به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تئوری حقیقت » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « تئوری حقیقت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید علیرضا واسعی

    حمزه بن عبدالمطلب- که یکی از شخصیت های خاندان هاشمی و مطرح در عهد جاهلی بود- در سال ششم بعثت مسلمان شد و اسلام وی از یک سو مایه عزت آسلام و پشت گرمی پیامبر (ص) ومسلمانان شد و از سوی دیگرمشرکان مکه را در مواجهه با آنها دچار مشکل و سختی کرد، از آن رو که دیگر نمی توانستند رفتاری سخت گیرانه و تهدیدی داشته باشند و عملا تعامل دیگری را پیشه کردند. این موقعیت او را در جایگاه بلندی نشاند و به طور طبیعی گفتگوهایی را متوجه خود کرد؛ از جمله آن که او تابع چه علل و عوامل یا انگیزه هایی به اسلام گروید و به به تعبیر دیگر علت اصلی و کانونی اسلام آوری وی چه بود؟ نوشتارحاضر با این فرضیه که عنصر حقیقت خواهی پیشران واقعی و محوری او در گروش به اسلام بود، همان گونه که از سخنان مصرح وی برمی آید، سه دیدگاه مبتنی بر سه عنصر چالش برانگیز ناموری، عصبیت و انتفاع را به نقد کشیده و پاسخ مناسب پرسش فوق را به روش معناگرایی تاریخی و تحلیل مضمون عرضه می کند، گر چه اذعان دارد تبیین های این چنینی همیشه در معرض نقد و نظریه های رقیب قرار دارند. البته در خصوص حمزه با این که گفتگوهای جسته و گریخته ای انجام شده و در لابلای کتاب های تاریخی نیز نامی از او به میان آمده، اما به صورت مستقل و گسترده، به ویژه با محوریت مساله بیان شده یا رویکرد مورد نظرمقاله، کاوش و تاملی صورت نگرفته، جز آنچه به اختصار جعفر مرتضی عاملی در کتاب خویش از آن سخن به میان آورده است، از این رو پرداختن همه جانبه و استقلالی به آن امری لازم و بایسته می نماید.

    کلید واژگان: اسلام آوری, حمزه بن عبدالمطلب, عنصرناموری, نظریه عصبیت, مقوله انتفاع, تئوری حقیقت}
    Sayed Alireza Vase’Ii

    Hamzah ibn Abd al-Muttalib, one of the prominent figures of the pre-Islamic era of the Hashemite dynasty, with convertion to Islam, on the one hand, provided important support for the Prophet, On the other hand, he changed the pattern of the polytheists' trade with the Prophet and the Muslims, and this category placed him in a different position. But what causes and factors or motives led to his Islamization is debatable, especially since the time of his conversion to Islam was linked to an event that seemed to be the main factor in his decision. This article critiques the three challenging elements of infamy, bigotry, and exploitation with the hypothesis that the truth-seeking element was his main and central motivation in converting to Islam, and offers the appropriate answer to the above question through historical semantics and content analysis. Although this acknowledges that such explanations are always subject to criticism and competing theories. Although there has been a flurry of talk about Hamza and he has been mentioned in the history books, ‌ but with the focus on the issue, ‌ no research has been done. Therefore, addressing it seems necessary.

    Keywords: İslam, Prophet, Hamza, infamy, bigotry, exploitation, Theory of Truth}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال