به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "هنر صفوی" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «هنر صفوی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی هنر صفوی در مقالات مجلات علمی
  • ابوالفضل عبدالهی فرد*، منظربانو اولادقباد، شهریار شکرپور
    در ادوار اسلامی، مسجد به عنوان شاخص معماری شناخته شده و دارای جایگاه ویژه ای است. معماری مساجد با تزییناتی همراه بود، و به مرور مملو از مفاهیمی شد که سرشار از عناصر معنایی و تزیینی در معماری اسلامی است. این تزیینات کتیبه ای با مضامین گوناگون قرآنی، دعایی، تاریخی و اسماءالهی و اسماء ائمه با تکنیک هایی نظیر کاشی کاری، آجرکاری و گچبری اجرا شده اند. تحلیل مضامین و همچنین بررسی تفاوت ها و شباهت های مضمونی کتیبه های دو مسجد از اهداف این مقاله است. پرسش های پژوهش عبارتنداز: چه مفاهیمی در کتیبه های قرآنی مساجد گوهرشاد مشهد و حکیم اصفهان به لحاظ بستر های سیاسی و مذهبی دو دوره مطرح می باشد؟ افتراق و اشتراکات کتیبه ها در چه زمینه هایی است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد به دلیل اختلاف مذهب در این دو دوره (تیموریان و صفویان) بیشتر کتیبه هایی که در گوهرشاد مشهد (تیموریان) نگارش یافته به مسائلی کلی و اصولی دین اسلام از جمله مسئله توحید و یگانگی خداوند، معاد یا مسائل کلی از این دست پرداخته شده است؛ ولی در کتیبه های مسجد حکیم ضمن پرداختن به آیاتی در این خصوص، آیات، سور و احادیثی درمورد اهل بیت؟عها؟ نیز دیده می شود. در کتیبه های مسجد گوهرشاد، خط ثلث بیشترین کاربرد را از میان خطوط دیگر داشته و نقوش ختایی، اسلیمی همزمان در تزیینات این بنا، نقش مهمی ایفا کرده اند. در مسجد حکیم اصفهان، خط شاخص در کتیبه نگاری، کوفی (بنایی، معقلی) است و اکثر کتیبه ها به همین خط نگارش شده اند. سوره های توبه، اسراء، جمعه، دهر، اخلاص و آیه الکرسی، از جمله سوره های مشترک میان این دو مجموعه است. با این که دو مسجد گوهرشاد مشهد و حکیم اصفهان در ساختار ساختمانی و محتوای کتیبه ها، دارای اشتراکاتی هستند، اما غنای تزیینی و کتیبه های قرآنی مسجد گوهرشاد بیشتر از مسجد حکیم می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی محتوا بوده و گردآوری اطلاعات ازطریق مطالعات کتابخانه ای، مشاهده ی آثار جمع آوری و میدانی می باشد.
    کلید واژگان: هنر تیموری, هنر صفوی, مسجدگوهرشاد مشهد, مسجدحکیم اصفهان, کتیبه های قرآنی
    Shahriar Shekarpour*, Manzarbano Oladghobad, Abolfazl Abdollahifard
    In the Islamic era, the mosque is known as an architectural index and is considered a sacred and blessed place for the Muslims and has a special status and importance. The architecture of the mosque was gradually embellished with decorations, and over the time, it was filled with special concepts that are full of semantic and decorative elements in Islamic architecture that have extremely benefited from the teachings of Qur’an the Muslim Bible. This diamond engraving has been executed with various Quran, prayer, historical and divine names, and sometimes with the techniques of tiling, brickwork and craftsmanship. The analysis of the contents of the inscriptions used in Goharshad and Hakim mosque and also the exploration of the differences and similarities of the inscriptions of the two mosques are the purposes of this article. Which is in response to the following questions: What are the implications in the Qur’an inscriptions of the Hakim Mosque of Isfahan and Goharshad of Mashhad? What is the difference and similarities between the two mosque inscriptions? The study shows that in the inscriptions of Goharshad mosque, Thuluth script is most used among other scripts, and the Cathay bearings, Scrollwork arabesque bearings motifs coincided with the decoration of the building. In Hakim Mosque of Isfahan, the index script in the inscription is Cufic, Sotto script), and most of the inscriptions are on the same script, and also Thuluth script as well as Nasta’liq script are used in the inscription of this collection. Tobeh, Asra ,Jom ‘eh, Dahr are among the common chapters between these two collections. Although in the Goharshad Mosque of Mashhad and Hakim mosque of Isfahan share similarities in the structure and content of the inscriptions, the decorative enrichment and Quran inscriptions of Goharshad Mosque are more than Hakim Mosque. The research method in this study is descriptive content analysis and collecting the necessary information was through library studies, observation of collected works and fieldwork.
    Keywords: The Art of Teimouri, Safavid Art of Goharshad Mosque of Mashhad, Hakim Isfahan Mosque, Quran Inscriptions
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال