به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شاهان صفوی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شاهان صفوی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • انور خالندی*
    مقاطعی از حکومت برخی از شاهان عصر صفوی تجربه ای نسبی از استقرار امنیت بوده و این امر از ناحیه چندبعدی بودن آن قابل توجه است؛ زیرا این مقاطع که مربوط به حکومت شاه اسماعیل یکم، شاه تهماسب یکم، شاه عباس یکم و شاه عباس دوم است، فصلی از بالندگی امنیت، نه صرفا در حدود مرکز قدرت و محدوده پایتخت، بلکه در قلمرو تمامیت ایران را گشود. نظر به اینکه مقاطعی از حکومت برخی پادشاهان صفوی نمونه ای کمابیش موفق از امنیت در ایران به شمار می آید، پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به این پرسش است که چرا استقرار اولیه و نسبی امنیت چندبعدی در مقاطعی از دوره صفویان، به یک سنت پایدار در توسعه متوازن امنیت تبدیل نشد؟ روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و شیوه پژوهش نیز توصیفی-تحلیلی است. دستاوردهای این پژوهش نشان می دهد که تمهید سیاست گذاری امنیت داخلی از منظر کنترل آشوب ها و مهار تمایلات تجزیه طلبانه در مقاطعی؛ تقویت توان دفاعی و بازدارنده نظامی؛ ارتقا دیپلماسی متعهدانه از حیث پایبندی به معاهدات و رویکرد ائتلافی با دیگر دولت ها و تامین امنیت اقتصادی از طریق شکوفایی تجارت و مدیریت راه های مواصلاتی در برخی از دوره ها، از روش های تامین امنیت حکومت صفویان بودند. علاوه بر اینها، عدم پایداری توسعه متوازن امنیت در برخی از دوره حکومت شاهان صفوی، ناشی از عدم نهادمندی توسعه متوازن در شیوه حکومت صفویان بود.
    کلید واژگان: شاهان صفوی, امنیت چندبعدی, توسعه متوازن, امنیت اقتصادی}
    Anvar Khalandi *
    Some periods of the rule of some kings of the Safavian era were a relative experience of establishing security, and this is remarkable in terms of its multidimensionality; Because these periods, which are related to the reign of Shah Ismail I, Shah Tahmasb I, Shah Abbas I and Shah Abbas II, are a period of increased security, not only in the limits of the power center and the capital, but in the complete territory. He opened Iran. Considering that some parts of the rule of some Safavian kings are a relatively successful example of security in Iran, the present study seeks to answer the question of why the initial and relative establishment of multidimensional security in some parts of the Safavian period is a stable tradition in Balanced development of security did not become? The method of collecting library information and research method is also descriptive-analytical. The results of this research show that the preparation of internal security policies from the point of view of controlling the riots and curbing separatist tendencies at times; Strengthening defense and military deterrence; Promoting committed diplomacy in terms of adherence to treaties and a coalition approach with other governments; and providing economic security through the flourishing of trade and management of transportation routes in some periods were among the methods of providing security for the Safavian government. In addition to these, the unsustainability of the balanced development of security in some periods of the Safavian kings' rule was caused by the lack of institutionalization of the balanced development in the Safavian government.
    Keywords: Safavian Kings, Multidimensional Security, Balanced Development, Economy Security}
  • جهانبخش ثواقب*
    اقدام مهم شاه اسماعیل اول (907-930ق.) در رسمیت بخشی مذهب تشیع در ایران و برقراری پیوند بین مذهب و سیاست در حکومت صفویه، در ایجاد وحدت سیاسی و شکل گیری هویت ملی و ارضی نقش عمده ای ایفا کرد. صفویان پس از تشکیل دولت دریافتند که برای تثبیت این مذهب در تاروپود جامعه و نهادینه سازی آن نیاز به اقدامات گسترده فرهنگی و تمدنی دارند. این اقدامات را با بهره گیری از ظرفیت تاسیسات و نهادهای دینی و علمای شیعی میسر ساختند و تلاش گسترده ای جهت اقدامات فرهنگی و عمرانی در جهت سیاست شیعی سازی جامعه و تثبیت موقعیت این مذهب به کار بستند. صفویان با بنای مساجد به منزله پایگاهی دینی که متکفل ترویج مبانی اعتقادی و فقهی شیعه در جامعه است و بازسازی زیارتگاه ها و امامزاده های شیعی توانستند که هم در نهادینه سازی و گسترش شیعه در جامعه ایران اقدام کنند و هم در گسترش مساجد و بناهای مذهبی بکوشند. هدف این مقاله، بررسی نقش مسجد در نشر معارف شیعی در جامعه ایران عصر صفویه، به روش توصیفی- تحلیلی است. یافته پژوهش نشان داده که در دوره صفویه با گسترش سنت مسجدسازی و بازسازی و اصلاح مساجد پیشین، از این پایگاه دینی با کمک علمای شیعه در ترویج و نشر معارف شیعی در جامعه بهره گیری مطلوبی شده است.
    کلید واژگان: شاهان صفوی, علمای شیعی, مسجد, جامعه ایران, معارف شیعی}
    Jahanbakhsh Savagheb *
    The important action of Shah Ismail I (907-930 A.H.) in recognizing the Shia religion in Iran, and establishing a link between religion and politics in the Safavid government, played a major role in creating political unity and forming national and territorial identity.After the formation of the government, the Safavids realized that they needed extensive cultural and civilizational measures to establish this religion in the society and institutionalize it.These measures were made possible by utilizing the capacity of religious institutions and Shiite scholars. Safavid made extensive efforts for cultural and civil measures in line with the policy of Shiite of the society and stabilization of the position of this religion.By building mosques as a religious base that had the task of promoting Shia belief and jurisprudence in society, and by rebuilding Shia shrines and Imamzadeh mosque, the Safavids were able to institutionalize and expand Shi’ism in Iranian culture and expand mosques and build religious buildings. The purpose of this article is to investigate the role of the mosque in disseminating Shia education in the Iranian society of the Safavid era, in a descriptive-analytical way. The findings of the research have shown that during the Safavid era, with the expansion of the tradition of building mosques and rebuilding and reforming previous mosques, this religious base was used favorably with the help of Shia scholars in promoting and disseminating Shia knowledge in the society.
    Keywords: Safavid Kings, Shia Scholars, Mosque, Iranian Society, Shia Education}
  • امیر فرحزادی*، سید احمد عقیلی

    «چگین ها» به گروهی از جلادان زنده خوار در دربار پادشاهان صفوی می گفتند که با اشاره شاه همچون جانوران درنده به قربانی حمله کرده و زنده زنده او را می خوردند. اهمیت موضوع در آن است که برخی از محققان این اعمال شنیع را  ناشی از انگیزه های فرقه ای دانسته اند. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی - تحلیلی به روش مطالعه کتابخانه ای بر مبنای مطالعه تاریخی، به بررسی صحت و سقم این گزارش های تاریخی پرداخته و انگیزه این عمل را مورد بحث قرار می دهد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ارتکاب این عمل حداقل چندین بار در دوره شاهان صفویه ثبت شده است. آدم خواری ثبت شده در دوره شاه اسماعیل اول، اثبات وفاداری قزلباشان نسبت به مرشد و شاه به شمار می رفت. چراکه نگاه قزلباشان در ابتدای دوره صفویه نسبت به شاه صفوی، چنان غلوآمیز بود که او را مظهر خدا به شمار می آوردند. ولی آدم خواری ثبت شده در دوره شاه عباس اول، اقدامی  سیاسی و به دور از انگیزه های فرقه ای بوده است. به نظر می رسد، ارتکاب چنین اعمالی را می بایست برایند افکار مغرضانه شخصی و سیاسی برخی شاهان صفوی تفسیر کرد و انگیزه های این عمل را می توان به عنوان رفتاری غالیانه توام با ناآگاهی گروهی از هواداران صفوی از ارتکاب این عمل مورد تفسیر و تحلیل قرار داد. البته تامل در آیین های مذهبی قزلباشان و همچنین انگیزه شاهان صفوی در دستور به انجام این عمل، رهیافت های جدید پژوهشی در خصوص گرایش های سیاسی - مذهبی قزلباشان دوره صفویه را به محقق ارایه می دهد.

    کلید واژگان: کارکرد چگین ها, آدم خواری, آیین چوب طریق, قزلباشان, شاهان صفوی}
    Amir Farhzadi*, Seyyed Ahmed Aghili

    "Chegins" referred to a group of cannibal executioners in the court of the Safavid kings who attacked the victim like wild animals and ate him alive on the order of the king. The importance of the issue is that some researchers have considered these heinous acts to be caused by sectarian motives. The present research examines the validity and inaccuracy of these historical reports with a descriptive-analytical approach, using a library method based on historical study, and discusses the motivation of this action. The findings of the research indicate that the commission of this act was recorded at least several times during the period of the Safavid kings. Since the opinion of the Qazlbasans towards the Safavid Shah at the beginning of the Safavid period was so exaggerated that they considered him to be the embodiment of God, therefore, during the period of Shah Esmail I, the recorded cannibalism was considered to be a proof of the loyalty of the Qazlbasans to the master and the king. But during the period of Shah Abbas I, cannibalism was a political act and far from sectarian motives. It seems that the commission of such acts is the result of personal and political biased thoughts of some Safavid kings, as well as the motivations of this act were also analyzed as a foolish behavior combined with the ignorance of a group of Safavid supporters. Of course, new research approaches regarding the political-religious tendencies of Qazlbashan during the Safavid period can be obtained for the researcher by reflecting on the religious rituals of Qazlbashan and also the motivation of the Safavid kings in ordering this action.

    Keywords: The Chegins’ function, cannibalism, the ritual of Chub Tariq, Qazalbashan, Safavid kings}
  • حمید حاجیان پور*، بهمن شهریاری
    شاه عباس اول و جانشینانش به منظور اعمال حاکمیت کامل بر قلمرو آبی و بهره مندی از منافع دریایی نیازمند کشتی جنگی بودند. از ابتدای حکومت صفوی، اروپاییان به کمک کشتی های جنگی سلطه ایران را بر قلمرو آبی با چالش جدی مواجه کردند.در نتیجه در مناسبات دو طرف چالش مهمی چهره بست. به این مفهوم که جهت جبران ضعف نیروی دریایی،دولت صفوی به سیاست درهای باز امید زیادی داشت.در این پژوهش این پرسش مطرح است که از زمان عباس اول طی سیاست درهای باز روابط خارجی، برای رفع کاستی ها در عرصه نیروی دریایی چه تلاش هایی انجام شد و چه نتایجی به همراه داشت؟برای تبین این مباحث از رویکرد توصیفی-تحلیلی استفاده شد.یافته های پژوهش حاکی از آن است که شاه عباس وجانشینانش از سیاست درهای باز با اروپاییان برای تجهیز نیروی دریایی سودی نبردند. آنان حاضر به اعطای امتیازات سیاسی،مذهبی و اقتصادی به انگلیس،هلند و فرانسه وحتی آلمان بودند اما باز در رسیدن به هدف ناکام ماندند و قدرت دولت صفوی از منطقه ای به بین اللملی ارتقا نیافت.پیرامون اخراج پرتقالیها از خلیج فارس در زمان شاه عباس اغراق گویی شده است. در واقع اقدام شاه عباس اول به مثابه تسکین موقتی برای این دولت بود.
    کلید واژگان: کشتی جنگی, نیروی دریای, خلیج فارس, دریای خزر, شاهان صفوی, کمپانی هند شرقی}
    Bahman Shahryari
    Shah Abbas I and his successors needed a warship in order to exercise complete sovereignty over the water territories and enjoy maritime interests. From the beginning of the Safavid government, the Europeans posed a serious challenge to Iran's domination of the waters with the help of warships. As a result, an important challenge occurred in the relations between the two sides. It has been asked in this research that what has been done to overcome the obstacles in the navy during Shah Abbas I's Open Door policy, and what the results were. A descriptive-analytical approach was used to explain these issues. The findings of the study indicate that Shah Abbas and his successors did not benefit from the open door policy with the Europeans to equip the navy. They were willing to grant political, religious and economic privileges to Britain, the Netherlands and France. However, they failed to achieve their goal and the power of the Safavid state, as one of the most important states in the Islamic world, was not upgraded from a regional power to an international one. The expulsion of the Portuguese from the Persian Gulf during the reign of Shah Abbas has been exaggerated. In fact, Shah Abbas I's action was a temporary relief for this government.
    Keywords: warship, navy, Persian Gulf, Caspian Sea, Safavid Kings, East India Company}
  • گالینا لاسیکووا*، فرزاد سلیمی
    در مقاله حاضر، نقوش بافته شده بر پارچه های نفیس صفوی در قالب تاریخی مرتبط بررسی خواهد شد و بر این پایه، صفویان در مذاکرات خود به منظور تامین سلاح گرم برای ایران، به افسانه کشف آتش به دست هوشنگ شاه استناد کرده بودند. نقوش هوشنگ در حال کشتن اژدها بر پارچه های ابریشمی، ربع سوم قرن شانزدهم میلادی، مراحل مختلف این ماموریت دیپلماتیک را بازتاب می دهد و تصاویر موجود در این پارچه ها و هدایا برای دو طرف معنادار بود. در هیچ اسناد نوشتاری از دوره صفوی به تصاویر بافته شده بر پارچه ها اشاره ای نشده و تنها راه بررسی فرضیه های این پژوهش، مطالعه تمام موضوعات نقش شده بر پارچه ها و ارائه تفسیر مفهومی احتمالی از آنها در بافت تاریخی مرتبط است.
    کلید واژگان: صفویه, شاهان صفوی, هنر, دیپلماسی, آتش, باروت}
    Galina Lassicova *, Farzad Salimifar
    This paper suggest the interpretation of the images woven on Safavid precious textiles in their historical context. The thesis is that the mythical and literary subject of the discovery of fire by Shah Hushang was used by the Safavids in their negotiation concerning the supply of the firearms to Iran. The images of Hushang slaying the dragon on the silks of the third quarter of the sixteenth century reflect different stages of this diplomatic mission and the object sewn out of these textiles served as meaningful presents to the interested parties.
    Keywords: Safavid, Safavid Kings, art, Diplomacy, Fire, Fire arms}
  • عباس سرافرازی، سارا سرحدی
    شاه اسماعیل صفوی بنیانگذار سلسله صفویه در ایران بود، که مولفه های تشکیل این حکومت را براساس ملیت و قومیت قرار داد. حضور دو دشمن نواحی شرقی(ازبکان) و نواحی غربی (عثمانی) ضرورت توجه به حماسه های ملی را در ایران افزایش می داد، با توجه به ترکیب جمعیتی دولت صفویه که شامل دو گروه ترک و ایرانی بود، ضرورت احیاء سنن ملی و باستانی توسط شاهان صفوی امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسید، تا عاملی جهت پیوند و وفاق ملی بین این دو گروه گردد. دو گروهی که از نظر زبان و فرهنگ کاملا متمایز بودند. با توجه به این امر که در همه ی جوامع ملت ها، وقایع و حوادث سرنوشت ساز و خاص ملی و قومی خود را جشن می گیرند، و اموری چون؛ چگونگی پیدایش انسان، ساخته شدن وسایل و ابزارها، بنیانگذاری اعیاد و سنت ها برای یک ملت حائز اهمیت است و آن را گرامی می دارد. این مقاله بر آن است تا به بررسی عملکرد شاهان صفوی در جهت ایجاد پیوند ملی با رویکرد به احیاء سنن ملی و باستانی بپردازد.
    کلید واژگان: پیوند ملی, اعیاد, سنت ها, شاهان صفوی}
  • نصرالله پورمحمدی املشی*
    اسناد و مکاتبات زیادی در دوره ی صفوی تحریر و تدوین شده است؛ در این راستا فرامین حکومتی، که در باب ارامنه صادر شده و به «فرامین فارسی ماتناداران» مشهور است، از جنبه های مختلف می تواند برای پژوهشگر تاریخ صفویه گره گشا باشد. گرچه این فرامین در باب چگونگی ادارهی اقلیت ارامنه در ایران صادر شده اند، اما ابعاد مختلف زندگی ایشان را شامل می شود و جهت گیری حکومت صفویه در ابعاد مختلف را نشان می دهد. بدون تردید، مطالعه این فرامین و اسناد برای ارائه تصویر کامل تر و دقیق تر روح سیاسی اجتماعی حاکم بر جامعه عصر صفوی لازم و ضروری می باشد. مضاف بر این که رصد کردن سیاست مذهبی حکومت صفویه در باب اتباع غیر مسلمان، شفاف تر خواهد شد
    کلید واژگان: فرامین, ارامنه, شاهان صفوی, ماتناداران}
    Nasrollah Poormohammadi Amlashi*
    Many documents and correspondence have been written and issued during Safavid period. In this regards, the governmental decrees that have been issued about the Armenians which are well-known as Persian decrees of the Matenadaran, could be useful for researchers of Safavid history in many aspects. Although these decrees have been issued on how to manage the Armenian minority in Iran, but they cover several dimensions of the Armenians’ life and show the orientations of Safavid in various aspects. Undoubtedly the study of these decrees and documents is necessary to provide a more accurate and less incomplete picture of the prevailing political - social spirit of the society during Safavid era. In addition, it will pave the way to gain a more transparent observation on religious policy of Safavid about its non Muslim subjects.
    Keywords: Safavid Kings, decrees, Armenians, Matenadaran}
  • عباسقلی غفاری فرد
    سلسله های پادشاهی ایران از گذشته های دور با گرجی ها مناسبات ویژه ای داشته اند. جایگاه سرزمین گرجی ها، این مردم را در مرکز توجه دو قدرت بزرگ جهان باستان؛ شاهنشاهی ایران و امپراتوری روم قرار داده بود. پس از سرنگونی شاهنشاهی ساسانی و تشکیل حکومت اسلامی، رقابت ایران با روم برسر گرجستان به پایان رسید. پادشاهان صفوی، برای به دست آوردن غنایم و به ویژه زنان و دختران و پسران (غلامان و کنیزان) گرجی که در زیبایی پرآوازه بودند، گرجی ها را همواره مورد تاخت و تاز قرار می دادند و بر این تهاجمات «جهاد» یا «غزا» نام می نهادند. پس از سرنگونی صفویه و ناتوانی حکومت ایران، پادشاهان گرجی به فکر استقلال افتادند و هرگاه از سوی دربار ایران نگران می شدند درصدد جلب هواخواهی روسیه برمی آمدند تا این که آغا محمدخان قاجار در 1209هجری به گرجستان تاخت و دست به کشتار همگانی و غارت زد. گرجی ها در این تاخت وتاز چنان خشونت و سنگدلی از سپاه آغامحمدخان دیدند که دیگر هرگز به سوی ایران بازنگشتند و کینه سختی از ایرانی ها به دل گرفتند. این مقاله می کوشد مناسبات شاهان صفوی با گرجی ها را با تکیه بر اهداف آنها بررسی کند.
    کلید واژگان: گرجستان, شاهان صفوی, غزا, عیسوی ها}
    Abbasgholi Ghafarifar
    Dynasties of kings of Iran had a particular relations with Georgians from the old era. The position of Georgians, land have caused that two super powers of the Old Age, Iran emperors, and Roman Empire, to give attention to this nation. After collapse of Sasani kingdom and establish of Islamic government, rivalry with Roman for Georgia ended. Safavid kings were attacking Georgia always, to lead in to captivity the people, especially the yang girls and the boys, that they were very pretty and nice, and to acquisition of spoils. They name this attacks, Jehad and Ghaza (holy war). On Safavid period, Georgia belonged to Iran kingdom. But Aqa Muhammad Khan, the Qajar king attacked Georgia and massacred the people and took very captives. Hence, the Georgians became weary from Iran and went towards Russia. This essay studies Safavid relations with Georgians by stress on aims of Safavidkings.
    Keywords: Georgia, Safavid, Christians, Ghaza}
  • دکترعباسقلی غفاری فرد
    پس از تاسیس صفویه در ایران و شکل گیری سلسله گورکانیان در هند، با توجه به پیشینه روابط دو سلسله که تا روزگار امیر تیمور گورکان و خواجه علی صفوی قدمت داشت، رابطه ای استوار و صمیمانه میان پادشاهان صفوی و امپراتوران گورکانی هند به وجود آمد. اما این رابطه گاهی فراز و فرودهایی می یافت که در این میان، قندهار نقش نسبتا مهمی در این نوسانات ارتباطی پیدای کرد. مقاله حاضر، تحولات روابط دو سلسله را در رابطه با قندهار و در روزگار چند تن از پادشاهان صفوی و امپراتوران گورکانی هند بررسی می کند.
    کلید واژگان: قندهار, بابر, شاه اسماعیل, شاهان صفوی, امپراتوران گورکانی هند}
    Dr. Abbass Gholi Qafari Fard
    After the establishment of the Safavids in iran and the construction of the Gurkanids dynasty in India, concerning the previous relations between the two dynasties till the time of Amir Teimour Gurkani and Khoja Ali Safavi, there was a stable and close tie between the Safavids kings and Indian Gurkani emperors. Although there were ups and downs in these relations, Kndhar plyed an important role in the fluctuations of these ties. This article will deal with the relationships beteen these two dynasties in the time of some of their kings.
  • رامین یلفانی
    قزلباشان که به صورت ایلات چندی در اوایل ظهور صفویه در آذربایجان ظهور کرده و سپس به سرعت تقریبا در اکثر نقاط ایران پخش گردیدند در واقع پایه های نظامی دولت صفویه بودند. اما پایه هایی که بارها به مشکلاتی عدیده برای آن دولت نیز تبدیل میشد. ند قزلباشان که از نظر فکری صوفیان شیعه به شمار میآمدند از همان ابتدای آن دولت به مبلغین متعصب تشیع اثنی عشری تبدیل شده و از این جهت شاهان صفوی بیشترین منافع اقتصادی را در اختیار آنها گذاردند و بدین ترتیب قزلباشان تبدیل به یکی از طبقات اجتماعی قدرتمند عصر صفوی شدند. شاه عباس اول به عنوان یکی از بزرگترین پادشاهان سلسله صفوی به علت عدم اعتماد به این طبقه، قاطع ترین ضربه را به سران ها آن وارد کرده و این سیاست که یکی از علل سقوط دولت صفویه به شمار میآید، پس از او توسط شاهان بعدی صفوی نیز ادامه یافت. در این مقاله کوشش می شود تا با استفاده از منابع و ماخذ موثق به مساله اوج و حضیض طبقه قزلباشان از منظر اقتصادی پرداخته شود.
    کلید واژگان: قزلباشان, غلامان گرجی, اقطاعات, جایگاه اقتصادی, شاهان صفوی}
    Ehsan Eshraghi .Ph.D., Ramin Yalfani
    Gizilbash rose as tribes at the beginning of Safavid rising in Azerbaijan then immediately dispersed in almost every region in Iran. They attained powerful social and economical positions, in fact they were Military bases of safavid government, but they also caused many problems for government. Gizilbash were mentally Shiite sofi became orthodoxy Shiite missionaries of twelvefolds, so Safavid kings made more economical benefits for them thus Gizilbash became one of the powerful social classes of Safavid era. Shah Abbas I, one of the greatest king of safavid dynasty hit the knockdown blow to their chiefs because of mistrust to this class; this policy was one of the reasons of safavid government decline and followed by the next Safavid kings. Although the mentional reason is represented one of the reasons of Safavids decline so far in many books and articles but this topic hasn’t dealt with seperatly yet. In this article we try to deal with peak and decline of Gizilbash class economically with existing references.
    Keywords: Gizilbash, Gholaman (slaves), Eghta, economical position}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال