به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ابوالحسن خرقانی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ابوالحسن خرقانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پروانه عروج نیا
    عیاری یکی از آیینهای طبقه عوام در ایران با سابقهای بسیار کهن بود. برخی پیروان این آیین تحت
    تاثیر زاهدان و عابدان مذاهب و ادیان مختلف از جمله اسلام قرارگرفتند و این آیین را تبدیل به آیین
    کردند. تصوف نیز که از قرن سوم و چهارم در ایران بهتدریج رواج یافت، بر آیین « جوانمردی » فتوت یا
    جوانمردی اثر گذاشت و از آن تاثیر هم پذیرفت. به نظر میرسد که ابوالحسن خرقانی از جمله پیروان
    آیین جوانمردی بود که با تصوف آشنا شد و بعدها صوفیان وی را کاملا صوفی دانستند. در این مقاله
    سعی نویسنده آن است که با معرفی اجمالی جوانمردی و با توجه به تلقی خرقانی از آن بر اساس
    گفتارهای او در آثار منسوب به وی و نیز گزارش برخی منابع صوفیه، نسبت و ارتباط ابوالحسن خرقانی
    با این آیین بررسی شود. در نهایت در پی آن است تا دریابد که آیا خرقانی را باید عارفی در سلک
    جوانمردان دانست یا عارفی از جرگه اهل تصوف.
    کلید واژگان: جوانمردی, عیاری, فتوت, تصوف, ابوالحسن خرقانی}
    #Ayyārī is a very old Persian cult that closely linked to the middle class people in Iran. Some of the #ayyārān, under the impact of ascetics (zāhidān) from various sects and religions, including Islam, developed #ayyāri into javānmardī (or futowwa). Afterward, there was a mutual impact between Sufism which spread in Iran in 4th and 5th AH and
    Javānmardi. Sheikh Abul-Hassan Kharaqāni, who apparently was close to javānmardi, became familiar with Tasawwuf, and later on, he was considered as a member of Sufi orders by Sufi authorities. In the present article, after a brief introductory description of javānmardi, Kharaqāni's sayings in the works attributed to him is studied as well as
    the reports of Sufi sources about him. Then the relationship between Kharaqāni and javānmardi is discussed along with a debate about what he understands from javanmardi. Finally, the article tries to conclude whether Kharaqāni should be seen as a religious mystic
    among javānmardān or as a mystic among Sufis.
    Keywords: KharaÎāni, Tasawwuf, #Ayyārī Javānmardī, Futowwa}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال