به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ardeshir" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ardeshir» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ardeshir در مقالات مجلات علمی
  • اوضاع سیاسی و دینی حکومت ساسانی تا قبل از خاندان مهرنرسی
    ایرج رجبی*، شهرام جلیلیان، جواد سخا، مهناز سرپیشگی

    بیان مسئله: 

    یکی از دوره های تاریخ ایران پیش از اسلام عصر ساسانیان می باشد که به لحاظ زمانی، یکی از نقاط عطف تاریخ ایران، محسوب می شود. چرا که این برهه از تاریخ، نقطه تلاقی و برخورد اسلام و پیش از اسلام می باشد

    هدف

    بررسی اوضاع سیاسی و دینی شاهنشاهی ساسانی تا قبل از خاندان مهرنرسی بپردازد.

    روش پژوهش: 

    روش پژوهش حاضر تبیینی تحلیلی و روش گردآوری مطالب اسنادی و ابزار پژوهش، فیش می باشد.

    یافته ها

    سیاست و کشور داری اردشیر روی سه اصل : تمرکز سلطنت و وحدت ملت ایران، همکاری و هماهنگی سلطنت و روحانیان و تقویت کیش مزدیسنی، همراهی و سرپرستی از کشاورزان. او ابتدا با روحانیان زرتشتی متحد شد و یک مرجع دینی و موبد بزرگ به نام تنسر را مامور تدوین و گردآوری متون مقدس کرد. اردشیر پس از دست یافتن به قدرت مهمترین مساله کشور و ماموریت خود را اتحاد و یکپارچگی ایران می دانست؛ از عوامل دیگر گرایش به اتحاد دین و دولت داشتن فر ایزدی و وابستگی به خاندان اصیل سلطنت از جمله وابستگی به دودمان هخامشی بود. مورد دیگر در این رابطه سازش و التقاط در آیین و ایزدان مورد ستایش بوده است که این التقاط مذکور در همه جوانب سیاست ساسانیان مشهود است.

    کلید واژگان: ساسانیان, اوضاع دینی, اوضاع سیاسی. مهرنرسی, زرتشتی, اردشیر
    The political and religious situation of the Sassanid government until the Mehr-narseh dynasty
    Iraj Rajabi*, Sharam Jlilian, Javad Sakha, Mahnaz Sarpisegi

    Statement of the problem: 

    One of the periods of Iran's history before Islam is the Sasanian era, which is considered one of the turning points of Iran's history in terms of time. Because this period of history is the meeting point between Islam and pre-Islam.

    Purpose

    To investigate the political and religious situation of the Sassanid Empire before the Mehr-narseh dynasty.

    Research method

    The current research method is explanatory-analytical and the method of collecting documentary materials and the research tool is FISH.

    Findings

    Ardeshir's politics and statecraft are based on three principles: the concentration of the Sultanate and the unity of the Iranian nation, the cooperation and coordination of the Sultanate and the clergy, and the strengthening of the Mazdisani cult, and the support and supervision of farmers. First, he united with the Zoroastrian clergy and assigned a religious authority and a great scholar named Tansar to compile and collect the sacred texts. After gaining power, Ardeshir considered the unity and integrity of Iran as the most important issue of the country and his mission; Among the other factors of the tendency to unify religion and government was the presence of Far Izdi and dependence on the royal family, including the dependence on the Achaemenid dynasty. Another case in this regard is the compromise and eclecticism in Ayin and Izdan, which is evident in all aspects of Sassanid politics

    Keywords: Sassanids, Religious Situation, Political Situation. Mehr-Narseh, Zarathashti, Ardeshir
  • کریم گلشنی راد *

    در سال 401 ق. م. نبرد کوناکسا در نزدیکی بابل بین اردشیر دوم، شاهنشاه هخامنشی و برادرش کوروش کوچک صورت گرفت که با وجود لیاقت ها و رشادت های کوروش، اردشیر پیروز شده و کوروش جوان کشته می شود. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی با هدف نشان دادن تاثیر شورش کوروش کوچک بر سقوط سلسله هخامنشی می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بعد از نبرد کوناکسا ، اردشیر شاهنشاه هخامنشی به یونانیان لشکر کوروش اجازه بازگشت به وطن را می دهد که آنها این مسئله را نشانه ضعف و ناتوانی وی به حساب می آورند. آنها با بسیاری از ضعف های حکومت هخامنشی مانند ضعف جنگ افزار و نحوه نبرد ایرانیان آشنا می شوند. آشنایی یونانیان با نقاط ضعف امنیتی انتظامی هخامنشیان، زمینه ای می شود بر حمله آژزیلاس، شاه اسپارت و بعدها حمله اسکندر مقدونی به قلمرو هخامنشی.

    کلید واژگان: هخامنشی, نبرد کوناکسا, نظم و امنیت, اردشیر, کوروش جوان
    karim golshani rad *

    In the year 401 B.C. the battle of Konaxa took place near Babylon between Ardashir II, the Achaemenid emperor, and his brother Cyrus the Younger. The present study is a descriptive-analytical approach to show the effect of the revolt of Cyrus the Younger on the fall of the Achaemenid dynasty. It seems that they consider these issues as a sign of weakness and inadequacy. The Achaemenid weakness of security and law enforcement became the basis for the attack of Azilas Shah Sparta and later the attack of Alexander the Great on the Achaemenid territory.

    Keywords: Achaemenid, Battle of Konaxa, Order, Security, Ardeshir, Cyrus the little
  • آسیه ذبیح نیا عمران
    تنسر پارسایی افلاطونی مذهب بود که سلطنت را رها کرده و گوشه نشینی اختیار کرده بود. او بنابر روایت های متون پهلوی از جمله کسانی است که نقش بسزایی در بر تخت نشستن اردشیر ساسانی داشت و با یاری نامه اندرزی خود، تدبیر خویش را به او عرضه کرد. این زاهد بی محابا آراء وعقاید مذهبی، جامعه شناسی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و غیره خود را مطرح می ساخت. با مطالعه این نامه اندرزی می توان به میزان دانش وتسلط این شخصیت به مسایل گوناگون دینی، اخلاقی و غیره پی برد. زبان تنسر در نامه اندرزی جسورانه است، و مخاطب هیچ شک، تردید و ناخالصی در گفته های وی نمی یابد. هرآن چه که روح بلند او را آزارمی دهد برکاغذ روان می سازد و بدون ترس و نگرانی و باشور وحال مسایل متعدد را مطرح می کند. در فحوای این نامه اندرزی، به وضوح می توان نویسنده ای روشنفکر و اندیشمند را یافت که با پشتوانه غنی دینی و فرهنگی می نویسد. مطالعه این نامه تاریخی، حظی وصف ناپذیربه مخاطب می بخشد که می تواند راهنمای مسیر زندگی او باشد. ابن اسفندیارکاتب، از نویسندگان اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم، نامه اندرزی تنسر را به پارسی ترجمه کرد. در ترجمه و روایت ابن اسفندیار، نامه اندرزی تنسر از سه بخش: عنوان آغازین، متن اصلی و ختم مکتوب تشکیل می شود، که هر کدام از این سه بخش، ارکان فرعی را نیز در بر می گیرند. هدف مقاله حاضر بررسی مضمون و درونمایه نامه اندرزی تنسر است.
    کلید واژگان: نامه تاریخی تنسر, محتوا و مضمون, اخلاق دینی, اخلاق در خانواده
    Aseyeh Zabiehnia
    The reign of religion devoutness Platonic Tansar And leave the seclusion Was chosen. His narrative of the Pahlavi texts, Arabic and Farsi those who had a significant role the throne Artaxerxes. He also yari nameh his admonished, his wisdom Ardashir Offered. The letter Zahed in their forthright opinions and religious beliefs, political, social And ... Has raised her. The study of these letters can be religious Level knowledge and mastery of the issues this personality, social and ... Realize.Letters reflect the opinion of this character are unmistakable. Tansar letters of three parts:As a starter, main and end up being written, that each of these three parts take also such subsidiary organs.Tansar language in bold letters, and the audience, no doubt, hesitation and his impurity in Remarks he Cannot find Whatever Tall Spirit him harassment Gives On the Psyche paper makes Without fear and had several issues with passion Were Proposed Addition to the mentioned, the text of this letter, clearly, can be found in the author's intellectual scholar with a rich cultural and religious backed with suffering writes. Overall, this study gives the audience the indescribable Hzy the letters Wil serverl that can help him through life and also causing provide information.
    Keywords: Tansar letters, Ardeshir, description of the passion, major organs, subsidiary organs
  • علی اصغر میرزایی
    تلاش حاکمان ساسانی برای استقرار حکومت، ایجاد تحولی عمده در نظام حکومتی پیشین و پایه ریزی نظمی نوین بود. بانیان این حکومت، میراث حکومت اشکانی و حکومت های پیش از آن را پیش رو داشتند؛ آنان از یک سو با معنای شاهنشاهی که مرده ریگی از اشکانیان و حکومت های پیش از آن بود و از سوی دیگر با اندیشه های دینی زرتشتی که میراث دودمان های برجای مانده در پارس پس از هخامنشیان بود آشنایی داشتند. کار اصلی فرمانروایان جدید، تلفیق این دو مقوله بود و دین زرتشت این امکان را به آنان می داد، زیرا شاهی و دین را ملازم یکدیگر می دانست و پادشاهی را مطلوب می شمرد که نگهبان دین باشد.
    دین زرتشت در مقابل این نگهبانی، امکانات ضروری برای استقرار و تداوم پادشاهی را فراهم می نمود؛ یکی از این امکانات، آتشکده ها و به تبع آن کارگزاران آنها بود. شاهان ساسانی به شیوه های گوناگون از این امکان در جهت منافع سیاسی خود استفاده می کردند؛ حکاکی نقش آتشدان بر سکه ها، بنای آتشکده های بسیار و برپایی آتش بهرام در آنها و نیز ویران کردن بتکده ها، کلیساها و دیوخانه ها و تبدیلشان به آتشکده از جمله این اقدامات است. از همین رو بخشی از زندگی شاهان، روحانیون، اشراف و مردم روزگار ساسانی معطوف به آتش و آتشکده بود و مسئله اصلی این گفتار، بررسی کارکرد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آتشکده ها در دوران ساسانی است.
    کلید واژگان: اردشیر, شاپور, کرتیر, آتشکده ها, روحانیون
    Ali Asghar Mirzāei
    The Sassanid rulers’ endeavor to establish an empire led to a substantial change in the previous ruling system and to the foundation of a new order. The founders of the empire enjoyed the legacy of Parthian and other preceding rules. They were fully acquainted with the concept of Shāhanshāhi (‘king of kings’) which aroused in Parthian and other preceding rules on the one hand, and with Zoroastrian religious thoughts inherited from the remaining dynasties in Pars after Achaemenids on the other. The principal task of the new rulers was to combine these two categories and the Zoroastrian religion facilitated it, since it reckoned kingdom and religion to accompany each other and that kingdom was considered desirable if it protected the religion. Zoroastrian religion provided the necessary facilities for establishment and continuity of the empire to pay for this protection. One of such facilities was the fire-temples and their commissionaires. Sassanid kings took advantage of these facilities in many ways for their political benefits; the impression of fireplace on the coins, construction of numerous fire-temples and the establishment and consecration of the Atash Bahram (‘Fire of Victory’) in those temples as well as destruction of pagodas, churches and Div-khānahs (‘demon houses’) and rebuilding them as fire-temples were accomplished among such measures. Therefore, the lives of some kings, priests, aristocrats and people at Sassanid era were devoted to sacred fire and fire-temples. The principal subject of this paper is investigating the political, social and economic functions of fire temples during Sassanid era.
    Keywords: Ardeshir, Shapur, Kartir, fire temples, priests
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال