به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مادی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مادی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شکوه سادات اعرابی هاشمی، مینا اصلانی *
    حکومت ساسانیان از جمله مهم ترین دوره های تاریخی در ایران پیش از اسلام است و در نتیجه هنر این دوره هم می تواند یکی از باشکوه ترین ادوار هنر در ایران باستان تلقی شود. هنری که از گذشته ای طولانی الهام گرفته است و نشانه های آن تا به امروز مشاهده می شود. به همین منظور مطالعه آثار و اشیاء به جا مانده از آن دوران اهمیت به سزایی دارد. در دوره ساسانی در انواع هنرها پیشرفت قابل توجهی حاصل شد. از جمله فلزکاری که یکی از شاخه های مهم هنری محسوب می شود. اگرچه بسیاری از جنبه های فلزکاری ادامه دهنده ی کار حکومت های پیشین از خود بود اما در این دوره به بلوغ چشمگیری رسید. آثار و اشیاء فلزی در دوره ساسانیان در تقسیم بندی های متفاوتی قرار می گیرند. ظروف،جام ها، کاسه ها جزء اشیای فلزی محسوب می شود.هنرمند برای انتقال اندیشه طرح هایی را به تصویر می کشید و سپس این آثار با نقوشی تزئین می شد که الهام گرفته از طبیعت، حیات مادی، باورها، اعتقادات و اسطوره های فرهنگ ایرانی می باشد. در این پژوهش تلاش شده تا به روش پژوهش تاریخی و با شیوه ی تحلیل و توصیف برخی از نقش مایه های مادی و معنوی در سیمینه های دوره ساسانیان بررسی گردد. نتیجه پژوهش آن که هنرمندان و صنعتگران دوره ساسانی با اقتباس از طبیعت و باورهای گذشتگان، آثار فلزی تحسین شده ای را خلق کردند.
    کلید واژگان: ساسانیان, فلزکاری, باورها, اعتقادات, طبیعت, مادی}
  • مترجم:دکتر نادر میرسعیدی

    نوشته حاضر گزارشی تحلیلی است از مجموعه ای از سکه ها و اشیاء که به اعتبار محل کشف آنها به «گنجینه جیحون» نام گذاری شده است. این اشیاء اگرچه خاستگاه های قومی زمانی متفاوت از جمله: آشوری، مادی، هخامنشی و یونانی دارند؛ اما به لحاظ سبک شناسی هنری وجه غالب آن، سبک هنر درباری هخامنشی است. گنجینه جیحون از زمان کشف (1877م) در سواحل جیحون تا استقرار بخش اعظم آن در موزه بریتانیا و بخش اندک در موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ نشیب و فرازی داشته است که تاریخچه آن در پی می آید.

    کلید واژگان: گنجینه جیحون, فلزگری, باستان, شناختی, آشوری, مادی, هخامنشی, یونانی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال