به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « طبقه علمیه » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « طبقه علمیه » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مهدی عبادی*، حسن حضرتی
    در دوره فترت پس از جنگ آنقره (804ق./1402م.)، جریان سیاسی- مذهبی وابسته به مدارس به مانند دولت عثمانی دچار اضطراب و پریشانی شد. با توجه به اینکه عملا حاکمیت تثبیت شده و قدرتمندی برای پشتیبانی از آنها در جامعه عثمانی وجود نداشت، حضور تاثیرگذار آنها در جامعه به شدت در مقایسه با ادوار پیش سستی گرفت. این واقعیت، مدرسیان و جریان مدرسی را به این نتیجه رساند که آنها برای پیشبرد اهداف مذهبی و عقیدتی خود در سطح جامعه ناگزیر هستند از احیای حاکمیت یکپارچه عثمانی حمایت کنند. این مهم برای مدرسیان و طبقه علمیه از این لحاظ اهمیت داشت که اعمال اصول فقهی و هنجارهای شرعی در جامعه عثمانی که به دلیل بافت عمدتا بدوی آن اغلب گرایش به نحله های غیر فقاهتی - مدرسی داشت، مستلزم قدرت سیاسی همسو بود؛ از این رو، پس از احیای وحدت سیاسی و سرزمینی عثمانی از سوی محمد چلبی (816ق./1413م.)، طیف قابل توجهی از مدرسیان تلاش خود را برای تجدید نفوذ سیاسی در حاکمیت آل عثمان به کار بستند. آنها در کنار تلاش برای تثبیت سلطنت محمد اول، شرایط لازم برای برخورد نظامی دولت عثمانی با جریان صوفیانه عامیانه را فراهم کردند که به اقتدار و وحدت سرزمینی دگرباره آل عثمان تمایل چندانی نداشتند. صدور فتوای قتل شیخ بدرالدین سماوی از سوی مفتیان و اجرای آن از سوی سلطان عثمانی و نیز قتل عام پیروان این شیخ در آناتولی که گرد طورلاق کمال، از مریدان شیخ سماونه فراهم آمده بودند، از جمله قدرت نمایی های بارز مدرسیان در روزگار احیای وحدت حاکمیت آل عثمان و ایام فرمانروایی محمد چلبی بود.
    کلید واژگان: اسلام مدرسی, مدارس عثمانی, طبقه علمیه, محمد اول, بدرالدین سماوی}
    Mahdi Ebadi *, Hasan Hazrati
    In the weakness period after Ankara War (1402/804), the political-religious movement dependent on the Madrasas, like as Ottoman state, became anxiety and disturbance. Given the fact that, virtually there was not a consolidated and powerful sovereignty to support from them in the Ottoman society, their influential presence in the society was heavily weakened compared with earlier times. This fact caused the Madrasa Educators and the Madrasa movement concluded that in order to advance their religious and ideological goals in society, they had to support the revival of the unity of the Ottoman monarchy. It was important for the Madrasa educators and 'Ilmiyye circle that the application of the jurisprudential principles and religious norms in the Ottoman society, which due to its mostly primitive texture, often tended to non-jurisprudential circles, required political consistency. Therefore, following the revival of the Ottoman political and territorial unity by Muhammad I (816/1413), a significant range of scholars used their efforts to renew their political influence in the rule of Āl-i 'Uthmān. Along trying to stabilize Mohamed I sultanate, they provided the conditions for a military encounter between the Ottoman state and the popular mystical movement, which did not have the slightest desire for the political and territorial unity of Āl-i 'Uthmān. The issuance of the fatwa of the murder of Shaykh Badr al-Dīn Samāwī by the Muftis and its execution by the Ottoman Sultan, as well as the massacre of the followers of this Shaykh in Anatolia, which were gathered around Tūrlāķ Kamāl, the disciple of Shaykh-i Sam§wn§, including the outstanding powerful presence of the Madrasa educators during the revival of the unity of the rule of Āl-i #Uthmān and reign of Muhammad I.
    Keywords: Islam of Madrasa, Ottoman Madrasas, Ilmiyye Circle, Mehmed I, Badr al-D?n Sam?w?}
  • مهدی عبادی *
    در ادوار پیش از سلطنت محمد دوم(855-886/1451-1481)، سیر تاریخی مناسبات دولت عثمانی و طبقه علمیه، به گونه ای پیش رفته بود که فارغ التحصیلان مدارس به واسطه دانش مدرسی و جایگاه دینی اجتماعی خود، در دولت عثمانی جایگاه مهمی پیدا کرده بودند و در تصمیم گیری های مهم تاثیر تعیین کننده ای داشتند. مرسوم شدن انتخاب و انتصاب وزیراعظم، به عنوان مقتدرترین فرد در ساختار دولت پس از شخص سلطان، از میان مدرسیان خود دلیل آشکاری برای این مهم بود. با وجود این، به رغم اینکه دوره زمامداری محمد فاتح، به واسطه تاسیس مدارس صحن ثمان و گسترش آموزش مدرسی، نقطه عطفی در تاریخ عثمانی محسوب می شود، اما مناسبات طبقه علمیه با دولت عثمانی در این دوره، از حیث تاثیرگذاری بر سیاست های سلطان عثمانی تفاوت های بارز و آشکاری با ادوار پیشین داشت. بر این اساس، در مطالعه حاضر با رویکردی تحلیلی، این مناسبات و عوامل دخیل در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یافته های این پژوهش نشان می دهد که فتح شهر استانبول در 857/1453، قدرت و اقتدار محمد دوم را به گونه ای افزایش داد که او دیگر نیازی برای مشارکت مدرسیان در قدرت و کسب مشروعیت از طریق جلب نظر آنها احساس نمی کرد. از این رو، محمد فاتح برخلاف رسم مالوف، انتخاب وزیراعظم از میان مدرسیان را کنار گذشت و فردی از طبقه غلامان(قول ها) را جایگزین ساخت تا برخلاف وزراء مدرسی پیشین، کاملا تابع اوامر او باشد. بر این اساس جایگاه و نفوذ مدرسیان طبقه علمیه در دولت عثمانی را به شکل چشمگیری کاهش داد. این سلطان عثمانی بر آن بود جهت برقراری اقتدار مطلق سلطنت، تلاش های مدرسیان برای تحت تاثیر قرار دادن او و سیاست های دولت را به حداقل برساند. با توجه به اینکه این مهم، نمودار تلاش های اقتدارگرایانه این سلطان عثمانی بود، اظهار نارضایتی متعدد علمای برجسته و مخالفت های آشکار آنها نیز تغییر خاصی را در رویه او در قبال مدرسیان و طبقه علمیه ایجاد نکرد.
    کلید واژگان: مدارس در دوره عثمانی, سلطان محمد فاتح, مدارس صحن ثمان, طبقه علمیه}
    Mehdi Ebadi Ebadi *
    While the period of the reign of Mehmet II (855-886 / 1451-1481), due to establishing of Madaris-i Sahn-i Thiman and spreading of Madrasa education, is considered as an important turning point in the history of the Ottomans, but the relations of ‘Ilmiyye class and the Ottoman state during the period, because of the absolute authority of this sultan, spent the specific and different conditions. In prior periods, Madrasa educators and ‘Ilmiyye class by their scholastic knowledge and religious status always had great influence on the Ottoman state and its important decisions. As far as the appointment of Grand Vizier, as the most powerful person in the structure of the Ottoman state after the Sultan, among madrasa graduators, becomes a tradition and companionship of this class actually was one of the main components in the legitimacy of the Ottoman sultans. But conquest of Istanbul in the early years of Mehmet II reign in 1453/857, that was called him as the Conqueror, increased the power and authority of this Sultan in a way that he did not feel any need of the participation of Madrasa graduators in power and gain of legitimacy through obtaining their satisfaction. Hence, unusual to established manner, he abandoned the appointment of grand vizier from the Madrasa graduators and replaced that by appointment of someone from his slaves (|åls) to completely obey his orders. Accordingly, the position and influence of the Madrasa graduators and ‘Ilmiyye class in the Ottoman state decreased significantly in his during reign and despite the complaint of outstanding ‘Ulemas from this conditions Mehmet the Conqueror did not his change the procedures about the Madrasa graduators and ‘Ilmiyye.
    Keywords: Ottoman Madrasaes, Mehmed the Coqueror, Madaris-i Sahn-i Thiman, Ilmiyye Class}
  • مهدی عبادی *، سید محمدرضا حسینی

    مقام وزارت عظمی در دوره عثمانی همواره به مدرسیان برخاسته از طبقه علمیه اختصاص داشت. در پی تحولات پس از جنگ آنقره (802/1402م)، فردی از طبقه غلامان (قوللر) عهده دار این منصب شد. از این رو مدرسیان در روزگار مرادم دوم (حک. 824-848/ 1421-1444م و 850-855/ 1446-1451م) برای تجدید نفوذ سیاسی پیشین خود اقدام کردند. آنها با بهره گیری از تحولات اوایل سلطنت این سلطان، بایزید پاشا وزیر اول غیرمدرسی را از پیش روی خود برداشتند و با حمایت همه جانبه از جندرلو ابراهیم پاشا، وزارت عظمی را به طبقه مدرسی باز گرداندند. علاوه بر این، مراد دوم و دولتمردان، با تشویق مدرسیان، مدارس باشکوهی در بروسه و ادرنه تاسیس کردند و موقوفه های چشم گیری به آنها اختصاص دادند. در پی این اقدامات زمینه مناسبی برای گسترش آموزش مدرسی و تکامل طبقه علمیه فراهم شد. با ظهور و رسمی شدن نهاد شیخ الاسلامی، نفوذ مدرسیان شکل ملموس تری به خود گرفت. چنان که به فتوی شیخ الاسلام، حروفیان حاضر در شهر ادرنه قتل عام شدند. بنابر یافته های این پژوهش که با رویکرد تحلیلی انجام گرفته، مدرسیان، در دوره مورد بحث نفوذ سیاسی پیشین خود را تجدید کردند و آن را تا زمان فتح استانبول (857/1453م) استمرار بخشیدند.

    کلید واژگان: عثمانیان, مراد دوم, مدرسیان عثمانی, طبقه علمیه, شیخ الاسلام}
    Mahdi Ebadi, Seyed Mohammadreza Hoseini

    In a situation where the office of Grand Vizier (the First WezÊr) always was dedicated to the Madrasa graduators (the #Ulem§"-bureaucators), Following changes after Ankara war (802/1402), one of the slaves (|uls) was assigned to this office. In Murad II era, the Madrasa graduators tried to renew their previous political influence. Hence, in the early days of this Sultan’s regin, they used the changes and provided ground for the fall of Bayezid Pasha, the Non-madrasa graduator Grand vizier and by the full support from DjandarlË (candarli) Ībr§him Pasha, returned the office of Grand Vizier to the Madrasa graduate class. In addition, with the encouragement of the Ulem§" Class, Murad II and the statesmen, established magnificent Madrasas in Bursaa and Ederne, which significant endowments were dedicated to them. Following these actions, a suitable field was provided for the development of Madrasa education and the compilation of Ilmiyye class and with the emergence and recognition of the Shaikh al-Isl§m institution, the influence of the Madrasa graduators (the Ulem§" Class) became more tangible. The totality of these developments gave such a power to the the Ulem§" Class in this period that the followers of Hurufi set in Ederne were massacred by the fatwa of Shaikh al-Isl§m. According to the findings of this research, which is based on an analytical approach, due to this procedure, the Madrasa graduator renewed their prior political influence during the period and continued it until the conquest of Istanbul (857/1453).

    Keywords: Murad II, Ottoman Madrasa graduators, Ilmiyye Class, Shaikh al-Isl§m institution}
  • مهدی عبادی *، علی بیات، حسن حضرتی
    یکی از مولفه های مهم در فراهم کردن مقدمات یورش فراگیر سلیم اول به قلمرو ممالیک، همراه کردن مدرسیان و علمای صاحب افتاء و زعماء طبقه علمیه بود. در بررسی مساله حمله عثمانی ها به ممالیک، اگرچه به جواز مدرسیان و فقهاء عثمانی، اشاره می شود، اما اغلب به پیچیدگی روند صدور این فتاوی و ملاحظات مدرسیان و فقهاء صاحب فتوی، توجه چندانی نمی شود. این پژوهش نشان می دهد با توجه به اینکه فتوی ملا عرب شیخ الاسلام روزگار سلطنت بایزید دوم مبنی بر حرمت جنگ دو حاکم مسلمان، منجر به پایان یافتن جنگ های پنج ساله عثمانی و ممالیک شد، همچنین نظر به اینکه سلاطین مملوک مذهب تسنن داشتند، اعلام جهاد علیه آنها به سادگی میسر نبود. سلیم اول با اطلاع از این مهم، به شیوه مرسوم در امر استفتاء، درخواست فتوی برای شرعی بودن یورش به قلمرو ممالیک را به صورت هدفی کلی و بدون اشاره به مصداق آن مطرح کرد. مدرسیان و صاحبان افتاء نیز با توجه به همه مشکلات پیش رو در اعلام جهاد بر ضد حاکمان سنی مملوکی، فتاوایی چندپهلو صادر کردند. این فتاوی از یک سو، به سلطان عثمانی اجازه می داد به قلمرو ممالیک، حمله کند و از سوی دیگر به ظاهر تناقضی با فتوای پیشین ملاعرب نداشت.
    کلید واژگان: بایزید دوم, سلیم اول, شیخ الاسلام عثمانی, طبقه علمیه, مدرسیان, مناسبات عثمانی, مملوکی}
    Mehdi Ebadi *, Ali Bayat, Hasan Hazrati
    One of the important elements which provided Selim I with the preliminaries of comprehensive military attack against the territory of Mamlūks, was the bringing together of the Madrasa educators, the jurisprudents (Mufties) and the Ilmiye class elders. In examining the issue of Ottoman invasion against the Mamlūks, although it is referred to the Ulema and Muftis’ permission to fight with the Mamlūks, it often does not pay close attention to the complexity of the issue of this fatwas (legal opinions) and the considerations of the Madrasa educators and jurisprudents in this matter. This study shows that, according to the Mulla Arab’s fatwa, the Sheikh al-Islam during the reign of Bayazid II, on the illegitimacy of two Muslim rulers’ conflicts that, led to the end of the Ottoman-Mamlūks five-year wars, also because of the Mamluk Sultans were Sunni, declaring Jihad against them was simply not possible. Knowing this, by the conventional way in asking the fatwa, Selim I made a request for fatwa about the legitimation of the military attack against Mamlūks vaguely and without reference to the case consciously and deliberately. Considering all the problems ahead in issuing the Fatwa of jihad against the Sunni Mamlūk rulers, The Madrasa educators and the Muftis issued a multi-stage fatwas. These fatwas, on the one hand, realized the objective purpose of the Ottoman Sultan to attack on the Mamluks, and on the other, in appearance, there was no contradiction with the Mulla arab’ previous fatwa.
    Keywords: Ottoman-Maml?ks relations, Ottoman Madrasa educators, Ilmiye Class, Bayazid II, Selim I, the Ottoman Shaykh al-Islam}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال