به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « astan quds razavi » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «astan quds razavi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سکینه یوسفی*
    کروناویروس (COVID-19) یکی از بزرگ ترین چالش های سلامت عمومی جهان در قرن بیست و یکم شناخته شده که تاثیرات عمیقی بر اقتصاد جهانی، زندگی روزمره مردم و تاریخ داشته است.آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ ترین مرکز زیارتی جهان اسلام، بعد از مکه مکرمه و یکی از غنی ترین مراکز حفظ، ثبت و ضبط تاریخ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به ویژه در ناحیه شرق کشور، همواره سعی کرده علاوه بر کمک های عام المنفعه در ابعاد مختلف، به نیاز پژوهشگران و اهالی علم در زمینه های مختلف توجه ویژه داشته باشد.هدف این مقاله، بررسی نقش آستان قدس رضوی در جریان بحران کرونا در مشهد است. با توجه به کمبود تحقیقات در این زمینه، تاریخ شفاهی می تواند به عنوان یک منبع ارزشمند برای درک بهتر بیماری کرونا و راه حل های موثر برای مقابله با آن و همچنین، به عنوان یک ابزار برای اطلاع رسانی به جامعه استفاده شود.روش پژوهش استفاده از مصاحبه ها، مکتوبات، تصاویر و اسناد موجود در مرکز اسناد کتابخانه آستان قدس رضوی بوده است.یافته ها بر تلاش آستان قدس رضوی بر همراهی با قشر درمان و ستاد مبارزه با کرونا، گروه های جهادی، جذب و ثبت اسناد، تصاویر، فیلم ها و مستندات اجتماعی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و گفتگو با اشخاص مختلف از اقشار گوناگون اندکی پس از آغاز بیماری کرونا در شهر مشهد اشاره دارد.
    کلید واژگان: کرونا, آستان قدس رضوی, کادر درمان, تاریخ شفاهی}
    Sakine Yosefi *
    The coronavirus (COVID-19) is recognized as one of the world's greatest public health challenges in the 21st century, which has had profound effects on the global economy, people's daily lives, and history. Astan Quds Razavi, as the largest pilgrimage center in the Islamic world after Makkah and one of the richest centers for preserving, recording and recording social, cultural, economic and political history, especially in the eastern region of the country, has always tried, in addition to public assistance, in the dimensions different, to pay special attention to the needs of researchers and people of science in different fields. The purpose of this article is to investigate the role of Astan Quds Razavi during the Corona crisis in Mashhad. Due to the lack of research in this field, oral history can be used as a valuable resource for a better understanding of the corona disease and effective solutions to deal with it, as well as a tool to inform the society. The research method was using interviews, letters, pictures and documents available in the document center of Astan Quds Razavi Library. Findings on the efforts of Astan Quds Razavi to accompany the treatment group and the headquarters of the fight against Corona, Jihadi groups, attracting and recording documents, images, videos and social documents from Mashhad University of Medical Sciences and talking with different people from different walks of life shortly after the start of the Corona disease. in the city of Mashhad.
    Keywords: Corona, Astan Quds Razavi, Treatment Staff, Oral History}
  • علی نجف زاده*
    مشهد به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقتصادی در دوره قاجار موردتوجه تجار شهرهای مختلف قرار گرفت؛ تجاری که در این شهر موثر بر سرمایه گذاری ها بودند. برخی از آنان با وجود تاجرپیشگی به زمین داری و قنات داری گرایش پیدا کردند. بعضی نیز در حوزه قنات های شهری به سرمایه گذاری پرداختند. این پژوهش درصدد است نشان دهد علل و چالش های سرمایه گذاری تجار در حوزه قنات های مشهد چه بود و سرمایه گذاری تجار در حوزه قنات در چه زمانی، توسط کدام یک از تجار و در کدام قنات ها صورت گرفت؟ یافته های پژوهش نشان می دهد تجار به خاطر ارزش اقتصادی آب در مشهد از اواخر دوره قاجار در قنات های شهری سرمایه گذاری کردند. حاج عبدالرحیم صراف، مشهدی عبدالله تاجرباشی، علی درودی، حاجی آقا نبویان و حاجی محمود هراتی مهم ترین سرمایه گذاران حوزه قنات های شهری بودند که در قنات گل خطمی، آب میرزا، مسجد گوهرشاد، سلسبیل، آب منبع و درویش بیگ به سرمایه گذاری پرداختند. خشکسالی های مشهد پس از 1325ش، جایگزینی چاه عمیق و لزوم استفاده از آب سالم باعث رکود قنات داری و کاهش سرمایه گذاری در این زمینه شد و بیشتر مالکان خصوصی سهامشان را به آستان قدس رضوی فروختند. این پژوهش با تکیه بر اسناد آستان قدس رضوی و مطبوعات خراسان به شکل توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
    کلید واژگان: مشهد, قنات, سرمایه گذاری, تجار, مالکیت خصوصی, آستان قدس رضوی}
    Ali Najafzadeh *
    Mashhad gained the interest of Merchants of other cities in Qajar period due to its geographical and economic status. Some of the merchants greatly impacted the investment in this city. Some of the merchants tended to holding lands and aqueducts despite their business as a merchant. Moreover, some of them invested in urban aqueducts. This research sought to explore the causes and challenges of Merchants in investing in the aqueducts of Mashhad, and also to see who invested, when and in what aqueducts they invested. The results showed that due to the economic value of water in Mashhad, merchants invested in urban aqueducts from the late Qajar period. Haj Abd al-Rahim Saraf, Mashhadi Abdollah Tajerbashi, Ali Darrodi, Haji Agha Nabavian, and Haji Mahmoud Herati were the most prominent investors who invested in such urban aqueducts as Golkhatmi, Ab-Mirza, Goharshad Mosque, Salsabil, Ab-Manba’, and Darwish Beig. Such issues as drought in Mashhad after 1946, the replacement of deep wells and the need for using clean water decreased the business of holding aqueducts and reduced investment in this field. So, most of the owners sold their shares to Astan Quds Razavi. Taking a descriptive-analytical method, this study relied on the documents of Astan Quds Razavi and Khorasan periodicals.
    Keywords: Aqueducts, Astan Quds Razavi, Qajar, Pahlavi Periods, merchants, Investment}
  • رضا نقدی*
    یکی از معدود اسناد به جای مانده از موقوفات آستان قدس رضوی در دوره تیموری، رونوشت وقف‏نامه‏ ای از جلال الدین احمد استرآبادی است. در این وقف نامه که در سفینه‏ ای تاریخی-ادبی از قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری قمری درج شده، واقف یک تکیه و حمامی را در استرآباد وقف بر روشنایی حرم رضوی و فقرای مسلمین نموده است. یافته های پژوهش نشان می‏دهد واقف و متولیان از متمولان و صاحب منصبان شیعی و از سادات استرآباد در دوره تیموری و اوایل صفوی بوده‏ و منطقه استرآباد در این دوران از مهم ترین مراکز شیعی محسوب می گردیده و عالمان و بزرگانی از آنجا در حرم رضوی خدمت می‏کرده ‏اند. املاک این وقف نامه به جهت گسترش شهر استرآباد در ادوار بعد جزو محلات آن شهر شده است. همچنین با توجه به گسترش حرم و ازدیاد زوار، یکی از نیازهای حرم تامین روشنایی و کمک به زوار بوده است.
    کلید واژگان: تیموریان, آستان قدس رضوی, موقوفات, استرآباد, سادات}
    Reza Naqdi *
    Among the few endowment deeds of Astan Quds Razavi survived from the Timurid period is a copy of endowment deed belong to Khajeh Jalal al-Din Ahmad Estarabadi. According to the document that has been recorded in a literary-historical collection of the nine and early 10th century (AH), the holder endowed a Tekyeh and a Bath in Estarabad to the lightening of Holy Shrine of Imam Reza (as) and helping the poor Muslims. The results showed that the endower and the trustees was among the Shiite authorities and Sadats of Estarabad in the Timurid and early Safavid periods. Moreover, the results showed that Estarabad was one of the most significant Shiite centers in the period, and some prominent scholars of the region served in the Holy Shrine of Imam Reza (as). The properties specified by the endowment have become part of the neighborhoods of Estarabad following the expansion of this city in later periods. Moreover, due to the expansion of the Holy Shrine and the increase of pilgrims, an increasing need of the Holy Shrine has been providing lighting and supporting pilgrims.
    Keywords: Estarabad, Endowment Deed, Khajeh Jalal al-Din Ahmad Estarabadi, Safavid Era, Timurid era, Astan Quds Razavi}
  • علی سوزنچی کاشانی*
    در دوره افشاریه، شهر مشهد، به عنوان مرکز حکومت این سلسله و حرم مطهر رضوی، فراز و نشیب های زیادی را تجربه نمودند. در این دوره، متولیان همه از سادات رضوی و حسینی بودند، اما از قدرت و اختیارات آن ها کاسته شد، زیرا به دلیل وجود قدرت مرکزی در مشهد، شاهان افشاریه نظارت و حتی دخالت بیشتری بر امور مختلف آستان قدس رضوی داشتند. نادر و جانشینان او درباره شیوه اداره آستانه، چگونگی همکاری با دیگر نهادها و عوامل حکومتی و سایر امور مهم برای متولیان خط مشی تعیین می کردند. در این دوره، حوزه اختیار متولیان کاهش یافت، از تعداد کارکنان کاسته شد و برگزاری مراسم مذهبی و آیینی خاص شیعیان به مانند دوره صفویه با درجه کمتری ادامه یافت و حتی از رونق بعضی از آن ها کاسته شد و به جای آن اعیاد مذهبی مسلمانان به ویژه دو عید فطر و قربان و جشن ملی ایرانیان (عید نوروز) باشکوه بیشتری برگزار شد. نادرشاه به عمران و توسعه فضاهای زیارتی تاکید ویژه داشت و همچنین ارتباط خود را با عالمان شیعی حفظ نمود و از وجود آن ها در تشکیلات اداری حرم مطهر و مسجد جامع استفاده کرد. در این پژوهش سعی شده است باتوجه به اسناد، سیاست های مذهبی و رفتار دینی نادرشاه بر مبنای این شاخص ها موردبررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: نادر شاه افشار, آستان قدس رضوی, موقوفات, آیین های مذهبی, تشیع, روحانیون}
    Ali Suzanchi *
    Mashhad as the capital of Afsharid dynasty and holding the holy shrine of Imam Reza, experienced many ups and downs over Afsharid period. All trustees of Astan Quds were of Sadat Razavi and Hosseini families, but their power and authority diminished over time, as the dominant power of the Afsharid dynasty was settled in Mashhad and the kings could control and interfere more easily with different matters of Astan Quds Razavi. Nader Shah and his successors usually made decisions for the trustees on the way of managing Astan Quds, on the way of its cooperation with other organizations and government agents, and on other significant issues. The trustees’ activities and power were limited and the number of employees was reduced in this period. Holding Shias’ specific religious and ritual ceremonies like those common in the Safavid era became more confined. The religious ceremonies of Muslims, especially Eid al-Fitr, Eid al-Adha, and Iranians’ national celebration (i.e., Eid Nowruz) were hold magnificently. Nader Shah specifically emphasized on building and developing religious places, maintained his relationship with Shia scholars and employed them in managing the administrative organization of the Holy Shrine and Jame’ Mosques. This study tried to explore Nader’s religious policies and behavior using the mentioned issues and the survived documents from the period.
    Keywords: Nader Shah Afshar, Astan Quds Razavi, Mashhad, Religious Ceremonies}
  • علیجان سکندری*، غلامرضا آذری خاکستر

    آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد برخاسته از وقف در راستای اهداف انقلاب اسلامی و با تاکید بر فرهنگ و سیره رضوی توانسته است در عرصه های مختلف نقش آفرینی کند. مشارکت در دفاع مقدس، از طریق کمک به جبهه های جنگ و حضور کارکنان آستان قدس رضوی در جبهه ها گام مهمی در تاریخ و تحولات این نهاد محسوب می شود. پس از آزادسازی هویزه در 1361ش، به پیشنهاد تولیت وقت آستان قدس رضوی و بنا به فرمان امام خمینی (ره)، نوسازی هویزه به آستان قدس رضوی محول شد. مدیران طرح با توجه به امکانات و نیروی انسانی تلاش داشتند، طبق برنامه زمان بندی شده نسبت به طراحی و بنای شهری جدید نوسازی را شروع کنند. عملیات نوسازی هویزه در کمترین زمان ممکن و با استفاده از بهترین مصالح و بهره گیری از نیروهای متخصص ایرانی، بی شک نماد اندیشه جهادی و مدیریت اسلامی در بازسازی مناطق جنگ زده تلقی می شود. این پژوهش با بررسی مراحل و چگونگی انجام نوسازی هویزه و مشکلات پیش رو، درصدد پاسخگویی به این سوال است که چرا آستان قدس رضوی اقدام به نوسازی هویزه در بحبوحه جنگ تحمیلی نمود و آیا سبک شهرسازی، هویت تاریخی و معماری شهری متناسب با فرهنگ مردم آن منطقه بود؟ تلاش می شود با روش توصیفی-تحلیلی و تکیه بر اسناد بازسازی هویزه و مصاحبه های صورت گرفته، به این پرسش، پاسخ داده شود.

    کلید واژگان: نوسازی, هویزه, هویت شهری, آستان قدس رضوی, دفاع مقدس}
    Alijan Sekandari *, Gholamreza Azari Khakestar

    Astan Quds Razavi as an endowment organization in line with the goals of Islamic Revolution and emphasizing on Razavi culture and tradition could have an outstanding role in different domains. Participating in the Iran-Iraq war by supporting the frontiers of the war and the presence of its employees in the war are considered important steps in the history and changes of this organization. When Hoveyzeh was taken back in 1982, Astan Guds Razavi proposed and Imam Khomeini ordered the organization to reconstruct it. Considering the facilities, materials and human resources, designing managers tried to design and reconstruct the city according a project timeline. Reconstructing Hoveyzeh in the least possible time and using the best materials and the knowledge of Iranian specialists show undoubtedly Jihadi thought and Islamic management in reconstructing war destructed regions. Investigating different reconstruction steps of Hoveyzeh and the problems it faced, this study sought to answer the questions: Why Astan Quds Razavi started reconstructing Hoveyzeh in the middle of the war? Were the urbanism style, the historical identity, and the urban architecture of the reconstructed city based on the culture of that region? Taking a descriptive-analytical method and using documents on the reconstruction of Hoveyzeh and interviews, the study tried to answer these questions.

    Keywords: Reconstruction, Hoveyzeh, Urban Identity, Astan Quds Razavi, Iran-Iraq war}
  • شهین فارابی*

    بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به عنوان مهم ترین کانون اصلی تجمع شیعیان در ایران و تشکیلات عظیم آستان قدس رضوی، همواره فرصتی را برای حکومت های شیعی فراهم آورده تا بتوانند با ابراز ارادت قلبی به ایمه اطهار (ع) با مدیریت شایسته خدمت رسانی به زایران و تمشیت امور مجموعه، مشروعیت حکومت را در جامعه حفظ و استمرار بخشند. بنابراین، اداره و مدیریت صحیح امور آستان مقدس و تشکیلات مربوطه، از اولویت های حاکمان حکومت های شیعی ازجمله پادشاهان قاجار بود. پژوهش حاضر با تکیه بر اسناد دستوری و مکاتبه ای با رویکردی تطبیقی، به بررسی اوضاع اقتصادی آستان قدس رضوی در اواخر عصر قاجار به تولیت ظهیرالاسلام (داماد مظفرالدین شاه) و عملکرد اقتصادی ایشان اختصاص دارد که تاکنون کمتر موردتوجه محققان قرارگرفته است. او در دو دوره به ترتیب از 1334-1335ق و 1338-1339ق، از سوی احمدشاه قاجار، مدیریت این مجموعه را بر عهده داشت و با چالش های مختلف مالی ازجمله مشکل املاک اجاره ای آستانه و غیره مواجه شد. یافته های پژوهش پس از بررسی تطبیقی دو دوره تولیت ظهیرالاسلام نشان می دهد که اقدامات اقتصادی او در دور دوم تولیت، با وجود تلاش های گسترده تر نسبت به دور قبل، به علت ازهم گسیختگی ساختار سیاسی و ناکارآمدی تشکیلات اداری اواخر عصر قاجار و عدم همکاری و هماهنگی لازم میان آستان قدس رضوی و ادارات مرتبط با آن و عدم موفقیت در اجرای عملی نظام نامه اقتصادی پیشنهادشده از سوی ظهیرالاسلام و از همه مهم تر، کاهش اجاره های نقدی و جنسی املاک موقوفه استیجاری، موجب کمبود بودجه لازم برای تامین مخارج بخش های مختلف آستانه شد و نتوانست منشا تغییرات اقتصادی اثرگذار و ساماندهی امور تشکیلات آستان قدس رضوی گردد.

    کلید واژگان: آستان قدس رضوی, متولی باشی, ظهیرالاسلام, اقدامات اقتصادی}
    Shahin Farabi *

    The holy shrine of Imam Reza (the most significant gathering place of Shias in Iran) and Astan Quds Razavi have always been offering the opportunity for Shiite governments to show their true respect to Shiite Imams through proper managing and providing services to their pilgrimage. They have also tried to legitimize, establish, and continue their own rule though such activities. Therefore, proper managing of all properties and issues has been among the priorities of Shiite rulers, including Qajar rules. Relying on archived written orders and documents and comparing them, this study investigated the economic status of Astan Quds Razavi in the late Qajar era managed by Zahir al-Islam (Brother-in-law of Mozaffar al-Din Shah) and the custodian’s economic performance. The issue is under-investigated. Appointed by Ahmad Shah Qajar, he managed the organization for two periods (1334-1335 AH and 1338-1339 AH) and faced various economic challenges like Astan Quds’ rental properties. The results of comparative investigation of the periods showed that Zahir al-Islam’s economic initiatives in the second period was more extensive than those in the first period, but he faced budget shortage necessary for supporting various parts of Astan Quds and failed to effectively change the economic status of the organization. The reasons could be the unstable political structure and ineffective administrative ordinances in the late Qajar era, lack of required cooperation between Astan Quds and related organizations, unsuccessful implementation of economic agenda proposed by Zahir al-Islam, and more significantly, decrease in the cash and commodity rents of the endowed properties

    Keywords: Astan Quds Razavi, Custodian, Zahir al-Islam, Economic Initiatives}
  • آمنه موسوی*
    اعتبار سند به برخورداری از مهر در آن است که توسط افراد، در بسیاری اسناد ازجمله اسناد تشکیلات اداری آستان قدس مشاهده می شود. این مهرها در طول تاریخ علاوه بر ویژگی های هنری، بیان کننده جنبه های مختلف اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. زنان نیز به عنوان قشری از جامعه، دارای مهر بودند که مهرهایشان با توجه به جایگاه اجتماعی آنان و در مقایسه با مهر مردان، از ویژگی های خاصی برخوردارند. در دوره پهلوی که امضا جایگزین مهر شد، زنان و مردانی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند، همچنان از مهر استفاده می کردند و این روند نیز تاکنون ادامه یافته است. هدف از این پژوهش، شناخت ویژگی های مهر زنان به لحاظ ساختاری و محتوایی و مقایسه آن ها با مهر مردان، با توجه به موقعیت اجتماعی شان و همچنین بررسی مهر زنان شاغل و عوام بر اساس انواع اسناد است. بر این اساس، پژوهش به روش بررسی و تحلیل اسناد خواهد بود. نتایج نشان می دهد، اگرچه تا دوره قاجار مهر زنان قشر متوسط و پایین به دلایل عدم حضور شرعی و عرفی آنان در اجتماع کمتر و معمولا به نیابت از مهر وکیل است، اما زنان درباری در هر دوره ای همواره یک یا چند مهر داشته اند که در برخی از احکام و اسناد ممهور می کردند. در زمان قاجاریه با عمومیت یافتن مهر در بین اقشار جامعه، مهر زنان نیز مقبولیت یافته و تا حدودی هم ردیف مهر مردان قرار گرفت، اما در مقایسه با مهر مردان برخوردار از تفاوت هایی به لحاظ سجع، شکل، تزیینات، محل و نوع سند و حتی میزان اعتباربخشی سند هستند.
    کلید واژگان: مهر, زنان, اسناد, آستان قدس رضوی, ویژگی های مهر, مشاغل}
    Ameneh Mousavi *
    The credibility of a document depends on its seal. The issue can be seen sealed by people’s names in many documents such as the documents of Astan Quds Razavi administrative sections. All over history, the seal stamps have had artistic features and showed various religious, social, cultural, and political aspects of their holders. Women as part of the society had stamps and their stamps had special features based on their social position. Since signature was replaced seals in Pahlavi period, women and men who have not been literate continued to use their own seals, and this issue has continued until now. This study tried to explore the form and content of women’s seals, identify their features, and compare them with men's seals, considering their social status. It also tried to examine the seals of working women with those of other women considering the kind of document. The results showed that until the Qajar period, the seals of middle and lower-class women were less common because of their religious limitations in being present in all activities of society. Over the period, their seals can be found to be usually on behalf of a lawyer, but court women in all period have always had one or some seals, which are mentioned in some documents. During the Qajar era, when seal become popular among various groups of the society, women's seals became valid and was considered as valid as men’s seals, though their seals differed to some extent in terms of the crown, shape, decorations, place, and type of document, and even the degree of crediting.
    Keywords: seal, Women, document, Astan Quds Razavi, Features of Seal, Jobs}
  • زهرا عبدی*
    دوره افشاریه و زندیه به عنوان یک دوره گذار و کوتاه مدت (1135-1210ق) بین دو دوره صفویه و قاجاریه قرارگرفته است. اگرچه تعامل نهاد دین و دولت در دو دوره اخیر به صورت حداکثری بود، اما در دوره افشاریه و زندیه به ترتیب در عدم تعامل و تعامل محدود بوده است. بعد از سقوط صفویه علمای دینی موردحمایت رسمی حکومت افشاریه قرار نگرفتند و حضور کم رنگی در فعالیت های سیاسی داشتند. مهاجرت به عتبات عالیات و هند، عزلت و گوشه نشینی در شهرها و روستاها نمودی از عدم حضور آنان در مشارکت های سیاسی بود. تحقیقات تاریخی نشان می دهد که با وجود رویکردهای دینی نادرشاه و گسستن از شیوه های مذهبی صفویان، علمای دینی به فعالیت های آموزشی و تبلیغاتی خود ادامه می دادند. یک نمونه آن، علمای مقیم آستان مقدس رضوی هستند که با امنیت به کار آموزشی خود مشغول بودند. چنین مصداق هایی نشان می دهد که اگرچه رویکرد دینی حکومت افشاریه به لحاظ سیاسی (به دلایل خارجی و مسیله مشروعیت داخلی) عدم حمایت رسمی از نهاد دینی و تشیع صفوی و فعالیت های مربوط به آن بود، اما علما و متولیان امور دینی به فعالیت های مذهبی در سطح اجتماعی ادامه می دادند.
    کلید واژگان: افشاریه, نادرشاه, اسناد مالی, علمای مشهد, آستان قدس رضوی}
    Zahra Abdi *
    Afsharid and Zand periods as short and transitional period (1135-1210 AH) was between the Safavid and Qajar periods. Although the interaction between religion and government was at the highest level in the last two periods, in Afsharid there was no interaction and in Zand period it was limited. After the fall of Safavid dynasty, Afsharid government did not support religious scholars officially, and the scholars were not active in politics domain. Migration to Atabat Aliat and India and secluding in cities and villages indicate their absence in political issues. Historical studies show that due to Nader Shah’s approach to religious issues and breaking away from the religious activities of Safavids, religious scholars could continue their education and propagation activities. A good instance is the scholars who stayed in the Holy Shrine of Imam Reza and engaged safely in their educational activities. Other examples are the religious activities of such outstanding scholars as Khatounabadi, Khansari, Majlesi, and Tabatabai. Such examples show that though Afsharids did not politically support Safavid Shi’ism and pertaining religious activities of society due to external reasons and internal legitimacy, religious scholars and those of responsible of religious affairs performed their social activities in the society.
    Keywords: Afsharid, Nader Shah, Documents, Religious Scholars of Mashhad, Astan Quds Razavi}
  • مهدی صحراگرد*
    هدف

    یکی از قرآن های محفوظ در مجموعه آستان قدس رضوی، قرآنی است به قلم کوفی شرقی که در سده نهم هجری در کارگاه هنری ابراهیم سلطان تیموری در شیراز مرمت و تجلید و خطش به امام جعفرصادق (ع) منسوب شده است. این نسخه در دوره صفوی بر حرم امام رضا (ع) وقف شد. هدف اصلی این پژوهش بررسی ابعاد هنری و ویژگی های نسخه شناسانه این قرآن است که در قالب این پرسش ها انجام شد: 1. مشخصات عمومی و اطلاعات محفوظ در وقف نامه، یادداشت ها و عرض دید ها چه اطلاعاتی از سرگذشت این قرآن به دست می دهد؟ 2. مشخصات نسخه شناسانه شامل خط، تذهیب و جلد حاوی چه نکاتی در جهت بازشناسی محل تولید این قرآن است؟

    روش/ رویکرد پژوهش: 

    این پژوهش توصیفی موردی است.

    یافته ها و نتایج

    نتایج نشان می دهد با توجه به ویژگی های خط، این نسخه متعلق به مرکزی است که در آن نسخه های مهمی چون قرآن علی بن شاذان رازی (کتابخانه چستربیتی) و قرآن ش 2224 (کتابخانه آستان قدس رضوی) تولید شده است. با این حال مکان دقیق تولید آن قابل حدس نیست و صرفا می توان دامنه گسترش آن سبک را در ری و خراسان حدس زد. همچنین شکل ساده تذهیب آن به ویژه در نشان های حاشیه، زمان تقریبی تولید آن را در اوایل سده ششم هجری نشان می دهد. کهن ترین عرض دید ضبط شده بر نسخه سال 1266ق را نشان می دهد، در حالی که این قرآن از سال 1008ق در حرم امام رضا (ع) نگهداری می شده که این امر نشان می دهد قرآن های منسوب به ایمه تا نیمه سده سیزدهم در فهرست مرسوم قرآن های کتابخانه شمارش نمی شده و احتمالا نظام کنترل و شمارش متفاوتی داشته اند.

    کلید واژگان: قرآن ش 17, خوشنویسی, تذهیب, قلم کوفی شرقی, آستان قدس رضوی}
    Mahdi Sahragard *
    Objective

    One of the Qur’ans preserved in the library of Astan Quds Razavi is a Qur’an transcribed in Eastern Kufic script, which was restored and bound in the 9th century AH in the art scriptorium of Timurid Ibrahim Sultan in Shiraz, and its handwriting is attributed to Imam Jaf‘ar Ṣādiq (A.S.). This copy was donated to the Holy Shrine of Imam Reza (A.S.) in the Safavid era and is now kept in Astan Quds Razavi Qur'an Museum. Examining the artistic features and the manuscript characteristics of this Qur’an is the main objective of this research, which is conducted in light of the following questions:What information does the general features and the information stored in the endowment deed, notes, and registrations provide about the history of this Qur’an?
    What points do the codicological features, including the script, gilding, and the binding contain in order to identify the place of production of this Qur'an?

    Research Method/Approach: 

    This research is descriptive-case study.

    Findings and Conclusions

    The findings show that given the characteristics of the script, this manuscript belongs to a center that produced important manuscripts such as the Qur'an of ‘Alī Ibn Shādhān al-Rāzī (Chester Beatty Library), and the Qur'an no. 2224 (Astan Quds Razavi Library). However, the exact place of its production is not precisely guessable, and one can only guess the extent of the prevalence of that style in Rayy and Khurasan. Also, the simple form of its illumination, especially in the marginal marks, shows the approximate time of its production in the early 6th century AH. The oldest registration note recorded on the manuscript shows the year 1266 AH, whereas this Qur'an has been kept in the Holy Shrine of Imam Reza (A.S.) since 1008 AH, which shows that the Qur'ans attributed to Imams were not counted as among the conventional list of library Qur'ans until the middle of the 13th century and probably had a different control and counting system.

    Keywords: the Qur'an No. 17, Calligraphy, Illumination, Eastern Kufic Script, Astan Quds Razavi}
  • مصطفی لعل شاطری*

    با ورود صنعت چاپ سنگی به ایران، پس از تهران و تبریز در سایر شهرهای ایران، چاپخانه های سنگی متعددی ایجاد و نخستین چاپخانه سنگی مشهد از سوی آستان قدس رضوی تاسیس شد. از دوره فعالیت (1294-1344ق.) چاپخانه سنگی آستانه بیست وهشت کتاب مورد شناسایی قرارگرفته است که در صفحات آغاز و پایان آن ها غالبا نام کاتبان قابل مشاهده است. هدف پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی پاسخ به این پرسش است که با ورود صنعت نوظهور چاپ به مجموعه آستان قدس رضوی، چه تعداد از کاتبان فعال در بخش های گوناگون آستانه به تعامل با این چاپخانه به عنوان یکی از بخش های فرهنگی نوپا پرداختند و علل همگرایی و واگرایی آنان چه بوده است؟ یافته ها مبنی بر مطالعه آرشیوی-اسنادی -فارغ از دیدگاه سبک شناسی و زیبایی شناسی- حاکی از آن است که از میان کاتبان فراوان حاضر در زیرمجموعه های اداری-فرهنگی آستان قدس رضوی، مقارن با دوران فعالیت چاپخانه سنگی آستانه، صرفا تعداد بسیار محدودی به همکاری با این چاپخانه پرداخته اند. این همگرایی را می توان در راستای علایق شخصی، کسب منافع اقتصادی و سایر موضوعات احتمالی دانست. همچنین واگرایی حجم بسیاری از کاتبان را می توان در ساختار جدال میان سنت و تجدد تعریف کرد. به این معنا که فرآیند چاپ سنگی، حجم فراوانی از کتاب را در مدت زمان کوتاه و با هزینه ای بسیار اندک منتشر می ساخت. متعاقبا رشد و گسترش این جریان (تجدد)، موجب کاهش جایگاه کاتبان آستانه (سنت) را به همراه داشت. از این رو، واگرایی کاتبان آستانه را می توان به مثابه عاملی انفعالی در راستای افزایش تولیدات چاپخانه سنگی آستانه و از سویی ایجاد نگرش منفی نسبت به تولیدات این مرکز نزد متولیان فرهنگی آستانه برشمرد.

    کلید واژگان: چاپخانه سنگی, آستان قدس رضوی, کاتبان, خوشنویسان, دوره قاجار}
    Mostafa Shateri *

    As soon as lithography industry entered Iran, many lithography printing houses were established in Tehran, Tabriz, and other cities and the first lithography printing house was founded in Mashhad by Astan Quds Razavi. From the activity period of the AQR’s lithography house (1294-1344 AH), twenty eight books were identified that most of them bear the name of their scribes on the first and last pages. This study that used the descriptive-analytical method aimed to see that when the Astan Quds Razavi entered this new printing industry, how many active scribes of different parts of AQR interacted with this printing house as a burgeoning cultural sector and the reasons of the convergence and divergence among them. The results of exploring the archived documents -apart from the stylistic and aesthetic issues- show that from amongst the many scribes active in the administrative and cultural parts of Astan Quds Razavi, during the activity period of lithography printing house of the institution, a very limited number of them cooperated with this printing house. This convergence is seemingly in line with personal interests, economic benefits, and other possible issues and the divergence of many of the scribes can be interpreted by the help of the conflict between tradition and modernity. That is, the lithography printing produced a big bulk of books in a very short period of time at a very low cost. Consequently, the growth and expansion of this activity (modernism) resulted in a lower status of AQR’s scribes (tradition). Therefore, the divergence among AQR’s scribes can be considered an impeding factor beside the increasing number of productions of AQR’s lithography printing house on the one hand, and making a negative attitude towards the products of this center among the cultural trustees of AQR on the other hand.

    Keywords: Lithography Printing House, Astan Quds Razavi, Scribes, Calligraphers, Qajar Period}
  • حسن صادقی سمرجانی*

    با تاسیس حکومت پهلوی در سال 1304خورشیدی، کشور ایران تا حدود زیادی از کارکردهای سنتی مناصب دولتی و پیشامدرن خود جدا شد و شکلی شبه مدرن به خود گرفت. یکی از این مناصب که ارتباط منظم و گسترده ای با حکومت یافت، کدخدا بود. با اینکه اقتدار کدخدا گسترده شد، اما در عمل گرفتار دیوانسالاری اداری گشت که مسئولیتش نظارت همه جانبه بر امور روستاییان و گزارش های دقیق و جزیی سالانه به حکومت بود. این نوشته بر آن است تا کارکردها و مسئولیت های کدخدا را از لابلای اسناد خاچیک طهماسیان؛ کدخدای روستای زرنه اصفهان در محدوده سال های 1309تا 1348، مشخص کند؛ وظایفی که پیش از آن در تاریخ نگاری مناصب ایران دوره پهلوی، پوشیده مانده و گستردگی و جدید بودن این نظارت ها را از سوی کدخدای روستا نشان می دهد. این مقاله براساس روش تحقیق تاریخی و بر پایه منابع اسنادی نوشته شده است.

    کلید واژگان: اصفهان, زرنه, کدخدا, خاچیک طهماسیان, آستان قدس رضوی}
    Hassan Sadeghisamarjani *

    With the establishment of the Pahlavi’s regime in 1925, Iran was largely separated from the traditional and pre-modern positions of its state and took on more or less a quasi-modern form. One of the important bureaucratic positions, which had a regular and extensive relationship with the central government, was the position of Kadkhoda. Although Kadkhoda was the authority and his main duty was to supervise the all-encompassing affairs of the peasantry and to provide accurate and detailed annual reports to the government, in practice he became immensely involved in bureaucracy. In the present article, the author intends to describe the real functions of Kadkhoda by scrutinizing the documents of Khachik Tahmasian; the Kadkhoda of Zarneh village of Isfahan. Such Kadkhod’s great and novel duties  have mainly been absent from historical accounts made about the status of government during the Pahlavi era. The article is written based on historical research methods and documentary sources.

    Keywords: Isfahan, Zarneh, Kadkhoda, Khachik Tahmasian, Astan Quds Razavi}
  • شهناز شعبانی پور، عباس احمدوند*، سینا فروزش

    آستان قدس رضوی، در تمام ادوار تاریخ خود، همواره کانون توجه واقفانی بوده است که بخشی یا تمام دارایی خود را وقف آن کرده اند. از دوره صفوی به بعد برای اداره امور موقوفات آستان قدس، فردی به نام متولی، از سوی حکومت مرکزی، انتخاب و به مشهد اعزام می شد. در دوره پهلوی، حکومت برای نظارت بیشتر بر این نهاد ثروتمند، خود تولیت آنجا را برعهده گرفت و نایب التولیه هایی را منصوب کرد. موقوفات در بیشتر سلسله ها تابع سیاست های حکومت مرکزی بود و در رژیم پهلوی نیز این روند ادامه داشت. وضعیت تولیت و نظام اداری آستان قدس در دوره پهلوی تحولات فراوانی یافت و با توجه به برخی اقدامات مغایر با مذهب، از سوی حکومت پهلوی، تغییراتی در روند موقوفات اتفاق افتاد. بعد از آنکه رابطه دو نهاد دین و دولت به تیرگی گرایید، ملاک هایی چون سیادت و روحانی بودن که پیش از این در انتخاب متولی مدنظر قرار می گرفت، ارزش خود را از دست داد و ملاحظات سیاسی جایگزین آن شد. روش تحقیق در این مقاله، روش تاریخی (استقرایی) و شیوه نگارش و تدوین آن به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد. استخراج اطلاعات و داده ها نیز به صورت کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با بهره گیری از رویکرد زمینه شناسی تاریخی و نیز با تکیه بر برخی اسناد نویافته، به واکاوی ساختار اداری و نحوه اداره آستان قدس رضوی، در عصر پهلوی، می پردازد.

    کلید واژگان: آستان قدس رضوی, تولیت, پهلوی, روحانیت, ساختار اداری}
    Shahnaz Shabanipour, Abbas Ahmadvand *, Sina Forouzesh

    The Astan Quds Razavi in all periods of history has always been the focus of attention of waqifs who have dedicated a part or all of their property to it. From the Safavid era onwards, a person named Motavalli (Trustee) was selected and sent to Mashhad to manage the endowment affairs of Astan Quds. During the Pahlavi period, the government took over the oversight of this wealthy institution and appointed agents. Endowments in most dynasties were subject to the policies of the central government, and this trend continued in the Pahlavi regime. The status of trusteeship and the administrative system of Astan Quds underwent many changes during the Pahlavi period, and due to some actions contrary to the religion of the Pahlavi government, changes took place in the endowment process. After the relationship between religion and the state became strained, criteria such as lordship and spirituality, which had previously been considered in the selection of a trustee, lost their value and were replaced by political considerations. The research method in this article is historical (inductive) method and its writing and compilation method is descriptive-analytical. Extraction of information and data has been done in the form of libraries and documents. The present study, using the approach of historical contextology and also relying on some new documents, investigates the administrative structure and management of Astan Quds Razavi in the Pahlavi era.

    Keywords: Astan Quds Razavi, Trustee, Pahlavi, clergy, Administrative structure}
  • نظام علی دهنوی*، هوشنگ خسروبیگی

    ساختار و تشکیلات اداری آستان قدس در دوره قاجار و به خصوص در روزگار حاکمیت ناصرالدین شاه همانند تشکیلات دوره صفویه و طبق دستورالعمل طومار علیشاهی در دوره افشاریه بود. این پژوهش در پی بررسی و شناخت پراکندگی مناصب و مشاغل آستان قدس در هر یک از محله های شش گانه شهر مشهد با تکیه بر نسخه خطی «کتابچه تعداد نفوس ارض اقدس و شهر مشهد مقدس» است. نسخه خطی مذکور در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه و به دستور محمد تقی میرزا رکن الدوله، حکمران ایالت خراسان و سیستان، به رشته تحریر درآمده است. این نسخه، نمونه ای جالب از اطلاعات و آمار نفوس و مشاغل شهر مشهد در زمان ناصرالدین شاه است و پراکندگی مناصب و مشاغل آستان قدس در محله های مختلف شهر مشهد را نشان می دهد. روش تحقیق در این پژوهش، روش تحلیل داده های موجود است که این داده ها با استفاده از نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از رابطه معنادار پراکندگی مناصب و مشاغل آستان قدس در محله های شش گانه شهر مشهد است. این پژوهش نشان می دهد که تعداد مناصب و مشاغل بالای هرم تشکیلات آستان قدس به نسبت جمعیت در محله بالا خیابان و سراب به دلیل اعیان نشینی، زیاد تر است و در محله پایین خیابان که فقیر نشین تر بود، بسیار اندک تر است.

    کلید واژگان: مشهد, آستان قدس رضوی, کتابچه تعداد نفوس ارض اقدس و شهر مشهد مقدس, مشاغل, مناصب}
    NezamAli Dehnavi *, Houshag Khosro Beigi

    The structure and organizational of Astan Quds at during the Qajar period, especially during the reign of Nasir al-Din Shah, was similar to that of the Safavid period and also, according to the instructions of Ali Shah petition in Afsharian period. This research seeks to investigate the distribution of Astan Quds offices and jobs in each of the sixth city neighborhoods of Mashhad, relying on the manuscript of the 'Ketabche Teadad Nefuse Arze Aqdas Va Shahre Mashhad Moqadas'. The manuscript was written in the kingdom of Nasir al-Din Shah and ordered by Mohammad Taqi Mirza Rokn al-Dawlah, the ruler of Khorasan and Sistan. This version is an interesting example of the information and statistics of the population and businesses of Mashhad during Nasir al-Din Shah, and shows the distribution of offices and jobs in Astan Quds in different neighborhoods of Mashhad. The research method in this study is an analysis of available data, which was analyzed using SPSS software. The results indicate a significant relationship between the dispersion of Astan Quds offices and jobs in the sixth district of Mashhad. This research shows that the number of high-ranking positions in the pyramid of the Astan Quds Organization is larger than the population in the Bala Khiaban and Sarab as a result of paganization and is much lower in the Paein Khiaban of the street, which was poorer.

    Keywords: Mashhad, Astan Quds Razavi, Ketabche Teadad Nefuse Arze Aqdas Va Shahre Mashhad Moqadas, occupations, Posts}
  • حمیده شهیدی*
    طریقت بکتاشیه از قرن هشتم هجری در آناتولی ظهور کرد و در سایر بلاد گسترش یافت و به یکی از فرقه های مهم اسلامی تبدیل شد. به رغم اینکه این طریقت منسوب به یک ایرانی اهل نیشابور خراسان است با این حال در هیچ منبعی اثری از آنان در ایران یافت نمی شود. اما از سال 1069 ق در اسناد تشکیلات اداری آستان قدس موجود در مرکز آرشیو این مجموعه که موضوع آن مسائل مالی و حسابداری است به نام درویشان بکتاشی ساکن در کنار مرقد امام رضا -علیه السلام- برمی خوریم. این جماعت در دوره های مختلف صفوی، افشاریه و قاجار کمک مالی از آستان قدس دریافت می کردند. اگرچه تحقیقاتی در باب طریقت بکتاشی انجام شده، اما تاکنون اسناد مذکور مورد پژوهش قرار نگرفته است. از این رو این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی و با اتکا براطلاعات موجود در اسناد و منابع کتابخانه ای، اولا در پی تبیین و شناساندن محتوا، ارزش های اطلاعاتی، ویژگی ها و اهمیت این اسناد بوده و ثانیا درپی کشف علت رابطه درویشان بکتاشی با آستان قدس و دریافت کمک از این مجموعه است.
    کلید واژگان: طریقت بکتاشیه, درویشان بکتاشی, آستان قدس رضوی, تشکیلات اداری}
    Hamideh Shahidi*
    The Bektashi order (tariqat) appeared in 8 AH/14 AD century in Anatolia, influenced other territories and gradually became an important Islamic sect. Despite being attributed to an Iranian from Nishabur of Khurasan, this order is absent from historical sources in Iran. Yet, from 1069 A.H/1658 AD onward, among the accounting and financial documents of administrative apparatus of Astan Quds Razavi in the Archive Center of this organization, we can find the names of Bektashi Sufis settling next to the holy shrine of Imam Reza (A.S). This community received financial support from Astan Quds Razavi in Safavid, Afsharid and Qajar eras. Although some research has been done about the Bektashi order, the aforementioned documents have not been studied yet. Thus, this study, using descriptive-analytic approach and relying upon the data of the documents and library sources, is aimed to describe and introduce the content, informational value, characteristics and significance of these documents in the first place, and tries to discover the reason why Bektashi Sufis has had some relationship with Astan Quds Razavi and has received financial support from it secondly.
    Keywords: Bektashi order, Bektashi Sufis, Astan Quds Razavi, Administrative apparatus}
  • رضا نقدی*
    در زاویه شمالی حرم مطهر امام رضا- علیه السلام -که اکنون صحن و باغ رضوان است، تا عصر رضا شاه پهلوی، گورستان قدیمی وسیعی وجود داشت که به نام قبرستان قتلگاه یا غسلگاه معروف بود. در وسط این گورستان، خانه ای قرار داشت که به تکیه بکتاشی ها موسوم بود و در آن دراویش متصوفه بکتاشیه زندگی می کردند و از آستان قدس رضوی مستمری می گرفتند. مقاله پیش رو، واکاوی سابقه تاریخی این تکیه و دروایش آن است.
    کلید واژگان: قبرستان قتلگاه, تکیه و دراویش بکتاشیه}
    Reza Naqdi*
    In the Northern corner of the Razavi Shrine that is known as the Rezvan courtyard garden, there was an old and extensive cemetery until the period of Reza Shah Pahlavi. This cemetery was known as Ghoslgah or Ghatlgah. In the middle of it, there was a house that was known as the Bektashi Tekkya. The Bektashi Sufi dervishes lived there and the Astan Quds Razavi granted them a pension. This article is a research on the history of the Tekkya and the Bektashi dervishes.
    Keywords: Gatlgah cemetery, Bektashi dervishes, Astan Quds Razavi}
  • ابوالفضل حسن آبادی
    در این مقاله به بررسی شاخصه های محلی نگاری خراسان در دوره معاصر پرداخته می شود. این شاخصه ها در سه مولفه مورخ، موضوع و انتشار مورد تبیین قرار می گیرد. به منظور تشریح مولفه ها از آمار کمی و تحلیل کیفی استفاده شده است. آمارهای گردآوری شده به روش کتابخانه ای و آرشیوی و بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه های کتابشناختی و کتابشناسی ها تهیه شده است. اهمیت این تحقیق از آن روست که تاکنون به تاریخ نگاری محلی خراسان در دوره معاصر با مولفه های تبیین شده، پرداخته نشده است و بیشتر به تک نگاری های موضوعی درباره کتابها و برخی موضوعات سیاسی واجتماعی توجه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که سه عامل آستان قدس رضوی، مشهد و هویت تاریخی خراسان در کنار برخی از حوادث مانند انقلاب اسلامی و جنگ بر شاخصه های تعریف شده، تاثیر مستقیم گذاشته است.
    کلید واژگان: تاریخنگاری محلی, خراسان, مشهد, آستان قدس رضوی}
    Abulfazl Hasanabadi
    In this article، the indexes of local historiography of Khurāsān in the contemporary era are examined. These indexes are explained in three components of the historian، the subject، and the publication. The quantity statistics and quality analysis are used in order to explain the components. The compiled statistics are prepared by library and archive method and on the basis of the information available in bibliographical databases and bibliographies. The importance of this research is that the local historiography of Khrāsān in the contemporary era has not been addressed so far with the explained components and only thematic monographies concerning books and some of the political and social topics have received attention. The research findings indicate that three factors of Astan Quds Razavi، Mashhad، and the historical identity of Khurāsān along with some events such as the Islamic Revolution and the imposed war have had direct impacts on the defined indexes.
    Keywords: local historiography, Khurāsān, Mashhad, Astan Quds Razavi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال