به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هندوستان » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «هندوستان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • طاهره عبداللهی*، شکیله بتول

    امام حسین (ع) و نهضت ایشان بر مردم جهان تاثیرهای بسیاری گذاشته است و با وجود گذشت سالها از این حادثه همچنان از کربلا و نهضت و قیام خونین حسینی یاد می گردد و فجایع یزید به زشتی نام برده می شود . همچنین بسیاری از محققان و پژوهشگران در مورد احیاء مقاصد امام حسین (ع) و یارانشان کتابها و مقالات بسیار متعدد نوشته اند از جمله تحقیقاتی که در مورد نهضت امام حسین انجام شده چهار  نامه ی خانم میر حسن علی انگلیسی است که درباره رسومات و حالات مسلمانان هندوستان در مراسم عزاداری، مشاهدات خود را بیان داشته است. با توجه به تنوع و ویژگی های خاص عزاداری در مناطق و ادیان مختلف، این پژوهه به روش تحلیلی به دنبال بیان و بررسی آداب و رسوم عزاداری مردم هندوستان بر اساس مشاهدات خانم میر حسن علی بوده است. نتیجه اینکه در مشاهدات عزاداری و مراسمات مسلمانان در هندوستان بیشتر آن را  بر مکتب مسلمانان شیعه حمل کرده و در نقل حوادث کربلا و اتفاقات رخ داده، تضاد تاریخی دیده می شود.

    کلید واژگان: امام حسین علیه السلام, مراسم عزاداری, میر حسن علی, هندوستان}
  • شفیق نزارعلی ویرانی*، صدیقه کاردان

    منابع اسماعیلی و ضد اسماعیلی در نحوه ترسیم شخصیت «داعیان» اسماعیلی سخت متفاوت اند. از نظر نویسندگان اسماعیلی، داعیان مومنانی نجیب، مهربان و متدین بودند که پیام واقعی اسلام را تبلیغ می کردند؛ حال آنکه از نگاه بدخواهان، شرورانی شوم و بی وجدان بودند. با این حال، همه در یک ویژگی اتفاق نظر داشتند؛ داعیان عموما بااحتیاط و ناشناس و به دور از چشم کنجکاو مقامات متخاصم فعالیت می کردند. بنابراین شعر «خالو محمود علی» اسماعیلی که مربوط به قرن یازدهم قمری/ هفدهم میلادی است و در این مقاله ویرایش و تحلیل شده، موردی نادر است. شاعر در دوره ای که تقریبا چیزی از اسماعیلیان نمی دانیم، اشخاص برجسته جماعت اسماعیلی را در مکان هایی پراکنده در سراسر خراسان، قهستان، بدخشان، عراق، ترکستان و هندوستان بر شمرده است. در این مقاله به نسخ خطی موجود شعر پرداخته ایم؛ همچنین با ارایه تصحیح انتقادی اثر، از عناصری در شعر که انعکاس گونه ادبی «دعای تقرب» اند، بحث کرده ایم و نیز آنچه را که درباره خود شاعر استنباط کرده ایم، مورد تحلیل قرار داده ایم.

    کلید واژگان: اسماعیلی, تقیه, رازیانه سرخ, داعی, دعای تقرب, خراسان, قهستان, بدخشان, عراق, ترکستان, هندوستان, ایران دوره میانه}
    Shafique N. Virani*, Seddigheh Kardan

    Ismaili and anti-Ismaili sources differ dramatically in how they depict the Ismaili “inviters” (dāʿīs). To Ismaili authors, the inviters were noble, kind, and pious believers who propagated the true message of Islam, while to their detractors the inviters were sinister, unscrupulous villains. However, all agreed on one feature: the inviters generally worked discreetly and anonymously, far from the prying eyes of hostile authorities. Thus, the 11th/17th-century poem of the Ismaili Khālū Maḥmūd ʿAlī, edited and analyzed in this article, is a rarity. The poet enumerates Ismaili notables in locations scattered throughout Khurāsān, Quhistān, Badakhshān, ʿIrāq, Turkistān, and Hindūstān in a period in which we know almost nothing about the Ismailis. The article discusses the existing manuscripts of the poem and its prosody. It continues by providing a critical edition, discusses elements in the poem that reflect the literary genre of “prayers of proximity” (duʿā-yi taqarrub), and analyzes what we can deduce about the poet himself.

    Keywords: Ismaili, pious circumspection (taqīyyah), Scarlet Pimpernel, inviter (dāʿī), prayers of proximity (duʿā-yi taqarrub), Khurāsān, Quhistān, Badakhshān, ʿIrāq, Turkistān, Hindustān (India), Shāh ʿAbbās II}
  • رضا کرمی*
    سفرهای سه گانه سید جمال الدین اسدآبادی به هند که طی فواصل زمانی مختلفی صورت گرفت، بخش مهمی از حیات مبارزاتی این بیدارگر مشرق زمین را در بر می گیرد که تاکنون به صورت مستقل بدان پرداخته نشده است. انگیزه سید از سفرهایش، رساندن صدای مظلومیت ملل مسلمان به گوش جهانیان و کوشش برای رهایی آنان از بند استعمار بود. سید در هند از یک سو با علم زدگی به مخالفت برخاست و از دیگر سو مروج اتحاد ادیان مختلف برای مبارزه با بریتانیا بود. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و غور و تفحص در منابع کتابخانه ای به دنبال پاسخ گویی بدین پرسش است که حضور سید جمال الدین در هند چه تاثیری در بیداری مردم و استقلال این کشور از استعمار بریتانیا داشته است؟ فرض اصلی این جستار بر این امر استوار است که اساس اندیشه های سید مبنی بر لزوم وفاق امت های اسلامی و زمینه های مبارزات ضداستعماری او در دوران حضور وی در هند شکل گرفته است. برآیند این نوشتار موید آن است که سلسله فعالیت ‎های روشنگرانه سید، نقش موثری در بیداری مردم هندوستان و به تبع استقلال این کشور داشته است. از آنجا که نیروی محرک در منظومه فکری سید، اسلام است؛ وی به دنبال رستاخیزی عظیم در نوع نگرش مسلمانان هند بود تا با ایجاد خودباوری و غیرت سازی در میان آنان، فصل جدیدی از استعمارستیزی در این کشور را آغاز و پایه های وحدت اسلامی را استوار سازد و نیز با تقویت صفوف مبارزه از طریق اتحاد فرق و گروه های مختلف، زنجیر استعمار را از پای آنان وانهد.
    کلید واژگان: بیداری اسلامی, استعمارستیزی, سیدجمال الدین اسدآبادی, هندوستان}
    Reza Karami *
    Sayyid Jamal ad-Din’s triple trips to India that has happened at different intervals an important part Fighting life of this awakener of the Orient, so far has not been independently dealt whit this problem.Sayyid Motive from his trips was to inform the voice of oppression of muslim nations to the world peoples and they to release them from colonialism.In India,in on hand Was opposed to the scientism and on the other hand he was the propagator of the unity of different religions in order to compaign aganst Britain.The present research with analytic-descriptive method and deep research in the library source tries to answer this question that the presence of Sayyid Jamal what kind of effect has had on awakening people and independence of this country from Britain colonialism. The main premise of this article is based on sayyid’s thought in conformity whit Islamic communities and background of his anti-colonialist struggles which have taken place during his presence in India.The result of this paper confirms that sayyid’s illustrative activities play an important role in awakening Indian people and its independence.Since sayyid’s primary drive was Islam he was going to make a great resurrection in Indian muslim’s attitude.In order to create self-esteem among them,so he began to open a new chapture of anti-colonialist struggles in this country and the foundations of Islamic unity were strengthened and also strengthening of ranks of struggle through the unity of sects and different groups. He was able to cut the chain of colonialism from their feet.
    Keywords: Islamic awakening, Anti-Colonialism, Oriental Awakener, Sayyid Jamal ad-Din Assadabadi, India}
  • فاطمه کریمی *، سید رسول موسوی حاجی

    پس از سرنگونی دودمان ساسانیان و گسترش اسلام در ایران، بسیاری از پیروان زرتشت همچنان بر عقاید خویش پایبند ماندند. یک گروه از آنها زرتشتیانی بودند که به دلیل تشدید محدودیت‌ها به کشورهای دیگر از جمله هندوستان مهاجرت کردند. براساس منابع موجود ایشان بعد از تحمل رنج بسیار، ابتدا به جزیره هرمز رفته و بعد از فشار سیاسی اعراب و تصرف هرمز، به جزیره دیو و در نهایت بعد از چند سال به کشور هند مهاجرت کردند. درباره چگونگی استقرار ایشان در هند و سرنوشت آنها بعد از این مهاجرت منابع اندکی موجود است. طبق منابع باقی‌مانده، سنجان به عنوان اولین استقرار ایشان در هند نقش مهمی در تاریخ ایشان داشته است. از آنجا که تاکنون پژوهشی دراین باره صورت نگرفته است، این پژوهش سعی دارد با مطالعه منابع موجود اعم از متون تاریخی و دینی زرتشتیان و پژوهش‌های معاصر درباره آنها، به بررسی چگونگی شکل‌گیری شهر سنجان، جایگاه مذهبی آن نزد زرتشتیان و تاثیر این شهر در سرنوشت سیاسی و مذهبی ایشان در هند بپردازد. بررسی منابع تاریخی و داده‌های باستان‌شناسی تاریخ مهاجرت زرتشتیان را در اوایل سده دوم هجری و حضور زرتشتیان در هند را در همین تاریخ تایید می‌کند و نشان می‌دهد که شهر سنجان احتمالا اولین استقرارگاه زرتشتیان در هند در طی مهاجرت اولیه ایشان بوده است. همچنین این منابع نشان می‌دهد که سنجان جایگاه مذهبی بسیار مهمی داشته و تا زمان حمله مسلمانان به هند و حتی بعد از آن به عنوان مرکز دینی زرتشتیان به حیات خود ادامه داده است.

    کلید واژگان: سنجان, پارسیان, زرتشتیان, سکونتگاه زرتشتیان, هندوستان}
    ateme karimi *, seyed rasool mosavi haji

    After the overthrow of the Sassanid dynasty and the spread of Islam in Iran, many followers of Zoroaster continued to adhere to their beliefs. One group was Zoroastrians who migrated to other countries, including India, due to tightening restrictions. According to the available sources, after enduring a lot of Trouble and Suffering, First, they went to the island of Hormuz, and after the political pressure of the Arabs and the occupation of Hormoz, they fled to the island of Dave, and finally, after a few years, they emigrated to India. Few sources are available on how they settled in India and their fate after this migration. According to remaining sources, Sanjan, as the first of Zoroastrians in India, played an important role in their history. Based on the available sources, including historical and religious texts of Zoroastrians and contemporary research on Zoroastrians, this study tries to study how the city of Sanjan was formed, its religious status among Zoroastrians and its influence on their political and religious destiny in India. study of historical sources and archaeological data confirms the history of Zoroastrian migration in the early second century AH and the presence of Zoroastrians in India on the same date And shows that the city of Sanjan was probably the first Zoroastrian settlement in India during their early migration. These sources also show that Sanjan had a very important religious status and continued to exist as a Zoroastrian religious center until the Muslim invasion of India and even after that.

    Keywords: Sanjan, Zoroastrians, Zoroastrian settlement, India}
  • محمدعلی ربانی*

    هندوستان سرزمینی است که در طول تاریخ به جهت جاذبه های فرهنگی، طبیعی و اقتصادی و سیاسی، همواره شاهد مهاجرت های اقوام و گروه های متعدد ومختلف بوده است . این مهاجرت ها همواره تاثیری بسزا بر فرهنگ این سرزمین نهاده اند و موجبات تنوع فرهنگی را در این سرزمین فراهم کرده اند.ارتباط ایرانیان با هند موضوعی انکار ناپذیراست. چنانکه دانسته است ایرانیان از دیرباز با سرزمین هند آشنایی داشته اند.منابع متنوع و مطالعات فراوانی در تایید این مدعا موجود است که از میان آنها منابعی چون شاهنامه فردوسی، تاریخ فرشته و التفهیم و تحقیق ماللهند و صدها اثر ارزشمند دیگری موجود است که این ارتباط تنگاتنگ را آشکار می کند.بیشتر این منابع اثبات می کنند که تصویر پر جاذبه ای از هند در ذهن مهاجران وجود داشته است. به روایت منابع برزویه طبیب به همراه هیاتی از پادشاهی ساسانی برای بدست آوردن اکسیر حیات به هند رفت و گرچه به آن دست نیافت اما اثر ارزشمند کلیله و دمنه موسوم به پانجاتانترا را به ایران آورد .این اثر بارها به فارسی و سایر زبانها ترجمه شد. برگردان این اثر از سانسکریت به پهلوی و از پهلوی به زبان عربی و نیز به فارسی منثور و منظوم توسط ایرانیان نه تنها در حیات فکری و فرهنگی ایرانیان تاثیر خود را بر جای گذاشت بلکه در معرفی فرهنگ هندیان به جهانیان نیز نقش عمده ای را ایفا نمود.بی گمان یکی از موضوعاتی که در جذب مهاجران به سرزمین هند تاثیر بسیار داشته است، عناصر عرفانی و معنوی مردم این سرزمین بود که مبتنی بر شیوه های تفکرات فلسفی آن ها بوده است. این عناصر فکری به ویژه خودداری از کینه ورزی، خشونت و آزار دیگران نه تنها در جذب و جلب مهاجران به هند نقش اساسی داشته است، بلکه مرحله سازگاری اجتماعی و فرهنگ پذیری را تسهیل و ظرفیت ایشان را نیز در تاثیرپذیری متقابل فرهنگی آسانتر می کرد. با ورود اسلام به هند تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وسیعی در آنجا پدیدار شد. حمله سلطان محمود غزنوی و تشکیل حکومت سلسله های مسلمانان از سال 602-932 ق که بیش از 3 قرن به طول انجامید، سبب شد شخصیت های بزرگ عرفانی به هند مهاجرت کنند و علاوه بر تاثیرات شگرفی که در آن سرزمین ایجاد کردند، زمینه های مناسبی برای مهاجرت و سفر عده ای از اربابان فضل و هنر و ادب را نیز فراهم کنند این مهاجرت ها با تاسیس سلسله تیموریان هند در 933 ق و حکومت جانشینانش به اوج خود رسید. بر اساس تذکره ها و منابع تاریخی بیش از 745 نفر از شعرا به دلایل مختلفی به قلمرو گورکانیان هند و دکن مهاجرت کردند که رونق شعر فارسی را در هند در پی داشت. دوره فرمانروایی مغول در هند با عهد شاهان صفویه در ایران همزمان و معاصر بوده است. پیوند های فرهنگی بین دو کشور متمدن و همسایه هند و ایران که از گذشته های دور وجود داشت، در این مدت به گسترش و رشد همه جانبه منجر شد و به یک رابطه قوی و محکم و دامنه دار زبانی و ادبی و فکری  انجامید که تجلی آن در صدها اثر نفیس و گران بهای زبان فارسی به چشم می خورد. در عهد شاهنشاهی اکبر در هند که با سلاطین صفوی مخصوصا شاه عباس روابط برادرانه و ویژه داشت، زبان و ادب فارسی رونق تازه به خود گرفت. جذابیت های شعر و ادبیات سبک هندی که در این دوره رواج یافته بود و همسانی هایی که در سایر شاخه های هنری و فرهنگی از آن زمان بین هنرمندان، پیدا شده بود، عامل شکل گیری تحقیقات بسیاری در زمینه های گوناگون در این دوره شد. تنوع این تحقیقات با رویکردها و موضوعات گوناگون، شاهدی است بر این مدعا که چگونه در این روزگار، زمینه ی مشترک در ابعاد گوناگون فرهنگی اعم از هنر و اندیشه بین ایرانیان و هندیان ایجاد شد. یکی از مهم ترین عواملی که به صورت علمی به بررسی وجوه این اشتراکات فرهنگی و ادبی می پردازد؛ برگزاری همایش های ادبی گوناگون در ایران و به ویژه در هند است، که یکی از بهترین آن ها، همایش سالانه مرکز تحقیقات زبان فارسی دانشگاه اسلامی علیگر است که به همت پروفسور خانم آذرمیدخت صفوی، برگزار می گردد و یکی از عرصه های مهم و جدی در پرداختن به زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزهای جغرافیایی ایران است.زبان فارسی که زمانی در دوره ای 700 ساله زبان رسمی و اداری هندوستان بوده، اکنون آن گونه که شایسته است جایگاه مناسبی در کشور پهناور و فرهنگ دوست هندوستان ندارد و باید برای آن چاره اندیشی شود.مطابق تواریخ موجود زبان فارسی  اگر نگوییم زبان اول اما زبان مسلط علمی و ادبی هندوستان بوده است. و چنان در این سرزمین  نفوذ و جذابیت داشته است  که می توان آثار پرشماری را در زمره میراث مشترک ادب فارسی در هند برشمرد برای نمونه در دوره سلطنت اکبر خیلی از آثار ادبی و تاریخی هندوها به زبان فارسی ترجمه شد و حتی کتاب رامایانا (کتاب مقدس هندوها) همانند شاهنامه فردوسی به فارسی ترجمه منظوم شد.سوگمندانه باید معترف شد با وجود این سابقه درخشان زبان فارسی در هندوستان اکنون شاهد روند نزولی آن دراین سرزمین هستیم گرچه شیب آن  کند است لیکن چیزی از نگرانی فرهنگی نمی کاهد و احتمالا به دلیل کندی روند آن کسی آنرا احساس نمی کند اما ادامه این روند می تواند غیرقابل جبران باشد.

    کلید واژگان: هندوستان, زبان فارسی, گورکانیان, میراث مشترک}
    MohammadAli Rabbani *
  • فاطمه کردی *
    باغ ایرانی پدیده یی فرهنگی، تاریخی و کالبدی در سرزمین ایران است که رابطه حکیمانه انسان و طبیعت خداوندی را به نمایش میگذارد. باغ در فرهنگ ایرانی در واقع محدوده یی محصور با تلفیقی از گیاه، آب و ساختمان در نظام معماری خاص بحساب می آید که محیطی مطلوب، ایمن و پر از آرامش را به مهمانانش هدیه میکند. در باغ ایرانی میتوان ارتباط معناداری بین تک تک اجزاء یافت که البته این مهم با شناسایی فرهنگ اصیل ایرانی امکا نپذیر است. از دیدگاه معماری، در کنار حصار و عمارت، پلان چهارباغ از عناصر اصلی محسوب می شود که بعدها بعنوان یک سبک باغ ایرانی شناخته شد. زمانی که بابر، از نوادگان تیمور، به هند حمله کرده و آن را به تسخیر خود درآورد، سبک باغ سازی ایرانی را در آنجا پیاده کرد و به جرات میتوان گفت، بیشتر باغ های ساخته شده در دوره مغول و در این قلمرو امپراتوری، به سبک چهارباغ ساخته شده اند. در این دوره، علاقه پادشاهان مغول به سبک باغ ایرانی، نقش اصلی در ورود سبک باغ ایرانی به هند را بازی کرده است و در کنار آن، پادشاهان صفوی و شرایط سیاسی ایران نیز به روند انتقال معماران، هنرمندان و صنعتگران به این کشور کمک اساسی کرده اند.
    کلید واژگان: باغ, چهارباغ, صفوی, مغول, هندوستان}
    Fatemeh kordi *
    The Persian garden design or the Charbagh layout is a cultural, historical, and fabric phenomenon in the land of Iran and displays the philosophical relationship between human beings and God’s nature. In Iranian culture, a garden is considered to be an enclosed area housing some plants, waterways, and buildings which are designed based on a particular architectural system offering a desirable, secure, and peaceful environment to its guests. One can recognize and find a meaningful relationship among all the components of Persian gardens in the light of the knowledge of the original Iranian culture. From an architectural point of view, besides their fences and buildings, the plan of Charbagh, which is recognized as a Persian and Islamic quadrilateral garden layout, is one of their main elements. When Babur, one of Timur’s grandsons, attacked and captured India, he employed the Persian garden design there, and it can justifiably be claimed that most of the gardens made during the Mughal period enjoyed the layout of Charbagh. During this era, Mughal Kings and their interest in Persian gardens played the main roles in the emergence of this style in India. At the same time, Safavid Kings and the political conditions of Iran contributed greatly to the process of transferring architects, artists, and craftsmen to India.
    Keywords: garden, Charbagh, Safavid, Mughal, India}
  • جواد موسوی دالینی *، لیدا مودت
    در نیمۀ قرن 18م/12ق، به دنبال بروز سلسله جنگ هایی در هندوستان که به واسطۀ سیادت نیروی دریایی بریتانیا بود، موقعیت فرانسه در هندوستان متزلزل شد و با انعقاد صلح پاریس در سال 1763م/1177ق، تشکیلات آنان به تصرف قوای بریتانیا درآمد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که باتوجه به موقعیت مستحکم کمپانی هند شرقی انگلیس در هندوستان و نیز به علت مناسب بودن موقعیت منطقه ای و جهانی بریتانیا، کمپانی انگلیسی با ایجاد طرح های جدید و با به کارگیری ابزارهای سیاسی و نظامی، به شکل آشکاری درصدد تثبیت موقعیت خود در خلیج فارس برآمد؛ به گونه ای که سال 1763م/1177ق را باید نقطۀ عطف و سرآغاز رویکرد سیاسی حضور ایک (E.I.C) در خلیج فارس قلمداد کرد که در این راستا، شواهدی برای آن برشمردنی است: جابه جایی کانون تجاری کمپانی هند شرقی انگلیس از بندرعباس به بوشهر و بصره (1763م/1177ق)، ورود ایک به نبرد با کعبی ها (1763تا1765م/1177تا1177ق)، انتخاب نمایندۀ کمپانی هند شرقی انگلستان در حکم کنسول بریتانیا در بصره (1763م/1177ق) و انعقاد قرارداد سعدون پرایس (1763م/1177ق). مورخان و پژوهشگران به موضوع جنگ های هفت ساله بین فرانسه و انگلستان در طول سال های (1756تا1763م/1170تا1177ق) و پیوند آن با تاریخ ایران و خلیج فارس توجه اندکی کرده اند. این پژوهش به روش کتابخانه ای و با شیوۀ توصیفی تحلیلی سامان یافته است.
    کلید واژگان: کمپانی هند شرقی انگلیس, کمپانی هند شرقی فرانسه, هندوستان, خلیج فارس}
    Javad Mousavi Dalini *, Lida Mavadat
    In the middle of the 18th century AH/ 12th century AH, following the series of wars in India by the navy of Britain, the position of France in India was shaken, and their organization was conquered by the British forces during the Paris Peace Treaty of 1763 AD/1177 AH. The results of the research indicate that, considering the strong position of the British East Indies in India and the suitability of the regional and global position of Britain, the British company, by creating new plans and using military and political tools, was striving to establish its position clearly in the Persian Gulf. The year 1763 AD/ 1177 AH can be considered a milestone and the beginning of the political approach to the presence of the IEC in the Gulf, in which there can be evidence of this: the shift of the commercial center of the British East Cameroon from Bandar Abbas to Bushehr and Basra (1763 AD / 1177 AD), the entrance of IEC to the battle with Kabah group (1765-1763 AD/ 1177- 1179 AH), the election of the representative of the East India Company as British Consulate in Basra (1763 AD / 1177 AH), and the contract of Saadoun-Price (1763 AD / 1177 AH). For historians and researchers, little attention has been paid to the issue of seven-year wars between France and England over the years (1756-1767 AD/ 1170-1177 AH), and its link with the history of Iran and the Persian Gulf. This research is organized using a library method and with reference to main sources, new studies and using scientific and analytical methods.
    Keywords: British East India Company, French East India Company, India, Persian Gulf}
  • ایرج افشار (سیستانی) *
    راه ابریشم گذرگاه صلح، بازرگانی جهانی و کانال جابه جایی ایده ها، اندیشه ها، آگاهی ها، باورها و یکی از بزرگترین راه های بازرگانی جهان است. این راه با گذشتن از چندین کشور بزرگ و گسترده، با ارزش ترین پل میان مردمان و سرزمین های آن روزگاران بوده و حوزه های تمدن ایران، چین، هندوستان، میان رودان و ورا رودان را به هم پیوند داده و سده هایی چند، این بار سنگین تاریخی را بر دوش داشته است. امروزه گرچه کشورهای بزرگ باستان را مرزهای تحمیل شده پاره پاره کرده است، اما فرهنگ و آیین مردمان این سرزمین های نوین، از یک سرچشمه سیراب می شود. انگیزه این یگانگی را باید در پیوندهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این ملت ها جستجو کرد. در این جستار از چین تا ایران و از ایران تا روم، داده ها و ستاده ها به چند کالای مادی بسنده نمی شده است، بلکه آنچه اندیشه و دست مردمان فراهم می آورده، پراکنده می گردیده است. از فرآورده های طبیعی و صنعتی گرفته تا دست آفریده های بومی و آیین های ملی و آسمانی این همه نشانگر ارزش بزرگ راهی است، که خاور را به باختر پیوند میداد.
    امروزه بیش از هر زمان دیگری در دوران معاصر، همگرایی میان کشورهای هر منطقه از جهان ضروری است و هرگونه تلاشی در راستای پیوندهای گوناگون، می تواند بار دیگر زمینه ساز گشایش بزرگ راهی باشد که پیوند میان ملت ها را استوارتر سازد.
    کلید واژگان: راه ابریشم, چین, هندوستان, میان رودان, اوراسیا, خلیج فارس, دریای مدیترانه, آسیای مرکزی, فلات ایران, آسیای صغیر, افغانستان, راه ادویه}
    Iraj Afshar (Sistani) *
    The Silk Road is a passage way for peace and world trade, a canal for exchange of ideas, thoughts, knowledge, and beliefs, and one of the largest networks of trade routes in the world. Passing through several vast countries, this road was the most precious link between different nations and lands of old times. It connected the civilizations of Iran, China, India, Mesopotamia, and Central Asia, which was a heavy historical load for several centuries. Presently, although the imposed borderlines have torn huge ancient countries apart, the cultures and rituals of all the new lands still have their roots in the same origin. The reason behind this oneness can be sought in the historical, political, social, and economic ties of such nations. The exchanges between China and Iran, and Iran and Rome through the Silk Road were not limited to a few material goods; rather, they included the products of both the minds and hands of the people of these countries. Such products ranged from natural and industrial goods to local handicrafts and national and heavenly customs and rituals, all demonstrating the value of a super highway connecting the East to the West. Today, a convergence among the countries of different regions in the world is necessary more than any other time. Thus any effort in order to establish different unities could pave the way for the opening of a highway that can consolidate the unity among nations.
    Keywords: Silk Road, China, India, Mesopotamia, Eurasia, Persian Gulf, Mediterranean Sea, Central Asia, Iranian Plateau, Minor Asia, Afghanistan, Spice road}
  • سید عباس رضوی پیرانشاهی*

    گسترش سرمایه داری (صنعتی وتجاری) اروپا به عنوان یک پدیده اقتصادی واجتماعی پیامدهای فراوان و گوناگونی در اروپا و جهان به دنبال داشت. دگرگونی های بزرگی در صنعت، کشاورزی، تولید، حمل و نقل، و...ایجاد نمود. به مناسبات فیودالی پایان داد و در نهایت شکل تازه ای از استعمار را رقم زد. استعمار به معنای عمران و آبادانی است و استعمارگران مدعی اند که درکشورهای «عقب افتاده» عمران و آبادانی و برای مردم این کشورها رفاه به ارمغان آورده اند! این ادعا به تعبیری قابل تامل است، اما یقینا نیت و هدف اصلی آنها بر سازندگی مستعمرات نبوده است! توضیح اینکه: پس از انقلاب صنعتی، تولید به شکل بی سابقه ای افزایش می یابد بنابراین1-آنها برای فروش تولیدات خود نیامند بازار می شوند2- منابع و معادن اروپا جوابگوی نیازکارخانه های صنعتی نیستند، پس صاحبان این صنایع بیش از پیش رو به مشرق زمین می آورند. اما دستیابی به این کار چندان ساده نبود. ابتدا باید مشرق زمین را از تولید کالا بازدارند، سپس برای فروش کالاهای خود در این کشورها (هند و ایران و...) امکاناتی را فراهم آورند، آنها در این راه هرکاری را جایز می دانستند. حاکمان و درباریان نالایق، بی تدبیر، عشرت طلب و بی سواد این کشورها برای نفع شخصی خود، ننگین ترین قراردادها که کشور را به نابودی  می کشاند با اروپاییان منعقد می کردند. اروپاییان برای اجرای این قراردادها، پیش از هر چیز نیاز داشتند تا این جوامع غیرمصرفی را به یک جامعه ی مصرفی تبدیل کنند. بنابراین تسلط همه جانبه اروپاییان در مشرق زمین از اصلی ترین پیامدهای استعمار بود! اما چگونه این واقعه رخ داد؟ پیامدهای آن چه بود؟ چرا برخی معتقدند امروز دیگر دوران استعمار به سرآمده است؟ چه عواملی غیر از استعمار در عقب ماندگی مشرق زمین موثر بوده است ؟ تلاش بر این است تا به این پرسش ها پاسخ داده شود.

    کلید واژگان: اروپا, مشرق زمین, استعمار, ایران, هندوستان}
  • سیاوش یاری، مسلم سلیمانیان

    ورود اسلام به شبه قاره هند، افزون بر تحولات مذهبی، تغییرات اجتماعی و سیاسی مهمی در پی داشت و موجب تحولات عمیق فرهنگی نیز شد. از جمله مهم ترین جلوه های این تحولات، ایجاد سنت تاریخ نگاری در این سرزمین بود. در واقع، با استقرار اسلام در شمال غربی هند، تالیفات تاریخی به عنوان شاخه ای از ادبیات در شبه قاره به سوی پیشرفت گام برداشت. وجه غالب در تاریخ نگاری هند اسلامی، سیطره زبان فارسی و دیدگاه های تاریخ نگارانه ایرانی بر آن است. بنابراین می توان ادعا کرد شروع تاریخ نگاری در شبه قاره هند متاثر از تاریخ نگاری ایرانی و به زبان فارسی بوده است. تواریخ فارسی دوره حاکمیت سلاطین دهلی، از منابع اصلی تاریخ هند دوره میانه به شمار می آیند. مولفه های متعددی چون بینش مورخان، نحوه گزینش رویدادها، منابع مورد استفاده، روش های تاریخ نگاری، ابزارهای سنجش درستی رویدادها، شیوه های تدوین و تنظیم داده ها، خاستگاه اجتماعی و ادبیات به کار گرفته شده در هر مورخ، منحصر به فرد به نظر می رسد.از جمله افرادی که تا کنون نقش وی در تاریخ نگاری هند مغفول مانده، امیرخسرو دهلوی (652 - 725ق) است. در پژوهش حاضر تلاش شده با روش تحلیل متنی و گفتمانی، جایگاه امیرخسرو دهلوی و نقش وی در تاریخ نگاری هند بررسی شود. بر اساس مقایسه آثار تاریخ نگاری در دوره مورد نظر، به نظر می رسد با وجود این که امیرخسرو مورخی حرفه ای نبود، اما داده های تاریخی نابی متاثر از احوال و شرایط زمان خود از تاریخ هندوستان را از دریچه ادبیات بازتاب داده است.

    کلید واژگان: امیرخسرو دهلوی, تاریخ نگاری, هندوستان, سلاطین دهلی, ادبیات}
    Syavash Yari, Moslem Solaymanian

    The entrance of Islam to the Indian sub-continent put a great effect on a range of developments from religion to socio-political and cultural issues. Historiography was among significant developments which later on by spreading Islam in North West part of sub-continent flourished as a branch of literature. The domination of Persian language and Persian views in historiography on the Islamic Indian historiography determines the deep influence of Iranian historiography on the Indian’s. In fact Indian historiography initially began to improve by producing works in Persian language at the time of Delhi Sultans. Those works are in fact considered as major sources in studying medieval Indian history. Within every unique work, various components which are considered or employed by the historian is identifiable. The components like: the view points of historian, selection policy in terms of historical events, the sources employed be historian, the methods of historiography, the tools to examine the facts, the methods applied in collecting and sorting data, the social grounds and literature applied in every individual work seems unique. Amir Khosrow Dehlavi is among those scholars whose status in Indian sub-continent historiography has been neglected. This research studies on his works and his role in medieval Indian historiography. Applying context and discourse analysis method, the survey reveals that Amir Khosrow, although is not seen as a professional historiograph, he was able to reflect some historical facts about his time as well as the history of India through the mirror of literature.

    Keywords: Amir Khosrow Dehlavi, historiography, India, Delhi's Sultans, literature}
  • عباس سرافرازی
    در سال 1857 م./ 1273ق. شورش هند بزرگ به وقوع پیوست؛ حرکتی که باعث دگرگونی های قابل توجهی در هندوستان و منطقه شد: سلسله مغولان کبیر و نیز ملوک اود منقرض شدند و حکومت کمپانی هند شرقی در هندوستان به پایان رسید. ازآنجاکه انگلیسی ها این حرکت را نتیجه تحریک عوامل خارجی، ازجمله ایران، می دانستند، درصدد افزایش حریم امنیتی هندوستان برآمدند. در 4 مارس 1857، عهدنامه صلح پاریس با ایران نیز به امضا رسید که ضربه شدیدی بر استقلال سیاسی و اقتصادی ایران وارد کرد و باعث نفوذ انگلیسی ها در ایران شد. شورش هند پیامدهای منفی بسیاری در ایران برجای گذاشت: جدایی هرات، ترکستان، آسیای میانه (مرکزی) و قسمت هایی از سیستان و بلوچستان از ایران، رواج کشت تریاک، افول فرهنگ و زبان فارسی در هند و قطع رابطه مثبت علمی و فرهنگی ایران و هند. البته، این رویداد نتایج مثبتی نیز در ایران به دنبال داشت: ایجاد خط تلگراف، اصلاحات سیاسی و اجتماعی و نیز مسافرت های ناصرالدین شاه به اروپا که باعث آشنایی وی با مظاهر فرهنگی و تمدنی غرب شد. این مقاله درصدد است که پیامدهای مثبت و منفی شورش هند را، به منزله یکی از عوامل تاثیرگذار در ایران، بررسی کند.
    کلید واژگان: شورش هند, ایران, هندوستان, پیامدها, قاجاریه}
  • کورش صالحی
    یعقوب لیث بخش وسیعی از قلمرو شرقی خلافت اسلامی تا مرزهای دارالحرب (دارالکفر) را از نظارت عباسیان و امیران وابسته به آنان خارج کرد. حضور صفاریان توام با برداشته شدن فشار مستقیم فاتحان و مهاجران مسلمان بر سرزمین های آن سوی رودخانه سند بود. بسیج نیروهای اجتماعی ضدخلافت مرکب از عیاران، مطوعه، خوارج و دیگر سپاهیان آن محدوده، همچنین دوری قلمرو صفاریان از مرکز خلافت و موفقیت یعقوب در برپایی و سازماندهی حکومتی با آرایش نظامی، خواسته یا ناخواسته به ایجاد یک سپر دفاعی بر دروازه های شمال غربی هندوستان انجامید. این رویداد بزرگ فرصتی مناسب در اختیار هندیان گذاشت که بتوانند جامعه خود را بازسازی کرده و جریان نفوذ اسلام به قلمرو خود را بیشتر از یک قرن دیگر، به تاخیر بیاندازند. حتی شهرهایی که در آن محلات اسلامی پدید آمده بود به تدریج جذب جامعه هندی شده و مردمان ساکن آن، طریق مردمان بومی را حداقل در ظواهر و آداب و رسوم و نه عقاید، در پیش گرفتند و یا به کانون بحران های داخلی شرق جهان اسلام وارد شدند. از مجموع حملات صفاریان به سوی رقیبان شان تنها جنگ با رتبیلان در سرحدات هندوستان جهت شرقی داشت. این مقاله با روش تاریخی می کوشد تا تاثیر صفاریان در توقف جریان فتوح و مهاجرت های جنگی اعراب به هندوستان را مورد بررسی قرار دهد. دستاورد مقاله نشان می دهد که تجزیه دامنه متصرفات خلافت عباسی در شرق قلمرو اسلامی با پیدایش صفاریان سرعت بسیاری به خود گرفت و این روند باعث طولانی شدن و عوض شدن مسیر نفوذ مسلمانان از مسیر اقدام نظامی دستگاه خلافت در سند و هند شد، اما راه را برای ورود پیروان مذاهب مخالف با خلافت عباسی مانند اسماعیلیان هموار کرد.
    کلید واژگان: صفاریان, رتبیلان, یعقوب لیث, فتوح اسلامی, عباسیان, هندوستان}
    Kurosh Salehi
    Ya''qub-i Laith Saffarid reclaimed a large part of the eastern Islamic Caliphate jurisdiction to the borders of Dar-ol-harb (Dar-ol-kofr) from the the Abbasids and their dependents princes. The presence of the Saffarids meant dismissal of the direct pressure of the Muslim conquerors and immigrants on the territories across the Indus. Mibilization of Anti-Caliphate social forces including Ayaran، Motavaeh، Khawarij and other troops of the area، the distance between the Saffarid’s territories from the centre of caliphate as well as Ya’qhub’s success in establishing and organizing a government with a highly armed militia، advertantly or inadvertently، led to the formation of a defensive shield upon the north-west portals of India. Such a significant event opened up an opportunity for Hindus to rebuild their community and to postpone the penetration of Islam into their territories for more than a century. Even those cities in which Islamic communities had emerged were gradually assimilated into the Hindu community so that the citizens either followed the looks، customs and rituals، if not the beliefs، of the indigenous people or entered into the domestic crisis of the East Islamic World. Among all the Saffarid assaults on their enemies، it was only the war with the Ratbilan that was within the borders of India and was، thus، directed to the east. Applying a historical method، the present paper investigates the influence of the Saffarids on the cessation of the Arab conquests and migrations to India. The findings also demonstrate that the breakdown of the circle of conquered territories of the Abbasid Caliphate in the east Islamic terrain speeded up with the emergence of the Saffarids. Although such a trend prolonged and even changed they way Muslims، through militaristic measures of the caliphate system، penetrated into India and Indus، it also paved the way for the emergence of the devotees of other opposing religions such as thte Ismailis who were at odds with the Abbasid caliphate.
    Keywords: The Saffarids_The Ratbilan_Yaqhub e Laith_Islamic conquests_The Abbasids_India}
  • حسین آبادیان
    مقاله حاضر، رقابتهای بریتانیا با روسیه به منظور مهار سیاستهای این کشور را در ایران به بحث می گذارد؛ در این راستا بر تحولات پانزده سال آخر قرن نوزدهم میلادی بسیار تاکید شده است. بخشی از این دوره، مقارن است با زمان تصدی حزب محافظه-کار و نخست وزیری لرد رابرت سسیل سالزبوری در بریتانیا و ماموریت سرهنری دراموند ولف در ایران. در این مقاله سیاستهای حزب محافظه کار در قبال ایران در دوره مزبور کاویده شده و همگرایی ها و واگرایی های وزارت خارجه بریتانیا با وزارت امور هندوستان، برای یافتن راه حلی به منظور صیانت از مرزهای هند در برابر روسیه، بررسی شده است
    کلید واژگان: دسته یهودیان, امتیازات اقتصادی, هندوستان, دولت بلاگردان, ولف}
    Hossein Abadian
    The present article deals with Britain’s competitions with Russia aimed at controlling its policies in Iran; for this purpose, we focus mostly on the developments at the last fifteen years of the 19th century. Part of this period is concurrent with the administration of the British Conservative Party under the premiership of Lord Robert Cecil Salisbury in Britain and Sir Henry Drummond Wolff’s mission in Iran. The present study investigates policies of the Conservative Party against Iran over the said period and looks into the convergences as well as divergences between the British Foreign Affairs and the Ministry of Indian Affairs, for finding a solution to safeguard the Indian boundaries against Russia.
    Keywords: Jewish class., Scapegoat government, Wolff, Economic privileges, India}
  • عباس زارعی مهرورز، علیرضا علی صوفی
    در آغاز عهد صفوی، برخی از دانشمندان و ادیبان به دلایل مختلف از ایران به هندوستان، عثمانی و دیگر سرزمین های مجاور مهاجرت کردند. مهاجرت آن ها، حیات فرهنگی آن دوران را تحت تاثیر قرار داد. پژوهندگان در پی آنند که دریابند این مهاجرت چه علل و نتایجی داشت. در این مقاله، آثار دو تن از مهاجران، معین الدین محمد و عمادالدین محمود، معروف به دهدار بررسی شده است. مطالعه ی موردی این دو شخصیت می تواند بر حیات فرهنگی، مذهبی و اقتصادی ایران در آن دوران، پرتوی بیفکند
    کلید واژگان: مهاجرت, صفویان, خاندان دهدار, هندوستان, عثمانی}
    Abbas Zarei Mehrvarz, Ali, Reza Ali Sufi
    At the beginning of the Safavid Period a number of scientists and men of letters emigrated to India, the Ottoman Empire and other neighboring countries for various reasons. Their emigration affected the cultural life of the period. The works of two emigrants, Mo`in al-Din Mohammad and `Emad al-Din Mahmud, known as Dehdar, are discussed in this article. The case study of the two personalities throws light on the cultural, religious and economic life of Iran during this period
    Keywords: Emigration, Safavid, Dehdar family, India, Ottoman empire}
  • خلیل حقیقی
    تحولات داخلی قاره اروپا در چند سده گذشته موجب شد تا امپراتوری های بزرگ که قدرت نظامی آنها بر نیروی دریایی شان استوار بود، ایجاد شوند و برای ادامه حیات خود بر بسیاری از مناطق جهان تسلط یابند. بریتانیای کبیر از این قدرت هاست که برای چندین سده بر بسیاری از نواحی از جمله هندوستان با منابع طبیعی، بازار فروش و نیروی کار ارزان تسلط داشت. برای انگلستان حفظ هندوستان از راه خلیج فارس بسیار اهمیت داشت. از دید لرد کرزن، یکی از طراحان سیاست خارجی بریتانیا، خلیج فارس از دو جنبه دارای اهمیت بود: نخست منطقه ای برای حفظ هندوستان، دوم آبراهی پراهمیت که باید حفظ می شد. در این نوشتار شیوه های استعمار انگلستان در منطقه، نقش لرد کرزن، مجری و طراح حضور بریتانیا در اواخر سده نوزدهم و اویل سده بیستم، دلایل سرنگونی حکومت قاجاریه و پیامدهای حضور قدرت خارجی در خلیج فارس بررسی می شود.
    کلید واژگان: ایران, کرزن, انگلستان, خلیج فارس, هندوستان}
  • معرفی نسخه خطی تحفه ی سلیمانی
    تکتم یارمحمدی
  • یاسمن یاری
    پرسش محوری مقاله حاضر این است که علل حمله مسلمانان به هند چه بود؟ آیا این لشکر کشی تنها در جهت گسترش اسلام و انجام وظیفه جهاد با کافران صورت گرفته است یا اهدافی چون رسیدن به ثروت این سرزمین و یا تسلط بر نقاط استراتژیک آن در زمینه تجارت و مانند آن عامل این لشکرکشی ها بوده است؟ در این تحقیق، شرایط جغرافیایی هند، موقعیت هند در دوران مقارن با حملات مسلمانان به این سرزمین و نیز چگونگی این حملات در دو مرحله در قرن اول هجری و سپس در زمان غزنویان، بررسی شده است. در تمام این مراحل مواردی چون غزو با کافران، گسترش دین اسلام و حمایت از مسلمانان ساکن آن سرزمین، به عنوان انگیزه این حملات مطرح شده است، اما نمی توان از نقش آفرینی عواملی همچون قدرت طلبی، کشور گشایی و دست یافتن به ثروت بیکران این سرزمین افسانه ای چشم پوشید.
    کلید واژگان: جهاد, لشکرکشی های مسلمانان, غزنویان, ثروت هند, هندوستان}
    Yasaman Yari
    The main question of this paper is: what were the reasons for the Muslim invasions of India. Were these invasions carried out to spread Islam and in line with fulfilling the duty of jihad against the pagans, or other reasons such as conquering the riches of India and dominating its strategic importance in areas such as trade and the like had also been involved in such invasions? In this paper, the geographical situation of India, India's situation at the time of Muslim invasions, and also the circumstances of these invasions in two different stages, first in the 1st century A. H. and second during the Ghaznavid period, have been studied. In all the different periods, war against the infidels, the spread of Islam, and the protection of Muslim inhabitants of India have been cited as motives to carry out such invasions. Still, it does not seem reasonable to overlook motives such as conquest, power – mongering, and greed to attain the infinite wealth of that fabulous country as being at least partially responsible to motivate Muslims to undertake their invasions of India.
  • محسن معصومی*

    ورود اسلام به جنوب هند در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری صورت گرفت. با این حال، این سرزمین از مدت‏ها پیش مورد توجه برخی از صوفیان مسلمان قرار گرفته بود که برای تبلیغ عقاید خویش به آن جا سفر کرده بودند. فتح دکن به دست مسلمانان و تاسیس حکومت بهمنیان به عنوان اولین حکومت مستقل مسلمان، باعث گسترش عقاید صوفیانه و نیز رشد فرقه‏ های مختلف صوفیه گردید. صوفیان در این منطقه نفوذ و اعتبار فراوانی در میان گروه‏های مختلف اجتماعی پیدا کردند به طوری که پادشاهان بهمنی برای استقرار و تداوم قدرت خویش در دکن و نفوذ در میان مردم ناچار دست به دامان این گروه شدند و با نزدیک ساختن خویش به صوفیان از حمایت جدی مردم برخوردار گردیدند. صوفیان نیز فرصت پیش آمده را برای تبلیغ و گسترش آراء خویش مغتنم شمرده و به حمایت از بهمنیان پرداختند. این مقاله رابطه صوفیان و بهمنیان و نیز نقش صوفیان در تشکیل و تداوم حکومت بهمنیان را بررسی می‏کند.

    کلید واژگان: هندوستان, بهمنیان, تصوف, دکن, گلبرگه, بیدر}
    Mohsen Masoomi *

    Islam entered southern India in late 7th and early 8th centuries A.H. Nevertheless, that area had long come to the attention of some Muslim sufis who had been traveling there to propagate their beliefs. The conquest of Deccan and sestablishment of Bahmani dynasty as the first independent Muslim government there resulted in the expansion of sufi beliefs and the spread of their various sects. The sufis gradually obtained great credit and began to exert significant influence on the various social groupsin the region; so much so that the Bahmani kings had to revert to the sufis in order to gain people's support. The sufis in turn used the opportunity to spread their own ideas while lending their support to the Bahmani kings.This article examines relations between the sufis and Bahmani king as well as the sufis' role in the establishment and continuation of the Bahmani rule in southern India.

    Keywords: India, Bahmanian, Sufism, Deccan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال