به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معجزات » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معجزات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین احمری
    عقل نقش زیادی در تقویت دین داشته و دین هم به عقل بهای زیادی داده تا آن جایی که عقل را ستون دین دانسته اند. منظور از عقل، عقل جمعی و کلی نگر است نه عقل فردی و جزیی نگر.
    در رابطه با جایگاه عقل در دین، بین فقها اختلاف نظر است و افراط و تفریط هایی صورت گرفته است. بعضی عقل را از نقل بی نیاز دانسته اند و بعضی هیچ جایگاهی برای عقل در استنباط احکام قائل نشده اند.
    زیربنای این بحث حسن و قبح عقلی و ملازمه ی بین حکم و عقل و شرع است.
    در این قاعده که آن چه شرع حکم کرده، عقل نیز حکم می کند اختلاف نظر است و اکثرا این قاعده را جاری نمی دانند ولی در آن چه عقل حکم می کند شرع نیز تایید می نماید اکثرا قبول دارند البته کمیت عقل را در معجزات لنگ می دانند.
    کلید واژگان: عقل, دین, حسن قبح, معجزات}
    H. Ahmari
    Wisdom has played a great role in strengthening religion, and religion has also valued wisdom so highly that considers wisdom as the pillar of religion.By wisdom, we mean the general and collective wisdom, not the individual or personal one.There are different views concerning the relationship between wisdom and religion with the juists, sometimes extremely, and sometimes so little. Some consider no need to mention this relationship, while some observe no status for wisdom to infer religious injunctions.This paper deals with rational goodness and, indecent and the connection between order, wisdom and divine law. Under this rule, there is an argument on the fact that what the divine law dictates, wisdom also orders, so that most of the scholars consider this rule ineffective, but believe that what wisdom dictates, divine law approves of, while they observe the quantity of wisdom in miracles non-effective.
  • نگاهی به کتابهای دلایل در سیره نبوی
    قاسم خانجانی
    مسلمانان از روزهای آغازین بعثت به بازگو کردن و نقل سیره و روش زندگانی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) اهتمام ورزیدند. پس از آن، نگارش و تدوین سیره نبوی آغاز و سپس از مهم ترین رشته های علمی شمرده شد. نگارش سیره نبوی در قالب ها و با نگاه های متفاوتی صورت گرفت که یکی از شکل های تدوین آن، سیره نگاری بر اساس دلایل و معجزات است. اگر چه بسیاری از کتاب های دلایل، به ویژه نخستین نگاشته های از این دست، از میان رفته و جز اندکی باقی نمانده است، اما همان تعداد باقی مانده، به معرفی و شناخت بیشتری نیاز دارند. از آن جا که شناخت منابع و نگاشته هایی با این نگاه، محققان را برای پژوهش و تحقیق بهتر در زمینه سیره پیامبر و تاریخ اسلام رهنمون خواهد بود، در این نوشته به معرفی اجمالی مهم ترین کتاب های دلایل، بیان شیوه، روش و محتوا و تمایز بین آن ها و نیز نقد و بررسی برخی از آن ها پرداخته ایم.
    کلید واژگان: رسول خدا(صلی الله علیه وآله), سیره نبوی, اثبات پیامبری, دلایل, معجزات, دلائل النبوه و اعلام النبوه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال