به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فقیهان » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فقیهان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فردین مرادخانی*

    قانون از مهم ترین مفاهیم مشروطیت ایران و مورد توجه تمام متفکرین و روشنفکران آن عصر از جمله آخوندزاده بود. دیدگاه آخوندزاده در مورد قانون شامل چند بخش است: 1.اهمیت قانون و ضرورت وجود آن در ایران. 2.اهمیت انجام برخی امور مقدماتی لازمه قانون، که بدون آن نمی توان امید داشت تدوین قانون به نتیجه ای برسد. او در اقدامی مهم در خصوص نسبت بین قانون و شریعت جانب قانون را گرفت و از این حیث از همعصران خود متمایز شد. آخوندزاده بر این باور بود که قانون و شریعت دو مبنای نظری متفاوت دارند و نمی توان آن دو را از هم قیاس گرفت، شریعت را مبنای تدوین قانون قرار داد یا هر دو را یکی دانست. او در نقد مهمی بر کتاب یوسف خان مستشارالدوله مواضع خود را درباره این دو مفهوم مشخص کرد. در این مقاله کوشش شده است نگاه آخوندزاده به قانون و نسبت آن با شریعت با تکیه بر آثار وی مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: قانون, شریعت, آخوندزاده, محاکم, فقیهان}
    Fardin Moradkhani*

    Law as one of the most important concepts of Iran's constitutionalism was considered by all the thinkers of that era. Akhundzadeh, as one of the intellectuals, noticed this concept and thought about it. His discourse on the law consists of several parts. First, the importance of law and its necessity in Iran. Second, pay attention to the point that until some preliminary actions are done as required by the law, we cannot hope that the writing of the law will bring us the results we want. Akhundzadeh took the side of the law in an important action regarding the relationship between the law and the Sharia, and in this respect he was distinguished from his contemporaries. He believed that the law and the Sharia have two different theoretical bases and it is impossible to compare them and make the Sharia the basis for writing the law or consider both as the same. In his critical review of Mirza Yousuf Khan Mostashar al-Dowleh's book he specified his positions regarding these two concepts. In this article, an attempt has been made to examine Akhundzadeh's view of the law and its relationship with the Sharia by relying on his works.

    Keywords: Law, Sharia, Akhundzadeh, Courts, Jurists}
  • مهدیه مهدوی کنی *

    غفلت از دیدگاه ها و عملکرد عالمان دینی و فقیهان در حوزه های مختلف اجتماعی سبب شده است تدابیر، رویکردها و اقدامات آن ها کمتر، نقد و بررسی شود و این میراث سترگ، کمتر در اختیار نخبگان و نقش آفرینان اجتماعی در سده های بعد قرار گیرد. توجه به کنش گری فقیهان و عالمان دینی به ویژه در مقاطعی از تاریخ که جامعه اسلامی دچار بحران ها و چالش های فراگیر بوده است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. عدم توجه به این گونه، پژوهش های تاریخی اجتماعی سبب شده است برخی مراکز و نهادهای دینی، متهم به بی توجهی به شرایط، بسترها و نتایج فرهنگی و اجتماعی کنش های اجتماعی گردند. این مقاله با تکیه بر منابع کتاب خانه ای و استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ گویی به این مسئله است که فقیهان حله در سده های هفتم و هشتم هجری که جهان اسلام دچار پی آمدهای حمله مغول و سقوط خلافت عباسی بود از کدام بسترها، ابزارها و قالب ها در حوزه نشر فرهنگ دینی بهره برده اند؟ از نتایج این مقاله می توان به اهتمام فقیهان حله به تسهیل مراودات فرهنگی، سوق دادن مناقشات مذهبی به مذاکرات علمی، تاکید بر اخلاق به عنوان زیر بنای فرهنگ اسلامی، مسئولیت پذیری فرهنگی، پرهیز از قرایت های منفعلانه در حوزه فرهنگ دینی و استفاده از ابزارها و قالب های فرهنگی در حوزه نشر فرهنگ و آموزه های مذهبی اشاره کرد.

    کلید واژگان: فقیهان, فرهنگ دینی, حله, کنش گری اجتماعی, تشیع}
    Mahdieh Mahdavi Kani *

    The ignorance of viewpoints and the reactions of religious scholars and jurisprudents in the diverse social domains has led to the less criticism and investigation of their measures, approaches and actions and this great inheritance is less accessible to the elites and social actors in the later centuries. Considering the actions of religious jurisprudents and scholars specially in some periods of the past when the Islamic society was suffering from the crises and challenges is of great significance. The ignorance of these historical-social researches made the religious centers and institutions be unconcerned towards the conditions and the cultural-social consequences of social actions. Taking advantage of the library sources and descriptive-analytical approach, this article is to answer the problem on the grounds applied in the domain of religious culture by the jurisprudents of Helleh in the 7th and 8th centuries, when the world of Islam was seriously affected by Mongolian attack and the collapse of Abbasid caliphate. The results of research clarify that the endeavors of jurisprudents have been toward facilitating the cultural relations, changing the religious conflicts into the scientific negotiations, putting emphasis on ethics as the foundation of Islamic culture, taking cultural responsibility, avoiding from passive readings in the domain of religious culture and taking advantage of the cultural templates in the domain of propagating the culture and religious instructions.

    Keywords: jurisprudents, religious culture, Helleh, social action, Shi’ism}
  • علی ناظمیان فرد*
    عباسیان پس از استقرار نظام خود کوشیدند تا از تجربه و مهارت اقوام مختلف قلمرو خویش بهره گیرند و اوضاع را به سمت روالمندی مدیریت کنند. در آن میان، شماری از اهل کتاب که با دولت اسلامی وارد پیمان شده بودند و به اهل ذمه شهرت داشتند، به حیث کاردانی و مهارت می توانستند در نظام اداری و دیوانی خلافت ایفای نقش کنند. دولت عباسی برای جذب و استخدام این عناصر با چه مانعی روبه رو بود و چگونه به حل آن مبادرت ورزید؟ یافته های این پژوهش که مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است، نشان می دهد که هر چند مخالفت فقی هان در به کارگیری ذمیان با نیاز عملی عباسیان در بهره برداری از تجارب این عناصر در تقابل بود، اما سرانجام خلفای عباسی با نادیده گرفتن آرای فقی هان، به جذب ذمیان در نظام اداری و دیوانی خود پرداختند تا هم از تجربه و کاردانی آنها بهره مند شوند و هم میدان را برای فقی هان در همه امور سیاسی باز نگذارند.
    کلید واژگان: اهل ذمه, عباسیان, فقیهان, قاعده نفی سبیل, وزارت}
    Ali Nazemianfard*
    After establishing their rule, the Abbasids tried to employ the skills and experiences of the people who lived in their territory. In these circumstances, there were some non-Muslims who made a treaty with the Islamic state under the title of Ahl al- Dimma, and were able play a role in the Abbasid Caliphate by their skills. Are there any obstacles for Abbasids to employ them for the administrative affairs? How could they resolve the obstacles? The Findings of the current research, which uses a descriptive and analytic method show that although the objects of the Islamic scholars for employing Dhimmis in administrative sections was in contradiction with the caliphate practical needs, the Abbasid caliphs ignored the scholars’ opinions and tried to employ them for benefitting from their skills and taking the political scene out of the hands of the scholars.
    Keywords: Abbasids, Dhimmis, Scholars, Vizirate, Rule of negation of ways}
  • حمید حاجیان‎پور، هادی پیروزان
    سلسله صوفیانه قادری بعد از تاسیس در نیمه دوم قرن ششم هجری، از معروف ترین طرایق صوفیانه شد و فضای اجتماعی بخش قابل‎توجهی از جامعه را تحت‎تاثیر آموزه های اجتماعی فرهنگی خود قرار داد. روند رو به‎ گسترش این طریقت در ابعاد اجتماعی، تا قرن نهم هجری در ایران و حتی کشورهایی چون هند ادامه یافت؛ اما، با ترویج مذهب تشیع در ایران روند محوشدن این طریقت از ساختار اجتماعی و فرهنگی رقم خورد.
    در مقاله حاضر ابعاد نفوذ اجتماعی این سلسله صوفیانه بر جامعه بررسی می شود و همچنین به این مسئله پرداخته می شود که چرا و تحت چه شرایطی از قرن نهم هجری تا عصر صفوی، این سلسله صوفیانه جایگاه اجتماعی خود را در جامعه ایران از‎دست‎‎داد؟ در این مقاله با روش تحقیق توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع اصلی و طریقتی، به بررسی موضوع پرداخته و تلاش شده است یافته های نوین ارائه دهد.
    بر اساس یافته های تحقیق، این سلسله در طول حیات خویش سه دوره متمایز از یکدیگر را تا پایان عصر صفوی، به منظور حفظ نفوذ اجتماعی خویش در جامعه از سرگذراند. در دوره نخست (از بدو شکل گیری تا پیش از تهاجم مغول)، سلسله قادریه با تاکید بیشتر بر جنبه فقاهتی، توانست در جامعه، به ویژه نزد اصناف، جایگاه ویژه ای به‎دست‎آورد. در دوره دوم پس از تهاجم مغول، سلسله قادریه تغییراتی در مشی طریقتی، با تاکید بیشتر بر جنبه صوفیانه ایجاد کرد، دوره سوم (از قرن نهم هجری به بعد) که هم زمان با مطرح‎شدن تشیع و فرقه های منجی گرا بود، قادریه رفته‎رفته پایگاه اجتماعی خود را از‎دست‎داد و با اعمال سیاست های ضد تسنن و تصوف صفوی کاملا محو شد.
    کلید واژگان: اصناف, تصوف, هند, فقیهان, تشیع}
    Hamid Hajianpour, Hadi Pirouzan
    Founded in the second half of the sixth century AH، Qadiriyya Sufi order managed to present itself as one of the most important Sufi orders of the time and bring a considerable part of the society under its influence in a short time. This trend continued till ninth century AH in Iran and even in India; however، Safavid support of Shia Islam led to its massive structural and cultural decline. This paper uses a descriptive-analytical research method and taps primary sources to examine this issue and present new findings. The findings suggested that Qadiriyya Sufi order went through three distinct periods till the fall of the Safavid Empire. In the first period which began in the mid-sixth century AH and ended before the Mongol invasion، Qadiriyya Sufi order managed to win a special position in the community and even among the shopkeepers thanks to its emphasis on jurisprudence. During the second period، it made some changes in its practice and sough to maintain its position through Sufi orientations. In the final period which began in the ninth century AH and continued till the fall of the Safavid Empire، it lost its social position and suffered absolute decline due to Safavid support of Shia Islam and its sects and orders.
    Keywords: shopkeepers, Sufism, India, jurists, Shia Islam}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال