به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آمر » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آمر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا عباس پور*، علی واعظ طبسی
    دو رویکرد متفاوت، نتیجه نبود پیشینه علمی لازم در دانش های گوناگون اسلامی، بستری را برای ایجاد محافل و مکتب های سازمان یافته در حوزه معنایی «امام» در سده های نخست به وجود می آورد. امام منصوص، محور مرکزی این گفتمان است که رفتار و کردار امامیه متاثر از آن می باشد تا جایی که نقشی کلیدی در اختلاف های سیاسی و اعتقادی مسلمانان داشته و منشا پیدایش برخی از فرقه ها نیز شده است. نویسندگان تلاش می کنند تا ضمن بررسی گفتمان امامت در دو سده ی اول هجری، به تغییر و تحول های معنایی واژه «امام» پرداخته و واژه های هم حوزه آن را مورد توجه قرار دهند. در پایان تحلیل مناسبی بر اساس دو نظریه مشهور ارائه شده است.
    کلید واژگان: امام, امامت, امر, تطور}
  • عبدالله ناصری طاهری، مهدی انصاری

    اسماعیلیان در تاریخ مذهبی خود چندین بار دچار انشقاق شده اند. مهم ترین این جدایی ها بر سر جانشینی المستنصر بالله(487-427ه.ق.) هشتمین خلیفه فاطمی در 487ه.ق. رخ داد، بدین ترتیب که گروهی از اسماعیلیان به امامت و خلافت احمد قایل شدند و به مستعلویه(مستعلیه) مشهور گردیدند و گروهی دیگر از امامت نزار پشتیبانی کردند و به نزاریه معروف شدند. اسماعیلیان مستعلوی که پس از این جدایی توسط خلافت فاطمی حمایت می شدند، در 524ه.ق و بر سر جانشینی الآمر(524-495ه.ق) مجددا دچار اختلاف شدند. گروهی از آنان قایل به امامت عبدالمجید حافظ(544-526ه.ق) پسر عموی آمر شدند و خلفای فاطمی را از این زمان تا پایان حکومت فاطمی امام می دانستند و حافظیه لقب گرفتند و گروه دیگری که به امامت و غیبت پسر خردسال آمر، معروف به طیب اعتقاد پیدا کرده و به طیبیه شهرت یافتند. فرقه ی اخیر که دیگر با توجه به پذیرش امامت عبدالمجید حافظ توسط دستگاه رسمی دعوت فاطمی، در مصر جایی نداشتند، با حمایت حکومت صلیحی یمن و بخصوص ملکه سیده اروی، که از مدت ها قبل به عنوان دست نشانده فاطمیان در جنوب عربستان فعالیت می کردند، توانست ادامه حیات دهد و حتی پس از سقوط دولت صلیحی یمن نیز برای مدتی در این سرزمین باقی بماند و در نهایت نیز با فراهم شدن شرایط به هند منتقل شود. در این میان طیب به عنوان آخرین امام و مهدی اسماعیلیان نقش و جایگاه مهمی در این مذهب دارا گردید، که این مقاله به بررسی زندگانی او می پردازد.

    کلید واژگان: طیب, آمر, مستعلویه, فاطمیان, اسماعیلیه}

    The Ismailites were several times divided in their religious history. The most important division occurred during the time of Al-Mostanser Billah (427-487 H), the eighth Fatimid Caliph in 487 H when a group of Ismailites announced their faith in the Imamate and Caliphate of Ahmad came to be known as Mosta’lawiyeh or Mosta’liyeh, while another group announced their faith in Imamate of Abdulmajid Hafiz (526-544 H), who was an uncle of Amir, considering the Fatimid Caliphs as their Imam until the end of the Fatimid rule. This group came to be known as Hafeziyeh. Yet another group developed faith in the Imamate and occultation of the minor son of Amir, known as Tayyib, and they are known as Tayyebiyeh. Given the fact that the ruling system in Egypt accepted the Imamate of Abdulmajid Hafiz, the Tayyebiyeh members could not stay in that country but could survive with the assistance of Sulaihi dynasty of Yemen, particularly Quin Sayyida Urwi, functioning as proxy of the Fatimides in south Arabia. Even after the fall of Sulaihi dynasty, they could stay in Yemen for some time, but finally migrated to India. Tayyib as the last Imam and Mahdi of the Ismailites has a high status in this religion. The present paper is an attempt to study his life.

    Keywords: Tayyib, Amir, Musta’lawiyeh, Fatimide, Ismaliite}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال