به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شیخ صفی الدین" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شیخ صفی الدین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی شیخ صفی الدین در مقالات مجلات علمی
  • پریسا قربان نژاد*، زینب احمدوند

    عمل به سنت وقف، از دوره ایلخانان گسترش چشمگیری یافت. یکی از نهادهایی که در دوران مزبور، به اقتضای عصر و نسل مورد توجه حاکمان و مردم عادی قرار گرفت و از موقوفات فراوانی بهره‎‍مند شد، نهاد تصوف به ویژه طریقت شریعت محور صفوی بود که به سبب نفوذ و محبوبیت شیوخ، اقشار مختلف جامعه با نیات متفاوت، موقوفات متنوعی را تقدیم آن می‎‍ کردند. این موقوفات تاثیرات مهمی در تثبیت و توسعه همه جانبه طریقت و نیز کارکردهای اجتماعی، اقتصادی ویژه ای داشته است. سوال اساسی مقاله حاضر، بررسی ابعاد وقف در طریقت صفوی از ایلخانان تا برآمدن صفویه است که با شیوه مطالعه اسنادی نسخه خطی منحصر به فرد صریح الملک عبدی بیگ شیرازی (م977ق)، اطلاعات واقفان، موقوفات و درآمدها استخراج شده است. بررسی‎‍ها نشان می‎‍دهد هم زمان با گسترش نفوذ معنوی طریقت، شبکه اقتصادی منسجم و گسترده‎‍ای نیز برای جذب کمک‎‍های مالی، برنامه‎‍ریزی شد تا این حجم از درآمدها که بیشتر از طریق وقف کسب می شد، در جهت ارتقای توان اقتصادی طریقت، سامان دهی شود. همچنین مشایخ صفوی با تثبیت و توسعه موقوفات و ارائه خدمات اجتماعی، ضمن تحکیم جایگاه مردمی با نفوذ به عرصه سیاسی، با توسعه خدمات موقوفات، تلاش مضاعفی را برای کسب قدرت به عمل آوردند. نگارنده در مقاله حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی، موضوع را بررسی کرده است.

    کلید واژگان: ایلخانان, شیخ صفی الدین, طریقت صفوی, صریح الملک, عبدی بیگ شیرازی, وقف
    Parisa Ghorbannejad *, Zeinab Ahadvand

    During the Ilkhanate period, the endowment tradition expanded, which drew attention to Sufism from both rulers and ordinary people. As a result, many endowments were established, with different segments of the society contributing to the Safavid religious path. Their contribution played a crucial role in stabilizing and developing the social and economic functions of the Tariqa. The present study focuses on investigating the various dimensions of endowments in the Safavid Tariqa from the Ilkhanate to the rise of the Safavid, based on the manuscript of Sarih al-Molk by Abdi Beyg Shirazi (Deceased 977 AH). By examining the information related to the entrants, endowments, and incomes, it is shown that a coherent and extensive economic network was planned to attract financial aid, along with the expansion of the spiritual influence of the Tariqa. This network was organized to improve the economic power of the Tariqa through the volume of endowment revenues. Additionally, by stabilizing and developing endowments and providing social services, the Safavid elders aimed to strengthen the status of influential people in the political arena and make a double effort to gain power.

    Keywords: Ilkhanate, Sheikh Safi Al-Din, Safavid Tariqa, Ṣariḥ Al-Molk, Abdi Beyg Shirazi, Waqf
  • یزدان فرخی، هوشنگ خسروبیگی
    فعالیت راهزنان به دلیل ماهیت این گروه همواره در سایه ابهام باقی مانده است. در صورتی که ماهیت راهزنان هر چه بوده باشد، به عنوان یکی از گروه هایی که با فعالیت های خود بخش های تمدنی و اقتصادی و به طورکلی امنیت جامعه و اقتدار حکمرانان را تحت تاثیر قرار می دادند، قابل بررسی و ملاحظه است. علاوه بر این روزگار حکمرانی مغول ها به ویژه در اواخر دوره ایلخانی در ایران دوره ویژه ای از جهت رشد و افزایش شمار گروه های راهزنی و شیوع مساله راهزنی محسوب می شود.
    از طرفی نیز مطالب اطلاعات متون تاریخ نگاری تاریخ میانه ایران و اسلام از جهت توجه به این گروه بسیار اندک بوده و هرگونه تحقیق درباره راهزنان و سایر مباحث اجتماعی مرتبط با آنان مستلزم توجه به متون دیگری نظیر متون ادبی، عرفانی است. در این میان صفوه الصفا عنوان یکی از تالیفات مهم تذکره ای در دنیای تصوف در اواخر عهد ایلخانی، در لابلای مطالب خود اطلاعاتی در مورد وضعیت و تشکیلات درونی راهزنان در دسترس قرار می دهد که تاکنون مورد توجه شایسته محققان قرار نگرفته است. هدف این مقاله بررسی روایات متعدد صفوه الصفا درباره پدیده راهزنی و تحلیل آن ها به منظور شناخت حیات و فعالیت های تشکیلات راهزنان است.
    کلید واژگان: راهزنی, حرامیان, گروه اجتماعی, صفوه الصفا, شیخ صفی الدین, مریدان
    Y. Farrokhi, H. Khosrobeigi
    Although bandit crimes and activities have always been in the shadow of vagueness In fact, their activities have largely affected the civil and economical sections, the authority of the rulers and the safety of the society needing serious investigation. Moreover, during the reign of the Mongols, particularly in the late period of Ilkhanids, one witnesses a growing number of bandit groups and in fact banditry was very common in Iran of that time. On the other hand, There is scarcity of attention about the issue of banditry in the available historiographical texts of the middle Iran as well as Islamic history. There for, other literary and mystical sources need to be consulted to gain more information about bandits and their related social issues. In this regard, the Safwat al Safa biography, as one of the most important publications in the world of Sufism in the late Period of Ilkhanids reign, Presents information about the status and the internal organization of bandits largely neglected by the researchers.
    This paper investigates several statements mentioned in Safwat al Safā about banditry phenomenon and tries to analyze those statements to know more about the bandits’ life quality and activities.
    Keywords: Banditry, Harāmiān, Social groups, Safwat al Safā Sheykh Safi al din, devotees
  • اصغر حیدری، ناصر باقری بیدهندی
    موضوع سیادت شیخ صفی الدین اردبیلی، جد اعلای پاشاهان صفوی، در مطالعه و بررسی حکومت صفوی بسیار مهم است. آیا شیخ صفی سید بود و ادعای سیادت فرزندان و فرزندزادگان وی، به ویژه زمانی که اسماعیل یکم حکومت و پادشاهی ایران را به دست گرفت و با دو قدرت اهل تسنن در غرب ایران (امپراتوری عثمانی) و در شرق ایران (دولت ازبکان) شروع شد و سران آن دو دولت بارها به سیادت صفویان تاختند، راست و واقعی است یا این نیز سیاسی کاری بوده و برای به دست آوردن حمایت ایرانیان شیعی در برابر تهاجم دو دولت سنی مذهب صورت گرفته است؟ این مقاله می کوشد پاسخی بر پایه تحقیق علمی – تاریخی مبتنی بر اسناد و یافته های گذشته نگاری تقدیم دارد.
    کلید واژگان: شیخ صفی الدین, امام موسی کاظم(ع), صفویان, سیادت و شاه اسماعیل
    Asqar Heidari, Nacir Baqiri Bidhandi
    Whether or not Sheikh Safi-al-Din Ardabili, Safavid king's great grandfather, is a descendent of the holy Prophet is of great importance for having a clear idea about the Safavid government. Is Sheikh Safi al-Din among the descendants of the holy Prophet? Is his children and grandchildren’ claim that they are descendants of the holy Prophet true, especially when we consider such factors like it was the time when Ismail the 1st. became a king of Iran, a war raged between Iran and two Sunni powers (Ottoman empire in the west and Uzbek State in the east) and the repeated questioning of the idea of Safavid's Hashimi ancestry by the heads of these powers? Or, is it a political tactic to gain the support of Iranian Shiite against the attacks of these two Sunni States? Based on a scientific-historical research and historiographical records and findings, the present paper tries to address the above question.
    Keywords: Sheikh Safi al Din, Imam Musa Kazim (peace be upon him), the Safavids, Hashimi ancestry, Shah Ismail
  • اصغر حیدری
    آشنایی با زوایای زندگی شیخ صفی الدین اردبیلی، جد اعلای پاشاهان صفوی، هنوز نیازمند تحقیقات علمی و تاریخی است؛ به ویژه در دو بعد مذهب شیخ و سیادت او بحث ها و تحلیل های متعدد و گاه متضادی ارائه شده است. این دو موضوع گاه پژوهشگرانی را به دشمنی عجیب با شیخ و صفویان کشانیده، و گاه آنان را به اعتقاد به مراتب بلند انسانی درباره شیخ صفی الدین واداشته است. این نکته که شیخ پیرو مذهب تسنن بوده است یا تشیع، در مطالعه سلسله پادشاهی صفویه اهمیتی خاص می یابد؛ زیرا آنان به مذهب شیعه دوازده امامی در ایران رسمیت بخشیدند. این مقاله می کوشد پاسخی مبتنی بر پژوهشی علمی تاریخی و با تکیه بر اسناد و یافته های گذشته نگاری به دست دهد.
    کلید واژگان: شیخ صفی الدین, صفویان, مذهب تشیع, سادات, امام موسی کاظم (ع)
    Asghar Heidari
    We need to do further scientific and historical research if we want to know the different aspects of the life of Sheikh Safi al-Din Ardabili, the great grandfather of Safavid kings. There have been various and sometimes contradictory discussions and debates about his school of thought and siyadat (being one of the descendents of the Holy Prophet). These two issues led some researchers to show strange hostility towards the Sheikh and the Safavids, and some other researchers to hold him in deep respect (by considering his high status and nearness to Imams). It is particularly important to investigate whether he followed the Shiʿa or Sunni school of thought in our study of the Safavid kings, because it was they who officially recognized Twelver Shiism as the religion of Iran. The present paper tries to answer these questions providing a scientific and historical research based on evidence and findings of historiography.
    Keywords: Sheikh Safi al Din, Safavids, Shiism, Seyyeds (descendants of the Holy Prophet), Imam Musa Kazim (A.S
  • فروغ پارسا*

    اسماعیل صفوی که به مقام مرشد کامل در طریقت صوفیانه صفوی نایل آمده بود، با تکیه بر مریدان قزلباش خود توانست پس از جنگ و نبردهای بسیار، سلطنت مقتدر و درازآهنگی را در سرزمین ایران پایه گذاری کند و رسمیت مذهب تشیع را در سراسر کشور اعلام نماید. قزلباشان یا همان نیروهای نظامی شاه اسماعیل اول که عمدتا خاستگاهی قبیله ای داشتند، به شدت به سازمان و تشکیلات صوفیانه پایبند بودند. این نیروها، تشیع غالیانه ای داشتند و به نظر می رسد شاه اسماعیل اول را به مثابه سایه خدا و فرزند پیامبر’ تقدیس می کردند. شاه طهماسب اول که بعکس پدرش اسماعیل شخصیتی صلح جو و شریعت محور داشت، در گذار به دوران استقرار و تثبیت شاهنشاهی صفویان، فقهای شیعی را مورد توجه و استفاده خود قرار داد. حمایت های مادی و معنوی شاه از فقها از سویی مشروعیت سلطنت طهماسب اول را فراهم کرد و از سوی دیگر موجبات بنیاد ساختار نوین نهاد دینی تشیع را آماده نمود. در این میان، محقق کرکی به مثابه فقیه پرنفوذی از جبل عامل گفتمان اقتدار فقهای شیعه را مطرح کرده، حکومت صفویان را که موجب گسترش تشیع بود، مورد تایید قرار داد.

    کلید واژگان: تصوف, شیخ صفی الدین, شاه اسماعیل اول, قزلباش ها, شاه طهماسب اول, محقق کرکی
    Forooq Parsa*

    Safavid Shah Ismāil, having attained the highest degree of leadership in Sufism, with the help of his followers and after long wars and struggles, established a long life and powerful government in Iran and proclaimed Shiism the official religion of Iran.  Shah Ismāil`s military forces or Qizilbashes, being mainly of tribal roots, were very faithful to Sufi`s system and beliefs. These forces were of overstatement to Shiism and considered Shah Ismāil I as the shadow of God and the son of the Prophet.  Shāh Tahmāsp I, however, was of a religious and peaceful character and paid special attention to fuqaha for strengthening Safavid kingdom. Shah`s material and spiritual supporting of fuqaha led to the legality of his kingdom on one hand and to the foundation of new system of Shiite religion on the other. Furthermore, Muhaqqiq Karaki, an outstsnding faqih from Jabal Amol proposed the problem of Shiite faqih`s discourse of authority and confirmed Safavid government as the one supporting Shiism.

    Keywords: Sufism, shāh Ismāil I, qizilbashes, shāh tahmāsp I, muhaqqiq karaki
  • عباسقلی غفاری فرد
    شیخ زاهد گیلانی مرشد شیخ صفی الدین اردبیلی است. نه نیاکان شیخ زاهد ونه نیاکان شیخ صفی الدین، هیچ کدام از گیلان و اردبیل برنخاسته اند، بلکه خاستگاه نیاکان هر دو آنها، سنجان بوده و نسب این مرشد و مرید به کردان می رسد. خاستگاه شخص شیخ زاهد هم در میان تالش ها بوده و چون تالش را همواره بخشی از گیلان دانسته اند، از این روی، او به گیلانی شهرت یافته و ظاهرا این پسوند گیلانی بعدها به آخر اسم شیخ زاهد افزوده شده است. نگارنده که نزدیک به سی سال درباره پیوستگی شیخ صفی الدین به شیخ زاهد و گرایش تالش ها به صفویه و محل زندگی و آرامگاه کنونی شیخ زاهد، سرگشته بود و راه به جایی نمی برد، سرانجام در پی پژوهش های کتابخانه ای و میدانی به نتایجی دست یافت که می تواند روشنگر برخی از نکات تاریک تاریخ شیخ زاهد و صفویه باشد. این مقاله می کوشد به پرسش های بالا، تا حد امکان پاسخ های روشنی بدهد.
    کلید واژگان: شیخ صفی الدین, آرامگاه شیخ زاهد, شیخ زاهد, صفویه, تالش ها
    Ghaffari Fard, Abbasgholi
    Shaykh Zahid Gilani is Shaykh Safi al-Din’s spiritual guide. No Shaykh Zahid’s ancestors and nor Shaykh Safi al-Din’s ancestors were Gilani, but both of them Ancestors’ origin was Sanjan and descent of this spiritual guide and his disciple is Kurdish. Shaykh Zahid lived among the Thalishs. Since Talish have been carried a part of Gilan always, so he known as Gilani and apparently this suffix annexed to his name later. I was wander more than twenty years about this object, until after studies in libraries and arena, I concluded that Shaykh Zahid and Shaykh Safi al- Din had the same decent origin and Shaykh Zahid’s mausoleum is in Shaykhah Karan Republic of Azarbayjan.
    Keywords: Shaykh Zahid, Talish, Safavids, Shaykh Zahid's mausoleum
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال