به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کلیات یوسفی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کلیات یوسفی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بابک خضرایی
    رساله موسیقی موسوم به کلیات یوسفی منسوب به ضیاءالدین یوسف، در دوره فتحعلی شاه قاجار(حک: 1212-1250ه.) نوشته شده است. این رساله کوتاه، با وجود تکراری بودن برخی مطالب آن، از آن رو که تداوم نگارش رسالات موسیقی را در دوران قاجار نشان می دهد، اهمیت دارد. اشاره به نام دوازده دستگاه در این رساله نیز نکته مهمی را در روند تاریخی مفهوم دستگاه روشن می کند. مفهوم وزن در موسیقی(ایقاع) که در این رساله، چون بیشتر رسالات موسیقی دوران صفوی و پس از آن، با نام “اصول” شناخته می شود، آخرین فصل این رساله است. بخش اول این فصل که با تاثیر از رساله ی موسیقی میرصدرالدین قزوینی(د. 1008 ه.) نوشته شده، با تعریف اصول و نقره آغاز، و در ادامه از 5 دور متقدم و سپس هفده دور متاخر یاد می شود، سپس مولف به اصناف تصانیف(انواع یا ژانرهای موزون موسیقی) می پردازد؛ در بخش دوم که احتمالا تاثیر گرفته از رساله بهجت الروح است، بیست و چهار دور ایقاعی شرح داده شده است.
    کلید واژگان: موسیقی ایرانی, کلیات یوسفی, ایقاع, اصول, دور, بحر, ضیاءالدین یوسف}
    B. Khazraei
    According to the scribe of its unique manuscript, the treatise entitled Kulliyat-i Yusufi, attributed to iya’uddin Yusuf, is written during Fatḥ‘ali Shah’s reign (1212-1250 A.H.). Despite its unoriginality, since very few numbers of Musical works are extant, this short treatise which indicates the continuity of writing works on music under Qajarids, is very important. The fact that there is a reference to the names of twelve musical model systems (dastgahs) at the end of the aforementioned treatise, shows an important turning point in the historical course of this concept. Like most of Safavid works on
    music, this treatise uses the word Uṣul for the concept of rhythmic patterns in Music. The last chapter of this work on Uṣul has been divided to two parts. The first part, under the influence of Mir Ṣadruddin Qazvini (d. 1008 A.H.)’s work on music, commences with
    the definition of the terms “Uṣul” and “Naqra”, and describes 5 old and 17 recent Dawrs, and finally different rhythmic genres. Second chapter, influenced probably by a treatise entitled Bahjat al-Rawḥ (written probably in the eleventh century) describes 24 rhythmic
    dawrs.
    Keywords: Iranian music, Kulliyat Yusufi, rhythmic patterns, Uṣul, Dawr, meter, iyauddin Yusuf}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال