به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قزلباشان » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قزلباشان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیر فرحزادی*، سید احمد عقیلی

    «چگین ها» به گروهی از جلادان زنده خوار در دربار پادشاهان صفوی می گفتند که با اشاره شاه همچون جانوران درنده به قربانی حمله کرده و زنده زنده او را می خوردند. اهمیت موضوع در آن است که برخی از محققان این اعمال شنیع را  ناشی از انگیزه های فرقه ای دانسته اند. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی - تحلیلی به روش مطالعه کتابخانه ای بر مبنای مطالعه تاریخی، به بررسی صحت و سقم این گزارش های تاریخی پرداخته و انگیزه این عمل را مورد بحث قرار می دهد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ارتکاب این عمل حداقل چندین بار در دوره شاهان صفویه ثبت شده است. آدم خواری ثبت شده در دوره شاه اسماعیل اول، اثبات وفاداری قزلباشان نسبت به مرشد و شاه به شمار می رفت. چراکه نگاه قزلباشان در ابتدای دوره صفویه نسبت به شاه صفوی، چنان غلوآمیز بود که او را مظهر خدا به شمار می آوردند. ولی آدم خواری ثبت شده در دوره شاه عباس اول، اقدامی  سیاسی و به دور از انگیزه های فرقه ای بوده است. به نظر می رسد، ارتکاب چنین اعمالی را می بایست برایند افکار مغرضانه شخصی و سیاسی برخی شاهان صفوی تفسیر کرد و انگیزه های این عمل را می توان به عنوان رفتاری غالیانه توام با ناآگاهی گروهی از هواداران صفوی از ارتکاب این عمل مورد تفسیر و تحلیل قرار داد. البته تامل در آیین های مذهبی قزلباشان و همچنین انگیزه شاهان صفوی در دستور به انجام این عمل، رهیافت های جدید پژوهشی در خصوص گرایش های سیاسی - مذهبی قزلباشان دوره صفویه را به محقق ارایه می دهد.

    کلید واژگان: کارکرد چگین ها, آدم خواری, آیین چوب طریق, قزلباشان, شاهان صفوی}
    Amir Farhzadi*, Seyyed Ahmed Aghili

    "Chegins" referred to a group of cannibal executioners in the court of the Safavid kings who attacked the victim like wild animals and ate him alive on the order of the king. The importance of the issue is that some researchers have considered these heinous acts to be caused by sectarian motives. The present research examines the validity and inaccuracy of these historical reports with a descriptive-analytical approach, using a library method based on historical study, and discusses the motivation of this action. The findings of the research indicate that the commission of this act was recorded at least several times during the period of the Safavid kings. Since the opinion of the Qazlbasans towards the Safavid Shah at the beginning of the Safavid period was so exaggerated that they considered him to be the embodiment of God, therefore, during the period of Shah Esmail I, the recorded cannibalism was considered to be a proof of the loyalty of the Qazlbasans to the master and the king. But during the period of Shah Abbas I, cannibalism was a political act and far from sectarian motives. It seems that the commission of such acts is the result of personal and political biased thoughts of some Safavid kings, as well as the motivations of this act were also analyzed as a foolish behavior combined with the ignorance of a group of Safavid supporters. Of course, new research approaches regarding the political-religious tendencies of Qazlbashan during the Safavid period can be obtained for the researcher by reflecting on the religious rituals of Qazlbashan and also the motivation of the Safavid kings in ordering this action.

    Keywords: The Chegins’ function, cannibalism, the ritual of Chub Tariq, Qazalbashan, Safavid kings}
  • نصراله پورمحمدی املشی*، برومند سورنی
    مرگ زودهنگام شاه اسماعیل اول صفوی سبب شد حکومت نوپای صفویه با چالش جدی در هدایت و تسلط بر قبایل قزلباش و غیرقزلباش روبه رو شود؛ به همین دلیل شاه طهماسب اول در درون مرزهای سیاسی ایران با مطالبات و گاهی با نارضایتی های قومی و خاندانی مواجه بود که اگر نگوییم تمایل به واگرایی داشتند، ولی تقرب به دایره قدرت و نفوذ در دربار سیاسی از آرزوهای این طوایف و گروه ها بود که در کنار شاه اسماعیل و جانشین او شاه طهماسب جنگ و جان فشانی داشتند و یا در نهان آمال خودسری می پروراندند. نگارندگان پژوهش حاضر با تکیه بر منابع رسمی و مآخذ معتبر، با تبیین ازدواج های سیاسی میان طیف ها و گروه های مختلف، درصدد واکاوی چرایی و چگونگی تاثیر پیوندهای خانوادگی در پیشبرد تثبیت حاکمیت صفویه در دوره شاه طهماسب اول می باشند. در این فرایند مشخص شده است که در این برهه زمانی دربار صفویه و سایر گروه های قومی از ازدواج سیاسی به مثابه روشی کارآمد در مناسبات سیاسی، کسب منافع اقتصادی، توسعه ارضی و کسب مشروعیت سیاسی و مقبولیت اجتماعی استفاده می کردند و در این زمینه شاه طهماسب اول نیز برای تثبیت ساختار قدرت در تعامل با عناصر محلی و منطقه ای که تباین مذهبی نیز داشتنند، از این شیوه در موارد متعدد بهره گرفته است.
    کلید واژگان: شاه طهماسب اول, ازدواج سیاسی, قزلباشان, گرجی ها, چرکس ها}
    Nasrollah Poormohamadiamlashi *, Boroomand Sooreni
    Shah Ismail I 's early death caused the nascent Safavid government to face a serious challenge in leading and dominating the Ghezelbash and non-Ghezelbash tribes. Therefore, Shah Tahmasb I, the Safavid, faced the demands and sometimes ethnic and family dissatisfaction within Iran's political borders, which, if not they tended to diverge. However, the proximity to the sphere of power and influence in the political arena was one of these tribes' and groups' aspirations. Along with Shah Ismail and his successor Shah Tahmasb, they had wars and sacrifices or secretly raised their hopes. The present study, based on official sources and credible sources, explains the political marriages between different groups and groups and seeks to investigate why and how the influence of family ties in promoting the establishment of Safavid rule during the reign of Shah Tahmasb I. In this process, it becomes clear that at this time, the Safavid court and other ethnic groups used political marriage as an effective method in political relations, gaining economic interests, territorial development, and gaining political legitimacy and social acceptance. In this regard, the Shah Tahmasb I has also used this method in several cases to stabilize the power structure in interaction with local and regional elements that also had religious differences.
    Keywords: Shah Tahmasb I, political marriage, Ghezelbashan, Georgians, circassians}
  • امیر فرحزادی*، محمدرضا عسگرانی

    بنیانگذاری حکومت صفویه مرهون همراهی صوفیان قزلباش با سرسلسله صفویه بود و تداوم تکیه این خاندان به حمایت قزلباشان، می توانست به برتری اندیشه صوفیان غالی بر پیروان تشیع بیانجامد. پیروان طریقت صفوی، تصویری ماورایی از شاه ترسیم می کردند که با نظریه نیابت عامه فقیهان برای اداره امور در عصر امام غایب، همخوانی نداشت. این نگرش از آغاز صفویه تا روی کار آمدن شاه عباس اول، تحول یافت و سرانجام به تغییر پشتوانه مشروعیت شاه از طریقت به شریعت انجامید. هدف این مقاله تحلیل چگونگی چرخش سیاست مذهبی شاه عباس است و سیوال اصلی این که علل تغییر نگرش مذهبی صوفیانه به شیعیانه در دوره شاه عباس چه بودند؟ چنین فرض می شود که این تحول در دوره شاه عباس شدت گرفت و نتایج این تحقیق نشان می دهد که چرخش سیاست مذهبی شاه عباس، به دلیل تقویت علما به عنوان نمایندگان شریعت بود و رویکرد این مقاله تاکید بر تحول در سیرتاریخی جریان تشیع و تصوف است که سرانجام تعامل بین آنها را به تقابل کشانید.

    کلید واژگان: شاه عباس اول, صوفیان, قزلباشان, علمای شیعه, سیاست مذهبی}
    Amir Farahzadi *, Mohammad Reza Asgarani

    The establishment of the Safavid government was due to the association of the Ghezelbash Sufis with the Safavid dynasty and the continued reliance of this family on the support of the Ghezelbashan could have led to the superiority of the Ghali Sufi thought over the Shiite followers. The followers of the Safavid sect imagined a transcendental image of the Shah that was inconsistent with the theory of the general representation of the jurists in order to manage affairs in the time of the Absent Imam. This attitude evolved from the beginning of Safavid rule until the rise of Shah Abbas I, and eventually led to a change in the legitimacy of the Shah from the religious way to the religious law. The purpose of this article is to analyze how the religious policy of Shah Abbas changed and the main question is what were the reasons for the change of Sufi to Shiite religious attitude in the period of Shah Abbas? It is assumed that this change intensified during the reign of Shah Abbas, and the results of this study show that the change of Shah Abbas's religious policy was due to the strengthening of the ulema as representatives of Sharia. The approach of this article is to emphasize the change in the historical course of Shiism and Sufism, which eventually convert the interaction between them into conflict.

    Keywords: Shah Abbas I, Sufis, Ghezelbashan, Shiite ulema, religious politics}
  • فرایند دگردیسی جنبش صفویان و تشکیل حکومت صفویان بر اساس نظریه کنش جمعی چارلز تیلی(از زمان تشکیل تا پایان سلطنت شاه تهماسب)
    محمد قربانیان*
    تشکیل حکومت صفوی را می توان بر پایه های پنج عنصر اساسی و بنیادی خاندان صفوی، تصوف، تشیع، منطقه آناطولی و قزلباشان ترسیم کرد. هر یک از این عناصر نقش مهمی در به قدرت رساندن شاه اسماعیل اول در سال 907 ق در تبریز داشتند. تشکیل دولت صفوی در ایران از دو مرحله دوره تدارک و دوره شاهان تشکیل می شود که از شیخ صفی الدین اردبیلی تا شیخ حیدر دوره تدارک و از شاه اسماعیل دوره شاهان می باشد که در هر دو دوره قزلباشان از مهم ترین بازیگران تحولات سیاسی بودند. دوره اول منطبق با الگوی بسیج منابع و دوره شاهان نیز با نظریه الگوی سیاسی قابل انطباق می باشد. این تحقیق به بررسی تحولات تشکیل دولت صفوی بر اساس نظریه کنش جمعی چارلز تیلی می پردازد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ ماهیت و روش، از نوع تحقیقات توصیفی و تحلیلی می باشد. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتیجه گیری نهایی این پژوهش بر اساس بررسی تحولات تشکیل دولت صفوی تا پایان حکومت شاه طهماسب اول می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که با وجود خلاء قدرت در منطقه آناطولی، خاندان صفوی موفق به بسیج قزلباشان برای تشکیل حکومت در ایران کرده اند و در دوره شاهان نیز قزلباشان به رقابت با یکدیگر و دیگر عناصر قدرت جهت دست یابی به اهداف سیاسی و اقتصادی اقدام کرده اند که این تحولات منطبق بر نظریه کنش جمعی چارلز تیلی می باشد.
    کلید واژگان: صفویه, قزلباشان, تیلی}
    safavi- Charles The process of transformation of the Safavid movement and the formation of the Safavid rule based on Charles Tilly's theory of collective action (from the time of the formation to the end of Shah Tahmasb's reign)
    Mohammad Ghorbanian *
    The formation of the Safavid government can be traced to the five basic elements of the Safavid, Sufi, Shi'ite, Anatolian, and Qizilbashan districts. Each of these elements played an important role in the reign of Shah Ismail I in Tabriz in 907 AH. The formation of the Safavid government in Iran consists of two phases of preparation and the period of the kings, from Sheikh Safi al-Din Ardebili to Sheikh Haidar of the period of preparation, and from King Ismail to the period of the kings, who were the most important political actors in both periods. The first period is consistent with the resource mobilization model and the kings period is also compatible with the political model theory. This study examines the developments in the formation of the Safavid state based on the theory of Charles Tile's collective action. The purpose of this study is fundamental and in terms of nature and method, it is descriptive and analytical. The method of data collection is library. The final conclusion of this study is based on an examination of developments in the formation of the Safavid government until the end of Shah Tahmasb I's reign. Research findings show that despite the power vacuum in Anatolia, the Safavid dynasty has succeeded in mobilizing the Ghezelbashan to form a government in Iran, and during the kings, the Ghezelbashan have competed with each other and other elements of power to achieve political and economic goals. They have argued that these developments are in line with
    Keywords: Safavid, Ghezelbashan, Tili}
  • سید احمد عقیلی

    ارزیابی کلی از نقش قزلباشان در استقرارنهایی دولت صفوی در قالب سه محور قابل بررسی است: مرحلهاول شکل گیری ارتباط آنان با طریقت صفوی است؛مرحله دوم با تداوم و گسترش تعاملاتشان باشیوخ صفوی، ارتباطی سازماندهی شده در راستای اهداف صفویان برقرارنموده و به توسعه و تحکیم آن پرداختند وآخرین مرحله نیز به فعالیت عملی آنان در جهت به قدرت رسانیدن شیوخ صفوی مربوط می شود. گروه های ترکمنی که بعدا با عنوان قزلباش شناخته می شدند همه گونه مساعدت و همراهی با تشکیلات صفوی اعمال کردند و باعث شدند تا تشکیلات صفوی با گذر از مراحل مختلف به موفقیت نهایی دست یابد. پس ازتشکیل حکومت صفوی قزلباشان به عنوان نخبگان اصلی حکومت با نهاد حاکمیت همکاری خود را ادامه دادند.این تعاملات در ادوار مختلف تاریخ صفویه رویه مختلفی را پشت سر نهاد.درخصوص این تغییررویه، ضروری است تحولات درون حکومتی صفویه با نگاهی تحلیلی مورد ارزیابی قرار گیرد. این تحولات در دو محور کلی قابل بررسی است: در محور نخست با اشاره به نقش تااثیرگذار قزلباشان در برپایی دولت صفویه، به تحلیل موقعیت برجسته آنان درنهادحاکمیت پرداخته می شود. اما در ادامه روند حکومت، شرایط و اقتضائات زمانی که می توان در سه متغیرتاثیرگذار«نیازهای سیاسی-اداری، مناسبات و سیاست خارجی، مسائل مذهبی»به تبیین موضوع پرداخت باعث تغییرجایگاه آنان درنهادحاکمیت شد. با توجه به این عوامل بود که موقعیت برجسته قزلباشان - چه به صورت محسوس و هدفمند و چه به صورت نامحسوس - از طرف حکومت به عناصر جایگزین انتقال یافته و جایگاه آنان دچار تغییر وتحولاتی گردید.بر این اساس رهیافت پژوهشی مقاله آن است کهپس از استقرار حکومت صفویه، نخبگان حکومتی دیگری- علما ونیروی سوم- به حمایت از نهاد حاکمیت پرداختند و نهاد حاکمیت نیز بنا به مقتضات زمانه گرایش به آن عناصر را مصلحت ضروری خویش دانسته و نقش درجه اولی از جانب قزلباشان به آنان محول گردید وقدرت بلامنازع از قزلباشان سلب شد. ولی با این حال قزلباشان تاآخرحکومت صفوی در ساختار حکومت به عنوان نخبگان فعال حضور داشتند.

    کلید واژگان: صفویه, قزلباشان, نخبگان حکومتی, علما, تمرکز وعدم تمرکز}

    It is possible to generally evaluate of the role of the Qizilbashss in the final establishment of Saffavids Dynasty from 3 perspectives; the first phase includes the formation of their relation to the Saffavids practice. In the second phase, with the continuance and spread of their relations to the Saffavids Sheikhs, they based an organized relationship toward obtaining the goals of the Saffavids. And the last phase accounts for their practical activities to empower the Saffavids Sheikhs. Hence, before the establishment of the Saffavids government, they exerted convergent relationships together with any form of assistance and cooperation with the Saffavids and changed the mystical practice to a successful socio-political movement. With the formation of these relationships, the Turkmen groups, later known as Qizilbashss assisted and accompanied the Saffavids institutions in any manner, so after passing through different phases, they finally succeeded. After the establishment of the Saffavids government, there was the potential ground for their convergence to the government structure until the Chaldoran battle. But from the last days of Shah Esmaiel’s rule the grounds for their convergence and disconnection from the government were formed. In order to study this shift in approach, it is required that the up and downs within the Saffavids government be evaluated from an explanatory and analytic perspective. It is possible to study these changes on two general axes; on the first axis, mentioning the effective role that Qizilbashss played in establishing the Saffavids government, their progressive presence and influence in different layers of the government are analyzed. In fact, their prominent position in the government resulted in interfering and experiencing in various grounds. This led to the “admissive and expulsive reaction” of the government to abate their position. The second axis implies the temporal conditions and requirements which according to three variants – the political-official requirements, foreign policies and relations, religious issues – led to a change in their position in the government. It was because of these factors that the prominent position of the Qizilbashss were changed and weakened by the government, whether in a tangible and purposeful or in an intangible manner.

    Keywords: Qizilbashs, Saffavids sheikhs, performance, temporal requirements, admissive reaction}
  • عباس پناهی

    هجوم های مکررشاه تهماسب به قفقاز و گرجستان پیامده های بلند مدت و کوتاه مکدتی برای حکومت صفوی درپی داشت.شاه تهماسب در نگرش خود به قفقاز در حقیقت همان سیاست اجداش را در آن مناطق دنبال می کرد. او پس از فراغت از جنگ با ازبکان و انعقاد صلح طولانی با سلطان عثمانی به دنبال تقویت بنیه مالی وبالابردن روحیه نظامی سربازانش توجه ویژه ای به قفقاز داشت. هرچند شاه تهماسب علاوه بر عوامل فوق در نظر داشت با فتوحات خود در قفقاز و گرجستان علاوه بر عوامل یادشده، نیروهای جدیدی را وارد ساختار اداری و نظامی صفویه کند. این نیروهای جدید در اواخر سلطنت شاه تهماسب و عصر شاه عباس اول به عنوان مهم ترین ارکان حکومت صفوی تبدیل شدند. در عصر شاه عباس اول ایجاد جریانی موسوم به «نیروی سوم» توسط وی و قدرت یافتن آنها از پیامدهای مهم دیگر فتوحات شاه تهماسب به قفقاز و گرجستان بود. پژوهش حاضر با روش مطالعات توصیفی - تحلیلی صورت می پذیرد.نگارنده در این پژوهش در نظر دارد با مطالعه منابع مهم عصر صفوی و همچنین تحقیقات جدید، موضوع یاد شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

    کلید واژگان: شاه تهماسب اول, ایران, صفویه, قزلباشان, قفقاز, گرجستان}

    Shah Tahmasb repeated attacks to Caucasus and Georgia had long term and short term consequences for Safavid Government. In fact Shah Tahmasb followed his ancestors policy on Caucasus in his sight through those areas. After leisure of war against Uzbeks and longtime peace with Ottoman Sultan, he has special attention to Caucasus for financial basis enrichment and his soldiers martial spirit enhancement. Although Shah Tahmasb besides of above factors, considered to involve new forces into Safavid departmental and military structure by his conquests through Caucasus and Georgia in addition to mentioned factors. These new forces became as the most important elements of Safavid Government at late reign of Shah Tahmasb and Shah Abbas I era. At Shah Abbas I era, the process development which was developed by him named “Third Force” and their strengthening was the other important consequences of Shah Tahmasb conquests to Caucasus and Georgia. The present research is conducted with descriptive-analytic method. The author in this study considers to analyze the mentioned subject by Safavid era important resources studying and also new researches.

    Keywords: Shah Tahmasb I, Iran, Safaviyya, Qizilbashes, Caucasus, Georgia}
  • جهانبخش ثواقب، فروغ بازگیر
    براساس آگاهی های تاریخی، شاملوها از بزرگترین و پرجمعیتترین طوایف قزلباش بودند که در تاسیس دولت صفویه نقش چشمگیری داشته و در روند حیات دولت صفوی نیز با تصدی مناصب و مقامات اداری، امور فرماندهی نظامی، اداره ایالات، عهده داری امر للگی شاهزادگان صفوی و غیره به ایفای نقش پرداختند. با وجود این، در برهه هایی قدرت این طایفه دچار ضعف شد که رقابتهای ایلی و سیاستهای پادشاهان صفویه بر این نوسان قدرت تاثیر داشته است. این پژوهش به هدف بررسی نقش شاملوها در تاسیس و تداوم دولت صفویه و چگونگی وضعیت قدرت و نفوذ شاملوها (نوسان شدت و ضعف قدرت آنان) در روند تحولات سیاسی و نظامی دولت صفویه از ابتدای تاسیس این سلسله تا پایان حکومت شاه طهماسب (984- 906 ق) سامان یافته است. یافته پژوهش نشان میدهد که شاملوها نقش مهم و برجستهای در تاسیس و تداوم دولت صفوی داشته اند و هرچند به سبب پاره ای عوامل، گاه منحنی قدرت آنان با شیب کاهشی همراه میشد؛ اما در مجموع توانستند جایگاه سیاسی و اجتماعی خویش را در دولت شاه طهماسب حفظ کنند و حتی در روی کار آوردن شاه عباس اول نیز موثر واقع شدند و در سلطنت وی از سایر طوایف پیشی گرفتند.
    کلید واژگان: صفویه, قزلباشان, شاملوها, شاه اسماعیل, شاه طهماسب}
    J., Savaghebf., Bazgir
    According to historical evidences, Shamloo tribe was the greatest and most numeroustribes of Qezelbash in Safavid era. This tribe had a significant role not only in thefoundation of Safvid government but also in maintenance of this dynasty by takingcharge of some positions such as administrative officials, military commanders, controlof provinces, being tutor of Safavid princess and, etc. However, at some junctures, mightof this tribe reduced as a result of tribal rivalries, and policies of Safavid s sovereigns.This study aims to examine the role of shamloo tribe in the foundation and maintenanceof Safavid government from the beginning of this dynasty to the end of Shah Tahmasbskingdom(1501-1576 A.D).The outcome of this research determine that shamloo tribe had an influential andprominent effect on foundation and maintenance of Safavid government. Meanwhile, forsome reasons, its power temporarily fell down but in general, this tribe not only couldpreserve its socio- political status during Shah Tahmasb's kingdom but also had impacton taking power by Shah Abbas and preceded in this period.
    Keywords: Safavid, Qezelbash, Shamloo, Shah Ismael, Shah Tahmasb}
  • علی سالاری شادی
    چرایی و چگونگی تشکیل حکومت ها و همچنین ماهیت و ساختار آنها از مباحث پر اهمیت در تفکر تاریخی و تاریخ نگری است. توضیح و تبیین فرایند تشکیل حکومت ها بخاطر مولفه های تاثیر گذار متعدد و در هم تنیدگی زمینه های مختلف، مستلزم ژرف نگری های خاص و تعمق در تمام زمینه های مربوطه است. چرایی تشکیل حاکمیت صفویان و روند آن نیز خارج از این قاعده نیست. اما تعدادی ازمحققان با اتکاء به یک یا چند عامل در صدد ماهیت بخشی و یا به تعبیر بهتر ماهیت تراشی برای حاکمیت صفویان برآمده اند. از طرفی با نادیده انگاشتن و غفلت از واقعیات متعدد دیگر به ابهام و پیچیدگی موضوع افزوده اند. این باعث ارائه نظرات مختلف و حتی متضادی درباره چرایی، روند و ماهیت و مشخصات این حاکمیت شده است. این نوشته در صدد است تا با ارائه نوعی تقسیم بندی بر اساس محتوای این نظریات، آنها را به بحث و مقایسه گذارد و در حد امکان به بررسی، نقد و مطابقت آن دیدگاه ها با واقعیات ملموس در حکومت صفویان بپردازد. نتیجه این بررسی حاکی از آن است که هیچ یک از نظرات مذکور با واقعیات تاریخی شکل گیری و روند حاکمیت صفوی مطابقت ندارد.
    کلید واژگان: تشکیل حکومت صفوی, نظریه ها درباره تشکیل حکومت صفوی, تصوف, قزلباشان, آناطولی}
    Ali Salarishadi
    How and why dynasties are established and also what their structure and nature are like are among the most significantly discussed issues in historical thinking and reviews. As a rule explanation and explication of the process of dynasty establishment arenot a simple task variables. These variables are not easy to detect and observe. Thay need to be narrowly، deeply، specifically، and thoroughly studied. why the Sfavid dynasty was established and what its process of development was like are of course no exception this general rule. Different and sometimes opposing ideas have been proposed for and how the safavid dynasty was established. this arises not only from the fact that certain historical researchers have resorted to forage some reasons for the establishment of the safavid dynasty، but also from the fact that same other researcher have intentionally ignored certain facts. About the foundation of the safavid this study attempts to make a comparison and contract of the content of these views on the base of the content of these views. It also tries to evaluate and attest their claims on the basis of the objective facts dominant in the safavid dynasty.
    Keywords: foundation of the safavid, Theories on the Establishment of safavids, Sufism, Ghzilbash, Anatoly}
  • علی غلامی فیروزجایی، سیعد حیدری
    صفویان از همان اوایل تاسیس، سعی کردند با ایجاد ارتشی برخواسته از عزم و اراده ی ملی، بتوانند در مقابل هجوم دولت های همجوار و مخالفان جاه طلب داخلی بایستند و حکومت نوبنیاد صفوی را در محیط و فضایی نسبتا آرام و دور از تشنجات سیاسی بر پا دارند. دوران حکومت شاه عباس اول را می توان اوج این تغییر و تحولات دانست. چنانکه شاه جوان در همان ابتدای کار با عزمی راسخ و با خرد گرایی تام توانست با نگاهی به گذشته و چشمی به آینده، مهمترین تصمیم سیاسی را درطول حکومت چهل و دو ساله خویش بگیرد و آن ایجاد یک ارتش کاملا مجهز با فناوری روز آن زمان بود که با استعانت از تجربیات اشخاص اروپایی مانند برادران شرلی به وقوع پیوست تا ایران از سایر دول پیشرفته از نظر ابزار و سیستم جنگی عقب نماند.در این مقاله برآنیم که نشان دهیم که سازمان نظامی صفویه در آغاز در شرایطی بوده و اینکه چگونه شاه عباس موفق به ایجاد یک ارتش منظم وپیشرفته شد. چنانکه این ارتش توانست تا مدتها بعد از مرگ شاه عباس کبیر همچنان رکن اصلی و اساسی کشور را ایفا نماید، اما به مرور با روی کار آمدن شاهان بی کفایت و ظهور دوباره هرج و مرج های داخلی رو به افول نهاده و دیگر نتوانست آن کار آیی لازم را در مواقع بحرانی داشته باشد و این روند تا ظهور نادرشاه افشار ادامه پیدا کرد.
    کلید واژگان: شاه عباس اول, سازمان نظامی, قزلباشان, عثمانیان, برادران شرلی}
  • محمدکریم یوسف جمالی*

    بعد از مرگ تیمور در سال 807ه.ق. و تقسیم امپراتوری او بین مدعیان تیموری، شهر فرغانه به ظهیرالدین محمد بابر از فرزندان عمر شیخ ابن ابوسعید محمد ابن میرانشاه ابن تیمور رسید و وی پس از تصرف سمرقند- پایتخت تیمور- در سال 906ه.ق. با دشمن قدرتمند تر از خود- محمد شیبانی خان ازبک معروف به «شیبک خان» روبرو گردید که در نهایت باعث مهاجرت او به هند و تاسیس سلسله ی گورکانیان هند شد. با فروپاشی قدرت تیموریان در خراسان و روی کار آمدن شیبک خان ازبک، توازن قدرت در خراسان به هم خورد و دولت نوپای صفوی که از سال 907 ه.ق. در تبریز به همت شاه اسماعیل اول و صوفیان قزلباش او تاسیس شده بود در مخاطره بزرگ افتاد. لذا، شاه اسماعیل وصوفیان او- که سعی شان بر این بود تا متصرفات خود را به شرق ایران گسترش داده تشیع دوازده امامی را در آنجا تعمیم دهند - سعی کردند تا به هر وسیله ای که شده منطقه را زیر سلطه ی خود قرار داده و بر خراسان بزرگ دست یابند که در این راستا جنگ مرو در سال 916 ه.ق. و فتح خراسان از مهم ترین حوادث این ایام است.
    در مقاله ی حاضر تلاش نویسنده بر این بوده تا کوشش شاه اسماعیل و صوفیان او را در برقراری نظم و امنیت در خراسان و تعمیم مذهب تشیع 12 امامی درهرات در این عصرنشان داده از منابع اصلی در این رابطه اطلاعات دست اول ارائه دهد.

    کلید واژگان: اسماعیل اول صفوی, خراسان, ازبکان, صوفیان, قزلباشان, شیعیان}
    Mohammad Karim Yousef Jamali*

    After the death of Timur in 807 A>H> and after the division of his empire among the Timurid claimants, the city of Ferghanee belonged to Zahir Addin. Mohammad Baber, a son of Omar sheikh Ibn-e Abu Said Mohammad Ibn-e Miran shah Ibn-e Timur. And he conflicted with the enemy mightier than him, Mohammad Sheybani khan Uzbeg known as “Sheylak khan”, after he had accupied samargand, timur’s capital city in 406 A.H. he subsequently was to immigrate to india, where he founded the dynasty of Indian Gorkaniyan. With dispersing timurids’ might in khorasan and after sheybak khan began to proceed, the power balance in khorasan disperred and the new coming government of safavi, having been established in Tabriz by the efforts of shah ismail 1 and his ghezelbash sulis was in terrible dangers. Therefore, shah Ismail 1 and his Sufis who tried to expand their territories to the east of iran and generalize the religion of 12-imam tashayyo,tried to dominate over the religion and occupy the large Khorasan by means of every thing possible. In this, the war of Marw started in the year of 916 A.H> one of the most important events then was the defeat of Khorasan.
    In this article the author is trying to show shah Ismail 1 and his Sufis’ endeavores in establishing security and arrangement in Khorasan, generalizing the 12-imam Tashayyo religion in heart. Then and presentiment. Main sources according to the first hand information.

  • رامین یلفانی
    قزلباشان که به صورت ایلات چندی در اوایل ظهور صفویه در آذربایجان ظهور کرده و سپس به سرعت تقریبا در اکثر نقاط ایران پخش گردیدند در واقع پایه های نظامی دولت صفویه بودند. اما پایه هایی که بارها به مشکلاتی عدیده برای آن دولت نیز تبدیل میشد. ند قزلباشان که از نظر فکری صوفیان شیعه به شمار میآمدند از همان ابتدای آن دولت به مبلغین متعصب تشیع اثنی عشری تبدیل شده و از این جهت شاهان صفوی بیشترین منافع اقتصادی را در اختیار آنها گذاردند و بدین ترتیب قزلباشان تبدیل به یکی از طبقات اجتماعی قدرتمند عصر صفوی شدند. شاه عباس اول به عنوان یکی از بزرگترین پادشاهان سلسله صفوی به علت عدم اعتماد به این طبقه، قاطع ترین ضربه را به سران ها آن وارد کرده و این سیاست که یکی از علل سقوط دولت صفویه به شمار میآید، پس از او توسط شاهان بعدی صفوی نیز ادامه یافت. در این مقاله کوشش می شود تا با استفاده از منابع و ماخذ موثق به مساله اوج و حضیض طبقه قزلباشان از منظر اقتصادی پرداخته شود.
    کلید واژگان: قزلباشان, غلامان گرجی, اقطاعات, جایگاه اقتصادی, شاهان صفوی}
    Ehsan Eshraghi .Ph.D., Ramin Yalfani
    Gizilbash rose as tribes at the beginning of Safavid rising in Azerbaijan then immediately dispersed in almost every region in Iran. They attained powerful social and economical positions, in fact they were Military bases of safavid government, but they also caused many problems for government. Gizilbash were mentally Shiite sofi became orthodoxy Shiite missionaries of twelvefolds, so Safavid kings made more economical benefits for them thus Gizilbash became one of the powerful social classes of Safavid era. Shah Abbas I, one of the greatest king of safavid dynasty hit the knockdown blow to their chiefs because of mistrust to this class; this policy was one of the reasons of safavid government decline and followed by the next Safavid kings. Although the mentional reason is represented one of the reasons of Safavids decline so far in many books and articles but this topic hasn’t dealt with seperatly yet. In this article we try to deal with peak and decline of Gizilbash class economically with existing references.
    Keywords: Gizilbash, Gholaman (slaves), Eghta, economical position}
  • احمدیاشار اجاق
    مترجم: شهاب ولی
    تاریخ علوی گری در آناتولی و چگونگی نفوذ افکار و آراء تشیع در میان این گروه، کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. در واقع، ریشه های علوی گری را باید در سال های بسیار دور؛ یعنی دوران سکونت ترکان در ماوراء النهر و مهاجرت آنان به آناتولی جست وجو کرد و حاصل آن الهیاتی التقاطی می باشد که از هرمکان جغرافیایی و هر مذهب و عقیده ای، توشه ای برداشته است. آن چه مسلم است، رسوخ عقاید شیعی به علوی گری در قرن-های پانزدهم و شانزدهم میلادی و اغلب از طریق دو جریان حروفیه و تبلیغات شیوخ صفوی در آناتولی صورت پذیرفت و علوی گری را به قزلباش گری مبدل نمود.
    کلید واژگان: سلاجقه روم, عثمانیان, صفویه, آناتولی, بابائیان, قزلباشان, علویان, ترکیه}
    Ahmad Yashar Ajagh
    The history of ‘Alawite inclinations in Anatolia and the quality of the penetration of Shi‘ah thought into their belief system has been largely ignored by researchers throughout history. In fact, the roots of ‘Alawite beliefs can be traced back to ancient times from when Turkic tribes resided in Transoxiana to their migration to Anatolia. Gradually, this pattern of life resulted in an eclectic theology that has borrowed a thing or two from every geographical area they passed through and every religion they encountered. What is certain is that Shi‘i opinions influenced the ‘Alawite belief system mostly through the Hurufiyah Order and missionary work by Safavid sheikhs in Anatolia in the 15th and 16th centuries CE, changing the ‘Alawites of Ottoman Anatolia into the Ghizilbash of Safavid Iran.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال