جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سینما" در نشریات گروه "تاریخ"
تکرار جستجوی کلیدواژه «سینما» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
پیدایش نفت یکی از پدیده هایی است که در دوران قاجار و پهلوی بر ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران تاثیر گذار بوده است. در دوران پهلوی دوم، درآمدهای نفتی در قالب برنامه های عمرانی، تاثیر بسیار زیادی در حوزه هایی مختلف از جمله حوزه های فرهنگی بر جای گذاشت؛ اما این تاثیر در حوزه های مختلف متفاوت و با فراز و نشیب زیادی همراه بود. یکی از حوزه های متاثر از درآمدهای نفتی، حوزه فرهنگی بود. با وجود نیاز متقابلی که میان برنامه های عمرانی و سینما به عنوان ابزار معرفی و تبلیغات اقدامات دولت وجود داشت؛ اما این درآمدهای نفتی در حوزه های فرهنگی خیلی کمتر از سایر حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اثرگذار بود. هدف از این پژوهش بیان این مطلب است که با وجود اهمیت و جایگاه سینما در بیان اقدامات دولت، باز نسبت به سایر حوزه های اقتصادی، اجتماعی کمتر مورد توجه اقدامات اصلاحی دولت قرار گرفت. مسیله پژوهش حاضر بررسی و تبییین میزان تاثیرگذاری درآمدهای نفتی بر رونق حوزه های فرهنگی به خصوص سینما می باشد. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که درآمدهای نفتی بر برنامه های توسعه فرهنگی به خصوص سینما چه تاثیری داشته است. یافته های این پژوهش که با استفاده از روش تاریخی توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع اصلی انجام پذیرفته است، نشان می دهد باوجوداین که در دوره پهلوی دوم مبلغ اندکی از درآمدهای نفتی به حوزه فرهنگی تخصیص یافته بود، با این وجود درآمدهای مزبور موجب رونق نسبی حوزه فرهنگی به خصوص سینما گردید از طرفی سینما نیز در تبلیغات برنامه های عمرانی دولت نقش عمده ای ایفا نمود.
کلید واژگان: حوزه های فرهنگی, دولت, برنامه های عمرانی, درآمدهای نفتی, سینماDuring the second Pahlavi era, Oil revenues in the form of development programs left a great impact on the economic, cultural and social structure of the society, But this impact was different in different fields and was associated with many ups and downs. The cultural field was one of the fields affected by oil revenues. Despite the mutual need between construction programs and cinema as a means of introducing and advertising the government's actions; But these oil revenues were much less effective in cultural fields than in other social, economic and political fields. The purpose of this research is to express the fact that despite the importance and position of cinema in expressing the actions of the government, compared to other economic and social fields, it received less attention in the government's reform measures. The problem of the current research is to investigate and explain the impact of oil revenues on the prosperity of cultural fields, especially cinema. This research seeks to answer the question of what effect oil revenues have had on cultural development programs, especially cinema. The findings of this research, which was carried out using the descriptive-analytical historical method and relying on the main sources, during the second Pahlavi period, a small amount of oil revenues were allocated to the cultural field. Nevertheless, the aforementioned incomes led to the relative prosperity of the cultural field, especially the cinema, on the other hand, the cinema also played a major role in the promotion of the government's development programs.
Keywords: Cultural field, government, Oil revenues, Development programs, the cinema -
با پدیدآمدن فرهنگ شخص مشهور و پیدایش عنصری به نام ستاره در اواسط سده بیستم میلادی، نیروی پرجاذبه و جدیدی شکل گرفت که در اجتماع و سیاست نقش آفرینی کرد. این پژوهش به این مسئله پاسخ می دهد که چگونه در ایران که مرجعیت های قدرت محدودی داشت، فرهنگ شخص مشهور شکل گرفت و رشد یافت. برای پاسخ دادن به این مسیله، ضمن واکاوی چگونگی تشکیل عناصر این فرهنگ (مخاطبان، ستاره ها و واسطه ها) در ایران، جایگاه اجتماعی و سیاسی آن در دوره پهلوی و مناسباتش با گروه های مختلف اجتماع و حاکمیت بررسی می شود. بر اساس یافته های تحقیق، ستاره فقط هنگامی شکل گرفت که واسطه ها رشد کردند. رشد واسطه ها مرهون گسترش صنعتی شدن کشور و افزایش وسایل ارتباط جمعی در اواسط دهه 1340 بود و بدین ترتیب ضلع سوم یعنی، مخاطبان نیز به آن افزوده شد. شخص مشهور و یا ستاره به عنوان مهم ترین محصول فرهنگ جدید، به علت وجود مخاطبان فراوان، به مرجعیت جدید و تاثیرگذار تبدیل شد. در آغاز، به دلیل نبودن ابزارهای امروزی همچون اینترنت، ارتباط ستاره با مخاطب، به یکی از رسانه های دولتی، نیمه دولتی و یا مستقل وابسته بود. این موضوع فرصتی بود برای آنکه حکومت با حمایت از برخی ستاره ها، در ترویج ایدیولوژی شاهنشاهی، احیا و تداوم مشروعیت آن و تبلیغ دستاوردهایی همچون انقلاب سفید بکوشد و نیز گروه های مخالف و مبارز، برخی از ستاره های مستقل را جذب کنند.
کلید واژگان: ستاره, دوره پهلوی, نشریات, سینما -
سینمای واقع گرایانه که موج نوی سینمای ایران است 1340 به وجود آمد که بی شباهت به موج نو سینمای فرانسه نبود. فیلم کلوز آب عباس کیارستمی نمونه ای از این مکتب می باشد. فیلم کلوزآپ، به بحران اخلاقی که در جامعه وجود دارد اشاره می کند، بحرانی فارغ از نوع طبقه فرهنگی، اقتصادی و...کارگردان در این فیلم، فروپاشی اخلاقی را چون بیماری مسری می داند که برای مبتلا نشدن به آن هشدار می دهد. هدف از این پژوهش تحلیل سکانس های فیلم کلوز آب با استفاده از الگوی همنشینی و جانشینی می باشد. در این پژوهش جهت تحلیل فیلم از تحلیل همنشینی و تحلیل جانشینی استفاده شد. در سطح تحلیل همنشینی فیلم های مورد مطالعه، کارکرد هر سکانس بررسی می شود. سکانس ها در کنار یکدیگر زنجیره ای از رویدادها را شکل می دهند. ولی تحلیل جانشینی به معنای جستجوی الگوی پنهان تقابل نهفته در متن و سازنده معناست. پژوهش حاضر کل داستان فیلم کلوزآپ به کارگردانی عباس کیارستمی را به عنوان جامعه آماری مورد تحلیل قرار می دهد. حجم نمونه به صورت کمی نخواهد بود و روایت فیلم با در نظر گرفتن گفتگوها در قالب پلان ها و سکانس ها مد نظر است.
کلید واژگان: سینما, موج نو, الگوی همنشینی و جانشینی, فیلم کلوز آپ, عباس کیارستمیRealist cinema, which is the new wave of Iranian cinema, was created in 1340, which was not unlike the new wave of French cinema. Abbas Kiarostami's close-up film is an example of this school. Close-up film refers to the moral crisis in the society, the crisis regardless of the type of cultural, economic class, etc. The director in this film considers moral collapse as a contagious disease that warns against not getting it. The purpose of this study is to analyze the sequences of Close-up film using the pattern of companionship and succession. In this study, companion analysis and succession analysis were used to analyze the film. At the level of companion analysis of the studied films, the function of each sequence is examined. The sequences together form a chain of events. But succession analysis means the search for a hidden pattern of contrast between the text and the constructor of meaning. The present study analyzes the entire story of Close-Up Film, directed by Abbas Kiarostami, as a statistical population. The sample size will not be small and the narration of the film is considered by considering the conversations in the form of plans and sequences.
Keywords: companion, succession pattern, close-up film, Abbas Kiarostami -
ورود سینما به ایران اگرچه تقریبا همزمان با ظهور این صنعت در جهان مدرن بود، با چالش های متعددی روبرو بود که پیشرفت آن را در مقایسه با تحولات سینمای غربی با کندی مواجه کرد. در واقع، این امر که ابتدائا در سال های پایانی استبداد قاجاری و با حمایت مظفرالدین شاه صورت گرفت، خیلی زود به محلی برای مجادله میان طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی بدل شد. پژوهش حاضر به دنبال آن است که با طرح این پرسش که ورود سینما به ایران با چه چالش های مواجه بوده است، با بهره گیری از روش مطالعه اسناد و مکتوبات، پاسخ مناسب این پرسش را فراچنگ آورد. به نظر می رسد برخی از فعالان بازار که شمه خوبی در شناخت نیازهای جامعه داشتند، در سطحی نگری در تولید و پخش آثار سینمایی در کشور موثر بودند و از سوی دیگر، جریان های محافظه کار اجتماعی و دینی نیز با استدلال های خود، از نگرانی درباره پیامدهای نامناسب اخلاقی و اعتقادی آن برای مخاطبان سخن می گفتند. علاوه بر اینها، دستگاه قدرت سیاسی و همچنین نیروهای اشغالگر متفقین –در ابتدای دهه 1320- نیز تمایل داشتند که این صنعت را در اختیار خود گیرند و با اعمال سیاست های ممیزی و یا نفوذ در ساختار سیاست گذاری، هدایت جریان فکری جامعه را تحت کنترل خود داشته باشند.کلید واژگان: سینما, سینماتوگراف, چالش های اجتماعی و سیاسی, ممیزیIn spite of its simultaneity with the birth of the industry in Europe, emergence of cinematic production and consumption in our country, Iran, paved a different road, namely a socio-politically challenged one. Indeed, though Mozaffaredin Shah was a great supporter, other parties, such as the businessmen, clergies, the bureaucratic statesmen and even the allied powers who had occupied the country during the WWII, had their own reasons to affect the direction of new-born industry. In such an atmosphere, cinema has encountered different challenges and had to overcome various disputes with different social agencies whose leaders aimed to control the industry under their socio-political ambitions. Exploring the documents and the historical texts, the present study attempts to study the socio-political challenges cinema has encountered at the dawn of its presence in Iran.Keywords: Cinema, Cinematograph, Socio-political Challenges, Censor
-
شکل گیری سینمای ایران از آغاز دوران سلطنت رضاشاه صورت گرفت، اما سینمایی که از غرب آمده بود و حامل عناصر فرهنگی موطن خود بود. عناصری نامربوط با جامعه ایرانی هم چون برهنگی، دزدی، جنایت و آدمکشی. این نوع سینما از همان آغاز ورود، مورد اعتراض و تشکیک افراد و شخصیت های آگاه جامعه ایران واقع شد. در این مقاله، سعی گردیده تا با مراجعه به اسناد و مطبوعات مربوط به اصفهان، نشان داده شود که جامعه متعهد و مومن اصفهانی، چه واکنشی نسبت به سینمای مبتذل از خود نشان داد و چگونه مغایرت آن را با فرهنگ ایرانی - اسلامی فریاد زد. این اعتراضات، در دو سطح مطبوعات و جامعه سنتی دنبال شده است. مقاله بر این فرض استوار است که اعتراض منتقدین به سینمای مذکور، پاسخ چندانی در دستگاه فرهنگی حکومت نیافت؛ بدین خاطر که دستگاه مزبور، مشکلی اساسی با این روند نداشت. اگر هم سانسوی صورت می گرفت، چندان موثر نبود. شاید از همین زاویه بتوان به بخشی از انگیزه های «سینما سوزی» در روزهای انقلاب اسلامی پی برد. این مقاله به شیوه مطالعه کتابخانه ای و بر پایه اسناد و روزنامه های آن دوره شکل گرفته است.کلید واژگان: اصفهان, سینما, ابتذال, مطبوعاتThe development of Iranian cinema began in Reza Shah era, but this cinema which had its origin in the West carried with itself cultural elements of its birthplace such as nudity, burglary, crime and murder. This kind of cinema, from the beginning had been objected by learned and caring Iranian individuals and figures. Attempts have been made in this paper to discuss the reaction of committed and faithful Isfahan society to vulgar cinema and how they demonstrated the contradiction of this cinema with Iranian-Islamic culture. The data was collected from the media of the related era. The peoples objections have been studied in the press and the traditional society. The hypothesis of this paper is that the protests and criticisms against this kind of cinema had no answer in Pahlavis regime because the system had no essential problem with this procedure. If some scenes were censored, it was not very effective. This perspective may give some clues to some cinema-burning events before the revolutionKeywords: Isfahan, cinema, vulgarity, press
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.