به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خان » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «خان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله متولی*
    منطقه فرارود، در شمال شرقی خراسان، بخشی از قلمرو جهان اسلام محسوب می شد که در قرن اول هجری، ساکنان آن به تدریج پذیرای اسلام شدند. پس از آن، رویکردهای دینی بخش عمده ای از تحولات سیاسی منطقه را تحت تاثیر خود قرار داد، به گونه ای که حکومت های سیاسی و متصدیان امور دینی، در اجرای مناسک مذهبی، خود را مسئول می دانستند. در قرن سیزدهم، حاکمانی که در ساختارهای سیاسی موسوم به خان نشین ها بر این سرزمین فرمان می راندند، در تلاش بودند امور سیاسی و دینی را توامان در اختیار داشته باشند. بخش دیگری از امور دینی اجتماع نیز تحت نظارت و کنترل طبقه روحانی قرار داشت. این نوشتار در پی بررسی نوع اعمال حاکمیت دینی در خان نشینان منطقه فرارود پیش از اشغال آن توسط روس ها است. سوال اصلی نوشتار پیش رو این گونه قابل طرح است که ساختارهای سیاسی و جمعیتی فرارود قبل از تهاجم روس ها چه نوعی از شرایط دینی را تجربه می کردند. نتایج پژوهش نشان می دهد که تمامی ارکان قدرت و ساختارهای رسمی در پی جاری ساختن آموزه های دینی در امور اجرایی جامعه بودند. علاوه بر این، رهبران دینی، که جایگاه رسمی نیز نداشتند، به عنوان بازوهایی مکمل، در حفظ و تداوم سنت های دینی جامعه می کوشیدند
    کلید واژگان: اسلام, منغیت ها, رهبران مذهبی, خان, روس ها}
    Abdollah Motevally *
    The Transoxiana area in the northeastern part of Khorasan was part of the realm of the Islamic world, which its inhabitants gradually embraced Islam in the first century AH. Subsequently, religious approaches influenced most of the political developments in the region so that politicians and religious service providers considered themselves responsible for religious practices. In the thirteenth century, political structures titled as Khan Neshin used to rule on this land and they used to strive to control the political and religious affairs at the same time. Another part of the community’s religious functions was under the control of the clerical class.
    This article seeks to investigate the type of religious governance practiced by the Khans of the Transoxiana region before being occupied by the Russians. Accordingly, the main question of the forthcoming article is “What was the religious situation of the political and demographic structures of Transoxiana before the invasion of Russia?”
    The results of the research show that all elements of power and formal structures followed the implementation of religious teachings in the executive mechanisms of the society. Additionally, religious leaders who did not have official position, as a complementary force, tried to preserve and maintain the religious traditions of the community.
    Keywords: Islam, Manghits, Religious Leaders, Khan, Russians}
  • فریدون الهیاری، زهرا اعلامی زواره

    مشروعیت در اصطلاح سیاسی به معنای پذیرش و فرمان برداری آگاهانه و داوطلبانه مردم از نظام سیاسی و قدرت حاکم است. یکی از ابزارهایی که حکومت های برخاسته از نظام ایلی، برای نیل به مشروعیت از آن بهره می گرفتند، استفاده از اصول و قواعدی بود که در چارچوب نظام قبیله پذیرفته شده بود؛ همچون عمل بر اساس قوانین قبیله ای، تاکید بر مناسبات خاندانی، ایجاد پیوند با قبایل مهم و سرشناس و... تیموریان 912- 771 ه. ق. حکومتی با خاستگاه ایلی بودند و تیمور به عنوان بنیان گذار این سلسله برای کسب قدرت از تمام راهکارهایی که نظام زندگی قبیله ای و چادرنشینی در اختیار او می گذاشت، سود می برد. او با تکیه بر مشروعیت خاندان چنگیز که در بین مردم آسیای میانه- موطن تیمور- بسیار اهمیت داشت، به همراه استفاده از اقتدار و خشونت، ادعای برگزیده شدن از جانب خدا، نگهبانی دین و... پایه های حکومت خود را استوار نمود. این مقاله در صدد است که تکاپوهای مشروعیت ساز تیمور و جانشینان وی بر اساس معیارهایی همچون؛ امتیازات نسبی، بهره گیری از مشروعیت خان های دست نشانده چنگیزی، تداوم حکومت مغولان و... را به روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای اطلاعات کتابخانه ای بررسی کند.

    کلید واژگان: مشروعیت, تیموریان, چنگیز, قبیله, خان}

    Legitimacy in political system means the acceptance and the people Conscious and voluntary obedience from the ruling political and sovereignty. One of the tackles that the tribal government used to attain the legitimacy was using the same principles that were accepted within the tribe, based on the tribal laws, emphasis on family relationships, linking the major tribes and etc. Timurid (912- 771 BC.) was a government with the origin of tribal and Timor as the founder of the dynasty for ruling made use of all solutions in nomadic tribal life. He relied on the legitimacy of Chengiz family was very important for the people of Central Asia, With the use of power and violence, claiming chosen by God, religion claims, established his rule. This article is intended with explaining and analyzing based on information from the library, study the endeavors legitimacy of Timur and his successors based on the factors such as Relative rates, taking advantage of legitimized puppet Mongol Khan, the continuing Mongols government.

    Keywords: legitimacy, Timurid, Chengiz, tribe, Khan}
  • اصغر زرنگار*، جمال عابدنیا
    پس از ورود اسلام به ایران و فروپاشی نظام ساسانی تحصیل علم از انحصار طبقه ممتاز خارج و عمومیت یافت. با توجه به تاکید دین اسلام و نیاز جامعه ایرانی مسلمان به عالمان و مبلغان دینی و اشاعه دین و احکام آن، به امر حکام مسلمان در سراسر کشور مدارس علوم دینی بسیاری تاسیس گردید. شهر یزد به سبب موقعیت جغرافیایی و اقتصادیش نسبت به سایر شهرهای ایران و برخورداری از امنیت نسبی، مدارس علوم دینی متعددی در آن تاسیس گردیده. بر اساس منابع تاریخی موجود تاسیس مراکز علمی و مدارس در این شهر از دوران حکومت آل بویه آغاز شد و در دوران حکومت آل مظفر در یزد به اوج خود رسید. در عصر حاکمیت مغول بر ایران که بسیاری ازمراکز دینی و علمی در سراسر کشور نابود شد در یزد مدارس متعددی بنا گردید. رکود علمی در ایران پس از حملات تیمور تا عصر صفویه ادامه یافت. اما در عصر صفویه با توجه به پیوند دین و سیاست، تاسیس مدارس علوم دینی و اشاعه فقه شیعه مورد توجه شاهان و امرای صفوی قرار گرفت و مراکز علمی و مدارس مهمی در شهرها از جمله یزد مدرسه ای به نام مصلی ساخته شد. پس از زوال دولت صفویه مدارس علوم دینی نیز افول نمود. با برقراری امنیت و آرامش در عصرحاکمیت زندیه و قاجاریه تاسیس مدارس علوم دینی نیز مجددا رونق گرفت و در این دوران چندین مدرسه در یزد تاسیس شد از جمله دو مدرسه خان و شاهزاده که هر دو بنا از لحاظ معماری، استحکام و زیبایی همانند مدارس عصر صفویه است. این مدارس از زمان تاسیس تا کنون مرکز تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی در یزد بوده است و بسیاری از علما و روحانیون مشهور معاصر در این مدارس تحصیل و تدریس نموده اند. در حال حاضر نیز مدارس علوم دینی یزد از رونق خوبی برخوردارند. در این مدارس از دوران صفویه تا کنون روش گزینش طلاب و منابع درسی تغییر یافته، اما روش تدریس، تامین منابع مالی و اداره ی آنها از گذشته تا کنون تغییری نکرده است.
    کلید واژگان: یزد, مدارس علوم دینی, زندیه, قاجاریه, خان, شاهزاده}
    Asghar Zarnegar*, Jamal Abediyan
    The Islamic Republic of Iran and the collapse of the Sasani system of public education, and was out of the monopoly of certain classes. The Yazd of city Iranian is similar in many religious schools were established. Monuments and historical information on schools in Yazd Al-Boyeh onwards is available from the government. The establishment and expansion of religious schools in Yazd Rule outseries has been on Al-Muzaffar. During the Safavieh rule with regard to both religion and politics being established to promote the religious Shiite religious schools and Omara Safavieh kings were considered, and schools were built big and strong. Establishment of religious schools in Yazd mid Qajar rule continued. The main work of scholars and clerics and preachers of religious education in schools and advocate for the expansion of Islam and Shiite jurisprudence. Important school of religious sciences, because in Yazd, Mosalla school of Safavieh period, the period Afsharieh Khan school and school Zandieh the prince of the Qajar period of time since the establishment of lasting several years, these schools train scholars of religious science have paid.
    Keywords: Yazd, Religious schools, Zandieh, Qajar, Khan, Prince}
  • عبدالرسول خیراندیش
    ترخان لغتی ترکی به معنای آزاده معاف از انجام خدمات یا مصون از مجازات و مرتبه ای شناخته شده در میان ترکان و مغولان بوده است. چنان که چنگیزخان به دو نفر که در موقعیتی بسیار حساس و خطرناک به او کمک کرده بودند، چنین مرتبه ای داد. نه تنها منابع ایرانی تاریخ مغول به این رخداد توجهی خاص نشان داده اند، بلکه بعدها چنین مرتبه ای به وسیله دولت مغول در ایران (ایلخانان) نیز برقرار شد. از آن جا که در مناسبات حقوقی و مدنی جامعه ایرانی چنین پدیده ای سابقه نداشت، در قدم اول حضور ترخان هایی از مغولان در ایران، عاملی جالب توجه برای ثبت در تاریخ دانسته شده است. اما طی تحولاتی که در ایران عصر ایلخانی پدید آمد، مرتبه ترخانی برای مصونیت از مجازات در جرائم مربوط به دربار و دیوان و سرانجام برای کسب معافیت مالیاتی کاربرد یافت.
    کلید واژگان: مغولان, ایلخانان, ترخانی, یاسا, خان, قراجو}
    Abdol Rasul Kheirandish
    Tarkhan is a Turkish term which means a free man exempt from services and secure from punishment. Such status was known among the turks and the Mongols. Chengiz khan gave this title to two men who had helped him in a very tight and dangerous situation. The Iranian sources of Mongol history have paid particular attention to this incident and later on the Ilkhanids also gave this title. Since there was not any record of this in Iran in terms of legal and civil laws, the pressence of tarkhons in Iran was very significant and was recorded in history. However, due to developments and changes which occurred in Iran during the Ilkhanid period, the tarkhan title was used to be exempt from taxes and punishments in the court and the burocratic system.
    Keywords: Mongols, Ilkhanids, Tarkhani, Yasa, Khan, Gharaju}
  • غفار پوربختیار*

    ایلخانی و ایل بیگی دو منصب عالیه و مهم در نظام خان سالاری جامعه بختیاری بوده اند. ایلخان در جامعه بختیاری بالاترین مقام ایلی را داشته و پس از او، این ایل بیگ بود که همانند معاون یا دستیار او عمل می کرد. جامعه بختیاری به طور رسمی از دوره ناصرالدین شاه قاجار اتحادیه ایلی تشکیل داد و طی فرمان ناصرالدین شاه ایلخانی به نام حسینقلی خان دورکی در راس آن قرار گرفت. اما خوانین بختیاری، برای رسیدن به مقام ایلخانی و ایل بیگی به رقابت با یکدیگر پرداختند. همین رقابت و اختلافات درونی از یک سو و از سوی دیگر تحریکات برونی شاه، دولت مرکزی، مقامات درباری و یا رهبران ایلات رقیب، باعث تغییراتی در دو منصب ایلخانی و ایل بیگی بختیاری گردید. اما سرانجام با انقراض سلسله قاجار و به قدرت رسیدن رضاشاه، این دو مقام عالیه بختیاری در سال 1313 برای همیشه ملغی شده و به جای آن فرمانداری کل چهارمحال بختیاری تاسیس گردید.

    کلید واژگان: ایلخان, ایل بیگ, اتحادیه, خان, دولت انگلیس, شاه قاجار, جامعه بختیاری}
    Ghaffar Poorbakhtiyar*

    Il khani and Il-Bagi bad been two empostant and high positions of ruling tribes in Bakhtyari community. The ferst man in authority who led a tribe was Il-Khan (the chief tauin ) in absence of whom it was Il-Beg who acted as an assistant to the chieftain.
    The tribe union was officially onganized by the Bakhtyari community, daring the reign of the ghajar king, naserad – dinshah, when accosding to an asder by him.
    A man called Hossein ghali khan Duraki , was appointed as an il Khan at the head of the union . It was then that all the chieftarn in Bakht yari community began to compete one with anathes to attain the posetian , It was thin very competition the posetian it was thin very competition and the internal dieputes, the intrigues plotted internal dieputes, the interiguen plotted by the from autside, the central interiguen plotted by the king and the tribal chieftains caused changes in the two pasetions. But after the downfall of the ghajar dynasty and after the power had fallen in the hands of reza shah, they were cancelled, and these was established general cronesning department instead.

  • سیدمهدی جوادی
    عنوان «خان» در دوره های مختلف تاریخی، از صورت نوشتاری متفاوت همچون خاقان و قاآن ولی با مفهومی نزدیک به هم برخوردار بوده است. در قرن های 11 و 12 پیش از میلاد استفاده از واژه «خاقان» در سرزمین چین معمول بوده است. پس از آن هم در قرن های 5، 6و 7م ترکان این واژه را برای حکمرانان و پادشاهان خود به کار می بردند. در دوران اسلامی این واژه نخستین بار در مورد پادشاهان و حکمرانان دولت ایلک خانیه (382 _ 607) به کار گرفته شد. اما بعد از آن هم در دوره های سلجوقی، خوارزمشاهی، مغولان، افشاریه، زندیه و حتی معاصر هم به کار می رفت.
    کلید واژگان: خان, خاقان, قاآن, چین, ترکان, ایلک خانیه}
    Dr. Seyyed Mahdi-Ye Javadi
    In different periods of history, the title of “khan” has had various orthographic forms such as “khaghan” or “ghaan” with meanings close to each other, however. In the 11th and 12th centuries BCE, the word “khaghan” had been in common use in China. In the 5th to 7th centuries CE, Turkic tribes also used this word to refer to their rulers and kings. In the Islamic period, this word was first used to refer to the rulers of the Ilak-Khaniyyeh dynasty (382-607 A.H.). Nevertheless, the word was also in use during the Seljuq, Khwarizmshahid, Mongol, Afsharid, and Zand periods, and even the contemporary era in Iran.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال