به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "رنگ دانه" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «رنگ دانه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی رنگ دانه در مقالات مجلات علمی
  • جواد عباسی*، رویا بهادری، فدریکا کاپا، دوبراوکا جمبریه، سیمبوگر، مانفرد شراینر، ایرج بهشتی

    بقعه قدمگاه در مرکز بخش زبرخان در 24 کیلومتری شرق نیشابور، در مسیر جاده نیشابور- مشهد قرار دارد که با توجه به منابع تاریخی ساخت آن، در اوایل قرن 11ه‍.ق. (قرن 17م.) شروع و در دوره های مختلف ادامه یافته است. در تزیینات معماری این بنا آن چه بیش از همه حایز اهمیت است، کاشی کاری، گچ بری و دیوارنگاره هاست. با توجه به این که این بنا در دوره های مختلف ساخته شده است و اصل بنا به دوره صفویه برمی گردد، مشخص نیست نقاشی ها هم زمان با ساخت بنا در دوره صفویه نقاشی شده یا در دوره های بعدی به بنا افزوده شده اند؟ برای پاسخ به این پرسش باید رنگ دانه‏ها شناسایی شوند. در این پژوهش مواد و رنگ‏های به کاررفته در کتیبه و دیوارنگاره های بقعه قدمگاه نیشابور با روش های دستگاهی آنالیز شدند. در این پژوهش از روش های دستگاهی SEM-EDX1، FTIR2، PLM3، XRD3 و طیف سنجی میکرورامان برای شناسایی عنصری و ترکیبی مواد تشکیل دهنده رنگ‏های به کاررفته در کتیبه و دیوارنگاره ها استفاده شده است. نتایج نشان دادند رنگ آبی و طلایی کتیبه، به ترتیب لاجورد مصنوعی و آلیاژ مس و روی (پودر برنج) بود. رنگ آبی به کاررفته در دیوارنگاره ها نیز لاجورد مصنوعی است با این تفاوت که برروی یک لایه قرمز اخرا قرار گرفته است. رنگ سبز مس فتالوسیانین است که شروع استفاده از این رنگ دانه به دهه 1940م. برمی گردد. بررسی رنگ قرمز نارنجی وجود مخلوط سرنج و آهن اکسید یا اخرا را نشان داد. رنگ‏های قرمز و قهوه ای براساس نتایج آنالیز عنصری به ترتیب آهن اکسید و آمبر که مخلوط آهن اکسید و مقدار کمی منگنز اکسید بودند. در زیرسازی همه رنگ‏ها از گچ استفاده شده است. با توجه به تاریخچه کاربرد رنگ دانه های به کاررفته در این بنا، این تزیینات نمی تواند متعلق به دوره صفوی باشد و وجود لاجورد مصنوعی و پودر برنج ثابت می کند این دیوارنگاره ها در دوره قاجار افزوده شده است. با توجه به تاریخچه کاربرد مس فتالوسیانین، این رنگ به احتمال زیاد در دوره های معاصر مرمت شده و از رنگ دانه‏ های اصلی بنا نیستند.

    کلید واژگان: رنگ دانه, قدمگاه نیشابور, کتیبه, دیوارنگاره
    Javad Abbasi*, Roya Bahadori, Federica Cappa, Dubravka Jembrih-Simbuerger, Manfred Schreiner, Seyyed Iraj Beheshti

    In this study, the colors used in the Inscription and mural paintings of tomb of Ghadmagah in Neishabour were analyzed by instrumental analytical methods. Ghadmagah is located in the center of the Zabarkhan section, on the Neyshabur-Mashhad Road. Ghadmagah tomb-garden is located in the village of the same name 24 kilometers east of Neyshabur, Iran, and was built in the early seventeenth century. According to historical sources Ghadmagah was built in the early eleventh century AH (ca. 1600 AD), and the origin of this site dates back to Islam. Some believe that the Ghadmagah monument was designed by Sheikh Baha’i. The architectural decoration of this building is most importantly tiling, plastering and mural paintings. Given that the building was built in different periods and originally dates back to the Safavid period. The present study aimed to study the color bedding and pigments in the Inscription and mural paintings of the building to find out what period the mural paintings in the building belong to. Mural painting is one of the Iran arts that based on the signs of old paint can be pursued to pre-history. One of the most important issues in the study of historical paintings, especially mural paint, is the identification of the nature of paintings used to decorate the walls. Identification of pigments is also important not only from the perspective of archeology but also in terms of the history of art and knowledge of degradation processes and the development of monument conservation strategies is also important. In this study, instrumental methods such as scanning electron microscopy with energy dispersive X-ray spectroscopy (SEM-EDX), Fourier- transform infrared spectroscopy (FTIR), polarized light microscopy (PLM), X-ray diffraction (XRD) and micro-Raman spectroscopy have been used for elemental and compound microanalysis of the samples.

    Keywords: Pigment, Neyshabur Ghadmagah, Inscription, Mural Painting, Analytical Methods
  • سید محسن حاجی سید جوادی*، سمیرا کریم پناه، مهدی مکبریان، غلامرضا طوسیان شاندیز

    ازجمله آرایه های معماری امام زاده حسین(ع) قزوین که می تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار پژوهشگران قرار دهد، بخش های باقی مانده از دیوارنگاره های بناست. با توجه به این که در دوره دوم حکومت صفویان قزوین پایتخت بوده، مطالعه بناهای دوره های صفویه و قاجاریه این شهر می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. نسبت به آثار تاریخی موجود، مطالعات اندکی درخصوص شناخت فنی لایه های دیوارنگاره های تاریخی صورت گرفته است. در پژوهش پیش رو، شناسایی و شناخت رنگ دانه های مربوط به دیوارنگاره های باقی مانده این بنا مدنظر بوده که درکنار آن، لایه های طلایی رنگ هم موردمطالعه علمی قرار گرفته است. هم چنین جهت تکمیل اطلاعات فنی دیوارنگاره ها، ملات لایه های آستر و بستر در زیر رنگ نیز ازنظر ساختاری و ترکیبات شیمیایی مطالعه شده است. برای شناسایی رنگ دانه های به کاررفته در دیوارنگاره ها و هم چنین مواد استفاده شده در ملات لایه های زیرین دیوارنگاره و ملات کف بنا، ویژگی های هیدرولیکی و ترکیبات معدنی و شیمیایی ملات از XRD, SEM-EDS و میکروسکوپ دیجیتال استفاده شده است. در نتیجه مطالعات مشخص شد که لایه چینی اجرا شده در دیوارنگاره های این بنا از مخلوط گچ و گل سرخ (گل ارمنی، گل هرمز) ساخته شده است. یک لایه بوم کننده سفید برروی لایه چینی استفاده کرده است که روی آن ورق طلا با ناخالصی کم مس اجرا شده است. در دیوارنگاره های مورد مطالعه سه نوع ورق طلا اجرا شده است. رنگ سبز، مخلوطی از رنگ دانه زرنیخ با آبی لاجورد و آبی پروس؛ رنگ سبز-آبی، مخلوطی از رنگ دانه سبز سیلو با سفید لیتوپون؛ رنگ آبی، مخلوطی از رنگ دانه لاجورد و آبی پروس به همراه سفیداب شیخ؛ رنگ قرمز، مخلوطی از قرمز اخرا و زرنیخ نارنجی؛ پرکننده لایه تدارکاتی، مخلوطی از هانتیت و سفیداب شیخ؛ رنگ سیاه قلم گیری، مخلوطی از رنگ سیاه کبالت و رنگ سیاه آهن است. هم چنین ساختار و ترکیبات ملات ها شناسایی شد.

    کلید واژگان: دیوارنگاره, رنگ دانه, طلاچسبانی, ساختارشناسی, ملات گچی, امامزاده حسین(ع) قزوین
    Sayyed Mohsen Hajisayyedjavadi*, Samira Karimpanah, Mehdi Mokabrian, Gholamreza Tousian Shandiz

    Among the architectural arrays of Imamzadeh Hossein in Qazvin that can provide valuable information to researchers, are the remaining parts of the murals. Considering that Qazvin was the capital during the second period of Safavid rule, the study of Safavid and Qajar period buildings in this city can be of great importance. Compared to the existing historical monuments, few studies have been done on the technical knowledge of the layers of historical murals.In the present study, the identification and recognition of pigments related to the remaining murals of this monument and gilded layers has been considered. Also, in order to complete the technical information of the murals, the mortar of the fine coat (finishing plaster) and scratch coat (levelling coat) under the paint has been studied in terms of structure and chemical composition. To identify the pigments used in the murals as well as the materials used in the mortar of the underlying layers of the mural and the floor mortar, the hydraulic properties and the mineral and chemical composition of the mortar from X-ray diffraction, scanning electron microscopy coupled with energy dispersive spectroscopy and digital microscope have been used. As a result of the studies, it was found that the Pastiglia in the murals is made of a mixture of gypsum and Bole (Armenian Bole, Hormoz Bole). Apply a white Primary layer on the pastiglia on which the gold leaf is applied with low copper impurity. In this murals, three types of gold sheets have been executed. Green: A mixture of arsenic pigment with azure blue and Prussian blue; Green-blue: a mixture of green earth pigment (Celadonite) with white lithopone; Blue: a mixture of azure and Prussian blue pigments with White lead; Red: A mixture of ocher red and orange arsenic; Primary layer filler: a mixture of Huntite and White lead; black: It is a mixture of cobalt black and iron black. The structure and composition of mortars were also identified.

    Keywords: Mural, Pigment, Gilding, Structural Study, Mortar, Qazvin
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال