جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "abū ḥayyān al-tawḥīdī" در نشریات گروه "تاریخ"
تکرار جستجوی کلیدواژه «abū ḥayyān al-tawḥīdī» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی abū ḥayyān al-tawḥīdī در مقالات مجلات علمی
-
هویت نویسندگان رسایل اخوان الصفا تاکنوندر پرده ابهام مانده و میان محققان، بحث و گمان هایی در باب انتساب آنان به فرق و مذاهب، به ویژه اسماعیلیه جریان داشته است. از دیرباز اسماعیلیه بر این باور بوده اند که رسایل نوشته یکی از پیشوایان این گروه به نام احمد بن عبدالله بن محمد بن اسماعیل است. همچنین در دوران معاصر، برخی خاورشناسان و نیز محققان اسماعیلی مذهب، اخوان و رسایل را به اسماعیلیه منسوب کرده اند. در این مقاله، با شیوه توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی اجمالی رسایل، نخست به دعوی اسماعیلیه و آن دسته از خاورشناسانی که رسایل را به اسماعیلیه نسبت داده اند اشاره می کنیم؛ آنگاه به دیدگاه دسته ای دیگر ازخاورشناسان و پژوهشگران می پردازیم که اخوان الصفا را در شمار اسماعیلیه نمی دانند. قراین درون متنی رسایل واستناد به اشعار عربی و فارسی و مطالب دیگر، این دعوی را که رسایل نوشته احمد بن عبدالله بن محمد بن اسماعیل است، با تردید جدی مواجه می کند. همچنین، آراء اخوان در تساهل و تسامح نسبت به ادیان و مذاهب و مکاتب فکری، با شیوه فرقه اسماعیلیه مغایرت داشت. افزون بر شواهد تاریخی مانند گزارش های ابوحیان توحیدی، سجستانی، ابن ندیم، قفطی، این نکته سخت قابل توجه است که نویسندگان اسماعیلی مذهب به مدت دو قرن اخوان الصفا را نادیده گرفتند. دیگر ادله نیز حاکی است که قول انتساب مولفان رسایل به اسماعیلیه از قوت لازم وکافی برخوردار نیست.کلید واژگان: اخوان الصفا, رسائل, اسماعیلیه, خاورشناسان, ابوحیان توحیدیThe authors of the Rasā'il Ikhwān Al-Ṣafā (The Epistles of the Brethren of Purity) never mentioned their names, so their identity is unknown. There has been much speculation concerning their association with some sects and religions, especially the ʾIsmāʿīlīyah. For a long time, the Ismailis believed that Rasā'il was written by Aḥmad ibn ʿAbdallāh ibn Muḥammad ibn Ismāʿīl, one of the leaders of the group. Some recent orientalists also attribute the Rasā'il to ʾIsmāʿīlīyah. In this study, using a descriptive-analytic method, first, we give a brief introduction to the Rasā'il, and we discuss the arguments of those who attribute Rasā'il to ʾIsmāʿīlīyah. Then we evaluate the arguments of the opposite side, the scholars who don't see a relationship between Rasā'il and ʾIsmāʿīlīyah. The implicit evidence and reference to Arabic and Persian poems in Rasā'il challenge severely the idea of those who attribute the authorship of the work to Aḥmad ibn ʿAbdallāh ibn Muḥammad ibn Ismāʿīl. On the other hand, Ikhwān Al-Ṣafā's attitude towards other religions and sects, which shows a high degree of tolerance is not in accordance with the Ismaili views. The historical evidence such as the report of Abū Ḥayyān al-Tawḥīdī, al-Sijistānī, al-Qifṭī, and Ibn al-Nadīm, besides two centuries of ignoring Ikhwān Al-Ṣafā by Ismaili authors, raise some doubts on attributing the authorship of Rasā'il to ʾIsmāʿīlīyah.Keywords: Ikhwān Al-Ṣafā, Rasā'il, ʾIsmāʿīlīyah, Orientalists, Abū Ḥayyān al-Tawḥīdī
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.