به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معماری هخامنشی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معماری هخامنشی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یعقوب محمدی فر*، حمیدرضا کرمی

    فراهم نمودن آب برای باشندگان سرزمین ایران که در ناحیه خشک و نیمه خشک زمین قرار گرفته است، همواره یکی از مهم ترین چالش های مردمان این سرزمین و حکومت های آن از آغاز شکل گیری نخستین دولت ها تاکنون بوده است. اقلیم کم بارش سبب شده است تا مردمان ایران برای فراهم نمودن آب و در دسترس داشتن آن به نوآوری هایی در این زمینه روی آورند. ساخت کاریز (قنات) یکی از کاربردی ترین روش های بهره مندی از منابع آب زیرزمینی است که پیشینه ابداع و ساخت آن به هزاران سال پیش به ایرانیان نسبت داده شده است. بهره برداری از منابع آب جاری و روی سطح زمین نیز از مهم ترین روش ها و شیوه های معمول درمیان ساکنان ایران و مردمان دیگر سرزمین ها است. در این میان ساخت بندها و سدها روی رودخانه ها و چشمه ها، ایجاد آبراه ها و شبکه های آب رسانی، نوآوری و شیوه ای است در بهره برداری بیشتر و پایدارتر از منابع آب جاری. در حوضه آبریز رودخانه پلوار که پایتخت هخامنشی پاسارگاد در آن جای گرفته است، مجموعه ای گسترده از سازه های آبی تاریخی وجود دارد که شامل چندین بند، آبراه، آبگیر و چشمه است. بندها بیشتر روی شاخه های فرعی رودخانه پلوار ساخته شده است و شبکه های آب رسانی در چندین رشته در پایین دست بندها جای گرفته است. این سازه ها در دشت های دیدگان، مرغاب، پاسارگاد، سرپنیران، کمین و ارسنجان ساخته شده است. این پژوهش به صورت کوتاه به معرفی و چگونگی ساخت سازه های آبی دوره هخامنشی در محدوده موردمطالعه می پردازد. این سامانه های آبی گسترده با درایت و هوشمندی مدیران و مهندسان هخامنشی، آب را به تمامی دشت ها و دره های کوهستانی ناحیه پاسارگاد می رسانده است. آبادی ها و سکونت گاه های عمومی، باغ ها، زمین های کشاورزی، ساختمان ها و مراکز دولتی و در پایان پردیس شاهی کوروش و مجموعه بناهای شاهانه پاسارگاد بخشی از مصرف کنندگان این سامانه های آبی هستند. در ساخت بندها از مصالح خاک رس و لاشه سنگ به کار برده شده و برخی از آݣݣن ها نیز دارای سازه های معماری با بلوک های سنگی تراش خورده است. آبراه ها نیز در چندین مسیر در دامنه تپه ها و صخره ها ایجاد شده است. مطالعات و بررسی ها نشان می دهد ساخت سازه های آبی ناحیه موردمطالعه از دوره فرمانروایی کوروش بزرگ آغاز شده و در دوره داریوش بزرگ گسترش یافته و تا پایان حکومت هخامنشی توسعه و بهره برداری از آن ادامه یافته است.

    کلید واژگان: سدهای تاریخی, معماری هخامنشی, آبیاری باستانی, پاسارگاد, شاهنشاهی هخامنشی}
    Yaghob Mohammadifar*, Hamid Reza Karami

    Providing water for the inhabitants of the plateau of Iran, which is located in the arid and semi-arid region of the earth, has always been one of the most important challenges for the its people since the beginning of the formation of the first dynasties and establishing the first irrigation systems. Low rainfall climate has caused the Iranian people to innovate different techniques to provide water for agriculture activities permanently.  Iranians are considered as the main creators of Kariz (subground aqueduct) as one of the most practical methods of exploiting underground water resources. Exploitation of running water resources by construction of dams on rivers and springs and the creation of canals is another method rooted in the history of the civilizations of the west Asia for supplying more sustainable water for the agricultural and industrial functions. In the specific and under investigation area of the Pulvar River, where the Achaemenid capital of Pasargadae is located, there are some of the ancient water structures including dams, artificial waterways, canals, extensive water reservoirs and springs. Of theses the dams are mostly built on the tributaries of the Pulvar River, and the water supplying canals are located below them.  Such complex structures have been built in the plains and districts surrounding Pasargadae such as Didegan, Murghab, Sarpiran, Kamin and Arsanjan. The present investigation briefly introduces these water structures and the techniques they were made in the Achaemenid period in the cultural landscape of Pasargadae. The results of this research are based on the studying historical documents and field studies of the past decades by historians and archaeologists, as well as field surveys by the author during the recent years in an area of nearly 16,000 square kilometers. The results of this research are amazing and very impressive. These extensive water systems, with the tact and intelligence of Achaemenid managers and engineers, have supplied water to all the plains and mountain valleys of the Pasargadae region. Villages and public settlements, gardens, agricultural lands, government buildings and centers, and finally the Royal Paradise of Cyrus the Great used of the benefits of water supply structures. In the construction of the dams, clay materials and ashlar or carved stone masonries have been applied, and some of them also have architectural structures with cut stone blocks. Waterways are also created in several ways on the slopes of hills and rocks.  Studies and researches show that the construction of water structures in the study area began during the reign of Cyrus the Great and expanded during the reign of Darius the Great and continued to develop until the end of the Achaemenid period. This method of exploiting surface of sub ground water resources continues to post-Achaemenid periods, especially in the Sassanid era and continues till modern times.

    Keywords: Historical Dams, Achaemenid Architecture, Ancient Irrigation, Pasargadae, Achaemenid Empire}
  • فاطمه جوانمردی، کاظم ملازاده*، صاحب محمدیان منصور

    دوره ی هخامنشی یکی از اعصار طلایی فرهنگ و تمدن ایرانی است که در آن هنر و معماری اعتلا پیدا می کند. در این دوره ی معماری هخامنشی با تکیه بر میراث سایر تمدن های باستان، به ترکیبی نوین و پیشرفته در استفاده از پیمون دست یافت که پیش از آن، هرگز مشاهده نشده بود؛ و آن مشتمل بر استفاده از شبکه بندی پنهان و خشت به عنوان پیمون است. متاسفانه ابهامات اساسی در ارتباط با شکل گیری و سیر تحول و تغییرات پیمون معماری دوره های مختلف تاریخی ایران وجود دارد. تمرکز این پژوهش برروی مطالعه ی روشمند نظام پیمون در معماری هخامنشی تخت جمشید است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی تاریخی-تحلیلی است که جمع آوری اطلاعات آن با استفاده از اسناد و نقشه های کتابخانه ای، مشاهده و ثبت میدانی و روش تحلیل و آنالیز اطلاعات هم به کمک نرم افزار متلب و اتوکد صورت گرفته است. این پژوهش در راستای پاسخ به پرسش هایی هم چون: مبانی شکل گیری نظام پیمون هخامنشی، میزان تاثیرپذیری معماری این دوره از نظام های رایج پیمون و بررسی پیمون رایج در دو کاخ آپادانا و صدستون می باشد. نتایج حاصل از بررسی ها، نشان می دهد که اساس نظام پیمون هخامنشی بر پایه ی پیمون خشتی و ابعاد استاندارد خشت های متداول این دوره (13×33×33 سانتی متری) شکل گرفته است؛ همچنین، این نظام تحت تاثیر نظام پیمون خشتی رایج در بابل و نیز متاثر از واحدهای اندازه گیری طول در یونان بوده است. پیمون رایج در این دو کاخ «ذراع شاهی» و «ذراع» است که در ارتباط مستقیم با کاربری کاخ ها مورد استفاده بوده است. نظام پیمون در معماری تخت جمشید سنتی ترکیبی از پیمون خشتی بابلی و واحدهای اندازه گیری یونانی است. این نظام به کمک روش شبکه بندی مصری برروی پلان اجرا شده است و سنتی کاملا ترکیبی، اما مستقل از سایر نظام های پیمون است.برآیند این تحقیق، هرگونه مطالعات پیشین در زمینه ی پیمون هخامنشی توسط مایکل رف و فردریش کرفتر را مردود می شمارد.

    کلید واژگان: نظام پیمون, معماری هخامنشی, شبکه بندی, تخت جمشید, کاخ آپادانا, صدستون}
    Fateme Javanmardi, Kazem Mollazadeh *, Saheb Mohammadian Mansour

    The survey of module in Achaemenid architecture, case study: The palace of Apadana and the hall of a hundred-column Achaemenid era is one of the glorious eras of culture and civilization in which the art and architecture culminated its peak. Relying on other civilization's legacy, Achaemenid architecture obtained a singular, sophisticated and an unforeseen module which consisted of the application of hidden grids and brick-based modules which were adopted by their neighbors prior to Achaemenids. This paper focuses on the survey of Achaemenid architectural module in Persepolis. Applying the descriptive research method, this research has been complied with the help of documents, maps and field surveys, meanwhile, the data has been analyzed using Matlab and AutoCAD software. This article tries to respond to such questions, including: the basis of Achaemenid module formation, the extent of Achaemenid inspiration from other common module systems and the survey of common modules in The palace of Apadana and the hall of a hundred-column. According to the results, it is apparent that Achaemenid module is based on the dimensions of the bricks (standard brick of 33˟33˟13 cm) thereby, forming a brick-based module. In addition, this module seems to have been adopted from Babylonian brick-modules and has been well inspired by Geek length measurement systems. Moreover, two common modules in the above-mentioned palaces are Cubit and The Royal Cubit, which are all based on the human body dimensions. Keywords: Achaemenid architecture, Persepolis, Module system, The palace of Apadana, The hall of a hundred-column .

    Keywords: Achaemenid architecture, Persepolis, Module system}
  • سبا بیک زاده، فرشید ایروانی قدیم*
    کاوش های جدید باستان شناسی صورت گرفته در حوزه ی فرهنگی دریای سیاه و قفقاز جنوبی، بیانگر تجمع داده های هنری هخامنشی و تاثیرات سبک پارسی در معماری است که شامل: کاخ ها، تالارهای ستوندار، دروازه ها، نیایشگاه ها و مقابر صخره ای می باشند. آثار معماری هخامنشی و آثاری که منتسب به سبک خانواده های هنری جدید در حوزه ی فرهنگی دریای سیاه و قفقاز جنوبی هستند در مناطق مختلفی چون: آناتولی، اکراین، روسیه، بلغارستان، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان، به دست آمده اند. در ساتراپی تراکیه، شهرهای بوریسا و دوریسکوس به همراه یک مقر سلطنتی احداث می شوند. در پونتوس و الوزهویوک آتشکده و کاخ های هخامنشی با پایه ستون، از قره شامیرلی و ساری تپه در آذربایجان کاخ ها و دروازه، از شرق و مرکز گرجستان کاخ ها، تالارهای ستوندار و نیایشگاه ها، از ارمنستان بنای کاخ و همچنین در آناتولی مقابر صخره ای متاثر از معماری هخامنشی شناسایی شده اند. در آثار به دست آمده از این حوزه ی فرهنگی شاهد نوعی وحدت در ساخت و تزئین می باشیم که با توجه به حجم قابل توجه آثار معماری هخامنشی به دست آمده ضرورت یک پژوهش جامع، علمی و هدفمند در این باره مطرح می شود. پرسش های مطرح شده در این پژوهش عبارتنداز: 1- چگونگی تاثیر هنر و معماری هخامنشی بر معماری حوزه ی فرهنگی دریای سیاه و قفقاز جنوبی در عصر هخامنشی؟ 2- چگونگی شکل گیری سبک هنری «ایونی-هخامنشی» بر روی آثار معماری حوزه ی فرهنگی دریای سیاه و قفقاز جنوبی در عصر هخامنشی؟ نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد پیروی از سبک درباری هخامنشی باعث همگونی معماری هخامنشی در حوزه ی مطالعاتی شده است. همچنین در بخش غربی آناتولی پس از شکل گیری سبک هنری جدیدی به نام «ایونی-هخامنشی»، تاثیر مستقیم برروی آثار معماری این دوره در حوزه ی مطالعاتی گذاشته است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع بنیادی بوده و با روش توصیفی-تحلیلی و مستندنگاری داده ها براساس روش های کمی و تجزیه وتحلیل داده ها به تحلیل معماری هخامنشی در حوزه ی مطالعاتی پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: حوزه ی فرهنگی دریای سیاه, قفقاز جنوبی, معماری هخامنشی}
    Saba Beikzadeh, Farshid Iravani Ghadim *
    New conducted archaeological excavations in the cultural area of Black Sea and South Caucasus indicate accumulation of Achaemenid artistic data and the effects of Persian style in architecture that include palaces, columned halls, columned room, gates, and rockcut tombs. Achaemenid traces and the traces which related to the new art families in the cultural area of Black Sea were taken from different regions such as Anatolia, Ukrain, Russia, Bolgaria, Georgia, Armenia and Azarbaijan. At Satrapi of Thrace, Borysa and Doriskos along with a royal residence were built. In Pontus and Oluz Höyük, Achaemenid palaces with column base were made; in Qaracamirli, Azerbaijan, east and central Georgia, historical monuments similar to Achaemenid cases and rockcut tombs affected by Achaemenid architecture have identified in Anatolia. We see a sort of unity in construction and decoration in the obtained works of cultural area of Black Sea that, due to the volume of Achaemenid architecture works, the need for a comprehensive, scientific, and objective research will pose in this regard. The questions raised in this study are: 1- How does the Achaemenid art and architecture affect the architecture of the Black Sea and the South Caucasus in the Achaemenid era? 2- How to form the art style "Ionic - Achaemenid" on the architectural monuments of the cultural zone of the Black Sea and the South Caucasus in the Achaemenid era? Are. The results of this research show that following the Achaemenid court style, the Achaemenid architecture has been harmonized in the field of study. Also, in the western part of Anatolia, after the formation of a new artistic style called Ionian-Achaemenid, it has had a direct impact on the architecture of this period in the field of study. This study has been fundamental. By descriptive-analysis method and documentation of data based on quantitative methods and analyzing data, Achaemenid architecture analysis will be discussed in the field of study.
    Keywords: Cultural area of the Black Sea, South Caucasus (Transcaucasia), Achaemenid Architecture}
  • احسان محمد حسینی
    سرزمین باستانی هند با ویژگی های منحصر بفرد و تنوع جغرافیایی و نژادی خود، گهواره یکی از کهنترین تمدنهای جهان باستان بوده که نقش مهمی در تاریخ فرهنگ بشریت ایفا کرده است. این تمدن در طول تاریخ همواره رابطه یی بسیار نزدیک و تنگاتنگ با تمدن باشکوه غربی خود یعنی ایران داشته و بدون شک تمدن و فرهنگ ایرانی، پررنگترین نقش را در شکلگیری تمدن هند داشته است. این ارتباط و تبادلات هنری و فرهنگی به اندازه یی است که اگر پژوهشگری با فرهنگ و هنر ایرانی آشنا نباشد، قادر به مطالعه دقیق و جامع فرهنگ و هنر هندوستان نخواهد بود. پس از مهاجرت آریائی ها و ظهور مکتب هندوئیسم در هند و زرتشتی گری در ایران، شاهد شباهت های بسیار زیادی در آئین های باستانی دو کشور و متون مقدس اوستایی و وداها هستیم. در حوزه هنر و معماری نیز در سلسله مائوری 2 هندوستان، شاهد تکرار الگوهای معماری و نقوش هنری و مفاهیم بکار رفته در معماری هخامنشی هستیم. در کنار این تاثیرات معماری، رایج شدن سبک کتیب هنگاری بر روی صخره ها و ستون ها در هندوستان توسط آشوکا، بنوعی تداعی کننده این سنت در فرهنگ هخامنشی است؛ چنانکه می توان گفت نوع ستون ها و سبک معماری ایجاد شده در هندوستان طی قرون سوم و چهارم پیش از میلاد کاملا متاثر از هنر و معماری هخامنشیان است.
    کلید واژگان: معماری هخامنشی, معماری مائوری, آشوکا, تخت جمشید, پاتالی پوترا, تالارهای ستون دار, ستون های سنگی}
    Ehsan Mohammad Hosseini *
    Given its unique features and geographical and racial diversity, the ancient land of India is the cradle of one of the most ancient civilizations of the world which has played a significant role in the history of human culture. In the course of history, this civilization has always had a very close relationship with the glorious civilization of its western neighbor, Iran. Undoubtedly, Iranian culture and civilization have played a most significant role in the formation of Indian civilization. The relationship between the two countries is so strong, and their cultural and artistic exchanges are so vast that, if a researcher is not familiar with Iranian culture and art, they will not be able to make an accurate and comprehensive study of Indian culture and art. After the immigration of Aryans and the rise of Hinduism in India and Zoroastrianism in Iran, one can witness several similarities between the ancient religions and rituals of the two countries and between the sacred Avestan texts and the Vedas. Likewise, one can observe the relation of the Achaemenid architectural patterns and concepts and artistic designs in the art and architecture of the Mauryan Dynasty in India. Alongside such architectural effects, the spread of the style of the column and rock inscriptions which were made by Ashoka in India remind the viewer, in a way, of the same tradition in the Achaemenid culture. The type of erected columns and the employed architectural style in India during the 4th and 3rd centuries BC were completely influenced by the art and architecture of the Achaemenid period.
    Keywords: Achaemenid architecture, Mauryan architecture, Ashoka, Takht-eJamshid, Patali Putra, columned halls, rock columns}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال