به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شيروان » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شيروان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد مرشدلو*

    در مقاله پیش رو تلاش شده است یکی از جنبه های مغفول زمامداری محلی در ایران یعنی منابع اقتصادی و الگوی مدیریت آن در جهت حفظ و توسعه اقتدار سیاسی خاندانی بررسی شود. به این منظور نمونه حکومت محلی شیروان (شروان) در دوره فرمانروایی خاندان آل سرکار انتخاب شده و دلیل این انتخاب امکان منحصربه فردی است که دسترسی به یک گزارش آماری فراهم آورده است. همزمان تلاش شده است از رهگذر یک بررسی تحلیلی مبتنی بر واکاوی زمینه تاریخی موضوع روایت های رایج از تاریخ شیروان در دوره حاکمیت خاندان آل سرکار نقد شود. با اینکه نمونه شیروان را نمی توان به مثابه یک الگوی عام و فراگیر برای فهم سازوکار اقتصادی حکومت های محلی درنظر گرفت، دلایلی وجود دارد که می تواند ما را به درکی هرچند نسبی از کیفیت توزیع منابع اقتصادی در جهت تصرف و توسعه اقتدار محلی در وضعیت استقلال نسبی راهنمایی کند. مبنای این بررسی، مجموعه ای از اطلاعات آماری و توصیفی است که در «گزارش 1820 ایالت شیروان» گردآوری شده و تصویری نسبی از منابع اقتصادی این ایالت در واپسین سال های حاکمیت مصطفی خان شیروانی و کیفیت توزیع و مدیریت آن به دست می دهد. این اطلاعات در چهارچوب یک پژوهش تاریخی متعارف مبتنی بر رویکرد تاریخ اجتماعی بررسی و تلاش شده است ضمن ترسیم نمایی از حکومت محلی شیروان در نیمه دوم سده دوازدهم/هجدهم، نقش عامل اقتصادی و مدیریت آن در حفظ و توسعه این حکومت محلی تببین شود.

    کلید واژگان: آل سرکار, حکومت محلی, شیروان, قفقاز, مصطفی خان شیروانی}
    Javad Morshedloo *

    This article touches at a somewhat neglected aspect of traditional local governments in Iran. Financial resources seem to play a pivotal role in the formation of any local power. The article focuses on a case of local government in precolonial southern Caucasia, i.e. the Khanate of Shirvan, one of those several local Iranian rules in southern Caucasia which was annihilated after Tsarist Russia’s conquest of the region. Central to this study is the nature and quality of the economic resources available to the local governor as well as the mechanism through which he managed these resources to maintain and exert his power. The main reason behind this selection is the publication of “The 1820 Russian Survey of Shirvan Khanate.” This invaluable source gives us a wealth of statistical data on the financial resources of Shirvan Khanate before its annexation to Tsarist Russia. These data are analyzed within a socioeconomic framework to determine the amount of financial resources available to the Khan. This study demonstrates that the Khans of Shirvan enjoyed an advantageous position as they held control of considerable economic resources and these resources were of crucial importance for their local rule.

    Keywords: Al-Sarkar, Local government, Shirvan, Caucasus, Mustafa Khan Shirvani}
  • سجاد حسینی*، حسین میر جعفری، لقمان دهقان نیری
    کتاب گلستان ارم اثر عباسقلی آقا باکیخانوف، یکی از مهم ترین آثار تاریخ نگاری محلی در حوزه ولایت های شیروان و داغستان در سده 19م. می باشد. این کتاب حاصل تلاش های مورخی است که از وابستگان دولت روسیه بوده و در بسیاری از وقایع مهم منطقه چون جنگ های ایران و روس و معاهده گلستان حضور داشته است. از این رو توانسته گنجینه ای از مشاهدات عینی ارزشمند را در کنار اطلاعات ماخوذ از طیف گسترده و متنوعی از منابع مکتوب، گردآوری نماید.
    این اثر به زبان فارسی نگاشته شده و مورخ در تدوین آن از بسیاری از اصول نوین دانش تاریخ، بهره برده است. با این وجود، معاصر با گلستان ارم هنوز تاریخنگاری سنتی و غیرعلمی سرشار از ذهنیت و کم بهره از عینیت در جغرافیای تاریخ نگاری زبان فارسی در ایران و ماورای قفقاز تداوم داشت.
    این پژوهش بر آن است تا به شیوه تحلیلی و تطبیقی و با اتکا بر منابع کتابخانه های، ضمن معرفی کامل کتاب گلستان ارم، به تحلیل محتوا و سبک نگارش آن بپردازد و میزان عینیت در یکی از نخستین آثار تاریخ نگاری علمی زبان فارسی را بسنجد.
    کلید واژگان: گلستان ارم, عباسقلی آقا باکیخانوف, تاریخ نگاری محلی, شیروان, داغستان}
    Sajjad Hosseini*, Hossein Mir Jafari, Loghman Dehghan Niyeri
    Golestan e Eram was written by Abbasqulu Agha Bakikhanov. This book is one of the most important local history works on Shirvan and Dagestan in the 19th century. Bakikhanov was linked to the Russian government. He was part of the Russo-Iranian wars and Treaty of Gulistan. "Golestan e Eram" was written in Persian. However, other Persian historians on Iran and Caucasus,wrote unscientific works full of subjectivity. Using analytic-descriptive method and relying on library sources, this study attempts to fully introduce this work as well as to analyze its content and writing style.
    Keywords: Golestan e Eram_Abbasqulu Agha Bakikhanov_local historiography_Shirvan Dagestan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال