به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ماکس وبر » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ماکس وبر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • معصومه دهقان *، محبوبه فرخنده زاده

    خلافت فاطمی که در قرن های سوم تا ششم هجری قمری گستره ای عظیم از سرزمین های غرب جهان اسلام را در برگرفت؛ بر اساس جنبشی سیاسی _ مذهبی با تکیه بر آموزه های کلامی شیعه اسماعیلیه که معتقد به اصل مهم امامت منصوص اسماعیل (درگذشته به سال: 145-138-133 ق) فرزند امام صادق(ع)(درگذشته به سال: 148 ق) و بعد از او محمد بن اسماعیل (درگذشته به سال: 198 ق) بودند، استقرار یافت. مسیله این پژوهش واکاوی تکوین، تحول، تداوم و درنهایت سقوط خلافت فاطمیان با رویکرد جامعه شناختی و بر مبنای نظریه اقتدار سنتی ماکس وبر است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی نوشته شده و درنهایت داده های تاریخی با تیوری اقتدار سنتی «وبر» مطابقت داده شده است. یافته های پژوهش نشانگر آن است که بعد از دو سده تلاش داعیان اسماعیلی درنهایت حکومت اقتدار سنتی خلافت فاطمی در شمال آفریقا شکل گرفت. با فتح مصر و بنای قاهره، اقتدار سیاسی خلافت نهادینه گردید و با گسترش تشکیلات اداری و نظامی، حکومت فاطمی با ویژگی نظام پاتریمونیال (پدر میراثی) - بوروکراتیک استقرار یافت. تداوم حاکمیت سیاسی و اداری به سبب ضعف نهاد خلافت و رقابت دیوانیان و نظامیان، آغازگر دوران سلطانیسم فاطمی (پادشاه زدگی) بود که پی آمد آن، قدرت گرفتن وزیران نظامی و سیطره نیروهای سپاهی بر حکومت بود. فرجام نظام پاتریمونیال- بوروکراتیک فاطمیان با تجزیه سیاسی خلافت و تشکیل حکومت ایوبیان (567- 658 ق/ 1173-1260 م) رقم خورد.

    کلید واژگان: خلافت فاطمیان, ماکس وبر, اقتدار سنتی, پدر میراثی, پادشاه زدگی}
    Masoumeh Dehghan *, Mehboobe Farkhondezadeh

    Fatimid caliphate, which covered a huge area of the western lands of the Islamic world in the 3rd to 6th centuries (A. H) was established based on a religious- political movement relying on the theological instructions of Shia Ismailites, believing in the important principle of imamate written by Ismail (died in 145-138-133 AH), the son of Imam Sadiq (died in 148 AH) and after him Muhammad ibn Ismail (198 A. H). This research is to analyze the development, evolution, continuity and finally the fall of the Fatimid caliphate through the sociological approach and based on Max Weber's theory of traditional authority. The present research was done via the descriptive-analytical method and the historical data was matched with the traditional "Weber" theory of authority. The findings of the research indicate that after two centuries of efforts by Ismaili claimants, the traditional authority of the Fatimid Caliphate was finally developed in North Africa. After the conquest of Egypt and the construction of Cairo, the political authority of the caliphate was institutionalized, and thrugh the expansion of the administrative and military organizations, Fatimid government was established with the characteristics of the patrimonial (inherited father)-bureaucratic system. The continuation of the political and administrative goovernment due to the weakness of the caliphate and the competition between the military and court led to the initiation of Fatimid sultanism period, and it concluded into the taking power of military ministers and the domination of the army forces over the government. The end of the patrimonial-bureaucratic system of Fatimids was simultanous with the political division of the caliphate and the development of the Ayyubid government (658- 567 A. H/1173- 1260 A. D).

    Keywords: Fatimid caliphate, Max Weber, Traditional Authority, hereditary father, kingship}
  • لیلا نجفیان رضوی*، محبوبه فرخنده زاده

    در سال 145ق. اولین قیام حسنیان به رهبری محمدبن عبدالله بن حسن رقم خورد. این قیام در حالی شکل گرفت که در میان علویان شخصیت های برجسته تری به لحاظ شیخوخیت، جایگاه علمی و تعدد یاران حضور داشتند و در راس آنان امام جعفر صادق (ع) بود. ضمن آنکه در میان سادات حسنی نیز عبدالله محض -پدر محمد- از جایگاهی ویژه برخوردار بود. با پذیرش تصریح منابع بر پرهیز امام (ع) از هرگونه فعالیت سیاسی در اواخر عهد اموی، می توان این پرسش را مطرح کرد که چه عاملی در پذیرش رهبری محمدبن عبدالله با وجود در قید حیات بودن پدرش نقشی محوری داشته و مشارکت گروه های مختلف مردمی در قیام او را باعث شده است؟ نتیجه پژوهش حاضر بر مبنای نظریه شخصیت کاریزمایی وبر، حاکی از آن است که عبدالله محض از سیادتی کاریزماتیک برخوردار بود. در بحران های اواخر دوره اموی، طرح موفق او برای انتقال سیادت کاریزمایی به فرزندش محمد و پذیرش آن از سوی حامیان، با برجسته سازی ویژگی های نفس زکیه، استفاده از همانندسازی اسطوره ای و جلب نظر دستگاه گرداننده اجتماع کاریزمایی در میان هاشمیان صورت گرفت. از این رو، با ادامه بحران و همچنین تبلیغات و حمایت عبدالله در آغاز خلافت عباسی، محمد در زمان حیات پدر قیام کرد و با وجود عدم برخورداری از شیخوخیت، از حمایت گروه های مختلف مردمی برخوردار شد.

    کلید واژگان: حسنیان, عبدالله محض, محمد نفس زکیه, ماکس وبر, سیادت کاریزماتیک}
    Leila Najafian Razavi *, Mahboobeh Farkhondehzadeh

    Under the leadership of Muhammad ibn 'Abd-Allah ibn Hassan, the Hassanids staged their first uprising in 145 AH. It occurred when there were more influential personalities among the Alavids in terms of eldership, scientific rank, and the number of companions. Imam Ja'far (AS) was at the head of them. Meanwhile, Muhammad's father, 'Abd-Allah al-Mah, held a special position among the Hassanids. By acknowledging the emphasis sources on the Imam's avoidance of any political activity during the late Umayyad's period, the question can be asked what factor played a pivotal role in accepting the leadership of Muhammad ibn 'Abd-Allah and involvement of the various group in his uprising, even though his father was still alive? Based on Weber's charismatic personality theory, the current study's findings suggest that 'Abd-Allah al-Mahḍ possessed charismatic authority. During the late Umayyad period's crisis, he devised a successful strategy to pass charismatic authority to his son Muhammad and have it accepted by his followers by emphasizing the characteristics of Nafs Zakyya, using mythical imitation, and attracting the charismatic community's attention among the Hashimids. As a result of the continuing crisis and 'Abd-Allah's support and propaganda at the start of the Abbasid caliphate, Muhammad revolted during his father's lifetime. Despite his lack of eldership, he was backed by numerous prominent groups.

    Keywords: Hassanid, ‘Abd-Allāh Maḥḍ, Muḥammad Nafs Zakīyya, Max Weber, Charismatic Authority}
  • شهناز حجتی نجف آبادی*، محمد بهرامی
    ساختار سیاسی حکومت اشکانیان، تنوع فرهنگی در جامعه اشکانی همراه با رویکرد دینی خاص شاهنشاهان اشکانی و تجاوزات پیاپی رومیان به مرزهای غربی قلمرو اشکانیان، بطورکلی شرایط بحرانی را در جامعه ایران قرن دوم و اوایل قرن سوم بوجود آورده بود در چنین شرایطی اردشیر بابکان از یک خاندان مذهبی در ایالت پارس، موفق شد اسباب سقوط حکومت اشکانیان را فراهم آورد و طی دو سال فعالیتهای سیاسی نظامی مستمر، قدرت سیاسی کشور را از خاندان اشک به خاندان ساسان منتقل نماید. توانایی اردشیر در انتقال قدرت از شاهنشاهان قانونی کشور به خاندان خویش که ناشی از درک صحیح او از شرایط بحرانی جامعه بود از یکسو و از سویی دیگر فایق آمدن بر بحرانها و نابسامانیهای سیاسی، نظامی، دینی و اجتماعی جامعه  بواسطه داشتن برخی مشخصات و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری وی، سبب می شود تا بتوان شخصیت و عملکرد اردشیر را در قالب نظریه رهبرکاریزماتیک ماکس وبر تبیین نمود. بدین ترتیب مسئله اصلی این پژوهش، تبیین شخصیت اردشیر بابکان در قالب نظریه کاریزماتیک ماکس وبر است. بررسی ها حاکی از آن است که علاوه بر ویژگی های شخصیتی و رفتاری اردشیر، شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه، می توانسته زمینه ساز ظهور رهبری جدید با  ایدیولوژی نو در کشور بوده باشد. یافته های این جستار بیانگر آن است که اردشیر اول ساسانی  با تمامی ویژگیهای شخصیتی، با انجام برخی اقدامات و با توجه ویژه به دین زرتشتی و طرح گفتمان جدید اتحاد دین و دولت برای حل بحران های سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه و در نهایت با کناره گیری از حکومت و انتخاب جانشینی شایسته می تواند به عنوان یک رهبر کاریزما مطرح شود. روش تحقیق در این مقاله با توجه به رویکرد جامعه شناختی آن، توصیف و تحلیل داده ها در چارچوب «نظریه کاریزما» و شناسایی ابعاد شخصیت فردی، خاندانی، سیاسی و تاریخی اردشیر بابکان در قالب این نظریه است.
    کلید واژگان: اردشیربابکان, ساسانیان, اشکانیان, ماکس وبر, کاریزما}
    Shahnaz Hojati Najaf Abadi *, Mohammad Bahrami
    The political structure of the Parthian government, the cultural diversity in the Parthian society, along with the particular religious’ approach of the Parthian kings and the successive Roman invasions of the western borders of the Parthian Empire, generally created critical conditions in Iranian society in the second and early third centuries, In such circumstances, Ardeshir Babakan from a religious family in the province of Persia, succeeded in providing the cause for the fall of the Parthian government and during two years of continuous political and military activities, transferred the country's political power from the Parthian family to the Sassanid family. Ardeshir's ability to transfer power from the legitimate kings of the country to his family, which was due to his correct understanding of the critical situation of society, on the one hand, and overcoming political, military, religious and social crises and disorders by having some personality traits and characteristics. And his behavior makes it possible to explain Ardeshir's personality and performance in the form of the theory of the charismatic leader Max Weber. Thus, the main issue of this research is to explain the personality of Ardeshir Babakan in the form of Max Weber's charismatic theory. Studies show that in addition to Ardeshir's personality and behavioral characteristics, the social and political conditions of the society could have paved the way for the emergence of a new leadership with a new ideology in the country. The findings of this study indicate that Ardashir I Sassanid with all personality traits, by taking some measures and with special attention to the Zoroastrian religion and the design of a new discourse of unity of religion and state to resolve political and social crises in society and finally aside. Taking over the government and choosing a suitable successor can be a charismatic leader. The research method in this article, according to its sociological approach, is to describe and analyze the data in the framework of "Charisma Theory" and to recognize the dimensions of personal, family, political and historical personality of Ardeshir Babakan in the framework of this theory
    Keywords: Ardeshir Babakan, Sassanids, Parthians, Max Weber, Charisma}
  • صبا غلامی، رضا مهرآفرین *

    اسطوره روایتی رازآلود و مقدس است که نوع جهان بینی و هستی شناسی یک قوم را در مرحلهای خاص از تطورات اجتماعی آن مشخص میسازد. در واقع اساطیر در خدمت تولید معنا هستند و نمود فرهنگ و باورهای یک ملتاند. در ادبیات ایرانی نیروی فره حد واسط میان گیتی و مینو یعنی ماده و خداوند است که روان رشد یافته بشر را به قدرت الیزال الهی متصل میکند. اسطوره فره که در متون اوستایی و شاهنامه بدان اشاره شده، مضامین و درونمایه های سیاسی و مذهبی دارد که در تار و پود حیات سیاسی و اجتماعی ایران نقش آفرینی کردهاند. مطالعات وقایع اجتماعی ایران و رابطه حاکمیت با مردم در طی دورانها بیانگر نوعی سلطه گری است که ماکس وبر از آن به عنوان سلطه کاریزماتیک یاد میکند. در این نوشتار سعی شده است با مطالعه چرایی وجود فلسفه فره ایزدی و تطبیق آن با اندیشه سلطه کاریزماتیک ماکس وبر به نحوه استفاده از فره ایزدی در دوره های مختلف تاریخی پرداخته شود. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که فره ایزدی، ابزاری اعتقادی برای ایجاد مشروعیت و ایجاد سلطه در جامعه بوده است.

    کلید واژگان: فره ایزدی, سلطه, حاکم کاریزماتیک, مشروعیت, ماکس وبر}
    Saba Gholami, Reza Mehrafarin*

    Myths are mysterious and sacred narrations which speak of the worldview of an ethnic group regarding its being at a specific stage of development. In fact, myths are at the service of creating meaning and symbolize a nation’s culture and beliefs. In Iranian literature, Khvarenah or divine glory mediates between the world and Paradise, that is, matter and God, and connects Man’s developed soul to the divine eternal power. The myth of Khvarenah, which has been mentioned in Avestan texts and Shahnameh, embodies a number of political and religious concepts and implied meanings which have played a role in the essence and structure of the political and social life of Iran. The studies of social events in this country and the relationships between the ruling powers and Iranian people in the course of history demonstrate a kind of dominance which Max Webber calls Charismatic leadership. In this paper, the authors have tried to examine the use of the divine glory of power in various historical periods through a study of the reasons behind the existence of the philosophy of Khvarenah or divine glory and comparing it with Webber’s theory of charismatic leadership. The findings indicate that divine glory was in fact exploited as a religious tool in order to consolidate and legitimize dominance over society.

    Keywords: divine glory, dominance, charismatic ruler, legitimacy, Max Webber}
  • محبوبه فرخنده زاده *

    زیدیه در سال 122 پس از شهادت زید بن علی بن حسین و شکست قیام او شکل گرفت. زیدیان با تاکید بر جایگاه و شخصیت علمی و مذهبی زید، عقاید و دیدگاهش درباره شروط امامت را ترویج و نفوذ کاریزمایی او را در جامعه تقویت کردند. مسئله اصلی پژوهش این است که شخصیت زید چگونه بر بقاء این فرقه و انتقال جانشینی کاریزمایی تاثیر گذاشته است. از این رو افزون بر ویژگی های شخصیتی زید بن علی، بحران یا شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی که زمینه ساز ظهور رهبری کاریزماتیک در جامعه شده بود، بر مبنای چارچوب جامعه شناختی اقتدار (سیادت) کاریزماتیک ماکس وبر بررسی و تبیین شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که زید با گفتمان جدید برای حل بحران سیاسی و اجتماعی شیعیان وارد صحنه سیاست شد و به عنوان رهبر کاریزماتیک زیدیان در شکل گیری و بقای فرقه زیدیه نقش مهمی ایفا کرد.

    کلید واژگان: زید بن علی, فرقه زیدیه, قیامهای شیعی, ماکس وبر, سیادت کاریزماتیک}
    Mahboobeh Farkhondehzadeh

    Zaidiyya was formed in 122AH after the martyrdom of Zaid ibn Ali ibn Hussein and the defeat of his uprising. Zaidiyya, by emphasizing Zayd's character and scientific and religious status, promoted his ideas and views on the conditions of Imamat and enhanced the influence of his charisma in society. The main issue of this research is that how the character of Zaid's charisma has influenced the survive of this sect and the transmission of a charismatic succession? In this research in addition to examining Zayed ibn Ali's character and charisma was explained the crisis of social and political conditions of the Islamic society that led to the emergence of charismatic leadership in society based on the sociological framework of the charismatic authority of Max Weber. The findings of this research indicate that Zayd entered the political scene by the charismatic personality traits and new discourse to solve the political and social crisis of Shiites, And Played an important role in the field of politics and theology as the charismatic leader of Zaidian in formation and survival of the Zaidi sect.

    Keywords: Zaid ibn Ali, Zaidieh Sect, Shia Resurrection, Max Weber, Charismatic Authority}
  • محبوبه فرحنده زاده *
    ساختار سیاسی، اداری، قضایی و نظامی خلافت پانصد ساله عباسی از جهات گوناگون قابل بررسی است. زمانی که عباسیان قدرت را به دست گرفتند، حاکمیت پاتریمونیال عباسی شکل گرفت. با تثبیت قدرت سیاسی و گسترش ساختار اداری و نظامی خلافت، دولت ویژگی نظام پاتریمونیال بوروکراتیک یافت. پس از گذشت یک سده از عمر حکومت، به تدریج شاهد استقلال والیان، افول اقتدار خلیفه و ضعف تشکیلات اداری و سیطره نظامیان هستیم. خلیفه برای رهایی از بحران سیاسی با ایجاد منصب جدید امیرالامرایی، تمام اختیارات حکومت را به فرماندهان نظامی تفویض نمود. پیامد غلبه نظامیان بر خلافت آن بود که دولت پاتریمونیال عباسی مشخصه و ویژگی سلطانیسم گرفت. نظام های پاتریمونیال مشخصه خودکامگی حاکم، انحصارطلبی، مشکلات اقتصادی، افزایش قدرت نظامیان و... دارند که این امر از موانع جدی تحول و توسعه و سیر آن به سمت عقلانیت بوده است و تمام این موانع در ساختار سیاسی و نظام اداری و تشکیلات اقتصادی دولت عباسی قابل مشاهده است.
    در مقاله حاضر تلاش می شود با استناد به گزارش های تاریخی، تحلیل داده ها، روش تعلیل و مقایسه، ساختار سیاسی اداری و نظامی عباسیان را با نظریه اقتدار سنتی ماکس وبر مورد ارزیابی و واکاوی قرار داده و میزان هماهنگی و یا عدم آن را با این نوع حاکمیت تبیین نماید.
    کلید واژگان: خلافت عباسي, ساختار سياسي, ديوانسالاري, ماکس وبر, اقتدار سنتي, نظام پاتريمونياليسم}
    Mahboobeh Frakhondehzadeh*
    Political, administrative, judicial and military structure of five hundred years of Abbasid Caliphate can be examined in various aspects. When Abbasids had gained power, the Abbasid Patrimonial governance was formed. By stabilization of political power and development of administrative and military structure of Caliphate, the government had gained the characteristics of Patrimonial –Bureaucratic system. After a century, the independency of procurators, falls of Caliph’ sovereignty, the weakness of administrative system and predominance of soldiery is recognizable. Caliph devolved all the authorities of governance to the military commanders by making the position of Commander in Chief (Amir Al-Umara). The consequence of military domination had gained the characteristics of Sultanism. Characteristics of Patrimonial system are autocracy of governor, Monopolism, economic problems, rise of soldiery power, etc., which are serious obstacles for evolution, development and its headway to the rationality. All these obstacles are recognizable in political structure, administrative and economic system of Abbasids government. This article tries to evaluate and resolve the political-administrative and military structure of Abbasids according to the Max Weber’s theory of traditional sovereignty and explain the amount of its coordination of incongruity with this type of governance based on historical records, analyzing data in a logical and comparative approach.
    Keywords: Abbasid Caliphate, Political Structure, Bureaucratic, Max Weber, Traditional Sovereignty, Patrimonial System}
  • نعمت الله زکی پور*، محمود مهمان نواز، کیوان کریمی الوار
    براساس الگوی جامعه شناسی دین عامه، که از تحقیقات جامعه شناسی دینی ماکس وبر ریشه می گیرد، می توان مولفه هایی همانند عقاید التقاطی، اولویت دین زندگی شده بر دین توصیه شده، اسطوره گرایی و اعتقاد به منجی زمینی را در باورهای توده های مردم جستجو کرد.
    در یک تحلیل تاریخی جامعه شناختی، می توان پی برد که نمود این مولفه های دینی در افکار مذهبی توده های مردم، یعنی عنصر اصلی جنبش سیاه جامگان، بیش از این که ناشی از نوع دین لایه های پایین جامعه ی ایران آن عصر باشد، نشات یافته از شرایط سیاسی اجتماعی آن عصر است، که با آغاز هجوم عرب و برخورد دو فرهنگ، دو نژاد و دو دین (نسبتا مشابه) دوره گذاری را ایجاد کرد که سبب تغییرات اجتماعی پردامنه ای شد. اگر نهضت شعوبیه را در دو قالب کلی تند (نظامی) و ملایم (سیاسی فرهنگی) قرار دهیم، مبارزات اقشار پایین جامعه در دوره ی مورد نظر را می توان در جبهه ی شعوبیه ی تند قرار داد و کنش آن ها، نه از سر دلتنگی برای ساسانیان و دفاع از هویت ایرانی، بلکه نوعی مبارزه منفی در برابر حاملان غیر راستین دین اسلام بود. در واقع، بیرق داران مبارزات اجتماعی، اقتصادی، آموزه های مزدک را در دین اسلام جستجو می کردند، و در تعبیری جدید می توان چنین پنداشت که آموزه های دین مبین اسلام، خود بزرگ ترین موجد این جنبش ها بود.
    کلید واژگان: دین عامه, ماکس وبر, جنبش عباسیان, ابومسلم, معرفت شناسی دینی}
    Nematullah Zakipoor*, Mahmoud Mehmannavaz, Keyvan Karimi Alvar
    Based on the pattern of public religions sociology, which its stems are in Max Weber’s studies in public religions, it could be found the elements such as eclectic ideas, the priority of the faith that has been applied in the context of the life than the faith that has been recommended, mythicism and the believing in earthy saviour between beliefs of the masses.Through an historical - sociological analysis it could be shown that the appearance of these religious elements in the religious ideas of the masses, as the main part of the movement of Black Garments, more than being an outcome of the type of the religion of the lower strata of the Iranian society of that time, it has been stemmed in the political - sociological situation of that era, which made a transient period by the beginning of Arab invasion and the collide of two cultures, to races and two religions, that it caused a widespread social change. If we split the Shuubiyyah movement into two general form, radical (military) and moderate (political - cultural), then the struggles of the society’s lower strata in that period could be categorized in the radical branch of Shuubiyyah. It should be noted that from the authors view, those peoples’ activities were not emerged from their sympathy to Sassanid and their tendency to protect Iranian identity, but it was a negative campaign against the fake carriers of the Islamic faith.In fact, the ensigns of those social - economic struggles were searching the Mazdak teachings inside Islamic faith and in a new interpretation it could be assumed that the teachings of Islam, itself was the greatest cause of those movements.
    Keywords: Public Religion, Max Weber, Abbasid Cause, Religious Epistemology}
  • محبوبه شرفی*
    مکتب تفهمی (verstehend) در علوم اجتماعی مانند بسیاری از مکاتب روشی دیگر ریشه در مجادلات پیرامون جایگاه علوم انسانی و استفاده از روش در پژوهش های آن، در قرن نوزدهم و بیستم دارد. این مکتب در برابر مکاتبی چون اثبات گرایی که اعتقاد به مشابهت های ظاهری بین علوم طبیعی و علوم انسانی و عدم تفاوت روش تحقیق در آن است ظهور یافت. پیروان این مکتب، به عدم تفاوت علوم طبیعی و علوم اجتماعی و همانندی میان آن ها، اعتقادی نداشته و مخالف با استفاده ی مطلق از روش های علوم طبیعی در حوزه علوم انسانی و معتقد به درک معنای ذهنی کنش اجتماعی و غور در باطن امور بودند. ماکس وبر از مروجین مکتب تفهمی است. ریشه این مکتب را باید در اندیشه های ویلهلم دیلتای و هانریش ریکرت جستجو کرد، وبر از این دو تاثیر پذیرفت. از این دیدگاه، هر رفتاری معنا و مقصودی دارد بدین روی تفهم عبارتست از فهم معنای یک کردار یا یک رابطه اجتماعی و یا روشی که با آن پیچیدگی های درونی پدیده های اجتماعی را درک و فهم کنیم. در واقع تفهم نوعی احساس یگانگی عاطفی با کنش گری است که در صدد فهم آن هستید.
    این پژوهش می کوشد با شناخت مکتب تفهمی و روش شناسی آن، چگونگی انجام تفهم، علل اهمیت علمی تفهم و کاربرد آن در مطالعات و تحقیقات تاریخی را بررسی کند بنابراین، آنچه مسئله این پژوهش است، شناخت روش شناسی مکتب تفهمی و کاربری آن در مطالعات و تحقیقات تاریخی است. از اینرو پژوهش حاضر با چنین رویکردی به بررسی موضوع یاد شده می پردازد.
    کلید واژگان: روش شناسی, مکتب تفهمی, ماکس وبر, مطالعات و تحقیقات تاریخی}
    Dr. Mahbubeh Sharafi*
    Interpretative school (verstehend) method in the social sciences, like many other schools in the root of the controversy surrounding the role of the humanities and the research method, it is in the nineteenth and twentieth. This school to school because of the apparent similarity between the positivism of natural sciences and humanities to believe and not to differences in methodology has emerged. The followers of this school, the lack of difference between the natural sciences and social sciences and the like; Absolute faith is not opposed to using the methods of the natural sciences in the humanities had Understanding the subjective meaning of social action and contemplation that there were things in the backend. Max Weber's interpretative school advocates. Wiliam Diletay and Heinrich Rikert were the first advocates of this theory, Weber and their influence was. From this perspective, all behavior has meaning and purpose. This is the meaning of (verstehend) the intellection of deeds or a social relationship and the way that we understand the complexity of social phenomena within Emotional identification with the actor is actually sort of intellection that you are trying to understand it. This study attempts to identify the school and interpretative methodology, how intellection, intellection importance of science and its application In historical studies to examine So, what is the research question, identification of interpretative methodology and a member of the School of Historical Studies. This study deals with such an approach to investigate these issues.
    Keywords: methodology, interpretative school, Max Weber, historical studies}
  • محبوبه شرفی
    مباحث روش شناسی یکی از موضوع های مهم پژوهش و تحقیق در زمینه ی علوم مختلف است. ماکس وبر از اندیشمندان این حوزه در پایان قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. دیدگاه های او در روش شناسی، بابی جدید در حوزه ی پژوهش های علوم انسانی گشود. این مقاله می کوشد با شناخت مبانی نظری روش شناختی ماکس وبر، روش های او در عرصه ی عملی پژوهش مبتنی بر روش های تبیین علی، مطالعات تطبیقی و نمونه ی مثالی بجوید. برای رسیدن به این هدف این شاخصه ها را بررسی خواهد کرد: 1. اعتقاد به استقلال علوم؛ 2. نسبی بودن شناخت واقعیت؛ 3. نفی کمیت گرایی مطلق؛ 4. نسبی بودن پیش بینی و احتمال در علوم انسانی؛ 5. به حداقل رساندن قضاوت ارزشی در علوم انسانی. کار دیگری که ما در پی آنیم، شناخت چگونگی به کارگیری آن ها در مطالعات و پژوهش های تاریخی است. برای تحقق این هدف این پرسش مطرح است: به کارگیری روش شناسی وبر در مطالعات و پژوهش های تاریخی چه تاثیری دارد؟ در پاسخ به این پرسش فرضیه ی زیر مطرح شده است؛ روش شناسی وبر در ارتقای سطح علمی مطالعات و تحقیقات تاریخی تاثیر داشته و سبب اتخاذ رویکردی تحلیلی از سوی پژوهشگر در فهم و شناخت واقعی پدیده ی تاریخی می شود. به سخن دیگر، روش شناسی وبر تاریخ نگاری را از سطح واقعه نگاری به تاریخ نگاری تحلیلی ارتقا بخشید.
    کلید واژگان: روش شناسی, ماکس وبر, تبیین علی, مطالعات تطبیقی, نمونه ی مثالی, تاریخ نگاری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال