به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "عناصر تزئینی" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «عناصر تزئینی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی عناصر تزئینی در مقالات مجلات علمی
  • سید فضل الله میردهقان*

    سردر، یکی از اجزای مهم ورودی خانه های تاریخی شهر یزد است که بخش عمده ای از تزئینات اجراشده را در دل خود جای داده است. این جزء در بالای درب ورودی قرارداشت و یکی از اولین فضاهایی است که مراجعان با آن مواجه می شوند. اگرچه درباره معماری مسکونی یزد فعالیت های ارزشمندی صورت گرفته؛ اما تاکنون به فضاهای ورودی خانه ها توجه چندانی نشده است. این پژوهش سعی دارد با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی سردر خانه های تاریخی شهر یزد بپردازد. پرسش های مطرح شده عبارتنداز: 1. از چه مصالحی برای ساخت و تزئین سردرها استفاده شده است؟ 2. چه نقوشی در تزئین سردرها کاربرد داشته است؟ به منظور پاسخ گویی به این پرسش ها، محلات بافت تاریخی شهر یزد پیمایش شده و مستندات میدانی لازم جمع آوری و سپس اطلاعات موردنیاز در جداول مخصوص وارد گردید. بررسی ها نشان می دهد که آجر مهم ترین عنصری است که در ساخت و تزئین سردرها کاربرد داشته است؛ پس از آن، می توان به گچ اشاره کرد که هم به عنوان ملات و هم عنصر تزئینی کاربرد داشته است. کاشی نیز اگرچه جنبه کارکردی داشته، اما جنبه تزئینی آن پررنگ تر بوده است؛ هم چنین، باوجود حضور تزئینات گلی در سابقه معماری شهر یزد، از این عنصر صرفا به عنوان ملات استفاده شده است. از مصالح دیگری هم چون: جوش کوره آجرپزی، ملات ماسه و سیمان و قلوه سنگ نیز در مواردی محدود استفاده شده است. حجم بسیار زیادی از تزئینات را نقوش هندسی تشکیل می دهد که عموما به وسیله آجر ایجاد شده اند. پس از آن، نقوش گیاهی است که علاوه بر آجر از گچ نیز استفاده شده است؛ در مرتبه بعدی، نوشتار قرار می گیرد که بیشتر از کاشی و گچ و در موارد معدود از سنگ و آجر استفاده کرده اند. هم چنین می توان به ستون ها و تزئینات سنتوری اشاره کرد که متاثر از فرهنگ غرب بوده و نمونه های اندکی مشاهده می شود.

    کلید واژگان: سردر, معماری مسکونی, بافت تاریخی شهر یزد, عناصر تزئینی
    Seyed Fazlollah Mirdehghan *

    A façade constitutes a significant element of the entrances found in the historical residences of Yazd, Iran. These façades are integral to the decorative aspects of the houses, prominently positioned above the entrance doors and serving as one of the initial spaces encountered by visitors. Although there have been numerous valuable studies focusing on the residential architecture of Yazd, the entrances of these houses have not been thoroughly examined. Consequently, this article employs a descriptive-analytical approach to explore the façades of houses within Yazd’s heritage area. The inquiries pertinent to this study are: 1. What materials are utilized in the construction and embellishment of façades? And 2. What decorative patterns are prevalent in façade design? To tackle these inquiries, a detailed study of the heritage area in Yazd was performed, which included the collection of field data to compile the essential information. The findings revealed that bricks serve as the primary material for façade decoration. Plaster is employed both as a binding agent and for ornamental purposes. While tiles are also used, they primarily serve a decorative function, with clay decorations functioning as mortars, reflecting the city’s architectural heritage. Other materials, including cement, sand mortars, and boulders, are utilized in a more limited capacity. Geometric patterns dominate the decorative elements, predominantly rendered in brickwork. Additionally, floral motifs are often applied with plaster over brick surfaces. Inscriptions are frequently observed on the façades, primarily crafted from plaster, tiles, and bricks, with stones appearing in some limited instances. Moreover, the design of dulcimer-shaped columns and other embellishments reflects influences from Western artistic traditions.

    Keywords: Facade, Residential Architecture, Historical Texture Of Yazd City, Decorative Elements
  • مرضیه علی پور *
    در دوره سلجوقیان هنر و معماری ایران از رشد و تحول چشمگیری برخوردار شده بود. این دوره را میتوان سرآغاز استفاده از کاشی های رنگارنگ در معماری و زمینه یی برای رونق و پیشرفت تزئینات در دوره های بعدی خواند. همچنین آجرکاری، گچبری و رنگ آمیزی در معماری و نیز ایجاد نقوش متفاوت در پوشش بناها از جمله هنرهایی بودند که در معماری عصر سلجوقی کاربرد گسترد هیی یافتند. از این رو، گرایش به تجمل گرایی درآثار این دوره عامل مهمی در پیدایش رنسانس هنری محسوب میشود. این مقاله با اتخاذ روش توصیفی ضمن معرفی معماری دوره سلجوقی، به بررسی ویژگی ها و اسلوب معماری اسلامی قرون پنجم و ششم ه.ق، در قلمرو هنر و معماری ایرانی میپردازد.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, دوره سلجوقی, عناصر تزئینی, آجرکاری, گچبری, کاشیکاری
    Marzieh Alipoor *
    During the Seljuk era, Iranian art and architecture experienced significant growth and change. This period can be said to mark the beginning of the use of colorful tiles in architecture and paving the way for the flourishing and progress of decorative arts in later periods. Some of the arts which were widely employed in the architecture of the Seljuk era included brick work, stucco decoration, coloring, and creating various designs in the exterior sides of buildings. Accordingly, the love of luxury, as manifested in the architectural works of this period, is considered to be an important factor in the development of artistic renaissance. Following a descriptive method, while introducing the architecture of the Seljuk period, this paper examines the features and methods of Islamic architecture of the fifth and sixth centuries (AH) in the realm of Iranian art and architecture.
    Keywords: Iranian architecture, Seljuk Period, decorative elements, brick work, stucco artwork, tiling
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال