به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عوامل تاثیرگذار » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عوامل تاثیرگذار» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بررسی عوامل تاثیرگذار بر نزدیکی سیاست های قوام و مصدق
    حجت الله کرمی، مهدی خوش خطی*، مالک ذوالقدر

    هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار بر نزدیکی سیاست های قوام و مصدق طی دوره فعالیت شان می باشد.روش تحقیق کتابخانه ای بوده و با فیش برداری از اطلاعات و منابع موجود به نقد و بررسی این عوامل پرداختیم.یافته ها نشان می دهد ، برداشت مطلوب مصدق و قوام از مشروطه برآیندی از حفظ نظم سیاسی موجود در کنار اصلاحات سیاسی و مشروط کردن نهاد سلطنت بود. در حوزه سیاست خارجی نیز اهداف یکسان اما روش های متفاوتی داشتند. هر دو تربیت شده مکتب موازنه ایرانی و دلبسته تعادلی میان دو قدرت با هدف استقلال و اقتدار ملی. اگر برای قوام حضور توازن بخش دو قدرت می توانست توجیه کننده مصالحه و گاه معامله با سفارتخانه ها باشد اما مصدق دریافتی تنزه طلبانه تر داشت. استقلال کشور و پاک کردن دامان آن از نفوذ بیگانه برای او وجهی ارزشی و بلکه شبه مذهبی داشت، ناسیونالیسم پرشور و سازش ناپذیر او با موازنه گرایی عملگرای قوام یکسان نبود .

    کلید واژگان: سیاست, قوام, مصدق, عوامل تاثیرگذار}
    Investigating the influencing factors on the closeness of Qavam and Mossadegh policies
    Hojat Alah Karami, Mehdi Khoshkhati*, Malek Zolghadr

    The purpose of the current research is to investigate the factors influencing the closeness of the policies of Qavam and Mossadegh. The method of research was library research and we analyzed them by extracting the available information. It was about maintaining the existing political order along with political reforms and conditioning the institution of the monarchy. In the field of foreign policy, they had the same goals but different methods. Both of them were trained in the Iranian balance school and attached to the balance between the two powers with the goal of independence and national authority. If for the consistency of the balancing presence of the two powers, it could justify the compromise and sometimes deal with the embassies, but Mossadegh had a more ambitious reception. The country's independence and clearing its lap from foreign influence had a value and quasi-religious aspect for him, his passionate and uncompromising nationalism was not the same as Qawam's pragmatic balancing act.

    Keywords: Politics, Consistency, Mossadegh, Influential Factors}
  • جواد علایی مقدم*، سید رسول موسوی حاجی، رضا مهر آفرین
    دشت فراهان یکی از دشت های حاصلخیز در جنوب غربی فلات مرکزی با حدود پنج هزار کیلومترمربع وسعت است. مطالعات باستان شناسی موید این است که دشت فراهان از اواخر دوران نوسنگی تا عصر حاضر، پیوسته موردتوجه انسان قرار داشته، به نحوی که حتی امروزه نیز از تراکم استقراری قابل ملاحظه ای برخوردار است. یکی از دوره های استقراری این دشت که با توجه به وجود آثار و شواهد باستانی چون آتشکده فردغان و قلاع و تپه های بزرگ و کوچک، از اهمیت بالایی برخوردار است، دوره ساسانی است که حتی منابع تاریخی به آبادانی دشت فراهان در آن دوره اشاره نموده اند. باوجوداین، تاکنون درزمینه مطالعه علمی باستان شناسی دوره ساسانی، اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است و به نحوی که پرسش درمورد چگونگی وضعیت این دشت و عوامل مختلف تاثیرگذار بر ساختار استقراری در دوره ساسانی بی پاسخ مانده است؛ ازاین رو، نگارندگان در این پژوهش با تکیه بر داده های حاصل از بررسی باستان شناختی، منابع تاریخی و اطلاعات رسوب شناسی منطقه، سعی بر پاسخ گویی به پرسش فوق در جهت ترسیم وضعیت دشت فراهان در دوره ساسانی را دارند. تحقیق فوق براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و ازنظر ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی با تاکید بر جنبه تاریخی است. نتایج بیانگر آن است که هرچند شرایط اقلیمی مساعد در سده های قبل از ساسانیان در دشت فراهان ایجاد و موجب رشد استقرارها شد، اما به مرور و در طول دوره ساسانی اقلیم گرم و خشک در منطقه حاکم شده است؛ بااین وجود، تداوم رشد استقرارها در این دوره ادامه یافت که مبتنی بر استقرارهای روستایی متعدد کوچک و متوسط است. به احتمال زیاد تداوم استقرارها و رشد آن ها در این دوره تکیه بر عوامل انسانی، هم چون پیشرفت فناوری درزمینه بهره برداری از منابع آبی جهت غلبه بر محدودیت های محیطی دارد.
    کلید واژگان: دشت فراهان, دوره ساسانی, بررسی باستان شناختی, الگوی استقراری, عوامل تاثیرگذار, فناوری قنات}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال