به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وزارت » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وزارت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جمشید نوروزی*، مژگان صادقی فرد

    امیران آل مظفر (713-795ق.) با بهره گیری از ایدیولوژی دینی، برای کسب مشروعیت سیاسی، تثبیت حکومت و نیز رسیدن به مقبولیت عامه می کوشیدند. انتشار و تثبیت ایدیولوژی دینی در تعامل با علمای دین دست یافتنی بود. در دوره آل مظفر که روح مذهبی بر تمام مسایل سیاسی و اجتماعی سایه انداخته بود، حکام و علما روابطی دو سویه و بسیار نزدیک داشتند. اندیشمندان حوزه دین که انگاره های اجتماعی قدرتمند داشتند، با حمایت حاکمیت و مساعدت وضعیت عمومی دوره آل مظفر، به قدرت قابل توجهی دست یافتند. سوال اصلی این پژوهش، جایگاه علمای دین در حکومت آل مظفر و چگونگی نقش آفرینی آنها در این حکومت است. یافته های این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای انجام شده، مبین آن است که عالمان دینی به واسطه جایگاه و منزلت قابل توجه در این حکومت، افزون برعهده داری نقش های آموزشی و فرهنگی و نیز تصدی مناصب قضایی، ندرتا به وزارت هم دست یافتند؛ همچنین با نقش آفرینی سیاسی، اموری همچون شفاعت بین گروه های متخاصم در جنگ های بی شمار عصر فترت، صدور فرمان تکفیر بر ضد گروه های مخالف حکومت و نیز حمایت از برخی تصمیمات امرای آل مظفر را عهده دار شدند. به موازات این اقدامات علما، نقش برجسته سلاطین، شاهزادگان، وزراء و خواتین آل مظفر را در فعالیت هایی مانند احداث مدارس، مساجد، کتابخانه ها و تخصیص موقوفات شاهدیم که با هدف جلب نظر علما و گسترش تعالیم دینی در سطح جامعه انجام می شد. آنچه از این گونه تعاملات نصیب حکمرانان آل مظفر شد، مشروعیت یافتن حکام و تثبیت حکومت آنان بود.

    کلید واژگان: آل مظفر, علماء دینی, وزارت, قضاوت, تدریس, وعظ}
    Jamshid Norouzi*, Mozhgan Sadeghfard

    The emirs of Al-Muzaffar (713-795 AH) used their religious ideology to gain political legitimacy, and get public popularity. The consolidation of religious ideology was achieved through interaction with religious scholars. During the reign of Al Muzaffar,  the religious spirit overshadowed political and social issues, and rulers and religious scholars had a very close relationship. Religious thinkers with strong social role also gained considerable political power with the support of the government. This research attempts to show the important position of the religious scholars in the government of Al-Muzaffar and demonstrates how this position was created. This study which uses a descriptive-analytical method indicates that the religious scholars of this period in addition to educational, cultural and Judicial positions were also had a political role, such as interceding for rival factions in the countless wars of the Fitrat era, issuing takfir orders against opposition groups, and supporting some of the decisions of the Muzaffar rulers. In parallel with the important role of the ulema, the sultans, princes, ministers and women were also active and had a prominent role in areas like the construction of schools, mosques, libraries and allocation of endowments. The research concludes that these affairs and interactions between the rulers and the ulama helped the rulers to gain great political legitimacy.

    Keywords: Al-Muzaffar, religious scholars, ministry, Judgment, teaching, sermon}
  • مهران رضایی*

    خاندان روسای فال از جمله گروه های اجتماعی قدرتمند در امور قضایی و دیوانی در جنوب ایران، به ویژه در قلمرو ملوک هرمز، از قرن هفتم تا یازدهم هجری محسوب می گردند. چنین حضور فزاینده ای از عناصر انسانی توانمند در امور دیوانی و اداری، به موقعیت ارتباطی ناحیه فال بعد از سقوط تدریجی سیراف از نیمه دوم قرن پنجم تا نیمه نخست قرن ششم هجری و همچنین، ساختار سیاسی ملوک هرمز باز می گردد که زمینه حضور و فعالیت نیروهای انسانی را در حوزه قلمرو خود فراهم می کرده است. طی این دوره زمانی، شاهد قدرت گیری خانواده فالی در دستگاه سیاسی و دیوانی ملوک هرمز هستیم که به عنوان یکی از خاندان های مهم دیوان سالار در کنار دیگر خانواده های دیوانی نقشی مهم و تعیین کننده در تامین منابع و درآمدهای مالی ملوک هرمز دارند. از این رو، چگونگی ارتباط فالی ها به عنوان یکی از خانواده های دیوان سالار در قلمرو ملوک هرمز با امرا و سلاطین هرمز و دیگر خاندان های دیوان سالاری و گروه های اجتماعی در حوزه خلیج فارس موضوع پژوهش حاضر است. بررسی منابع و اسناد و تحلیل داده های تاریخی نشان می دهد که خانواده فالی در جایگاه وزارت یکی از منابع اصلی تامین کننده ثروت و تضمین قدرت در دستگاه سیاسی ملوک هرمز بودند. یافته های تحقیق نشان می دهد که رقابت و کشمکش های فالی ها با دیگر گروه های اجتماعی در مسایل سیاسی و دیوانی و همچنین تلاش نیروهای نظامی پرتغالی برای انحصاری کردن درآمدهای ناشی از اقتصاد دریایی خلیج فارس همراه با وارد کردن یک گروه دیوانی رقیب و معارض، سرانجام به تضعیف قدرت وزارت فالی ها و نهاد سلطنت در هرمز منجر گردیده است.

    کلید واژگان: خاندان روسای فال, فال, وزارت, ملوک هرمز, پرتغالی ها}
    Mehran Rezaie *

    The  Fali family Rouasa are considered as powerful social groups in judicial affairs and office in southern iran,especially in the Hormuz domain, from the seventh to 11th century. such an increasing presence of human elements in the administrative and govermental affairs, the relational situation of the Fal region after the gradual fall of Siraf from the third century, and also the political structure of Hormuz king, which provided the field of presence and activity of different kinds of human forces in its domain. in this period,  the empowerment of the Fali family in the political apparatus and the govermental, which is considered as one of the most important dynasties along with the rest of the family, and the sources of finance and finance are Hormuz. hence, the relationship between Fali as one of the govermental families in the king realm is Hormuz with the establishment of the monarchy and other clans and social groups in the persian gulf. examining the historical data and documents and analyzing historical data shows that the Fali family was an important source of wealth and power assurance in the political system of Hormuz king. the findings show that competition and conflict conflicts with other social groups on political issues and governmental as well as the efforts of the Portuguese military forces to monopolize the revenues from the Persian Gulf maritime economy combined with the import of a rival and opponent group resulted in weakening the power of the Fali ministry and the monarchy in Hormuz.

    Keywords: Fali Family Rouasa, Fal, ministry, Hormuz King, Portuguese}
  • سیده فاطمه سادات نژاد*، سهراب یزدانی مقدم، محمدتقی مختاری

    نهاد وزارت نقطه ثقل نظم دیوانی ایران در طول تاریخ بوده است. وزیر با عنوان های مختلفی مانند وزیر اعظم و صدراعظم در راس این نظام قرار داشت و به دستیاری روسای دیوان‌ها کشور را اداره می کرد. از دوره ناصرالدین شاه تکاپوهایی برای نوسازی دستگاه دیوان آغاز شد. این تلاش‌ها دو وجه داشت: ایجاد وزارتخانه‌های چندگانه و تعدیل جایگاه صدراعظم. این امر که به منزله تغییر در نهاد وزارت بود، به سادگی امکان‌پذیر نبود، زیرا نهادها در برابر تغییر مقاومت می‌کنند. نتیجه آنکه تلاش‌ها برای ایجاد نهاد جدید وزارت شکست خورد. تا پایان سلطنت مظفرالدین شاه با وجود آنکه عنوان های متعدد وزارتی خلق شد، اداره امور همچنان در دستگاه صدراعظم باقی ماند، بی آنکه «وزارتخانه‌های چندگانه» به نهاد تبدیل شده باشد. پژوهش حاضر کوشیده است با اتکا به منابع کتابخانه‌ای و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به بررسی این مطلب بپردازد که تغییر نهاد وزارت و ایجاد وزاتخانه‌های جدید به عنوان نهادهایی نو در جریان انقلاب مشروطه ایران چگونه امکان‌پذیر گردید؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد انقلاب مشروطه نیروی لازم را برای ایجاد تغییر ناگهانی در نهاد وزارت فراهم ساخت. تحقق این امر از خلال تثبیت معنایی جدید از مفهوم وزیر صورت گرفت. این تثبیت معنایی از رهگذر مفهوم «وزیر مسیول» محقق گردید. طرح مفهوم «مسئولیت» در دایره مفاهیم اداری و سیاسی ایران، ریشه در تلاش‌های اصلاح‌طلبان دوره ناصری و مظفری داشت. پس از پیروزی مشروطه، تحقق حکومت مشروطه با «مسئولیت» وزرا یکسان تلقی شد. از سوی دیگر التهابات ماه‌های نخست پس از پیروزی انقلاب مشروطه، شکل دستگاه اجرایی و مفهوم وزارت را به مسئله محوری فعالان سیاسی بدل کرد. اتحاد این دو عامل زمینه‌ساز دگرگونی نهاد وزارت، حذف عنوان های متعدد وزارتی قبل از مشروطه و خلق وزارتخانه‌های جدید به عنوان نهادهایی نو گردید

    کلید واژگان: وزارت, وزیر مسئول, دولت مسئول, انقلاب مشروطه}
    Seyedeh Fatemeh Sadatnejad *

    The institution of the “vizierate” was the center of Iran's bureaucratic order throughout history. The “vizier” was at the head of the system with various titles, such as the grand chancellor, the chancellor, etc., were administering the country with heads of the bureaux assistance. Some efforts were made to renovate the Iran’s bureaucratic system from the time of Nasser al-Din Shah. These efforts were two-fold: the creation of multiple ministries and the modification of the position of the Chancellor. This was simply not possible as a change in the institution of the “vizierate”. Because the institutions resisted the change. By the end of the reign of Mozaffar al-Din Shah, numerous ministerial titles were created, while the focus of affairs remained on the chancellery, without the "multiple ministries" being transformed. The blow of the Constitutional Revolution provided the force needed to make a sudden change in the “vizierate” structure. This realization came about through a new meaning consolidation of the concept of “Vizier”. This semantic consolidation was realized through the concept of "responsible minister." The concept of "responsible minister" in the bureaucratic and political contexts of Iran, had roots in the Nasseri and Mozaffari era reformists. Following the victory of the constitution, the realization of the constitutional government was considered as the "responsibility" of the ministers. On the other hand, the turbulences of the first months after the victory of the Constitutional Revolution transformed the form of the executive system and the concept of ministry into a central issue for political activists. The unification of these two factors provided the basis for a change in the institution of the “vizierate”, the removal of numerous pre-constitutional ministerial titles, and the creation of new ministries as a new institution.

    Keywords: Vizierate, Responsible ministe, Responsibility of government, Constitutional revolution}
  • پرویز حسینی*، سید ابوالقاسم فروزانی

    چکیده نهاد وزارت به عنوان برترین نهاد و در راس نظام دیوانی سلطنت و خلافت، نقش مهمی را در مناسبات سلطنت سلجوقیان عراق و دستگاه خلافت عباسی برعهده داشت. این مناسبات که نزدیک به 80 سال (511 تا 590 ق) به طول انجامید، به لحاظ نقش آفرینی و میزان موفقیت وزرا در اقتدار بخشیدن به حاکمیت سلطنت و یا خلافت، به سه دوره ی تاریخی مشخص تقسیم گردیده بود. اگرچه در این مناسبات، وزیران به نام و کاردانی همچون ابوالقاسم درگزینی در دوره ی اول و کمال الدین محمد خازن در دوره ی دوم حضور داشتند، اما آن دو نتوانستند مانند عون الدین یحیی بن -هبیره ی وزیر که در دوره ی سوم از مناسبات حضور داشت، موفقیت چندانی به دست آورند. هدف نوشتار حاضر آن است تا به شیوه ی توصیفی- تحلیلی، با بررسی شرایط تاریخی و سیاسی حکومت سلجوقیان عراق و دستگاه خلافت عباسی، ضمن واکاوی نقش نهاد وزارت در ساختار حکومت آنان، به این پرسش پاسخ گوید که چرا وزرای کاردان دوره ی اول و دوم این مناسبات در ایجاد اقتدار حکومتی موفق نگردیدند. نتیجه ی پژوهش پیش رو نشان داد که اگرچه نقش وزرا در هر ساختار حکومتی با توجه به لیاقت و کاردانی آنان پررنگ یا کمرنگ بوده است، اما بدون وجود دیگر عوامل قدرت، از جمله سلطنت یا خلافت مقتدر و نیز یک تشکیلات کشوری سازمان یافته، هیچ وزیری حتی کاردان ترین آنان نیز موفق نگردیدند.

    کلید واژگان: وزارت, مناسبات سیاسی, سلجویان, سلجوقیان عراق, خلافت عباسی}
    Parviz Hosseini *, Seyed Abolghasem Foroozani

    Abstract The institution of the ministry, considered as the most premier institution and the head of the monarchy and caliphate bureaucratic system, played an important role in the relationship between the Iraqi Seljuk monarchy and the Abbasid caliphate. These relationships, which lasted for nearly 80years (511 to 590 AH), were divided into three distinct historical periods in terms of their ministerial role and the extent to which the ministers succeeded in empowering monarchy or caliphate. Although some well-known ministers such as ab-ol ghasem Dargozini in the first period and Kamal-ol-din mohammad Khazen in the second period, played an important role in this realationship, they didn’t succeed as much as Awnad-Din ibn Hubayra did in the third period. The purpose of this article is to examine the historical and political conditions of the Iraqi Seljuk government and the Abbasid caliphate system in a descriptive-analytical manner, while analyzing the role of the ministry in the structure of their government, to answer the question why the ingenious ministers of the first and Second period of these relations did not succeed in establishing governmental authority. The results of the present study showed that although the role of ministers in any government structure has been high or low according to their merits and abilities, but without other factors of power, such as monarchy or powerful caliphate and an organized state organization, no minister, even the most skillful of them did not succeed.

    Keywords: Ministry, Political relation, Seljuks, Iraqi Seljuks, Abbasid caliphate}
  • فروغ رحیم پور *، علی رحیمی صادق

    حضور کرمانیان در حکومت تیموریان سبب شد تا نقش آنان در تشکیلات حکومت سلطان ابو سعید تیموری(873-855ق) و سلطان حسین بایقرا(911-875ق)نمود بیشتری پیدا کند.بسترهای مناسب و انگیزه های سیاسی و فرهنگی وزیران کرمانی در هرات جایگاه مناسبی برای ایشان به ارمغان آورد. اما این پژوهش ضمن بررسی جایگاه وزارت در دوره تیموریان،در پی یافتن پاسخ این سوال است که: چه زمینه هایی سبب رشد وزیران کرمانی در دربار تیموری شد؟ وچه نقشی در ساختار دیوان سالاری تیموریان داشته اند؟یافته های پژوهش نشانگر این است که وزیران کرمانی به وسیله پدرانشان به امور دیوانی آشنا و با توجه به استعداد و لیاقت و پشتکاری که از خود نشان دادند به وزارت راه پیدا کردند و تبحر وعلاقه وزیران به امور فرهنگی ،هنری ،آموزشی و نقش ایشان در این زمینه باعث ایجاد شکوفایی فرهنگ و هنر در جامعه تیموری شد. رویکرد مقاله تاکید برتبیین تحلیلی با اتکا به شواهد توصیفی بر گرفته از منابع اصلی و تحقیقی ،وبر پایه روش کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: تیموریان, وزارت, افضل الدین محمد کرمانی, خواجه برهان الدین عبدالحمید کرمانی, عبدالله مروارید}
    forugh rahimpoor*, ali rahimisadegh

    The presence of Kermanian in the Timurd rule has increased their role in the the formation of the rule of sultan Abu Saeid Timo rey(855-873 AD) and sultan Hussein Bitarura(875-911AD). Suitable grounds and political and cultural motives of the Kermani ministers in Heart brought them a good place.But this research while investigating the position of the Ministry seeks to answer the question: “What areas led to the growth of Kermani ministers in the Timurid court?” And hat role have they played in the structure of the Timurid bureaucracy? The research findings indicate that the kermani ministers through their fathers were familiar with the affairs of the Divani and in the light of their talents desirability and perseverance Ministers in their cultural artistic and educational affairs and their role in this field brought about the development of culture and art in timurid community. The papers approach emphasizes analytic explanation based on descriptive evidence from the main sources of research and on the library methodology.

    Keywords: Timurian, Ministry, Afzal al-Din Mohammad Kermani, Khajeh Borhanaddin Abdul Hamid Kermani, Abdullah Moorvarid}
  • علی اکبر نجفی رودمعجنی، جواد عباسی *، محمدتقی ایمان پور
    نهاد وزارت یکی از ارکان مهم قدرت سیاسی و نظام اداری در تاریخ ایران بعد از اسلام از جمله در دوره میانه آن بوده است. گرچه این نهاد در پیوند با ارکان دیگر هرم قدرت یعنی مقام سلطنت و امارت در مرتبه دوم و گاه سوم قرار می گرفت اما از مجموع نظریه پردازی ها و گزارش های تاریخی موجود چنین برمی آید که توجیه موجودیت و یا اثبات مشروعیت آن تنها در وابستگی آن به موجودیت و مشروعیت نهاد سلطنت یا خلافت خلاصه نمی شده و برای تضمین بقای خود نیازمند نوعی از اثبات مشروعیت مستقل نیز بوده است. بدین ترتیب این پرسش پیش می آید که منابع مشروعیت بخش به مقام وزارت در تاریخ میانه ایران کدام ها بودند؟ براساس یافته های پژوهش حاضر که به روش کتابخانه ای – اسنادی و با رویکرد توصیفی – تحلیلی انجام یافته است سه منبع «شرع»، «کارآمدی» و «سنت حکمرانی ایرانی» مهم ترین این منابع را تشکیل می داده اند.
    کلید واژگان: وزارت, مشروعیت, شرع, کارآمدی, سنت حکمرانی ایرانی}
    Ali Akbar Najafi Rudmajani, Javad Abbasi Dr *, Mohammad.T Imanpour
    Premiership (Vezarat) was one of important pillars of political authority and bureaucratic system in medieval Iran. Although it was integrated with other parts of political hegemony like kingship and military commandership (Emarat), but according to theoretical and historical sources it seems that its legitimacy was not bounded to the legitimacy of Sultanate or Caliphate. Consequently there was an attempt to provide kind of independent legitimacy for premiership as well. Studying works of political theorists and historiographers of Viziers through a descriptive – analytical approach provides a considerable literature about the sources of this legitimacy including “sharia”, “efficiency” and “Iranian tradition of ruling”.
    Keywords: Premiership (Vezarat), Legitimacy, Sharia, Efficiency, Iranian ruling tradition}
  • مجتبی گراوند*، اسماعیل سپهوند، بیژن یزدانی

    پرداختن به موقعیت، جایگاه و اهمیت منصب وزرات همیشه مورد توجه صاحبان علم و سیاست و اخلاق و مورخان و اندیشمندان در ایران و اسلام بوده است. در این میان بعضی مولفان و مورخان آثار خویش را تنها به اهمیت و اعتبار جایگاه وزارت در حکومت و نقش وزرا در مبادلات سیاسی_اجتماعی در حکومت های ایرانی و اسلامی را با اختصاص یک اثر به زندگی وزرا به منصه ظهور رسانده اند. در بسیاری از آثار مورخان و اندیشمندان سیاسی از یحیی برمکی از وزرای معروف بنی عباس با عنوان یک وزیر برجسته و تمام عیار یاد شده است. وی در دوره خلافت هارون دارای جایگاه ممتازی بود که دولت عباسیان را از هر نظر به اوج قدرت خویش رساند. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی - تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای به بررسی موضوع بپردازد.

    کلید واژگان: یحیی برمکی, عباسیان, وزارت}
  • Mohammad Hassan-Beigi, Sepideh Najmi
    The Abbasid caliph, Mahdi, reigned from 158-169 AH. The Mahdi’s era is known for its extensive reforms in the Islamic world and dealing with the difficulties of Abbasid caliphs Saffah and Mansur. Mahdi departed in manner from his father, Mansour, and gave more opportunity to courtiers and other companions for political tact. In Mahdi’s era, for the first time in the Muslim world, the ministry became official and three Iranian ministers, Muawiyah ibn Yasar, Yaqub ibn Dawud, and Aba-Jafar Feyz ibn Abi Salih, got this position. The present study seeks to investigate the role the Iranian ministers played in the era of Mahdi in the caliphate’s policies, and their efforts to attain the caliphate power. The main question is that to what extent the minister's influence was effective in the caliph Mahdi’s era? The assumption is that one of the aims of the Iranians in the court of Abbasid caliphate was to dominate the policies of the caliphate and to advance the demands of Iranian people. After the short-term ministry of the Abu Salamah during the Saffah’s period and the coward ministry of Khalid Barmaki during the Mansour’s period, the Mahdi’s period should be considered as the starting point of the Iranians` influence on the Abbasid Caliphate bureaucracy.
    Keywords: Abbasi Caliphate, Mahdi, Ministry, Iranians}
  • ساسان طهماسبی
    تجربه، خانواده، استعداد، رابطه و حمایت از صفویه مهم ترین عوامل دستیابی به منصب وزارت اعظم در دوره صفوی بود. نقش خانواده از سایر عوامل مهم تر بود. زیرا بخش اعظم وزرای این دوره از اقشار بالای جامعه برخاسته بودند و موقعیت خانوادگی سایر عوامل را تحت تاثیر قرار می داد. وزرایی که به دلیل برخورداری از تجربه و استعداد انتخاب می شدند، عمدتا اشخاصی توانا و شایسته بودند، اما بخش قابل توجهی از وزرا با اتکا به پایگاه خانوادگی و روابطشان با امرا و درباریان به منصب وزارت دست پیدا می کردند و فاقد شایستگی کافی بودند. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش تاریخی و نظریه های جامعه شناسی میزان تحرک اجتماعی و شایسته سالاری در دوره صفوی را مورد ارزیابی قرار دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد هرچند جامعه دوره صفوی انعطاف پذیربود، علی رغم تصور رایج به اندازه کافی شایسته سالار نبود. موانع زیادی در مسیر شایسته سالاری وجود داشت. نیمی از سی وزیر این دوره از شایستگی کافی برخوردار نبودند و تنها هشت تن از آنها به معنی واقعی کلمه شایسته بودند.
    کلید واژگان: صفویه, وزارت, تحرک اجتماعی, شایسته سالاری}
    Sasan Tahmasbi
    Experience, family, talent, relationship and supporting the Safavids were the most important factors to acquire the vizierate office in the Safavid era. The role of the family was the most important one. Because most of the viziers came from high classes and the family situation affected other factors. Viziers whom were selected according to their experience and talents were chiefly capable and meritorious but a great number of the Viziers achieved the position of vizierate by relying on their family status and relationship with Emirs and courtiers while lacking enough merit. Using historical method and sociology theories, the paper aims to assess the measure of social mobility and meritocracy in the Safavid era. The findings of the paper shows while the Safavid society was flexible but was not meritocratic enough. There were many obstacles in the way of meritocracy. Half of the thirty viziers did not enjoy enough merits and only eight of them were meritorious.
    Keywords: Safavids, vizierate, social mobility, meritocracy}
  • ناهید محمدیون شبستری، معصومه قره داغی*، ذکرالله محمدی، منیژه صدری
    در هر دو دوره ی حمله ی اعراب مسلمان و مغولان به ایران ، دیوان سالاران با فاتحین به همکاری پرداختند. از جمله ی این خاندان ها، خاندان برمکی و جوینی بودند که توانستند درخلافت عباسی و ایلخانان به مقام وزارت دست یابند. دیوان سالاری در این دو خاندان تداوم داشت و آنها در حکومت های قبل به دیوان سالاری پرداختند. این دو خاندان توانستند با نفوذ در دستگاه خلافت عباسی و ایلخانان آنها را به سوی فرهنگ ایرانی سوق دهند و در جهت احیاء و بازسازی فرهنگ ایرانی گام برداشتند. خاندان برمکی و جوینی در طول وزارت خود،خدمات و فعالیت های عمرانی زیادی از جمله ساخت مساجد و مدارس و قصرها را انجامدهند. آنان همچنین جایگاه بالایی در علم و ادب به دست آوردند و علاوه بر اینکه خودکتاب هایی را تالیف نمودند، دانشمندان و نویسندگان نیز به نام آنها کتب مهمی نوشتند. آنها همچنین به حمایت شاعران و دانشمندان می رداختند. با وجود آنکه خاندان برمکی و جوینی خدمات زیادی انجام دادند اما قدرت و نفوذی که خاندان برمکی و جوینی به دست آورده بودند، باعث ایجاد رقبایی شد که سرانجام زمینه ی سقوط و نابودی آنها را فراهم ساخت.خاندان برمکی و جوینی نمونه ای از قشر اجتماعی خاص دیوانی ایران هستند که در عرصه ی روزگار و تاریخ نامی ماندگار از خود بر جای نهاده اند.
    کلید واژگان: وزارت, خلافت عباسی و خاندان برمکی, عصر ایلخانی و خاندان جوینی}
    Nahid Mohammadioun Shabestari, Masoumeh Gharedaghi *, Zekrollah Mohammadi, Manizheh Sadri
    During both periods when Iran was attacked by Muslim Arabs and the Mongols,bureaucrats came to cooperate with the conquerors. Included in these were theBarmakids and the Joveini dynasties who could reach ministry under Abbasidand Ilkhanid caliphates. Bureaucracy used to be the trend in these two dynastiesand they were bureaucrats in previous in previous governments. These twodynasties could influence the Abbasid and Ilkhanid caliphates and steer themtowards Iranian culture and they could take steps to revive and restructureIranian culture. During their ministries, the Barmakids and the Joveini dynastiesconducted many development services including building mosques, schools andmansions. Also, they could reach a highly significant position in science andliterature. Not only did they write books by themselves but also many writersand scientists wrote their books under their names. Similarly, they patronizedmany poets and scientists. Although the Barmakids and Joveini dynastiesprovided many services, their power and influence produced rivals who set thestage for their fall. Barmakids and Joveini dynasties represent a specialbureaucrat group in Iranian society who left their name permanently in historyand time.
    Keywords: ministry, Abbasid caliphate, Barmakids dynasty, Ilkhanid age, Joveini dynasty}
  • علی ناظمیان فرد*
    عباسیان پس از استقرار نظام خود کوشیدند تا از تجربه و مهارت اقوام مختلف قلمرو خویش بهره گیرند و اوضاع را به سمت روالمندی مدیریت کنند. در آن میان، شماری از اهل کتاب که با دولت اسلامی وارد پیمان شده بودند و به اهل ذمه شهرت داشتند، به حیث کاردانی و مهارت می توانستند در نظام اداری و دیوانی خلافت ایفای نقش کنند. دولت عباسی برای جذب و استخدام این عناصر با چه مانعی روبه رو بود و چگونه به حل آن مبادرت ورزید؟ یافته های این پژوهش که مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است، نشان می دهد که هر چند مخالفت فقی هان در به کارگیری ذمیان با نیاز عملی عباسیان در بهره برداری از تجارب این عناصر در تقابل بود، اما سرانجام خلفای عباسی با نادیده گرفتن آرای فقی هان، به جذب ذمیان در نظام اداری و دیوانی خود پرداختند تا هم از تجربه و کاردانی آنها بهره مند شوند و هم میدان را برای فقی هان در همه امور سیاسی باز نگذارند.
    کلید واژگان: اهل ذمه, عباسیان, فقیهان, قاعده نفی سبیل, وزارت}
    Ali Nazemianfard*
    After establishing their rule, the Abbasids tried to employ the skills and experiences of the people who lived in their territory. In these circumstances, there were some non-Muslims who made a treaty with the Islamic state under the title of Ahl al- Dimma, and were able play a role in the Abbasid Caliphate by their skills. Are there any obstacles for Abbasids to employ them for the administrative affairs? How could they resolve the obstacles? The Findings of the current research, which uses a descriptive and analytic method show that although the objects of the Islamic scholars for employing Dhimmis in administrative sections was in contradiction with the caliphate practical needs, the Abbasid caliphs ignored the scholars’ opinions and tried to employ them for benefitting from their skills and taking the political scene out of the hands of the scholars.
    Keywords: Abbasids, Dhimmis, Scholars, Vizirate, Rule of negation of ways}
  • صالح پرگاری*، علی منصوری
    نهادهای امارت و وزارت در حکومت ایلخانان، از عناصر و مولفه های مهم قدرت بودند. امیرالامرا در راس نهاد امارت قرار داشت که در نظام حکومتی ایلخانان، دومین فرد به شمار میآمد. نهاد وزارت که صاحبدیوان یا وزیر ممالک بر آن ریاست داشت، متشکل از دیوانسالاران عمدتا ایرانی(تاژیک) بود. تعامل و تقابل نهادهای امارت و وزارت نه فقط بر این دو نهاد تاثیرگذار بود، بلکه جامعه را نیز دستخوش تغییر و تحولات میکرد؛ بدین معنا که همگرایی آن دو، در تداوم امنیت، بهبود حال رعایا، مالیاتگیری منظم و عادلانه، همگرایی دین و دولت(حکومت) و تقویت و تداوم حکومت نقش داشت. در عهد ارغون ، روابط دو نهاد امارت و وزارت دچار فراز و فرودهایی بود. امیربوقا(امیرالامرایی که ارغون را در رسیدن به ایلخانی یاری رسانده بود) به سرپرستی وزارت ممالک نیز رسید؛ امری که در عهد ایلخانان کمسابقه بود. خود ایلخان مغول، نهادهای امارت و وزارت را در اختیار امیر بوقا قرار داد، اما این امر کمرنگ شدن قدرت حاکمیت ایلخانی و رویارویی ارغون با امیربوقا را باعث شد. قتل خاندان امیربوقا موجب واگرایی نهاد امارت و زمینهساز حضور برجسته دیوانسالاران و نهاد وزارت شد. سعدالدوله یهودی با تقویت و در اختیار گرفتن شریعت و نهاد قضاوت، درصدد احیای ابزارهای ازدسترفته نهاد وزارت بود. حمایت نهاد وزارت از سوی حاکمیت و ایلخان مغول در عصر سعدالدوله، موجب ضعف و واگرایی نهاد امارت شد؛ به همین دلیل نخستین اقدام امرا در هنگام بیماری ارغون و ضعف حاکمیت ایلخانی، قتل وزیر و خاندانش بود. در این مقاله، با رویکرد توصیفی تحلیلی، چگونگی تعامل و تقابل نهادهای امارت و وزارت در عهد ارغون بررسی شده است.
    کلید واژگان: ایلخانان, ارغوان, تعامل و تقابل, امارت, وزارت, امیربوقا, سعدالدوله}
    Saleh Pargari *, Ali Mansouri
    Emirate and Ministry (vizarat) were among the significant authoritative institutions in Ilkhanid administration. The Chief Commander ( Amir ul- Umara’) as the second Ilkhanid statesman and the head of Emirate institution and the Chief Minister as the head of bureaucracy institution which was consisted of mostly Iranian ( Tajiks) were in charge. The mutual interaction or conflict between the two institutions could make some good changes in society, as well as on themselves, by the means of convergence. That was to maintain security and welfare as well as fair taxation and making religio- state ties. In Arqun time the mutual affairs between Emirate and Ministry was in turbulence. Amir Buqa, the chief commander who had already contributed to Arqun’s power, took the office of Ministry which was considered an odd custom at that time. Where the great Mongol Ilkhan handed the power to Amir Buqa, it eventually weakened the administration authority and led to the conflict with Amir Buqa. Massacre of Amir Buqa’s household made a ground for the presence of the bureaucrats within the Ministry institution. The Jewish Sa’duddoleh engaging the judiciary post in Ministry tried to retrieve the lost values while the support of the government gradually made a great divergence on Emirate and Ministry institutions. The only solution was to murder vizir and his household at the time of Arqun’s illness and Ilkhanid’s weakness.
    Keywords: Ilkhanids, Arqun, interactions, disagreements, Emirate, Ministry, Amir Buqa, Saduddoleh}
  • سید ابوالقاسم فروزانی، مریم کارگزار

    اندکی پس از ظهور اسلام در ایران ، افرادی از خاندان های دیرینه سال و دبیر پیشه ایرانی ، در پرتو آگاهی بر فنون اداری و تسلط بر دو زبان عربی و فارسی و نیز موقعیت مطلوب اقتصادی به مقامات عالیه درباری ودولتی تا حد مقام وزارت رسیده اند،خاندان دارستیان شیرازی یکی از همین دودمان های دیوان سالار است که سه تن از اعضای آن خاندان در سده های پنجم و ششم هجری به مناصب مهم دیوانی دست یافتند .ابوالفتح ابن دارست شیرازی به وزارت خلیفه عباسی القائم بامرلله رسید ،ابوطالب ابن دارست وزارت دو پادشاه سلجوقی و اتابکان سلغری را در کارنامه خود دارد و تاج الملک ابوالغنائم در دوران ملکشاه سلجوقی نامزد مقام وزارت گردید اما با مرگ ملکشاه و جنگ قدرت بین مدعیان سلطنت وی در مقام سابق خود باقی نماند و اندکی بعد کشته شد.این مقاله در صدد است نخست با توصیفی مستند به شناختی جامع از این سه چهره دیوانسالار ایرانی برسد و با توجه به شرایط روزگار آنان رفتار سیاسی این شخصیت ها را مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: وزارت, سلجوقیان, دارستیان شیرازی}

    A Study 0n the rule of Darastyan Shirazi race in political, social and cultural age of Saljukhi Shortly after the advent of Islam in Iran some people of the ancient family, because of the knowledge of scribal techniques and knowing Arabic and Persian languages and also high economic situations, entered to court and appointed to high positions. Darastyan Shirazi family is one such bureaucrat family that three members of this family in the fifth and sixth centuries AD appointed t to Court positions. Abolfath_e ebne Darest Shirazi appointed to the ministration of the Khalifeh Abbasi, Alghem be amrellah. Abotaleb Ebne Drasat was the ministry of two Saljukhi kings and atabakan kings. Tajolmolk Abolghanaem the famous person of this race was the minister of Malekshah Saljukhi, but has ministration didn’t last long time, and after death of king and the clash between the claimants of kingdom, he killed. Despite the often negative views about Darastyan Shirazi race, especially Tajolmolk Abolghanaem, this article wants to reach the Comprehensive understanding from these three bureaucrat persons by descriptive document and then with regard to their life circumstances review their bureaucratic and political behavior. The findings of the present study confirms that presence in Bureaucratic positions in the fifth and sixth centuries AD , was dangerous but have significant advantages, so the ministers for keeping their position and young elite for reaching these positions was trying hard. It is obvious that due to suffocation and prejudice on that days, it was not possible to had good and constructive competition, so the formation of foci of conspiracy and Killing opponents was common in the age of Saljukhi

    Keywords: ministry, Saljukhi kings, Darastyan Shirazi}
  • عباس سرافرازی
    در دوره سلجوقیان نهاد وزارت به عنوان یک عنصر ثبات بر نیروهای مختلف وپراکنده که به صورت داخلی و خارجی در کار بودند نظارت می کرد. این نهاد بازوی کشوری حکومت به شمار می رفت، وزارت در دوره سلجوقی یکی از نهادهای جا افتاده حکومت اسلامی محسوب می شد و وزیر محور دستگاه حکومتی و از قدرت زیادی بر خودار بود وی به عنوان نایب سلطان عهده دار تمام جنبه های تشکیلات کشوری بود و مسولیت زیادی داشت وظایف مالی، نظامی، قضایی، مذهبی وتشریفات از مهمترین وظایف وزیر به شمار می آمد، شیعیان در سیر آرام وتدریجی خود یکی از اهدافی را که در ضمن مدارا با حکومت ها دنبال می کردند دست یافتن بر مقام وزارت بعنوان یکی از بالاترین و موثر ترین نهادهای حکومتی بود که با وجود مخاطراتی که این منصب داشت در صدد قرارگفتن براین منصب بودند، از 64 وزیری که از ابتدای دوره سلجوقی از زمان طغرل بیک (455 ه) تا پایان دوره طغرل سوم در سال (590 ه) به وزارت منصوب شدند 13 تن شیعه امامی بودند که اولین آنها تاج الملک ابو الغنایم بود، مشهور ترین وزیر شیعی انوشیروان بن خالد نویسنده کتاب «نفثه المصدور فی فتور زمان الصدور و صدورالزمان الفتور» است که یک مرتبه در دوره محمدبن ملکشاه (511 ه) به عنوان وزیر موقت و بار دوم در سال 522 ه در زمان محمودبن محمدبن ملکشاه به عنوان وزیر و مرتبه آخر در عصرمسعودبن ملکشاه و جمعا سه مرتبه به وزارت برگزیده شد و مهم اینکه سه وزیر آخر دوره سلجوقی در زمان آخرین پادشاه سلاجقه طغرل بن ارسلان (طغرل سوم) هر سه شیعه مذهب بودند و پرونده وزارت پر رونق سلاجقه که شروع کننده آن ابوالفتح رازی سالار بوژگان بود با عزالدین بن رضا، معین الدین کاشی و فخر الدین بن صفی الدین ورامینی وزرای شیعی بسته شد.
    کلید واژگان: سلاجقه, وزارت, شیعیان, وزرای شیعی}
    Abbas Sarafrazi
    In a period of saljoughian habit of ministry on the ground of firmness side of diffrent power and scantyin contro work inner and exterior this habit to be rackoned arms of government country ministry in saljoughi period. one of the habits mutured islamic government taken into account and this axis mechanism minister has many power he was as to deputy president responsible all of the aspects of country office and has many responsebility. Financial respansebility judicial religion and formalite are to be reckend important ministry responsible. shiite revolution serence and serence and gradual one of the purposes in the intrim countionary with government following to find an opportunity minster place as to one of the higher and effective habits of government was purposes them in spite of dangrouses following them from 64 ministry of outset from epoch toghrol beik (445 H) until ending period thired toghrol in (56 H) of ministry inputed. 13 person was imamy shiite the first of them was tajolmolk abolghasem. the famous shiite ministry was anoshirvan ebne khaled bood writer ((naflat almasdour fi fatour al soudour، soudour alzaman alfatour)) that one of them degree in a period mohammadebne maleksha (511 H) as to temporory ministry and another time in)525 H) in a peiord of mohammadebne malekshah as to ministry and another time in period masoudenbe malekshah and all of salajeghe toghrolebne arsalan (third toghrol) all of them was shiite and the dossier full of biskness of salajeghe who starting them was abolfateh razi salar bozhgan bagher aldin ebne reza. moein aldin kashi and fakhrodin ebne Safialdin varamini ministry pertaining to the shiite was closed
    Keywords: Salajoughi, Ministry, Shiite, Shiite ministry}
  • عباس سرافرازی

    ملکشاه سلجوقی جمعی از بزرگان را مامور ساخت تا در زمینه کشورداری کتابی بنویسند تا وی رفتارهای اداری و سیاسی و حکومتی خود را برآن استوار سازد. از میان کسانی که سیاست نامه نوشتند اثر و تالیف خواجه نظام الملک برجسته تر بود انتخاب گردید تا حدی که سلطان سلجوقی اظهار داشت: من این کتاب را امام خویش کرده و بر این خواهم رفت، این کتاب ساختار و روح و اساس حکومت سلجوقی را بیان می کند و آن را بر پنج نهاد قرار داده و وظایف هر کدام را مشخص ساخته است. وی به سلطنت و وظایف سلطان و مقام پادشاهی اشاره دارد.سپس به نهاد وزارت و وظایف وزیر می پردازد. از دستگاه قضا و قضاوت صحبت می کند و سپس نظام اداری و دیوان سالاری را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت به سپاه و امور سپاهیگری پرداخته وایده ها و اندیشه های خواجه را در آن زمینه ها تبیین می نماید.
    ایده ها و اندیشه های خواجه در مورد هر کدام از پنج نهاد حکومتی مهم است، از آن جمله؛ وی به خلافت به عنوان دستگاه فرمانروایی که شاه از آن مشروعیت می گیرد اشاره نمی کند، در مقابل او نهاد وزارت را به عنوان یک نهاد با ثبات و جا افتاده ی حکومت اسلامی مطرح ساخته و به وزارت در برابر سلطنت استقلال می دهد، ترتیبات اداری و دیوان سالاری را دقیقا برنامه ریزی نموده، دادگستری و نهاد قضاوت را مورد توجه قرار داده و در نهایت چون شالوده و اساس هر حکومت ارتش است، به ساختار های اصلی حکومت سلجوقیان که نظامی گری است پرداخته و ظاهرا در ایجاد یک سپاه دایمی و ثابت تلاش می کند. او همچنین بر سپاه چند ملیتی تاکید نموده، و دستوراتی در خصوص درباریان، زنان حرمسرا و خواجه سرایان نیز صادر نموده، که درخور توجه است.

    کلید واژگان: ساختار حکومت سلجوقی, سیاست نامه, سلطنت, وزارت, دیوانسالاری}

    Mlkshah Seljuk commissioned a group of scholars making up to write a book on statecraft He aims to strengthen the state's administrative and political behavior of the people who write policies and compilation of Nizam al-Mulk was highlighted and choose the Was partially Seljuk Sultan said: I have this book on their Imam would .go by the book's structure and spirit of the Seljuk rule, and it puts the five institutions. And duties of each of the marks. Duties of his reign as king and kingdom points. Then Secretary of the Department and pay duties . The judiciary and the judicial system and bureaucracy speaks and then examine the And finally, the idea of ​​casting an army of guards and eunuchs and ideas to consider , Khwaja ideas and thoughts about each of the five important government institution, He pointed to a device of the caliphate ruled by the Shah, it is not legitimate, He established the Department as an institution and established a stable regime posed to the independence of the kingdom, Bureaucratic and administrative arrangements to be carefully planned, and the judgment of the Court of Justice considered. And finally, because it is the foundation of any government, military and the main structure of the Seljuk rule was militaristic , In an attempt to create a permanent army., He stressed the Multinational Corps. Courtiers and eunuchs in a harem of women, as well as directives issued when the chorus is pretty remarkable.

    Keywords: structure of Seljuk rule, Policy, kingdom, ministry, bureaucracy}
  • محسن مرسل پور، آرمان فروهی*

    حکومت آل بویه زمان کوتاهی پس از پیدایی اش در فارس، جبال و عراق گسترش یافت. در شاخه عراق، پس از مرگ معزالدوله پسرش عزالدوله به حکومت رسید. با قدرت گیری عزالدوله سستی به حکومت آل بویه عراق راه یافت که بخشی از آن معلول ناکارآمدی کارگزاران وی بود. محمد بن بقیه از شخصیت های سیاسی و دیوانی عصر آل بویه عراق به شمار می رفت که در زمان عزالدوله به مقام وزارت رسید. وی پیشینه دیوان سالاری نداشت و از عیاری به مقام وزارت دست یافت. مهارت او در گردآوری مال و تقدیم تحف بسیار به عزالدوله، عامل اصلی دست یابی اش به وزارت بود، اما مشکل نداشتن پیشینه دیوان سالاری در روند کار وزارت او تاثیر گذارد و به پاره ای از ناسامانی ها انجامید. بر پایه یافته های پژوهش، ناکامی ابن بقیه در منصب وزارت حکومت بویهی از سویی از ناشایستگی وی در کارهای دیوانی و از سوی دیگر از استواری حکومت عزالدوله در عراق سرچشمه می گرفت.
    این پژوهش برای پاسخ گویی به چیستی تاثیرات اوضاع سیاسی اجتماعی دوران زندگی ابن بقیه در کوشش های وی در مسند وزارت سامان یافته است که با روش توصیفی، کارهای ابن بقیه و تاثیر او را در دگرگونی های سیاسی دوره حکومت بویهیان برمی رسد.

    کلید واژگان: آل بویه, وزارت, محمد بن بقیه, عزالدوله, عضدالدوله}
    Mohsen Morselpoor, Arman Foroohi *

    The Buwaihids government was expanded to Fars, Jibal, and Iraq shortly after its formation. In Iraq, after death of Muizz al-Dawla, his son, Izz al-Dawla, reached to power. During his time, the Buwayhid government in Iraq lost its power, partly because of the ineffectiveness of the agents in charge. Muhammad Ibn Bakkiya was one the administrative and political figures of the Iraq's Buwayhids that was appointed as minister of Izz al-Dawla. He lacked any experiences in official bureaucracy and reached to ministry from Ayyari. His skill in tax collection and presenting gifts to Izz al-Dawla helped him in obtaining this position. However, his lack of experience in official bureaucracy influenced his ministerial operations and eventually led to some problems. Research findings show that his failure in ministry was both the result of his inexperience in official bureaucracy and the weakness of Izz al-Dawla in Iraq. This descriptive - analytic study aims at investigating the socio-political conditions in the life of Ibn Bakkiya, his ministerial activities, and his role in the political developments of Buwaihid government.

    Keywords: Buwaihids, Ministry, Ibn Bakiyya, Izz al Dawla, Adud al Dawla}
  • مریم اورعی قدیری، عبدالرحیم قنوات، جواد عباسی
    در دوره تیموری، امیران اغلب ترک- مغول، و وزیران ایرانی بودند. عدم تمایز بین امور لشکری و کشوری و قدرت و اقتدار امیران و کوشش دیوانسالاران ایرانی برای حفظ منافع خود، زمینه کشمکش و رقابتی دائم را بین آنان فراهم ساخته بود. دوره طولانی وزارت خواجه غیاث الدین پیراحمد خوافی(م857ق)، از وزرای معروف شاهرخ تیموری، که توانست در برابر امیران موقعیت خود را حفظ کند، در تاریخ تیموریان حایز اهمیت بسیار است. در این مقاله مناسبات دو نهاد وزارت و امارت، با تاکید بر وزارت خواجه غیاث الدین پیراحمد، مورد بررسی خواهد گرفت.
    کلید واژگان: وزارت, امارت, امرای تیموری, پیراحمد خوافی}
    Maryam Awrai Qadiri, Abd Al Rahim Qanawat, Jawad Abbasi
    In the Timurid period، the emirs were mostly Turkish-Mongol and the viziers were Iranian. The non-distinction between the civil and military affairs and the power and authority of the emirs and the attempts of the Iranian bureaucrats in maintaining their own interests، had prepared the ground for the permanent conflict and competition between them. The long vizierate period of Khawja Qiyāth al-Dīn Pīr Aḥmad Khwāfī (d. 858/1454)، one of the famous viziers of Shāhrukh Timurid، who was able to maintain his position against the emirs، is of high importance in the Timurid history. In this article، the relations between the institution of vizierate and emirate is studied، with an emphasis on the vizierate of Khawja Qiyāth al-Dīn Pīr Aḥmad،
    Keywords: vizierate, emirate, Timurid emirs, Pir Ahmad Khwafi}
  • پروین ترکمنی آذر*، داود حقی دانالو**
    وزارت از مهم ترین مناصب در تاریخ حکومت داری ایران بوده که در دوره اسلامی الگوبرداری از منصب وزارت در حکومت ساسانی است؛ با این تفاوت که در دوره اسلامی با افزوده شدن قوانین و احکام اسلامی، جایگاه و ویژگی هایی متناسب با حاکمیت اسلامی پیدا کرد. منصب وزارت توسط نویسندگان مختلف، از نگاه سیاسی یا مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با توجه به دو دسته از متون شامل سیر الملوک ها و شریعت نامه ها، به بررسی منصب وزارت پرداخته و درصدد است دریابد، خاستگاه سیاسی و فرهنگی نویسندگان متون مذکور، چگونه در تبیین و تفسیر از منصب وزارت تاثیرگذار بوده است. این تحقیق نشان خواهد داد که خاستگاه سیاسی و مذهبی نویسندگان موجب گردیده تا منصب وزارت، با دو دیدگاه تجربه گرایی و آرمان گرایی تبیین و تفسیر گردد.
    کلید واژگان: وزارت, سیر الملوک, شریعت نامه, دوره اسلامی}
    Parvin Torkamani Azar, Davood Haghi Danlu
    Ministry has been one of the most important positions during the history of Iran governance that is emulated from ministry position of the Sassanid government during Islamic period, but there can be found a difference in the field, in Islamic period along with the added Islamic rules and practices, it took a position and features appropriate to Islamic governance. The ministry position has been analyzed by various writers through political and religious perspectives. According to two sets of texts including Seyrulmuluk and Shari’atnamah, this study attends to analyzing the ministry position and also attempts to investigate how the political and cultural origins of the authors of the mentioned texts have been effective in interpretation of the ministry position. This study indicates that the political and religious origin of the authors has caused the fact that ministry position could be interpreted through two perspectives of empiricism and idealism.
    Keywords: ministry, Seyrulmuluk, Shariatnamah, Islamic Period}
  • محسن مرسل پور
    در دوره ایلخانی و در پایان کار خاندان جوینی، تا روی کار آمدن غازان نهاد وزارت وارد دوره ای پر فراز و فرود شد. ارغون که در واکنش به دوره ی احمد تگودار و برتری خاندان جوینی به ایلخانی رسید، امیری مغولی را به مقام وزارت برگزید. روی کار آمدن امیر بوقا وقفه ای درفرآیند سازماندهی دیوانسالاری ایلخانی توسط ایرانیان و همسازی دولت ایلخانی با الگوی ملکداری ایرانی ایجاد کرد. با این حال ضرورت های اداره قلمرو ایلخانی و پیامدهای تمرکز امارت و وزارت در دست امیری مغول بدون پیشینه ی دیوانسالاری، به کار بوقا پایان داد. پس از بوقا در دوره ارغون، گیخاتو و بایدو، وزیران برجسته ی ایرانی در حکومت ایلخانی به قدرت رسیدند. در این زمان سعدالدوله یهودی و صدرالدین خالدی زنجانی از وزیران برجسته ایرانی بودند که با وجود کفایت در اداره امور قلمرو ایلخانی، به سبب پاره ای ناهمسازی ها و رقابت های درونی حکومت ایلخانی و گرایش های تمرکز گریز امرای مغول، دوران وزارت ایشان با وجود بارقه هایی از امید برای سامان حکومت ایلخانی و امور ایران چندان نپایید مع ذلک ایشان توانستند راه را برای همسازی مغولان با جامعه ایرانی بوسیله دستگاه دیوانسالاری هموار کنند. مقاله حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی وزیران این دوره ی تاریخ ایلخانی و تکاپوهای ایشان را مورد بررسی قرار می دهد.
    کلید واژگان: وزارت, صاحبدیوان, سعدالدوله, بوقا, صدر الدین, قوریلتای}
    Dr. Mohsen Morsalpur
    The end of Joveini family duration put ministry institution in a period full of up and down during Ilkhani duration until Ghazan period began. Arghoon who reached Ilkhani in a reaction to Ahmad Tagoodar ٫Mongols Amir was minister. There was a stop in Ilkhani Divansalari organizing process and matching in with Iranian society٫ because Amir Booqa was at the head of government. The factors including the needs to handle Ilkhani realm and the results of ministry empire concentrations in the hand of Mongols Amir without any experience of Divansalari put Booqa in end. At that time ٫ Sadodoleh and Sadrodin Khalidi Zanjani were two of the Iranian dominant ministers who in spite their sufficiency to handle Ilkhani realm relation. After all they could match the Mongols with Iranian society by Divansalari this research the ministers of Ilkhani historyand their prows.
    Keywords: Ministry, Saheb Divan, Booqa, Sadrodin, Qoriltay}
  • مرتضی دهقان نژاد، ایرج ورفی نژاد
    مساله جانشینی به عنوان یکی از مسائل پایدار تاریخ ایران، بازتاب ها و پیامدهای فروانی در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور داشته است. این مقاله می کوشد تا با رویکردی نو یکی از پیامدهای مساله جانشینی یعنی حذف و قتل وزیران قاجاری را در بستر فرهنگ سیاسی ایران و در پیوند با مساله جانشینی مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که چرا مساله جانشینی در دوره قاجار سبب حذف وزیرانی شد که در فرآیند جانشینی دخالت داشتند. فرضیه این پژوهش بدین قرار است: مساله جانشینی و دخالت وزیران مطرح قاجاری با توجه به فرهنگ سیاسی ایران که مبتنی بر بی اعتمادی سیاسی بود، سبب سوء ظن و بدگمانی شاهان قاجار به وزیران خویش و هراس آنان نسبت به از دست رفتن جایگاه خود می شد و همین امر سبب بروز پدیده وزیرکشی به عنوان مخرج مشترک مساله جانشینی و بی اعتمادی سیاسی می شد.
    کلید واژگان: مساله جانشینی, وزارت, بی اعتمادی سیاسی, کلانتر, قائم مقام, امیرکبیر}
    M. Dehghan Nezhad, I. Varfi Nezhad
    The issue of succession as one of the enduring issues in the history of Iran has had lots of implications and reflections on political, social, and economic arenas of the country. This article attempts to evaluate and analyze one of the outcomes of the issue of succession, e.g. removing and murdering Qajar ministers, in the context of political culture and in relation with the issue mentioned. The present article, taking advantage of a new approach, starts with an answer to the question: “why did the issue of succession during Qajar dynasty led to removing ministers who had a hand in the process of succession?.” The hypothesis proposed in this article is: the issue of succession and interference of Qajar ministers, regarding political distrust existing in the political culture of Iran, made the Qajar kings suspect and mistrust their ministers and be afraid of losing their own position; all these matters ended to murdering the ministers as a result of the issue of succession and political distrust.
    Keywords: The issue of Succession, Ministry, Political Distrust, Detective, Amir Kabir}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال