روایتی را نمی‌پذیرد، یا آن را نقل نمی‌کند و یا تنها به ذکر منبع یا نام مفسر اکتفا می‌کند.

    کلید واژگان: تفسیر تسنیم, روایات تفسیری, نقد سند, نقد متن}
    Sakineh Akhund, Hamideh Behmanesh

    Among the issues concerning Qur’anic sciences and interpretation, a knowledge of methods for evaluating and analyzing narratives by commentators is one of the most considerable branches. In the contemporary era, Tasnim Interpretation is the only jurisprudential and comprehensive commentary including various interpretive methods, and seeks to introduce Qur’anic programs for humans’ happiness into their daily lives. Using the narrative-revelatory research method, descriptive-analytical processing and library data collection technique, this research examines “methods of evaluation and analysis of interpretive narratives in Tasnim Interpretation” with the purpose of discovering research concepts and methods of evaluating and analyzing documents and contents of narratives. The findings indicate that in Tasnim interpretation, the understanding of any matter is essentially based upon rational arguments. When assessing the document, the commentator refutes the narrative even if the document is approved, but the text is rationally flawed, otherwise, without referring to the issues regarding the science of Hadith Narrators, he merely points out the deficiency of the document. Moreover, while evaluating the documents of some narratives, he believes that if their contents do not have rational flaws, they are acceptable and every now and then he explicates their texts. He does not regard a mere lack of accord with the Qur’an as enough to reject the text of the narrative; rather, he considers its opposition and inconsistency as obstacles to acceptance and has drawn on irrefutable narratives and verses and rational arguments to evaluate the text. In cases where he does not accept a narrative for any reason, he either does not quote it, or merely mentions the source or the name of the interpreter.

    Keywords: Tasnim Interpretation, interpretive narratives, document evaluation, textcritique}
  • منا فریدی خورشیدی *
    تامل در متون دینی، به ویژه قرآن کریم و چگونگی فهم گزاره های گوناگون این متون از مشغله های دیرین دین پژوهان است. تلاش های تفسیری دلیل بر این مدعاست. ازسویی توجه به قرآن به عنوان متن آسمانی تحریف نشده، فرصت بهره گیری از روش های نوین بررسی متون را فراهم می آورد. یکی از این روش های نوین، بررسی های معناشناسانه است که می تواند باتوجه به ظرفیت هایش در خدمت قرآن و فهم معارف آن قرار گیرد.
    یکی از تفاسیر در دست تالیف در سده حاضر، تفسیر تسنیم است. آیت الله جوادی آملی در این تفسیر، ضمن بررسی ترتیبی آیات، از روش تفسیر قرآن به قرآن مدد گرفته اند. گزینش این روش تفسیری و نیز نوع نگاه ایشان، باعث وجود برخی ملاحظه های معناشناسانه شده است؛ مانند توجه به شبکه های معنایی، روابط بینامتنی، سیاق آیات و مباحث لفظی. البته رسالت اصلی مفسر، تفسیر برمبنای اصول و قواعد معناشناسی، به ویژه معناشناسی شناختی نبوده است؛ ازاین رو به کارگیری آن پراکنده و نامنسجم است.
    کلید واژگان: معناشناسی وحی, معناشناسی قرآن, تفسیر قرآن به قرآن, تفسیر تسنیم}
    Mona Faridi Khorshidi *
    Scholars in the field of religious studies have always been concerned with religious text, especially the Quran, to understand their propositions, the evidence of which is the interpretations of holly texts. Quran, as an undistorted divine text, provides an opportunity for applying new methods of text analysis. One of these new methods is semantic studies that, considering its capabilities, could be in the service of understanding the text of Quran. In his Tasnim Interpretation, Ayat allah Javadi applies the Quran-by-Quran method of interpretation. This interpretation method and Javadi’s point of view raise semantic considerations like semantic networks, intertextual relations, contexts of verses, and lexical debates. Of course, the mission of this interpreter has not been to present an interpretation according to semantic rules, especially the cognitive semantics, so its application is dispersed and inconsistent.
    Keywords: semantics of divine revelation, semantics of Quran, Quran, by, Quran interpretation, Tasnim Interpretation}
  • محمد خامه گر *
    معناشناسی روشمند واژگان فقهی قرآن، نقش بسزایی در درک مراد الهی از معنای آن ها دارد. یکی از کارهای ارزشمند آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم قاعده مند کردن روش شناسایی معنای دقیق واژگان فقهی است. تفسیر تسنیم برای معناشناسی واژگان فقهی قرآن و کشف مراد الهی از معنای واژه، به سه اصل مهم توجه کرده است: 1) شناسایی معنای لغوی واژه فقهی؛ 2) کشف معنای قرآنی واژه فقهی؛ 3) شناسایی معنای اصطلاحی واژه فقهی. در تفسیر تسنیم برای آنکه هر اصل به صورت روشمند ارائه شود چند قاعده مهم رعایت و درمجموع چهارده قاعده ذیل این سه اصل آمده است. در این مقاله درباره این اصول و قواعد صحبت می کنیم تا خوانندگان با روش درست و جامع معناشناسی واژگان فقهی قرآن کریم آشنا شوند که یکی از ابتکارات علمی آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم است.
    کلید واژگان: قواعد معناشناسي, واژگان فقهي, تفسير تسنيم}
    Mohammad Khamegar *
    Methodical definition of Quran jurisprudential words plays an important role in the understanding of the divine intention of the meaning of these words. One of the Ayat Allah Javadi’s worthy works in Tasnim Interpretation is that he sets rules for finding the proper meaning of the jurisprudential words. There are three principles, in Tasnim Interpretation, for determining the meaning of Quran jurisprudential words: (1) recognizing the lexical meaning of the jurisprudential word; (2) discovering the Quranic meaning of the jurisprudential word; (3) recognizing the idiomatic meaning of the jurisprudential word. In Tasnim Interpretation, fourteen rules, following the three principles, has been observed to present the principles in a methodical way. In this paper, we discuss these principles and rules to present the reader with the correct and comprehensive method of defining the jurisprudential words of Quran, which is one of the scholarly innovations of Ayat Allah Javadi in his Tasnim Interpretation.
    Keywords: rules of definition, jurisprudential words, Tasnim Interpretation}
  • مجید معارف *، محمد امین تفضلی
    تفسیر تسنیم از جمله تفاسیر معاصر است که مولف آن در کنار روش تفسیر قرآن به قرآن و ارائه بحثهای متنوع اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و... از روایات وارده در منابع حدیثی شیعه و سنی نیز استفاده کرده است. آیت الله جوادی آملی از سویی معتقد به استغنای قرآن در دلالت بر مفاهیم خود از هر عامل دیگر است و از سویی دیگر جایگاه والایی برای حدیث در نظر گرفته و قرآن منهای اهل بیت  را قرآن منهای قرآن میشمارد. این مقاله در صدد تبیین این دو رویکرد و نشان دادن دیدگاه آیت الله جوادی آملی به جایگاه حدیث و کارکرد آن در تفسیر و بحث و بررسی آن میباشد.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن به قرآن, تسنیم, روایات تفسیری, حجیت خبر واحد, حجیت مستقل غیر منحصر}
    Madjid Maaref *, Mohammad Amin Tafazzoli
    Tasnim interpretation is a contemporary method of interpretation whose developer uses Islamic narratives from traditional Shiite and Sunni resources besides working through the Quran-to-Quran interpretation method and presenting various doctrinal, moral and social discussions. Ayatollah Javadi-Amoli argues for the independence of the Quran from external sources in its self-reference. On the other hand, he considers tradition in a high position and posits that the Quran minus Ahl al-Bayt (AS) equals the Quran minus the Quran. This article aims to explain these two approaches and the perspective of Ayatollah Javadi-Amoli toward the position of tradition and its function in interpreting and analyzing the Quran.
    Keywords: Quran-to-Quran Exegetical Method, Tasnim Interpretation, an Emphasis on Traditional Islamic Narratives, the Validity of Tradition}
  • مجید معارف*، محمد امین تفضلی
    یکی از روش های تفسیری که در عصر حاضر به سبب کوشش های علامه طباطبایی و پس از وی آیت الله جوادی آملی مورد توجه قرار گرفت، روش تفسیری قرآن به قرآن است. برای اثبات حجیت این منهج تفسیری ادله متعددی نقل شده است. یکی از این ادله استناد به احادیث عرض است که در آن، قرآن میزان سنجش صحت روایات دانسته شده و لذا قرآن کریم در تبیین مراد خود بی نیاز از سنت تلقی شده است. با مراجعه به مجموع احادیث عرض و تشکیل خانواده حدیثی آن، آشکار می شود که این استدلال کاستی هایی دارد. این مقاله بر آن است که ابتدا به تبیین استناد مطرح شده بپردازد و سپس کاستی های آن را مورد بررسی قرار دهد. همچنین از آنجا که که آیت الله جوادی آملی از احیا گران معاصر این مکتب تفسیری به شمار می آید، این مقاله بر اساس آراء و نظریه های ایشان نگاشته شده است.
    کلید واژگان: ادله حجیت تفسیر قرآن به قرآن, تسنیم, جوادی آملی, روایات عرض, موافقت و مخالفت با کتاب}
    Madjid Maaref *, Mohammad Amin Tafazzoli
    One of the exegetical methods coming into focus in the contemporary era due to the efforts of Allameh Tabatabai and then by Ayatollah Javadi-Amoli is the Quran-to-Quran interpretive method. Various arguments have been proposed for the validity of this method. One of these is that the traditional Islamic narratives consider the Quran as the criterion for assessing the validity of narrative. By the same method, the Quran is considered to be independent of the Islamic tradition for an explanation of its intentions. By reference to the collection of Islamic traditional narratives, it is found that this argument faces several shortcomings. The present study aims to elaborate this argument and then analyze its shortcomings. Furthermore, as he is one of the contemporary revivers of this school of exegesis, the present study is based on the views and theories of Ayatollah Javadi-Amoli.
    Keywords: Quran, to, Quran Exegetical Method, Tasnim Interpretation, Islamic Narratives, Ayatollah Javadi, Amoli, Allameh Tabatabai}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال