جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "gharghab" در نشریات گروه "تاریخ"
تکرار جستجوی کلیدواژه «gharghab» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی gharghab در مقالات مجلات علمی
-
نشریه جستارهای باستان شناسی ایران پیش از اسلام، سال هشتم شماره 1 (پیاپی 15، بهار و تابستان 1402)، صص 1 -16انسان همواره در تلاش است تا نظرات و احساسات درونی خود را بیان کند و این چالش را چه از طریق بیان کلامی و چه از طریق رسانه ی تصویری انجام داده است. ارایه نظرات و عواطف گاهی از طریق سنگ نوشته ها و گل نوشته ها بوده و گاهی توسط پیکرک و نگارکندها و دیگر رسانه ها انجام می شده است. به غیر از دو بیابان بزرگ کویر لوت و کویر مرکزی و جنگل های حاشیه دریای مازندران، تقریبا در جای جای ایران کمتر مکانی یافت می شود که تا به حال وجود نگارکندها از آنجا گزارش نشده باشند. گاهی این نگاره ها در یک ناحیه محدود و به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند و در ناحیه دیگر مانند غرقاب به ده ها هزار و احتمالا بیشتر نیز می رسند. نگاره های غرقاب همگی در فضای باز اجرا شده و تقریبا می توان گفت که همه ی آن ها ثابت و برجای اصلی خود قرار دارند. نقوش به خاطر تعداد بسیار آن ها، دارای طیف گوناگونی از نقش مایه ها است، ولی بیشتر آن ها را بز و گوسفند تشکیل می دهند. همگی نقوش بر سر راه اصلی و یک گذرگاه قرار داشته و نقوش در اطراف تاسیسات مربوط به راه مانند رباط، مسجد و آب انبار واقع شده اند. پرسش های بسیاری در ارتباط این آثار هنوز بی پاسخ باقی مانده است. چگونگی شکل گیری و آغاز آن، تاریخ گذاری و نیت و قصد خلق کنندگان مباحث و چالش های اصلی این مطالعات هستند که در این پژوهش سعی شده است به این پرسش که چرا این نقوش در این ناحیه خلق شده و این نقوش چیستند؟ پاسخ داده شود. اساس جمع آوری داده های این پژوهش میدانی است. نتایج این پژوهش مشخص کرد که ابتدا این تنگه گذرگاه و را اصلی شمالی-جنوبی است که تا یکصد سال پیش نیز این راه دایر بوده و از آن استفاده می شده است و بیشتر نقوش کاربری یادگاری دارند.کلید واژگان: غرقاب گلپایگان, سنگ نگاره, یادگاری نویسی, باستان شناسی ادراکیHumans have always tried to express their inner opinions and feelings and have done this challenge either through verbal expression or through visual media. Presenting opinions and emotions is sometimes done through stone inscriptions and flower inscriptions, and sometimes it is done by figures, petroglyphs and other media. Apart from the two big deserts of Lut Desert and Central Desert and the forests of Mazandaran Sea, there are hardly any places in Iran where petroglyphs have not been reported. Sometimes these images in a limited area do not even reach the number of fingers of one hand, and in another area, such as a flood, they reach tens of thousands and possibly more. The underwater paintings were all executed in the open space and it can be said that all of them are fixed and in their original place, and no color painting has been observed among them. Due to their large number, the motifs have a variety of motifs, but most of them are made up of goats and sheep. All the motifs are located on the main road and a passage, and the motifs are located around the facilities related to the road, such as Rabat, mosque and reservoir. Many questions related to these works still remain unanswered. How it was formed and started, dating, and the intention of the creators are the main topics and challenges of these studies. In this research, we have tried to answer the question of why these motifs were created in this area and what are these motifs? be answered The basis of data collection for this research is field.Keywords: Gharghab, Petroglyph, Memoirs, Cognitive Archaeology
-
نشریه جستارهای باستان شناسی ایران پیش از اسلام، سال هفتم شماره 2 (پیاپی 14، پاییز و زمستان 1401)، صص 1 -16انسان همواره در تلاش است تا نظرات و احساسات درونی خود را بیان کند و این چالش را چه از طریق بیان کلامی و چه از طریق رسانه ی تصویری انجام داده است. ارایه نظرات و عواطف گاهی از طریق سنگ نوشته ها و گل نوشته ها بوده و گاهی توسط پیکرک و نگارکندها و دیگر رسانه ها انجام می شده است. به غیر از دو بیابان بزرگ کویر لوت و کویر مرکزی و جنگل های حاشیه دریای مازندران، تقریبا در جای جای ایران کمتر مکانی یافت می شود که تا به حال وجود نگارکندها از آنجا گزارش نشده باشند. گاهی این نگاره ها در یک ناحیه محدود و به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند و در ناحیه دیگر مانند غرقاب به ده ها هزار و احتمالا بیشتر نیز می رسند. نگاره های غرقاب همگی در فضای باز اجرا شده و تقریبا می توان گفت که همه ی آن ها ثابت و برجای اصلی خود قرار دارند. نقوش به خاطر تعداد بسیار آن ها، دارای طیف گوناگونی از نقش مایه ها است، ولی بیشتر آن ها را بز و گوسفند تشکیل می دهند. همگی نقوش بر سر راه اصلی و یک گذرگاه قرار داشته و نقوش در اطراف تاسیسات مربوط به راه مانند رباط، مسجد و آب انبار واقع شده اند. پرسش های بسیاری در ارتباط این آثار هنوز بی پاسخ باقی مانده است. چگونگی شکل گیری و آغاز آن، تاریخ گذاری و نیت و قصد خلق کنندگان مباحث و چالش های اصلی این مطالعات هستند که در این پژوهش سعی شده است به این پرسش که چرا این نقوش در این ناحیه خلق شده و این نقوش چیستند؟ پاسخ داده شود. اساس جمع آوری داده های این پژوهش میدانی است. نتایج این پژوهش مشخص کرد که ابتدا این تنگه گذرگاه و را اصلی شمالی-جنوبی است که تا یکصد سال پیش نیز این راه دایر بوده و از آن استفاده می شده است و بیشتر نقوش کاربری یادگاری دارند.کلید واژگان: غرقاب گلپایگان, سنگ نگاره, یادگاری نویسی, باستان شناسی ادراکیHumans have always tried to express their inner opinions and feelings and have done this challenge either through verbal expression or through visual media. Presenting opinions and emotions is sometimes done through stone inscriptions and flower inscriptions, and sometimes it is done by figures, petroglyphs and other media. Apart from the two big deserts of Lut Desert and Central Desert and the forests of Mazandaran Sea, there are hardly any places in Iran where petroglyphs have not been reported. Sometimes these images in a limited area do not even reach the number of fingers of one hand, and in another area, such as a flood, they reach tens of thousands and possibly more. The underwater paintings were all executed in the open space and it can be said that all of them are fixed and in their original place, and no color painting has been observed among them. Due to their large number, the motifs have a variety of motifs, but most of them are made up of goats and sheep. All the motifs are located on the main road and a passage, and the motifs are located around the facilities related to the road, such as Rabat, mosque and reservoir. Many questions related to these works still remain unanswered. How it was formed and started, dating, and the intention of the creators are the main topics and challenges of these studies. In this research, we have tried to answer the question of why these motifs were created in this area and what are these motifs? be answered The basis of data collection for this research is field.Keywords: Gharghab, Petroglyph, Memoirs, Cognitive Archaeology
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.