به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تکلیف » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تکلیف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی قنبری*
    حقوق شهروندی از مهمترین عناصر تکوین نظام حقوق عمومی در اسلام است که همواره محل توجه و تدقیق در این نظام حقوقی و سیاسی نیز بوده است. به نظر می رسد استخراج مبانی اصلی حقوق شهروندی در حکومت پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) می تواند ما را در جهت فهم اصول حقوق شهروندی در حقوق عمومی اسلام بسیار یاری رساند چراکه ویژگی اصلی سنجش حقوق شهروندی ، مراعات و تامین و تضمین آنها و برخورداری از آنها در عرصه جامعه است. بدیهی است که حقوق شهروندی و حقوق بشر در نظام حقوقی اسلام برخاسته از نوع نگاه این نظام حقوقی به انسان است. نگاه کرامت گونه به انسان و برابر بودن انسان ها از نظر حقوقی و همچنین همبسته بودن " حق و تکلیف " برای انسان ها به عنوان " شهروندان یک جامعه اسلامی " مهمترین عناصر نگاه حقوقی اسلام به انسان ها در عرصه حقوق عمومی است که نتایج و پیامدها و اصول مهم حقوقی را نتیجه می دهد. در این تحقیق به روش تبیینی و تحلیلی در پی بررسی مبانی اصلی این حقوق در نظام حقوق عمومی در اسلام و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نمونه اعلامی یک قانون اساسی مبتنی بر حقوق عمومی اسلام هستیم. دولت اسلامی در این حوزه تکالیف مهمی نسبت به شهروندان دارد و حقوق آنها را باید رعایت و تضمین کند اما شهروندان نیز هم نسبت به همدیگر و هم نسبت به حاکمیت تکالیفی دارند. برابری شهرروندان در مقابل قانون ، تامین حقوق قضایی و اقتصادی شهروندان ، نظارت شهروندان بر عملکرد حاکمان ، حق شهروندان در انتخاب حاکمان و تعیین سرنوشت ، آزادی عقیده و نفی اکراه در دین ، حق کرامت و احترام انسانی و اصل خدمتگذاری حکومت اسلامی مهمترین حقوق شهروندی است که دولت اسلامی موظف به تضمین آنهاست. در مقابل مسئولیت پذیری متقابل شهروندان نسبت به همدیگر ، قانون مداری و احترام به قوانین ، منع تجاوز به منافع عمومی و اضرار به حقوق دیگران ، امر به معروف و نهی از منکر و ادای تکالیف مالی جزو مهمترین عناصری است که شهروندان موظف به تامین و مراعات آنها در جامعه اسلامی اند. لذا تجلی حقوق شهروندی در جامعه اسلامی امری دو سویه است که از یک سوی آن باید حقوق افراد از طرف حکومت اسلامی تامین و تضمین گردد و از سوی دیگر شهروندان نیز باید تکالیف خود را نسبت به سایر شهروندان و نسبت به دولت اسلامی مراعات نمایند.
    کلید واژگان: حقوق شهروندی, حقوق بشر, حکومت اسلامی, حق, تکلیف}
  • فاطمه باستانی، مرتضی براتی*، مهدی ذوالفقاری
    در اسلام نه تنها انسانها، بلکه حیوانات حقوق و جایگاهی دارند. همانگونه که در فقه اسلامی انسان از حقوق زیادی برخوردار بوده، در آموزه های دینی توجه ویژه ای به حقوق حیوانات (اعم از اهلی و غیر اهلی) نیز شده است. در پژوهش حاضر برآنیم تا با روش توصیفی- تحلیلی نگاه دین مبین اسلام به جایگاه حقوق حیوانات را مورد کنکاش قرار دهیم. حیوانات برای سود دهی به انسان آفریده شده اند، اما به انسان اجازه داده نمی شود تا به بهانه ی شرافت وفضیلتی که بر سایر موجودات دارد، حقوق حیوانات را نادیده انگارد؛ آنها به مثابه ابزاری صرف در جهت رفاه حال انسانها نیستند. بنابراین برای استعمال از حیوانات دستوراتی داده شده است تا جایی که حق دشنام و لعن و نفرین برحیوانات، زدن حیوانات و کشتن بیهوده حیوانات و... به انسانها داده نشده و درهمه ی احوال، انسانها مکلف به مدارا نمودن با حیوانات هستند. انسان در خلال دریافت حقوق حیوانات در اسلام و فهم تکلیف خود نسبت به موجودات عالم، توجه ژرف دین اسلام را نسبت به همه ی هستی در می یابد.
    کلید واژگان: حق, تکلیف, حقوق حیوانات, فقه اسلامی, اخلاق}
  • محمد هدایتی*
    اخلاق در هندسه تمدن اسلام بسان ریشه ای است که ساقه و پایه بقیه معارف دینی، یعنی فقه و عقاید را فراهم می آورد. فقه ورزی نیز که با نوعی وسعت فهم و درک عمیق و ماهرانه در مجموعه معارف دین و با هدف مدیریت حیات طیبه انسان و راهبری و هدایت او انجام می گرفت، به تدریج در احکام عملی و رفتارهای ظاهری انحصار پیدا کرد و در شریعت و تشخیص حلال و حرام و ادای تکلیف در خصوص ظواهر رفتاری ویژه گشت و رفته رفته دانش مستقلی به اسم علم فقه را تاسیس نمود که با بیرون راندن صفات و بر محور فعل مکلف متکفل احکام آن گردید. به نظر می رسد فرهنگ و ارزش های اخلاقی اگر بخواهد سهم لازم و موقعیت واقعی خود را در نظام معرفتی و سبد علوم اسلامی و مدیریت فرهنگی و تولیت جامعه متمدن دینی بازیابد، بازشناسی عوامل این آسیب و آفت شناسی موانع درون دینی آن ضرورت دارد؛ عواملی چون تنزل از جایگاه اصلی به رتبه زائد و زینتی و انحصار فقه در احکام عملی و رفتاری که خاستگاه تاریخی جدایی دستگاه فقه از اخلاق می باشد.
    کلید واژگان: اخلاق, تمدن, فرهنگ, فقه, فریضه, تکلیف, تقسیم علوم, احکام عملی, صفت}
    Mohammad Hedayati*
    Ethics in geometry of Islamic civilization is like a basis which forms the foundation of the rest of the religious educations i.e. jurisprudence and beliefs. Being carried out by a deep and elaborate understanding of the collection of the religious educations and by aiming at managing human’s pure life and conducting him, prevalence of jurisprudence gradually became exclusive to the practical provisions and apparent behavior, then it became specific in Sharia and recognition of lawful from unlawful as well as regarding behavioral manifestations. Finally, an independent knowledge called the science of jurisprudence was established that by driving characteristics and based on the required action it supported the related provisions. It seems that if the ethical values and culture want to find its real status and necessary contribution within the ontological system and Islamic Sciences’ package, as well as cultural management and custodianship of the religious civilized society, recognition of the factors of this damage and pathology of its intra-religious barriers will be necessary i.e. the factors such as degradation from the main position to the rank of being redundant and ornamental, and exclusivity of jurisprudence to practical provisions and a tendency which is historically raised from separation of jurisprudence system from ethics.
    Keywords: Ethics, Civilization, Culture, Jurisprudence, Obligation, Duty, Science Division, Practical Provisions, Characteristic}
  • محمدرضا محمدزاده رهنی، حسن فریدی
    مالکیت از حقوق هر انسانی است و دین مقدس اسلام نه تنها مالکیت غیر مسلمانان را در کشور اسلامی پذیرفته، بلکه در بسیاری از موارد، حقوقی همطراز با حقوق مسلمانان، برای غیر مسلمانان در نظر گرفته است.
    اقلیت ها در انجام امور اقتصادی و تجاری در داخل دارالاسلام کاملا آزاد هستند، آنان می توانند با افراد هم مسلک خود و با مسلمانان به امور اقتصادی سالم دست بزنند.
    آزادی اهل کتاب در تمام امور اقتصادی شامل؛ بیع، اخذ به شفعه، مزارعه، مضاربه، مساقات، اجاره، رهن، وکالت و... با هم کیشان خود و حتی با مسلمانان ثابت است و ممنوعیتی از این جهت برای اهل کتاب نیست.
    عمده محدودیت های اقتصادی اهل کتاب با مسلمانان مشترک است و در همان زمینه هایی که مسلمانان دارای محدودیت هستند اهل کتاب نیز محدودیت دارند. البته در برخی جهات قواعد فقهی، نظیر قاعده «نفی سبیل»، اهل کتاب را در روابط اقتصادی محدود می کنند؛ مثلا اگر مشتری مسلمان و شفیع اهل کتاب باشد اخذ به شفعه جایز نیست و یا پذیرفتن وکالت غیر مسلمان علیه مسلمان صحیح نیست.
    کلید واژگان: اقلیت, قرارداد تجاری, ذمه, حق, تکلیف}
    M.R.Muhammad Zadeh, H.Farid
    Proprietorship is the right of every human being.Islam has not only accepted The ownership of non-Mislim individuals in Islamic countires,but has also considered the same rights for both Muslims and Non-Muslims.The Minorities are quite free within the Islamic areas in economic and business affairs.They can attend to various sound and permitted trades with both their fellow religious people and with Muslim individuals.The freedom of the Book-followers in all economic and business affairs, including sale, limited partnership, right of pre-emption, irrigational contracts, farming, renting,releasing, mortgage, deputy, and so on, with themselves and with the Muslim individuals is fix and constant without any prohibition.Most of the forbidden trades for them are the same as those for Muslims. Of course,in some cases,the jurisprudential rules such as “the negation of manner” limits the economic relations of the Book-followers.For instance, If a Muslim is a customer,and the intercessor is a Book-follower,taking the right of Pre-emption is not permissible, or in accepting the deputy of a non-Muslim against a Muslim individual is not true or valid.
  • علیرضا صابریان
    در عصر حاضر، نظام سیاسی مردم سالار با مشارکت سیاسی مردم شکل می گیرد، وجود حکومت برای جوامع بشری، ضرورتی است که عقل به آن حکم می کند.
    یکی از خصوصیات مکتب سیاسی اسلام نسبت به سایر مکاتب، فراهم آوردن زمینه ی مشارکت همه ی قشرهای مردمی در تمام مراحل تصمیم گیری و سرنوشت ساز است. چرا که احکام اسلامی تا روز قیامت باقی و لازم الاجرا است و اجرای احکام الهی جز از رهگذر برپایی حکومت اسلامی، امکان پذیر نیست.
    مشارکت سیاسی که به موجب آن شخص، اراده ی خود را جهت مشارکت در حاکمیت جامعه به کار می برد، حق هر شهروند است و از طرفی دیگر تکلیف شرعی هر مسلمان است که برای برپایی حکومت دینی و نظارت مستمر بر اعمال حاکمان وارد این مشارکت شود در صورت عدم مشارکت سیاسی، جامعه دچار هرچ و مرج شده و امکان اجرای احکام شریعت از بین خواهد رفت.
    کلید واژگان: مشارکت, سیاست, حق, تکلیف, مشروعیت, مقبولیت, دموکراسی, مردم سالاری}
    A.R. Saberian
    At present time, the political system of democracy is shaped by the public political cooperation. Wisdom dictatates the necessity of the existence of governments for communities.One of the characteristics of a political school of Islam in relation with other schools is to provide a background for the participation of different classes of people in all aspects of important decision- making and policy- making. For the Islamic injunctions and principles survive till Resurrection and are valid to be followed and carried out. So the exerting of the Islamic principles is not possible but through the Islamic government based upon the Islamic laws.The political cooperation which enables man to apply his own determination to participate in the community management is every individual's right, on the other hand, it is a legal duty for every Muslim individual to enter this cooperation to be watchful over the attitudes and behaviors of rulers, so that they should execute the divine laws properly and perfectly. But if Muslim individuals are careless of their Islamic duties concerning their watchfulness over their society, they might cause chaos and disorder to occur.As a result, the chaotic society prevents the governors to exert the divine laws properly and efficiently.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال