به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ferdowsi theater" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ferdowsi theater» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ferdowsi theater در مقالات مجلات علمی
  • ناصر رضایی*، محمدرضا رضوانی، حامد سلطان زاده

    از دوره ناصری تا اواسط حکومت پهلوی دوم خیابان لاله زار یکی از کانون های اصلی تجددگرایی در شهر تهران بود. تعداد قابل توجهی از سالن های تیاتر و سینما و کافه ها و دفاتر برخی از مطبوعات آن دوره در این خیابان قرار داشتند. نکته مهم این است که اطلاعات ما درباره بسیاری از این موارد محدود و غیردقیق است. به عنوان نمونه می توانیم به پیشینه پژوهش در مورد تیاترهای لاله زار اشاره کنیم. این تیاترها از اواخر دوره قاجار تا زمان وقوع انقلاب اسلامی از مهم ترین مراکز نمایشی شهر تهران بوده اند. با این حال پژوهش های کافی و روشنگر درباره وضعیت این تیاترها در بخش قابل توجهی از این دوره در دست نیست. ما در مقاله ای به بررسی وضعیت تیاترهای لاله زار از سال 1288 شمسی (زمان نخستین اجرا در طبقه فوقانی مطبعه فاروس) تا سال 1320 شمسی پرداخته ایم. در این پژوهش به دنبال توضیح وضعیت تیاترهای لاله زار در فاصله سال های 1320 تا سال 1357 شمسی هستیم. پرسش اصلی این پژوهش این است که چه عواملی در فراز و فرود تیاترهای لاله زار در فاصله زمانی میان سالهای 1320 تا 1357 شمسی موثر بوده اند؟ برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای بهره برده ایم. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در پی گسترش آزادی های سیاسی و اجتماعی پس از شهریور 1320 تمایل به اجرای تیاتر فزونی گرفت و گروه های گوناگون تیاتر شروع به کار کردند. در این دوره اجراهای گروه نوشین در تیاترهای فرهنگ و فردوسی سبب افزایش سطح کیفی سایر تیاترها شد. پس از کودتای 28 مرداد و در جریان بازداشت افراد وابسته به جبهه ملی و حزب توده، تعدادی از هنرمندان تیاتر نیز بازداشت شدند. با این حال تیاترهای لاله زار دچار مشکل جدی نشدند و به کار خود ادامه دادند. البته استقبال مردم از سینما در دهه 1330 سبب شد که تیاترهای لاله زار دچار مشکل اقتصادی شوند و از سال 1335 به اجرای آتراکسیون روی بیاورند. ضمنا در نتیجه توسعه جغرافیایی شهر تهران از اواسط دهه 1330 به تدریج افراد ثروتمند و اعضای طبقه متوسط به جای تیاترهای لاله زار به مراکز تفریحی دیگری روی آوردند و فرودستان مراجعان اصلی این تیاترها شدند. سرانجام در دوره وقوع انقلاب اسلامی تغییراتی جدی در وضعیت تیاترهای لاله زار پدید آمد.

    کلید واژگان: لاله زار, تئاتر, تماشاخانه تهران, تئاتر فردوسی, تئاتر نصر, تئاتر پارس, آتراکسیون
    Naser Rezaei *, Mohammadreza Rezvani, Hamed Soltanzadeh

    From the Nasserite period to the mid-1930s, LalehZar Street was one of the main centers of modernism in Tehran. A significant number of theaters and cinemas, as well as cafes and offices of some of the press, were located in this street. The impotant matter is that our knowledge about many of these cases is limited and inaccurate. As an example, we can point to the serious weakness of the researches about LalehZar theaters. In an unpublished paper, we have explained the situation of LalehZar theaters from the time of the first performance in the upper floor of Faros Printing house in 1909 until the end of the reign of Reza Shah (1941). In this research, we seek to explain the situation of LalehZar theaters from 1941 to 1979.  The main question of this research is about factors which were effective in the ups and downs of LalehZar theaters in the period between 1941 and 1979. We have used the library research method for collecting information about Laleh-zar theaters. Our findings indicate that political, cultural and economic factors were influential in the situation of LalehZar theaters in this period. Following the expansion of social and political freedom after the fall of the government of Reza Shah, the desire to perform theater increased and various theater groups began to work. In this relatively free space, critical views on social or political issues were presented in the songs performed in the interlude. Theater Performances of Nushin group in Farhang and Ferdowsi theaters increased the quality level of other theaters. After the coup 1953 a number of theater artists were arrested because of affiliation with Tudeh Party or National Front. However, political change did not make serious influence on LalehZar theaters. Of course, increasing the popularity of Cinema in the 1950s caused the LalehZar theaters to face economic problems. So they started performing attraction in the theater from 1956. Meanwhile, as a result of the geographical development of Tehran, from the mid-1930s, wealthy people and middle-class members gradually turned to other entertainment centers instead of LalehZar theaters, and the lower classes became the main clients of these theaters. Finally, during the Islamic Revolution, there were serious changes in the situation of LalehZar theaters.

    Keywords: Lalehzar, Tehran Theater, Ferdowsi Theater, Pars Theater, Attraction
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال