به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ایوبیان » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ایوبیان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد احمدی مقدم، رضا کیانی نیا*، غفار پور بختیار

    مصر و شام بخشی از قلمر دولت شیعی فاطمیان (297-567) بود. با روی کار آمدن دولت سنی ممالیک در مصر در سال 648، بررسی روابط سیاسی و مذهبی ممالیک با شیعیان ساکن در مصر و شام از اهمیت بسیاری برخوردار است. سوال اصلی پژوهش این است که دین و سیاست بر روابط مذهبی و سیاسی ممالیک با شیعیان مصر و شام چه تاثیری داشته است؟ این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی تلاش کرده است تا با تمرکز بر نقش حیاتی مذهب در ساختار سیاسی و فرهنگی دولت ممالیک، سیاست ها و اعتقادات مذهبی ممالیک و فقیهان حنبلی سلفی آن دوره را بررسی کند. تقابل ممالیک با ایلخانان و تاسیس خلافت عباسی در مصر نیز بر پیچیدگی این روابط سیاسی و مذهبی افزوده بود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سیاست خصمانه ممالیک در برابر شیعیان عمدتا به تاسی از ایوبیان و وحشت از سابقه تشیع در مصر و شام بوده است.

    کلید واژگان: ایوبیان, تشیع در مصر و شام, فاطمیان, مذهب در دوره ممالیک, مصر و شام, ممالیک}
    Seyed Mohamed Ahmadi Moghadam, Reza Keyaniniya*, Ghafar Porbakhtiar

    Egypt and Syria were part of the territory of the Shia Fatimid state (297-567 AH). With the rise of the Sunni Mamluk state in Egypt in 648 AH, studying the political and religious relations of the Mamluk with the Shia residents of Egypt and Syria gains great importance. The main question of this research is: what impact did religion and politics have on the religious and political relations of the Mamluk with the Shias of Egypt and Syria? This research has tried, through a descriptive-analytical method and by focusing on the vital role of religion in the political and cultural structure of the Mamluk state, to examine the religious policies and beliefs of the Mamluk and the Salafi Hanbali jurists of that era. The conflict of the Mamluk with the Ilkhanids and the establishment of the Abbasid caliphate in Egypt also added to the complexity of these political and religious relations. The findings of this research show that the hostile policy of the Mamluk towards the Shīʿas was mainly due to following the Ayyubids and fear of the Shīʿa background in Egypt and Syria.

    Keywords: Ayyubids, Shīʿa In Egypt, Syria, Fatimids, Religion In The Mamluk Era, Egypt, Mamluk}
  • مهدی محمدی*

    از زمان تشکیل شاخه ای از سلجوقیان در شام، این منطقه دستخوش ناآرامی ها و در ادامه روند آشوب دوران پساحمدانی بود. آنچه از دوره سلجوقیان در شام اتفاق افتاد، روندی از جایگزینی حکومت ها توسط نیروهای نظامی همان سلسله بود که یکی پس از دیگری از سال 478 تا 570ه.ق. روی کار آمدند. این پژوهش تلاش کرده است تا به این سوال پاسخ دهد که روند جایگزینی حکومت ها در این بازه زمانی چگونه بود؟ برای پاسخ به این سوال زمینه های سقوط و جانشینی حکومت های شام و پیشینه افرادی بررسی شده است که سلسله ای را جایگزین سلسله پیشین کرده اند و درنهایت با استفاده از روش تاریخی کمی، روند جایگزینی بررسی شده است. براساس یافته های پژوهش، جایگزینی سلسله ها ازنظر زمانی روندی رو به افزایش داشته و به مرور از تشتت های قبلی، که میراث حکومت های محلی و کوتاه مدت قبایل عرب بود، کاسته شده است تا به سلسله های طولانی و گسترده ای مانند زنگیان و ایوبیان ختم شده است.

    کلید واژگان: شام, سلجوقیان شام, آل بوری, اتابکان زنگی, ارتقیان, ایوبیان}
    Mahdi Mohamadi *

    Since the formation of Seljuks in the Levant, this region was subject to unrest, which continued the chaotic trend of the post-Hamdanid. What took place in the Levant in the Seljuk period was a series of replacing the governments by the soldiers of the same dynasty one after the other from 478 till 570 A. H. This research aimed to answer this question: What was the process of substituting governments in this period? To this goal, the reasons for the rise and fall of the Levant's governments and the records of substitute dynasties had to be analyzed. By using the quantitative historical method, the procedure of these substitutions was mapped. According to this study, the chronological process of substituting the governments had increased over time. The former disturbs were managed to be settled and the short-term rulers -inheritances of Arab tribes- to be altered by long dynasties, such as the Zengid and Ayyubid dynasties.

    Keywords: ham, Seljuqs of Sham, Al Buri, Atabakan Zangi, Ayyubids}
  • عباسعلی محبی فر *

    در دوره ایوبیان (حک 567تا658ق/1173تا1260م)، وجود فرقه‌ها و مذهب‌های مختلف از چالش‌های مهم پیش روی آنها بود؛ به گونه‌ای که این دولت را مجبور کرد در قبال آنها سیاست‌های متفاوتی در پیش بگیرد. در این میان، از مهم‌ترین گروه‌های مذهبی دوره مذکور باید به صوفیه اشاره کرد. در دوره ایوبی، صوفیان موفق شدند بر بخش‌های مختلف جامعه تاثیر گذارند و با دولت روابط نزدیکی برقرار کنند؛ اما مطالعه‌های مربوط به صوفیه، به طور عمده به بستر تاریخی که صوفیان در آن می‌زیستند، توجه کافی ندارند؛ همچنین از اوضاع زمانه و راه‌های تعامل و ارتباط آنها با نهادهای مختلف اجتماعی، به‌ویژه نهاد حاکمیت، تاکنون تحلیل درخوری ارایه نشده است. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی‌تحلیلی و با استناد به منابع تاریخی، درصدد پاسخ‌گویی به این پرسش‌هاست: در عرصه پر منازعه دولت ایوبیان، صوفیان از نظر سیاسی، اجتماعی، نظامی و مذهبی چه جایگاهی داشتند؟ چگونه موفق شدند در معادله‌های مربوط ایفای نقش کنند؟ نتایج بررسی نشان می‌دهد در این دوره، صوفیان موفق شدند در بخش‌های مختلف جامعه نفوذ کنند و علاوه‌بر در پیش گرفتن رویکرد تعاملی مذهب‌دولت و بهره‌‌مندی از منافع مادی و اقتصادی، مثل ساخت و گسترش مراکز صوفیه، حمایت ایوبیان را کسب کنند. در مقابل نیز، به حل بخشی از مشکلات سیاسی و اجتماعی و نظامی ایوبیان کمک کنند.

    کلید واژگان: ایوبیان, صوفیه, شام, خانقاه}
    Abbasali Mohebifar*

    The existence of different sects and religions in the Ayyubid period (d. 567-658 AH) is one of the most important challenges people of that time faced. This issue forced their government to adopt different policies towards them. One of the most important religious groups in the mentioned period was Sofia. Studies about Sufis, who were able to play an effective role in various sections of the society and establish close relations with the government in the Ayyubid period, generally lack attention to the historical context, in which they lived, while no appropriate analysis of the time conditions and the ways of their interactions and relationships with various social institutions, especially with the government, has been presented so far. Using a descriptive-analytical method and citing historical sources, the present study sought to answer the question of what were the political, social, military, and religious positions of Sofia in the controversial arena of the Ayyubid government and how they was able to play a role in the relevant equations. The results of this research indicated that Sofia was able to penetrate into different sections of the society during this period and gain the support of the Ayyubids, while adopting an interactive religion-government approach and making material and economic benefits, such as construction and development of Sofia centers. In return, the Sufis helped to solve some of the political, social, and military problems of the Ayyubids.

    Introduction

    Simultaneously with the rise of the Ayyubids, Sufism emerged from the state of individual asceticism and moved towards a systematic set with transcendent thoughts and a broader organization. In the Ayyubid period, we see intense religious conflicts, such as the Ash’arite divisions. For instance, the Mu'tazilites, imposed severe pressures on those, who believed in the freedom of thought and belief. Some Ayyubid sultans even banned teaching courses other than religious commentaries and principles. They even issued an order for the assassination of Sheikh Ishraq. Yet, the most stubborn clashes between Sunnis and Shias was common in this period. Ibn Jubayr pointed out part of these religious differences among the Shiites in the Levant at the time of Salah al-Din (Ibn Jubayr, 1370, 341). Politically, despite initial unity of Salah al-Din province, disputes were sown between his sons and brothers by dividing the areas under his rule. Throughout the reign of the Ayyubids, it became one of the main reasons for the weakness and eventual fall of this government, same as the clashes and confrontation between the Kurds and the Turkmen occurred in the form of Crusades. Other concerns in the period included the contradictory actions of the Ismailis and Ash'arites, as well as other political and religious differences. During this period, Sufism entered the path in the form of group experience. In the framework of this system, Sufi thoughts entered its philosophical stage in the 6th and 7th centuries. It was able to present many new ideas and theories to the society based on the philosophical language. During this period, with the organization and designing of new ideas, Sufism attracted attention of the government (the Ayyubids) and gained a special place in the field of religion, politics, and society. Also, Sofia, which used to be engaged in its own religious activities at the corners of mosques, moved to new places like monasteries, Zavieh and Rabat, under new political, social, and cultural conditions during this period. They came together there and the governments, which valued constructions of mosques and schools and allocation of endowments to them in the previous centuries, also added to the centers of Sofia as their third pillar during this period. Therefore, it should be said that this special position prevented the Ayyubids from ignoring this special and powerful movement, while they were forced to communicate with them during their rule. Although this relationship was generally based on a mutual supportive view, it sometimes emerged as an aspect though often appeared violent.

    Materials & Methods 

    This research was done based on a qualitative approach and a descriptive-analytical method with reference to the main historical sources.

    Discussions of Results & Conclusion 

    Assessment of the relationship between the Ayyubids and Sufis showed that this relation was formed in line with the culture of trading and mutual interests and was strengthened as soon as possible although sometimes taking the form of confrontation and leading to the negation of each other. In other words, due to their political, military, and religious preoccupations, the Ayyubids tried to reconcile with Sufis and use their pervasive influence among the different sections of the people, thus benefiting from their good prayers for social legitimacy. On the other hand, in addition to gaining many economic benefits, such as construction of monasteries, they enjoyed political, social, and military positions. Based on the study of historical sources, we could see that Sufism was mentioned, along with the jurists, as one of the important classes of the society. With their support for Sofia, the Ayyubids were able to take their first steps in using this group as one of the non-repressive or peaceful means of controlling the political, social, and economic turmoil in the Levant and overcome the existing problems.

  • وجیهه میری*، سعید توفیق، محمدعلی چلونگر

    فاطمیان، به عنوان شیعیان اسماعیلی، با تسلط بر شمال افریقا در سال 297ق و فتح مصر به سال 358ق، حکومتی را پایه گذاری کرده و بسط دادند که یکی از ادوار باشکوه قدرت مسلمانان و به خصوص شیعیان را رقم زد؛ اما این سلسله، بر سریر قدرت باقی نماند و سرانجام در اوج ضعف از پای درآمد. سوالی که نوشتار حاضر بر محور آن سامان یافته و به روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخ به آن برآمده، این است که مهم ترین علل انحطاط و سقوط خلافت فاطمیان چیست؟ با توجه به مستندات تاریخی، اساسی ترین دلایل سقوط خلافت فاطمی را می توان در دو حوزه سیاسی و اعتقادی مورد بررسی قرارداد: در بعد سیاسی، عواملی مانند: بروز انشعاباتی که به تجزیه نیروی حکومت ایشان انجامید، ضعف خلیفه از یک سو و قدرت گیری وزیر، سرداران سپاه و زنان دربار از سوی دیگر، و نیز از دست دادن حامیان و نیروهای متحد، قابل توجه است و در بعد علل و زمینه های اعتقادی نیز دلایلی همچون: رخ نمودن انشعاب، تاکید بر آموزه های متکی بر تاویل و باطنی گرایی، ابتلا به افراط و تفریط در مورد سایر گروه های مذهبی و افول اندیشمندان و تئوری پردازان معتقد به خلافت فاطمی، شایان ذکر است.

    کلید واژگان: فاطمیان, عباسیان, ایوبیان, مغرب, مصر}
  • نسرین بیک محمدی*، سید هاشم حسینی، سپیده مرادی محتشم
    در قرون 5 و 7 ه. ق. دگرگونی عظیمی در تمامی هنرها، صنایع و علوم از جمله هنر سفال گری اسلامی به وجود آمد و به حق دوره طلایی سفال گری بود. سفال گران سلجوقی شیوه لعاب کاری ظروف سفالی را احیا کردند و همچنین پیشرفت سفال زرین فام را می توان به زمان آنان نسبت داد. کاشان در آغاز سده هفتم ه. ق. یکی از مراکز عمده سفالینه شد و به مدت چندین دهه ظروفی را تولید کرد که فنی دقیق و ظریف داشتند. شواهد مکتوب و کاوش های باستان شناسی درباره اهمیت کاشان در این زمینه شکی باقی نمی گذارد؛ چنان که واژه کاشی نیز نام خود را از کاشان گرفته است. تقریبا همزمان با ایران، رقه در سوریه تحت حکومت ایوبیان به یکی از مراکز مهم تولید ظروف سفالین و آثار هنری ظریف تبدیل شد. آثار رقه و کاشان به قدری به هم شبیه هستند که گاه تشخیص آن ها از هم دشوار است. هدف از این مقاله مشخص کردن شباهت ها و تفاوت های موجود بین دو سبک سفال کاشان و رقه و در نهایت مشخص کردن تاثیر و تاثر بین این دو سبک است. در این راستا سعی شده است در این جستار به پرسش های زیر پاسخ داده شود: چه مشابهت ها و تفاوت هایی بین این دو سبک سفالی وجود دارد؟ وضعیت تاخر و تقدم دو سبک سفالی نسبت به یکدیگر چگونه است؟ روش پژوهش در این مقاله بر اساس روش توصیفی و تحلیلی بوده و از منابع کتابخانه ای در جهت تبیین موضوع استفاده شده است. با بررسی آثار سبک سفال زرین فام شهرهای کاشان و رقه می توان به نوعی سبک تلفیقی دست پیدا کرد که تحت تاثیر هنر سفال گری ایران قرار دارد و به نظر می رسد که سبک سفالی کاشان غالب بوده و سفال گران کاشانی توانسته اند بسیاری از شیوه ها و هنرهای تزئینی خود را به رقه منتقل کنند.
    کلید واژگان: سلجوقیان, ایوبیان, سفال زرین فام, سبک کاشان, سبک رقه}
    Nasrin Beyk Mohammadi*, Seyd Hashem Hosseyni, Sepideh Moradi Mohtasham
    In the 5th and 7th centuries A.H., was created great transformation in all arts, industry, and sciences (including pottery art). Seljuk potteries, were restored the glaze technique, so can be attributed lusterware style to them. Kashan at the beginning of the seventh century A.H. was one of the major centers of pottery and for several decades produced wares that they had fine technique. Almost contemporary with Iran, Raqqa in Syria under rule of Ayyubid, was became one of the major centers for the production of pottery and artwork. The traces of Raqqa and Kashan are so similar, so that it is sometimes difficult to distinguish them. The purpose of this article, identify similarities and differences is between two styles of pottery of Kashan and Raqqa, and eventually, identify of interaction is between these two styles. In this regard, in this study, we have tried to answer the following questions: What are the similarities and differences between these two styles of pottery? Which of these two styles of pottery is older? The research method in this article is based on method of descriptive – analytical, and from library resources has been used to explain the subject. By reviewing the traces of lusterware style of Kashan and Raqqa can achieve some kind of fusion style that is influenced by the art of pottery of Iran. So, pottery style of Kashan has been older and potters of Kashan have been able to many of techniques and decorative art themselves transferred to Raqqa.
    Keywords: Seljuk, Ayyubid, Lusterware, style of Kashan, style of Raqqa}
  • علیرضا روحی*، سپیده سیدی نوقابی
    صلاح الدین ایوبی به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت دولت ایوبی، علاوه بر مبارزه سیاسی، با نوع خاصی از مبارزه فرهنگی به مقابله با فاطمیان برخواست. او که خود را مدافع اهل سنت می دانست، درجهت حمایت از اهل سنت و برخورد بااسماعیلیان بسیار تلاش کرد. از تاثیرگذارترین و کارآمدترین روش هایی که می توانست بدون درگیری شدید نظامی و بدون ایجاد حساسیت در بین اسماعیلیان او را به اهداف خود برساند، استفاده از مدارس متعدد نوبنیاد ویژه ی اهل سنت بود. مدارسی که قالب بندی حکومتی با ضوابط مشخص فقهی و آموزشی را دارا بود. تجربه های سلجوقیان و زنگیان در این راه مورد استفاده قرار گرفت. مسئله اصلی مقاله ی پیش رو، بررسی روش های مختلف مبارزه فرهنگی صلاح الدین با اندیشه های اسماعیلیان و تعالیم فاطمیان؛ و نیز کارکردها، ویژگی ها و تاریخچه مدارس اهل سنت در دوره صلاح الدین است.
    کلید واژگان: ایوبیان, صلاح الدین ایوبی, مصر, مدارس, مذهب شافعی}
    Alireza Roohi *, Sepideh Seyedi Noghany
    Salahuddin Ayoubi, as the most influential person in the Ayubi government, in addition to the political struggle, with a particular kind of cultural struggle to confront the Fatimids. He considered himself an advocate of the Sunni, made many efforts to protect Sunni people and deal with the Ismailis. The most effective and effective methods that could help him achieve his goals without serious military conflict and without sensitivity among the Ismailis was the use of several new schools of the Sunni Foundation. Schools that formulated government with specific jurisprudential and educational standards. The Seljuk and Zangyan experiences were used in this way. The main issue of this paper is the study of the various methods of Salah al-Din's cultural struggle with the ideas of the Ismaili and the teachings of the Fatimids, as well as the functions, features and history of Sunni schools during the Salah al-Din period.
    Keywords: Ayyubyan, Salahuddin Ayyubi, Egypt, schools Shafii, religion}
  • شهناز کریم زاده سورشجانی، زهراء روح اللهی امیری، حسین ایزدی
    منطقه راهبردی شام قدیم، شامل: سوریه، اردن، لبنان و فلسطین امروزی در بازه مهم تاریخی ایوبیان (567658ق) تا پایان ممالیک (648923ق)، شاهد مهم ترین رویدادهای تاریخ سیاسی خود، یعنی تداوم جنگ های صلیبی و حمله مغولان بود. این رویدادهای نظامی و سیاسی در کنار اوضاع فرهنگی و اجتماعی آن دوره، زمینه ساز پیدایش رویکردهای فکری گوناگونی در میان اهل سنت و شیعیان امامی مذهب این منطقه شد. بازشناسی جریان های فکری منطقه شامات می تواند در شناخت ریشه های تاریخی رویدادهای سیاسی و اندیشگی کنونی این بخش از جهان اسلامی سودمند باشد.
    مقاله حاضر، کوشیده است با رویکردی توصیفی تحلیلی پس از بررسی اوضاع فرهنگی و اجتماعی این منطقه در دوره ایوبیان و ممالیک، بدین پرسش پاسخ دهد که جریان های فکری اثرگذاری که دامنه نفوذ خود را به عنوان میراثی تاریخی در این منطقه به یادگار گذاشته اند، کدام اند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که در این زمینه، از رشد تصوف و پیدایش برخی جریان های منحرف شیعی و سنی و نیز تعصب ورزی در برخورد با بزرگان اندیشه می توان یاد کرد.
    کلید واژگان: شامات, ایوبیان, ممالیک, سلفیگری, تاریخ شیعه}
    Shahnaz Karimzadeh Sooreshjani, Zahra Rooholahiamiri, Hossein Izadi
    The strategic areas like Syria, Jordan, Lebanon, and Palestine during the significant historical era of Ayubids up to the end of Mamalik have been observant of the most important events of the political history such as constant crusade wars and Mongolian assault. These military and political happenings along with the cultural and social situations of this era provided the development of various intellectual trends among the Sunnites and Shiites of this region.
    Reviewing these intellectual trends can be valuable in regard with the identification of historical origins of the present intellectual and political events in this part of the Islamic world.
    Relying on descriptive-analytical approach, the present article is to answer the question related to the identification of effective intellectual trends as the historical heritage in this area following the investigation of cultural and social conditions of this area during Ayubids and Mamalik era.
    The findings of research illustrates that it can be referred to the development of Sufism and some deviated Shiite and Sunnite trends as well as revealing prejudice in dealing with the great thinkers.
    Keywords: Syria, Ayubids, Mamalik, selfism, history of Shiah}
  • بررسی عوامل موثر در استقرار حاکمیت ممالیک بحری: دوره سلطنت قطز (658 - 655 ق/ 1260? 1257 م)
    مجبد نظری، طاهره عظیم زاده طهرانی *
    جهان اسلام در قرن هفتم به دلیل اختلافات داخلی و تهاجمات خارجی صلیبیان و مغولان، در حالی که سرزمین های زیادی از مناطق شرق اسلامی چون ایران، عراق، سوریه و نوار ساحلی دریای مدیترانه را از دست داده تا آنجا که دشمن به نزدیک دروازه های مصر رسیده بود، فاجعه آمیزترین دوران انحطاط خود را تجربه می کرد. در چنین اوضاع بحرانی که بلاد اسلامی، بدون حکومت مرکزی و وحدت ملی بودند، حکومتی به نام ممالیک بحری ترک نژاد بر ویرانه های دولت ایوبی در مصر تاسیس گردید که موازنه قدرت را به نفع مسلمانان تغییر داد و حاکمیت مقتدر اسلامی را تثبیت نمود؛ اما پرسش این است که چه عواملی در استقرار حاکمیت ممالیک بحری، نقش داشته اند؟
    تحقیقات نشان می دهد، قطز با برخورداری از کفایت مدیریتی و تدبیر سیاسی و شهامت نظامی به اصلاح امور داخلی و توجیه قوای نظامی و بسیج امکانات پشتیبانی و طراحی عملیات برون مرزی پرداخت که با پایداری تحسین برانگیز در میدان جنگ، توانست شکست غیر منتظرانه ای را بر مغولان در نبرد عین جالوت وارد نماید و موجب حفظ مظاهر تمدنی مصر از هرگونه تعرض گردد. این اقدامات متهورانه، ضمن ایجاد روحیه شهامت و خودباوری در مسلمانان برای ادامه مقابله با مغولان و صلیبیان، زمینه ایجاد وحدت بین مصر و شام و انتقال کامل قدرت از ایوبیان به ممالیک و ایجاد امپراطوری واحد مملوکی با مرکزیت مصر به عنوان مرکز جهان اسلام را فراهم آورد.
    اهمیت پژوهش مزبور در این است که بررسی عوامل موفقیت یک حاکم در مصر و شام می تواند الگوی مناسبی برای سران منطقه در مقابله با بحران های جاری ساخته دست تکفیری ها و سلفی ها باشد. قابل ذکر است این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی با استفاده از منابع معتبر کتابخانه ای انجام گرفته است.
    کلید واژگان: مصر و شام, صلیبیان, مغولان, ایوبیان, ممالیک, قطز}
  • علیرضا اشتری تفرشی، مهری گودینی
    در سده ششم هجری، حکومت سنی مذهب زنگیان در بخشی از عراق و شام به قدرت رسید و در دوران حدودا یک صد و بیست ساله حیات خود، توانست زمینه ساز اقتدار سیاسی- اجتماعی بیشتر برای اهل تسنن در مناطق تحت حکومت خویش باشد؛ از جمله سیاست های راهبردی زنگیان در این راستا، برقراری روابط سازنده با نهاد آموزش و عالمان سنی و نیز واگذاری برخی مقام های سیاسی و اجتماعی به ایشان بود تا ضمن بهره بردن از توانمندی های این طبقه در انجام امور دیوانی، از نفوذ اجتماعی ایشان نیز در جهت پیشبرد اهداف سیاسی- مذهبی و تحکیم حاکمیت خویش استفاده نمایند. پیداست که از رهگذر چنین پیوند محکمی میان حاکمان زنگی و عالمان سنی، هر دو طیف سیاسی و مذهبی، اهل درگاه و اهل مدرسه بهره مند گردند و مقاصد سیاسی و مذهبی خویش را تحقق بخشند.
    کلید واژگان: زنگیان, ایوبیان, عالمان, روابط درگاه و مدرسه, تسنن}
    In 6th century AH, main lands of northern and northwestern Iraq and almost all Syria (except the parts under the control of Crusaders) were the territory of Sunni Zangi rulers who were in power for approximately a century and a quarter. In an overall look, the Zangids were succeeded to create a Sunni political and social authority. For obtaining this goal, they pursued a practical strategy that was a close correlation with the Sunni Ulama and helping them to be appointed in political, administrational and social positions. Consequently, the Zangids were benefited of Ulama`s administrational capabilities and also attaining more political legitimacy. It seems that this interaction was generally fruitful for both sides, Ulama and the Zangids, or for the people of the Court and the Madrasah.
    Keywords: Zangids, Ayyubids, Ulama, Court, Madrasah, Sunnism, Syria, Iraq}
  • غلام رضا ظریفیان، قسیم یاسین
    دولت ایوبی در ناآرام ترین روزگاران شامات پدید آمد؛ یعنی سده ششم هجری که از بحرانی ترین برهه های زمانی در حوزه غرب دنیای اسلام به شمار می رود. روی دادهای برآمده از جنبش ها و هجوم های وحشیانه صلیبی به میراث دولت فاطمی در خدمت اتابکان سلجوقی، از حوادث عرصه سیاسی این دوران است.
    قلمرو ایوبیان از مصر تا جزیره «فراتیه» گسترده بود و خودش کانون میراث تمدنی و خاستگاه روی دادهای فراوان به شمار می رفت. با توجه به تاثیرگذاری این دولت اسلامی در جهاد با دشمنان صلیبی، پرداختن به نظام حکومتی و دیوان سالاری آن در این حوزه تمدنی برای آگاهی از سامانه اداری و دیوانی و حکومتی اش، بسیار مهم می نماید. بنابراین، این مقاله به روش توصیفی تحلیلی در پی تبیین و تحلیل ساختار نظام حکومتی و دیوان سالاری ایوبیان است و به بررسی پیشینه تاریخی و روند پیدایی آن در این حوزه تمدنی خواهد پرداخت. فرضیه ای که در این مقاله آزموده می شود، چنین است: «ساختار حکومتی و اداری ایوبیان بیش از تاثیرپذیری از نظام فاطمیان، از ساختار حکومتی و اداری سلاجقه و اتابکان آنها و اوضاع و نیازهای روزگار خودش تاثیر پذیرفته و بر پایه نیازهای زمانه، متحول شده است».
    کلید واژگان: ایوبیان, فاطمیان, اتابکان سلجوقی, صلاح الدین, نظام حکومتی و دیوان سالاری}
    Gholam Reza Zarifiyan, Ghasimyasin
    The sixth lunar century is consideredto be one of the mostsensitiveperiodsof the western part of the Islamic world. Given that, theAyyubidgovernment was established in one of the most criticalperiods of Damascus (Shamat). From among the political events of that time, we can refer to events resulted from the political movements and brutal crusade invasions onthe heritage of the Fatimidsgovernment serving the SaljuqAtabeks.TheAyyubids territoryextended from Egypt to "Foratiyeh” island and was regarded as thehearthof civilization heritage and a good number of events.Given the crucial role played by this Islamic government in Jihad against the crusaders, studyingits bureaucracy in this civilization areacan prove effective in clarifying the administrative, bureaucratic and governmental systems of this dynasty. With that in mind, the present descriptive-analytic study aims to study the Ayyubid governmental andbureaucratic systems. To that end, it studies the historical background and process of formation of this system within this civilization area. The hypothesis tested in this study clarifies the point that the structure of the Ayyubid government and its bureaucracy system was more influenced by the Saljuqs,theAtabeks and the circumstances of the era than by the Fatimids, while adaptingitself to the needs and demands of its age.
    Keywords: Ayyubids, Fatimids, SaljuqAtabeks, Salahoddin (Saladin), Governmental system, Bureaucracy}
  • ابراهیم باوفا
    ابوالعباس احمدبن مستضئی، ملقب به الناصرلدین الله که دوران حکومت وی از همه خلفای عباسی طولانی تر بود، در مناسبات سیاسی کوشش کرد که شوکت دیرین خلافت را همچون روزگار نخست آن بازگرداند. کشاکش ها و منازعات جانشینی میان سلاجقه از یک سو و توسعه طلبی حکومت خوارزمشاهیان و اصطکاک آنان با حکومت غوریان از سوی دیگر، فرصت طلایی را برای تحقق آرزوی خلیفه به منظور افزایش مقام خلافت به عنوان عالی ترین منصب دیپلماسی درجهان اسلام فراهم کرد. او با تشکیل زنجیر اتحاد با زنگیان و ایوبیان در مصر و شام علیه دشمنی مشترک، یعنی صلیبی ها توانست ضمن استقرار نفوذ خلافت در آن ممالک از آنان چون سد دفاعی در برابر مهاجمان صلیبی استفاده کند. در این مقاله، نویسنده کوشیده است که پس از ارزیابی حیات مذهبی و علمی الناصر، مجموعه مناسبات سیاسی او را در دوران خلافت چهل و هفت ساله اش با دودمان های شرق عالم اسلام مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: الناصرلدین الله, سلاجقه, خوارزمشاهیان, غوریان, اسماعیلیه, ایوبیان, صلیبی ها, مناسبات سیاسی}
    Ebrahim Bavafa
    Abol Abbas Ahmad Ibn Mostafe,titular to Al-Naser Le-dine Allah, that this age was longer than all of the Abbasian prelates, he takes a lot of effort about political relations that requisition the fore past grandeur caliphate like to the first period. The straggle succession between seljuks off and the expansionist Kharazm Shahian government and has some controversies those with Ghorian government beside, creation the best opportunity for realize wishing prelate for raise the caliphate sinker to topic the best diplomacy position in Islamic world. He unites Zangain and Ayyobian against the joint enemy, crusades, in the Egypt, he can establish the caliphate in those realms and use them like an apologetic block to aggressive crusades. In the article, writer tries, after valuating religious and scientific life's Naser, studies his actions during his forty seven years caliphate in western Islamic realms.
    Keywords: Al, Naser Le, dine Allah, Seljuks, Kharazm Shahian, Ghorain, ayyobian, crusades}
  • حسین مفتخری، علیرضا اشتری تفرشی، علی رجب لو، محمدحسین منظور الاجداد
    با سقوط فاطمیان و به قدرت رسیدن ایوبیان، تحولی مهم مذهب در مصر رخ داد، بدین سان که خلافت
    اسماعیلی جای خود را به سلطنتی داد که جزئی از خلافت سنی عباسیان و مدافع آن بود . این تغییر، تحولات اجتماعی و سیاسی مختلفی به همراه داشت که بیشتر در جهت اقتدار یافتن جامعه تسنن و به همین جهت، مورد حمایت ایوبیان بود. یکی از مهم ترین جنبه های این تحولات، در نظام آموزش رسمی مصر آشکار گشت. در تحول نظام آموزشی مصر که به گسترش مدارس و تعمیم تسنن در جامعه انجامید، شماری از عالمان ایرانی نقش اساسی داشتند. نفوذ این افراد در نهاد آموزش مصر، ضمن ایجاد برخی دگرگونی های فکری و اجتماعی، مانند گسترش کلام اشعری، به تربیت طبقه ای جدید از نخبگان مصری انجامید و خلا نخبگان در جامعه تسنن مصر را که در پی دو قرن سلطه فاطمیان ایجاد شده بود، جبران کرد.
    کلید واژگان: ایوبیان, علما, مهاجرت علما, ایران, مصر, مدرسه}
    The collapse of Fatimids and the Ayyubid's coming to power in 567 AH was the beginning of a process which transferred a lot of achievements of Islamic civilization from Iran into Egypt. In other word, the replacement of Ismaili Fatimid Caliphate with a sunni
    sultanate loyal to Abbasid Caliphate in Baghdad caused constructive relationships between the sunni Iran and the sunni Egypt. An important aspect of this relationship was the migration of some groups of Iranian 'ulama into Egypt who were there mainly involved in the recently changed system of education and the new sunni court of Ayyubids. This migration not only transferred a lot of achievements of Islamic civilization into Egypt, but also caused some political, intellectual and social evolutions there and introduced a new class of sunni elite in Egyptian society.
    Keywords: Ayyubids, Ulama, Migration, Iran, Egypt}
  • علیرضا اشتری تفرشی، احمد بادکوبه هزاوه
    در نیمه دوم سده ششم هجری، در حالی که خلافت شیعی فاطمیان در مصر ضعیف ترین دوران حیات سیاسی خود را سپری می کرد، زنجیره ای از سیاستمداران سنی موفق شدند بارها به مقام بسیار مهم وزارت دست یابند. اینان که التزام و وابستگی فراوانی به اندیشه خلافت سنی عباسیان در بغداد داشتند و سرانجام نیز توانستند خلافت فاطمی را سرنگون سازند، مجبور بودند در راه بقای سیاسی و نیز هر چه ضعیف تر کردن رقیبان خود، سیاست های مشابه و ویژه ای را دنبال کنند که از مهم ترین آنها یک رشته سیاست های مذهبی بود. در صدر این سیاست های مذهبی بهره گیری سیاسی اجتماعی از نفوذ عده ای از عالمان نامدار و ایجاد رابطه مثبت و دوسویه با آنها و نیز تلاش برای ایجاد زمینه مناسب فکری، اعتقادی و اجتماعی برای کسب قدرت بود. بررسی روابط محکم و هدفمند این سیاستمداران و آن عالمان مهم ترین جنبه های چگونگی قدرت یافتن تسنن در مصر و پیدایش زمینه های مناسب برای به قدرت رسیدن ایوبیان را روشن می سازد.
    کلید واژگان: فاطمیان, ایوبیان, وزیران سنی, سیاست مذهبی, عالمان دینی, مدرسه}
    Ali Reza Ashtari, Ahmad Badkoubeh Hazaveh
    In the 2nd half of the 6th century A.H., when the Ismaili Caliphate in Egypt was in the worst political situation, a series of political Sunni figures managed to reach the important position of Vizara some times. They, who were sympathetic towards the Sunni Caliphate of Abbasids in Baghdad and eventually made the Fatimid Caliphate to fall, during their Vizara for Fatimid dynasty, had to have the same and special religious policies in order to defense themselves in the political competition against their rivals in that field. The most important point of these religious policies was the benefits of having good and practical relationships with some outstanding Sunni clerics. Studying these relationships can help us to analyze and explain the roots of Sunni uprising to power in Egypt during the period of Fatimid's fall and Ayyubid's appearance.
  • ابراهیم باوفا
    ابوالعباس احمدبن مستضئی، ملقب به الناصرلدین الله که دوران وی از همه خلیفگان عباسی طولانی تر بوده، درحوزه سیاست داخلی و خارجی کوشش هایی کرد که شوکت دیرین خلافت را هم چون روزگار نخست آن بازپس آرد. کشاکش ها ومنازعات جانشینی میان سلاجقه از یک طرف، و توسعه طلبی دولت خوارزمشاهیان و اصطکاک آنان با دولت غوریان از طرف دیگر، فرصت طلایی برای تحقق آرزوی خلیفه به منظور بالابردن وزنه خلافت به عنوان عالی ترین منصب دیپلماسی درجهان اسلام فراهم کرد. او با تشکیل اتحادی با زنگیان و ایوبیان در مصر و شام علیه دشمنی مشترک، یعنی صلیبی ها، توانست ضمن استقرار نفوذ خلافت در آن ممالک، از آنان چون سد دفاعی در برابر مهاجمان مسیحی استفاده کند و با این کار و با آسودگی خاطر، با اسماعیله ایران و غوریان نیز علیه دولت خوارزمی متحد گشت و به مهار قدرت آنان برآمد. در این مقاله، نویسنده کوشیده، پس از ارزیابی حیات مذهبی و علمی الناصر، مجموعه اقدامات و تحرکات او را در دروان چهل وهفت سال خلافتش در حوزه سیاست داخلی و خارجی مبنی بر پیشبرد مقاصد سیاسی حکومت مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: الناصرالدین الله, فتوت, سلاجقه, خوارزمشاهیان, غوریان, اسماعیلیه, ایوبیان}
    Ebrahim Bavafa
    ABOL ABBAS AHMAD EBNE MOSTAFE, titular to NASER O DIN O ALLAH, that this age was longer than all of the ABBASIAN prelates, he does efforts about rang interior and exterior politics that requisition the forepast grandeur caliphate like to the first priod. The struggle succession between seljuks off and the expansionism KHARAZM SHAHIAN government and do controversy those with GHORIAN government beside, creation the best opportunity for realize wishing prelate for raise the caliphate sinker to topic the best diplomacy position in that moslemism world. He with constitution unionist together ZANGIAN and AYYOBIAN against the joint enemy, cruciates, in the EGYPT, he can establishment the permeance caliphate that the realms, use of those like to apologetic block to christion aggressives and with do it and free plane becam federate together IRAN'S ESMAELIAN and GHORIAN against KHARAZMI government and horness those power. In the article, do effort reader, after the valuate churchly and scientific life's NASER, check the collection actions him that the forty seven years age caliphare that the rang interior and exterior politics in the based onward to government political goals.
    Keywords: Naser O Din O Allah_Chivalry_Seljuks_Kharazm Shahian_Ghorian_Esmaeliyeh –Ayyobian}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال