به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سپاه صلح » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سپاه صلح» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا کریمی*، داریوش وظیفه

    در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر اسناد و منابع کتابخانه‌ای به بررسی فعالیت‌های «سپاه صلح» در ایران بین سال‌های 1342 تا 1355 در زمینه کشاورزی پرداخته‌ایم. در واقع بخش مهمی از تاریخ اصلاحات ارضی و سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی به این سیاست‌های آمریکایی بازمی‌گردد. سپاه صلح با دو هدف نفوذ در کشورهای جهان سوم و نیز مقابله با کمونیسم در بخش اجتماعی، خدمات، امور فنی و کشاورزی مشغول به فعالیت شد. در این دو دهه با مداخله سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف غربی و از جمله تشکیلات موسوم به «سپاه صلح» ساختارهای کشاورزی در ایران دگرگون شد که آثار اجتماعی و اقتصادیش پس از آن به‌تدریج نمایان شد.

    کلید واژگان: استعمار, دوران پسااشغال, سپاه صلح, اصلاحات ارضی}
  • رضا بیگدلو*، ثریا مرسلی
    یکی از ابتکارات جان اف. کندی رئیس جمهور آمریکا در تداوم برنامه اتحاد برای پیشرفت و در راستای دیپلماسی عمومی و بهبود وجهه آمریکا در جهان سوم، تشکیل سپاهیان صلح (گروه صلح) در سال 1961م بود. اعضای سپاهیان صلح، جوانان دانشجو و دانش آموختگان دانشگاه های آمریکا بودند که به صورت داوطلبانه به این گروه پیوسته بودند و بعد از دیدن آموزش های لازم به کشورهای دیگر اعزام می شدند. آموزش نیروی انسانی و همچنین کمک به تفاهم بیشتر ملت ها با آمریکا و به عبارت بهتر صدور فرهنگ و شیوه زندگی آمریکایی، از اهداف عمده سپاهیان صلح بود. این مقاله با استفاده از روش اسنادی-تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش است که: زمینه و اهداف حضور و فعالیت سپاهیان صلح در ایران چه بوده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که فعالیت سپاهیان صلح، جزئی از برنامه های رقابت ایدئولوژیکی بین دو بلوک شرق و غرب در دوران جنگ سرد بود. سپاهیان صلح، یکی از ده ها ابزار دیپلماسی عمومی آمریکا بود که برای آموزش و تبلیغ فرهنگ و زندگی آمریکایی و الگوسازی آن در کشورهای زیر نفوذ آمریکا از آن استفاده می شد.
    کلید واژگان: سپاه صلح, دیپلماسی عمومی, ایالات متحده آمریکا, دولت پهلوی, اتحاد برای پیشرفت}
    Reza Bigdelo*, Soraya Morsali
    In line with the program of Alliance for Progress, the Pease Corps establishment in 1961 innovated by President John F. Kennedy in order to restore America’s prestige in the third world. The Pease Corps consisted of volunteer students and graduates of U.S. universities who worked abroad for a period of two years after three months of training. Training human force as well as promoting more understanding between Americans and other nations or, in other word, exporting American culture and lifestyle were of its goals. Through an analytical-documentary approach, this paper tries to answer what was the ground and goals of the Pease Corps in Iran. The results indicate that the corps activities in Iran were parts of ideological competition between two superpowers during the Cold War. The Pease Corps were of U.S. public diplomacy instruments which served to educate and publicize of American culture in order to make it exemplar in friend countries.
    Keywords: the Pease Corps, public diplomacy, United States, Pahlavi Government, Alliance for Progress}
  • ویدا همراز
    روابط ایران و امریکا تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران زوایای اشکار و پنهان بسیار دارد .یکی از موضوعاتی که در تاریخ روابط دوکشور کمترمورد توجه محققان قرار گرفته است علل واهداف اعزام کارشناسان وابسته به سپاه
    صلح کندی به ایران وفعالیت صدها نفر از انها در فاصله سالهای 1342 تا1355 شمسی  است.  این موضوع حلقه ای از زنجیره قرارداهای فرهنگی ایران وامریکا در دوره حکومت محمدرضا پهلوی است و بیانگر اهمیت ایران در دوران جنگ سرد برای امریکا میباشد. امریکا  در دوران جنگ سرد کوشید با مجموعه ای از اقدامات ایران را از خطر نفوذ همسایه شمالی اش اتحاد جماهیر شوروی دور نگاه دارد. اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و افزایش رفاه توده مردم با هدف خنثی ساختن تبلیغات کمونیستها  در میان اقشار محروم جامعه و کمک به ثبات بیشتر حکومت متحد امریکا در ایران برای همه روسای جمهور امریکا از جمله جان اف کندی اهمیت داشت و اعزام صدها داوطلب سپاهصلح کندی به ایران هم با این هدف انجام شد.هدف آن بود که با خود نه فقط دانش و مهارتهای جدید را به ارمغان اورند بلکه زمینه نفوذ فرهنگی امریکا در ایران را هم فراهم سازند ..طبق این طرح
    صدها جوان امریکایی در شهرها و روستاهای ایران پراکنده شدند و از نزدیک به زندگی با ایرانیان پرداختند و هیچ گونه محدودیتی برای معاشرت انها با مردم ایران وجود نداشت که این امر به خوبی سهولت  نفوذ از این طریق را نشان می دهد. این مقاله می کوشد با طرح مبانی اولیه و بیان مسئله زمینه بحث و پژوهش جدی تر در اسناد مرتبط با فعالیت های گروه صلح کندی در ایران را فراهم اورد.برای این تحقیق به اسناد موجود در ارشیو سازمان اسناد ملی ایران و ارشیو سپاه صلح کندی و کتب و مقالات متعدد مراجعه شده است. از دیگر نتایج  مهم این پژوهش یافتن شباهتهای بسیار میان فعالیت این گروه و سپاهیان دانش بهداشت وترویج ابادانی بود که بر اساس اصول انقلاب سفید تشکیل شدند.
    کلید واژگان: ایران و آمریکا, جان اف کندی, سپاه صلح, سپاه دانش, سپاه بهداشت, سپاه ترویج آبادانی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال